Wanneer is een 3x35A netaansluiting noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zit met de volgende situatie: wij betrekken binnenkort een nieuwbouwappartement die standaard een 1x40A aansluiting heeft. Er zit een parkeerplaats bij het appartement, en we willen in de toekomst elektrisch gaan rijden, dus hebben wij voor de optie gekozen om een 3x25A aansluiting te nemen, plus een krachtstroom kabel naar de parkeerplaats.

Deze week heb ik de elektriciteit aangevraagd, en blijkt dat er een 3x35 aansluiting in het appartement zit, en we per jaar ruim 600 euro extra aan vastgeld mogen betalen! Ik heb bij de bouwer gevraagd vraag waarom dit gedaan is en zijn argument is dat volgens de installatuer met een inductiekookplaat en een electrische auto 3x35A nodig is. Volgens mij is dit onzin en ik wil gewoon een 3x25A aansluiting.

Heeft de installateur een argument? Volgens mij is de inductiekookplaat aansluiten op 2 fasen en een slimme laadpaal op 3 fasen die dynamisch laadt een veel goedkopere oplossing.

Beste antwoord (via frank.visser op 18-06-2020 11:06)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:19
3x25A is voor nagenoeg elk woonhuis (ruim) voldoende. Ook met een all-electric opzet.

Wanneer de installateur bang zou zijn dat het met de combinatie van inductiekookplaat en laadpaal wat teveel van het goede zou worden voor 25A hoofdzekeringen, dan had hij een laadpaal met load-balancing moeten adviseren. Dan heb je éénmalig een kleine extra kostenpost en zit je niet vast aan jaarlijks 600-700 euro extra betalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48

JT

VETAK y0

I call BS. In ons nieuwbouwproject gaat alles op stroom, niks met gas. We hadden de optie om een loze leiding te laten leggen voor een kabel voor een autolader. Wij hadden niet eens de optie om naar 3x35 te gaan. Nog los van dat je bij een elektrische auto een granny charger krijgt, een lader die gewoon op een 16A groep kan functioneren.

Het is niet afgesproken (mag aannemen dat je 3x25A op papier hebt vastgelegd) en ik schat zo in ook geen eis in het bouwbesluit dus de aannemer heeft geen poot om op te staan.

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 17-06-2020 11:49 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Onze nieuwbouwwoning is ook opgeleverd met een 3x35A aansluiting. Wel in België waar voorlopig nog geen capaciteitstarief van toepassing is. Ik denk dat de installateur dit lekker makkelijk vindt omdat hij dan minder moeite moet doen om de belasting over fases te verdelen. De standaard aansluiting was 1x40A maar ik wilde ook een krachtstroom kabel naar de oprit voor een toekomstige elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 19:45
Hoeveel kost het ombouwen van 3x25A naar 3x35A als je dit later doet?

edit:

eenmalig € 271,64 excl. aansluitkabel en kast volgens Liander

[ Voor 36% gewijzigd door OnTracK op 17-06-2020 11:53 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
frank.visser schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:46:
Ik zit met de volgende situatie: wij betrekken binnenkort een nieuwbouwappartement die standaard een 1x40A aansluiting heeft. Er zit een parkeerplaats bij het appartement, en we willen in de toekomst elektrisch gaan rijden, dus hebben wij voor de optie gekozen om een 3x25A aansluiting te nemen, plus een krachtstroom kabel naar de parkeerplaats.

Deze week heb ik de elektriciteit aangevraagd, en blijkt dat er een 3x35 aansluiting in het appartement zit, en we per jaar ruim 600 euro extra aan vastgeld mogen betalen! Ik heb bij de bouwer gevraagd vraag waarom dit gedaan is en zijn argument is dat volgens de installatuer met een inductiekookplaat en een electrische auto 3x35A nodig is. Volgens mij is dit onzin en ik wil gewoon een 3x25A aansluiting.

Heeft de installateur een argument? Volgens mij is de inductiekookplaat aansluiten op 2 fasen en een slimme laadpaal op 3 fasen die dynamisch laadt een veel goedkopere oplossing.
Gewoon 3x25A eisen. 3x35A is helemaal niet noodzakelijk met slechts die 2 argumenten. De kans dat die gelijktijdig namelijk vol vermogen pakken is uiterst klein en dat moeten ze meenemen in die gedachtengang.
Ik kan je verklappen dat mijn bouwer ook wat huiverig was voor mijn installatie maar ik heb toch 3x25A gehad en slechts 1 maal gehad dat de fase eruit klapte maar ik heb dan ook:
Warmtepomp met boiler, inductie, laadpunt auto 11kW, 2 ovens, wasmachine, droger etc.

De avond dat hij klapte was ik mij er bewust van want ik had "express" de auto aan de lader gezet terwijl er dus 2 ovens aanstonden en de warmtepomp de boiler aan het vullen was, de inductieplaat stond aan en toen mijn vrouw de wasmachine aanzette ging het pas mis :).

Je kan altijd nog naar 3x35A als regelmatig de zekering/fase eruit klapt maar ik verwacht daar weinig van.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 17-06-2020 11:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
Ik werk bij een netbeheerder en kan je vertellen dat de bouwer geen gelijk heeft.
Standaard wordt bij nieuwbouw eigenlijk 3x25A geleverd en dat is ook voldoende bij elektrisch koken icm het laden van de auto.
Daarnaast is het sowieso maatschappelijk gewenst om enigszins rekening te houden met piekbelastingen, dus waar mogelijk deze te voorkomen :)

Powered by KPN

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
3x25A is voor nagenoeg elk woonhuis (ruim) voldoende. Ook met een all-electric opzet.

Wanneer de installateur bang zou zijn dat het met de combinatie van inductiekookplaat en laadpaal wat teveel van het goede zou worden voor 25A hoofdzekeringen, dan had hij een laadpaal met load-balancing moeten adviseren. Dan heb je éénmalig een kleine extra kostenpost en zit je niet vast aan jaarlijks 600-700 euro extra betalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
frank.visser schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:46:
Ik hoop dat je dit op papier hebt, want 3x35 aanleggen terwijl je 3x25 hebt gevraagd is natuurlijk volstrekt onacceptabel. Dit kost je ruim 50 euro in de maand voor zolang als je eigenaar bent van dit huis!

Zoals al gezegd is het ook volstrekt onnodig voor een normaal woonhuis.

Ik zou er 100% op staan dat de bouwer dit rechtzet op hun kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
Wilke schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Ik hoop dat je dit op papier hebt, want 3x35 aanleggen terwijl je 3x25 hebt gevraagd is natuurlijk volstrekt onacceptabel. Dit kost je ruim 50 euro in de maand voor zolang als je eigenaar bent van dit huis!

Zoals al gezegd is het ook volstrekt onnodig voor een normaal woonhuis.

Ik zou er 100% op staan dat de bouwer dit rechtzet op hun kosten.
Het staat op papier, het is een optie in de bouwopdracht. Daar stond letterlijk 3x25, plus kabel naar de parkeerplaats. Waarom dan een installateur dan eenzijdig besluit om om naar 3x35 te gaan en de bouwer erin mee gaat is mij een raadsel. We gaan nu in ieder geval met een stofkam door de voorschouw, want vertrouwen doen we het niet meer.

Volgens mij moet het aanpassen niets kosten: van 3x25 naar 3x35 lijkt mij lastiger dan terug van 3x35 naar 3x25. Ik neem aan dat de netbeheerder ergens een knopje om moet zetten (hoewel ze daar vaak ook bizar veel voor durven vragen 8)7 )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
De netbeheerder moet fysiek ter plaatse de hoofdzekeringen vervangen en de hoofdzekeringenkast opnieuw verzegelen.
Zeker aangeven bij de bouwer dat dit niet conform de overeenkomst is en dat het de verantwoordelijkheid van de bouwer is om dit vóór oplevering in orde te maken. Indien het de bouwer niet lukt om dit op tijd door de netbeheerder te laten aanpassen, dan schort jij uiteraard de laatste betalingstermijn op én breng je de kosten voor extra vastrecht wat je de eerste maanden moet betalen uiteraard in mindering op de laatste termijn. Indien het energiecontract nu ook al voor jouw rekening komt, breng je uiteraard ook de extra kosten van deze periode in mindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:25
Kan het zijn dat je ergens een tweede meterkast/tiara krijgt? Ik heb hier toevallig laatst naar zitten kijken, maar in verband met de vereiste selectiviteit kom je dan wel snel uit op >25A (of dat nou op 1 of 3 fases is).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-05 13:39
Helaas een herkenbaar verhaal. Kennis van mij had vorig jaar een nieuw huis laten bouwen. Vanwege elektrisch koken, warmtepomp en elektrische auto ook 3x35A. Die is sinds kort ook terug gegaan naar 3x25A. Misschien is één fase iets te zwaar belast (theoretisch), maar in dat geval weten we nu al welke groep ik moet omzetten en naar welke fase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
Nou, de kopersbegeleiding heeft gereageerd, en stelt dat volgens de installateur het echt moet. Hij voert aan dat het contract dan wel 3x25A zegt, maar dat de installateur het laatste woord heeft. Als we terug willen naar 3x25A moeten we dat zelf betalen en laten uitvoeren. De installateu heeft het volgende staatje doen toekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wfJa5Snu4j7Gm7thZuXHmnP3jQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pM2WnOr0NZYhaxc9SFTCCOBq.png?f=fotoalbum_large

Ik sta hiernaar naar te kijken, en die installateur heeft gewoon een aantal aannames gedaan wat voor apparaten we gaan hebben, alles op 50% gezet en daarop gebaseerd de aansluiting gemaakt. Ook opvallend dat het 1,6A boven het maximum ligt. Een kleine aanpassing in de aannames en we zitten al onder die 25A. Ik laat het er niet bij zitten en ga de volgende argumenten aanvoeren:
  • We hebben nog geen laadpaal, we hebben zelfs nog geen elektrische auto, en het kan nog jaren duren voordat we een laadpaal aansluiten. Dat is het moment waarop een eventuele verzwaring naar 3x35A doorgevoerd kan worden als de installateur dat adviseert
  • Als we al een laadpaal gaan nemen in de toekomst word het sowieso een slimme laadpaal die nooit meer vermogen gaat trekken dan beschikbaar is.
  • Stevin, de netbeheerder stelt zelf dat het niet nodig is, alleen in het geval er nog iets zwaars zoals een warmtepomp of zwembad aanwezig is,
  • Er staat gewoon in het contract 3x25A. De installateur kan niet op basis van aannames over dit contract heenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:50
@frank.visser volgens mij noemt de installateur ook een NEN norm waarop hij zijn berekening baseert, misschien even controleren of hij je daarmee niet "om de oren kan slaan" mocht je bezwaar aantekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:59
Waar staat die 3x algemeen ook voor? (Ik snap dat dit voor algemene groepen /lichtgroepen is, maar met die wattages?)

[ Voor 52% gewijzigd door Master__R op 30-06-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 17:30
Haha wat een giller. Nouja, we weten dat een spreadsheet op elk gewenst resultaat uit te laten komen is, en niet geheel onverwacht is de installateur daarin geslaagd.

Gewoon terugsturen en zeggen 3x25. Punt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
frank.visser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:55:
Nou, de kopersbegeleiding heeft gereageerd, en stelt dat volgens de installateur het echt moet. Hij voert aan dat het contract dan wel 3x25A zegt, maar dat de installateur het laatste woord heeft. Als we terug willen naar 3x25A moeten we dat zelf betalen en laten uitvoeren. De installateu heeft het volgende staatje doen toekomen:
IANAL, maar eenzijdig de overeenkomst wijzigen waardoor voor jou de kosten veel hoger uitkomen. En dan ook nog zonder contact voor de boel is uitgevoerd.

Mag toch hopen dat dit niet mag. Of hij nou conform de norm werkt of niet.
Misschien had je in deze situatie wel een hele andere keuze gemaakt voor je verbruikers.

Mooie manier van werkverschaffing ook zo.

Weet niet wat er verder nog aan clausules in dat contract staan (en hoeveel hiervan wettig is), maar mag hopen dat het contract gewoon leidend is

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 30-06-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijs gewoon naar het feit dat je nog geen elektrische auto hebt en ook nog geen laadpaal hebt of plant. Tegen de tijd dat je die wel hebt zal je dan wel zelf regelen dat er 3x35 komt als dat nodig blijkt te zijn.

Er worden sowieso flink wat aannames gemaakt over het vermogen van apparaten, nog los van de 50% stelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-05 11:13
Aansluitwaarde warmtepompdroger is tegenwoordig toch ca 700 watt, zou eventueel op dezelfde groep als de wasmachine kunnen (een groep minder en vermogen minder). En wordt de magnetron niet dubbel gerekend met de losse aansluiting in de keuken? Ik neem aan dat je geen aparte groep aanlegt voor alleen de magnetron. Misschien schaf je zelfs een 3 fase combi (inductie)fornuis/oven aan, heb je alles in een. 5 groepen voor alleen de keuken? 3 groepen zou voldoende moeten zijn (1x fornuis, 1x vaatwasser en 1x overig), dan kom je in de 6-9 groepen terecht en dan mag 0.6 weer, en dan is 3x25a ruim voldoende.

Veel groepen is leuk, maar overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat een onzin berekening van de installateur. Totaal geen benul van het werkelijke verbruik in een huishouden.

Dan doe je toch geen wasmachine en geen wasdroger. Zeg maar dat je in plaats van de wasmachine + droger daar eigen groepen voor een nachtlampje (0,5 Watt) wilt hebben. :z Met een gelijktijdigheid van 61,53%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
il-Principe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:20:
dan kom je in de 6-9 groepen terecht en dan mag 0.6 weer, en dan is 3x25a ruim voldoende.

Veel groepen is leuk, maar overdrijven is ook een vak.
Als ik je goed begrijp heeft die installateur gewoon net zolang groepen zitten bedenken totdat hij boven de 10 uitkwam, zodat ik nog maar een factor 0,5 i.p.v. 0,6 heb. Hierdoor kom ik boven die 25A uit. Het is inderdaad raar dat de magnetron, droger en wasmachine allemaal op een aparte groep worden aangesloten. Ik snap niet wat er door het hoofd van zo'n installateur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Een 3x35A aansluiting is technisch niet veel uitdagender of lucratiever voor de installateur toch? Het lijkt er op dat 'ie naar die getallen heeft toegerekend, maar snap niet helemaal met welk doel dat dan zou zijn.

Wat wel kan, is dat hij geen zin had om 't uit te rekenen, en gezegd heeft "doe maar 3x35 dan zit het altijd goed". En nu er een oplettende koper is die daar een punt van maakt, hij een spread sheet gemaakt heeft om daar met terugwerkende kracht op uit te komen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
Freeaqingme schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:34:
Een 3x35A aansluiting is technisch niet veel uitdagender of lucratiever voor de installateur toch? Het lijkt er op dat 'ie naar die getallen heeft toegerekend, maar snap niet helemaal met welk doel dat dan zou zijn.

Wat wel kan, is dat hij geen zin had om 't uit te rekenen, en gezegd heeft "doe maar 3x35 dan zit het altijd goed". En nu er een oplettende koper is die daar een punt van maakt, hij een spread sheet gemaakt heeft om daar met terugwerkende kracht op uit te komen.
Ik heb net met een andere bewoner gepraat die in dezelfde discussie zit, en wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat iedereen standaard 1x40A zou krijgen, en dat 3x25A een optie was waar je voor moest betalen.

Alleen heeft de gemeente gezegd dat 1x40A niet meer mag in nieuwbouw en is iedereen naar 3x25A gegaan. En de bewoners die 3x25 als optie hebben genomen hebben, hebben ze naar 3x35A gezet. Waarschijnlijk om te vermijden dat ze ons de kosten voor die optie terug te geven. Ze hebben ons gewoon een zwaardere aansluiting dan de rest gegeven ondanks dat dat niet nodig is. En er niet aan gedacht dat we dan 800 euro extra per jaar moeten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:47
Dit is een opleverpunt: je hebt afgesproken 3x25A en de aannemer komt deze afspraak niet na. Je moet de aannemer aan de overeenkomst houden. Die spreadsheets zijn niet relevant.

[ Voor 23% gewijzigd door MarcoC op 30-06-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank.visser
MarcoC schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:40:
Dit is een opleverpunt: je hebt afgesproken 3x25A en de aannemer komt deze afspraak niet na. Die spreadsheets zijn van niveau kleuterklas zijn niet relevant.
Heb ik een beleefde manier aangegeven idd. Wacht het antwoord af. Ben nu echt nijdig geworden, omdat ik het gevoel krijg dat er misbruik word gemaakt van het gebrek aan kennis dat de meeste mensen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
frank.visser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Ik heb net met een andere bewoner gepraat die in dezelfde discussie zit, en wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat iedereen standaard 1x40A zou krijgen, en dat 3x25A een optie was waar je voor moest betalen.

Alleen heeft de gemeente gezegd dat 1x40A niet meer mag in nieuwbouw en is iedereen naar 3x25A gegaan.
Het is maar speculeren, maar wellicht zijn ze voornemens om de meterkasten wel aan te sluiten als ware er maar 1 fase, en dan gewoon de andere 2 fases onbenut te laten? Is vast goedkoper (zeker als er al een deel gedaan was ter voorbereiding ofzo), en dan snap ik wel dat 35A / fase handiger is. Maar zelfs als dat zo zou zijn, blijft het voor risico bouwer/installateur natuurlijk.

Ik snap trouwens niet dat de gemeente zegt dat 1x40A niet meer mag, dat lijkt me meer iets voor de netbeheerder(?), desalniettemin zou die ook niet heel blij zijn te horen dat al die huizen allemaal maar 1 van de 3 fases benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
frank.visser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Heb ik een beleefde manier aangegeven idd. Wacht het antwoord af. Ben nu echt nijdig geworden, omdat ik het gevoel krijg dat er misbruik word gemaakt van het gebrek aan kennis dat de meeste mensen hebben.
Er is vast al een app-groepje ofzo met wat andere toekomstige bewoners? Dan zou ik die vooral subtiel melden dat ze wellicht ook binnenkort 800 euro / jaar mogen aftikken voor dit geintje. Alternatief is het lokale suffertje even een berichtje te sturen, die kunnen hier vast ook van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 17:30
[...] Ben nu echt nijdig geworden, omdat ik het gevoel krijg dat er misbruik word gemaakt van het gebrek aan kennis dat de meeste mensen hebben.
Welkom in de wereld van de dienstensamenleving... Spaar je energie voor productievere zaken echter. Gewoon blijven herhalen wat je in je contract hebt totdat het zo is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:47
[...]

Ik zou op je laatste argument blijven hameren, en dat is dat ze zich aan het contract moeten houden. Er is geen wettelijke verplichting om een reservering voor een elektrische auto mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Ik kan mij niet voorstellen dat de aangehaalde NEN-norm viorschrijf dat er rekening gehouden moet worden met een 11kW laadpaal, terwijl er vooralsnog geen sprake van is dat er een laadpaal geplaatst gaat worden.

Ook de overige zaken in het lijstje zijn tamelijk overdreven. Een moderne warmtepompdroger gebruikt minder dan 1000W piekvermogen en hoeft niet op een aparte groep. Mijn nieuwe wasmachine heeft een aansluitwaarde van 1800W. Vaatwassers komen zelden boven 2200W uit, de veel zijn 2000W of minder.

Naar welke NEN-norm en welk artikel wordt verwezen?

Blijf erbij dat je een contract hebt voor 3*25A en verwacht dat de woning conform overeenkomst opgeleverd wordt.

Worden alle groepen uit het tabelletje ook daadwerkelijk aangebracht?
Waarom is gekozen voor een aparte groep voor de magnetron (1000W)? Waarom zit de magnetron niet op de algemene keukengroep? Komt er überhaupt een magnetron, los van de (combi?)oven?

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 30-06-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Zal waarschijnlijk de NEN1010 zijn. Met 9 groepen kom je slechter uit, dan wordt 60% gelijktijdigheid gerekend.

Wel bijzonder overigens, want de lichtgroepen worden door LED veel minder belast dan vroeger. Als ie echt zo graag de boel volgens de regels doet, dan zet ie ook een 3x16A fornuisgroep in en niet de 'standaard' 2x16A groep die bij een enkelfasige aansluiting hoort. In zijn berekening gaat ie uit van 2x16A, dat klopt dan dus niet.

Maar de laadpaal is de grootste belaster. Als die nog lang niet aangesloten wordt, niet meerekenen en dan zit je er al ruim onder.

Blijf je standpunt vooral herhalen overigens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 13:46
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:44:

Maar de laadpaal is de grootste belaster. Als die nog lang niet aangesloten wordt, niet meerekenen en dan zit je er al ruim onder.
Daarnaast zijn er tegenwoordig ook een hoop geloadbalancde laadpalen die het laadvermogen aanpassen naar de op dat moment beschikbare capaciteit.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:44:
Zal waarschijnlijk de NEN1010 zijn. Met 9 groepen kom je slechter uit, dan wordt 60% gelijktijdigheid gerekend.
[...]
NEN1010 schrijft ook voor dat -indien mogelijk- er vooraf overleg met de eindgebruiker plaats vind. Die kan dus gewoon zeggen dat hij 3x25 prima vind en geen E-auto heeft. Daarna moet die rare pipo met z'n 3x35 gewoon ophoepelen en 3x25 uitvoeren.

Dat forfaitaire percentage is ook alleen maar van toepassing als je de daadwerkelijke verwachte belasting niet weet. Nou, er is zo te zien contact tussen die installateur en eindgebruiker... dus dan kun je hem zeggen dat hij een kW van de algemene groepen af kan halen en de laadpaal kan schrappen uit z'n lijst.
De NEN1010 heeft trouwens voor een laadpalenpark een gelijktijdigheid van 100% voorgeschreven tenzij je loadbalancing hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Is er misschien al een update?
Pagina: 1