Aangezien ik enkel ervaring heb met Linux, vroeg ik mij af of de commando's onder Unix identiek dezelfde zijn als die van Linux?
Dank bij voorbaat.
Dank bij voorbaat.
De meeste basiscommando's zijn idd vaak hetzelfde. Helaas varieeren de opties per variant (ps -edaf vs ps -aux), maar daar wen je snel aan.Aangezien ik enkel ervaring heb met Linux, vroeg ik mij af of de commando's onder Unix identiek dezelfde zijn als die van Linux?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Verwijderd
Dat je op de command line esc k e.d. moet gebruiken komt omdat je de editing mode (van ksh waarschijnlijk) op vi hebt staan. Als je:Op dinsdag 07 augustus 2001 22:48 schreef zomer het volgende:
Wat ook nogal bepalend is is de shell die je standaard krijgt. er zit nogal wat verschil tussen: in ksh moet je met esc k je commandhistory terughalen, met bash gebruik je 'gewoon' de pijltjes.
Ook kan het voorkomen dat je in ksh dan je teruggehaalde commando's moet editen in VI achtige stijl, dit kun je ook instellen. Die pijltjestoetsen heb je dus niks aan
het gebruik van tab onder bash om paden af te maken werk onder ksh met esc esc.
Nu praat ik zelf over een HP-UX systeem(ja t is niet anders......) dus voor andere smaken Unix kan ik niet spreken, daar kunnen dus ook nog verschillen in zitten.
Natuurlijk wordt ook veel bepaald bij je login
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Alleen sysv unices toch?Op woensdag 08 augustus 2001 10:48 schreef JayTaph het volgende:
killall is een leuk voorbeeld... Onder linux killt het alle processen met die naam. Onder 'normaal' unices
Erm nee, sysv killall killt ALLE processes, behalve de shell van waaruit killall was gestart. Dus niet alleen de processes van de huidige user. Als niet-root heeft dit overigens wel als gevolg dat alleen je eigen processes worden gemaaid.killt het alle processen van die user...
Ter aanvulling: ps -edaf is System V en ps aux (zonder of met -) is BSD.Op dinsdag 07 augustus 2001 20:46 schreef igmar het volgende:
[..]
De meeste basiscommando's zijn idd vaak hetzelfde. Helaas varieeren de opties per variant (ps -edaf vs ps -aux), maar daar wen je snel aan.
Verwijderd
Aanvulling op de aanvulling: sommige implementaties ondersteunen beide varianten, de BSD versie is dan zonder -.Op woensdag 08 augustus 2001 19:08 schreef Myrdhin het volgende:
[..]
Ter aanvulling: ps -edaf is System V en ps aux (zonder of met -) is BSD.
Aanvulling op de aanvulling op de aanvullingOp donderdag 09 augustus 2001 02:44 schreef Offspring het volgende:
Aanvulling op de aanvulling: sommige implementaties ondersteunen beide varianten, de BSD versie is dan zonder -.