wachtwoord wijzigen microsoft account niet zelf aangevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-04 07:57
Ik heb nu al een tijdje dat ik herhaaldelijk, soms meerdere keren per week, dat ik een email binnen krijg van account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com met als onderwerp "Wachtwoord van Microsoft-account opnieuw instellen" met daarin dan de code die je nodig hebt om het wachtwoord daadwerkelijk te kunnen wijzigen. Lijkt qua afkomst email etc. allemaal legit.
Punt is alleen dat ik geen aanvraag voor het wijzigen van mijn wachtwoord heb gedaan.
Ik heb nu al een keer m'n wachtwoord gewijzigd, maar ook daarna blijft dezelfde email terugkomen.
Het lijkt er dan in mijn beleving dus op alsof iemand probeert toegang te krijgen tot m'n account, of zie ik spoken?
Ik vind het wel vervelend want ik lijk het niet te kunnen stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/587yYhHSP5yQZGP-VU_f4WyjZFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beWqdEIz55gmR5E1uYSEd4F6.jpg?f=fotoalbum_large

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Ik heb hetzelfde probleem dat ik op mijn backup account deze codes krijg.
Ik denk dat er inderdaad iemand aan het vissen is, maar een oplossing zou ik zo snel niet weten. Ik ga dit topic wel volgen mocht iemand met een oplossing komen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Niet gewoon iemand die een verkeerd account heeft gekoppeld als recovery? Gezien de tekst gaat het niet om het e-mailadres die je nu open hebt staan.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sizzla
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 20:25
Heb dit sinds enkele weken ook voor, eveneens na wijzigen wachtwoord. Zet zeker 2FA aan. Je kan via je Microsoft account security settings ook mislukte inlogpogingen bekijken. Ik zie bij mijn account regelmatig een soort burst van mislukte inloginpogingen uit verschillende verre landen na mekaar.

Mij lijkt het op een soort nieuwe techniek om toegang te krijgen op accounts. Volgens mij is er weinig risico, tenzij Microsoft zelf je account zou disabelen wegens de vele mislukte pogingen, dat zou voor mezelf wel een ramp zijn.

Ik heb wel een free Azure account gekoppeld met creditcard, zodat ik misschien meer kans heb om mijn account te claimen mocht het worden suspended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ex Nunc schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:45:
Gezien de tekst gaat het niet om het e-mailadres die je nu open hebt staan.
Ik gebruik bij m'n microsoft account bij contactgegevens voor beveiliging m'n Gmail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Sizzla schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:58:Je kan via je Microsoft account security settings ook mislukte inlogpogingen bekijken. Ik zie bij mijn account regelmatig een soort burst van mislukte inloginpogingen uit verschillende verre landen na mekaar.
Ik heb ook even gekeken en ik zie daar ook mislukte inlogpogingen vanuit China, Indonesië etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

BeetjeVreemd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Ik heb ook even gekeken en ik zie daar ook mislukte inlogpogingen vanuit China, Indonesië etc.
Dat zijn waarschijnlijk IMAP/POP syncpogingen en daar zou je geen mail van moeten krijgen.

Maar, kan het zijn dat iemand toevallig de vraag én het antwoord weet om je account over te nemen bij geval je wachtwoord is vergeten? Vroeger kon je in ieder geval met een vraag + het juiste antwoord weer bij je Hotmail account komen.

Ik weet eigenlijk niet of zoiets nu nog bestaat. Misschien moet je daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

BeetjeVreemd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Interessant, ik heb daar ook gekeken en ik zie de afgelopen twee weken geen mislukte inlogpogingen (alle overige succesvolle was ik zelf). Wel bijna 4 weken terug 3 pogingen vanuit Vietnam, maar daarna niet meer.
Toch krijg ik regelmatig een mail met een code...

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Dat zijn waarschijnlijk IMAP/POP syncpogingen en daar zou je geen mail van moeten krijgen.

Maar, kan het zijn dat iemand toevallig de vraag én het antwoord weet om je account over te nemen bij geval je wachtwoord is vergeten? Vroeger kon je in ieder geval met een vraag + het juiste antwoord weer bij je Hotmail account komen.

Ik weet eigenlijk niet of zoiets nu nog bestaat. Misschien moet je daar eens naar kijken.
Ik krijg inderdaad geen mail hoor van die mislukte inlogpogingen, maar je kan ze inzien bij de beveiligsrubriek in je microsoft account.

Ik heb ook even zitten zoeken naar wat je schreef over vraag + antwoord voor account overnemen wanneer je je wachtwoord vergeten bent maar ik kan daar niks over vinden bij m'n beveiligingsinstellingen dus als dat al op die manier gewerkt heeft vroeger dan lijkt dat me inmiddels niet meer actueel. (want dan zou ik ook iets moeten kunnen vinden over die vragen/antwoorden wijzigen, of die optie om zo in te kunnen loggen aan/uit te zetten zou je zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ik kreeg net alweer de betreffende email met code voor wachtwoord wijzigen. Nieuw record; 2x binnen 24 uur...🧐🙄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BeetjeVreemd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:07:
Ik kreeg net alweer de betreffende email met code voor wachtwoord wijzigen. Nieuw record; 2x binnen 24 uur...🧐🙄
De oorzaak is duidelijk: je hi*****.hotmail.com zit in een database van gehackte accounts, dus 100en mensen over de hele wereld gaan proberen in te loggen op dat account. Dat lukt niet want je hebt het wachtwoord al meerdere malen gewijzigd. Na elke 10 mislukte inlog pogingen krijg je van microsoft een mailtje. Lijkt mij niets om je druk over te maken, toch?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dat je die mails krijgt is alleen maar goed, dan komen ze niet binnen. Het zijn pogingen van mensen die proberen je wachtwoord te resetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik krijg deze mails ook een enkele maal per week. Het valt gelukkig nog mee, maar het is toch iets wat Microsoft moet aanpakken. Ik heb geen zin om straks tientallen mails te hebben.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

AW_Bos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:33:
Ik krijg deze mails ook een enkele maal per week. Het valt gelukkig nog mee, maar het is toch iets wat Microsoft moet aanpakken. Ik heb geen zin om straks tientallen mails te hebben.
Wat moet microsoft aanpakken? Moeten ze jou geen mail sturen na 10 mislukte inlog pogingen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sizzla
@Brahiewahiewa de mail komt er niet omwille van de mislukte inlogpoging, maar door een aanvraag reset wachtwoord, mogelijks worden beiden acties door de zelfde aanvaller uitgevoerd.

Ze zouden bvb een geo restrictie of iets dergelijks kunnen laten instellen, zodat er niet vanuit eender waar zo'n reset kan worden aangevraagd. Ik bedoel maar, mocht dit nu voor meer en meer mensen een probleem vormen, zijn er wel opties denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 04:27:
[...]

Wat moet microsoft aanpakken? Moeten ze jou geen mail sturen na 10 mislukte inlog pogingen?
Niet op de huidige manier als het steeds hetzelfde ip-adres is. Na 4 keer een ip-block voor een korte tijd. Of een link met: Deze mail heb ik niet aangevraagd.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Misschien een tip. Het is mogelijk om een alias voor je e-mail aan te maken bij Microsoft. Dit alias kan je instellen als enige e-mailadres waarmee je kan inloggen. Zo kan je met jouw huidige e-mail niet meer inloggen bij Microsoft. Wellicht dat dit het oplost ;)

Reviews

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
dennisk. schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:59:
Misschien een tip. Het is mogelijk om een alias voor je e-mail aan te maken bij Microsoft. Dit alias kan je instellen als enige e-mailadres waarmee je kan inloggen. Zo kan je met jouw huidige e-mail niet meer inloggen bij Microsoft. Wellicht dat dit het oplost ;)
Precies dit.

Wissel je primaire e-mailadres naar een nieuwe alias en gebruik dat nieuwe adres nergens voor behalve om in te loggen bij Microsoft. Tijdje terug gedaan en sindsdien heb ik geen meldingen of mislukte inlogpogingen meer.

Ik wil niet weten in hoeveel databases mijn originele e-mail adres met oude/dummy wachtwoorden ondertussen voorkomt. Maar goed, daar hebben ze niks aan want je kan er niet mee inloggen ookal zou je het juist wachtwoord+2FA code hebben :)

[ Voor 16% gewijzigd door Caayn op 17-06-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sizzla
Bedankt voor de tip @dennisk. en @Caayn; heb dit zopas ingesteld. Gelukkig blijft de originele alias ook als default 'from' alias voor wanneer je een nieuw email bericht verstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Goede tips idd @dennisk. & @Caayn , thanks. Ik heb het nu ook zo ingesteld.
Zou het nu dus een stukje rustiger moeten worden qua onnodige emailnotificaties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Na de vierde mail met de code vandaag en de 13de de afgelopen week maar eens hier gezocht op wat ik kon doen. Tweakers stelt me zelden teleur. Mooi alias aangemaakt, wat zal het stil worden op mijn gmailaccount :D

Na 1 van de eerste mails een paar maand terug al wel al 2fa ingesteld. Mijn gekraakte wachtwoord was al jaren geleden veranderd gelukkig. Dus vrees voor inloggen had ik niet, maar zoveel van die mailtjes is wel erg irritant.

Nu nog afkomen van die mailtjes over mijn webcam.... die ik niet heb :D

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Pagina: 1