Tweakers.net of Autoweek?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ten eerste ik vond het helemaal niet erg om eens wat anders te lezen dan wat direct met de automatisering te maken heeft. Ik hou van auto's en rij er graag in.

Maar ik snap even de rare wending niet. Gaat Tweakers.net meer dan alleen op automatiserings gericht nieuws plaatsen?

N.a.v. nieuws: BMW bouwt hybride sedan met 120V-accu's

Ik was benieuwd wat ik kan verwachten in de toekomst op Tweakers.net. Als daar autonieuws bijkomt vind ik persoonlijk totaal geen punt, maar kan ik nog meer verwachten? Wat is de toekomstvisie van Tweakers.net daarover?

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 25-09-2008 08:53 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59

beany

Meeheheheheh

Het is simpel: de kern is computer technologie(hardware, software, games, overclocken etc).

Maar er gebeurt meer op het gebied van techniek en af en toe komen er artikelen die dan misschien niet veel met computers te maken hebben maar wel iets is wat aansluit bij de interesse van veel bezoekers, het is tevens een stuk techniek.

En het is tegenwoordig ook zo dat de wereld van computers niet meer een afgebakend gebied is. Computers zijn overal!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

nieuws: Eerste activatie Large Hadron Collider is een feit

Heeft ook behoorlijk weinig met PCs te maken, maar toch past het hier prima. Wat mij betreft slaat Tnet de spijker op z'n kop door ook andere Tech-gerelateerde onderwerpen te behandelen die de nerd interesseren.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
beany en Ed_L hebben het prima verwoord. We proberen aandacht te geven aan technologie-onderwerpen in de breedste zin van het woord. Dat auto's een populair onderwerp onder tweakers is, blijkt natuurlijk alleen al uit het forum 'Vervoer'. Op de frontpage houden we het zo nu en dan bij de combinatie tech en auto, dus een Autoweek worden we niet. :)

Anoniem: 107502

Ik wilde hier ook over gaan klagen, maar ik zie dat Falcon hier dit topic al had geopend. Laat ik beginnen met mijn positie dat het wat mij betreft O.K. is dat Tweakers.net een brede website is. Het nieuwsbericht over de Large Hadron Collider dat Ed_L aanhaalt is wat mij betreft passend voor T.net omdat het een belangrijke mijlpaal in de wetenschap van de natuurkunde is, en het nieuws dus goede nieuwswaarde heeft. Even vertaald naar auto's is het bericht over de Tesla roadster – nieuws: Tesla start verkoop elektrisch aangedreven sportauto – ook op zijn plaats op T.net, want de Tesla Roadster is een volledig electrische sportwagen, is daarmee uniek, en heeft dus goede nieuwswaarde.

Ik wil dus niet de "genre vervaging" of verbreeding/breedheid van het nieuws van T.net bekritiseren, maar ik richt mij hier specifiek op het nieuwsbericht over de hybride BMW 7 dat Falcon hier aanhaalt. Het iets oudere nieuwsbericht – nieuws: BMW verbetert brandstofrendement met hybride diesel – is daar mee vergelijkbaar wat mij betreft. Deze twee nieuwsberichten horen niet op T.net thuis omdat:

Het bericht over de hybride BMW 7 geen nieuwswaarde heeft die hoog genoeg is voor T.net. Heeft degene die dit nieuwsbericht heeft geplaatst wel gehoord van de Lexus LS600h en de Lexus GS 450h? Dat zijn hybride sedans in het luxe segment die al lang op de markt zijn. BMW loopt dus achter de zaken aan. De nieuwswaarde van het bericht is dus dat BMW nu ook kan wat Lexus al langer kan, maar dat is dus een lage nieuwswaarde. Vanwege die lage nieuwswaarde hoort dit bericht inderdaad meer thuis op Autoweek.nl dan op Tweakers.net, simpelweg omdat dit voor een breed publiek geen nieuwswaarde heeft.

En dat bericht over de hybride BMW X5 met dieselmotor hoort ook niet op T.net thuis. Het gaat over een concept car waarvan geen concrete plannen zijn om deze in productie te nemen. En andere fabrikanten zijn ook met dieselhybrides bezig.

Mijn vraag aan de Frontpage redactie van T.net is eigenlijk, waarom staan juist deze twee nieuwsberichten op de Frontpage, en waarom hoor ik dan niets over de plannen – Kia Cee’d gaat hybride – van Kia voor een hybride Cee'd? Ik geloof dat een hybride Cee'd, een middenklasser, veel meer zou verkopen dan een peperdure hybride BMW X5 of BMW 7-serie, toch? En waarom juist BMW?

Mijn conclusie is dat de redactie van de frontpage inconsequent is in het taxeren van de nieuwswaarde van berichten over auto's. Als er een nieuwsbericht geplaatst wordt over de Tesla Roadster en de Prius – nieuws: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen en nieuws: Toyota en Matsushita werken aan li-ion-accu voor hybride auto's – dan heeft dat nieuwswaarde. De BMW-gerelateerde berichten hebben dat niet.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid. Klagen doe ik niet. Want ik vind het prettig om zoveel mogelijk nieuws te kunnen lezen op 1 plek. Dus als auto's ook binnen de scope van tweakers.net komt te vallen, graag! Maar dan wel consistent en dat is waarom ik dit topic heb gestart.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tsja, die wagens van BMW zijn misschien niet revolutionair maar wel heel goede voorbeelden van een autofabrikant die bestaande ontwerpen "tweakt". Inderdaad een vage grens, maar ik zie wel degelijk een verband met tweakers.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Die zien wij ook ;) .. alleen zou het iets consequenter kunnen door de FP redactie.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Anoniem: 107502 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:44:
... Laat ik beginnen met mijn positie dat het wat mij betreft O.K. is dat Tweakers.net een brede website is...
Gelukkig ;)
Mijn vraag aan de Frontpage redactie van T.net is eigenlijk, waarom staan juist deze twee nieuwsberichten op de Frontpage, en waarom hoor ik dan niets over de plannen – Kia Cee’d gaat hybride – van Kia voor een hybride Cee'd? Ik geloof dat een hybride Cee'd, een middenklasser, veel meer zou verkopen dan een peperdure hybride BMW X5 of BMW 7-serie, toch? En waarom juist BMW?
Het inschatten van nieuws is altijd moeilijk, zeker als je als redactie actief probeert de scope van onderwerpen waarover je bericht te verbreden en je geen referentiekader hebt voor die berichten. Dat dit niet altijd de juiste keuze oplevert mag duidelijk zijn, maar het argument dat fabrikant X dat al langer doet, betekent dus niet dat als fabrikant Y dat ook gaat doen het dus geen nieuws is. Toen fabrikant X ermee begon berichtten wij er nog niet over, dus kunnen we dat ook niet simpelweg op basis van eigen kennis vermelden.

We hier dus een beroep op de community. De Newssubmit is een prima manier om carputer-achtige berichten onder onze aandacht te brengen, zoals eerder bijvoorbeeld gebeurde met nieuws: Duitser verkoopt met elektronica volgestopte Toyota MR2 op eBay.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het bericht over de hybride BMW 7 geen nieuwswaarde heeft die hoog genoeg is voor T.net.
Het is nog altijd niet erg gebruikelijk dat een limousine wordt uitgerust met hybride aandrijving. Gezien het aantal reacties op het bericht zijn onze bezoekers niet ongeïnteresseerd in de ontwikkeling van efficiënte aandrijftechnologie.

Wat wel beter kan is dat de ontwikkeling in het nieuwsbericht beter wordt gerelativeerd ten opzichte van wat er al aan producten op de markt verkrijgbaar is of bij andere fabrikanten in ontwikkeling is. Zo is brake energy regeneration niets nieuws (bijna alle nieuwe BMW's gebruiken het om de accu op te laden, een Prius en andere hybride auto's hebben het ook) en zou niet ongepast zijn om te vermelden dat Lexus al een productierijpe hybride limo heeft.

We zijn geen autonieuwssite dus er zal altijd een afweging gemaakt moeten worden of bepaald nieuws geplaatst moet worden. Veel autonieuws zal ons niet bereiken. Daardoor is de verslaggeving al snel onvolledig. Een te uitgebreide verslaggeving van het onderwerp zal tot onvrede leiden bij bezoekers het onderwerp mobiliteit niet boeiend vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Femme op 25-09-2008 16:58 ]

Pagina: 1