Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• hjkv
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:09
TLDR: Bij Webwinkel gekochte Sony-telefoon werkt binnen een half jaar niet meer naar behoren. Webwinkel wil minder dan de helft van het aankoopbedrag vergoeden.

En dan het hele verhaal:
- 29-8-2019: Ik heb een Sony Xperia XZ2 Compact besteld bij Webwinkel à €418,-. Omdat ik er een Tele2 abonnement bij nam kreeg ik nog €50 combokorting.

- Januari 2020: Het toestel krijgt van Sony een update naar Android 10 waarna het bellen via 4G ineens niet meer werkt. Blijkbaar hebben meer mensen dit probleem, aldus het forum van Tele2.
Ik bel met Tele2 met de vraag hoe we dit kunnen oplossen. Ze zetten mijn VoLTE tijdelijk uit waardoor ik nog wel over 3G kan bellen. Helaas werkt dit alleen als ik mijn 4G-internet in zijn geheel uitzet. Nu heb ik dus een 3G-telefoon. Anno 2020….

- Maart 2020: Ondanks meerdere updates en patches van Sony blijft het probleem. Ik neem contact op met Sony en die weten van niks. Ik besluit om het defect bij Webwinkel te melden. Inmiddels werkt de proximity sensor ook niet meer dus moet het toestel sowieso gerepareerd worden.

- April 2020: Defect telefonisch gemeld aan Webwinkel . Ze zouden dit intern navragen en erop terugkomen. Omdat het een softwareprobleem is dat sinds de update naar Android 10 bestond konden ze evt kijken of ze in het reparatiecentrum een rollback naar Android 9 konden doen. Daar was ik al geen fan van omdat ik dan niet de meest recente beveiligingsupdates heb.

- 20-4-20: Ik heb retourinstructies ontvangen van Webwinkel . Omdat ik de telefoon nog gewoon in gebruik heb, heb ik met Webwinkel overlegd dat ik het toestel houd totdat er een definitieve oplossing is. Daarbij heb ik al aangegeven dat de Xperia 10 II (destijds pre-order) mij geschikt leek.

- 2-5-20: Webwinkel meldt dat ze het probleem eerder hebben gezien bij de XZ2 series en dat ze het dus erkennen. Ze willen mij als vervangend toestel een Xperia 10 (versie 1) aanbieden. Dat was een tweedekans toestel. Omdat dat toestel een flink langzamere soc (SD630 vs SD845) en maar 3GB RAM had ben ik daar niet mee akkoord gegaan. Omdat ik de XZ2c nieuw had gekocht wilde ik ook een nieuw vervangend toestel. Ik heb aangegeven dat ik best een order wil plaatsen voor de Xperia 10 II à €369. Als hij binnen is stuur ik dan mijn XZ2c op en dan kan Webwinkel die crediteren.

- 3-5-20: Webwinkel reageert dat ze onder voorbehoud akkoord gaan met mijn voorstel. Ze moeten nog kijken in welke staat mijn XZ2c zich bevindt om te bepalen wat het precieze bedrag van de creditering wordt. Ik moet er daarom rekening mee houden dat de creditering "wat lager kan zijn dan het volledige aankoopbedrag". Ik meld al dat er bij normaal gebruik geen reden is voor een gebruiksvergoeding zoals vermeld op deze website

- 4-6-20: De Xperia 10 II is binnen. De communicatie met Webwinkel gaat wat stroever omdat ze het naar eigen zeggen vrij druk hebben.
- 9-6-20: Ik krijg een reactie en stuur de XZ2c op.
- 10-6-20: Webwinkel bevestigt de XZ2c ontvangen te hebben.
- 17-6-20: Webwinkel reageert inhoudelijk op de retourzending. Ze melden dat er beschadigingen op het toestel zijn aangetroffen. Dat is niet zo vreemd want het is gewoon een gebruikt toestel. Ik ben vrij netjes met de telefoon omgegaan maar er zitten wel wat krasjes en plekjes op. Zij classificeren het toestel als een “sterk gebruikt toestel”. (N.B.: geen beschadigd of defect toestel, gewoon sterk gebruikt). Op basis daarvan menen zij dat het toestel ongeveer €200 waard is en ze me dat dus als creditering kunnen bieden.

Ik heb gereageerd dat ik niet akkoord ga met hun voorstel. De dagwaarde van het toestel is niet relevant. Omdat het toestel non-conform is en reparatie of vervanging niet lukte kan de koopovereenkomst ontbonden worden. Dan moet het aankoopbedrag retour, niet een eventuele dagwaarde.
Ik heb ze gemeld dat:
- Ik de koopovereenkomst ontbind op grond van non-conformiteit.
- Ik niet akkoord ga met de vergoeding van €200,-.
- Ik een creditering vorder van het aankoopbedrag à €418,- aangezien er geen goede grond is voor een gebruiksvergoeding.

Het stukje waar ik me op beroep is: (bron)
De vraag die daarbij opkomt is of de verkoper aanspraak kan maken op een vergoeding (van welke aard dan ook; schadevergoeding of gebruiksvergoeding) wanneer de zaak, door het (op zichzelf niet onzorgvuldige) gebruik dat de koper er in tussenliggende periode van heeft gemaakt heeft en/of door tijdsverloop, in waarde is gedaald. Denk bijvoorbeeld aan de ontbinding van de koopovereenkomst van een auto.

Daarvoor is het volgende van belang.

Ingevolge artikel 7: 10 lid 3 BW blijft de zaak na de levering voor risico van de verkoper wanneer de koper (later) op goede gronden de overeenkomst ontbindt.

Blijkens de parlementaire Geschiedenis (TM art 7: 10 BW, Parl. Gesch. Inv., pag. 100) betreft het risico dat aldus voor de verkoper blijft zowel tenietgaan en achteruitgang van de zaak die vóór de ontbindingsverklaring intraden, als die welke na die verklaring zijn ontstaan. Een waardevermindering komt op grond van deze bepaling derhalve in geval van een terechte ontbinding door de koper voor risico van de verkoper.
Dus, hoe nu verder? Voor zover ik kan zien is de ontbinding van de koopovereenkomst volledig terecht. Webwinkel kon het toestel immers niet repareren of een gepast vervangend toestel bieden.
Omdat het toestel normaal gebruikt is en het defect niet aan mij te wijten is is er m.i. ook geen reden voor een gebruiksvergoeding.

Of mis ik iets?

En als Webwinkel niet mee wil werken, hoe moet ik dan verder? Moet ik meteen een dagvaarding opsturen of zijn er nog tussenstappen?

[Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 19-06-2020 15:39. Reden: Het noemen van de naam van de webshop is niet de bedoeling in lopende zaken, zolang het niet van belang is.]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@hjkv Nee, je mist niets. Je hebt recht op herstel of vervangen, kan dit niet(of met hinder) mag je de overeenkomst ontbinden. verkoper mag - in deze korte periode en binnen fabrieksgarantie- geen mindering van gebruik op het gehele bedrag vorderen. Je hebt het recht op een conform goed(conformiteitsvereiste consumentenaankoop) als het defect na de fabrieksgarantie, of na te verwachten gebruiksduur (+2-3j) zou vallen. is de eis van volledige vergoeding niet reëel. Daar is nu geen sprake van, dus geheel aankoop bedrag retour bij ontbinden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hjkv
Top, ik dacht al dat dit wel sluitend was. Hopelijk komt Webwinkel gewoon over de brug. Tot nu toe was ik altijd erg enthousiast over hun service en verwees ik vrienden en familie graag door maar nu proberen ze me echt met een kluitje in het riet te sturen.

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 19-06-2020 15:39]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

In deze heb je een akkoord mbt ruil/deal (Xperia 10 II) ipv aankoopbedrag..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hjkv
Dat vind ik dan ook prima. Dan zouden ze de factuur van de Xperia 10 II à €369,- kunnen schrappen of een creditering van €369,- op de factuur van de XZ2c kunnen geven. Beide vind ik prima.

Alleen €200 slaat helemaal nergens op.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

hjkv schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:06:
Dat vind ik dan ook prima. Dan zouden ze de factuur van de Xperia 10 II à €369,- kunnen schrappen of een creditering van €369,- op de factuur van de XZ2c kunnen geven. Beide vind ik prima.

Alleen €200 slaat helemaal nergens op.
1e kun je dan aangeven. of ontbinden als 2e optie, en dan geheel aankoopbedrag terug.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-06 18:57

KatirZan

Wandelende orgaanzak

De normale gang is dat het nieuwe toestel word betaald en de creditering van het oude toestel word terug gestort.

Een factuur schrappen kan helaas niet in verband met de administratieve rompslomp.

Maar in ieder geval sta je wel in je recht, je hebt tijdig aangegeven een ondeugdelijk product te hebben ontvangen en je serviceprovider is zelf akkoord gegaan met het blijven gebruiken van het toestel alvorens deze "om te ruilen" voor een ander wel werkend model.

Gewoon blijven vasthouden aan je recht

Wabbawabbawabbawabba

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Zoals ook in het Shopping Forum - Beleid staat, is het niet de bedoeling om de naam van de winkel te noemen in lopende geschillen. Ik heb de naam dan ook uit verschillende posts en de titel gehaald.

De naam mag dus ook in verdere posts achterwege blijven, evenals de vraag hiernaar.

Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord

Acties:
  • +5Henk 'm!

• hjkv
Sorry @Yorinn :-(

*webwinkel* heeft gereageerd. Kort gezegd komt hun reactie hierop neer:

"Met je Sony Xperia XZ2 kun je op dit moment niet doen wat je zou willen, namelijk 4G bellen en gebruiken."
- Ze erkennen dus nogmaals dat het toestel non-conform is.

"Wij zijn mee gaan kijken naar de opties die er zijn om dit te herstellen/een andere optie voor te zoeken. De optie voor reparatie is er altijd, maar hier niet wenselijk aangezien de fout in een update vanuit Sony is ontstaan."
- Dat is nieuw! Destijds werd mij verteld dat reparatie niet mogelijk was. Het probleem zat immers in de update van Sony en *webwinkel* heeft daar geen invloed op. Nu geven ze dus aan dat reparatie altijd een optie is, nu ook dus. Daarover hieronder meer.

"De optie voor een vervangend toestel is er ook. Wij voldoen dus aan onze verplichting herstel of vervanging aan te bieden."
- Het vervangende toestel was niet gelijkwaardig. Ze hebben dus niet aan hun verplichting voldaan. Daarover ook hieronder meer.

"Zoals eerder aangegeven wordt bij het beoordelen van zowel een vervangend toestel als een creditering gekeken naar de staat van het originele toestel. Daarbij komt dat toestel is een jaar oud en is sterk gebruikt. De schade op het toestel duidt op gebruikersschade. Op de foto’s is duidelijk te zien dat het toestel gebruikt is. Zo is te zien dat er deuken in de behuizing zitten en tevens zit er een voelbare kras op de display."
- Het toestel is inderdaad gebruikt met bijbehorende gebruikssporen. Zoals ik eerder gemeld hebt is dat compleet irrelevant bij non-conformiteit. Idem voor de leeftijd van het toestel. Het valt immers onder garantie. *webwinkel* heeft schijnbaar geen zin om de stukjes wetgeving die ik ze toestuur te lezen of te weerleggen.

"Verder kijken wij juist graag mee naar reparatie, vervanging of in dit geval een andere optie in de vorm van een korting van 200 euro. Wij blijven dus bij ons coulante voorstel van 200 euro korting. "
- Nou, wat leuk! Het toestel kan gerepareerd worden!

Dan mijn reactie:
Hallo *medewerkster*,

Bedankt voor je reactie.

1. De reparatie
Hier komt wat nieuwe informatie naar boven. Toen ik dit probleem voor het eerst aankaartte werd mij verteld dat reparatie niet mogelijk was. Immers zit de fout zoals vermeld in een update van Sony. Jullie melden nu dat de optie voor reparatie er altijd is. Dan wil ik daar bij dezen graag gebruik van maken. Dus: ik verwacht hierbij van jullie dat jullie mijn Sony Xperia XZ2 Compact weer conform maken, d.w.z.:
- De defecte proximity sensor repareren;
- Zorgen dat het toestel kan bellen en internetten via het 4G-netwerk van T-mobile;
- Zorgen dat het toestel nog steeds voorzien kan worden van de meest recente beveiligingsupdates.

Hoe jullie dat doen maakt niet uit, als het resultaat maar is dat het toestel weer voldoet aan alle verwachtingen die ik er redelijkerwijs aan kan stellen. Dan kunnen jullie het toestel naar mij terugsturen en is de zaak daarmee afgehandeld.

Dan nog even wat betreft de rest van jullie bericht:

2. De vervanging
Jullie hebben inderdaad een vervangend toestel aangeboden. Wat jullie daarbij even vergeten zijn is dat jullie een gelijkwaardig vervangend product aan moeten bieden. De door jullie voorgestelde Sony XPeria 10 was dat niet:
- De SoC was een Snapdragon 630 welke significant langzamer is dan de Snapdragon 845 in de XZ2 Compact
- Er was maar 3GB werkgeheugen aanwezig t.o.v. 4GB in de XZ2 Compact
- De resolutie van de camera is 13MP t.o.v. 19MP in de XZ2 Compact
- De USB-C poort is USB 2.0 t.o.v. USB 3.2 5Gb/s in de XZ2 Compact

Hier zijn dus zomaar 4 punten waarop het door jullie aangeboden toestel inferieur is. Het is dus zeker niet gelijkwaardig. Daarnaast was het geen nieuw toestel. Bij vervanging van een defect toestel kan de koper een nieuw product verwachten, geen refurbished. Ziehier: https://www.onemorething....google&utm_medium=organic

Jullie hebben dus niet voldaan aan jullie verplichting om vervanging te bieden.

3. De creditering.
Het is erg fijn dat jullie de aangeboden creditering erg coulant vinden maar de wet vindt dit niet. Als reparatie of vervanging door een gelijkwaardig product niet mogelijk is kan de koopovereenkomst ontbonden worden. Hierbij moet het volledige aankoopbedrag gecrediteerd worden tenzij er goede grond is voor een gebruiksvergoeding. Sporen van normaal gebruik zijn geen goede grond, zoals gebleken uit de link die ik al een paar keer eerder heb gestuurd: https://teamadvocaten.nl/...eling-gebruiksvergoeding/

Dus, samenvattend: jullie geven aan dat de optie voor reparatie er is. Bij dezen wens ik daar gebruik van te maken. Ik hoor graag van jullie hoe dit geregeld kan worden.

mvg,
*hjkv*
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan regelen. Als ze de boel inderdaad kunnen repareren ben ik helemaal happy. Ik vond de XZ2C veel fijner dan de huidige Xperia 10 II.

Maar we gaan het meemaken :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-06 04:29

Paulus0013

pom pom

Gaan we weer!

De 'schade' van gebruik (of beter nog de totale schade) kunnen ze gewoon op hun leverancier verhalen middels het regresrecht. Artikel 7:25 BW. Ik zie het probleem dan ook verder niet van wat gebruikerssporen waaraan je niet ontkomt als je het toestel gaat gebruiken. Like doh!
Het zoveelste topic waarin naar voren komt dat men dit risico liever in de schoenen van de consument schuift ipv, zoals het volgens het regresrecht bedoeld is, op hun leverancier te verhalen.
Gezien dat er geregeld tegen dit probleem aangelopen wordt, kan je je ook afvragen of dergelijke wetgeving dan wel de juiste uitwerking vindt in de praktijk.

[Voor 14% gewijzigd door Paulus0013 op 21-06-2020 06:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:39
In dit geval denk ik dat er eerder een communicatie fout optreed en TS lijkt aan te geven dat die het toestel wilt inruilen op een ander toestel. Dan in plaats van dat de verkoper aanbied het toestel kosteloos om te ruilen voor een ander toestel onder garantie.

2-5 / 3-5. Het is net hoe je dit bericht interpreteert. Als TS dit als omruil actie heeft gedaan dan gaat het dus buiten de reguliere garantie situatie om. En dan wordt het toestel gewoon als een tweedehands inruil gezien.

Zomaar roepen dat TS gelijk heeft zou ik hier dus zeker niet doen, dit kun je zelfs nog zien als een coulance voorstel vanaf de verkoper om tot een snelle oplossing te komen zonder een langdurig garantie traject in te gaan aangezien TS zelf zijn toestel niet wilt afstaan voor reparatie zorgt het er tevens voor dat die nog wat rechten verspeelt aangezien hij de verkoper de mogelijkheid moet geven het toestel te kunnen repareren.

In dit geval lijkt het er zelfs op dat de verkoper het toestel ook gewoon kan repareren. En een downgrade naar oude software is altijd een grijs gebied. De koop overeenkomst gaat op met betrekking tot hoe het toestel is geleverd. Toen werkte het goed en pas na een update van de software zijn de problemen ontstaan. Terugbrengen in originele staat (oude software) kan dus gezien worden als herstellen van het probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjkv
@mrveenie goed dat je hier kritisch op kijkt, daar komen we verder mee :)

Wat betreft de reparatie:
In maart heb ik een paar keer gebeld met *webwinkel*. In een van de eerste gesprekken gaf de medewerker al aan dat een software rollback een optie zou kunnen zijn. Dit zou dan in een reparatiecentrum geregeld moeten worden aangezien de eindgebruiker dat niet kan.
Daarbij heb ik aangegeven dat, mocht reparatie niet mogelijk zijn, ik de Xperia 10 II een geschikt alternatief zou vinden.

Vervolgens meldt *webwinkel* dus op 2-5 via mail dat ze me een vervangend toestel aan willen bieden. *Webwinkel* is dus van het concept van reparatie afgestapt en heeft vervanging aangeboden. Dat is niet op mijn initiatief gegaan. Zoals eerder gemeld stelde *webwinkel* een Xperia 10 (versie 1) voor welke geen gelijkwaardige vervanger was. Mijn reactie hierop was als volgt:
Omdat ik al mijn data en aanverwante zooi maar 1 keer over wil zetten wil ik graag de nieuwe telefoon in huis hebben voordat ik de oude opstuur. Daarom stel ik het volgende voor:

1. Ik bestel bij jullie een mooie shiny Xperia 10 II en reken netjes €369 af
2. Als hij bij mij binnen is zet ik al mijn zooi over
3. Ik stuur jullie mijn xz2c terug, compleet met doos etc (ik heb alles netjes bewaard)
4. Jullie crediteren €368
5. We zijn allemaal blij.

Ik hoor graag van je of we dit zo kunnen regelen.
Mijn tegenvoorstel was vervanging door een toestel dat m.i. gelijkwaardig was. Aangezien dit toestel een pre-order was, was het handig om het gewoon te bestellen en het later te verrekenen met de XZ2 Compact.
Ik heb dus gevraagd om €368,-. Zoals eerder gemeld had ik €50 korting gekregen op de aanschafprijs (€418) van de XZ2 Compact omdat ik een abonnement mee besteld had. Aangezien ik de Xperia 10 II voor €369,- besteld had leek de zaak me daarmee netjes afgedaan.

De reactie van *webwinkel*:
"Op zich zie ik hier wel mogelijkheden in. Echter, op dit moment kan ik er geen definitief akkoord voor de (hoogte van de) creditering geven. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste weten we op dit moment niet wat de staat van jouw huidige toestel is. Hoewel ik er vanuit ga dat toestel in relatieve nieuwstaat verkeert, kunnen we dat pas beoordelen op het moment dat het toestel hier is. Ten tweede is jouw huidige toestel ongeveer 8 maanden oud. Uiteraard willen we hierin wel enige coulance gaan bieden gezien de problemen die buiten jouw schuld om zijn ontstaan.

Ik wil daarom het volgende voorstellen. We gaan onder voorbehoud akkoord met het voorstel dat je gedaan hebt. Zodra jij de Xperia 10 II in huis hebt en wij jouw huidige toestel ontvangen hebben, nemen we contact met je op om aan te geven tot welke hoogte we het bedrag kunnen crediteren. Houd er dus rekening mee dat het wat lager kan zijn dan de volledige €368. Mocht je niet akkoord gaan met de hoogte van de creditering, kunnen we altijd nog kijken naar een andere oplossing (je kunt de Xperia 10 II namelijk gewoon terugsturen)."

Ze geven dus ook hier aan dat het toestel buiten mijn schuld om defect is. De creditering kan volgens hen "wat lager zijn" dan €368. Het is dus pakweg de helft geworden...

Dus, samenvattend:
- *webwinkel* is op haar eigen initiatief afgestapt van reparatie en heeft een vervangend toestel aangeboden;
- ik heb als reactie voorgesteld het toestel te vervangen door een m.i. gelijkwaardig toestel;
- *webwinkel* is hier onder voorbehoud mee akkoord gegaan. Ze hielden de mogelijkheid open dat de creditering "wat lager" zou zijn dan €368;
- *webwinkel* weigert iets anders uit te keren dan de dagwaarde van €200

Ik heb dus steeds aangestuurd op herstel of vervanging. Het feit dat we uitgekomen zijn bij een ontbinding van de koopovereenkomst is dus op hun initiatief, niet het mijne.

Maar wie weet kunnen ze de telefoon netjes repareren _/-\o_

edit:
mrveenie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:15:
De koop overeenkomst gaat op met betrekking tot hoe het toestel is geleverd. Toen werkte het goed en pas na een update van de software zijn de problemen ontstaan. Terugbrengen in originele staat (oude software) kan dus gezien worden als herstellen van het probleem.
Bij de koopovereenkomst kun je als koper bepaalde zaken verwachten. Het toestel is geleverd met Android 9 dus ik kan niet per se verwachten dat het bijgewerkt wordt naar Android 10. Daar heb je zeker een punt.

Bij een gloednieuw toestel van €418,- mag ik echter wel verwachten dat het voorzien wordt van beveiligingsupdates. Ik verwacht niet dat Sony nog beveiligingsupdates uitbrengt voor de XZ2 Compact voor Android 9.

Wat eventueel nog een optie is is dat *webwinkel* mijn Tele2-abonnement (wat ik dus i.c.m. het toestel heb gekocht) annuleert/afkoopt/whatever en een abonnement regelt bij een andere provider. Het probleem met 4G-bellen treedt immers alleen op i.c.m. de 800MHz-band van het Tele2/T-mobile netwerk.
Eventuele prijsverschillen tussen de abonnementen moeten dan natuurlijk gecompenseerd worden :)

[Voor 13% gewijzigd door hjkv op 21-06-2020 14:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 00:38
Mag ik er ook nog even op wijzen dat er momenteel een Nederlands wetvoorstel in de maak is met betrekking tot het recht op updates voor electronische apparaten voor ten minste 2 jaar. (nieuws: Nederlands kabinet dient wetsvoorstel voor updateplicht apparaten in ... Dit is ten gevolge van een Europese wetgeving (nieuws: EU-wetsvoorstel geeft consumenten recht op 'nodige updates' elektronica

Hoewel zij aangeven dat er een rollback zou kunnen op de software, zou dit impliciet betekenen dat je geen updates kan doen op het apparaat en derhalve zou het apparaat alsnog non-conform zijn. De problemen zijn namelijk juist ontstaan naar het uitvoeren van een software update. Er is dus zowaar een risico dat het opnieuw onbruikbaar word als er weer een update wordt uitgevoerd. Je zou dus gebruik kunnen maken van de Europese regelgeving, want daar moeten zij ook aan voldoen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Roll back update, maakt het toestel misschien weer werkend, maar niet conform. je koopt een toestel ook om updates te kunnen ontvangen. het is niet de bedoeling dat je vast blijft zitten op bepaalde versie van update, en niet meer mee kunt. oa hier is te lezen welke updates er zijn en nog komen, ook mbt evt. ervaren problemen https://www.androidelegan...0-xperia-xz2-xz2-compact/

[Voor 0% gewijzigd door Hackus op 21-06-2020 16:19. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 22:14
mrveenie schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:15:
De koop overeenkomst gaat op met betrekking tot hoe het toestel is geleverd.
Nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

"Op zich zie ik hier wel mogelijkheden in. Echter, op dit moment kan ik er geen definitief akkoord voor de (hoogte van de) creditering geven. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste weten we op dit moment niet wat de staat van jouw huidige toestel is. Hoewel ik er vanuit ga dat toestel in relatieve nieuwstaat verkeert, kunnen we dat pas beoordelen op het moment dat het toestel hier is. Ten tweede is jouw huidige toestel ongeveer 8 maanden oud. Uiteraard willen we hierin wel enige coulance gaan bieden gezien de problemen die buiten jouw schuld om zijn ontstaan.
Dit is toch gewoon om te janken eigenlijk? Wordt het niet eens tijd dat winkels hun mensen gaan opleiden en tenminste de basis van consumentenrecht uitleggen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HolyDemon
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 17:36
Paulus0013 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:07:
[...]

Dit is toch gewoon om te janken eigenlijk? Wordt het niet eens tijd dat winkels hun mensen gaan opleiden en tenminste de basis van consumentenrecht uitleggen?
Oh die winkels weten dondersgoed het consumentenrecht, echter weten ze ook dat de meeste consumenten niet hiervan op de hoogte zijn en dus wellicht in het aanbod van de winkel meegaan wat de winkel heel veel kosten scheelt.

Dit is geen kwestie van opleiding, dit is gewoon puur beleid voor zo min mogelijk kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 22:14
Paulus0013 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:07:
[...]

Waarom zouden ze? Consumenten doen toch niets. En als ze bereid zijn om iets te doen, ontmoedigen andere ze wel. Want “rechten heb je niet. En als je ze wel hebt, dan ben je niet zeker dat je ze krijgt. En als de rechter wel gelijk geeft, dan duurt het nog heel lang voordat het uitvoerbaar is. En als het wel snel uitvoerbaar is, dan ben je alsnog een lul, want rechter moeten boeven achter de tralies zetten en zich niet bezighouden met onbelangrijke zaken van maar een paar honderd euro.”, of zoiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Ik snap niet waarom je voor reparatie kiest. Dat is voor jou niet zo aantrekkelijk (updates zijn nu eenmaal belangrijk). Voor de winkel is het nog veel minder aantrekkelijk omdat het niet duidelijk is of zo'n rollback over een half jaar weer tot nieuwe problemen leidt, en je de Xperia 10 II al in gebruik hebt genomen.

Je hebt eigenlijk recht op gratis vervanging, en dat heb je nu met de Xperia 10 II die lijkt te voldoen. Als je verder gaat discussiëren, gaat de winkel uiteindelijk wijzen op de voordelen van de Xperia 10 II: meer opslag, groter scherm, grotere batterij, nieuwer model, enz, maar kun jij weer wijzen op de lagere nieuwwaarde ten opzichte van je oude toestel. Ik zou die discussie helemaal niet meer voeren omdat je al hebt wat je wilt. Waarom kap je het niet gewoon af?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjkv
@GlowMouse In mijn reparatie-eisen heb ik al aangegeven dat het toestel alsnog voorzien moet kunnen worden van de meest recente beveiligingsupdates. Een software-rollback maakt het toestel dus niet conform zoals @Hackus al aangaf.

*Webwinkel* heeft eerder in het proces zelf aangegeven dat we altijd nog kunnen zien hoe het loopt omdat "je de Xperia 10 II altijd nog terug kunt sturen". Dat melden ze dus zelf. Hun termijn daarvoor is 30 dagen dus daar zit ik vooralsnog binnen.

Hopelijk kan ik *webwinkel* op deze manier zelf tot de conclusie laten komen dat reparatie helemaal niet mogelijk is. Het is alsof je een kleuter aan het opvoeden bent... |:(

*Webwinkel* kan me inderdaad wijzen op de voordelen van de Xperia 10 II. Dat zijn inderdaad een groter (OLED) scherm, meer opslag en het feit dat het model recenter is. Maar andersom is de CPU langzamer en is de nieuwprijs lager. Bij release was de XZ2 Compact een euro of 600, het was echt een topmodel.

Ik had de discussie al afgekapt maar *webwinkel* zegt simpelweg "nee". Dan kan ik nu:
1. Een rechtszaak aanspannen en mijn gelijk halen
2. *Webwinkel* zelf tot de conclusie laten komen dat hun stelling dat ze herstel geboden hebben simpelweg niet waar is. Ze kunnen het herstel helemaal niet bieden.

Vervolgens komt dan vervanging om de hoek kijken. De Xperia 10 (versie 1) was op een aantal cruciale punten inferieur en op geen enkel punt superieur.
De Xperia 10 II is op een aantal punten minder en op een aantal punten beter. Het is dus een redelijke vervanging. Als ze dan akkoord gaan om dat toestel als kosteloze vervanging te bieden zijn we er ook.

En anders kan die rechtszaak altijd nog :)

[Voor 4% gewijzigd door hjkv op 21-06-2020 22:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

hjkv schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:16:
Ik had de discussie al afgekapt maar *webwinkel* zegt simpelweg "nee". Dan kan ik nu:
1. Een rechtszaak aanspannen en mijn gelijk halen
2. *Webwinkel* zelf tot de conclusie laten komen dat hun stelling dat ze herstel geboden hebben simpelweg niet waar is. Ze kunnen het herstel helemaal niet bieden.
Je kunt het toch gewoon afkappen? Jij hebt wat je wilt, je staat in je recht, dus de winkel kan niets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjkv
GlowMouse schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Je kunt het toch gewoon afkappen? Jij hebt wat je wilt, je staat in je recht, dus de winkel kan niets.
De winkel kan "nee" zeggen en dan moet ik een rechtszaak aanspannen om mijn gelijk te halen. Als het moet doe ik dat maar ik heb er niet heel veel zin in.

Misschien valt er op deze manier eens een kwartje bij de webwinkel. Misschien hebben ze dan eens door dat reparatie niet kan en dat ze dus een zinnig alternatief moeten bieden. Met een beetje mazzel komen ze dan tot de conclusie dat de Xperia 10 II misschien wel die magische vervanger is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

hjkv schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:28:
[...]

De winkel kan "nee" zeggen en dan moet ik een rechtszaak aanspannen om mijn gelijk te halen. Als het moet doe ik dat maar ik heb er niet heel veel zin in.
Je hebt toch de Xperia 10 II, en je hebt toch nog niets bijbetaald? Je hebt nu toch niets meer met de winkel te maken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hjkv
GlowMouse schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Je hebt toch de Xperia 10 II, en je hebt toch nog niets bijbetaald? Je hebt nu toch niets meer met de winkel te maken?
Nee, ik heb die Xperia 10 II vol tarief afgerekend ;)
Als ze dat bedrag terugstorten ben ik inderdaad happy. Maar ze willen maar €200 betalen ipv €369

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

HolyDemon schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:59:
[...]

Oh die winkels weten dondersgoed het consumentenrecht, echter weten ze ook dat de meeste consumenten niet hiervan op de hoogte zijn en dus wellicht in het aanbod van de winkel meegaan wat de winkel heel veel kosten scheelt.

Dit is geen kwestie van opleiding, dit is gewoon puur beleid voor zo min mogelijk kosten.
Actief tegen de wet in beleid voeren? Interessant. Ik kan mij niet voorstellen dat dit lang stand houdt.
Het is jammer dat consumenten nog steeds niet echt een dwangmiddel hebben en het er daardoor vaak bij laten zitten.
*Webwinkel* heeft eerder in het proces zelf aangegeven dat we altijd nog kunnen zien hoe het loopt omdat "je de Xperia 10 II altijd nog terug kunt sturen". Dat melden ze dus zelf. Hun termijn daarvoor is 30 dagen dus daar zit ik vooralsnog binnen.
Om dan vervolgens zeker weer over ieder krasje te gaan zeuren?

Ik snap trouwens niet waarom winkel zich druk maakt over de staat van het toestel. Wat willen ze daar uiteindelijk mee dan? Weer verkopen? Als nieuw gaat sowieso al niet lukken vanwege de problemen. In feite is dat hele toestel met deze problemen wel afgeschreven voor normaal gebruik.
Ik blijf er bij dat ze de leverancier daarmee lastig moeten gaan vallen en niet jou. Moet je anders je eigen toestel binnen de garantieperiode dan altijd met handschoentjes gebruiken en in een kluis vervoeren voor het geval er mogelijk iets mis mee blijkt te zijn? Dat valt toch niet onder normaal gebruik.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01-04 12:22
hjkv schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:05:
Dus, samenvattend:
- *webwinkel* is op haar eigen initiatief afgestapt van reparatie en heeft een vervangend toestel aangeboden;
- ik heb als reactie voorgesteld het toestel te vervangen door een m.i. gelijkwaardig toestel;
- *webwinkel* is hier onder voorbehoud mee akkoord gegaan. Ze hielden de mogelijkheid open dat de creditering "wat lager" zou zijn dan €368;
- *webwinkel* weigert iets anders uit te keren dan de dagwaarde van €200
Ik vermoed dat ik hier toch nog echt 1 stap mis en dat is ook de kritieke stap vermoed ik : Namelijk ergens tussen 3 en 4 jouw akkoord voor die regeling inclusief lagere creditering.

Waarmee jij akkoord gegaan bent met iets heel anders als vervanging of zelfs maar garantie.

En zelfs al heb jij geen expliciet akkoord gegeven, je handelswijze impliceert een akkoord omdat je precies handelt naar de laatste afspraak die op papier staat (en waarin zij zich dus het recht voorbehouden om minder te crediteren) en daartegen nooit verzet hebt geuit.

Kijk de wet noemt een aantal mogelijkheden hoe te handelen bij non-conformiteit / garantie etc alleen dat zijn bij lange na niet alle mogelijkheden, het zijn alleen de uitersten, als de klant met enkel een glaasje limonade akkoord gaat dan is dat ook gewoon een goede afhandeling, want de klant is ermee akkoord gegaan.
Je kan natuurlijk niet eerst akkoord gaan met zo'n verminderde creditering om daarna aan te komen zetten met dat jij vind dat er geen creditering mag plaatsvinden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Volgens mij gaat het om waardebepaling van de Sony XZ2c. die volgens verkoper minder waard is door beschadigingen dan de 'vervangende' Xperia 10 II. -deze deal wat al beklonken- om te vervangen met gebruikte XZ2c die niet meer conform te houden was. Verkoper denkt nu nog een vordering te hebben aan Ts, als consument koper. TS had ook kunnen eisen dat de XZ2c vervangen zou kunnen worden met andere XZ2c.
Maar verkoper wil in 1e instantie TS een goedkoop, en minder toestel in de maag splitsen als Xperia 10 1.
Waar TS flink mee achteruit ging tov zijn XZ2c. Dus is er een deal gesloten voor Xperia 10 II, en zou de XZ2c retour komen en daarmee was het klaar.

TS hoeft niet akkoord te gaan met een minder toestel, en dat de XZ2c wat gebruiksschade heeft in 6mnd gebruik is normaal, en dat mag niet in mindering worden gebracht tot zgn dagwaarde van €200,-. Waar verkoper dus nog een vordering open heeft tov nieuwprijs van de Xperia 10 II.(dat is hen insteek)

XZ2c nieuw gekocht voor €418,- (korting via afsluiten Tele2 ab. €50,-
Xperia 10 II nieuwwaarde €369,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:29
Gomez12 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:18:
[...]

Ik vermoed dat ik hier toch nog echt 1 stap mis en dat is ook de kritieke stap vermoed ik : Namelijk ergens tussen 3 en 4 jouw akkoord voor die regeling inclusief lagere creditering.

Waarmee jij akkoord gegaan bent met iets heel anders als vervanging of zelfs maar garantie.
Het voorstel van de winkel omvatte expliciet de volgende passage:
Mocht je niet akkoord gaan met de hoogte van de creditering, kunnen we altijd nog kijken naar een andere oplossing
Kortom, een definitief akkoord is niet gegeven, de TS kan gewoon aangeven geen vertrouwen meer te hebben in deze oplossing en het verder weer als garantiekwestie oppakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjkv
Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Het voorstel van de winkel omvatte expliciet de volgende passage:

[...]

Kortom, een definitief akkoord is niet gegeven, de TS kan gewoon aangeven geen vertrouwen meer te hebben in deze oplossing en het verder weer als garantiekwestie oppakken.
Precies dat :)
Nu beweren ze het toestel te kunnen repareren. Prima, je doet maar. Dan krijgen ze waarschijnlijk van Sony te horen dat dat niet kan en gaan ze nogmaals kijken naar vervanging/creditering. Ik denk/hoop dat het dan op een andere manier in het proces komt.

Deze webwinkel laat zich erg voorstaan op hun "methode" waarmee ze schijnbaar uitstekende service zouden bieden. Hun reviews zijn ook prima.
Het lijkt er echter op dat als iets afwijkt van de standaard processen er vrijwel niets mogelijk is.
Hackus schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:35:
Verkoper denkt nu nog een vordering te hebben aan Ts, als consument koper. TS had ook kunnen eisen dat de XZ2c vervangen zou kunnen worden met andere XZ2c.
Maar verkoper wil in 1e instantie TS een goedkoop, en minder toestel in de maag splitsen als Xperia 10 1.
Waar TS flink mee achteruit ging tov zijn XZ2c. Dus is er een deal gesloten voor Xperia 10 II, en zou de XZ2c retour komen en daarmee was het klaar.

...

XZ2c nieuw gekocht voor €418,- (korting via afsluiten Tele2 ab. €50,-
Xperia 10 II nieuwwaarde €369,-
Kleine correctie: ik heb tot nu toe geen enkele vorm van compensatie gekregen voor de defecte XZ2c. Ik heb de Xperia 10 II vol tarief afgerekend. Dus:

Augustus 2019: XZ2c à €418 met €50 abbo korting - €368,- afgerekend
(XZ2c staat à €418 op de factuur)
Mei 2020: Preorder Xperia 10 II à €369. €369 afgerekend

Ik heb het tweede toestel dus gewoon betaald. De vordering is dus van mij richting de webwinkel. Ik vorder €418,- (aankoopbedrag XZ2c) en *webwinkel* wil maar €200 uitkeren.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@hjkv Ik heb dit dan verkeerd beoordeelt.
Ik heb aangegeven dat ik best een order wil plaatsen voor de Xperia 10 II à €369. Als hij binnen is stuur ik dan mijn XZ2c op en dan kan Webwinkel die crediteren.

Lijkt me ook een vreemde vorm van wettelijke -garantieafwikkeling, als je het gehele bedrag hebt voldaan.
Dat komt ook meer over als een 'streek te leveren'. want het betreft dan waarschijnlijk een losse aankoop ipv dekkingsaankoop, Of er moet meer info op de factuur staan. Ik dacht dat het openstaande bedrag voor dit toestel werd verrekend met de XZ2c, als die retour ontvangen was.

Hoe dan ook, je rechten blijven als al aangegeven.

[Voor 5% gewijzigd door Hackus op 22-06-2020 11:37]

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:31
Ts, even een vraagje. Jij ging de nieuwe telefoon kopen en wachten op de waardebepaling van je oude telefoon. Er was je aangegeven dat deze lager kon zijn dat je misschien verwachtte. Waarom ben jij akkoord gegaan met dat voorstel? Welke waardemindering zat er bij jou in je hoofd? Waarom kon volgens jou de waarde verminderd zijn van het oude toestel?

• hjkv
Limbeckx schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:39:
Ts, even een vraagje. Jij ging de nieuwe telefoon kopen en wachten op de waardebepaling van je oude telefoon. Er was je aangegeven dat deze lager kon zijn dat je misschien verwachtte. Waarom ben jij akkoord gegaan met dat voorstel? Welke waardemindering zat er bij jou in je hoofd? Waarom kon volgens jou de waarde verminderd zijn van het oude toestel?
Ik heb dit gestuurd als reactie op het feit dat de vergoeding mogelijkerwijs lager zou kunnen zijn:
Hoi *medewerker*,

Bedankt voor je mail. Zeg maar gewoon *hjkv* hoor :-)
Moet ik de Xperia 10 II maar alvast bestellen dan?

Dan wat betreft de creditering. Ik snap jullie standpunt zeker maar ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Ik ga even lekker officieel praten, hoor. Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat het product non-conform is. Met een modern toestel van €368 hoor je immers via 4G te kunnen bellen en internetten.
Er zijn normaal gesproken drie oplossingen mogelijk:

1. Het toestel weer conform maken.
- In dit geval ligt de bal daarvoor bij Sony. Die lijken daar weinig zin in te hebben dus deze optie vervalt.

2. Het toestel vervangen door een gelijkwaardig toestel. Negatieve afwijkingen ten opzichte van het huidige apparaat (zoals een SoC uit een lagere serie) zijn alleen mogelijk als ik daarmee akkoord ga.
- In dit geval ga ik akkoord met de Xperia 10 II als vervanger. Dat is dus een mogelijke oplossing.

3. Ontbinding van de koopovereenkomst.
- Als opties 1 en 2 op niets uitlopen blijft ontbinding van de koopovereenkomst over. Daarbij moet in principe alles inzake de koopovereenkomst ongedaan worden gemaakt. De telefoon moet dus terug naar jullie en het volledige aankoopbedrag moet terug naar mij.

Een vergoeding wat betreft de staat van het toestel is niet aan de orde zolang ik het toestel normaal heb gebruikt. Het probleem is namelijk buiten mijn schuld ontstaan dus ik mocht er vanuit gaan dat ik het toestel gewoon mocht gebruiken. Een gebarsten scherm zou bijvoorbeeld reden zijn voor een vergoeding. Krasjes dan weer niet. Die ontstaan namelijk door normaal gebruik.

Ook een gebruiksvergoeding gebaseerd op de tijd die ik het toestel heb gehad houdt geen stand:
"Het enkele gebruik van een zaak door de koper is echter onvoldoende voor toewijsbaarheid van een dergelijke vordering. Er dient sprake te zijn van een situatie waarin voldaan is aan de vereisten van ongerechtvaardigde verrijking en waarin het uitblijven van een gebruiksvergoeding naar normen van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. (bron: www.rechtspraak.nl, LJN: AO8922)"

https://teamadvocaten.nl/...eling-gebruiksvergoeding/

Sorry als dit misschien een beetje officieel is. Ik waardeer het enorm dat jullie meedenken naar een oplossing. Sowieso ben ik tot nu toe erg happy met jullie service. Daarom heb ik m'n vriendin ook naar jullie toegestuurd toen ze een nieuwe telefoon nodig had ;-)

Ik hoop dat jullie akkoord kunnen gaan met een creditering van het aankoopbedrag op voorwaarde dat het toestel in nette, gebruikte staat verkeert. Ik kan jullie evt ook wel wat foto's sturen als dat helpt?

Ik hoor graag van jullie.

groeten,
*hjkv*
Vanuit de webwinkel gezien snapte ik wel dat ze een slag om de arm willen houden. Als de XZ2c binnenkomt en het scherm is gebarsten of het ding heeft net een woningbrand overleefd dan verandert de situatie. Daarom probeerde ik ze dus ook te ontfutselen dat ze toe zouden zeggen dat een normaal gebruikt toestel in aanmerking komt voor volledige creditering. Daarop reageerden ze met precies hetzelfde bericht, dat ze niet konden toezeggen hoe hoog de creditering werd bla bla bla...

Zoals @Nijn ook al aangaf was het voorstel van creditering vanuit de webwinkel vrijblijvend. Ze geven zelf aan dat als ik niet akkoord ga er andere oplossingen gezocht worden. Nu is dat dus het geval en heb ik aangegeven dat ze het toestel dan maar mogen repareren.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:31
hjkv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Ik heb dit gestuurd als reactie op het feit dat de vergoeding mogelijkerwijs lager zou kunnen zijn:

[...]

Vanuit de webwinkel gezien snapte ik wel dat ze een slag om de arm willen houden. Als de XZ2c binnenkomt en het scherm is gebarsten of het ding heeft net een woningbrand overleefd dan verandert de situatie. Daarom probeerde ik ze dus ook te ontfutselen dat ze toe zouden zeggen dat een normaal gebruikt toestel in aanmerking komt voor volledige creditering. Daarop reageerden ze met precies hetzelfde bericht, dat ze niet konden toezeggen hoe hoog de creditering werd bla bla bla...

Zoals @Nijn ook al aangaf was het voorstel van creditering vanuit de webwinkel vrijblijvend. Ze geven zelf aan dat als ik niet akkoord ga er andere oplossingen gezocht worden. Nu is dat dus het geval en heb ik aangegeven dat ze het toestel dan maar mogen repareren.
Fair point. Ik denk dat je in deze gelijk hebt (zeg ik als consument. Ben geen jurist). Ben benieuwd hoe ze dit oplossen bij *webwinkel*

• Gomez12
Nijn schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:41:
[...]
Ehm, dat is wel erg creatief bedacht. Als TS geen vertrouwen in die oplossing had had hij dat kunnen aangeven en had hij het nieuwe toestel niet uit moeten pakken en gebruiken maar gewoon terugsturen.

Hij kreeg het door hem gewenste toestel op voorwaarde dat ze een gedeelte konden crediteren. Ga je niet akkoord met die voorwaarde kan je niet opeens de andere helft van de deal wel laten staan.
hjkv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:15:
[...]
Precies dat :)
Nu beweren ze het toestel te kunnen repareren. Prima, je doet maar. Dan krijgen ze waarschijnlijk van Sony te horen dat dat niet kan en gaan ze nogmaals kijken naar vervanging/creditering. Ik denk/hoop dat het dan op een andere manier in het proces komt.
En wat nu als ze er wel Android 9 op geflashed krijgen?

Dan is het goed weer werkend conform levering. En het lijkt me niet dat je garantie krijgt op toekomstige OS-releases...
Kleine correctie: ik heb tot nu toe geen enkele vorm van compensatie gekregen voor de defecte XZ2c. Ik heb de Xperia 10 II vol tarief afgerekend. Dus:

Augustus 2019: XZ2c à €418 met €50 abbo korting - €368,- afgerekend
(XZ2c staat à €418 op de factuur)
Mei 2020: Preorder Xperia 10 II à €369. €369 afgerekend

Ik heb het tweede toestel dus gewoon betaald. De vordering is dus van mij richting de webwinkel. Ik vorder €418,- (aankoopbedrag XZ2c) en *webwinkel* wil maar €200 uitkeren.
Dus in theorie als ik het goed begrijp en ze krijgen er android 9 op geflashed dan heb jij opeens 2 toestellen gekocht? En feitelijk is het enige traject voor je XZ2c wat jouw betreft nog openstaat creditering, omdat je anders die Xperia 10 II overhoud aangezien die los aangekocht is...

[Voor 50% gewijzigd door Gomez12 op 22-06-2020 12:50]

• hjkv
@Gomez12 Het nieuwe toestel heb ik gewoon gekocht. Daar kan ik dus mee doen wat ik wil.

Ik heb akkoord gegeven voor een creditering van €368. *Webwinkel* heeft gereageerd dat ze onder voorbehoud akkoord gingen maar ze de hoogte van de creditering nog niet wilden bevestigen.
Daarom hebben zij voorgesteld om mijn XZ2c naar ze op te sturen waarna ze een voorstel konden doen. Ze hebben daarbij zelf aangegeven dat als ik daar niet mee akkoord ga, de Xperia 10 II retour kan en er een andere oplossing bedacht wordt voor de XZ2c.

Volgens jouw redenering betekent het feit dat ik het toestel ter beoordeling naar *webwinkel* opstuur dat ik akkoord ga met een willekeurig bedrag aan creditering? Dus ook €0? Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat dat kant noch wal raakt.

*Webwinkel* heeft een laag bedrag geboden waar ik dus niet akkoord mee ben gegaan. Ik kan de Xperia 10 II retourneren onder WKOA zoals *webwinkel* zelf ook aangegeven heeft.

Dan zijn de opties:
1. Reparatie
2. Vervanging (waarbij *webwinkel* zich misschien wel realiseert dat de XP10 II geschikt is 8)7 )
3. Ontbinding (waarbij het aankoopbedrag opeisbaar is)

• Gomez12
hjkv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:48:
@Gomez12 Het nieuwe toestel heb ik gewoon gekocht. Daar kan ik dus mee doen wat ik wil.
...
*Webwinkel* heeft een laag bedrag geboden waar ik dus niet akkoord mee ben gegaan. Ik kan de Xperia 10 II retourneren onder WKOA zoals *webwinkel* zelf ook aangegeven heeft.
Let er wel op dat je hem niet te zwaar gebruikt, want dan gaat WKOA weer niet op.
Volgens jouw redenering betekent het feit dat ik het toestel ter beoordeling naar *webwinkel* opstuur dat ik akkoord ga met een willekeurig bedrag aan creditering? Dus ook €0? Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat dat kant noch wal raakt.
Nope, ter beoordeling opsturen is ter beoordeling opsturen niets meer en niets minder. Je accepteert niets, maar weigert ook niets. Je bent alleen je telefoon een paar dagen kwijt, komt dat jou niet uit dan kunnen zij jou desnoods een dumbphone voor die paar dagen geven, of die Xperia 1
Dan zijn de opties:
1. Reparatie
2. Vervanging (waarbij *webwinkel* zich misschien wel realiseert dat de XP10 II geschikt is 8)7 )
3. Ontbinding (waarbij het aankoopbedrag opeisbaar is)
Waarbij je bij 3 dus de discussie hebt tussen sterk gebruik en normaal gebruik (waarbij ik echt geen idee heb waar die scheidslijn ligt, hij ligt ergens voor een telefoon in 100 stukjes maar waar exact?)

Wat je nog zou kunnen overwegen is aan hun vragen om foto's die "sterk gebruik" en dus de waardevermindering in beeld brengen. Zodat je die bij een 3e kan verifieren.

• hjkv
Gomez12 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:02:
[...]

Let er wel op dat je hem niet te zwaar gebruikt, want dan gaat WKOA weer niet op.
Klopt, houd ik zeker in de gaten :)
Nope, ter beoordeling opsturen is ter beoordeling opsturen niets meer en niets minder. Je accepteert niets, maar weigert ook niets. Je bent alleen je telefoon een paar dagen kwijt, komt dat jou niet uit dan kunnen zij jou desnoods een dumbphone voor die paar dagen geven, of die Xperia 1
Dan zijn we het toch met elkaar eens? Het aanbod van *webwinkel* om €200 te crediteren is vrijblijvend. Ik heb dat afgewezen en daarmee is dat klaar.

Ze hebben mij overigens helemaal niets gegeven. Ik heb een Xperia 10 II gekocht zodat ik nu een telefoon heb.
Waarbij je bij 3 dus de discussie hebt tussen sterk gebruik en normaal gebruik (waarbij ik echt geen idee heb waar die scheidslijn ligt, hij ligt ergens voor een telefoon in 100 stukjes maar waar exact?)

Wat je nog zou kunnen overwegen is aan hun vragen om foto's die "sterk gebruik" en dus de waardevermindering in beeld brengen. Zodat je die bij een 3e kan verifieren.
Voor zover ik weet komt een gebruiksvergoeding alleen ter sprake als het toestel echt beschadigd is. Als het scherm gebarsten is, de behuizing valt uit elkaar... *Webwinkel is momenteel aan het klagen over een kras op het scherm en een buts op de behuizing. Foto's hebben ze gestuurd.
Die gebruikssporen hebben echter geen invloed op de werking van het toestel en daarmee is een gebruiksvergoeding m.i. uitgesloten.

Maar goed, we wachten weer af tot ze reageren...

[Voor 3% gewijzigd door hjkv op 22-06-2020 13:13]

• Gomez12
hjkv schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:12:
[...]
Dan zijn we het toch met elkaar eens? Het aanbod van *webwinkel* om €200 te crediteren is vrijblijvend. Ik heb dat afgewezen en daarmee is dat klaar.

Ze hebben mij overigens helemaal niets gegeven. Ik heb een Xperia 10 II gekocht zodat ik nu een telefoon heb.
Ik had even niet in de gaten dat jij die Xperia 10 II gekocht had, ik dacht dat je die gekregen had.
Nu heb je dus alleen concreet het risico dat hun reactie langer dan WKOA op die Xperia 10 II kost en dan heb je 2 toestellen.
[...]
Voor zover ik weet komt een gebruiksvergoeding alleen ter sprake als het toestel echt beschadigd is. Als het scherm gebarsten is, de behuizing valt uit elkaar... *Webwinkel is momenteel aan het klagen over een kras op het scherm en een buts op de behuizing. Foto's hebben ze gestuurd.
Die gebruikssporen hebben echter geen invloed op de werking van het toestel en daarmee is een gebruiksvergoeding m.i. uitgesloten.
Zou je wellicht even ter verduidelijking die foto's hier neer kunnen zetten? Ik ben opzich wel benieuwd wat nu exact de discussie is qua schade.
Kras op het scherm en buts op de behuizing kan nog steeds van klein ongemak naar zware schade gaan wmb.

• hjkv

Dit is de buts waar ze het over hebben. Het toestel zal daar wel een keer gevallen zijn. Het is niet alsof de behuizing uit elkaar valt. Op de achtergrond zie je ook al de kras op het scherm van ong. 2cm lang

Aan de achterkant zit in die zelfde hoek ook een putje.

Hier lijkt het al erger dan het is, o.a. omdat er nog een vetveeg op de hoek van het toestel zit. Maar goed, hier zie je de krasjes en de buts nog een keer.

En de achterkant van het toestel. Mooi is ze he? O+

Het is dus zeker geen afgeleefd toestel. Ik snap ook niet echt waarom de webwinkel hier zo moeilijk over doet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

De staat doet niet ter zake. Je hebt recht op een conform goed, en dat was de XZ2c niet. wat dat toestel nu nog waard is gaat nergens over. Je lijkt het sowieso al niet eens te zijn met de staat hoe jij het toestel hebt ingeleverd. Dit toestel kunnen ze niet als Ref. verhandelen, maar wordt afgeschreven. (wat ze ermee doen heb jij ook niets mee te maken) als jij maar vergoed wordt. Maar je snijd jezelf al in de vingers door de (gewenste) vervangen geheel te betalen. Dat had ik nooit gedaan, want zoals ik eerder zei, lijkt het dan geen dekkingskoop, maar losse aankoop (buiten dit geheel), maar er kan meer info hierover op de factuur staan.

• hjkv
Nou, die aankoop is dus in overleg gegaan. Zij gingen onder voorbehoud akkoord met de Xperia 10 II als vervangend toestel waarbij de creditering achteraf afgehandeld zou worden. De factuur daarvan is standaard, staat niets extra's op.

Maar als dit ooit voor een rechter komt zal die zien dat:
1. Reparatie niet aangeboden/niet mogelijk was;
2. een vervangend toestel (Xperia 10 versie 1) afgewezen is door mij aangezien het niet gelijkwaardig was (met objectieve argumenten)
3. in overleg een vervangend toestel is aangeschaft waarbij het oude toestel gecrediteerd zou worden.

Ik vermoed dat de rechter de argumentatie over huidige staat en dagwaarde etc. direct van tafel zal vegen en de koopovereenkomst zal ontbinden. Dan komt er dus €418 retour.

[Voor 4% gewijzigd door hjkv op 22-06-2020 14:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjkv
Goed, daar zijn we weer! Ik heb dus aan *webwinkel* aangegeven dat ze het toestel mogen repareren aangezien ze beweerden dat dat mogelijk is. Vandaag heb ik reactie ontvangen:
Je krijgt deze e-mail omdat je eerder contact hebt gehad met de klantenservice over ordernummer 3361000337. We hebben het toestel inmiddels gerepareerd retour en ik wil je graag nogmaals de opties geven die je hebt:

1. Je krijgt een €200 creditering.
2. Je krijgt je eigen toestel gerepareerd retour.
3. Wij sturen je een vervangend vergelijkbaar toestel in dezelfde staat als die van jou is.

Ik snap natuurlijk dat je wil weten wat er tijdens de reparatie is gebeurd. Dit heb ik voor je achterhaalt. Dit is een software-update geweest, je hebt het eerder zelf een software-rollback genoemd. Wij hebben de ervaring dat, na zo'n software-update, het probleem over het algemeen is opgelost. Het toestel zou nu ook weer de beveiligingsupdates moeten ontvangen en over 4G kunnen bellen met T-mobile. Dit is enkel te bewijzen met tijd en hierdoor kunnen wij dit natuurlijk niet testen. Mocht het niet het geval zijn in de toekomst dan kunnen we de situatie natuurlijk nogmaals bekijken.

Wij kunnen het toestel naar je terugsturen. Dit is volledig kosteloos en zo kun je het zelf testen met de tijd. Je gaf eerder al aan dat je graag je eigen toestel terug ontvangt. Aangezien dit de eerste keer is dat het toestel ter reparatie is gegaan vragen we je voor een kans, wij hebben het beste met je voor en gaan ervanuit dat het toestel gerepareerd is en weer naar behoren werkt!

Wanneer het niet is opgelost dan ligt het echt aan een update die vanuit Sony zelf moet komen. In dat geval raad ik je aan om het toestel terug te sturen en voor de creditering van €200 te gaan. Dit doen wij al uit coullance, omdat wij je wel tegemoet willen komen, ook al hebben wij dit probleem, net als jij, niet in de hand. We kunnen dit bedrag verrekenen met de order die je al geplaatst hebt! Het geld heb je dan binnen 3 werkdagen weer op je rekening staan!

Wil je in een antwoord op deze mail laten weten of je je eigen toestel retour wenst of voor een andere keuze gaat?

Hopelijk hebben we je zo voldoende geïnformeerd!

Met vriendelijke groet,
*Medewerkster*
*Webwinkel*
Ze hebben dus gewoon de software-rollback gedaan.
- Ze beweren dat het toestel op deze manier alsnog beveiligingsupdates kan ontvangen. Dat is onzin want die komen samen met de Android-updates.Als ik het toestel update zijn we dus weer terug bij af.
- Ze beweren dat ze niet kunnen testen of het toestel wel op het Tele2/T-mobile netwerk werkt. Dat is natuurlijk onzin. Duw er een simkaartje in en probeer het uit.

Het meest geschifte vind ik nog wel de laatste alinea. Als het probleem niet is opgelost ligt het aan Sony. Dan geven wij je €200 en mag je ophoepelen.
Ik heb eerder vaak genoeg aangegeven dat ik de koopovereenkomst (op goede gronden) wil ontbinden en het aankoopbedrag terug eis. Daar hebben ze dus gewoon schijt aan.

Ik ga denk ik eerst maar eens klagen bij het keurmerk waar *webwinkel* bij aangesloten is. Dan zien we wel weer hoe we verder gaan.

En mijn reactie:
Goedemiddag,

Bedankt voor jullie bericht. Wat betreft de genoemde opties:
1. Ik heb eerder al aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga en waarom.
2. Jullie hebben het toestel niet gerepareerd:

Er is geen software-update gedaan maar een software-rollback. Dat is precies het tegenovergestelde. Het toestel was voorzien van de nieuwste software en nu is er een oudere versie geïnstalleerd. Met de software-rollback kun je geen beveiligingsupdates ontvangen. De updates komen namelijk als pakket binnen met zowel beveiligingsfixes als Android-updates. Na het installeren van een update is de rollback weer ongedaan gemaakt en ben ik terug bij af.

Jullie kunnen overigens prima testen of het toestel via Tele2/T-Mobile via 4G kan bellen. Pak een simkaart, doe hem erin en kijk of alle inkomende oproepen netjes binnen komen.
Daarnaast heb ik in jullie bericht niets gelezen over de defecte proximity sensor. Is die gerepareerd? Of hebben jullie dat over het hoofd gezien?

Het toestel is dus niet conform. Ik mag namelijk redelijkerwijs van het toestel verwachten dat ik via 4G kan bellen via elk Nederlands netwerk en beveiligingsupdates kan ontvangen en installeren.

3. Nou, laten we dit nog maar eens proberen dan. Graag hoor ik van jullie welk toestel jullie mij aan kunnen bieden met:
- Minimaal een SnapDragon 845 of even snelle processor
- Minimaal 4GB RAM
- Minimaal 64GB opslag
- Minimaal FHD resolutie
- Een maximale breedte van 68mm

Dit zijn namelijk de eigenschappen van de XZ2 Compact waardoor ik die gekocht heb. Van een vervangend product mag ik hetzelfde verwachten.
Als jullie een toestel hebben wat aan bovenstaande eisen voldoet, hoor ik het graag.

Verder wat betreft de rol van Sony:
Jullie wijzen naar Sony als veroorzaker van dit probleem. Het probleem is inderdaad door de update van Sony ontstaan. Wat jullie echter hierbij uit het oog verliezen is dat dit jullie probleem is. Jullie zijn als verkoper verantwoordelijk voor het leveren van een goed werkend toestel. Het feit dat Sony ervoor zorgt dat het toestel niet meer naar behoren werkt ligt dus binnen jullie verantwoordelijkheid. Jullie zijn het aanspreekpunt en jullie dienen het op te lossen. Jullie kunnen vervolgens uiteraard Sony aanspreken en ik zou dat ook zeker doen als ik jullie was.

Het is echter wel heel erg ongepast om jullie verantwoordelijkheid af te schuiven op de klant en te proberen hem met een kluitje in het riet te sturen. Van een gloednieuw toestel mag ik verwachten dat ik het een jaar of 3-4 kan gebruiken voordat het ermee ophoudt. Nu is het toestel binnen een half jaar niet meer bruikbaar door een probleem wat niet door mij veroorzaakt is en bieden jullie aan minder dan de helft van de nieuwprijs te vergoeden. Daarnaast noemen jullie dat ook nog "coulance" en lijken jullie erg trots op jezelf te zijn. Dat slaat helemaal nergens op. Dit defect valt binnen jullie verantwoordelijkheid en het is dan ook aan jullie om het op te lossen. De wetgeving is hier heel duidelijk over en biedt drie opties:

1. Reparatie. Ik moet jullie hiertoe de mogelijkheid bieden en heb dat gedaan. Het is jullie niet gelukt het toestel conform te maken.

2. Vervanging door een gelijkwaardig toestel. Tot nu toe hebben jullie alleen een sterk inferieur toestel aangeboden als vervanging en hebben jullie mijn voorstel voor een geschikt vervangend toestel afgewezen. Als jullie een toestel kunnen leveren wat aan bovengenoemde eisen voldoet kan dat een goede afhandeling van deze zaak zijn.

3. Ontbinding. Daarbij moet het aankoopbedrag van het toestel retour tenzij er een goede reden is voor een gebruiksvergoeding.

Samenvattend
- Jullie hebben mijn XZ2 Compact niet adequaat hersteld. Ik ga dus niet akkoord met terugzending van het toestel.
- Ik ga niet akkoord met een creditering van €200 aangezien er geen gegronde reden is voor een gebruiksvergoeding

Als jullie menen een geschikt vervangend toestel te kunnen bieden ben ik erg benieuwd naar jullie voorstel.

Anders blijf ik bij de eerder genoemde gegronde ontbinding van de koopovereenkomst en vorder ik het aankoopbedrag terug.

mvg,
*hjkv*

[Voor 39% gewijzigd door hjkv op 03-07-2020 15:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Uhm is het niet wat voorbarig om zonder het toestel in handen te hebben gehad al te menen dat het niet werkt?
Laat ze het lekker terugsturen en laat hem desnoods dan zsm weer disfunctioneren om je punt te maken. Dan sta je ook sterker dan bij voorbaat al klagen.

Verder ben ik het met je eens dat het voorstel van 200 euro echt absoluut niets met coulance te maken heeft en dat men zich niet moet verschuilen achter Sony (of wie dan ook).
Het ligt vooral niet aan ons... huilie huilie... Man dat is ondernemen! Aan wie het ligt is eigenlijk ook totaal niet relevant. Relevant is welke verplichtingen er over en weer zijn.

Ow en ik blijf het ook echt tenenkrommend vinden dat iemand die kennelijk als baan heeft contact met klanten te onderhouden, niet eens een korte mail zonder fouten kan schrijven. En de uitroeptekens waren klaarblijkelijk ook in de aanbieding!! Het is een zakelijke relatie als klant-winkel, dat mag je ook zo benaderen en niet alsof het iemand is waarmee je nog geknikkerd hebt. Ik ben niet zo van het moderne hippe gedrag. :/

• hjkv
Nou, het feest is tot een einde gekomen. *webwinkel* heeft me een "outlet" Xperia 10 II geboden. Dat was een teruggestuurd toestel. Nieuw zijn die apparaten dus €369 maar dit toestel hebben zij voor €213 in hun administratie gezet, ook al is het in nieuwstaat. Het lijkt erop dat ze binnen hun systemen niet meer dan die €200-220 uit konden keren.
Wellicht dat degene die dit toestel onder WKOA geretourneerd heeft nu een schadepost van €156 heeft...

Omdat ik ook geen zin heb in een rechtszaak heb ik het maar geaccepteerd. Dan ben ik van het gezeik af en kan ik door met mijn leven.

Maar de Xperia 10 II die ik al gekocht en betaald had kan niet meer retour want "het is buiten de 31 dagen". Dat dat door hun eigen trage afhandeling komt lijkt ze niet te interesseren.

Ik heb nu dus twee toestellen waarvan ik er wel eentje door probeer te verkopen.

Meteen heb ik maar even mijn mening geventileerd in een Shopreview

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:26

LankHoar

Professionele amateur

hjkv schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:51:
Nou, het feest is tot een einde gekomen. *webwinkel* heeft me een "outlet" Xperia 10 II geboden. Dat was een teruggestuurd toestel. Nieuw zijn die apparaten dus €369 maar dit toestel hebben zij voor €213 in hun administratie gezet, ook al is het in nieuwstaat. Het lijkt erop dat ze binnen hun systemen niet meer dan die €200-220 uit konden keren.
Wellicht dat degene die dit toestel onder WKOA geretourneerd heeft nu een schadepost van €156 heeft...

Omdat ik ook geen zin heb in een rechtszaak heb ik het maar geaccepteerd. Dan ben ik van het gezeik af en kan ik door met mijn leven.

Maar de Xperia 10 II die ik al gekocht en betaald had kan niet meer retour want "het is buiten de 31 dagen". Dat dat door hun eigen trage afhandeling komt lijkt ze niet te interesseren.

Ik heb nu dus twee toestellen waarvan ik er wel eentje door probeer te verkopen.

Meteen heb ik maar even mijn mening geventileerd in een Shopreview
Jammer dit. Nu kan webwinkel weer lekker verder met omzeieln van consumentenrecht, want het is duidelijk dat dit loont. Je had dat nieuwe toestel imo gewoon op tijd onder WKOA terug moeten sturen, en de aankoop van je oorspronkelijke toestel ontbinden en het volledige aankoopbedrag vorderen. Vervolgens elders een toestel aanschaffen en kijken of die service beter is.

Stel je krijgt nu weer een probleem met je nieuwe toestel, dan mag je weer door deze molen van slechte klantenservice heen.. Maar ja, dit is achteraf praten en heb je nu niet heel veel aan - zou het onthouden voor een volgende keer.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True