Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• aojudo
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 25-07 02:02
Hoi allemaal! Ik heb al een tijd een rx 480 die prima werkt. Recent viel mij in een keer op dat hij onder load een soort tikkend geluid maakt. Ik verwachtte dat er een kabeltje oid tegen de fan aan tikte. Helaas is dat het niet. Het is namelijk een semi passief gekoelde kaart en ook als de fans uit zijn hoor je het tikkende geluid. Ik heb de fans stil gehouden toen ze wel aan het draaien waren, ook dan blijf je het getik horen.

Alle andere onderdelen/fans heb ik nagelopen, maar het geluid komt echt uit de gpu. Ik heb de pc met een andere voeding getest (eerst CM G550M, daarna be quiet! Pure Power 11 500W) maar ook dat verhelpt het probleem niet.

Ik had wel eens van coil whine gehoord, dus ik dacht misschien is dat het. Maar dat klinkt heel hoog, bijna een soort piep. Dit klinkt echt meer alsof er iets tegen de fan aan loopt, dus een wat lagere tik. Ook komt dit alleen maar voor als de kaart onder load is. Anders is hij muisstil.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? En nog beter, hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt, alle hulp wordt gewaardeerd.

Beste antwoord (via aojudo op 19-06-2020 10:05)

Anoniem: 996723

Als het alleen onder load te horen is kun je er gerust van uit gaan dat het gewoon coil whine is, dat kan ook een soort ratelend/krakend/zoemend geluid geven.
Is verder niets aan te doen en kan ook geen kwaad.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 996723 op 19-06-2020 09:43]

Alle reacties

• aojudo
Anoniem: 996723 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:33:
Als het alleen onder load te horen is kun je er gerust van uit gaan dat het gewoon coil whine is, dat kan ook een soort ratelend/krakend/zoemend geluid geven.
Is verder niets aan te doen en kan ook geen kwaad.
Bedankt voor de reactie! Oke, dan ga ik daar van uit. In ieder geval gerust stellend dat het geen kwaad kan. Alleen een beetje irritant :P

[Voor 53% gewijzigd door aojudo op 19-06-2020 10:05]

• aojudo
Hackus schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:17:
Dat is geen Coil Whine, maar goedkope fan gebruikt van je GPU/PSU of onbalans . Coil Whine is geen tikkend geluid
Bedoel je dat een fan het veroorzaakt? Dat lijkt mij niet, want als de fans uit zijn hoor ik het ook.

• aojudo
Nog even een korte update: ik heb voor een projectje een hd7950 gekocht, ik gebruik deze in een hele andere pc. Als ik furmark draai hoor ik bij deze kaart hetzelfde aanlopende/tikkende/rare geluid, al is het minder hard (te horen met case open, anders nauwelijks). Ook hier weer alleen onder (extreme) load te horen. En ook bij deze kaart heb ik beide fans stil gehouden, maar blijft het geluid. Dus het zal wel iets in de richting van coil whine zijn. Misschien dat het vaker bij amd kaarten voorkomt oid.

• aojudo
Catch22 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:00:
Sommige NVidia kaarten hebt het ook hoor. Komt door het gebruik van goedkopere onderdelen
Ja zou wel kunnen inderdaad. Ik heb het daar zelf niet gemerkt, maar ik heb ook maar twee nvidia kaarten meegemaakt dus dat is niet heel representatief.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True