Geluidsoverlast (verkeer van straat)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-04 17:39
Hi,

Ik huur sinds kort een leuke woning aan een singel. Goede buren, goede omgeving alleen begin ik mij te storen aan het verkeer dat op 6 meter afstand van de voordeur rijd. (auto,bus,vrachtwagen, tram etc)
Het is een vrij drukke weg, waar om de 10 seconden wel een voertuig rijd, bij het huren wist ik natuurlijk wel dat het wat geluidshinder zou veroorzaken, maar soms heb ik het idee dat voertuigen letterlijk door de woonkamer heenrijden.

De woningbouwvereniging heeft tot zover getracht het probleem te verhelpen door nieuwe roosters in het raam te plaatsen die beter sluiten, maar dat heeft niet geholpen. Er zit dubbel glas (wel dunst mogelijke geloof ik) in de gevel, maar voor de rest niets.

Ik ben wel eens met een DB meter (op m'n smartphone) gaan meten hoeveel geluid het veroorzaakt en kom bij langzaam rijdende auto's op 52/55 db en al makkelijk aan de 60db met uitschieters tot 65/70/75. Dit is dus IN het huis.
Ik probeer er niet op te letten omdat ik vrees dat er niets aan gedaan kan worden, maar dat is erg lastig merk ik.

Ik vraag mij echt af of er niet een bepaalde grens is hoeveel overlast verkeer mag veroorzaken? Zo ja, hoop ik in ieder geval daarmee de woningbouw te verplichten zelf eens aan driedubbel dik glas te denken.
Als de woningbouw niets meer wil doen, zal ik wellicht zelf veel dikker glas plaatsen, want dit zal ik niet jaren kunnen uithouden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

-Is het mogelijk om je woonkamer anders in te delen en aan de andere kant te gaan zitten?
-Kieren bij kozijnen dichtkitten.
-Voorzetraam plaatsen.
-Verhuizen. :o

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Andere kant gaan zitten zou kunnen, maar dat wordt krapjes + heel wat kabels trekken (tv,elektra)
De kozijnen zijn in principe goed gekit tijdens een renovatie (door woningbouw) vorig jaar, maar misschien moet ik dat eens dubbel checken.

Voorzetraam lijkt mij niet zo mooi, alhoewel ik tegenwoordig meer zou geven om minder geluid dan een lelijk raam.

Ik wil niet verhuizen, zoveel tijd, geld en moeite ingestoken, maar als ik over een jaar nog geen oplossing heb ga ik er flink aan twijfelen ja :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat voor een type weg is het? Woonerf, 30km gebied?
Want er is wel een wet geluidshinder, maar die telt daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Er rijden trams, lijnbussen en vrachtwagens langs dus het zal gewoon 50km/h zijn lijkt mij. Geen 30km borden i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
https://www.rijkswatersta...etgeving/index.aspx#35977

Geluid bij woningen
Het geluid van rijkswegen komt ook terecht bij woningen die in de buurt van de weg staan. De hoeveelheid geluid die op de gevels (de buitenmuren en het dak) van woningen terecht komt, mag volgens de Wet milieubeheer niet boven 50 dB uitkomen. Dat is de voorkeurswaarde. Bij de aanleg van nieuwe wegen streven we ernaar dat de geluidbelasting niet boven die voorkeurswaarde komt. Voor woningen langs bestaande wegen is dat moeilijker. Daar mag de geluidbelasting soms boven de 50 dB liggen.

Het absolute maximum voor geluidbelasting op de gevel van een woning is 65 dB. Een toename van de geluidbelasting tot bóven 65 dB is alleen mogelijk als de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat uitdrukkelijk toestaat. Dat is tot december 2018 nog niet gebeurd. Woningen die voor 2012 al een geluidbelasting boven de 65 dB ondervonden, komen in aanmerking voor geluidsanering.

Nou is het zo dat Rotterdam Airport op 5 km ligt en er vast een andere regeling geldt hier in de buur vanwege de vliegtuigen, maar die 52/55 db die ik eerder benoemde is puur vanwege auto's die langsrijden. Een meting wanneer er een vliegtuig overvliegt heb ik niet gedaan en die zal eerder tegen de 90 db liggen denk ik :o

Het absolute maximum voor geluidbelasting op de gevel van een woning is 65 dB
Bedoelen ze hiermee het geluid BUITEN op de gevel?

[ Voor 4% gewijzigd door cliors op 17-06-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
https://geluid.rivm.nl/geluid/geluidbel_maps.php

btw zo'n dB meter van je mobiel is HARDSTIKKE onnauwkeurig: dezelfde app op 2 mobieltjes bij mij thuis gaf een 40 dB aan, ander 65 dB.
(ik woon aan drukke rotonde in overvecht waar ze vaak met meer dan 100 overheen knallen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Lden in dBA indicatie geluidkwaliteit
51-55 redelijk

Wanneer ik een centimeter verder schuif op de kaart kom ik op 56-60

Goed app'je heb ik dan :+

[ Voor 30% gewijzigd door cliors op 17-06-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Bwah , bij mij geeft hij aan 61-65 slecht.
Hou wel rekening: Dit is gemodelleerd, dus de daadwerkelijke beleving kan anders zijn.
(Ook hier heb ik dubbelglas, maar dempt amper :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
cliors schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:33:
De woningbouwvereniging heeft tot zover getracht het probleem te verhelpen door nieuwe roosters in het raam te plaatsen die beter sluiten, maar dat heeft niet geholpen.
[...]
Heb je een foto van wat er geplaatst is? Wat je meestal ziet dat bij woningen aan een weg dat er een ventilatierooster met zgn. 'suskast' geplaatst wordt. Dit is dan een soort bak die een stuk uit de gevel steekt. Hier zit dan isolatiemateriaal in waar de luchtstroom langs moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
cliors schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:15:

Geluid bij woningen
Het geluid van rijkswegen komt ook terecht bij woningen die in de buurt van de weg staan. De hoeveelheid geluid die op de gevels (de buitenmuren en het dak) van woningen terecht komt, mag volgens de Wet milieubeheer niet boven 50 dB uitkomen. Dat is de voorkeurswaarde. Bij de aanleg van nieuwe wegen streven we ernaar dat de geluidbelasting niet boven die voorkeurswaarde komt. Voor woningen langs bestaande wegen is dat moeilijker. Daar mag de geluidbelasting soms boven de 50 dB liggen.

Het absolute maximum voor geluidbelasting op de gevel van een woning is 65 dB. Een toename van de geluidbelasting tot bóven 65 dB is alleen mogelijk als de minister van Infrastructuur en Waterstaat dat uitdrukkelijk toestaat. Dat is tot december 2018 nog niet gebeurd. Woningen die voor 2012 al een geluidbelasting boven de 65 dB ondervonden, komen in aanmerking voor geluidsanering.

Nou is het zo dat Rotterdam Airport op 5 km ligt en er vast een andere regeling geldt hier in de buur vanwege de vliegtuigen, maar die 52/55 db die ik eerder benoemde is puur vanwege auto's die langsrijden. Een meting wanneer er een vliegtuig overvliegt heb ik niet gedaan en die zal eerder tegen de 90 db liggen denk ik :o

Dat is gemeten buiten op de gevel. Meeste apps zijn vrij accuraat. Om je te informeren zou ik eens bellen met de gemeente en vragen naar de beleidsmedewerker die over wegverkeersgeluid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUqacVoCxdhkhYnMoeyV01xDoLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUhXKjHjNDioRFRYo9VhbQNx.jpg?f=fotoalbum_tile

Roostertje aan de gevel hou ik altijd dicht, anders kan ik zelfs mensen op 50 meter afstand horen praten.
Foto'tje van de weg is dus gewoon vanuit het raam, woonkamer is beneden. Tram aan de overkant, precies voor m'n neus rijden lijnbussen, vrachtwagens en de hele mikmak. Het is ook niet zo dat er 1 auto per minuut voorbij komt, maar echt elke 10 seconde wel 1 of 2.

[ Voor 38% gewijzigd door cliors op 17-06-2020 16:48 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Niet om lullig te doen..... maar je huurt een woning aan blijkbaar een drukke weg in de bebouwde kom, en dan ga je nu klagen dat er teveel verkeer door de straat gaat?

Voor bestaande bouw en een bestaande weg heb je gewoon pech.... je kan het vriendelijk aan de woningcorp vragen of er nog wat gedaan kan worden aan verdere isolatie. Maar je hebt in principe nergens recht op.

Neem van mij aan, ik heb jaren ook aan een drukke weg gewoont.... je went eraan. Behalve als het raam opengaat :-).

[ Voor 13% gewijzigd door Yowzawood op 17-06-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-03 17:26
Kom je toevallig zelf uit een buitengebied? Vindt het verkeer nog best op een grote afstand van je woning.

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Yowzawood schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:26:
Niet om lullig te doen..... maar je huurt een woning aan blijkbaar een drukke weg in de bebouwde kom, en dan ga je nu klagen dat er teveel verkeer door de straat gaat?

Voor bestaande bouw en een bestaande weg heb je gewoon pech.... je kan het vriendelijk aan de woningcorp vragen of er nog wat gedaan kan worden aan verdere isolatie. Maar je hebt in principe nergens recht op.
Het is een vrij drukke weg, waar om de 10 seconden wel een voertuig rijd, bij het huren wist ik natuurlijk wel dat het wat geluidshinder zou veroorzaken, maar soms heb ik het idee dat voertuigen letterlijk door de woonkamer heenrijden.
xavento schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:27:
Kom je toevallig zelf uit een buitengebied? Vindt het verkeer nog best op een grote afstand van je woning.
Ik kom uit dezelfde buurt. De tram is op "grote" afstand ja, maar weg voor de deur is zo'n 5/6 meter.

[ Voor 17% gewijzigd door cliors op 17-06-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
cliors schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:15:

....

Ja. Maar volgens mij gelden deze normen enkel voor nieuwe situaties. Dus voor wanneer men de weg gaat herinrichten of nieuw gaat bouwen.

Edit: Wellicht zou je de beplanting in je voortuin kunnen aanpassen zodat dat ook geluid tegen houd

[ Voor 9% gewijzigd door MBvB op 17-06-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dit ziet eruit als een normaal rooster, gaat 0,0 helpen tegen geluidsoverlast. Zo'n suskast is een flinke bak (10-15cm diep). Een normaal rooster zal zelfs als hij dicht is nog vrij veel geluid doorlaten. Dubbel glas op zichzelf is al aardig geluidsdempend dus ik denk wel dat je het in dat rooster moet zoeken. Je zou eens kunnen proberen om het ding een beetje in te pakken met een kleedje/dekentje. Als het geluid in de woonkamer dan ineens een stuk minder is dan bevestigd dat mijn vermoeden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UzRt-XFnBpJPnISlQ-HwDxLmaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/opDsbkx8QFU8g2Rk1Tpu4dcA.jpg?f=user_large
xavento schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:27:
Heb zelf op 3 hoog in een appartement gewoond, uitzicht beetje vergelijkbaar als bij TS. Wat naar mijn idee nadelig werkt is het water ertussen, dit weerkaatst het geluid tussen het object en je gevel. Ik kon daardoor mensen aan de overkant van het water horen praten als ik op m'n balkon zat. Het ventilatierooster in de woonkamer had zo'n suskast eraan zitten, met ramen en deuren dicht had ik geen geluidsoverlast. Had ik de balkondeur of raam open dan kon ik de TV al gauw niet meer verstaan.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Dat is nogal een bak zeg, maar als het helpt heb ik het liever vandaag dan morgen geplaatst.
Ik kan ook meeluisteren met mensen aan de andere kant van de singel inderdaad. Het dubbele glas was volgens de plaatser van het nieuwe rooster gewoon minimaal. Dus geen ++ variant.

Ik vroeg de woningbouw zelfs nog om GEEN rooster te plaatsen en puur alleen een raam, maar dat mocht niet vanwege luchtcirculatie. Alsof jaren 50 woningen zo goed geisoleert zijn waardoor het ontbreekt aan lucht/tocht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Yowzawood schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:26:
Neem van mij aan, ik heb jaren ook aan een drukke weg gewoont.... je went eraan. Behalve als het raam opengaat :-).
De buren schijnen eraan gewend te zijn inderdaad, maar daarvan loopt/slaapt de ene met oordopjes in de avonden de ander is inmiddels half doof (geen grap).
Het is dat HR+++ glas rete-duur is anders had ik het zelf laten plaatsen, mocht het uberhaupt mogelijk zijn om +++ te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26
Zaak is om eerst het probleem helder te krijgen.

Het kan prima zo zijn dat het voor topicstarter niet goed te krijgen is.

Een beetje stiller kan natuurlijk wel. Prop maar eens wat steenwol in het rooster aan de buitenkant, of een doek of watten.

En glas is ook niet zo duur voor dit oppervlak als het kozijn niet aangepast hoeft te worden.. Daarbij moet opgemerkt worden dat geluidswerendheid iets anders is dan isolatiewaarde voor energie. Hangt wel enigszins samen.

Maar het blijven lapmiddelen als er zwaar verkeer of van die jankscooters langs denderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Aan de binnenkant kan je het rooster lostrekken. Onder andere om eens schoon te maken.

Je kan daar eens wat instoppen en kijken of dat helpt. Wat ook kan helpen is de roosters dicht doen met de hand bovenaan bij de sluiting. Ik heb ze hier ook en als ze met zo'n staaf dichtgaan dan wil dat nog weleens niet goed afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Rukapul schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:04:
Zaak is om eerst het probleem helder te krijgen.

Het kan prima zo zijn dat het voor topicstarter niet goed te krijgen is.

Een beetje stiller kan natuurlijk wel. Prop maar eens wat steenwol in het rooster aan de buitenkant, of een doek of watten.

En glas is ook niet zo duur voor dit oppervlak als het kozijn niet aangepast hoeft te worden.. Daarbij moet opgemerkt worden dat geluidswerendheid iets anders is dan isolatiewaarde voor energie. Hangt wel enigszins samen.
Ik zou al tevreden zijn indien huidige overlast gehalveerd zou zijn.
Hoe zie je dat voor je, steenwol in het rooster (buiten)? Gewoon in het open gat proppen?
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:08:
Aan de binnenkant kan je het rooster lostrekken. Onder andere om eens schoon te maken.

Je kan daar eens wat instoppen en kijken of dat helpt. Wat ook kan helpen is de roosters dicht doen met de hand bovenaan bij de sluiting. Ik heb ze hier ook en als ze met zo'n staaf dichtgaan dan wil dat nog weleens niet goed afsluiten.
Het rooster zit er pas een maand dus schoon is het wel vermoed ik, maar er iets inproppen kan ik wel eens doen ja. Even bedenken wat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:14

lasharor

7 december 2004

Je moet kijken naar het bouwbesluit, die zegt dat geluid resulterend van weg en spoorweglawaai maximaal 33 dB mag zijn binnenshuis.

https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd3/afd3-1/art3-3

Maargoed, dit is een bestaande woning. Het geeft in ieder geval wel een beetje inzicht in wat je binnenshuis met de huidige regelgeving kan verwachten. Volgens mij is in Nederland een geluidsniveau van 35 dB(A) overdag acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
35 dB(A) is wel erg weinig. Overigens prima als dat zo besloten is natuurlijk, maar dat haal je hier never nooit tenzij je een bunker graaft in de grond en daar gaat wonen. Ik ga denk ik een belletje plegen naar de gemeente. Voel mij haast een zeikerd, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

cliors schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:24:
[Afbeelding]

Roostertje aan de gevel hou ik altijd dicht, anders kan ik zelfs mensen op 50 meter afstand horen praten.
Foto'tje van de weg is dus gewoon vanuit het raam, woonkamer is beneden. Tram aan de overkant, precies voor m'n neus rijden lijnbussen, vrachtwagens en de hele mikmak. Het is ook niet zo dat er 1 auto per minuut voorbij komt, maar echt elke 10 seconde wel 1 of 2.
Even ter info: Het is met deze post echt 2 minuten werk om je exacte adres te vinden. Het is nuttig om een beeld te krijgen, maar ik zou een iets generiekere foto van streetview pakken van een andere straat om het beeld te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 17:11 . Reden: foto op verzoek TS verwijderd ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Erm, die woning ziet eruit alsof het een bouwbesluit of 10 geleden gebouwd is. Suskasten zullen ook niet de wereld helpen aangezien de woning bestaat uit kieren met ertussen stenen, kozijnen e.d.

cliors in "Geluidsoverlast (verkeer van straat)"
Op de gevel gemeten. Maar die apps kan je gelijk wegmikken, zijn totaal onnauwkeurig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Om geluid te kunnen weren moet de gevel eigenlijk luchtdicht gebouwd zijn, dus zonder lekken.
En als er een rooster zit dan zal daar een flinke suskast op moeten (in tegenstelling tot de eerdere foto zitten die eigenlijk altijd aan de binnenkant niet aan de buitenkant)
HR+ of +++ gaat qua geluid geen verschil maken dat is thermische isolatie en zegt niets over geluid.
Pas als je de hele gevel lucht-/geluidsdicht hebt gekregen kun je soms gaan denken aan zwaarder glas dat wat meer geluid tegenhoudt. Het gaat dan om de laagdikte van het glas. Overstappen naar tripel glas helpt ook wat, maar net zo goed alleen wanneer je alle andere geluidslekken hebt opgelost. Dus vergeet dat glas is mijn advies.
Wat je wel kunt doen is kijken of je kieren in de gevel ziet die afgekit kunnen worden bijvoorbeeld rond de kozijnen, en je kunt vragen om suskasten maar kijk dan niet gek op wanneer je enorme bakken aan de binnenkant krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Kan je vertellen dat de woningbouw niks gaat doen aan de gehele gevel. Hoopte eigenlijk dat dikker glas zou helpen.
Ik denk dat ik misschien om te beginnen anders even met een kit langs de ramen en gevels ga inderdaad, vervolgens het rooster van binnen even vul met iets want zo'n giga bak aan de binnenkant zou wel heel raar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:07

MLLL

Palm Treo 650

Suskast in de gevel laten plaatsen, 3 dubbelglas in het kozijn zonder ventilatieroosters erboven en een voorzetwand tegen de binnenmuur met zachte isolatie en dubbelgips , alles goed afkitten.

Dan kom je een heel eind, gaat niet heel goedkoop worden, als je een beetje handig bent kun je die voorzetwand zelf plaatsen, dat is geen rocketscience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Kijk eerst eens in het bestemmingsplan wat er opgeschreven staat over verhoogde grenswaarden geluid. Daar zit ook in de regel een onderzoek bij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Let even op: dB en dB(A) zijn 2 compleet verschillende eenheden! Die mag je niet zomaar vergelijken. Bij dB(A) wordt er rekening gehouden met hoe hard geluid klinkt, dB is alleen de geluidsdruk (die kan voor lage frequenties bijv heel hoog zijn terwijl je die geluiden helemaal niet hoort omdat je oren dat niet opvangen).

Is nog wel een puntje van aandacht als je stappen wilt gaan ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:46
Je kunt ook proberen om je woning wat beter geluidsproof te maken, denk aan gordijnen/vitrage, tapijtje op de grond, en inderdaad eens kijken of je nog kieren dicht kunt krijgen. Alle beetjes helpen. Tot op zekere hoogte zul je er denk ik wel aan moeten wennen, al zijn oordopjes als je wilt slapen ook geen slecht idee.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
MLLL schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:04:
Suskast in de gevel laten plaatsen, 3 dubbelglas in het kozijn zonder ventilatieroosters erboven en een voorzetwand tegen de binnenmuur met zachte isolatie en dubbelgips , alles goed afkitten.

Dan kom je een heel eind, gaat niet heel goedkoop worden, als je een beetje handig bent kun je die voorzetwand zelf plaatsen, dat is geen rocketscience...
Een voorzetwand aan de binnenkant is eigenlijk geen slecht idee. Wanneer het raam niet open hoeft te kunnen en je het rooster ook niet nodig hebt zou je er zelfs een stuk glas in kunnen zetten. Heel nauwkeurig afwerken, alle kieren goed dichtkitten en je zou een aardig eindje moeten kunnen komen qua geluidsreductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:42
Ik zou eens met de woningbouw overleggen of ze niet een geluidmeting willen laten doen door een specialist.
Het kan zijn dat het raam lekt of dat het door de maat gaat resoneren. Hierdoor kan het geluid er makkelijk doorheen.

In mijn eerdere werk heb ik meegeholpen aan zo een meting en toen kwamen we erachter dat het geplaatste kozijn lekte aan de randen en dat het niet voldeed. Deze is toen vervangen waarna het probleem was opgelost.
De bewoner merkte dat na het plaatsen het geluid van het verkeer beter hoorbaar was dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
avanhel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:40:
De bewoner merkte dat na het plaatsen het geluid van het verkeer beter hoorbaar was dan eerst.
Is niet echt iets waar de TS op zit te wachten hoor...

Het is niet echt alsof hij de verkeersgeluiden mist en die weer wil horen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:42
Sorry, ik zei het verkeerd.
Ik bedoelde dat ze net nieuwe kozijnen had gekregen. Toen die waren geplaatst kwam het probleem.
Na de meting zijn de nieuwe kozijnen vervangen door andere en toen was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

ASW1 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Een voorzetwand aan de binnenkant is eigenlijk geen slecht idee. Wanneer het raam niet open hoeft te kunnen en je het rooster ook niet nodig hebt zou je er zelfs een stuk glas in kunnen zetten. Heel nauwkeurig afwerken, alle kieren goed dichtkitten en je zou een aardig eindje moeten kunnen komen qua geluidsreductie.
En vervolgens 2 maanden later klagen over vocht en schimmel in huis. Die ventilatieroosters zijn niet je van het maar wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:45:
[...]

En vervolgens 2 maanden later klagen over vocht en schimmel in huis. Die ventilatieroosters zijn niet je van het maar wel nodig.
Dat hangt van de woning af en het is niet noodzakelijk dat je 1 roostertje gaat missen. Dat hangt ook van de indeling van de woning af en daar weten we niets vanaf.
Vergeet niet dat dat rooster nu ook altijd gesloten is vanwege het geluid. Maar het kan goed dat het meer door de kieren ventileert ipv door het rooster.

Wanneer je toch een voorzetwand plaatst dan zou je daar ook een zelfgebouwde suskast in kunnen opnemen.
Pagina: 1