[VOIP] Testoproep naar 112

Pagina: 1
Acties:
  • 9.141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik wist zo even niet waar dit topic te plaatsen, dus maar hier.

Ik zit met het volgende: Ik heb een compleet nieuw Asterisk systeem voor ons bedrijf op gezet en dat werkt nu allemaal prima.

Ik kreeg alleen de vraag of 112 bellen werkte en daar kon ik geen goed antwoord op geven, ik weet het namelijk niet zeker.

We werken met diverse SIP trunks om gesprekken zo goedkoop mogelijk te routeren, maar of 112 bellen via hen werkt?

Ik wil ook liever echt een test doen om te zien of het echt werkt, niet alleen puur theoretisch testen.

Is er een 3 cijferig gratis nummer in Nederland om zoiets te testen? 118 is namelijk weer een betaald nummer, dus dat gaat weer niet werken.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Waarom bel je niet gewoon 112?
Als ze opnemen leg je uit waarom je belt (bellen via voip en of 112 nog bereikbaar is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Ik ben werkzaam in de 112 business. Mocht je spontaan een keer (ter test) bellen met 112 zal dat je hoogstwaarschijnlijk geen problemen opleveren. Maar het wordt ook niet gewaardeerd.

Als je vertelt in welke regio (plaats) je zit kan ik je misschien helpen met een telefoonnummer wat je eerst zou kunnen bellen. De alarmcentrale is namelijk ook gewoon telefonisch bereikbaar, zonder dat je in het systeem van 112 komt. Dan kun je e.e.a. voorleggen, en zul je ongetwijfeld een testoproep mogen doen.

Bij vragen kun je me ook even mailen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Ik zou geen testcalls maken naar 112 (uit ervaring kan ik vertellen dat niet urgente calls naar 112 je niet in dank worden afgenomen)....
Sterker nog, ik kreeg op mijn flikker van de politie (en dat terwijl er in mijn ogen wel degelijk een urgentie was (mishandeling op straat).....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 22:49

Flappiewappie

Hier nog meer

Cool_Mod_E schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:44:
Ik zou geen testcalls maken naar 112 (uit ervaring kan ik vertellen dat niet urgente calls naar 112 je niet in dank worden afgenomen)....
Sterker nog, ik kreeg op mijn flikker van de politie (en dat terwijl er in mijn ogen wel degelijk een urgentie was (mishandeling op straat).....).
0900-tuig

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Yep, volgende keer eerst wachten tot ze elkaar hebben afgemaakt (dan is ook gelijk duidelijk of er een ambulance of een lijkwagen nodig is) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
MediJack schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:43:
Ik ben werkzaam in de 112 business. Mocht je spontaan een keer (ter test) bellen met 112 zal dat je hoogstwaarschijnlijk geen problemen opleveren. Maar het wordt ook niet gewaardeerd.

Als je vertelt in welke regio (plaats) je zit kan ik je misschien helpen met een telefoonnummer wat je eerst zou kunnen bellen. De alarmcentrale is namelijk ook gewoon telefonisch bereikbaar, zonder dat je in het systeem van 112 komt. Dan kun je e.e.a. voorleggen, en zul je ongetwijfeld een testoproep mogen doen.

Bij vragen kun je me ook even mailen.
Ik zit in Zeeland, maar de Asterisk server staat in Amsterdam in een datacenter en vanaf daar gaat het ook naar buiten toe.

We hebben op meerdere kantoren via VPN's de telefoon staan en routeren vanaf Amsterdam naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het gebruiken van 112 als testoproep valt onder misbruik.
Misbruik van het telefoonnummer kan ervoor zorgen dat er onnodig elders slachtoffers vallen, omdat een ander persoon met een noodmelding mogelijk geen verbinding kan krijgen met 1-1-2. Gebruik het alarmnummer 1-1-2 dus alleen voor echte noodsituaties en wanneer elke seconde telt!

Valse meldingen
Wie op 1-1-2 een valse melding doet, kan er op rekenen dat de politie tot het uiterste zal gaan om de dader te verbaliseren. Daarnaast wordt hij/zij aansprakelijk gesteld voor de kosten die door de hulpdienst(en) gemaakt zijn. De politie mag in geval van misbruik over alle gegevens van de telefoongesprek beschikken en kan zodoende eenvoudig de identiteit van de beller achterhalen.

Er staat gevangenisstraf van maximaal 3 maanden op het gebruiken van het alarmnummer 112 terwijl de noodzaak daartoe niet aanwezig is en een straf van maximaal 4 jaar voor het doen van een valse bommelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Is er dan geen makkelijke mannier om te testen of je VOiP noodnummers kan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Henk007 schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:52:
Het gebruiken van 112 als testoproep valt onder misbruik.

[...]
Alsof ze daar ook maar iets mee doen.
Iemand die 30 keer per dag 112 belt, die pakken ze wel op.

Een burger die wil weten of 112 bereikbaar is, (lijkt me toch wel fijn om te weten mocht nummer nodig zijn) zal echt geen problemen krijgen.
Desnoods hang je op zodra je hoort wie er op neemt, ze gaan echt niet opzoeken wie er belt.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 22-04-2007 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Alsof ze blij zijn als straks iedereen met internet telefonie gaat bellen... |:(

Stuur ze per mail of brief een verzoek. Misschien dat het bijvoorbeeld 's nachts wel kan..
Snow_King schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:51:
[...]
Ik zit in Zeeland, maar de Asterisk server staat in Amsterdam in een datacenter en vanaf daar gaat het ook naar buiten toe.

We hebben op meerdere kantoren via VPN's de telefoon staan en routeren vanaf Amsterdam naar buiten.
Dus als in Amsterdam de stroom uitvalt dan kan je geen 112 meer bellen? Datacenter heeft natuurlijk wel backup maar heeft de gehele verbinding ernaartoe er ook beveiliging tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Snow_King schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:38:
Is er een 3 cijferig gratis nummer in Nederland om zoiets te testen? 118 is namelijk weer een betaald nummer, dus dat gaat weer niet werken.
112 kost ook 20 cent :z

Ik denk ook niet echt dat ze er blij mee zijn, maar als je idd 's nachts belt oid, en het goed uitlegt. Of van te voren zien met ze in contact te komen om het 'probleem' uit te leggen..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 18:07
het lijkt me niet bevorderlijk dat je 112 belt en vervolgens op die lijn gaat zitten uitleggen dta je alleen belt om te testen, die telefoniste kan dan immers geen andere oproep beantwoorden.

en als iedere seconde telt zullen ze ook geenboodschap hebben aan jou uitleg misschien gooien ze de hoorn er wel op en zijn ze extra kwaad om je arogantie, je eigen asterisk server zo belangrijk te vinden dat je moedwillig 112 gaat "misbruiken"
dat is hetzelfde als je een nieuwe kogel hebt gemaakt voor je pistool , en even uittest of die ook zo dodelijk is als je had gedacht.

als voor een organisatie de enige ogelijkheid is 112 te bellen, via die asteriks server is, lijkt het me toch wel een noodzaak om in ieder geval 1 keer te kunnen testen of het werkt.

echter, de noodzaak ontbreekt weer als bekend is dat normaal gesproken via die sip-trunks het 112 nummer gewoon bereikbaar is, dat moet je dus het beste navragen bij de levenacier van die sip-trunks, en bij je provider oid.
misschien is het wat het nummer 1 keer over te laten gaan? of is dat ook al misbruik?

Misschien is het juist het ultieme bewijs dat het werkt als de politie je 3 maand achter slot en grendel zet.

het is maar wat je wilt ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door engelbertus op 22-04-2007 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

tdw schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:18:
[...]

112 kost ook 20 cent :z
? 112 is gratis hoor.. Zou mooi zijn.. "HELP BRAND! - Dit nummer kost 20 cent per minuut..."

Anyway 112 bestaat uit meerdere centrales en je wordt daar naartoe gerouteerd afhankelijk van waar je zit. Dus als je dit op de een of andere manier via een reguliere telefoonlijn ter plaatse kunt doen is dat wmb de beste manier zodat je altijd bij de goede centrale uitkomt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:50

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

112 is dus betaald, 20 ct per gesprek/minuut ofzo, dus 118 ook :)
Bel gewoon 118 als test, en je hoort zowiezo een bandje dat 118 verhuisd is, maar dat boeit asterisk niet :z :)

En verder is het met VOIP zo dat 112 naar de algemene alarmcentrale waar ook GSM oproepen worden aangenomen wordt gerouteerd, en niet naar een plaatselijke centrale.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 22-04-2007 13:33 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Zoals ik hier lees lijkt het net of er bij 112 maar 1 telefoniste zit.. Dus als je 112 belt dat het dan gelijk voor iedereen bezet is, dit lijkt me toch niet?

Misschien zou je 0900-tuig of wat dan ook kunnen bellen om te vragen of je mag testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ariën Clay schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:31:
112 is dus betaald, 20 ct per gesprek/minuut ofzo, dus 118 ook :)
118 is niet gratis nee, maar hoe kom je erbij dat het gratis nummer 112 20 cent zou kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Gewoon 1123 bellen (kom je in het menuutje van de brandweer) en zeggen dat je je voicemail wilde bellen..

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:57

Adze

CCNP !

CyBeR schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:22:
? 112 is gratis hoor.. Zou mooi zijn.. "HELP BRAND! - Dit nummer kost 20 cent per minuut..."

Anyway 112 bestaat uit meerdere centrales en je wordt daar naartoe gerouteerd afhankelijk van waar je zit. Dus als je dit op de een of andere manier via een reguliere telefoonlijn ter plaatse kunt doen is dat wmb de beste manier zodat je altijd bij de goede centrale uitkomt.
[offtopic]
Bovenstaand is helemaal juist. 112 is gratis. En je call wordt aan de hand van je telnr gerouteerd naar dichtsbijzijnde meldkamer. Mocht je met een telnr bellen waaruit niet op te maken is waar je vandaan komt (06760 nummers bijv.), dan wordt je naar de meldkamer in driebergen gerouteerd.

Als je belt en je komt binnen op de meldkamer, dan staan automatisch de NAW gegevens van de locatie waarvan je belt in beeld bij de centralist. Ook telefooncellen (al ze nog bestaan) komen met NAW gegevens in beeld. Tevens kunnen ze op een kaart zien waar die locatie is en waar de dichtsbijzijnde vrije voertuigen zijn.

112 is bezig om samen met diverse tel maatschappijen localisatie ook via mobiel mogelijk te maken.
[/off-topic]

Als je toch naar 112 belt om te testen, leg dan als je verbinding hebt uit waarom je belt. Leg niet de hoorn er gelijk weer op... Anders gaat de centralist je terugbellen, of zelfs iemand sturen om polshoogte te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Adze op 22-04-2007 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Ok.... even ter info (ik ben nu aan het werk, en kan dus niet steeds direct reageren)
Vooralsnog is het zo dat het bellen van 112 met je GSM betekent dat je de algemene alarmcentrale van Drieberegen aan de lijn krijgt. Deze zullen je vragen waar je je bevindt, en je doorverbinden.
Het is de bedoeling dat aan het einde van dit jaar ook alle GSM gesprekken binnen komen bij de alarmcentrale van je eigen regio (de grensgebieden tussen de regio's zullen wel wat problemen blijven kennen).
Of 112 geld kost durf ik eigenlijk niet te zeggen, maar aangezien een GSM zonder sim/beltegoed wel kan bellen naar 112 doet me vermoeden dat het gratis is.

Zelf werk ik als ambulance-verpleegkundige, en na de zomer ga ik voor 50% op de 112-centrale werken (in mijn geval in Dordrecht).

Overigens weet ik dat er zelden tot vervolging wordt overgegaan als iemand onterecht 112 belt. Het gebeurt zeer frequent, en eigenlijk loont het alleen maar om de frequente bellers aan te pakken.

@ Snow_King : Ik zal eens zien of ik iets voor je kan uitzoeken. Mocht het niet al te publieke info zijn dan krijg je wel een DM

[ Voor 9% gewijzigd door JvW op 22-04-2007 18:17 . Reden: toevoeging ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tamarinde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06-2024
Je kan toch in het systeem instellen dat 112 via de analoge lijn gaat?
Noodoproepen zal ik NOOIT via VoIP laten gaan.

XBOX 360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Tja.. ik zat me net ook af te vragen hoe het dan zit met de het brandalarm in dit bedrijf - als dat er is. Die nemen ook vaak automatisch contact op met 112. Overigens zijn er genoeg mensen (voornamelijk particulieren) die niet eens meer de beschikking hebben over een analoge lijn, dus dat feit an sich hoeft geen reden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Toch even in een nieuw berichtje voor het geval de TS dit over het hoofd ziet:

Ik heb de gegevens van de alarmcentrale in Zeeland, maar ik het niet het publieke nummer aldaar. Wel wat algemene info op deze website:
Link

Mocht je je probleem willen voorleggen dan kun je contact opnemen met de afd. voorlichting van de politie
0118 675449 (gewoon te vinden in het telefoonboek, dus moet hier ook kunnen)
Zij zouden je verder moeten kunnen helpen, of in elk geval de juiste paden kunnen aanwijzen.

Je vermeldt trouwens dat je server in Amsterdam staat. Dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn als het nummer wat wordt meegezonden een nummer uit de regio Zeeland is. Zelfs al bel je anoniem dan kunnen ze op de 112 centrale direct je nummer zien, en in het geval van een vaste lijn ook je adres en naam. Hoe dit precies zit met VOIP weet ik niet, maar me dunkt dat dat ook zo zou moeten werken.

Mocht je nog meer willen weten dan lees ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Het zit zo, ons bedrijf werkt met meerdere locaties en flexwerkers. Ons hoofdkantoor staat in Zeeland, maar we hebben ook flexwerkers in Amersfoort, Goes en Amsterdam.

Daar staan VOIP telefoons en daarmee moet 112 gebeld kunnen worden, vind ik.

Alle telefonie gaat via een VPN tunnel naar Amsterdam waar vervolgens een redundante Asterisk setup via een ISDN-30 lijn alles routeert.

De ISDN is een Cisco Callmanager die via SIP met mijn Asterisk praat.

Ik stuur dus een 020 nummer uit, aangezien ik een ISDN lijn in Amsterdam heb.

Nu zou je zeggen, het moet gewoon werken om 112 te bellen, maar ik wil het zeker weten.

Ik wil gewoon dat het werkt wanneer het moet. Alle telefoons op ons hoofdkantoor in Zeeland zijn via PoE voorzien van stroom, wat weer aan een UPS hangt. Zo redundant mogelijk dus.

Mijn punt is, ik doe er alles aan om alles zo veel mogelijk up te houden, maar dan wil ik ook dat 112 bellen werkt :)

Ik ga in ieder geval eens bellen met de politie om dit na te vragen, zo maar 112 bellen vind ik geen goed idee.

@ MediJack, als je nog meer hebt, DM staat aan, dus je kan wat sturen indien je wil.

[ Voor 8% gewijzigd door Snow_King op 23-04-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou ja zoals je zelf al zei, je kunt 118 bellen. Als dat werkt kun je driecijferige nummers bellen, en dan is 112 vervolgens exact hetzelfde. Betaald of niet betaald heeft daar volgens mij verder weinig mee te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 23-04-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Je kunt ook eerst iemand neerschieten/steken/oid en vervolgens 112 bellen. Dan heb je een geldige reden om te bellen. Werkt het dan niet, hou dan wel je mobiele telefoon in de aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

ProCal schreef op maandag 23 april 2007 @ 00:35:
Je kunt ook eerst iemand neerschieten/steken/oid en vervolgens 112 bellen. Dan heb je een geldige reden om te bellen. Werkt het dan niet, hou dan wel je mobiele telefoon in de aanslag.
Gewoon de boel in de fik zetten, werkt stuk makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 23 april 2007 @ 00:24:
Nou ja zoals je zelf al zei, je kunt 118 bellen. Als dat werkt kun je driecijferige nummers bellen, en dan is 112 vervolgens exact hetzelfde. Betaald of niet betaald heeft daar volgens mij verder weinig mee te maken.
Ja, in principe moet betaald of niet betaald geen probleem opleveren.

Ik zal sowieso met 118 gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
118 bellen werkt dus niet, maar dat komt denk ik doordat het een betaald nummer is. Dat wordt door veel VOIP provider geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 11:46
Snow_King schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:38:
Hallo,

Ik wist zo even niet waar dit topic te plaatsen, dus maar hier.

Ik zit met het volgende: Ik heb een compleet nieuw Asterisk systeem voor ons bedrijf op gezet en dat werkt nu allemaal prima.

Ik kreeg alleen de vraag of 112 bellen werkte en daar kon ik geen goed antwoord op geven, ik weet het namelijk niet zeker.

We werken met diverse SIP trunks om gesprekken zo goedkoop mogelijk te routeren, maar of 112 bellen via hen werkt?

Ik wil ook liever echt een test doen om te zien of het echt werkt, niet alleen puur theoretisch testen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan testen?
toon volledige bericht
Ik heb in onze cisco callmanager een apparte rule gemaakt voor 112 verkeer. Als iemand een nummer belt dat met 11x begint wil je sowieso dat hij na het derde cijfer direct gaat bellen en niet eerst nog wacht op de andere 7 of een timeout!!! Sommige oude voip boxen gingen hierop wel eens de mist in.

In die tijd deed ik nog een check door met 118 te bellen.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dat is het probleem, de Cisco CallManager is niet in mijn beheer.

Maar ik ga sowieso even contact opnemen met wat partijen waar ons VOIP verkeer via loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Maar testen met 118 maakt niet dat 112 ook goed werkt. Als je een 020 nummer meestuurt terwijl de beller in Amersfoort of Goes zit verlies je toch tijd. Met 118 maakt(e) dat niet uit, maar als je daar met je hartinfarct ligt wil je toch niet tijd verliezen met heen-en-weer geschakel.

Ik kan me niet voorstellen dat jij de enige bent die dit probleem heeft, en ik denk dat het de moeite loont om contact op te nemen met de leverancier van je ISDN-lijn en de alarmcentrale dan wel politie in Amsterdam. Ik zal nog eens kijken of ik iets uit kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
MediJack schreef op maandag 23 april 2007 @ 12:05:
Maar testen met 118 maakt niet dat 112 ook goed werkt. Als je een 020 nummer meestuurt terwijl de beller in Amersfoort of Goes zit verlies je toch tijd. Met 118 maakt(e) dat niet uit, maar als je daar met je hartinfarct ligt wil je toch niet tijd verliezen met heen-en-weer geschakel.

Ik kan me niet voorstellen dat jij de enige bent die dit probleem heeft, en ik denk dat het de moeite loont om contact op te nemen met de leverancier van je ISDN-lijn en de alarmcentrale dan wel politie in Amsterdam. Ik zal nog eens kijken of ik iets uit kan vinden.
Klopt, Onze situatie betreft een ISDN30 en gebundelde ISDN30(ISDN60 dus eigenlijk). Dan mag je ervan uitgaan dat het correct werkt. Bij een SIP provider werkt dit weer anders

Providers moeten volgensmij verplicht ervoor zorgen dat Noodoproepen ten alle tijden naar behoren werken! In die zin zou er niet de noodzaak moeten zijn om te testen tenzij je aan je eigen dial-plan twijfelt.

[ Voor 43% gewijzigd door BrammeS op 24-04-2007 00:06 . Reden: vekeerde knopje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-06 15:07

McMiGHtY

- burp -

Tijdens mijn IPTX training een tijdje terug werd er gemeld dat er heel vaak een analoge lijn bleef liggen/aangelegd werd om dit soort nummers hoe dan ook te blijven bellen.

Analoge lijnen (€9,95) zijn ook aan te leggen in datacenters (in SARA en het KPN Cybercenter weet ik zeker dat het kan), is dit geen optie voor je?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Die lijnen zijn wel een optie, maar dat brengt heel wat werk met zich mee.

De aansluitkosten (400 euro voor ons) vind ik het grootste probleem niet, maar er moet heel wat gepatched worden door het DC heen + een extra modem.

Ik vertrouw er op dat mijn VOIP provider alles in orde heeft, maar ik twijfel nog aan mijn eigen dialplan.

Ik hoorde nu dat alles met een 1601 (Tele2) prefix naar buiten wordt gestuurd, daardoor werkt 118 niet, maar zou 112 wel moeten werken, maar dat is nu nog maar puur theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Snow_King schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 14:43:
Die lijnen zijn wel een optie, maar dat brengt heel wat werk met zich mee.

De aansluitkosten (400 euro voor ons) vind ik het grootste probleem niet, maar er moet heel wat gepatched worden door het DC heen + een extra modem.

Ik vertrouw er op dat mijn VOIP provider alles in orde heeft, maar ik twijfel nog aan mijn eigen dialplan.

Ik hoorde nu dat alles met een 1601 (Tele2) prefix naar buiten wordt gestuurd, daardoor werkt 118 niet, maar zou 112 wel moeten werken, maar dat is nu nog maar puur theorie.
Tja dan kom je toch weer bij je oorspronkelijke vraag uit. Mag je voor de test naar een 112 nummer bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Juist, daar zijn we weer bij het originele probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 07:56
Was er tijdens de omschakeling van 06-11 naar 112 niet zo'n nummer speciaal voor dit soort gevallen?
Er staat me wel iets van bij namelijk. Toen ging het volgens mij om mobieltjes en dect toestellen enzo?

Wikipedia roept overigens vrolijk bij Alarmnummer dan 112 ook in België werkt, maar mijn ervaring is toch anders. Uiteindelijk hadden wat omstaande Belgen het goede nummer gebeld, maar ik stond daar mooi met mijn gsm nutteloos 112 te bellen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik werk, zoals wellicht bekend, al een paar jaar in te telecom (voip eigenlijk). Wanneer je 112 wilt testen, dien je hiervoor toestemming te vragen bij het KLPD, per fax. Je geeft hierin exact aan
- vanaf welk nummer je wilt testen
- naar welke 112 centrale je gaat testen
- op welk tijdstip je gaat testen
- hoe vaak je gaat testen

je krijgt per fax van het klpd antwoord of je de test mag uitvoeren. Houd rekening met een termijn van 4 werkdagen tussen je aanvraag en je testmoment (kan terug naar ong 2 als je duidelijk aangeeft dat het een emergency-test is, maar dat is het in dit geval echt niet!) Je belt 112 en kondigd netjes aan "u spreekt met X, zoals per fax bevestigd test ik de bereikbaarheid van 112, dit is testgesprek Y van de Z". Na afloop krijg je per fax nog een bevestiging welke gesprekken er zijn aangekomen e.d.

overigens kan ik me niet voorstellen dat ze jou als eindgebruiker toestemming gaan geven. Je telco is hiervoor verantwoordelijk, niet jij.

Routering naar de 112 centrale is je telco trouwens ook verantwoordelijk voor. Iedere 112 centrale heeft een normaal nederlands telefoonnummer, je provider kijkt naar je a-nummer en vertaalt 112 naar het juiste nummer. 06 calls worden bijv ook naar de dichtsbijzijnde 112 centrale gerouteerd omdat je provider je locatie weet (werkt niet altijd icm roaming). Als je wil kan je dus je 112 gesprekken direct naar de juiste 112 centrale laten gaan. Ik mag deze lijst telnr niet openbaar maken, maar het KLPD wil je vast wel het nummer van jouw centrale geven

anyway, KLPD is the place to be en zomaar testen wordt zeker niet gewaardeerd.

als er iets niet duidelijk is of je hebt hulp nodig, roep maar ff hier

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bedankt voor de informatie, daar kan ik wat mee!

Natuurlijk is mijn telco verantwoordelijk, maar ik speel nu eigenlijk eigen telco, hierdoor veranderd de zaak misschien iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 25 april 2007 @ 14:10:
Bedankt voor de informatie, daar kan ik wat mee!

Natuurlijk is mijn telco verantwoordelijk, maar ik speel nu eigenlijk eigen telco, hierdoor veranderd de zaak misschien iets?
je stuurt 112 toch naar buiten over een isdn30 in amsterdam? Waar gaat het einde van je isdn lijn heen cq van wie krijg je de faktuur voor je belminuten? Dat is je telco namelijk.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De partij waarbij wij onze bandbreedte afnemen (Reasonnet) beheren de Cisco CallManager waar de ISDN-30 lijn in zit.

Zij zijn onze telco dan.

Ik heb overigens besloten een eigen ISDN-2 lijn te pakken en een eigen kaart in mijn Asterisk machine te prikken en dan 11X daar over naar buiten te routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Snow_King schreef op woensdag 25 april 2007 @ 18:24:
De partij waarbij wij onze bandbreedte afnemen (Reasonnet) beheren de Cisco CallManager waar de ISDN-30 lijn in zit.

Zij zijn onze telco dan.

Ik heb overigens besloten een eigen ISDN-2 lijn te pakken en een eigen kaart in mijn Asterisk machine te prikken en dan 11X daar over naar buiten te routeren.
Volgens mij is dit ook de beste methode. Ik heb bij ons nog geen voip koppeling vanaf de callmanager naar een Voip provider. Maar juist voor 112 zou ik ten alle tijden een ISDN2 danwel een ISDN30 beschikbaar houden.(Ook voor normale SRST wel een goeie oplossing)

Zoiezo ben ik niet zon voorstander van Voip koppelingen. Vind ik het maar niks om de callmanagers danwel de gateways te outsourcen. En dan hebben we het nog niet over de verbinding die ook voor internet wordt gebruikt. 1 DDOS en je telefoonie ligt plat. Zolang het goed gaat, gaat het goed, maar zodra het misgaat kun je helemaal niks anders doen dan wachten.

Nu heb ik gewoon de controle over mn Callmanagers en Gateways :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Rac-On schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:08:
ik werk, zoals wellicht bekend, al een paar jaar in te telecom (voip eigenlijk). Wanneer je 112 wilt testen, dien je hiervoor toestemming te vragen bij het KLPD, per fax. Je geeft hierin exact aan
- vanaf welk nummer je wilt testen
- naar welke 112 centrale je gaat testen
- op welk tijdstip je gaat testen
- hoe vaak je gaat testen

je krijgt per fax van het klpd antwoord of je de test mag uitvoeren. Houd rekening met een termijn van 4 werkdagen tussen je aanvraag en je testmoment (kan terug naar ong 2 als je duidelijk aangeeft dat het een emergency-test is, maar dat is het in dit geval echt niet!) Je belt 112 en kondigd netjes aan "u spreekt met X, zoals per fax bevestigd test ik de bereikbaarheid van 112, dit is testgesprek Y van de Z". Na afloop krijg je per fax nog een bevestiging welke gesprekken er zijn aangekomen e.d.

overigens kan ik me niet voorstellen dat ze jou als eindgebruiker toestemming gaan geven. Je telco is hiervoor verantwoordelijk, niet jij.

Routering naar de 112 centrale is je telco trouwens ook verantwoordelijk voor. Iedere 112 centrale heeft een normaal nederlands telefoonnummer, je provider kijkt naar je a-nummer en vertaalt 112 naar het juiste nummer. 06 calls worden bijv ook naar de dichtsbijzijnde 112 centrale gerouteerd omdat je provider je locatie weet (werkt niet altijd icm roaming). Als je wil kan je dus je 112 gesprekken direct naar de juiste 112 centrale laten gaan. Ik mag deze lijst telnr niet openbaar maken, maar het KLPD wil je vast wel het nummer van jouw centrale geven

anyway, KLPD is the place to be en zomaar testen wordt zeker niet gewaardeerd.

als er iets niet duidelijk is of je hebt hulp nodig, roep maar ff hier
toon volledige bericht
Ik zie dat het topic nog steeds loopt. Helaas heb ik nog geen nadere info ontvangen over de routering en tests.
Wel wil ik even aantekenen dat de 06 nummers vooralsnog niet worden gerouteerd naar de dichtsbijzijnde 112-centrale. Het is wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren (al enige jaren), maar vooralsnog komen 06 nummers binnen op de landelijke centrale in Driebergen waarvandaan je wordt doorgeschakeld naar de lokale 112 centrale. (Overigens werk ik op een 112 centrale.)

Mijns inziens blijft het grootste probleem dat je een 020 nummer uitstuurt, maar de mensen in kwestie bevinden zich ver van de 020 regio (Goes, Zeeland toch?). Dit specifieke 020 nummer moet dus in het geval van 112 worden doorgestuurd naar de alarmcentrale Zeeland.
Dus, los van het testen of 112 gebeld kan worden wil je ook weten of je telefoontje aankomt bij de jusite centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 23:50
job schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:04:
[...]

Alsof ze daar ook maar iets mee doen.
Iemand die 30 keer per dag 112 belt, die pakken ze wel op.

Een burger die wil weten of 112 bereikbaar is, (lijkt me toch wel fijn om te weten mocht nummer nodig zijn) zal echt geen problemen krijgen.
Desnoods hang je op zodra je hoort wie er op neemt, ze gaan echt niet opzoeken wie er belt.
Tja, een klein broertje van een kennis keek vaak naar Samson. Daar zeggen ze steeds: stuur je brieven naar Samsom, Brussel Postbus 100.

Die jongen heeft op een dag de telefoon opgenomen en naar 100 gebeld (== hetzelfde als 112 in België toen 112 nog niet bestond). De dag erna is de politie aan de deur gekomen en ze hebben het serieus mogen uitleggen. Die jongen wou gewoon Samson opbellen :p.

[ Voor 4% gewijzigd door needless to say op 27-05-2007 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

MediJack schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:17:
[...]

Ik zie dat het topic nog steeds loopt. Helaas heb ik nog geen nadere info ontvangen over de routering en tests.
Wel wil ik even aantekenen dat de 06 nummers vooralsnog niet worden gerouteerd naar de dichtsbijzijnde 112-centrale. Het is wel de bedoeling dat dit gaat gebeuren (al enige jaren), maar vooralsnog komen 06 nummers binnen op de landelijke centrale in Driebergen waarvandaan je wordt doorgeschakeld naar de lokale 112 centrale. (Overigens werk ik op een 112 centrale.)

Mijns inziens blijft het grootste probleem dat je een 020 nummer uitstuurt, maar de mensen in kwestie bevinden zich ver van de 020 regio (Goes, Zeeland toch?). Dit specifieke 020 nummer moet dus in het geval van 112 worden doorgestuurd naar de alarmcentrale Zeeland.
Dus, los van het testen of 112 gebeld kan worden wil je ook weten of je telefoontje aankomt bij de jusite centrale.
Maakt niet uit volgens mij naar welke centrale je wordt doorgeschakeld. 112 is verdeeld in 25 regio;s meen ik, en bij overbelasting van een centrale wordt je doorgeschakeld naar een andere.
Ik denk dat de dienstverlening bij hulp via 112 Zeeland als 112 Drenthe evensnel op gang komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 16:27

Malarky

Wils voor wat ieder

Als je belt en je komt binnen op de meldkamer, dan staan automatisch de NAW gegevens van de locatie waarvan je belt in beeld bij de centralist. Ook telefooncellen (al ze nog bestaan) komen met NAW gegevens in beeld. Tevens kunnen ze op een kaart zien waar die locatie is en waar de dichtsbijzijnde vrije voertuigen zijn.
Dat is niet waar. Nederland is zelfs uitgedaagd voor het EU-Hof van Justitie omdat ze die zaak nog niet op orde had. Was in het nieuws toen bleek dat Nederland het land was met de minste zaakjes op orde qua EU regels gekeken t.o.v. andere lidstaten, maar dit was er dan één.

http://www.europa-nu.nl/9...hjf9dkzl?ctx=vh87km1jz6v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:46
Een enorme topic kick, maar ik was hier toch nog steeds benieuwd naar hoe dit nou precies zit.

Afgelopen jaren diverse telefoon centrale's en SIP trunken opgeleverd, bijvoorbeeld ook op fabriekslocaties (verhoogde kans op letsel als er wat mis gaat) en hier telkens voor naar 112 gebeld om te testen of ik op de juiste centrale uit kwam.

Werd eigenlijk nooit een probleem van gemaakt, soms wel melding van graag maar één keer bellen en na die korte woordenwisseling gelijk weer ophangen.

Ooit had een klant ook helemaal geregeld dat de test aangevraagd was (hoe weet ik nog steeds niet) alleen toen we daadwerkelijk gingen testen was daar niks over bekend bij de centralist, dus het echte nut hiervan ontging mij.

Nu zojuist getest voor een nieuwe centrale + SIP trunk bij een klant maar die mevrouw werd echt gewoon boos.

Als je dit moet aanmelden, waar moet dit dan überhaupt (kan er niet direct een aanvraagformulier voor vinden) en volgens mij is het echt wel van belang om te weten of je goed uitkomt als je 112 belt bij de oplevering van nieuwe centrale's en telefoon verbindingen. Misbruik en herhaaldelijk bellen is absoluut een no-go maar één keer testen lijkt mij toch echt wel belangrijk (zeker in geval van bedrijfs telefoon centrale's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Kan je niet contact opnemen met 0900-8844 en het verhaal uitleggen?

[ Voor 91% gewijzigd door AW_Bos op 13-06-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
AW_Bos schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:11:
Kan je niet contact opnemen met 0900-8844 en het verhaal uitleggen?
Volgens mij dat ook wel eens een keer gedaan, en van sommigen krijg je dus ook gewoon te horen gewoon 1 keer bellen als test dan wordt dat gewoon gedoogd. Maar blijkbaar dus niet altijd en dat maakt het wat lastig.

118 als test is ook niet representatief want ik wil ook weten bij welke meldkamer ik uit kom (dus niet in Driebergen als ik in Rotterdam zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:51
Heel simpel.. https://www.rijksoverheid...mer-112/vraag-en-antwoord

Door testen van 112 haal je de centralist weg die op dat moment wel een levensbedreigend situatie had kunnen oplossen. zie ook https://www.rtlnieuws.nl/...niet-met-112-om-te-testen

Beste wat je zou kunnen doen is Ministerie van Binnelandse zaken en of Justitie bellen.
Daarnaast zou je ook een SIP-Trunk provider je moeten kunnen vertellen of 112 beschikbaar is. Volgens mij moeten ze daar een certificaat van kunnen overleggen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:51
Shinji schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:21:
[...]
118 als test is ook niet representatief want ik wil ook weten bij welke meldkamer ik uit kom (dus niet in Driebergen als ik in Rotterdam zit).
Dat is afhankelijk van het telefoon nummer dat je gebruikt. Heb je een 06 dan kom je standaard uit in Driebergen en moet je doorgeven welke regio je wilt spreken.

010 nummer wordt automatisch gerouteerd naar Rotterdam.
020 zal nooit in Rotterdam uitkomen :+

088 nummers zelfde als met een 06 nummer.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
To_Tall schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:22:
Heel simpel.. https://www.rijksoverheid...mer-112/vraag-en-antwoord

Door testen van 112 haal je de centralist weg die op dat moment wel een levensbedreigend situatie had kunnen oplossen. zie ook https://www.rtlnieuws.nl/...niet-met-112-om-te-testen

Beste wat je zou kunnen doen is Ministerie van Binnelandse zaken en of Justitie bellen.
Daarnaast zou je ook een SIP-Trunk provider je moeten kunnen vertellen of 112 beschikbaar is. Volgens mij moeten ze daar een certificaat van kunnen overleggen.
Door 112 niet te testen kom je niet achter eventuele configuratie fouten, waardoor in geval van een calamiteit er niet gebeld kan worden naar 112 (tja, sorry maar we mochten niet testen).

Meerdere keren meegemaakt dat er ook bij de provider niet altijd zaken goed geconfigureerd waren dus dat pad wil je echt wel end to end getest hebben.

Je tweede artikel kwam ik ook tegen, maar dat ging om telkens te testen of je wel naar 112 kon bellen met betrekking tot bereik. Dat is een heel andere test en inderdaad niet zo handig als zoveel mensen dat toen gingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Maar ik weet dat 112 verschillende nummers heeft per centrale. Zij moeten zelf ook in het geval van overbelasting of storingen kunnen doorschakelen naar een naastgelegen regio.

Ik heb ooit iets vernomen als 014-12xx112, waarbij de xx voor een regiocode staat. Maar of dit nog werkt, zou ik niet weten, maar iemand van de justitie of een coordinator van de meldkamer kan dit wel uitzoeken, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
AW_Bos schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:27:
Maar ik weet dat 112 verschillende nummers heeft per centrale. Zij moeten zelf ook in het geval van overbelasting of storingen kunnen doorschakelen naar een naastgelegen regio.

Ik heb ooit iets vernomen als 014-12xx112, waarbij de xx voor een regiocode staat. Maar of dit nog werkt, zou ik niet weten, maar iemand van de justitie of een coordinator van de meldkamer kan dit wel uitzoeken, lijkt mij.
To_Tall schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:25:
[...]

Dat is afhankelijk van het telefoon nummer dat je gebruikt. Heb je een 06 dan kom je standaard uit in Driebergen en moet je doorgeven welke regio je wilt spreken.

010 nummer wordt automatisch gerouteerd naar Rotterdam.
020 zal nooit in Rotterdam uitkomen :+

088 nummers zelfde als met een 06 nummer.
Dat klopt, bij Tele2 weet ik dat het zo werkt, daar moet je zelf 112 vertalen naar +311412xx112 waarbij xx een bepaalde regio is. Daar wordt dus ook niet naar calling number gekeken (en kan je dus ook niet gewoon naar 112 bellen, dat werkt gewoon niet).

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 13-06-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Shinji schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:29:
[...]

[...]

Dat klopt, bij Tele2 weet ik dat het zo werkt, daar moet je zelf 112 vertalen naar +311412xx112 waarbij xx een bepaalde regio is. Daar wordt dus ook niet naar calling number gekeken (en kan je dus ook niet gewoon naar 112 bellen, dat werkt gewoon niet).
Volgens mij zijn dit die veiligheidsregio's

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ef/Veiligheidsregios-2008-424px.png/360px-Veiligheidsregios-2008-424px.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
AW_Bos schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:31:
[...]

Volgens mij zijn dit die veiligheidsregio's

[afbeelding]
Ik ken ze inderdaad, maar dat staat verder los van de test procedure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Als elke techneut dit zal doen... voor de test maar even 112 bellen en zeggen, dit is een test... moraal erg moeilijk.

Maar.....
Door een aanvraag te doen hoeft de centralist niet perse op de hoogte te zijn, maar de capaciteitsplanner wel. 112 is niet iets wat je belt voor de lol / test / gepland. Door je test kenbaar te maken en aan te vragen kan er rekening worden gehouden met planning en inzetbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Vorkie schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:43:
Als elke techneut dit zal doen... voor de test maar even 112 bellen en zeggen, dit is een test... moraal erg moeilijk.

Maar.....
Door een aanvraag te doen hoeft de centralist niet perse op de hoogte te zijn, maar de capaciteitsplanner wel. 112 is niet iets wat je belt voor de lol / test / gepland. Door je test kenbaar te maken en aan te vragen kan er rekening worden gehouden met planning en inzetbaarheid.
Over een aanvraag doen ben ik het mee eens maar die aanvraag doen is dus niet zo eenvoudig, klant die dat toen had geregeld is daar een aantal weken mee bezig geweest (en dat was dan nog voor een grote overheidsinstantie).

Ik zal wel eens een rondje bellen bij de politie (niet spoed) en ministeries of ze me de procedure daarvan kunnen aangeven maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat zo op kunnen lepelen.

Aan de andere kant, dat kunnen ze ook gewoon standaard in hun capaciteitsplanning mee nemen: x aantal test gesprekken per dag. Dan hoef je geen fulltime baan te creeëren van het aanvragen van test gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Shinji schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:53:
[...]

Aan de andere kant, dat kunnen ze ook gewoon standaard in hun capaciteitsplanning mee nemen: x aantal test gesprekken per dag. Dan hoef je geen fulltime baan te creeëren van het aanvragen van test gesprekken.
Nog mooier zou het zijn als je via een webformulier een test kunt aanvragen voor de komende minuut op basis van caller-id, waarbij het gesprek automatisch wordt afgehandeld. Je zou dat helemaal kunnen dichttimmeren met DigiD en dat je na de automatische melding 'test geslaagd' na een paar seconden alsnog iemand aan de lijn krijgt als je niet ophangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
GlowMouse schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:00:
[...]

Nog mooier zou het zijn als je via een webformulier een test kunt aanvragen voor de komende minuut op basis van caller-id, waarbij het gesprek automatisch wordt afgehandeld. Je zou dat helemaal kunnen dichttimmeren met DigiD en dat je na de automatische melding 'test geslaagd' na een paar seconden alsnog iemand aan de lijn krijgt als je niet ophangt.
Ik lees weer een miljoenenproject welke mislukt....:+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 10:22

denivan

de enige

Antwoord op een heel oud topic, dus geen idee of iemand dit ooit leest :)

Wij hadden recent eenzelfde vraag ivm testen van 1-1-2. We hebben hiervoor Rijksoverheid servicedesk gecontacteerd en die adviseerden om contact op te nemen met mailadres tb112@politie.nl.

Deze hebben ons dan volgende procedure gestuurd :
Om te mogen test naar 1-1-2 moet de aanvraag de 5 werkdagen voor de test gemaild worden naar 112.mdc@politie.nl.
Het testwindow is tussen 10:00 en 11:00.
In de aanvraag moeten onderstaande gegevens staan:

Datum:
Tijdstip:
Firma naam:
Naam tester:
Het testnummer:
Aantal test oproepen:

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 11:19
denivan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:46:
Antwoord op een heel oud topic, dus geen idee of iemand dit ooit leest :)

Wij hadden recent eenzelfde vraag ivm testen van ..
Ik kan bevestigen dat deze procedure uitstekend werkt.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
in Belgie kennen we 2 testnummers voor dit soort situatie
117 voor de politie (ipv 101) & 119 voor brandweer/ambulance (ipv 112)
daar staan beide automatische bandjes op welke zeggen op welke provincie meldkamer je uitkomt

zou dit in NL ook niet bestaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
113 (zelfmoord) of 144 (dierenhulp) bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:37
Routering in je asterisk maken die 112 oproepen naar een 06 nummer routeren ? Als dat werkt kun je er ook vergif op innemen dat 112 rechtsreeks werkt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Jan-man schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:06:
Routering in je asterisk maken die 112 oproepen naar een 06 nummer routeren ? Als dat werkt kun je er ook vergif op innemen dat 112 rechtsreeks werkt ;).
Het gaat er ook vaak om welke 112 centrale je krijgt. Afhankelijk van je telefoonnummer krijg je de juiste regio aan de lijn. Dus 0348 (Woerden) zal wel regio Midden-Nederland zijn, maar als je uitbelt met een niet-geografisch 084/085-nummer vanuit Enkhuizen, dan wil je wel doorverbonden worden met de 112 van Nood-Holland. Anders krijg je met 112 gewoon de Landelijke meldkamer.

Voor zover ik weet zijn er speciale nummers voor die geheim zijn. Ik heb ooit eens in Klaphek/Hacktic wel eens wat gelezen over 014-xxxxx nummers.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 26-09-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:22
AW_Bos schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:31:
[...]

Het gaat er ook vaak om welke 112 centrale je krijgt. Afhankelijk van je telefoonnummer krijg je de juiste regio aan de lijn. Dus 0348 (Woerden) zal wel regio Midden-Nederland zijn, maar als je uitbelt met een niet-geografisch 084/085-nummer vanuit Enkhuizen, dan wil je wel doorverbonden worden met de 112 van Nood-Holland. Anders krijg je met 112 gewoon de Landelijke meldkamer.

Voor zover ik weet zijn er speciale nummers voor die geheim zijn. Ik heb ooit eens in Klaphek/Hacktic wel eens wat gelezen over 014-xxxxx nummers.
Woerden valt idd onder MMN (Meldkamer Midden Nederland) in Hilversum. Maar als je met mobiele telefoon belt kom je altijd eerst uit in Driebergen, waarbij een medewerker eerst vraagt welke regio je nodig hebt.
Medewerker hoeft enkel plaatsnaam in te typen, en dan komt automatisch de goede meldkamer tevoorschijn. Mocht de melder niet (meer) in staat zijn de plaats te noemen, kan er vanuit de intake in Driebergen ook een locatiepeiling (het liefst via GPS, maar als dat niet kan is er altijd een peiling d.m.v. minimaal 3 zendmasten nog gedaan worden.

Er is tijdje geleden gesproken om de directe link tussen de telefoonnummers van de thuisaansluitingen te verbreken en alles via Driebergen te laten lopen.
AML heeft namelijk een nieuwe feature die direct de locatie van een device kan oproepen en bij de centralist op het scherm kan toveren.
Huidige configuratie kan ook per meldkamer nog verschillen, gezien nog niet iedereen op het landelijke systeem aangesloten is..

Offtopic:

Er is sinds kort ook een 112 app beschikbaar. Extra snelle locatiebepaling en mogelijkheid om rechtstreeks mediabestanden te delen.

Android: https://play.google.com/s...andelijkemeldkamer.app112
iOS: https://apps.apple.com/nl/app/112nl/id1444115456
Pagina: 1