Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vreemde mail ontvangen van Microsoft op Gmail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:16
Vanochtend om 9:04 ontving ik de volgende mail op mijn Gmail:

Omdat ik dit Gmail adres ook gebruik als herstelmailadres voor mijn primaire Outlook email heb ik daar gelijk op gekeken of daar vreemde activiteit heeft plaatsgevonden.
Daar was niets aan de hand en heb dus ook mijn andere emailadressen die ik gebruik gecontroleerd op verdachte activiteiten, maar ook daar niets kunnen vinden.

Toen heb ik geprobeerd de mail die ik heb ontvangen op mijn Gmail account te reproduceren door:

- Verzoek tot wachtwoord te wijzigen van mijn Outlook account zonder ingelogd te zijn en daarvoor mijn alternatieve herstel emailadres te gebruiken
- Wel in te loggen op mijn Outlook account en dan een handeling uit te voeren waarvoor extra verificatie is vereist ( zoals verzoek tot inzage van activiteitsgeschiedenis ) en daarvoor het desbetreffende Gmail adres te gebruiken als verificatiemethode

De codes die ik hiervoor kreeg waren echter anders waarin ook expliciet werd verwezen naar mijn Outlook account, in de vreemde email welke ik had ontvangen en hierboven een printscreen van heb gemaakt wordt dat niet gedaan.

Ik heb daarna nog geprobeerd in te loggen op mijn Gmail account, maar dan via Outlook, maar dat wil niet en kan volgens mij ook niet(?)
Na mijn inziens wijst alles er namelijk wel op dat ik op een of andere manier een Outlook account heb op mijn Gmail account, omdat die vreemd email die ik had ontvangen zo doet alsof er een eenmalige code is gemaakt voor mijn Gmail account.
Maar ik heb dus volgens mij geen Outlook account op mijn Gmail of wat voor Microsoft service daar aan verbonden behalve dan dat adres wordt gebruikt voor mijn Outlook account als herstelmailadres.
Mocht het helpen dan wil ik ook wel mijn Gmailadres hier delen in een *membersonly* of DM.

Wie weet het antwoord op dit toch wel kleine mysterie?
Alvast bedankt :)

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10, Android
Op het Gmail adres heb ik 2FA geactiveerd, al mijn andere ( outlook ) accounts niet

๐Ÿ“ˆ Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen ๐Ÿ’ธ

Alle reacties

• BigSurf
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-06 23:14
Hmm. Kreeg deze ook op di 16 jun. 16:36

Vond het vreemd maar heb er verder geen actie/aandacht aan besteed. Tekst is wel wat anders..

[Voor 62% gewijzigd door BigSurf op 19-06-2020 11:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaan alle links in de mail echt naar microsoft.com? En dus niet stiekem een heel andere, of iets als microsoft.c0m?

Inkopper: bij enige twijfel nooit klikken op links in mails. Altijd zelf handmatig naar de betreffende site gaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• PB-powell
  • Registratie: december 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Zie ook dit topic:
wachtwoord wijzigen microsoft account niet zelf aangevraagd
Is waarschijnlijk niets aan de hand, anders dan dat andere personen proberen in te breken in je hotmail (wat helaas al te vaak gebeurt).

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• JohanNL
F_J_K schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:43:
Gaan alle links in de mail echt naar microsoft.com? En dus niet stiekem een heel andere, of iets als microsoft.c0m?

Inkopper: bij enige twijfel nooit klikken op links in mails. Altijd zelf handmatig naar de betreffende site gaan.
Vergeten te zeggen inderdaad, het is een valide email, tenminste de links erin gaan naar de officiรซle Microsoft website(s)

• JohanNL
PB-powell schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:46:
Zie ook dit topic:
wachtwoord wijzigen microsoft account niet zelf aangevraagd
Is waarschijnlijk niets aan de hand, anders dan dat andere personen proberen in te breken in je hotmail (wat helaas al te vaak gebeurt).
Er wordt alleen niet gesproken in de mail over dat er een wachtwoord wordt gewijzigd van mijn outlook/hotmail adres, maar dat er een eenmalige code is gemaakt voor mijn Gmail adres.
Dat is het vreemde, alsof ik een Microsoft account heb op mijn Gmail adres(?) tenminste dat is wat ik er van maak.

• PB-powell
  • Registratie: december 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Ik krijg deze mails ook op m'n gmail account. Maar dat kan ook komen doordat ik mijn gmail account als backup heb ingevuld op mijn hotmail (en vice versa). Mocht daarmee een gehacked worden kan ik dat altijd herstellen via de ander.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 00:47
De code voor eenmalig gebruik is een verificatiecode danwel two-factor authentication fallback code die Microsoft verstuurd. Iemand heeft dus wel een poging gedaan om in te loggen.

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 24-06 20:30
Heb je betreffende account(s) al eens door bijvoorbeeld haveibeenpwned.com gehaald?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
Sebazzz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:56:
De code voor eenmalig gebruik is een verificatiecode danwel two-factor authentication fallback code die Microsoft verstuurd. Iemand heeft dus wel een poging gedaan om in te loggen.
Dit.

En die krijg je dus pas na het invoeren van juiste account+wachtwoord, dus als je dit niet zelf bent geweest is die combinatie bekend bij iemand anders. Zou het wachtwoord in dat geval aanpassen.

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:53:
[...]
Dat is het vreemde, alsof ik een Microsoft account heb op mijn Gmail adres(?) tenminste dat is wat ik er van maak.
Waarom is dat vreemd, dat kan toch gewoon? Ik heb ook een Microsoft-account op een niet-Microsoft adres.

• JohanNL
_JGC_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Dit.

En die krijg je dus pas na het invoeren van juiste account+wachtwoord, dus als je dit niet zelf bent geweest is die combinatie bekend bij iemand anders. Zou het wachtwoord in dat geval aanpassen.
Het zou dan een van mijn andere '' vergeten '' accounts moeten zijn zeg maar, ooit eens gemaakt als tijdelijk mailadres, mogelijk ergens genoteerd en mijn Gmailadres als herstelemail gebruikt.
Ik kijk dit vanmiddag nog wel even na als me dat lukt :p

Maar is het dan niet vreemd dat er in de mail niet wordt verwezen naar het outlook/hotmail adres waar het om gaat?
Het lijkt mij dat er een code is gemaakt, speciaal voor het Gmail adres.

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002

AW_Bos

Waar ga je heen? โ˜€

Dit heb ik ook, maar dan wel mails in mijn daar bekende mailaccount.
Wordt tijd dat Microsoft er wat tegen gaat doen, want het lijkt me niet de bedoeling dat gebruikers van Microsoft-account worden geteiserd met diverse mails van mensen die een mailbox proberen binnen te dringen.

[Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 19-06-2020 12:05]

Waar ga je heen?

• toimoi
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:09
Mijn vriendin heeft hier de afgelopen weken ook last van gehad. De mails waren legitiem dat was in de eerste plaats de belangrijkste controle inderdaad. Ze ontving daarnaast mails op haar gmail dat ze het wachtwoord van haar Hotmail gehackt zouden hebben met het standaard verhaal dat persoonlijke documenten en naaktfoto's bemachtigd zouden zijn. Helaas heeft ze voor beide e-mailadressen dezelfde username voor de @, dus waarschijnlijk konden ze op basis van accountherstel het gmail adres zo achterhalen.

We hebben de inloggeschiedenis bekeken en daarin werd duidelijk dat haar e-mailadres ergens gelekt zal zijn, want er werd getracht vanuit Indonesiรซ en Braziliรซ in te loggen op haar account. Dit lukte uiteraard niet, maar heeft ons wel duidelijk gemaakt hoe het zat.

We hebben nu mijn e-mailadres ingegeven voor accountherstel en alleen haar telefoonnummer opengesteld voor 2FA. Afwachten of dit werkt.

[Voor 33% gewijzigd door toimoi op 19-06-2020 12:08]

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? โ˜€

Ik denk dat de beste oplossing is om het bekende mailadres voor accountherstel aan te passen in wat anders, dan wat er bekend is. Volgens mij moeten ze eerst een mailadres correct invoeren om die mail te laten versturen.

[Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 19-06-2020 12:06]

Waar ga je heen?

• JohanNL
hmmmmmmmmmpffff schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:56:
Heb je betreffende account(s) al eens door bijvoorbeeld haveibeenpwned.com gehaald?
Ja, geen resultaten.

Mijn primaire outlook/hotmail account wel, daar krijg ik ook zo om de zoveel weken een '' aanval '' op vanuit de landen Indonesiรซ, Rusland, etc etc die een synchronisatie willen uitvoeren o.i.d.
Mislukken alleen altijd.

[Voor 20% gewijzigd door JohanNL op 19-06-2020 12:07]

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? โ˜€

Zet gewoon 2 Factor Auth aan, en ze kunnen je niks.
maar die mails zijn gewoon snoei irritant. Misschien gewoon op de blocklist zetten, totdat je zelf de boel met recoveren?

Waar ga je heen?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
JohanNL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:03:
[...]

Het zou dan een van mijn andere '' vergeten '' accounts moeten zijn zeg maar, ooit eens gemaakt als tijdelijk mailadres, mogelijk ergens genoteerd en mijn Gmailadres als herstelemail gebruikt.
Ik kijk dit vanmiddag nog wel even na als me dat lukt :p

Maar is het dan niet vreemd dat er in de mail niet wordt verwezen naar het outlook/hotmail adres waar het om gaat?
Het lijkt mij dat er een code is gemaakt, speciaal voor het Gmail adres.
Je logt in op de website, vervolgens komt er een 2FA prompt die vraagt of je de code per SMS wilt of per mail. Het mailadres en het telefoonnummer zijn gemaskeerd, je ziet alleen de eerste en laatste tekens.
Vervolgens krijg je zo'n mailtje, jij zit erop te wachten, dus je weet waar ie voor is en met het nummer kan je door waar je mee bezig was.

In jouw geval heb je ergens een vergeten account aangemaakt met jouw gmail adres als hersteladres, en heeft iemand daar nu het wachtwoord van geraden.

• JohanNL
AW_Bos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:06:
Ik denk dat de beste oplossing is om het bekende mailadres voor accountherstel aan te passen in wat anders, dan wat er bekend is. Volgens mij moeten ze eerst een mailadres correct invoeren om die mail te laten versturen.
Die zouden ze niet zomaar kunnen weten want de alias van beide mailadressen is anders, er bestaat niet een outlook/hotmail account die dezelfde naam heeft als het gmail adres.

Dus stel mijn gmailadres heet johan663448@gmail.com, johan663448@hotmail.com of outlook.com/nl etc bestaat niet en lijkt ook totaal niet op elkaar.
Lijkt me dus sterk dat ze dat gegokt zouden hebben.

• JohanNL
_JGC_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Je logt in op de website, vervolgens komt er een 2FA prompt die vraagt of je de code per SMS wilt of per mail. Het mailadres en het telefoonnummer zijn gemaskeerd, je ziet alleen de eerste en laatste tekens.
Vervolgens krijg je zo'n mailtje, jij zit erop te wachten, dus je weet waar ie voor is en met het nummer kan je door waar je mee bezig was.

In jouw geval heb je ergens een vergeten account aangemaakt met jouw gmail adres als hersteladres, en heeft iemand daar nu het wachtwoord van geraden.
Jammer dat er dan niet in de mail staat om welk adres het dan precies gaat, maar ik zal dit vanmiddag eens nagaan.
Ze hebben in ieder geval de inlogpoging geblokkeerd neem ik aan, dat is dan al iets...

• AW_Bos

AW_Bos

Waar ga je heen? โ˜€

Zorg wel dat je unieke wachtwoorden hebt, en niet dezelfde wachtwoorden voor verschillende acocunts, maar dat is zo een beetje het belangrijkste. En let erop welke mailaccounts je aanmaakt.

Zo werd ik pas geleden nog door XS4ALL abuse op de vingers getikt omdat ik nog een mailaccountje had die ik nooit gebruikte, en door knap toeval een uitgelekt wachtwoord had. Schade: 80 Spammails, en een abuse desk die ik mocht overtuigen dat dit een mailbox was die ik niet eens meer kende. ;)
Ze waren er wel als de kippen bij ;) Thumbs up!

Waar ga je heen?

• JohanNL
AW_Bos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:14:
Zorg wel dat je unieke wachtwoorden hebt, en niet dezelfde wachtwoorden voor verschillende acocunts, maar dat is zo een beetje het belangrijkste. En let erop welke mailaccounts je aanmaakt.

Zo werd ik pas geleden nog door XS4ALL abuse op de vingers getikt omdat ik nog een mailaccountje had die ik nooit gebruikte, en door knap toeval een uitgelekt wachtwoord had. Schade: 80 Spammails, en een abuse desk die ik mocht overtuigen dat dit een mailbox was die ik niet eens meer kende. ;)
Ze waren er wel als de kippen bij ;) Thumbs up!
Ja voor die diverse '' vergeten '' en '' tijdelijke '' accounts heb ik ben ik bang telkens dezelfde of soortgelijke wachtwoorden gebruikt.
Het is namelijk niet zo'n heel groot probleem dat iemand daar dan toegang tot zou verkrijgen.

Maar het vreemde is wel dat ik mij niet zo kan herinneren dat ik daar mijn Gmail account als herstelmail aan heb gekoppeld, volgens mij hebben de meesten gewoon helemaal niets aan herstel opties, maar wie weet.
Zullen accounts bij zitten die echt al jaren oud zijn en hoe dat allemaal precies zit weet ik dan ook niet meer.

Mailadressen van KPN, ziggo, XS4ALL e.d. gebruik ik verder niet dus dat valt wel mee ;)

• TheIbex
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10:59
ik heb hier ook last van naar m'n iCloud adres. Inderdaad ook snel wachtwoord gewijzigd en 2fa aangezet (stond sowieso al op de planning)

Gisteravond weer een mailtje, maar je kunt dus klikken op wachtwoord vergeten, dan staat er bijvoorbeeld ab.......x@provider.com. Als dat dan hetzelfde is, kunnen het zo invullen... Ik ga vanavond die van mij en m'n vriendin kruislinken. Dat is al een stuk moeizamer te raden.

Interpolis, glashelder!

• JohanNL
Ik heb nog even de '' ik ben mijn gebruikersnaam vergeten '' optie gebruikt en daar dan het desbetreffende gmail adres ingevuld.
Daaruit blijkt dat er maar 1 emailadres is die is gekoppeld als herstel mail adres, dat is mijn primaire outlook/hotmail account welke ik dus al had gecontroleerd met activiteitsgeschiedenis en daar heeft niemand vandaag of de afgelopen dagen ( geprobeerd ) in te loggen behalve dan ik zelf.

Wat nog zou kunnen is, waar ik nu net op kom, is dat er wellicht iemand is die mijn gmail adres ( per ongeluk ) heeft toegevoegd aan zijn outlook/hotmail adres als herstelemailadres.
Ik zal dit eens testen met een ander outlook/hotmail adres of ik dan dezelfde mail krijg!
En nee getest: dan krijg je een andere mail waarin ook het outlook/hotmail account gedeeltelijk wordt benoemd.
Zijn overigens 4 cijfers, in de screenshot in de OP waren het 7

[Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 19-06-2020 12:40]

• JohanNL
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik kijk vanmiddag nog mijn andere mailadressen na of daar mogelijk nog wat aan de hand is, maar voor de rest weet ik het eigenlijk niet meer.
2FA op alle belangrijke accounts activeren lijkt me vandaag dan ook wel een goed idee, heb ik telkens uitgesteld i.v.m. compatibiliteitsproblemen met Windows/Xbox Live en de Outlook Office client, maar dat is dan hopelijk nu allemaal opgelost :)
Even een middag voor nemen dan maar want mochten ze ooit toegang weten te krijgen tot mijn belangrijke mailadressen zijn we verder van huis...

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Raar is het wel. Vooral de aanhef klopt niet.

Wat zegt Microsoft support/Google support hier van?

• JohanNL
hoi1234 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:56:
Raar is het wel. Vooral de aanhef klopt niet.

Wat zegt Microsoft support/Google support hier van?
Ja, maar ben bang dat zij slechts een generiek antwoord gaan geven waar ik ook niet zoveel aan zal hebben, maar zal ze binnenkort eens contacteren!

Voor de rest niets meer kunnen vinden op de andere outlook/hotmail accounts die ik heb, wat ook te verwachten viel want volgens de '' ik ben mijn outlook/hotmail naam vergeten '' functie is het enige account dat gekoppeld is aan het desbetreffende gmail account mijn primaire outlook/hotmail account.
En daar kon ik niets ongewoons vinden, ook niet in de activiteitsgeschiedenis.

Wat nog zou kunnen is dat het een om een fout gaat aan de kant van Microsoft, dat ik per ongeluk zo'n mail heb ontvangen op een of andere manier...
Hoe dan ook, voor nu maar 2FA aanzetten op de belangrijke accounts.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Ja, maar ben bang dat zij slechts een generiek antwoord gaan geven waar ik ook niet zoveel aan zal hebben, maar zal ze binnenkort eens contacteren!
Dan weet je tenminste dat je het met een gerust hart kunt negeren. Tenminste ik hoop dat de klantenservice bij zulke grote bedrijven een beetje op orde is en ze kunnen inschatten wat dergelijke e-mails betekenen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True