Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Magiciano
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-02 22:26
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Recentelijk heb ik uit losse componenten een nieuw systeem samengesteld. Met interval van 10 minuten tot 3 weken treden er reboots op waar ik tot dusver geen verklaring voor heb.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • AMD Ryzen 5 3600
  • MSI B450 Tomahawk MAX
  • Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
  • Samsung 970 EVO NVMe.m2 500GB
  • Gigabyte Radeon RX 5500 XT Gaming OC 8G
  • Seasonic M12II-520 Bronze Sinds 20-06-2020: Corsair RM650
  • Gelid Tranquillo Rev4
  • be quiet! Pure Base 500 Zwart ATX
  • Windows 10 Pro 1909, legitiem
  • Radeon Drivers 20.4.2
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Windows Event Log, maakt bij het terug opstarten enkel melding van onjuiste shutdown
  • BIOS flash naar 3.60, geen verschil
  • memtest86+, geen errors
  • Windows Memory Diagnostic, geen errors
  • Clean OS installatie (met standaard drivers via Windows en later nieuwste drivers via website fabrikant), geen verschil
  • Systeem stress tests, geen fouten of reboots en temperaturen blijven binnen de perken
  • Connectors voeding kabels op alle componenten aan beide zijde controleren op goede bevestiging
...

Zoeken naar lastig te verklaren reboots wijzen meer dan eens op een foute PSU. Momenteel kan ik geen andere PSU gebruiken om te kijken of hier het probleem inderdaad zit.
Hebben jullie nog een suggestie voordat ik overga op het kopen van een andere (hoger aanschreven) PSU?

Alle reacties

• sander_678
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18-01 16:57
Beste,

Toevallig heb ik voor een collega een vergelijkbare build gemaakt en ervaren we het zelfde probleem. Brand bij jou ook het ez debug led VGA tijdens het crashen? We zijn nu zo ver gekomen dat we denken dat het een foutieve videokaart is aangezien we het systeem ook met een gtx1080 hebben laten draaien zonder problemen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Magiciano Je voeding is niet geschikt voor hedendaagse hardware.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• AzzKickah
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:42

AzzKickah

06-CENSORED

Hackus schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:08:
@Magiciano Je voeding is niet geschikt voor hedendaagse hardware.
Hij geeft ouderwetse stroom of zo? :?

Verklaar u nader.

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:29

jgj82

Ja, maar = nee

AzzKickah schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:20:
[...]

Verklaar u nader.
Soort van ja. De specs zijn zo dat hij het snelle switchen tussen belastingen van hedendaagse hardware niet bij kan houden. Ik heb hier Dark power Pro 1200w liggen die helaas om dezelfde reden vervangen is. En dat was rond 2010 een van de beste die je kon kopen. Een Vega 64 bracht hem op de knietjes. Deze voedingen voldoen niet aan de gevraagde ATX specs.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

Heb je de voeding ook nieuw of had je die nog van een vorig systeem? In geval van het eerste is het een erg slechte koop. Kan je nog gebruik maken van WKOA?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

AzzKickah schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:20:
[...]

Verklaar u nader.
Niet geschikt voor groene stroom :P

Hier staat eea netjes uitgelegd: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Magiciano
Ten eerste, alle dank voor de reacties. Het is zeer gewaardeerd.
sander_678 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:52:
Beste,

Toevallig heb ik voor een collega een vergelijkbare build gemaakt en ervaren we het zelfde probleem. Brand bij jou ook het ez debug led VGA tijdens het crashen? We zijn nu zo ver gekomen dat we denken dat het een foutieve videokaart is aangezien we het systeem ook met een gtx1080 hebben laten draaien zonder problemen.
Hier heb ik nog niet op gelet. Ga ik even doen zodra het weer gebeurt.
jgj82 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:37:
[...]

Soort van ja. De specs zijn zo dat hij het snelle switchen tussen belastingen van hedendaagse hardware niet bij kan houden. Ik heb hier Dark power Pro 1200w liggen die helaas om dezelfde reden vervangen is. En dat was rond 2010 een van de beste die je kon kopen. Een Vega 64 bracht hem op de knietjes. Deze voedingen voldoen niet aan de gevraagde ATX specs.
Ah dat schijnt al wat licht op de zaak. Zijn er specifieke specs die ik kan vergelijken om een goede vervanger te vinden? Anders houd ik voor het vervangen de lijst aan die Hackus hieronder voorziet.
Uszka schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:40:
Heb je de voeding ook nieuw of had je die nog van een vorig systeem? In geval van het eerste is het een erg slechte koop. Kan je nog gebruik maken van WKOA?
Helaas nieuw gekocht, was uit een build van aantal jaren terug goed bevallen. Nooit aan gedacht dat deze niet compatible zou zijn. Dank voor de tip, ik ga eens kijken of WKOA hier wat in kan betekenen.
Hackus schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:11:
[...]

Niet geschikt voor groene stroom :P

Hier staat eea netjes uitgelegd: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Voor mij tijd om verder in te lezen, dank.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Magiciano Dit is de vernieuwde versie pricewatch: Seasonic S12III 500W

• AzzKickah
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:42

AzzKickah

06-CENSORED

Thanks voor de info hierboven.

Maar dit is toch geen (gelijkwaardige) vervanging...? Is niet modulair.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

AzzKickah schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:45:
[...]

Geloof niet dat ik dat zei. (modulair zegt alleen dat het losse kabels zijn.)

@Magiciano deze zal in +- dezelfde prijsklasse liggen pricewatch: Seasonic Focus GX-550 (evt. met kleine bijbetaling)

Maar er zijn betere opties: ao
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Voldoende wattage voor dit systeem(ook voor RX5700)

AzzKickah schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:45:
[...]

Nee, het is ook een erg interessante voeding. Er is beter te koop voor een vergelijkbare prijs. Cooler Master MWE Bronze V2 bijvoorbeeld. Als je modulair wilt is de Bitfenix Whisper BWG450M de goedkoopste met een fatsoenlijke prijs/kwaliteit.

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Zou het niet kunnen werken om C6/C7 support in de UEFI uit te schakelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:29

jgj82

Ja, maar = nee

spone schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:16:
Zou het niet kunnen werken om C6/C7 support in de UEFI uit te schakelen?
Nee, ook de GPU gaat van een verbruik van ettelijke Watts naar 150+ W in een fractie van een seconde. Dat is waarschijnlijk juist wat het probleem veroorzaakt.
Een 4790k ondersteund ook C6 en loopt prima op ATX spec <2.4

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Magiciano
Gezocht naar een vervanger met
- ruime ATX12V ondersteuning, minimaal v2.4
- volledig modulair
- minimaal 450w
- minimaal 90% efficiëntie
Bijkomend voordeel als het een moderne variant is die wellicht meer toekomst proof is.

Na wat zoeken en vergelijken zal ik binnenkort de Corsair RM650 (2019) https://tweakers.net/pric...4/corsair-rm650-2019.html aanschaffen.

Allen dank voor het meedenken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Magiciano schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:47:
- volledig modulair
- minimaal 450w
Bijkomend voordeel als het een moderne variant is die wellicht meer toekomst proof is.

Na wat zoeken en vergelijken zal ik binnenkort de Corsair RM650 (2019) https://tweakers.net/pric...4/corsair-rm650-2019.html aanschaffen.

Daar kun je wel twee videokaarten mee voeden :D

Magiciano schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:47:
- volledig modulair
- minimaal 450w

Die is weinig interessant. Een cost down versie van de RMx 2018 en is nu te duur. Normale prijs is rond de €90. Dan zijn pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum en pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W een veel betere koop en kosten nog eens iets minder ook. 550/560w kan je elk systeem met enkele videokaart mee voeden.

• Magiciano
PSU was blijkbaar niet het probleem. Met ATX 2.4 support komt het nog steeds voor.

Error: The previous system shutdown at 21:55:15 on ‎23/‎06/‎2020 was unexpected.
Critical: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Mobo en CPU zijn reeds bij helpdesk SiComputers teruggeweest ter controle. Die zeggen dat onderdelen in orde zijn.
Blijft SSD en GPU over..?

• spone
  • Niet online
Inmiddels is op de Nederlandse Asus support site de memory QVL verschenen (om een of andere reden verschijnt deze voor mij op de Engelse site niet): https://www.asus.com/nl/M...MING/HelpDesk_QVL_Memory/

Jouw geheugensetje staat niet op de QVL, zelfs niet iets wat er een beetje op lijkt. Ik durf niet te zeggen dat dit je problemen veroorzaakt, is wel iets om in het achterhoofd te houden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

spone schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:49:
Inmiddels is op de Nederlandse Asus support site de memory QVL verschenen (om een of andere reden verschijnt deze voor mij op de Engelse site niet): https://www.asus.com/nl/M...MING/HelpDesk_QVL_Memory/

Jouw geheugensetje staat niet op de QVL, zelfs niet iets wat er een beetje op lijkt. Ik durf niet te zeggen dat dit je problemen veroorzaakt, is wel iets om in het achterhoofd te houden.
Dit Crucial Ballistix RAM werkt prima icm Ryzen 3000.
Wat Asus hiermee te maken heeft, zie ik ff niet. TS heeft toch MSI Bordje ?

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 23-06-2020 22:55]

• spone
  • Niet online
Ik ben in de war met een ander topic, excusez-moi :)

edit: En je memory staat keurig op de QVL van het MSI bordje, daar dus geen problemen te verwachten.

[Voor 50% gewijzigd door spone op 23-06-2020 23:26]

• MitchellHearth
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 22:46
Ik wil toch even mijn ervaring delen. Ik zie namelijk dat je een AMD kaart hebt. De afgelopen tijd heb ik een 5700XT gehad en ook random reboots gehad. Soms meerdere op een avond maar ook soms een hele tijd niet.

Nou had ik ook andere problemen met die kaart (de welbekende downclock problemen, waarbij de kaart een fractie van een seconde de clocks omlaag gooit) dus heb ik na een maand de kaart retour gestuurd. Vervolgens een Nvidia 2070 Super er in gezet. Sindsdien nergens meer problemen mee gehad.

• Magiciano
@MitchellHearth Dank voor het delen. Omdat sander_678 met een soortgelijk verhaal kwam maar tijd om op de GPU te richten. Welke tooling heb je gebruikt om downclocks te detecteren?

Voor nu alle tips die ik tegenkom aan het proberen totdat ik een tijdelijke/nieuwe GPU geprobeerd heb. Hardware acceleratie staat nu uit in de browser.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Niet om een merk gelijk aan te vallen, maar Gigabyte is vaak onderdeel in dit soort, met AMD kaarten.
Heb je je RAM in bankje 2en4 vanaf CPU gedrukt of op andere wijze ?

[Voor 25% gewijzigd door Hackus op 24-06-2020 08:46]

• MitchellHearth
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 22:46
Magiciano schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:37:
@MitchellHearth Dank voor het delen. Omdat sander_678 met een soortgelijk verhaal kwam maar tijd om op de GPU te richten. Welke tooling heb je gebruikt om downclocks te detecteren?

Voor nu alle tips die ik tegenkom aan het proberen totdat ik een tijdelijke/nieuwe GPU geprobeerd heb. Hardware acceleratie staat nu uit in de browser.
Tools waarmee je grafiekjes kan plotten. Bijvoorbeeld de standaard AMD software kun je op het tabblad Prestaties een grafiek zien van o.a. jouw clocks. Even bij instellingen aan zetten dat hij sneller moet verversen zodat je heel gedetailleerd kan zien of er tijdens jouw game korte dips in zitten.

Andere optie is MSI Afterburner downloaden en dan de grafiekjes in de gaten houden. Je kunt in MSI Afterburner (icm Rivatuner) ook aanvinken dat je jouw huidige clock linksboven in beeld wil zien. Bij mijn AMD kaart fluctureerde die clock tijdens het gamen van heel hoog naar heel laag. Mijn Nvidia kaart is veel consistenter.

• Magiciano
@Hackus In verleden Nvidia 200 en 500 series van MSI gehad, die bevielen erg goed. Wat dat betreft geen loyaliteit aan Gigabyte dus als die het probleem blijkt gaat 'ie eruit.

Klopt, slot 2 en 4. Bios en diagnose software zien ook 16GB in dual channel.

Zojuist OCCT gedraaid met de tests: OCCT (90 min), 3D (60 min), GPU Memtest (45 iterations). Geen errors reported maar zag na de 3D stresstest wel vertekening op het scherm die na 2 reboots en connector herkoppelen verdwenen.

De ervaring met SiComputers helpdesk was ook niet geheel soepel dus wil CPU/Mobo eigenlijk niet uitsluiten in het verhaal. Echter krijg ik de indruk dat de meeste in dit topic beter bekend zijn met hardware dan ikzelf. Nog tips voordat ik een GPU wissel (waarschijnlijk naar een <300 euro Nvidia MSI) probeer?

@MitchellHearth ga ik even proberen, dank.

Edit: AMD Radeon Software gebruikt met polling interval op 0.25sec. In 40 minuten gamen aardig wat verschil in GPU SCLK met 1000+MHz sprongen. Zag dit bij jou er ook zo uit @MitchellHearth ?

[Voor 10% gewijzigd door Magiciano op 25-06-2020 12:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sankara
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 07-06 15:16
Weet niet of het probleem is opgelost, maar het kan aan je 5500XT liggen. Navi heeft wat probleempjes hier en daar. Ga naar de bios en kijk op welke versie je PCI staat, als het op 4.0 staat of auto, zet het op 3.0 en kijk of dat het oplost. Mogelijk kan je ook freesync uitschakelen als dat aan staat (geeft bij sommige problemen).

Ik raad anders aan r/AMD door te spitten op reddit, genoeg verhalen hierover (jammer genoeg). Hopelijk is het de PCI 3.0 verhaal.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Sankara88-2341/hero/1258821

• Magiciano
Sankara schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:21:
Ga naar de bios en kijk op welke versie je PCI staat, als het op 4.0 staat of auto, zet het op 3.0 en kijk of dat het oplost. Mogelijk kan je ook freesync uitschakelen als dat aan staat (geeft bij sommige problemen).
Heeft het helaas ook niet opgelost. Inmiddels een MSI R9 270X kunnen lenen. Als ik juli zonder reboots haal trek ik daar mijn conclusies uit.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True