Ik wilde hier ook over gaan klagen, maar ik zie dat Falcon hier dit topic al had geopend. Laat ik beginnen met mijn positie dat het wat mij betreft O.K. is dat Tweakers.net een brede website is. Het nieuwsbericht over de Large Hadron Collider dat Ed_L aanhaalt is wat mij betreft passend voor T.net omdat het een belangrijke mijlpaal in de wetenschap van de natuurkunde is, en het nieuws dus goede nieuwswaarde heeft. Even vertaald naar auto's is het bericht over de Tesla roadster –
nieuws: Tesla start verkoop elektrisch aangedreven sportauto – ook op zijn plaats op T.net, want de Tesla Roadster is een volledig electrische sportwagen, is daarmee uniek, en heeft dus goede nieuwswaarde.
Ik wil dus niet de "genre vervaging" of verbreeding/breedheid van het nieuws van T.net bekritiseren, maar ik richt mij hier specifiek op het nieuwsbericht over de hybride BMW 7 dat Falcon hier aanhaalt. Het iets oudere nieuwsbericht –
nieuws: BMW verbetert brandstofrendement met hybride diesel – is daar mee vergelijkbaar wat mij betreft. Deze twee nieuwsberichten horen niet op T.net thuis omdat:
Het bericht over de hybride BMW 7 geen nieuwswaarde heeft die hoog genoeg is voor T.net. Heeft degene die dit nieuwsbericht heeft geplaatst wel gehoord van de
Lexus LS600h en de
Lexus GS 450h? Dat zijn hybride sedans in het luxe segment die al lang op de markt zijn. BMW loopt dus achter de zaken aan. De nieuwswaarde van het bericht is dus dat BMW nu ook kan wat Lexus al langer kan, maar dat is dus een lage nieuwswaarde. Vanwege die lage nieuwswaarde hoort dit bericht inderdaad meer thuis op Autoweek.nl dan op Tweakers.net, simpelweg omdat dit voor een breed publiek geen nieuwswaarde heeft.
En dat bericht over de hybride BMW X5 met dieselmotor hoort ook niet op T.net thuis. Het gaat over een concept car waarvan geen concrete plannen zijn om deze in productie te nemen. En andere fabrikanten zijn ook met dieselhybrides bezig.
Mijn vraag aan de Frontpage redactie van T.net is eigenlijk, waarom staan juist deze twee nieuwsberichten op de Frontpage, en waarom hoor ik dan niets over de plannen –
Kia Cee’d gaat hybride – van Kia voor een hybride Cee'd? Ik geloof dat een hybride Cee'd, een middenklasser, veel meer zou verkopen dan een peperdure hybride BMW X5 of BMW 7-serie, toch? En waarom juist BMW?
Mijn conclusie is dat de redactie van de frontpage inconsequent is in het taxeren van de nieuwswaarde van berichten over auto's. Als er een nieuwsbericht geplaatst wordt over de Tesla Roadster en de Prius –
nieuws: Toyota werkt aan Prius met zonnepanelen en
nieuws: Toyota en Matsushita werken aan li-ion-accu voor hybride auto's – dan heeft dat nieuwswaarde. De BMW-gerelateerde berichten hebben dat niet.