Van Windows 10 pro naar Windows 10 S mogelijk met systeemher

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 11:15
Goedemiddag,

Mijn vraag: ik heb een Asus E402WA laptop, waar Windows 10 S op stond geinstalleerd.
Die heb ik destijds vervangen door Windows 10 Pro.

((specs 4x1.5ghz AMD APU E2-6110(15W) Processor, 4GB, 64 GB EMC))

Echter wil ik toch terug naar Windows 10 S en vroeg mij af of dit mogelijk is met een systeemherstel (of andere mogelijkheden?!))
Weet één van jullie dit misschien?

Of wordt Windows 10 pro dan opnieuw geinstalleerd.

De reden dat ik dit vraag, is omdat ik graag een "lightweight" os wil die enkel maar Edge of Chrome draait. De rest maakt verder niet zoveel uit.
Het liefst Windows, maar als die enkel nog maar Home of pro aanbied, is die niet heel erg "lightweight".

Graag jullie reacties !

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
Van deze website:

https://www.digitaltrends...dows-10-home-vs-pro-vs-s/

"
Windows 10 in S mode is a new mode of Windows 10 that Microsoft designed to run on lighter devices and to provide better security and easier management. That ‘S’ doesn’t have a specific designation, but Microsoft generally surrounds it with words like security, streamlined, superior performance, and whatnot.

Windows 10 in S mode isn’t another version of Windows 10 — in fact, it can be enabled for either Windows 10 Home or Pro — but rather it’s a special mode that essentially limits Windows 10 in a variety of ways to make it run faster, provide longer battery life, and be more secure and easier to manage
"

Edit: conclusie, gewoon S-mode activeren in je bestaande win 10 pro installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door GarBaGe op 17-06-2020 13:38 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Oh, ben benieuwd waar die knop verstopt is dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 07:30

De Nelis

en anders maar niet...

Een simpele google zoekactie naar Windows 10 S mode inschakelen vanuit Pro:

https://support.microsoft.../windows-10-in-s-mode-faq
Hoe schakel ik terug naar de S-modus?
Het uitschakelen van de S-modus kan niet worden teruggedraaid. Als je de S-modus uitschakelt, moet je de standaardversie van Windows 10 blijven gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door De Nelis op 17-06-2020 14:08 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

idd dit is een oneway proces.
Je kan niet terug. (itt tot home -> pro -> enterprise en weer terug)
ook in de pagina van @GarBaGe verwijzen naar MSFT documentatie.
Onderaan staat ook

4 If you switch out of S mode, you can't switch back into S mode.

Je kan alleen terug naar S mode met een factory image van de fabrikant zover ik weet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:52

MsG

Forumzwerver

Denk dat je je wat te druk maakt om eventuele overhead. Je kan eventueel alle opstartend spul zelf reguleren. Alternatief is een volledige herinstallatie, maar ik zou gewoon op Pro blijven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
De vraag is dus, als ik een herinstallatie doe, of dat Windows 10 S dan weer een optie is.

Ik lees op google en verschillende websites namelijk verschillende antwoorden.
Daardoor ben ik verward.

Ene site zegt: Ja het kan, maar het is moeilijk ( https://www.cnet.com/news...-s-to-pro-and-back-again/ )

Microsoft site zegt zelf dat het niet mogelijk is.

Ergens anders lees ik een artikel van Microsft dat ze de optie terugschakelen hebben toegevoegd (artikeltje uit 2018).

Zodoende weet ik niet zo goed meer hoe of wat.

Mijn laptop, gebruikt 3,4 GB van de 4 GB constant.
Waarom?

Processor draait ook vaak 90% (waarom?!)

Ik wil hoofdzakelijk dat "Stadia" via Edge, Chrome of wat dan ook goed draait zonder issues.
Vandaar de lichetere OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Je krijgt enkel Windows 10 S terug als je gebruik maakt van fabrieksimage van de fabrikant van de computer, een recovery disk bijvoorbeeld. Met Windows herstel zal je dit niet terug krijgen, deze installeert gewoonweg de versie die er nu op staat.

Als je geen recovery tool /disk hebt, zou ik contact opnemen met de klantenservice van de fabrikant en hier om vragen.

Hou er overigens wel rekening mee dat S-mode enkel werkt met apps uit de Windows store en je dus niet simpelweg iedere software kunt installeren zoals bijvoorbeeld Chrome.

En ook:
Zie Compatibiliteit van accessoires met Windows 10 in S-modus voor meer informatie over hardwareaccessoires van Microsoft en voor koppelingen naar derden als je vragen hebt over het gebruik van hun accessoires met Windows 10 in S-modus. Als je geen informatie over een specifiek model kunt vinden, neem je rechtstreeks contact op met de fabrikant van je accessoire.
op eerder genoemde link.

[ Voor 44% gewijzigd door De Nelis op 17-06-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Oke, dus als je via beveiliging voor de optie kiest zet terug naar fabrieksinstellingen (toen stond er Windows 10s op), dan is dit niet voldoende? Hij zet dan gewoon pro terug ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Zhankou schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:44:
Oke, dus als je via beveiliging voor de optie kiest zet terug naar fabrieksinstellingen (toen stond er Windows 10s op), dan is dit niet voldoende? Hij zet dan gewoon pro terug ?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Gebeld met Asus.

Ik zou hem kunnen opsturen (valt nog onder garantie) en dan kunnen zij de Windows 10 S versie terugzetten.
Tja, ben ik hem wel een paar dagen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik heb wel wat kunnen vinden:
https://docs.microsoft.co...s/test-windows10s-for-edu

Daar kan je een downloader voor Windows 10 S downloaden (volgens mij vergelijkbaar met de media creation tool), maar deze is wel in het Engels (volgens die pagina).

Ik had nog even gekeken of Windows 10 S met een media creation tool ISO is te installeren maar helaas die zit niet bij de versies waar uit te kiezen is om te installeren (met een ei.cfg waardoor je altijd alle versies kan kiezen). Volgens mij zit het enige (om het zelf te doen) via bovenstaande link en anders zoals je zelf genoemd heb door Asus laten doen.

Verder geen garanties over werking gezien ik geen ervaring met Windows 10 S heb of bovenstaande Microsoft link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:52

MsG

Forumzwerver

Zhankou schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Mijn laptop, gebruikt 3,4 GB van de 4 GB constant.
Waarom?
[...]
Omdat ongebruikt RAM zonde is. Windows maakt het wel weer vrij als een kritisch ander proces het nodig heeft. Dat gefixeer op ram-gebruik in dit soort dingen is echt 1998. Als je dat echt wil managen zet je alle services uit die je niet gebruikt en alle opstart-entries die je niet gebruikt. Terug naar een kreupele Windows-versie waar je niets op kan zou ik niet aanbevelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1