Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartholomeusLB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-03-2021
Dit is ook voor mij een relevant topic!

Op 7 april 2020 moest ik 112 bellen. Mijn flatbuurvrouw was op haar hoofd gevallen, herkende ons niet meer. Ik kon met mijn telefoon geen verbinding krijgen met het alarmnummer. Vier keer geprobeerd. Daarna kon iemand anders met een andere telefoon probleemloos 112 bellen. Gelukkig maar.

Ik zit op het Vodafone-netwerk. Belde de volgende dag iets over 19u. met de Vodafone service. Zo van.. hoe kan dat??? Antwoord: Technische Dienst werkt nu niet meer, maar meneer 'morgen het eerste dat ik doe'. Ik zei: 'Ja en wat als er vanavond iets is?' Antwoord: Dan belt u met 0900-8844'.

Let op: bel niet zelf naar 112 om te checken of het wel werkt, want dat is strafbaar en ook niet een goed idee in crisistijd. Maar als je 112 zou moeten bellen en het lukt niet bel dan 0900-8844.

De dag erna contact gehad met klantenservice en op 9 april was de case aangemaakt door Vodafone voor technisch onderzoek.

Vandaag kreeg ik na herhaaldelijk bellen en mailen bericht vanuit Vodafone. Dik drie maanden na mijn hulpvraag. Zolang hebben ze bij Vodafone er voor nodig gehad om te checken of de zendmasten op dat tijdstip een probleem hebben ondervonden. Dat was niet het geval. Dus oorzaak moet bij mijn telefoon liggen. Vanuit de technische dienst de vraag: Of ik de meest recente software heb en of ik de sim kaart in een ander toestel wil uitproberen?

Volgens mij houdt mij smartphone zichzelf up-to-date en het zou voor 112 kunnen bellen toch niet aan de Android-versie moeten liggen?? En ik heb maar een toestel (die dingen zijn duur!!)..

Daarop belde met Samsung. De helpdesk-medewerker komt niet uit Nederland en wist niet wat 112 was. Dus dat moest ik eerst even uitleggen. op zijn advies zijn de netwerkinstelling gereset. En nu dus wachten op een volgend noodgeval.. En anders 0900-8844 bellen, en dan kunnen zij mij doorverbinden met 112. Dan moet je wel twee keer je locatie inspreken, en er zijn soms ook wachtenden voor je èn het kost geld (en je moet die tekst ook beluisteren) en dat als elke seconde telt.. Voelt niet oké dit..

Dus ik belde na de Samsung-service meteen met 0900-8844 en duurde 5 minuten voordat ik iemand aan de lijn kreeg. Dat is bijvoorbeeld bij een herseninfarct al ongelofelijk lang. Ik had dus de vraag of ik 112 mocht testen. 112 bellen als test mag echt niet. Een andere test-manier is er niet.

Advies van de politie: ga niet naar Vodafone want met name bij Vodafone komt dit vaker voor vertelden zij mij. En verder gewoon fingers crossed als er iets is. Hopen dat het werk, het spul dat providers en fabrikanten op de markt gebracht hebben. Aan de 112-dienst ligt het in ieder geval niet..

Ikzelf denk dat een test-nummer dat vergelijkbaar werkt als 112 een oplossing zou zijn.

Wat zijn nu verstandige vervolgstappen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@BartholomeusLB welkom op het forum.

Ik heb je reactie afgesplitst van [VOIP] Testoproep naar 112 en je bericht even naar de juiste hoek verhuisd. Het is namelijk niet wenselijk om het topic van iemand anders te kapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Advies van de politie: ga niet naar Vodafone want met name bij Vodafone komt dit vaker voor vertelden zij mij. En verder gewoon fingers crossed als er iets is. Hopen dat het werk, het spul dat providers en fabrikanten op de markt gebracht hebben. Aan de 112-dienst ligt het in ieder geval niet..
Dit vindt ik maar een raar verhaal en kan mij niet voorstellen dat ze dat adviseren en roepen.

Met rond de 2 miljoen mobiele klanten (https://www.vodafoneziggo...kt-goede-resultaten-2019/) had dit probleem veel duidelijker naar voren gekomen en al helemaal bij de media.

Wat voor toestel heb je? Wat hoorde je bij het bellen van 112? Ging die over? Of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 10:14
Ik heb een aantal weken geleden zonder problemen 112 gebeld via Vodafone. Wel las ik in een ander topic dat het (nog) niet mogelijk schijnt te zijn om via 4G naar 112 te bellen. Als je je toestel op 4G geforceerd hebt is 112 niet bereikbaar. Heb je dat mogelijk ingesteld in je toestel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 15:31
BartholomeusLB schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:47:
Let op: bel niet zelf naar 112 om te checken of het wel werkt, want dat is strafbaar en ook niet een goed idee in crisistijd. Maar als je 112 zou moeten bellen en het lukt niet bel dan 0900-8844.
Tijd geleden via onze VOIP-centrale op het werk ook problemen met het bellen van 112. Leverancier heeft toen een aanpassing gedaan, en ik wilde dit testen. Ik heb hiervoor eerst met de lokale politie gebeld, en gevraagd wat de mogelijkheden waren. Zij hebben dit toen doorgegeven aan de meldkamer, en vervolgens mocht ik testen. Is dus niet altijd strafbaar, maar overleg het wel eerst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

Lukken de volgende manieren wel?
Vanuit het lockscreen de nood-diensten bellen?
999 of 911 bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
job schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Lukken de volgende manieren wel?
Vanuit het lockscreen de nood-diensten bellen?
999 of 911 bellen?
...ik heb tijdens een EHBO-cursus van iemand van de 112-dienst begrepen dat in NL 911 is doorgeschakeld naar 112. Dus 911 bellen als test is wellicht net zo onverstandig als direct 112 bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als je de optie “bellen via WiFi” aan hebt staan en je wilt 112 bellen, dan hoort het toestel over te schakelen naar het mobiele netwerk 2G/3G/4G. Dit geldt voor alle providers. Het kan zijn dat jouw toestel niet vanzelf overschakelde door een ouder besturingssysteem, instelling of app ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

vanaalten schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:09:
[...]

...ik heb tijdens een EHBO-cursus van iemand van de 112-dienst begrepen dat in NL 911 is doorgeschakeld naar 112. Dus 911 bellen als test is wellicht net zo onverstandig als direct 112 bellen.
991 en 999 zouden in je telefoon al gezien moeten worden als een emergency call. Het doorschakelen gebeurt dan ook als het goed is in je telefoon.

112/911/999 bellen om te testen is ongewenst, maar het kan wel een oorzaak van het probleem uitsluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 17-06-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik zie hier boven idd goede suggesties.
Als het toestel met wifi bellen is verbonden kan er geen noodoproep worden geplaatst.

Als je met een netwerk (los van welke provider ook) bent verbonden en een noodoproep start (logpress power knop optie noodoproep, telefoon-app en één van de nummers 112, 911, 118, 119, 000, 110, 08 of 999 belt) 'bel' je niet echt een nummer in de traditionele zin. Een noodoproep is een protocol dat ook werkt als je geen bereik hebt van je eigen provider maar wel van een ander netwerk.

Het kan per toestel en merk en software versie verschillen hoe een noodoproep kan worden opgestart.

Dit ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-04 14:57

RSB

Kan het zijn dat je 4G geforceerd aan heb? (via ForceLTE oid)
In dat geval werkt 112 ook niet namelijk..

[ Voor 9% gewijzigd door RSB op 17-06-2020 19:22 ]

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ikzelf denk dat een test-nummer dat vergelijkbaar werkt als 112 een oplossing zou zijn.

Wat zijn nu verstandige vervolgstappen?
Advies van de politie, grappig ....
http://www.aanbestedingsn...elefoons-rijksambtenaren/

Misschien moet je kijken of je Wificalling aan hebt staan ...
Pagina: 1