Prijzen betonsteen vs regulier metselwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadwinterNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-05 15:30
Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en heb nu dus gevelstenen uitgekozen (MBI Shaded Grey Light langformaat steen). Maatvoering is 595mmx95mmx40mm. Nu is deze qua prijs aanschaf product zo’n beetje gelijk aan een standaardformaat gevelsteen die als stelpost is opgenomen alleen krijg ik nu voor het ‘metselwerk + pionteren’ een meerprijs gepresenteerd van zo’n 3600 euro excl. btw voor in totaal 47m2. Ten opzichte van een standaardmaat metselwerk + voegen. Totaalprijs voor metselwerk en pionteren ligt daarmee op 6000 euro. Is dat verklaarbaar?

[ Voor 6% gewijzigd door DeadwinterNL op 16-06-2020 23:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:05

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Met een deel van de offerte of factuur wordt het misschien een stukje duidelijker. Relevante informatie wel even blurren :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadwinterNL
Outerspace schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:30:
Met een deel van de offerte of factuur wordt het misschien een stukje duidelijker. Relevante informatie wel even blurren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQCRGtRDHTl9K6g_iKYwHujqFvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RQAVE9roFjNxX0CdEF40zdv.png?f=fotoalbum_large

Bij deze! Boven is nieuwe prijs, onder is originele stelpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 23:59
Denk dat je bij je aannemer moet navragen waarom het 5k kost voor het metselen. Gezien het formaat van de steen vermoed ik namelijk dat ze 2 x zolang er mee bezig zijn om te metselen.

Ook ruim 2x zoveel specie met minder stenen. Grotere voeg ?

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-man op 17-06-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50
Zo te zien worden de nieuwe srenen niet achteraf gevoegd maar vol in de metselspecie gezet welke daarna gepointerd (uitgekrabt) wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 21:15
Dit zijn inderdaad 2 verschillende typen metselwerk .
Je oude prijs is metselen uitkrabben en voegen en de nieuwe prijs is pointeren . Dus de metselspecie na het metselen aanrollen (pointeren) zodat het direct af is . Bij pointeren is de specie wat duurder ( maar je bespaard de voegspecie ) en is de metselaar langer bezig met metselen . Ook moeten je profielen anders ( op een afstandje) gesteld worden zodat de pointer tussen het profiel en de muur doorgehaald kan worden. Doorgaans krijg de timmerman hier ook wat € voor omdat het meer werk is dan anders.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 19:33
Bij pointeren maak je veel minder (ongeveer de helft) aan productie, vol metselen en pointeren is een ander procede en de maatvoering (erg groot) van de uitgekozen stenen helpt ook niet mee in de productiesnelheid.
Bij normale metselstenen en pointeren liggen de prijzen tussen de 1000 en 1300 euro per duizend stenen excl materialen en toeslagen voor lateien, isoleren, ankers, zaagwerk, enz, enz.
Het is lekker verdienen voor een metselaar, iedere steen die ze leggen is weer een eurootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadwinterNL
Duidelijk en bedankt! Ik vind het prijsverschil wel aanzienlijk, maar dan weet ik in ieder geval hoe het komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
T verschil is inderdaad wel heel groot, ook al omdat de stelpost wel uitgaat van de dubbele hoeveelheid te metselen stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 07:52
Voor ons huis zijn we ook aan het kijken naar de MBI steen, indien je prijs wil drukken kan je hem misschien verlijmen? Dan zou het pointeren en het weer opvoegen moeten wegvallen, de voeg wordt ook wat dunner...

Ik geloof dat onze metser telde op iets van een 22k excl. voor 270m². (even uit het hoofd en algemene prijs per m², toen wisten we nog niet dat het de MBI ging worden)

Mocht je willen kan ik straks wel even kijken wat onze prijs voor de MBI steen is? (Wij zoeken wel te werken met de brown/black formaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadwinterNL
Dat is opzich wel een interessant vergelijk. Als je kijkt naar de prijs per m2 kom je dan uit op zo'n 81-82 euro, terwijl ik op een bedrag van 110 euro per m2 uitkom. De vraag is dan natuurlijk of de metser niet ook met een hogere prijs per m2 komt als je aangeeft dat het die MBI stenen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 11:02
Je baksteen is een stuk kleiner dan een normale baksteen, de hoeveelheid tijd die de metselaar kwijt is om de voegen netjes te pointeren is voor het verticale deel dubbel zoveel als bij een normaal waalformaat baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Je steen is langer, maar dunner. Dus er komen meer lagen op elkaar om eenzelfde hoogte te halen. Je kan maar zoveel lagen stapelen voordat de boel in gaat zakken. Naast de eerder genoemde zaken heb je dus ook een lagere productie. Afhankelijk van je ontwerp is 595mm ook geen fijne maat om te denken in koppenmaat rond penanten, kozijnen en muurdammen. ;)

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCVYmefSBC-zkvkn3iTIEg5QAdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLINREz92R4duXRzhqJWOnM1.png?f=fotoalbum_large

Hier zie ik ook al 4x de teller lopen. Bouwers houden helemaal niet van 'uniek' en 'maatwerk' :P

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 13:49 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 19:33
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:47:
Je steen is langer, maar dunner. Dus er komen meer lagen op elkaar om eenzelfde hoogte te halen. Je kan maar zoveel lagen stapelen voordat de boel in gaat zakken. Naast de eerder genoemde zaken heb je dus ook een lagere productie. Afhankelijk van je ontwerp is 595mm ook geen fijne maat om te denken in koppenmaat rond penanten, kozijnen en muurdammen. ;)

Edit:
[Afbeelding]

Hier zie ik ook al 4x de teller lopen. Bouwers houden helemaal niet van 'uniek' en 'maatwerk' :P
Door de materiaalkeuze (beton) trekt de specie niet heel vlot aan en zal het daardoor ook langer duren voordat je kan pointeren, om s’middags op tijd naar huis te kunnen moet je dus ook op tijd stoppen met metselen waardoor je dus minder meters maakt.
De opmerking over lijmen (wat ook het advies is van MBI) snijd zeker hout en is naar mijn idee waar deze stenen voor gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou niet zo snel betonsteen kiezen overigens. Impregneren houdt het ook niet voor eeuwig en in mijn ervaring blijft beton gewoon niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Ik denk het wel, als ze er maar voor betaald krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Ik denk het wel, als ze er maar voor betaald krijgen ;)
Hence, meerwerk. :P

Pagina: 1