Elektrische auto's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09
NAV de vele Tesla berichten en het bericht van vandaag: nieuws: Foto's tonen elektrische suv Volkswagen ID.4

Lijkt mij voor een site als Tweakers weinig relevant om een nieuwsbericht aan de hand van een paar foto's die zijn gepubliceerd te tonen. Tenzij het nieuws is omdat er een elektromotor inzit ipv een brandstof/hybride motor (al zit daar ook enorm veel elektronica en techniek omheen, misschien is dat nog wel complexer dan een elektromotor). Ik zie ook geen artikelen dat Kia met plugin hybrides is gekomen dit jaar (en dan ook nog eens goedkoper dan de ICE versies door de 4k bonus) en Skoda en Seat met de plugin en mild hybride versies komen van hun populaire modellen (Octavia en Leon). Maar als het een volledig elektrische auto is, is het blijkbaar opeens tweakers waardig nieuws? Dat geeft niet, want dit is geen auto forum maar een technology forum. Mijn autonieuws haal ik uit de relevante topics en van autonieuws sites.

Ik vind dan veel interessanter om te lezen over de techniek van een mild hybride, een plugin hybride en een hybride zoals bijv. Toyota gebruikt. Welke keuzes heeft de fabrikant dan gemaakt, waarom bepaalde type en grote van accu's etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Tweakers.net of Autoweek?
Tweakers vs Autoweek

Die discussie is hier vaker gevoerd. En ondanks dat ik het geheel met je eens ben ga je er niets aan veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Misschien wel; bij het in mijn ogen zinloze autoartikel van vandaag kreeg ik in plaats van een link naar 'geachte redactie' een feedback knop, met een mini-enquete.

Ik heb daarop gereageerd met de mening dat de kritiek die telkens volgt op wéér een Tesla artikel zonder enige technische diepgang niet opgelost wordt door over méér auto's te schrijven, maar door het schrijven van autonieuws over te laten aan auto-websites.

Uitzonderingen zijn er als er sprake is van tech-nieuwtjes; bijvoorbeeld als een auto ineens wel level-5 autonomie haalt, of als er een modulair dashboard in een auto komt waar je je eigen iPad in moet schuiven of zoiets. Ook baanbrekende accu-TECHniek zou een goede reden zijn.

Het hebben van 2 beeldschermen in een nieuwe auto is géén tech-nieuws, en niet Tweakers waardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ja helemaal mee eens. Er zijn zoveel auto's waar nu digitale displays in komen. Maar het criterium voor Tweakers is blijkbaar dat het nieuws is als een auto op batterijen en een elektro motor rijdt. De Seat Leon heeft namelijk nu ook een virtual cockpit in het nieuwe model maar daar lees ik hier niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 10:38

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Ik zou denken dat de criteria voor dit soort artikelen niet afhankelijk is van de nieuwswaarde van een artikel maar meer het gebrek aan artikelen met nieuwswaarde waardoor personeel anders maar uit de neus zit te peuteren. Dan is de logica dat ze beter dit soort artikelen kunnen schrijven. Te begrijpen logica.

Het zelfde gebeurt ook regelmatig bij rtl nieuws. Wanneer er weinig tot niets nuttigs te melden is komen ze daar ook met onzin artikelen om de zendtijd te vullen. Dat is hier niet anders blijkbaar.

Wellicht kunnen wij als community helpen om interessanter artikelen te laten schrijven door de stagiair/zichzelf vervelende journalist/...
Ik zou zeggen submit eens wat vaker interessante artikelen, wellicht dat men dan minder of geen tijd overhoudt voor dit soort niet nieuws.

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-07 11:49
Tweakers is inmiddels al enige tijd onderdeel van De Persgroep. En niks ten nadele van de harde werkers van de Tweakers redactie, maar zij moeten ook inkomsten genereren. Inkomsten die voor een groot deel uit advertenties komen en enige vorm van clickbait en/of oppervlakkige artikelen ga je dan wel krijgen om 't aantal pageviews omhoog te krijgen. Zeker in Coronakomkommertijd.

[ Voor 14% gewijzigd door PROnline op 25-06-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
Terug naar de TS: het artikel waar de TS mee begint heeft 318 reacties. Het artikel trok dus flink wat views en lokte veel reacties uit. Dan zou je misschien voorzichtig kunnen concluderen dat veel bezoekers het een interessant artikel vinden.

@PROnline: Met een titel als 'Foto's tonen elektrische suv Volkswagen ID.4' zie ik niet hoe je dit clickbait kan noemen - het artikel bevat precies dat. En een beetje laf om de overname door Persgroep de schuld te geven: het eerste forumtopic dat @RodeStabilo linkt laat zien dat dezelfde discussie in 2008, vier jaar voor die overname, al speelde.

Dan kan je autonieuws niet interessant vinden - maar de titel is duidelijk, klik er dan ook niet op.
Of als je algemeen hier teveel autonieuws vindt staan - tja, gezien de hoeveelheid reacties op dit artikel is er blijkbaar behoefte aan. Dan kan je het negeren of een andere site zoeken, lijkt mij. Of zorgen dat de redactie meer nieuwstips krijgt voor andere artikelen (met de kanttekening dat de redactie bepaald wat voor het bezoek van de site interessanter is, niet de submitter. :)).

Verder misschien goed om de statements van de redactie erbij te linken:
Olaf in "Tweakers vs Autoweek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@vanaalten 90 procent van die reacties staan onder elk elektrische auto nieuwsbericht. Gaat altijd over bereik, laadpalen en alle andere merken met name tesla worden erbij gehaald.

Mijn punt is dat innovatief nieuws prima is. Maar niet dat van merk x foto's zijn opgedoken of merk y (Opel in dit geval) een digitaal dashboard heeft. Bijna alle auto's hebben dat tegenwoordig, en nu een elektrische Opel het heeft is het opeens nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-07 11:49
@vanaalten clickbait is misschien de verkeerde term, maar mijn motivatie staat.Namerlijk de nieuwscontent aanvullen met oppervlakkige artikelen om extra pageviews te genereren. Daar ga je niet op in. Dat is pas flauw.

neem ik even nieuws: Sandberg introduceert zes nieuwe webcams - update als voorbeeld. Dat is geen nieuws, dat is bijna 1-op-1 persberichten publiceren van merken waar nauwelijks iemand van gehoord heeft. In dit voorbeeld is, zelfs in coronatijd, een 13 in een dozijn webcam geen nieuws te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
jongetje schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:53:
Mijn punt is dat innovatief nieuws prima is. Maar niet dat van merk x foto's zijn opgedoken of merk y (Opel in dit geval) een digitaal dashboard heeft. Bijna alle auto's hebben dat tegenwoordig, en nu een elektrische Opel het heeft is het opeens nieuws.
@jongetje, ben ik wel met je eens maar dat is niet direct gerelateerd aan het onderwerp 'elektrische auto', maar kom je bij diverse onderwerpen hier wel tegen, van games tot koeling. Soms is er gewoon even weinig spannend nieuws te melden.
PROnline schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:45:
@vanaalten clickbait is misschien de verkeerde term, maar mijn motivatie staat.Namerlijk de nieuwscontent aanvullen met oppervlakkige artikelen om extra pageviews te genereren. Daar ga je niet op in. Dat is pas flauw.
@PROnline, Oh, ik wist niet dat ik op alle punten in moest gaan. :)
Het is natuurlijk niet alleen bij Tweakers.net komkommertijd en ook bij traditionele kranten is het al decennia zo dat ze, bij een rustige periode, artikelen met weinig nieuwswaarde publiceren. Dat was voor mij als tiener onderdeel van de vakantiepret: de voorkant van de Telegraaf bekijken wat er nu weer voor onzin geprint was.

Het is denk ik niet om extra pageviews te genereren. Dat zal niet het doel zijn, eerder een consequentie. Er is nou eenmaal een vast aantal redacteurs die een vaste hoeveelheid tijd hebben. Gaan ze dan duimen draaien als er niets interessants is, of dan-maar-wat-minder-interessant doen? En dan zullen ze in drukke periodes wellicht een uurtje meer werken en in rustige periodes een uurtje langer lunchen, maar uiteindelijk zitten ze achter een toetsenbord en willen ze iets schrijven, want daar worden ze voor betaald.

(uiteraard staat het de redactie hier vrij om mij te corrigeren, dat dit juist wel gedaan wordt voor de pageviews & clicks... ;))
neem ik even nieuws: Sandberg introduceert zes nieuwe webcams - update als voorbeeld. Dat is geen nieuws, dat is bijna 1-op-1 persberichten publiceren van merken waar nauwelijks iemand van gehoord heeft. In dit voorbeeld is, zelfs in coronatijd, een 13 in een dozijn webcam geen nieuws te noemen.
En hier ben ik het helemaal mee eens. Dit was een bericht wat niet geplaatst hoefde te worden. Maar ja, wat had de redacteur dan moeten doen? Wellicht was er gewoon echt niets beters in de nieuwsfeed om over te schrijven. En had hij echt even geen inspiratie voor een diepgaand achtergrondartikel.

(overigens had dat artikel wel een amusementswaarde, toen een tweaker ontdekte dat het rebranded low-budget camera's zijn...)
Pagina: 1