Toon posts:

Zijn de commando's onder Unix dezelfde als Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik enkel ervaring heb met Linux, vroeg ik mij af of de commando's onder Unix identiek dezelfde zijn als die van Linux?

Dank bij voorbaat. :)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
_de_ commando's bestaan natuurlijk niet echt he :) .

Maar als je met linux overweg kunt pik je wat commando's betreft unix zo op.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Aangezien ik enkel ervaring heb met Linux, vroeg ik mij af of de commando's onder Unix identiek dezelfde zijn als die van Linux?
De meeste basiscommando's zijn idd vaak hetzelfde. Helaas varieeren de opties per variant (ps -edaf vs ps -aux), maar daar wen je snel aan.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De standaard commando's zoals ls, rm, grep, cat, man, etcetera zijn inderdaad gelijk. Veelal zijn ook de opties hetzelfde.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Ik geloof dat er nogal wat verschillen zitten tussen BSD unices en AT&T unices qua opties enzo...
Linux lijkt wat dat betreft het meeste op BSD. Ga je bijv. met AIX of Solaris werken dan is dat ineens toch wel ff wennen...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Merk op dat je in GNU/Linux de GNU [sic] tools hebt, en op de meeste unices de 'gewone UNIX tools'. De GNU tools hebben vaak meer opties en mogelijkheden. De ls op solaris 7 bijvoorbeeld (om maar even een voorbeeldje te noemen dat ik ken :) ) kent geen --color optie. Je kunt de GNU tools overigens wel op de meeste unices installen of compilen (de solarisbak in kwestie heeft ook de GNU-tools bijv).

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Wat ook nogal bepalend is is de shell die je standaard krijgt. er zit nogal wat verschil tussen: in ksh moet je met esc k je commandhistory terughalen, met bash gebruik je 'gewoon' de pijltjes.
Ook kan het voorkomen dat je in ksh dan je teruggehaalde commando's moet editen in VI achtige stijl, dit kun je ook instellen. Die pijltjestoetsen heb je dus niks aan :)

het gebruik van tab onder bash om paden af te maken werk onder ksh met esc esc.

Nu praat ik zelf over een HP-UX systeem(ja t is niet anders......) dus voor andere smaken Unix kan ik niet spreken, daar kunnen dus ook nog verschillen in zitten.
Natuurlijk wordt ook veel bepaald bij je login :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 22:48 schreef zomer het volgende:
Wat ook nogal bepalend is is de shell die je standaard krijgt. er zit nogal wat verschil tussen: in ksh moet je met esc k je commandhistory terughalen, met bash gebruik je 'gewoon' de pijltjes.
Ook kan het voorkomen dat je in ksh dan je teruggehaalde commando's moet editen in VI achtige stijl, dit kun je ook instellen. Die pijltjestoetsen heb je dus niks aan :)

het gebruik van tab onder bash om paden af te maken werk onder ksh met esc esc.

Nu praat ik zelf over een HP-UX systeem(ja t is niet anders......) dus voor andere smaken Unix kan ik niet spreken, daar kunnen dus ook nog verschillen in zitten.
Natuurlijk wordt ook veel bepaald bij je login :)
Dat je op de command line esc k e.d. moet gebruiken komt omdat je de editing mode (van ksh waarschijnlijk) op vi hebt staan. Als je:

set -o emacs

doet krijg je de emacs editing mode. In emacs mode kun je door de history scrollen met Control P / Control N. Er zijn natuurlijk nog veel meer toetscombinaties mogelijk (bijv. Control A, Control E, Control D, Esc =, Esc . , etc.etc.) ---> man ksh.

In emacs mode is het ook mogelijk de pijltjestoetsen te gebruiken:
deze zijn namelijk te programmeren met alias __A __B __C en __D.

In vi mode zou ik dat zo snel even niet weten. Overigens kom je met "set -o vi" terug in de vi editing mode. bash ondersteund deze vast ook wel. Nooit geprobeerd eigenlijk :)

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

killall is een leuk voorbeeld... Onder linux killt het alle processen met die naam. Onder 'normaal' unices killt het alle processen van die user... subliem verschilletje :+

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

reboot is ook een leuke : Onder vc SCO is het ook echt reboot, dus zonder netjes afsluiten. Een goeie reden om shutdown -r now te gebruiken :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 08 augustus 2001 10:48 schreef JayTaph het volgende:
killall is een leuk voorbeeld... Onder linux killt het alle processen met die naam. Onder 'normaal' unices
Alleen sysv unices toch?
killt het alle processen van die user...
Erm nee, sysv killall killt ALLE processes, behalve de shell van waaruit killall was gestart. Dus niet alleen de processes van de huidige user. Als niet-root heeft dit overigens wel als gevolg dat alleen je eigen processes worden gemaaid.

Sysv killall bestaat ook in GNU/Linux btw, onder de naam killall5.

• Myrdhin
  • Nu online
Op dinsdag 07 augustus 2001 20:46 schreef igmar het volgende:

[..]

De meeste basiscommando's zijn idd vaak hetzelfde. Helaas varieeren de opties per variant (ps -edaf vs ps -aux), maar daar wen je snel aan.
Ter aanvulling: ps -edaf is System V en ps aux (zonder of met -) is BSD.

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 19:08 schreef Myrdhin het volgende:

[..]

Ter aanvulling: ps -edaf is System V en ps aux (zonder of met -) is BSD.
Aanvulling op de aanvulling: sommige implementaties ondersteunen beide varianten, de BSD versie is dan zonder -.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 09 augustus 2001 02:44 schreef Offspring het volgende:
Aanvulling op de aanvulling: sommige implementaties ondersteunen beide varianten, de BSD versie is dan zonder -.
Aanvulling op de aanvulling op de aanvulling :P :
Zoals de GNU versie bijvoorbeeld (aka: op alle GNU/Linux systemen).
Pagina: 1