Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-06 16:55
Hoi allemaal! Ik heb al een tijd een rx 480 die prima werkt. Recent viel mij in een keer op dat hij onder load een soort tikkend geluid maakt. Ik verwachtte dat er een kabeltje oid tegen de fan aan tikte. Helaas is dat het niet. Het is namelijk een semi passief gekoelde kaart en ook als de fans uit zijn hoor je het tikkende geluid. Ik heb de fans stil gehouden toen ze wel aan het draaien waren, ook dan blijf je het getik horen.

Alle andere onderdelen/fans heb ik nagelopen, maar het geluid komt echt uit de gpu. Ik heb de pc met een andere voeding getest (eerst CM G550M, daarna be quiet! Pure Power 11 500W) maar ook dat verhelpt het probleem niet.

Ik had wel eens van coil whine gehoord, dus ik dacht misschien is dat het. Maar dat klinkt heel hoog, bijna een soort piep. Dit klinkt echt meer alsof er iets tegen de fan aan loopt, dus een wat lagere tik. Ook komt dit alleen maar voor als de kaart onder load is. Anders is hij muisstil.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? En nog beter, hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt, alle hulp wordt gewaardeerd.

Beste antwoord (via aojudo op 19-06-2020 10:05)

Anoniem: 996723

Als het alleen onder load te horen is kun je er gerust van uit gaan dat het gewoon coil whine is, dat kan ook een soort ratelend/krakend/zoemend geluid geven.
Is verder niets aan te doen en kan ook geen kwaad.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 996723 op 19-06-2020 09:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Als het alleen onder load te horen is kun je er gerust van uit gaan dat het gewoon coil whine is, dat kan ook een soort ratelend/krakend/zoemend geluid geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 996723 op 19-06-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Anoniem: 996723 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:33:
Bedankt voor de reactie! Oke, dan ga ik daar van uit. In ieder geval gerust stellend dat het geen kwaad kan. Alleen een beetje irritant :P

[ Voor 53% gewijzigd door aojudo op 19-06-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een 2080 super die ook behoorlijk kan ratelen onder belasting, en kan me normaal gesproken best irriteren aan dat soort dingen.
Moderne consumenten electronica is echter zo complex, en moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden , als een bijgeluidje het enigste probleem is ben ik er tegenwoordig gelukkig mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52
Anoniem: 996723 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:19:
Ik heb een 2080 super die ook behoorlijk kan ratelen onder belasting, en kan me normaal gesproken best irriteren aan dat soort dingen.
Moderne consumenten electronica is echter zo complex, en moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden , als een bijgeluidje het enigste probleem is ben ik er tegenwoordig gelukkig mee...
Ligt ook een beetje aan welke kaart je hebt. Volgens mij heeft niet iedere kaart in elke prijsklasse er even veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is geen Coil Whine, maar goedkope fan gebruikt van je GPU/PSU of onbalans . Coil Whine is geen tikkend geluid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Hackus schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:17:
Dat is geen Coil Whine, maar goedkope fan gebruikt van je GPU/PSU of onbalans . Coil Whine is geen tikkend geluid
Bedoel je dat een fan het veroorzaakt? Dat lijkt mij niet, want als de fans uit zijn hoor ik het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

418O2 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Ligt ook een beetje aan welke kaart je hebt. Volgens mij heeft niet iedere kaart in elke prijsklasse er even veel last van.
Sommige kaarten gebruiken ipv spoeltjes een ander soort onderdeeltje, en soms kun je ook het geluk hebben dat je spoeltjes gewoon stil zijn. Met prijklasse heeft dit echter niet zoveel te maken: De duurdere EVGA FTW kaarten staan bijvoorbeeld juist bekend om hun coil whine.
Hackus schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:17:
"Tikkend" is misschien een wat ongelukkige omschrijving, maar aangezien OP het idee had dat er iets tegen zijn ventilator aankwam ben ik er van overtuigd dat dit gewoon coil whine is.
Dat is namelijk prcies hoe coil whine kan klinken , afhankelijk van de soort, en mate van, belasting.
Het is dat ik er ervaring mee had (eerdere videokaart en mijn plasma tv) , maar anders was dit ook het eerste wat ik gedacht had als ik het hoorde.

Coil whine kan een heel scala aan geluiden veroorzaken: Gepiep, gefluit. gekraak, gezoem, gerinkel en geratel en ga zo nog maar even door.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 996723 op 19-06-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is net wat jij schaart onder Coil Whine. al het geluid wordt er tegenwoordig onder gegooid.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hackus schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:16:
Het is net wat jij schaart onder Coil Whine. al het geluid wordt er tegenwoordig onder gegooid.
Onder coil whine wordt het geluid verstaan wat veroorzaakt wordt door de trillende wikkelingen in diverse spoelen. (En eventueel het geluid van andere onderdelen waarin deze trillingen worden overgebracht)
Dit is volgens mij een universeel geaccepteerde definitie .
Behalve ventilators, en in een enkel zeldzaam geval condensators zitten op een videokaart geen onderdelen die geluid kunnen maken.
Ventilators zijn door OP direct uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 996723 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:21:
[...]

Onder coil whine wordt het geluid verstaan wat veroorzaakt wordt door de trillende wikkelingen in diverse spoelen. (En eventueel het geluid van andere onderdelen waarin deze trillingen worden overgebracht)
Dit is volgens mij een universeel geaccepteerde definitie .
Behalve ventilators, en in een enkel zeldzaam geval condensators zitten op een videokaart geen onderdelen die geluid kunnen maken.
Ventilators zijn door OP direct uitgesloten.
Klopt,
Het geluid is anders dan omschreven door TS. Coil Whine komt ook het meeste voor in voedingen. Geratel. tikkend geluid etc komt vaak door goedkope fans(waar ik niet zeg dat dit de oorzaak is bij TS) Maar er word teveel gegooid onder de noemer 'Coil Whine'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Nog even een korte update: ik heb voor een projectje een hd7950 gekocht, ik gebruik deze in een hele andere pc. Als ik furmark draai hoor ik bij deze kaart hetzelfde aanlopende/tikkende/rare geluid, al is het minder hard (te horen met case open, anders nauwelijks). Ook hier weer alleen onder (extreme) load te horen. En ook bij deze kaart heb ik beide fans stil gehouden, maar blijft het geluid. Dus het zal wel iets in de richting van coil whine zijn. Misschien dat het vaker bij amd kaarten voorkomt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52
Sommige NVidia kaarten hebt het ook hoor. Komt door het gebruik van goedkopere onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
418O2 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:00:
Sommige NVidia kaarten hebt het ook hoor. Komt door het gebruik van goedkopere onderdelen
Ja zou wel kunnen inderdaad. Ik heb het daar zelf niet gemerkt, maar ik heb ook maar twee nvidia kaarten meegemaakt dus dat is niet heel representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mijn 5700XT heeft ook een soort buzzend geluid als hij wat moet doen, zelfs bij lage load. Als mijn PC idle staat zonder enig andere geluid in de kamer is het best irritant omdat dat soms gebeurd. Als ik scroll in Chrome bij iets waar hij hardware acceleration doet hoor je ook direct. En ik kan me prima voorstellen dat als de buzz korter duurt het op een tikkend geluid gaat lijken.
Pagina: 1