Welke omvormer en optimizers te kiezen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-07-2020
Wij gaan ons dak vol leggen met zonnepanelen. In totaal 8760 Wp. Zowel op oosten als op westen 9X380 Wp (paneel van 1 bij 2 meter) en 3x 320 Wp (paneel van 1 bij 1,67 m). Ons dak heeft een hellingshoek van 55 graden. In het winterseizoen is er sprake van schaduw gedurende delen van de dag.
Onze installateur adviseert als omvormer de SE8k. Dat is natuurlijk nergens voor nodig, want met deze opstelling bereiken we dit nooit en omvormers zijn efficiënter als de zonnepanelen in optimale omstandigheden iets meer Wp leveren dan de omvormer aan kan. We twijfelen tussen de SE6k en de SE5k. Waar doen we met deze opstelling verstandig aan?
Hetzelfde dilemma hebben we met de optimizers. Doen we verstandig aan de P370 (8-60 Vdc MPPT-werkbereik) of beter de P404 (12,5-80 Vdc MPPT-werkbereik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom Solar-Edge? Schaduw hoeft geen probleem te zijn, maar dat ligt helemaal aan de schaduw en je strings/omvormer configuratie.
Geef eens wat meer info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou een andere installateur zoeken.
DIt is er een die geen kennis van zaken heeft.
Dus snel voorbij laten gaan...

1: de omvormer is veel te groot
2: met P370: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Als @Rouske nog niet met vakantie is?
Tips? :>

Heb je wel 3-fase in huis? Want een 1-fase omvormer zou beter zijn.
Waar komt die 3x 320 Wp te liggen?

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2020 08:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:59
Iig altijd P404s, met 12 panelen in de zon kom je met P370s niet aan de 750V die nodig is voor 3 fase omvormer (12*60=720V). De schaduwkant zal die overige 30V op moeten wekken en gezien de dakhelling krijgt de andere kant pas tegen een uur of 10/11 zon. Hierdoor zal de schaduwkant tot die tijd je zonkant beperken. Als omvormer zijn zowel een SE5k als een SE6k prima. Ik heb hier zelf 12*320 per kant liggen (7800Wp) en de piek op een zonnige dag komt daarbij net boven de 5k. Met jouw opstelling zou ik dus een SE6k pakken. Prijs scheelt amper en je topt dat niet zoveel af (scheelt uiteindelijk trouwens amper in de opbrengst, maar je ziet het wel ;) )

En inderdaad goed kijken of SE de beste optie is. Afhankelijk van de soort en hoeveelheid schaduw kunnen andere systemen daar ook prima mee omgaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:25
Ik ben ook van mening dat je alleen SE zou moeten doen als het nodig is. Hoe is de schaduw?

Als SE echt moet:
P370 optimisers mogen volgens de datasheet die ik zag maximaal panelen van 370 Wp. (of is er inmiddels een update).

En P404 is sowieso niet verkeerd vanwege het hogere max voltage.

Normaal gesproken zou een 5 kW omvormer inderdaad voldoende moeten zijn en het gaat prima werken. Echter mag dat niet van de datasheet. Een 6 kW omvormer mag max 8100 Wp.
Dus dan kom je helaas op de 7 kW versie uit.

Het is technisch gezien onzin maar zover ik gehoord heb vervalt anders je garantie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Meer info is welkom. Als het om een paar panelen gaat, is Tigo met normale stringomvormer een goedkopere oplossing.
Hoe wil je de panelen verdelen over het dak/de windrichting?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
We hebben al 3 fase (3x15). Zoals ik info op internet kan vinden, kan 8760 Wp niet op 1 fase.

Het gaat dus in totaal om 24 panelen, 12 op het oosten en 12 op het westen. Elke zijde 9 panelen van 380 Wp, 3 panelen van 320 Wp. Dak met een hellingshoek van 55 graden.

In najaar/winter/voorjaar is er 's ochtends en in mindere mate 's avonds schaduw van daken van de buren. Midden op de dag schaduw van de bomen aan de zuidkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt dus 4060 Wp per kant.
55 graden dakhelling en oost west.

Dit kan makkelijk op een stringomvormer 5 kW omvormer 1-fase. De 5000 watt top van de omvormer, zal je nooit halen, vanwege de dakhelling en oost/west.
De zon schijnt immers nooit op 2 kanten tegelijk.

Dat Solaredge dat niet toestaat, dat je 8760 Wp aansluit op 1 omvormer is een ander verhaal.
Dat zijn 2 verschillende benaderingen.

SE kijkt in zijn datasheets dus helemaal niet naar de situatie. Ivm garantie ben je dus genoodzaakt een veel te zware omvormer te nemen, wat ook weer leid tot rendement verlies. (te zware omvormer is minder efficient, bij wat minder weer)

Omdat het 2 verschillende panelen zijn op elke kant, is dat enkel mogelijk met micro omvormers of SE.
Dus dat maakt het flink duurder dan een gewone stringomvormer.

@DuurzameDame Heb je ook iets van een legplan gekregen?
https://mupload.nl/ (link met img tags kopieren/plakken)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Om welke panelen gaat het en kunnen deze 72-cells en 60-cells gecombineerd worden in één string?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
Over die 1-fase omvorer: dit aantal Wp (zelfs als je ervan uit gaat dat het in de praktijk geen 5000 Wp zal leveren) past bij mijn weten niet op 1 x 15 A aansluiting. Dus dan zouden we onze 3 x 15 A moeten omzetten naar 3 x 25 A, waardoor we structureel hogere kosten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
De offerte is niet duidelijk over het aantal strings waarmee wordt gewerkt. Het gaat om Bisol-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DuurzameDame schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:55:
Over die 1-fase omvorer: dit aantal Wp (zelfs als je ervan uit gaat dat het in de praktijk geen 5000 Wp zal leveren) past bij mijn weten niet op 1 x 15 A aansluiting. Dus dan zouden we onze 3 x 15 A moeten omzetten naar 3 x 25 A, waardoor we structureel hogere kosten hebben.
Alles tot 3 x 25A is in Nederland hetzelfde vastrecht, is dus hooguit een eenmalige actie.

Als je nog geen slimme meter hebt zou je kunnen kijken of ze bij de meterwissel willen omzetten naar 3x 25A, best kans dat het dan gewoon gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

busscherski schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:10:
Ik ben ook van mening dat je alleen SE zou moeten doen als het nodig is. Hoe is de schaduw?

Als SE echt moet:
Wat is de reden dat je zo "tegen" SE bent?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 17:26
3x15A bestaat niet in Nederland. Je hebt dus 3x25A.
Bij minimale schaduw nog steeds geen SE nemen. Plaats eens een foto van het dak met schaduwobjecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Eagle Creek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:03:
[...]

Wat is de reden dat je zo "tegen" SE bent?
Het kost 50 euro per paneel extra en maakt het systeem niet betrouwbaarder omdat er meer kapot kan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

busscherski schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Het kost 50 euro per paneel extra en maakt het systeem niet betrouwbaarder omdat er meer kapot kan.
Maar wat is het voordeel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
Het is zomer, bijna 21 juni, dus er is nu geen schaduw. Die foto gaat dus niet lukken.

Wat is het voordeel van een 1-fase omvormer tov 3-fase? Is dat enkel de prijs?
Ik lees op een andere website: "De energie wordt over 3 fases verdeelt. Hierdoor neemt het eigen verbruik toe omdat het verbruik in huis ook over 3 fases verdeeld is." Zeker met afschaffing van saldering in het vooruitzicht lijkt me dit iets dat pleit voor een 3-fase omvormer.

[ Voor 45% gewijzigd door DuurzameDame op 17-06-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Eagle Creek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:40:
[...]

Maar wat is het voordeel dan?
SE is leuk in gevallen met veel zachte schaduw. Of veel verschillende oriëntaties.
Of als je verschillende types panelen samen in 1 string wilt toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DuurzameDame schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:42:
Het is zomer, bijna 21 juni, dus er is nu geen schaduw. Die foto gaat dus niet lukken.

Wat is het voordeel van een 1-fase omvormer tov 3-fase? Is dat enkel de prijs?
Ik lees op een andere website: "De energie wordt over 3 fases verdeelt. Hierdoor neemt het eigen verbruik toe omdat het verbruik in huis ook over 3 fases verdeeld is." Zeker met afschaffing van saldering in het vooruitzicht lijkt me dit iets dat pleit voor een 3-fase omvormer.
Dit is de grootste onzin. Vermijd deze website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
Ik vermoed dat ik door die twee dakoriëntaties, twee type panelen en allerlei vormen van schaduw dus toch wel een beetje bij SolarEdge uitkom.
Dan is de vraag of ik beter om een 1-fase omvormer kan vragen. De SE5000H zou moeten volstaan en kan bovendien op mijn 3 x 25 A aansluiting. Deze omvormer kan maximaal 7750 Wp aan, maar dat ga ik met mijn opstelling van zonnepanelen toch nooit halen. Enige probleem kan dus zijn dat de garantie dus niet geldt. De vraag is of dat iets uit maakt. Meeste apparaten gaan toch pas buiten de garantieperiode kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Waarom gebruik je überhaupt twee verschillende panelen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat vraag ik me dus ook af.
Als het allemaal dezelfde panelen zijn, kun je ook voor een 3-fase stringomvormer gaan (als je dat wilt)
Die heeft ook wat schaduwmanagement (shade-fix)

Zou @busscherski dat eens kunnen (willen) invullen in sunnydesignweb?
4K of 5K, 1 of 3-fase
:>

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DuurzameDame heb je de datasheet van de panelen? Als de (Impp) stroom van de grote panelen binnen 5% ligt van de stroom van de kleine, kan je ze gewoon mixen in een string.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@AUijtdehaag zelfde cellen, dus waarom niet? De mpp tracker ziet alleen de totale stroom en spanning.
Of dat nu 12*60 cellen zijn of 5*72+6*60 maakt niet uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
Het is een mooie puzzel.
De conclusie dat een 8000 Wp omvormer niet nodig is, is wel bevestigd. Nu blijft de vraag 1-fase of 3-fase. Technisch zou het beide kunnen op mijn 3x 25 A aansluiting. Maar wat is het voordeel van het een ten opzichte van het ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Pro 3-fase:
* minder spanningsverhoging in huis, dus minder kans op uitval.
* hoogste rendement op hoge PV spanning (~600V)
* lagere zekering in de groepenkast, selectiviteit blijft behouden.
Pro 1 fase:
* goedkoper
* hoogste rendement op lagere PV spanning (~350V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

busscherski schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Dit is de grootste onzin. Vermijd deze website
Ik word al kriegel als men op een "professionele site" een taalfout maakt in de zin waarop het wel goed is gegaan. :+

https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/
De stroom wordt over 3 fases verdeeld. Dit betekent dat de kabelverliezen lager zijn.
De energie wordt over 3 fases verdeelt. Hierdoor neemt het eigen verbruik toe omdat het verbruik in huis ook over 3 fases verdeeld is.
Normaal wordt stroom ook in 3 fases gemaakt door de grote centrales. De netbeheerders hebben dus liever 3 fasen omdat dit stabieler is voor het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Feitelijk is het juist, wat daar staat (mits je verbruik ook evenredig over de fasen verdeeld is).
Financieel maakt het hogere eigenverbruik niet uit, omdat dit in de meter al verrekend wordt (cq zou moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:27:
Dat vraag ik me dus ook af.
Als het allemaal dezelfde panelen zijn, kun je ook voor een 3-fase stringomvormer gaan (als je dat wilt)
Die heeft ook wat schaduwmanagement (shade-fix)

Zou @busscherski dat eens kunnen (willen) invullen in sunnydesignweb?
4K of 5K, 1 of 3-fase
:>
Vandaag had ik overdag niet genoeg tijd om alle posts voldoende bij te houden, moest ook nog een beetje werken.

Heb het even als 11 en 12 panelen van 380 Wp ingevoerd dan heb je het juiste totaal Wp.

Met 11.5 van die panelen per kant kom je bij -9 graden buitentemperatuur op 618 V DC uit.
Hierbij ga ik er vanuit dat deze 60 en 72 cells panelen in 1 string mogen op een string omvormer. Dat is nog maar zeer de vraag. @DuurzameDame weet je het type panelen?
Dat is helaas net teveel voor de meeste enkelfase omvormers. Dus als het een string omvormer wordt lijkt me 3 fase verstandig.

Hier even een 4 kW 3 fase omvormer, die topt 0.3% af op jaarbasis. Dat lijkt de sweet spot qua tvt.
Qua 3 fase omvormer hoeft het geen SMA te zijn, alles is goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohRyGpiph-T0JUedakYQkx58jQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTJRSiuJJ2J1lDzJ3BweFLGa.png?f=fotoalbum_large

Bij enkelfase omvormers kom ik niet echt uit op iets wat ik aan kan raden. Tenzij je een oud type SMA 4 of 5 kW enkelfase tweedehands op de kop wilt tikken. Of een nieuwe Fronius.
Maar dan vind ik 3 fase alsnog netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@DuurzameDame
Ik heb geen mogelijkheid om te beoordelen hoe erg de schaduw is in jouw geval.

Ik denk dat SolarEdge wel goed kan werken in jouw geval. En als je een scherpe aanbieding krijgt hoeft het niet eens een slecht idee te zijn denk ik.

Let er wel op dat als op een onbewolkte dag je in de ochtend bijvoorbeeld de helft van de oost zonnepanelen in de schaduw hebt, de andere oost panelen beperkt worden in de productie.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
De 320 Wp panelen hebben daar in dit geval iets minder last van dus die plaats je dan bij voorkeur op de plek met de minste schaduw.

Ik leg je de werking van SolarEdge even uit.
De optimisers moeten ervoor zorgen dat een 3 fase SE omvormer +/- 700 V DC ziet.
Dat doen de optimisers door het uitgangsvoltage te regelen, zodanig dat de stroom die iedere optimiser toevoegd gelijk is.

Stel dat de west panelen op dat moment nog geen direct zonlicht opvangen en bijvoorbeeld door weerkaatsing van licht toch nog 5% van STC halen.
Op het oost dak heb je 5 380 Wp panelen in de schaduw die op dat moment maar 5% van STC doen en de panelen die vol in de zon komen willen bijvoorbeeld potentieel 70% van STC doen.
Totaal potentieel vermogen is dan:
0.05*9*380+0.05*3*320+0.05*5*380+0.7*4*380+0.7*3*320=2050 W

Het totaal DC voltage moet 700 V worden. De optimisers die aan de zon panelen zitten gaan een hoog voltage uitsturen en de schaduw optimisers gaan een laag voltage uitsturen.
Als de optimisers geen uitgangsvoltage limiet hadden was de DC stroom: 2050 W / 700 V = 2.93 A.
In dit geval/op dit moment zal de optimiser spanning van de 320 Wp panelen zijn: (0.7*320)/2.93=76 V.
En van de 380 Wp panelen: 0.7*380)/2.93=91 V.

Het vervelende is dat er een limiet zit aan het voltage dat een optimiser kan uitsturen. Maximaal 85 V.
Dus in dit geval zullen de 380 Wp panelen clippen (blijven hangen op het maximum van 85 V). Echter 85 V is nog best dicht bij 91 V. Het verlies is op dit moment: 4 panelen * 6 V * 2.93 A = 70 W. (de stroom klopt niet exact maar het verschil is klein)
Het verlies door clippen van de optimisers is dus in dit geval nog beperkt.
Indien je bijvoorbeeld in de ochtend of avond meer panelen in de harde schaduw hebt wordt het erger.

Indien de schaduw gedurende bijvoorbeeld langer dan een uur van de dag erger is dan in dit voorbeeld raad ik je aan om het geheel in SE designer in te voeren. Die kan veel nauwkeuriger rekening houden met schaduw en geeft een nauwkeuriger advies.

In geval je kiest voor een enkelfase SE omvormer is het benodigd voltage veel lager en zul je er 2 strings van maken. Een oost en een west string. Dan moet de schaduw wel heel erg zijn voor je er last van hebt. Los van de garantie is en een 4 of 5 kW enkelfase omvormer dan geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
Dank voor deze uitgebreide toelichting en berekening. Deze is zeer behulpzaam.
busscherski schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Stel dat de west panelen op dat moment nog geen direct zonlicht opvangen en bijvoorbeeld door weerkaatsing van licht toch nog 5% van STC halen.
Op het oost dak heb je 5 380 Wp panelen in de schaduw die op dat moment maar 5% van STC doen en de panelen die vol in de zon komen willen bijvoorbeeld potentieel 70% van STC doen.
Totaal potentieel vermogen is dan:
0.05*9*380+0.05*3*320+0.05*5*380+0.7*4*380+0.7*3*320=2050 W

Het totaal DC voltage moet 700 V worden. De optimisers die aan de zon panelen zitten gaan een hoog voltage uitsturen en de schaduw optimisers gaan een laag voltage uitsturen.
Als de optimisers geen uitgangsvoltage limiet hadden was de DC stroom: 2050 W / 700 V = 2.93 A.
In dit geval/op dit moment zal de optimiser spanning van de 320 Wp panelen zijn: (0.7*320)/2.93=76 V.
En van de 380 Wp panelen: 0.7*380)/2.93=91 V.
Toch nog een vraag over de optimisers. In bovenstaand voorbeeld kom ik voor de panelen aan de westzijde op 6,5 Volt uit: 0.05*380/2.93. Dat ligt (ruim) buiten het werkbereik van de optimiser, zowel bij de P404 als bij de P370. Wat zijn daar de gevolgen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
DuurzameDame schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:48:
Het is een mooie puzzel.
De conclusie dat een 8000 Wp omvormer niet nodig is, is wel bevestigd. Nu blijft de vraag 1-fase of 3-fase. Technisch zou het beide kunnen op mijn 3x 25 A aansluiting. Maar wat is het voordeel van het een ten opzichte van het ander?
Je mag volgens de NEN1010 op een 3x25A hoofdaansluiting maximaal een 1x16A of 3x16A aardlekautomaat plaatsen. De SE5000H waar je het eerder over had, mag dus al niet geplaatst worden (23A uitgaande stroom, moet afgezekerd worden met 1x25A). Als je installateur de SE5000H aan je heeft aangedragen, zou ik gauw op zoek gaan naar een andere partij in ieder geval.

In deze situatie zou ik kiezen voor twee 1-fase omvormers (SE3500H of SE3680H) of een SE7K (wegens beperking aan DC vermogen, anders vervalt je garantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

DuurzameDame schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:28:
[...]
Toch nog een vraag over de optimisers. In bovenstaand voorbeeld kom ik voor de panelen aan de westzijde op 6,5 Volt uit: 0.05*380/2.93. Dat ligt (ruim) buiten het werkbereik van de optimiser, zowel bij de P404 als bij de P370. Wat zijn daar de gevolgen van?
Het is wat verwarrend, maar het werkbereik is aangegeven op de ingangsspanning (dat wat het paneel levert en de optimizer binnenkrijgt).
De 6.5V is de uitgangsspanning die de optimizer uitstuurt. In de datasheet staat daar geen bereik voor, maar in de praktijk kan hij alles maken tussen 0 en max (60V voor P370, 85V voor P404). In de datasheet staat wel dat hij een safe output van 1V kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DuurzameDame schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:28:
[...]
Ten eerste klopt de berekening niet helemaal waardoor je eigenlijk al veel negatiever uitkomt (700V vs 750V en bij het vermogen worden er teveel panelen op 5% gezet). Aan de andere kant lijken me de aannames ook weer heel negatief genomen waardoor de uitkomst in de praktijk juist weer positiever zou worden. 70% vs 5% zul je niet snel zien, want door strooilicht zullen de schaduwpanelen ook al snel aardig mee gaan doen. Maar daarnaast klopt wel precies wat je zegt, de stroom zal door die uitsturing voor P370s uitkomen op 0.05*380/8=2.375A waardoor de zonkant beperkt wordt tot 2.375*60=142.5W per paneel of voor de P404: 0.05*380/12.5=1,52A, 1.52*85=129.2W. Wel opletten dat hierbij de P404 het wat minder goed doen, maar ze wel met minder panelen in de zon al in een goede regeling zullen komen.

En nogmaals, 5% is wel heel erg laag als de oost-kant al op 70% zit. Ga je met 15% rekenen dan zit je met beide optimizers al boven het maximaal wat een paneel kan leveren en dan zal de schaduwkant geen enkele beperking meer geven.
Wat ik me ook afvraag is wat die optimizers daadwerkelijk kunnen uitsturen. Mijn P370s zie ik volgens de logging tot ongeveer 5V gaan ipv de 8 in de datasheet.

Naar mijn idee lijkt SE uiteindelijk vooral geschikt om de verschillen in panelen en lichte schaduwen op te vangen. Zodra er echter echt panelen in de schaduw liggen zijn er betere systemen om dit op te vangen. Voor jouw opstelling met verschillende panelen lijkt me SE dus prima, maar let wel op de prijs :) SE zal nl. wel iets meer opbrengst hebben, maar heel veel zal dat niet zijn en dat moet niet ten koste gaan van een veel grotere investering. Daarnaast is natuurlijk de logging per paneel van SE heel leuk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
timb91 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Je mag volgens de NEN1010 op een 3x25A hoofdaansluiting maximaal een 1x16A of 3x16A aardlekautomaat plaatsen. De SE5000H waar je het eerder over had, mag dus al niet geplaatst worden (23A uitgaande stroom, moet afgezekerd worden met 1x25A). Als je installateur de SE5000H aan je heeft aangedragen, zou ik gauw op zoek gaan naar een andere partij in ieder geval.
Die SE5000H was niet het advies van de installateur. Die kiest voor 3-fase. Ik ga even prijzen vergelijken tussen 3-fase of twee 1-fase omvormers. Dank voor deze tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 22:40
redwing schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Ten eerste klopt de berekening niet helemaal waardoor je eigenlijk al veel negatiever uitkomt (700V vs 750V en bij het vermogen worden er teveel panelen op 5% gezet). Aan de andere kant lijken me de aannames ook weer heel negatief genomen waardoor de uitkomst in de praktijk juist weer positiever zou worden. 70% vs 5% zul je niet snel zien, want door strooilicht zullen de schaduwpanelen ook al snel aardig mee gaan doen. Maar daarnaast klopt wel precies wat je zegt, de stroom zal door die uitsturing voor P370s uitkomen op 0.05*380/8=2.375A waardoor de zonkant beperkt wordt tot 2.375*60=142.5W per paneel of voor de P404: 0.05*380/12.5=1,52A, 1.52*85=129.2W. Wel opletten dat hierbij de P404 het wat minder goed doen, maar ze wel met minder panelen in de zon al in een goede regeling zullen komen.

En nogmaals, 5% is wel heel erg laag als de oost-kant al op 70% zit. Ga je met 15% rekenen dan zit je met beide optimizers al boven het maximaal wat een paneel kan leveren en dan zal de schaduwkant geen enkele beperking meer geven.
Wat ik me ook afvraag is wat die optimizers daadwerkelijk kunnen uitsturen. Mijn P370s zie ik volgens de logging tot ongeveer 5V gaan ipv de 8 in de datasheet.

Naar mijn idee lijkt SE uiteindelijk vooral geschikt om de verschillen in panelen en lichte schaduwen op te vangen. Zodra er echter echt panelen in de schaduw liggen zijn er betere systemen om dit op te vangen. Voor jouw opstelling met verschillende panelen lijkt me SE dus prima, maar let wel op de prijs :) SE zal nl. wel iets meer opbrengst hebben, maar heel veel zal dat niet zijn en dat moet niet ten koste gaan van een veel grotere investering. Daarnaast is natuurlijk de logging per paneel van SE heel leuk.
En die van jouw ook niet 7(8)7
Je berekend Wp (% x max Wp) en gaat dat delen door de minimale MPPT?

Die 5% zit wel in de buurt hoor, als dat dak nog in de schaduw van het eigen dak ligt. Zeker met een 55° helling zien ze een stuk minder hemel en dan ook minder diffuus/strooilicht.

De 5V die jij ziet is de uitgangsspanning van de optimizer.
De 8V waarnaar je refereert is de minimale MPPT (ingang van de optimizer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@timb91
Selectiviteit bij energie opwekkende apparaten is een onderwerp waar de meningen interpretaties over verschillen. Daar moet iedereen denk ik maar zijn of haar eigen mening over vormer. Zoek op selectiviteit in het PV topic.

@redwing
Het is erg steil oost west. En beperkt strooilicht vanwege geen bewolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 22:40
timb91 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:26:
[...]

In deze situatie zou ik kiezen voor twee 1-fase omvormers (SE3500H of SE3680H) of een SE7K (wegens beperking aan DC vermogen, anders vervalt je garantie).
In de oude offline Designer, kan je niet boven de max van de omvormers komen zonder error (max 155% of 135%), zoals dat ook in de datasheets staat (max Wp) en in documentatie dat het ongeacht helling / oriëntatie is.

Echter in de nieuwe online designer komen ze zelf met een SE5k!!
En wordt de DC/AC sizing berekend aan de hand van Maximaal DC vermogen.
Dus tja geen idee hoe dit dan nu echt zit met garantie, aangezien de SE designtool het zelf voorstelt 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6xphn8fpix.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rouske schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:54:
[...]

En die van jouw ook niet 7(8)7
Je berekend Wp (% x max Wp) en gaat dat delen door de minimale MPPT?
Vandaar ook de vraag wat de minimale uitgangsspanning is. Ik had nu even de simpele aanname gepakt dat aangezien de ingang tussen 8-60 moet vallen dat ook voor de uitgang geldt (omdat die ook tot 60V kan uitsturen). Maar je hebt gelijk dat dat waarschijnlijk iets te kort door de bocht is :+
Die 5% zit wel in de buurt hoor, als dat dak nog in de schaduw van het eigen dak ligt. Zeker met een 55° helling zien ze een stuk minder hemel en dan ook minder diffuus/strooilicht.

De 5V die jij ziet is de uitgangsspanning van de optimizer.
De 8V waarnaar je refereert is de minimale MPPT (ingang van de optimizer).
Dat dacht ik ook, dus vandaar ook de vraag waartussen de uitgangsspanning van de optimizer geregeld kan worden. Want die is voor dit best belangrijk :) Want als die 5% klopt en die spanning tot minimaal 5V gaat, beperk je de opbrengst van de zonkant met P370s tot 228W (60% dus). En als die P404s ook naar die 5V kunnen regelen, kun je daarmee al naar 323W oftewel 85%. Waarschijnlijk krijg je dat pas wat later op de dag als ook die westkant al wat extra zonlicht krijgt.
Ik kan die minimale uitgangsspanning niet in de datasheet vinden, daar zie ik alleen de max. van 60V of 85V in staan.

@Rouske
Klopt, bij mij was de aanbeveling van de nieuwe designer ook een SE5K voor een 7800 Wp systeem. Terwijl de oude minimaal een SE6K wilde hebben. Gezien het prijsverschil enkele euro's was heb ik nu een SE6K (ook omda tik geen aftoppen wil zien)

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 18-06-2020 12:45 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:55
@DuurzameDame Ik mis nog steeds een beetje waarom je nou in hemelsnaam 2 verschillende types panelen wilt gebruiken? Heb je deze al liggen of zo? Of zijn ze een andere maat waardoor het allemaal net even beter past?

Normaal gesproken als je een nieuwe installatie aanlegt, pak je allemaal dezelfde panelen zodat ze gewoon op een goedkope string-omvormer kunnen. Dat je 2 dakvlakken hebt is geen probleem, aangezien deze het zelfde aantal panelen hebben kun je die parallel zetten. En anders kun je ze gewoon op een tweede MPPT van een stringomvormer zetten.

Als ik zo hoor hoeveel schaduw je hebt valt dat ook wel mee. In de winter is je opbrengst toch al laag. Een beetje schaduw in de winter zal dus weinig impact hebben op je totale opbrengs. Maar goed, aangezien je ook geen duidelijke situatieschets of google-maps screenshot hebt valt hier moeilijk wat concreets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@mcDavid
Ze heeft het over schaduw midden overdag van bomen. Als dat niet alleen in de herfst en winter is mag SolarEdge best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@mcDavid Waarom denk je eigenlijk dat verschillende maten panelen niet in één string kunnen?
@redwing Proton_ in "Welke omvormer en optimizers te kiezen"

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Proton_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:55:
@mcDavid Waarom denk je eigenlijk dat verschillende maten panelen niet in één string kunnen?
Daar had ik overheen gelezen. Maar waar in de datasheet is dat te vinden? Ik zou verwachten dat dat toch ergens gespecificeerd is?

Maar dan nog klopt het verhaal verder. Je moet dus zorgen dat er voldoende panelen in de zon liggen om de 750V te halen. Zodra dat niet het geval is zal de schaduwkant een bep. spanning op moeten wekken met het risico dat daarmee je vermogen wordt beperkt.

Met P370s zijn dat er dan 13 die in de zon moeten liggen en met P404s zijn dat er 9. In dit geval moet je dus altijd voor de P404s gaan. Zeker gezien de verwachte schaduw waardoor er sommige panelen niet altijd voldoende mee zullen doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuurzameDame
Heel veel dank allemaal voor alle reacties. Inmiddels heb ik zelf een aantal berekeningen gemaakt van waarschijnlijke situaties mbt zon en schaduw. De P404 komt hier inderdaad als beste uit.

Daarbij liep ik tegen de vraag aan of ik in een situatie waarin oost en west elk op een eigen string zitten, deze afzonderlijk moet berekenen, of het vermogen bij elkaar op mag tellen. Mijn vermoeden is dat ze afzonderlijk moeten. Daarmee gaan er zich vaker situaties voordoen waarin de panelen in de zon buiten de outputrange van de optimisers vallen.

NB: de offerte van mijn installateur is niet duidelijk over het aantal strings.

[ Voor 7% gewijzigd door DuurzameDame op 19-06-2020 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:55
Proton_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:55:
Eh, ja het ligt aan het type natuurlijk. Maar gezien TS nog steeds weigert relevante informatie te delen heeft het weinig zin verder te speculeren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-04 11:38
Voor schaduw inschatting. Download Sunseeker voor iOS (wel betaalde app) dan kan je precies zien wanneer de zon achter schaduw veroorzakende objecten zich bevind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGTr-T1pyYMbbI1VLTBg4eCYe2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUIh3eQwSEHPBQZtT8Obqo2t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
DuurzameDame schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 07:42:
Heel veel dank allemaal voor alle reacties. Inmiddels heb ik zelf een aantal berekeningen gemaakt van waarschijnlijke situaties mbt zon en schaduw. De P404 komt hier inderdaad als beste uit.

Daarbij liep ik tegen de vraag aan of ik in een situatie waarin oost en west elk op een eigen string zitten, deze afzonderlijk moet berekenen, of het vermogen bij elkaar op mag tellen. Mijn vermoeden is dat ze afzonderlijk moeten. Daarmee gaan er zich vaker situaties voordoen waarin de panelen in de zon buiten de outputrange van de optimisers vallen.

NB: de offerte van mijn installateur is niet duidelijk over het aantal strings.
Strings ligt er weer aan of je een enkel of 3-fase omvormer hebt. Bij een 3-fase maak je er meestal 1 lange string van. Maar als je oost en west apart wil zetten moet je ze inderdaad apart berekenen.

[removed]

Pagina: 1