Afblazen warmte verwarming achter gordijn.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
Hoi,

Lange gordijnen voor verwarming hangen, visueel mooiste oplossing (smaak he), is qua gasverbruik en efficiëntie minder goede oplossing. Toen ben ik gaan denken hoe kan je toch En energiezuinig En visueel aantrekkelijke oplossing voor gordijnen voor de verwarming maken? Ik kwam op het idee om onder vensterbank een rechthoekige houten buis te maken met daarin ventilatoren. Ventilatoren worden dmv micro-controller ala ESP8266 aangestuurd. Met wat temp. sensoren om temp.verschil te vergelijken. Koele lucht wordt van onderen door de radiator geblazen alvorens door ventilatoren door buis heen gezogen om vervolgens naar voren de ruimte in te worden geblazen. Dit alles met zo min mogelijk geluid en gevoel van airflow.

Idee geschetst;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDVrY9ifiBPKzjrhmICyojWT5eE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sojy4SRsvlfz1GzU3nC6Xkzv.png?f=fotoalbum_large

Graag hoor ik jullie mening over deze constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:08
De stralingswarmte ga je missen omdat de gordijnen ervoor hangen. En dat is (naar het gevoel) toch wel een groot gedeelte van het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Is alleen convectie niet voldoende om die airflow op gang te krijgen? Scheelt je aanschaf (en herrie) van ventilators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
@gastje01 actieve airflow verhoogt de warmteoverdracht tussen verwarming en lucht is dat ik uit een topic (grote verwarmingsoptimalisatie topic of zoiets) begrijp.

@SniperGuy Er staat een bank 0.5 meter van de verwarming (kan niet anders helaas).

[ Voor 21% gewijzigd door johan2009 op 18-06-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de ventilatoren in het midden doen, zorgen dat ze lucht aan kunnen zuigen en dan naar de zijkanten kunnen duwen. Nu staan beide ventilatoren tegen elkaar in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
Misschien moeten de ventilatoren in de bak bovenin en In het midden een tussenschot. Fans blazen dan door de bak heen naar buiten. Ik weet alleen niet wat het effect is van bv. 3 fans parallel in 1 bak (3 compartiment link en 3 compartiment rechts). Fan 2 ziet druk van no. 1 en Fan 3 van no. 1 + 2. Ook lijkt mij dat wanneer je van boven de verwarming bak inblaast dat bovenkant verwarming dicht moet zijn gezien aanzuigen van omgevings/valse lucht.

Thoughts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Die gordijnen zijn de grootste ramp niet. Die bank die je later aangeeft isoleert nog veel beter :p

Kan je niet deze hele verwarming negeren en uit laten? Of is het enige verwarming van je woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Langere gordijnen omdat het esthetisch mooier is en je zet er een bank voor?

Kan je haaks op de verwarming een jaga hangen of naast de raampartij? Dan kan je de huidige verwarmig verwijderen. Als je isolerend glas hebt valt de koudeval ook wel mee. Heb je toevallig een schets van de indeling, zodat we meerdere oplossingen kunnen bedenken?

[ Voor 7% gewijzigd door plaspvd op 19-06-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij mijn vorige huis iets vergelijkbaars gedaan met 3 PC fans en USB voeding uit de knutselbak en een thermostaatprintje op 5V van Ali.
De fans lagen onder de vensterbank op de T30 radiator en zogen de lucht uit de verwarming een stukje spirobuis in en bliezen dit onder de bank

Met de 12V fans op 5V waren ze stil en zuinig, het geheel kostte €1,56 (en een maand wachten) en de kamer was twee uur eerder warm na nachtverlaging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan2009
Dit is de plattegrond van woonkamer. Zoals de tekening op Funda is de TV ook aan de binnenmuur geplaatst. Gezien ik ook de speakers goed wil hebben geplaatst, was dat de enige optie. Een afgeleide daarvan is dat helaas de bank voor verwarming komt te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDE_2d5aohEEFtb0e4iYj-W8MHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/II7gxZenqWDnfpSdLE2Hpd7G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00
Ik heb gewoon mijn gordijnen weggedaan en zonnewering aan de buitenkant. Lekker minimalistisch en prima voor de jaga convectoren die nu vrij voor de verdieping hoge ramen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
Ik heb een vrijstaande lage Jaga convector gekocht van 240x18x8 (LxBXH) (14.5cm hoog met poten) die voor het raam komt. Dan kunnen gordijnen net boven Jaga uitkomen. Smalle vensterbank zodat gordijnen zodat deze ver mogelijk richting muur kunnen. Jaga van de muur zodat warme lucht vooral voor gordijnen opstijgt. Wellicht (later) een extra Jaga ernaast plaatsen voor meer capaciteit. Kan ik gelijk met ventilatoren op de Jaga gaan experimenteren.
Pagina: 1