Toon posts:

Nieuwe glasvezel verbinding FTTH (KPN)

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Goedemiddag,

Ik krijg binnenkort een FTTH aansluiting van KPN hier in Den Haag. (morgenstond).
In fourstack staat 500/500 dus ik neem aan dat dat het snelste is wat er in het begin geleverd kan worden (misschien 1000/1000 later dit jaar, het is GPON).
Op het KPN netwerk kan ik meerdere providers kiezen maar ook KPN zelf.
Nu is het zo dat ik de topics heb doorgelezen bijv .van KPN en T-mobile maar ik eigenlijk niet veel wijzer ben geworden als het gaat over de algemene tevredenheid dus het wordt moeilijk kiezen.
Ik moet een stabilie verbinding hebben voor het thuiswerken en voor hobby gebruik dus packetloss en slechte verbinding is niet acceptabel.
Welke provider zou dan het beste zijn als er niet naar de prijs wordt gekeken?
Het is puur voor internet, dus geen TV.
Router heb ik zelf (core i5, 16gb geheugen, 6x Intel 10/1000/100 poorten), geen SFP slots.(dus mediaconverter zou ideaal zijn)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:28

Perkouw

Moderator General Chat
Oef welke provider zou het best zijn, onverlet de prijs. Wat heb je zelf qua onderzoek gedaan om te bepalen waarom de één ''beter'' zou zijn dan de ander? Kan er een mening ingooien, maar daar ga je weinig aan hebben gok ik. :+

• HyperDevil
Perkouw schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:46:
Oef welke provider zou het best zijn, onverlet de prijs. Wat heb je zelf qua onderzoek gedaan om te bepalen waarom de één ''beter'' zou zijn dan de ander? Kan er een mening ingooien, maar daar ga je weinig aan hebben gok ik. :+
Zoals ik al schreef heb ik de topics van zowel KPN als T-mobile op dit forum bekeken, de andere providers nog niet. Maar ik kan niet het gevoel krijgen of de klanten (mede-tweakers) nou tevreden zijn of niet.
Als er constructief kan worden gereageerd over een provider, waarom wel en waarom niet dan hoeft het topic niet lang te worden :)

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-03 17:31
Als je al T-Mobile hebt voor je telecom-abonnement is die misschien het goedkoopst, vooral als je T-Mobile Unlimited hebt.

Zelf wacht ik al weer 4 weken op KPN die mijn glasvezel-aansluiting activeert. Ze verwijzen naar KPN NetwerkNL (oud-Reggefiber) maar die geeft weer aan dat KPN eerst een order moet sturen. 4 weken lang kastje naar de muur en net ook weer gebeld maar KPN Backoffice wil en mag niet meedenken. Nee, ik zou KPN op basis hiervan niet aanraden.

Tesla Model 3 SR+ 2020 | Midnight Silver

• HyperDevil
MacorgaZ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:52:
Als je al T-Mobile hebt voor je telecom-abonnement is die misschien het goedkoopst, vooral als je T-Mobile Unlimited hebt.

Zelf wacht ik al weer 4 weken op KPN die mijn glasvezel-aansluiting activeert. Ze verwijzen naar KPN NetwerkNL (oud-Reggefiber) maar die geeft weer aan dat KPN eerst een order moet sturen. 4 weken lang kastje naar de muur en net ook weer gebeld maar KPN Backoffice wil en mag niet meedenken. Nee, ik zou KPN op basis hiervan niet aanraden.
Maar heeft T-mobile geen latency/connectivitie issues meer? (verkeer via AMS-IX ipv. DTAG)
Heeft T-mobile een media converter of moet je een SFP hebben?

Vreemd wat ik heb net met KPNNetwerk gebeld en na ong. 1.5 dag zou je lijn neutraal moeten staan, dan zou het in fourstack moeten staan zoniet dan is de monteur een klaarmelding vergeten?
Check hier je status: https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/
KPNNetwerk en KPN ISP zijn wel 2 verschillende bedrijven, kan idd iets mislopen tussen die twee.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-03 17:31
HyperDevil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Maar heeft T-mobile geen latency/connectivitie issues meer? (verkeer via AMS-IX ipv. DTAG)

Vreemd wat ik heb net met KPNNetwerk gebeld en na ong. 1.5 dag zou je lijn neutraal moeten staan, dan zou het in fourstack moeten staan zoniet dan is de monteur een klaarmelding vergeten?
KPNNetwerk en KPN ISP zijn wel 2 verschillende bedrijven, kan idd iets mislopen tussen die twee.
Dat routeren via DTAG hebben ze met een paar dagen teruggedraaid. Verder heb ik geen T-Mobile dus geen idee hoe het met hun media-devices zit.

En ja, tuurlijk, het "zou neutraal moeten staan". Dat zou op 22 mei al gebeurd moeten zijn, toen waren er wat problemen en zou het 29 mei écht goed moeten zijn. Toen 5 juni. Toen op 12 juni "nee, er zijn nog steeds problemen en er is ook geen datum meer". Maar goed, het is hier nieuwbouw/renovatie waardoor het echt vanaf 0 begint. Als er bij jou al 500/500 in Fourstack staat zal het bij jou al tijden terug tot aan je huis zijn aangelegd en heb je deze kinderziektes niet. Hoop ik voor jou. :+

Tesla Model 3 SR+ 2020 | Midnight Silver

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 16:20
HyperDevil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Neem even een kijkje in het T-Mobile topic, we zijn toevallig vanochtend nog bezig geweest met wat speedtests: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie :)

edit: je krijgt inderdaad een mediaconverter.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:54
Qua kwaliteit van de verbinding maakt het weinig uit, de verbinding wordt altijd geleverd door het netwerkbedrijf van KPN, KPN NetwerkNL. De kwaliteit en de stabiliteit van de verbinding zal niet anders zijn met T-Mobile. Bij installatie wordt er een FTU geplaatst waardoor je met een UTP-kabel je router kunt aansluiten, SFP-poorten zijn dus niet nodig.

• HyperDevil
MacorgaZ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Dat routeren via DTAG hebben ze met een paar dagen teruggedraaid. Verder heb ik geen T-Mobile dus geen idee hoe het met hun media-devices zit.

En ja, tuurlijk, het "zou neutraal moeten staan". Dat zou op 22 mei al gebeurd moeten zijn, toen waren er wat problemen en zou het 29 mei écht goed moeten zijn. Toen 5 juni. Toen op 12 juni "nee, er zijn nog steeds problemen en er is ook geen datum meer". Maar goed, het is hier nieuwbouw/renovatie waardoor het echt vanaf 0 begint. Als er bij jou al 500/500 in Fourstack staat zal het bij jou al tijden terug tot aan je huis zijn aangelegd en heb je deze kinderziektes niet. Hoop ik voor jou. :+
De fiber ligt al in mijn huis sinds mei, ze komen het 8 juli aankoppelen waarna het teoretisch nog 2 dagen kan duren totdat het correct is in fourstack. Tenzij er een fiber breuk is of iets anders.

Ik heb naar T-mobile gekegen zeker, het belangrijkste voor mij is de kwaliteit van de verbinding. (niet de prijs)

• HyperDevil
MarcoC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:06:
Qua kwaliteit van de verbinding maakt het weinig uit, de verbinding wordt altijd geleverd door het netwerkbedrijf van KPN, KPN NetwerkNL. De kwaliteit en de stabiliteit van de verbinding zal niet anders zijn met T-Mobile. Bij installatie wordt er een FTU geplaatst waardoor je met een UTP-kabel je router kunt aansluiten, SFP-poorten zijn dus niet nodig.
En dan heb je natuurlijk nog de klantenservice (zowel bereikbaarheid als kwaliteit) en hoe snel ze een monteur sturen als er wat is. Neem aan dat er verschil in zit?
Zoals ik begreep mag een T-mobile monteur niet de KPN centrale in, maar een KPN monteur wel wat kan leiden tot vertraagde reparatie etc.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 09:05
Met t-mobiel is niks mis mee, heb zelf t-mobile via KPN GPON (vroeger reggefiber netwerk) werkt gewoon stabiel, je krijgt standaard apparatuur van de provider en die kun je gewoon eruit kieperen als je een eigen modem wil gebruiken(wel een router nodig met vlan support).

In mijn tijd moest er nog verplicht een monteur van Gudion langskomen, weet niet of dat nog zo is, ik heb nog de oude vigor modem waar de glasmodule rechtstreeks in gaat, het schijnt dat t-mobile tegenwoordig ook met een mediaconverter en losse modem werkt.

Ik heb wel eens een layer 3 cisco switch aan gehangen en dat functioneerde ook gewoon.

In algemeen komen die monteurs nooit in een centrale, hooguit in begin even fysiek de fiber patchen en daarna nooit weer, zo beetje alles gaat remote, ik zit al jaren bij t-mobile en vrijwel nooit storing gehad.

Maar stel als het mis gaat dan gaat het vrijwel altijd goed mis en wordt van de ene fout naar de andere gemaakt, dat kan bij t-mobile gebeuren maar ook bij KPN, wil je dat gekloot niet dan moet je een zakelijke verbinding nemen, dan krijg je garanties.

[Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2020 14:35]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MarcoC
HyperDevil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:09:
[...]

En dan heb je natuurlijk nog de klantenservice (zowel bereikbaarheid als kwaliteit) en hoe snel ze een monteur sturen als er wat is. Neem aan dat er verschil in zit?
Zoals ik begreep mag een T-mobile monteur niet de KPN centrale in, maar een KPN monteur wel wat kan leiden tot vertraagde reparatie etc.
Er is geen verschil. KPN bestaat uit twee bedrijven: de dienstverlener (KPN wat je kent) en de netwerkprovider (KPN NetwerkNL). Vanwege de wholesale-verplichting zijn dit strict gescheiden entiteiten. Een KPN-monteur mag ook niet zomaar de centrale in, een KPN NetwerkNL monteur wel, maar KPN heeft geen voordeel t.o.v. T-Mobile (mag wettelijk ook niet).

• HyperDevil
mr_evil08 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:30:
Met t-mobiel is niks mis mee, heb zelf t-mobile via KPN GPON (vroeger reggefiber netwerk) werkt gewoon stabiel, je krijgt standaard apparatuur van de provider en die kun je gewoon eruit kieperen als je een eigen modem wil gebruiken(wel een router nodig met vlan support).

In mijn tijd moest er nog verplicht een monteur van Gudion langskomen, weet niet of dat nog zo is, ik heb nog de oude vigor modem waar de glasmodule rechtstreeks in gaat, het schijnt dat t-mobile tegenwoordig ook met een mediaconverter en losse modem werkt.
Dat is mooi, dus geen SFP nodig. bedankt voor de feedback!

• HyperDevil
MarcoC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Er is geen verschil. KPN bestaat uit twee bedrijven: de dienstverlener (KPN wat je kent) en de netwerkprovider (KPN NetwerkNL). Vanwege de wholesale-verplichting zijn dit strict gescheiden entiteiten. Een KPN-monteur mag ook niet zomaar de centrale in, een KPN NetwerkNL monteur wel, maar KPN heeft geen voordeel t.o.v. T-Mobile (mag wettelijk ook niet).
Bedankt voor de informatie. Als ik het goed begreep was er een rechtzaak als het gaat om de verplichting van het openstellen van een netwerk, zoals ik begreep was het niet verplicht.
Heeft dat effect op het nemen van een andere provider op het netwerk van KPN de komende jaren?
Zullen de prijzen omhoog gaan?

• MarcoC
HyperDevil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor de informatie. Als ik het goed begreep was er een rechtzaak als het gaat om de verplichting van het openstellen van een netwerk, zoals ik begreep was het niet verplicht.
Heeft dat effect op het nemen van een andere provider op het netwerk van KPN de komende jaren?
Zullen de prijzen omhoog gaan?
De toekomst blijft koffiedik kijken, maar maakt dit uit? Je gaat een contract aan waarin jij en KPN verplichtingen naar elkaar overeenkomen. Mocht de situatie over een jaar niet naar wens zijn, dan kan je alsnog over stappen.

• HyperDevil
MarcoC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:38:
[...]

De toekomst blijft koffiedik kijken, maar maakt dit uit? Je gaat een contract aan waarin jij en KPN verplichtingen naar elkaar overeenkomen. Mocht de situatie over een jaar niet naar wens zijn, dan kan je alsnog over stappen.
Dat is waar of ontbinden als er niet geleverd wordt zoals afgesproken. (dat is bij mij eerder voorgekomen)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 09:05
"Nu is het zo dat ik de topics heb doorgelezen bijv .van KPN en T-mobile maar ik eigenlijk niet veel wijzer ben geworden als het gaat over de algemene tevredenheid dus het wordt moeilijk kiezen."

Doe gewoon waar je je het beste bij voelt, op internet zijn zoveel schreeuw topics wat nergens op slaat, ook vaak terwijl het probleem gewoon in het thuisnetwerk bij de gebruiker ligt, maar de provider krijgt weer de schuld.

Het is ook hoe de "klant" communiceerd met de helpdesk van de provider, door de telefoon schreeuwen en je emoties uiten help je ze niet mee, volg de procedure wat ze hebben en het komt goed.

In algemeen KPN heeft een iets betere service/helpdesk met wat meer IT kennis, dan bij Tele2 of T-mobile bijvoorbeeld, trouwens zomaar ontbinden kan niet, providers hebben wel een procedure als het langer duurt dan x periode dat je offline bent mag je ontbinden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Als ex-T-mobile glasvezel en huidige KPN glasvezel-klant, kan ik het volgende wel delen:

T-mobile levert niet sneller dan 100 Mb, ongeacht of het netwerk op jouw adres meer aanbiedt. Dit heeft te maken met een discussie tussen KPN en T-Mobile waarbij T-Mobile vindt dat KPN teveel vraagt voor hun wholesale (WBA) toegang voor alles boven de 100 Mbit. Alleen in gebieden waar T-Mobile eigen infra heeft staan in de POPs, bieden ze ook hogere snelheden dan 100 Mbit aan.

Daarnaast laat T-Mobile's TV-platform te wensen over (maar dat gebruik je toch niet; dat scheelt wel). Het Draytek-modem is deels dichtgetimmerd maar dat geldt ook voor de Experiabox van KPN. Bij KPN heb je wel de optie om je eigen modem op te hangen tegenwoordig; T-Mobile biedt dat (nog) niet aan.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Rob001
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
Misschien ook handig te kijken naar de snelheid die tmobile op jouw adres kan leveren. De snelheid van 500mb wordt niet standaard aangeboden door tmobile ivm te betalen kosten aan KPN. Kan dus zijn dat ze maar 100mb kunnen leveren op jouw adres. Hangt er vanaf of tmobile eigen apparatuur in de wijkkast heeft hangen. Op het forum van tmobile lees je hier meer over

• HyperDevil
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:13:
Als ex-T-mobile glasvezel en huidige KPN glasvezel-klant, kan ik het volgende wel delen:

T-mobile levert niet sneller dan 100 Mb, ongeacht of het netwerk op jouw adres meer aanbiedt. Dit heeft te maken met een discussie tussen KPN en T-Mobile waarbij T-Mobile vindt dat KPN teveel vraagt voor hun wholesale (WBA) toegang voor alles boven de 100 Mbit. Alleen in gebieden waar T-Mobile eigen infra heeft staan in de POPs, bieden ze ook hogere snelheden dan 100 Mbit aan.

Daarnaast laat T-Mobile's TV-platform te wensen over (maar dat gebruik je toch niet; dat scheelt wel). Het Draytek-modem is deels dichtgetimmerd maar dat geldt ook voor de Experiabox van KPN. Bij KPN heb je wel de optie om je eigen modem op te hangen tegenwoordig; T-Mobile biedt dat (nog) niet aan.
Ik weet dat ze eigen netwerk hebben liggen in de centrale, 24 juli zou het moeten werken dus ik kon 1000/1000 krijgen.
Idd ik gebruik geen TV alleen internet, dus stabiliteit daar is belangrijk.
De prijs van T-mobile is 35 euro voor 1000/1000 en KPN minimaal 55 voor 500/500, en wordt meer met 1000/1000, toch een groot verschil.

• Rob001
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
ik ben zelf een jaar geleden weg gegaan bij Tmobile maar dat had niets met de internet verbinding te maken. Zat me echter steeds meer te storen aan het tv gedeelte, maar dat ga jij niet afnemen. En zoals al eerder geroepen hier als je problemen hebt dan ben je bij iedere provider in de problemen. Voor alleen internet is tmobile gezien de prijs het meest aantrekkelijk. En meestal lees je de verhalen over wat goed gaat niet op dit forum.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

HyperDevil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Ik weet dat ze eigen netwerk hebben liggen in de centrale, 24 juli zou het moeten werken dus ik kon 1000/1000 krijgen.
Idd ik gebruik geen TV alleen internet, dus stabiliteit daar is belangrijk.
De prijs van T-mobile is 35 euro voor 1000/1000 en KPN minimaal 55 voor 500/500, en wordt meer met 1000/1000, toch een groot verschil.
In je openingspost schrijf je dat je een GPON-aansluiting krijgt van KPNNetwerkNL.

Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of dat inhoudt dat je ook diensten vanaf de T-Mobile-apparatuur in de POP kunt afnemen (en dus 1000/1000Mb van T-Mobile). Wellicht dat @barre73 hier iets over kan zeggen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-03 23:10
Voor zover ik weet kan je T-Mobile niet over GPON afnemen.
Ze leveren alleen op point-to-point verbindingen (AON dus).
Alleen ze hebben 2 levergebieden: ODF en KPN WBA (KPN Wholesale).
ODF (Glasoperator) max 1000 Mbps, op KPN WBA max 100 Mbps.

Dan je vraag over welke beter is: ik heb zelf soms last van packet loss op de lijn van T-Mobile (ik heb 1000 Mbps ODF). Maar soms is dat weer minder en soms weer wat meer, het wisselt nogal. Ik ben er niet zeker van of ik beter af ben bij KPN. Het feit blijft dat het beide consumentenlijnen zijn (hier zit een andere SLA op).

Dus dat "thuiswerken" is leuk maar je kan niets claimen bij dit soort providers bij storingen.
Op een zakelijk glasvezel abonnement zit een behoorlijke SLA op, maar daar betaal je dan ook flink meer voor.

• HyperDevil
Soundwork schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:35:
Voor zover ik weet kan je T-Mobile niet over GPON afnemen.
Ze leveren alleen op point-to-point verbindingen (AON dus).
Alleen ze hebben 2 levergebieden: ODF en KPN WBA (KPN Wholesale).
ODF (Glasoperator) max 1000 Mbps, op KPN WBA max 100 Mbps.

Dan je vraag over welke beter is: ik heb zelf soms last van packet loss op de lijn van T-Mobile (ik heb 1000 Mbps ODF). Maar soms is dat weer minder en soms weer wat meer, het wisselt nogal. Ik ben er niet zeker van of ik beter af ben bij KPN. Het feit blijft dat het beide consumentenlijnen zijn (hier zit een andere SLA op).

Dus dat "thuiswerken" is leuk maar je kan niets claimen bij dit soort providers bij storingen.
Op een zakelijk glasvezel abonnement zit een behoorlijke SLA op, maar daar betaal je dan ook flink meer voor.
Erg interessant, bedankt. Ja ik heb het KPN netwerk gevraagd maar niet echt een duidelijk antwoord gehad, de vrouw aan de telefoon wist het ook niet echt, misschien is het dan geen GPON.

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:11
MarcoC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Er zijn geen 'speciale' monteurs om kruisdraadjes in centrales of kabelverdelers te herstellen (of patchkabels in een pop). Dat zijn gewoon KPN monteurs, de monteur die installaties uitvoert en storingen oplost voor KPN klanten, doet ook storingen voor WBA klanten.
Er is wel verschil in hoe snel een storing opgelost kan worden.
Bij een storing bij een KPN klant wat in de infra ligt, kan de monteur direct naar de centrale, kabelverdeler of pop. Die hoeft daar echt geen toestemming voor te vragen.
KPN = bellen en direct binnen 1 a 2 werkdagen monteur inplannen.
T-Mobile = bellen en er wordt een ticket aangemaakt. Paar dagen (5 is geen uitzondering) wachten totdat 'backoffice' ticket oppakt en hopen dat ze niet eerst Guidion aan sturen of nieuwe modem opsturen maar direct KPN, dagje wachten op sms en binnen paar dagen afspraak inplannen. Zo kan een simpele losse kruisdraad of patch bij T-Mobile opeens 10 dagen geen internet betekenen, en bij KPN hooguit 2.

Hoe dat wettelijk allemaal zit weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat Guidion (externe monteurs organisatie waar T-Mobile gebruik van maakt) wel de mogelijkheid heeft om via Dirksen net als KPN monteurs alle benodigde certificaten te halen om ook zelf voor hun monteurs toegang tot de infra panden van KPN te krijgen. Maar dat kost al gauw 2 a 3 duizend euro per monteur. Dan maar KPN monteurs inhuren voor die klusjes, met als gevolg dat het langer duurt voordat men aan de beurt is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03 12:39
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:38:
[...]

In je openingspost schrijf je dat je een GPON-aansluiting krijgt van KPNNetwerkNL.

Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of dat inhoudt dat je ook diensten vanaf de T-Mobile-apparatuur in de POP kunt afnemen (en dus 1000/1000Mb van T-Mobile). Wellicht dat @barre73 hier iets over kan zeggen.
Ik heb met de postcode (via DM gekregen) even gekeken:

T-Mobile kan hier niet leveren op eigen netwerk. Ze plaatsen geen eigen apparatuur in deze PoP van KPN Netwerk NL (alhoewel dat technisch geen probleem is). Dus sowieso geen 1000/1000 beschikbaar voor een laag maandbedrag.

Het netwerk buiten in de grond is niet GPON maar KPN WBA plaatst in deze PoP wel GPON apparatuur.
T-Mobile kan (of wil) nog niet leveren via KPN WBA op GPON. Dus als ik het zo lees is er helemaal geen T-Mobile mogelijk hier.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03 12:39
gjtm schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Er zijn geen 'speciale' monteurs om kruisdraadjes in centrales of kabelverdelers te herstellen (of patchkabels in een pop). Dat zijn gewoon KPN monteurs, de monteur die installaties uitvoert en storingen oplost voor KPN klanten, doet ook storingen voor WBA klanten.
Er is wel verschil in hoe snel een storing opgelost kan worden.
Bij een storing bij een KPN klant wat in de infra ligt, kan de monteur direct naar de centrale, kabelverdeler of pop. Die hoeft daar echt geen toestemming voor te vragen.
KPN = bellen en direct binnen 1 a 2 werkdagen monteur inplannen.
T-Mobile = bellen en er wordt een ticket aangemaakt. Paar dagen (5 is geen uitzondering) wachten totdat 'backoffice' ticket oppakt en hopen dat ze niet eerst Guidion aan sturen of nieuwe modem opsturen maar direct KPN, dagje wachten op sms en binnen paar dagen afspraak inplannen. Zo kan een simpele losse kruisdraad of patch bij T-Mobile opeens 10 dagen geen internet betekenen, en bij KPN hooguit 2.

Hoe dat wettelijk allemaal zit weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat Guidion (externe monteurs organisatie waar T-Mobile gebruik van maakt) wel de mogelijkheid heeft om via Dirksen net als KPN monteurs alle benodigde certificaten te halen om ook zelf voor hun monteurs toegang tot de infra panden van KPN te krijgen. Maar dat kost al gauw 2 a 3 duizend euro per monteur. Dan maar KPN monteurs inhuren voor die klusjes, met als gevolg dat het langer duurt voordat men aan de beurt is.
Zo werkt het niet helemaal voor glasvezel. Als een KPN inhome-monteur bij een klant een storing aantreft dan kan en mag hij deze zelf oplossen. KPN Monteurs hebben die opleiding gehad.
Als een monteur van een andere provider een storing aantreft dan wordt deze gemeld bij KPN WBA (er vanuit gaande dat dat de operator is, anders bij T-Mobile, Jonaz, etc..) die het doormeldt naar KPN Netwerk NL (voormalig Reggefiber dus)
Die laatste sturen hun aannemer erheen voor het oplossen. Dat kan bijna elke FttH aannemer zijn, afhankelijk van welk gebied en of het nog een actief uitrolproject is of niet.

Uiteraard moet een monteur altijd een opleiding hebben gehad om een storing in een PoP op te lossen maar daarnaast moet de operator ook nog de extra "dienst" bij KPN Netwerk NL afnemen om zelf storingen te mogen oplossen. Dus er zijn veel Guidion monteurs die wel die opleiding hebben maar het toch niet mogen omdat hun opdrachtgever (T-Mobile) er niet voor betaalt bij Reggefiber.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:11
Barre73 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Uiteraard moet een monteur altijd een opleiding hebben gehad om een storing in een PoP op te lossen maar daarnaast moet de operator ook nog de extra "dienst" bij KPN Netwerk NL afnemen om zelf storingen te mogen oplossen. Dus er zijn veel Guidion monteurs die wel die opleiding hebben maar het toch niet mogen omdat hun opdrachtgever (T-Mobile) er niet voor betaalt bij Reggefiber.
Is dat dan zo'n prijzige optie? Zeker als sommige Guidion monteurs het al hebben lijkt mij dit een simpele weg naar veel meer tevreden klanten door glas storingen (veelal patchherstel) net als bij KPN binnen 1/2 dagen op te lossen ipv zoals nu soms 10 dagen of meer.

Bedankt voor de aanvulling overigens. _/-\o_

• HyperDevil
Bedankt allemaal, ik ga KPN pre-orderen med 50% korting voor 6 mnd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee