@
DuurzameDame
Ik heb geen mogelijkheid om te beoordelen hoe erg de schaduw is in jouw geval.
Ik denk dat SolarEdge wel goed kan werken in jouw geval. En als je een scherpe aanbieding krijgt hoeft het niet eens een slecht idee te zijn denk ik.
Let er wel op dat als op een onbewolkte dag je in de ochtend bijvoorbeeld de helft van de oost zonnepanelen in de schaduw hebt, de andere oost panelen beperkt worden in de productie.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
De 320 Wp panelen hebben daar in dit geval iets minder last van dus die plaats je dan bij voorkeur op de plek met de minste schaduw.
Ik leg je de werking van SolarEdge even uit.
De optimisers moeten ervoor zorgen dat een 3 fase SE omvormer +/- 700 V DC ziet.
Dat doen de optimisers door het uitgangsvoltage te regelen, zodanig dat de stroom die iedere optimiser toevoegd gelijk is.
Stel dat de west panelen op dat moment nog geen direct zonlicht opvangen en bijvoorbeeld door weerkaatsing van licht toch nog 5% van STC halen.
Op het oost dak heb je 5 380 Wp panelen in de schaduw die op dat moment maar 5% van STC doen en de panelen die vol in de zon komen willen bijvoorbeeld potentieel 70% van STC doen.
Totaal potentieel vermogen is dan:
0.05*9*380+0.05*3*320+0.05*5*380+0.7*4*380+0.7*3*320=2050 W
Het totaal DC voltage moet 700 V worden. De optimisers die aan de zon panelen zitten gaan een hoog voltage uitsturen en de schaduw optimisers gaan een laag voltage uitsturen.
Als de optimisers geen uitgangsvoltage limiet hadden was de DC stroom: 2050 W / 700 V = 2.93 A.
In dit geval/op dit moment zal de optimiser spanning van de 320 Wp panelen zijn: (0.7*320)/2.93=76 V.
En van de 380 Wp panelen: 0.7*380)/2.93=91 V.
Het vervelende is dat er een limiet zit aan het voltage dat een optimiser kan uitsturen. Maximaal 85 V.
Dus in dit geval zullen de 380 Wp panelen clippen (blijven hangen op het maximum van 85 V). Echter 85 V is nog best dicht bij 91 V. Het verlies is op dit moment: 4 panelen * 6 V * 2.93 A = 70 W. (de stroom klopt niet exact maar het verschil is klein)
Het verlies door clippen van de optimisers is dus in dit geval nog beperkt.
Indien je bijvoorbeeld in de ochtend of avond meer panelen in de harde schaduw hebt wordt het erger.
Indien de schaduw gedurende bijvoorbeeld langer dan een uur van de dag erger is dan in dit voorbeeld raad ik je aan om het geheel in SE designer in te voeren. Die kan veel nauwkeuriger rekening houden met schaduw en geeft een nauwkeuriger advies.
In geval je kiest voor een enkelfase SE omvormer is het benodigd voltage veel lager en zul je er 2 strings van maken. Een oost en een west string. Dan moet de schaduw wel heel erg zijn voor je er last van hebt. Los van de garantie is en een 4 of 5 kW enkelfase omvormer dan geschikt.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)