Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Praktijkervaring meetinstructie woning gezocht

Pagina: 1
Acties:

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:11
Even voor de duidelijkheid; ik ben NIET op zoek naar meningen over en interpretaties van de meetinstructie , dat kan ik zelf ook wel bedenken.
Waar ik hier nadrukkelijk om vraag is ervaring hoe er met de meetinstructie in de praktijk wordt omgegaan door b.v. makelaars en op Funda.

Ik heb een appartement met op de zolder een slaapkamer. Die zolder hoort gedeeltelijk ook bij andere appartementen en traphuis, daar heb ik een aantal vierkante meters van gekocht om bij mijn woning te voegen. Afgezien van de papierwinkel die daarbij komt kijken is de vraag hoe ik die meters fysiek ga toevoegen aan de slaapkamer.
Optie A heeft de voorkeur en dat is als apart kamertje (het is maar 3,5m2) gescheiden van de slaapkamer met een deur. Wel geïsoleerd,binnen de schil van de woning dus, maar zonder daglichttoetreding of verwarming.
Optie B is de ruimte toevoegen met een open verbinding met de slaapkamer, en afsluiten met een gordijntje oid.

Vraag hierbij is of in optie A het kamertje ook meegeteld mag worden bij de "gebruiksoppervlakte wonen" (ivm latere verkoop)
Indien het onder "gebruiksoppervlakte overige inpandige ruimte" zou vallen wordt de woning op papier immers kleiner. Dat laatste zou er dan voor pleiten om er geen deur in te maken.

Ik heb op Funda al wat rondgestruind om te zien hoe men daar in de praktijk mee omgaat maar ik heb geen vergelijkbare voorbeelden kunnen vinden.
Je zou het ook een inloopkast kunnen noemen, dan telt het wel mee voor de gebruiksoppervlakte wonen maar mag het dan een deur hebben?
Of maak ik me druk om niks en worden dit soort ruimtes in de praktijk altijd meegerekend met de gebruiksoppervlakte wonen? Die indruk krijg ik wel een beetje maar ik koop/verkoop niet dagelijks huizen dus heb niet de ervaring om dat in te schatten. Wie wel?

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11:46
De NEN-meetinstructie (https://www.nrvt.nl/wp-co...te-woningen-juli-2019.pdf) oogt goed leesbaar. Afhankelijk van de hoogte van de ruimte lijkt het inderdaad als gebruiksoppervlakte wonen aangemerkt te kunnen worden, iets waar een gordijn of deur voor de opening niks aan af lijkt te doen. Als je de meetinstructie doorloopt, waar zou je zelf dan op uit lijken te komen?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:48

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zonder daglicht of verwarming is het eerder een (inloop)kast of berging.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ASW1
Trenchdog schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:50:
De NEN-meetinstructie (https://www.nrvt.nl/wp-co...te-woningen-juli-2019.pdf) oogt goed leesbaar. Afhankelijk van de hoogte van de ruimte lijkt het inderdaad als gebruiksoppervlakte wonen aangemerkt te kunnen worden, iets waar een gordijn of deur voor de opening niks aan af lijkt te doen. Als je de meetinstructie doorloopt, waar zou je zelf dan op uit lijken te komen?
Beide interpretaties zijn verdedigbaar, dat is nu juist waarom ik niet jullie meningen zoek maar ervaringen van de experts.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Beide interpretaties zijn verdedigbaar, dat is nu juist waarom ik niet jullie meningen zoek maar ervaringen van de experts.
Een oppervlakte wordt tot de overige inpandige ruimte gerekend als één van de voorwaarden geldt:
- er is sprake van een bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen
geschikt is voor incidenteel gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste
trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding
(raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²).

Je hebt geen daglichttoetreding dus is het automatisch een bergzolder. Dat lijkt me kraakhelder, heeft niks te maken met een interpretatie, het staat er letterlijk.

Of ben je op zoek naar ervaringen met makelaars die van de meetinstructie afwijken om de woning op papier groter te krijgen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:05
ASW1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:13:
[...]

En die zoek je dan op tweakers? :?

Ik zou zeggen: Bel een expert

• ASW1
Tsurany schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:23:
[...]

Een oppervlakte wordt tot de overige inpandige ruimte gerekend als één van de voorwaarden geldt:
- er is sprake van een bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen
geschikt is voor incidenteel gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste
trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding
(raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²).

Je hebt geen daglichttoetreding dus is het automatisch een bergzolder. Dat lijkt me kraakhelder, heeft niks te maken met een interpretatie, het staat er letterlijk.

Of ben je op zoek naar ervaringen met makelaars die van de meetinstructie afwijken om de woning op papier groter te krijgen?
Sorry maar dat soort lekenmeningen zoek ik niet; want die kan ik zelf ook bedenken. Een andere leek zegt dat het een inloopkast is dus wel gebruiksoppervlak wonen. Maar die discussie gaan we dus niet voeren.
KnoxNL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:26:
[...]

En die zoek je dan op tweakers? :?

Ik zou zeggen: Bel een expert
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat er experts op Tweakers zijn, misschien komen die nog.
Anders zal ik inderdaad eens bij een makelaar informeren.

• KnoxNL
  • Laatst online: 12:05
ASW1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:57:
[...]

Sorry maar dat soort lekenmeningen zoek ik niet; want die kan ik zelf ook bedenken. Een andere leek zegt dat het een inloopkast is dus wel gebruiksoppervlak wonen. Maar die discussie gaan we dus niet voeren.

[...]

Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat er experts op Tweakers zijn, misschien komen die nog.
Een makelaar in NL hoeft niet per se een expert te zijn (al zou je dat wel mogen verwachten), check dit topic maar eens:

Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2

Ik zou eerder naar de instantie gaan die de norm heeft opgesteld ofzo.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:57:
[...]

[...]

Meneer wil gratis een makelaar scoren? Ga gewoon lekker een makelaar in de buurt zoeken ;w

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• ASW1
De ins en outs van die norm doen er niet veel toe voor mijn vraag, het gaat erom hoe daar in de praktijk mee omgesprongen wordt. Hoeveel vrijheid kan/mag men zich daarmee veroorloven bij de verkoop?

Ik zie bijvoorbeeld ook huizen met slaapkamers zonder raam naar buiten maar wel glas naar een andere ruimte met daglicht. Meetinstructies zeggen daar niets over, maar in de verkooppraktijk rekent men dat op Funda naar zichzelf toe qua woonoppervlakte. Dat is waarom ik de indruk heb dat er best wat ruimte voor interpretatie is aan verkopende zijde.
Deur erin bouwen en voor verkoop er weer uithalen kan ook, of een stukje glas erin of ernaast. Is dat echt nodig is de vraag. Als je zegt het is een inbouwkast is dat ook afdoende, maar nergens ligt vast wanneer iets wel of niet een inbouwkast is dus het is allemaal voor meer dan één uitleg vatbaar.

• ASW1
Tsurany schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:14:
[...]

Meneer wil gratis een makelaar scoren? Ga gewoon lekker een makelaar in de buurt zoeken ;w
Oh ik wist niet dat Tweakers alleen voor lekenmeningen bedoeld was, excuses.

• fonsoy
  • Laatst online: 08-07 19:21
Ik denk dat dit wel een aardig voorbeeld is.
Ik zou een slaapkamer zonder raam beschouwen als "overige inpandige ruimte". Je ziet hier dat een van de garages een deur heeft naar de gang.
Zelfs de kamer op de begane grond wordt niet als echt woonoppervlak beschouwd. Waarschijnlijk omdat er niet een directe deur naartoe is.

[Voor 30% gewijzigd door fonsoy op 18-06-2020 18:52]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• 1107972
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:37
Een goed voorbeeld hoe hier op funda mee omgesprongen wordt is de Binnenbaan 32 en 36 in Gorinchem (te vinden in de sectie verkocht).

Beide identieke huizen waarbij de eerste een woonoppervlak van 93m2 heeft en een overige inpandige ruimte van 28m2. Terwijl de tweede een woonoppervlak van 121m2 heeft omdat deze op de openzolder wel een dakraam heeft.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True