Fiets gekocht bij webshop, ketting loopt er af

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

timpy007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:13:
En dan nog een algemene tip:
Breng hem over ongeveer 3 maanden naar de fietsenmaker: spaken spannen, ketting spannen en algehele check voor de remmen en andere zaken.
Het metaal rekt in t begin nog een beetje en anders krijg je last van gebroken spaken of een ketting die er (weer) de hele tijd vanaf valt.
Het is niet het metaal wat rekt maar de spaken die wat losdraaien door vibraties omdat bij het aandraaien van de nippel het uiteinde van de spaak iets kan meedraaien en tordeert. Bij gebruik van de fiets lost dit zichzelf op maar komen de spaken iets losser komen te zitten.

Ook andere bouten en moeren kunnen lostrillen door gebruik, in de fabriek worden ze niet altijd tot exact het juiste moment aangedraaid. Daarom is de onderhoudsbeurt aan het begin belangrijk. Als je een fiets online koopt zou de verkoper je dit wel moeten vertellen, een fiets is nu eenmaal een product wat onderhoud nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 17-06-2020 08:28 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:11
Johnny schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Het is niet het metaal wat rekt maar de spaken die wat losdraaien door vibraties omdat bij het aandraaien van de nippel het uiteinde van de spaak iets kan meedraaien en tordeert. Bij gebruik van de fiets lost dit zichzelf op maar komen de spaken iets losser komen te zitten.

Ook andere bouten en moeren kunnen lostrillen door gebruik, in de fabriek worden ze niet altijd tot exact het juiste moment aangedraaid. Daarom is de onderhoudsbeurt aan het begin belangrijk. Als je een fiets online koopt zou de verkoper je dit wel moeten vertellen, een fiets is nu eenmaal een product wat onderhoud nodig heeft.
Kijk eens aan, weer wat geleerd. Thanks :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ok eh... De fiets wordt online gekocht. Waarschijnlijk omdat het goedkoper is dan bij de lokale fietsenmaker. Dan is er iets niet goed. De fiets is niet meer nieuw, dus winkel geeft aan: terugbrengen/annuleren koop gaat niet meer. Maar we kunnen hem natuurlijk wel repareren, kom even langs.

Wat is precies je probleem? Wat wil je precies voor gouden loper behandeling? Moeten ze ter plekke komen repareren? Moeten ze een retourdoos voor je opsturen? (want je hebt zelf de verpakking niet meer?) Moeten ze je compensatie bieden voor het feit dat je nu al 2 keer een stukje hebt moeten lopen? Wil je ook vervangend vervoer?

Zoals eerder gezegd: online kopen kan voordelen hebben, voornamelijk op prijs. Op service gaat het nog wel eens mis. Hier echter niet: de winkel geeft aan dat ze gewoon voor je willen repareren. Ik begrijp werkelijk niet wat je probleem is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Komend van iemand die zelf zijn fietsen repareert (oud fietsenmakersgeslacht):
Ketting er af kan meerdere redenen hebben. Niet goed aangespannen, tandwiel voor of achter krom, etc. Aangezien jullie er zelf geen sjoege van hebben: rij ff met dat ding naar een lokale fietsenmaker (lokale zzp, liever geen keten) en laat die kijken. Doen ze meestal gewoon gratis, die jongens zijn zeker nu al lang blij met extra potentiele klandizie. Die kan zo roepen wat het is. Ketting is zo gespannen en als het een krom tandwiel is kun je dat melden en gaat de hele fiets terug. Weet je iig wat er aan de hand is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:33

Kek

3flix

Dit is toch wel HET voorbeeld, waarom je een fiets in een winkel moet kopen en niet voor een wat minder online. Een fiets moet afgesteld worden etc, als je eentje online koopt zal je dat zelf moeten doen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
sypie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:40:
Maak eens een foto of laat die maken en plaats die hier van de situatie met de ketting. Het liefst de ketting in ontspannen stand en de ketting die aan de onderkant omhoog wordt getild met 1 vinger.

Dit filmpje laat ongeveer het verschil van voor en na zien:
[YouTube: Hoe span je een ketting aan - Veloretti]
Nou is de ketting spannen idd geen rocket science, toch lukt het ze bij Veloretti in dit filmpje om het zo onduidelijk mogelijk weer te geven.
Er moeten 4 dingen los/vast gemaakt worden, 3 hiervan zijn niet in beeld. Daarvoor gebruiken ze 3 stukken gereedschap, waarvan 2 niet zichtbaar gebruikt worden. Komisch :+ .

Overigens zou ik als je echt geen benul hebt van fietsen ff naar een lokale fietsenwinkel gaan, die helpen je graag. Of je gebruikt een vrije middag in het weekend om het zelf uit te vogelen, lekker met je handen werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Best wel een interessant vraagstuk, want TS verwacht van een webshop een zelfde service niveau als van de fietsenmaker om de hoek. Iedereen (inclusief ikzelf) lijkt het er mee eens dat je dat niet kunt verwachten. Maar hoe zit dat juridisch? Is er een grondslag voor die stelling?

Nog even los van de logica van het feit dat je over het algemeen betaald voor service en gemak.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:37
Je kunt nu wel zeggen dat de fout is dat er online is gekocht, maar als dat bij een fiets niet mogelijk is, omdat het voor de winkel te lastig is, had die winkel gewoon geen fietsen moeten verkopen he?

Ik ga vanavond even kijken of het mogelijk is om zelf de ketting te spannen, maar ik ben wel mening dat zoiets in principe onder het afleveren valt. Zeker als het achterwiel al geplaatst is.

Kijk, als die er niet had gezeten is het logisch dat je moet afstellen. Maar in dit geval betwijfel ik dat.

Bovendien vind ik het best bijzonder dat winkels een product aanbieden, terwijl ze dan niet de plichten willen die erbij horen. Misschien dat er inderdaad wordt gekozen voor hen vanwege de lage(re) prijs, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze opeens minder plichten hebben.

Maar ik ga inderdaad vanavond even kijken of het zelf gedaan kan worden. Hoewel ik zelf naar de lokale fietsenmaker zou zijn gegaan voor een fiets, vind ik het niet acceptabel als een webshop doorverwijst, aangezien er een werkende fiets is gekocht. Ook op de website staat niet dat je zulk een technisch inzicht moet hebben.
Devil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:11:
Best wel een interessant vraagstuk, want TS verwacht van een webshop een zelfde service niveau als van de fietsenmaker om de hoek. Iedereen (inclusief ikzelf) lijkt het er mee eens dat je dat niet kunt verwachten. Maar hoe zit dat juridisch? Is er een grondslag voor die stelling?

Nog even los van de logica van het feit dat je over het algemeen betaald voor service en gemak.
Op zich hoef ik niet het zelfde niveau, maar ik verwacht uiteindelijk wel een werkende fiets natuurlijk.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:14
Kek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:03:
Dit is toch wel HET voorbeeld, waarom je een fiets in een winkel moet kopen en niet voor een wat minder online. Een fiets moet afgesteld worden etc, als je eentje online koopt zal je dat zelf moeten doen...
Zoals al aangegeven doen de winkels dat ook zelf. En wordt daarna weer transport klaar gemaakt. Dus hoeft hij niet afgesteld te worden. Tenzij dit duidelijk kenbaar is gemaakt.

Dus als de winkel dit niet goed kenbaar heeft gemaakt heeft de winkel 3 opties.

A: Zonder al te veel overlast zelf stellen. Dit kan zelf transport regelen. Maar kan ook op locatie gebeuren(als dat mogelijk is).

B: De kosten vergoeden om het bij de lokale fietsenmaker te laten doen.

C: alles terug nemen en TS zijn geld terug geven.

Optie C zie ik niet snel gebeuren.
B: zal het goedkoopst zijn voor de winkel.
A: heeft de winkel nog steeds alle controlle.

Aangezien het achterwiel er al aan zat is er geen reden om hem niet te kunnen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jantje2000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:12:
Je kunt nu wel zeggen dat de fout is dat er online is gekocht, maar als dat bij een fiets niet mogelijk is, omdat het voor de winkel te lastig is, had die winkel gewoon geen fietsen moeten verkopen he?
Trap er niet in. Het is makkelijk roepen bij een probleempje dat het DE reden is om een fiets niet online te kopen. Een fietsenwinkel.nl of stella is niet zo groot geworden omdat ze prutspul afleveren.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 17-06-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 20:24
Mijn ervaring is, dat als je naar de fietsenverkoper gaat met de online prijs, dat de fietsenmaker vaak ook een scherpe prijs kan neerleggen. Niet zo goedkoop als online, maar scherp. Hij hanteert trouwens ook verschillende reparatie tarieven voor fietsen die bij hem zijn gekocht en die elders zijn gekocht.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:45
Tsja,

Ik heb gisteren de fiets van m'n vrouw opgehaald bij de fietsenmaker maar moest alsnog thuis even de ketting goed spannen. Dat kost me echt minder moeite dan de voordeur open maken. Laat staan om hem weer in te moeten laden en naar de fietsenmaker te moeten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Devil schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:11:

Ik zie geen reden waarom niet. Tenzij duidelijk is verteld aan TS hoe of wat. Maar als ik de meeste online shops bekijk. Is het voorwiel. Trappers zadel en stuur zelf monteren. De rest inc proefrit hebben zij gedaan voor je. En als er iets mis is moeten ze het oplossen. Hoe ze dat doen is hun probleem. Toen mijn rits van een jas kapot was kreeg ik ook de kosten voor de rits vergoed om hem zelf ergens te laten maken(zolang de prijs marktconform was).
Dit kan de winkel ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Jumpman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:17:
Hij hanteert trouwens ook verschillende reparatie tarieven voor fietsen die bij hem zijn gekocht en die elders zijn gekocht.
Dat mag al vind ik het wel wat discriminerend en zou voor mij een reden zijn om elders m'n zaken te brengen. Stel je voor dat als ik een auto in utrecht koop het onderhoud duurder is als ik dat in m'n eigen woonplaats zou doen. Waarom accepteer je dat dan misschien wel van een fietsenzaak maar niet van een autodealer?

(versterkt me trouwens wel in de gedachte die ik had dat ze niet happig zijn om garantiegevallen te doen als je de fiets daar niet gekocht hebt).

Laten we niet doen alsof de lokale fietsenboer heilig is. De fiets van m'n vrouw breng ik jaarlijks voor onderhoud maar daar smeren ze je ook graag een te dure servicebeurt aan zonder te zeggen dat het ook goedkoper kan en voeren dan niet eens gedeeltes uit van dat dure pakket.
Snuurtje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:21:
Via internet kopen en dezelfde service verwachten als van de lokale fietsenboer...Ik denk dat je gewoon moet accepteren en naar hun service point rijden.
Onzin. Mijn eigen fiets die ik wel bij fietsenwinkel.nl heb gekocht had ik voor een beurtje ook grratis op kunnen laten halen. Sure, het duurt even dat je hem terug hebt maar die service bieden ze gewoon wel.

[ Voor 35% gewijzigd door RodeStabilo op 17-06-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 15:17
Via internet kopen en dezelfde service verwachten als van de lokale fietsenboer...Ik denk dat je gewoon moet accepteren en naar hun service point rijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jantje2000
Ik vraag overigens niet om wat er wordt gevonden. De meeste mensen die iets vinden worden niet gehinderd door enige kennis van zaken ;)

Het gaat er om wat er mag, niet wat mensen vinden dat er mag.

Uiteindelijk is het gewoon een bedrijf, dat zich aan wetten moet houden. Als ze dat doen, dan is het prima, doen ze dat niet dan stel ik daar mijn vragen bij.

En misschien zit ik wel fout, dan hoor ik dat graag, maar niet op basis van onderbuikgevoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jantje2000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:19:
Goedenavond allen,

Circa anderhalve week geleden heeft m'n zusje een fiets gekocht bij een webshop. Nadat die in elkaar was gezet (achterwiel zat al in het frame, voorwiel nog niet, enzovoort), heeft ze er op gefietst, echter direct die eerste week liep de ketting er twee keer af. Daarop gaf ze aan de winkel te kennen dat ze gebruik wil maken van het herroepingsrecht, aangezien dit niet zou moeten kunnen. Hierop gaf de winkel aan dat het geld kost om te retourneren en dat dat de fiets nog niet gebruikt mag zijn. Bovendien moet de originele verpakking verplicht nog aanwezig zijn. Volgens mij klopt dit niet?

Maar toen gaven ze aan dat ze de fiets wilden repareren. In principe ook goed. Hiervoor zou de fiets echter naar een filiaal moeten worden gebracht. Het dichtstbijzijnde filiaal zit hier echter een halfuur tot drie kwartier rijden vandaan. Volgens mij is het een regel dat er geen onnodige hindering mag zijn voor het verlenen van garantie. Valt het daarheen brengen van de fiets hieronder?

Op zich lijkt me ook wel dat je zou kunnen zeggen dat het product nonconform is, als zoiets gelijk de eerste week al gebeurt, maar dat vind ik dan weer wat te ver gaan.

Heeft iemand tips hoe hier verder mee om te gaan?
Als je zus de fiets terug wilt sturen omdat die niet bevalt, heb je altijd recht om gebruik te maken van bedenktijd.Indien dit alles netjes aan haar is gemeld vooraf aan de aankoop, gelden minstens 14 dagen.
kosten van retour onder bedenktijd zijn in 1e instantie voor de koper. Of er moet iets anders zijn besproken, of de winkel moet dit niet duidelijk hebben gemaakt vooraf aan de aankoop. Dan zijn de kosten van retour onder bedenktijd voor de webwinkel.

maar nu even iets anders; Het lijkt alsof de reden de ketting is, en dat is een reparatie(verzoek). dat heeft niets te maken met bedenktijd. Het is dus net wat ze wil, fiets repareren/herstellen of geheel terug. Het gebeurt vaker dat men dan een monteur/chauffeur inplant om dit thuis te komen uitvoeren. evt. kun je hen ook bellen met een voorstel om het elders te laten uitvoeren, en wel op kosten van de verkoper.

* Ikzelf zou dan een gehele beurt doen en de kosten van ketting afstellen declareren. Je weet dan zeker dat allen goed is nagekeken en afgesteld.

Dit soort gebeurt aan de lopende band met webwinkels die fietsen verkopen. Eigenlijk is het beter, wanneer je zelf niet handig bent, om deze wijze van aankoop ook niet te doen. je kunt er namelijk weinig van verwachten. Ja, het hoort netjes te gaan, maar het prijsverschil moet ergens vandaan komen. Verder is de kwaliteit van dit soort fietsen(gebruikte materialen) ook niet van beste kwaliteit. Of het moet een aankoop zijn van bekend merk als Batavus, Gazelle, Sparta etc.

*Let wel op; een webwinkel mag bij retour onder bedenktijd een bedrag in mindering brengen ivm gebruik/slijtage. (dit moet wel redelijk zijn) Maar een webwinkel mag nooit een retour onder bedenktijd weigeren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
@Hackus op zich vindt ze de reparatie ook prima, echter niet als we dan daar heen moeten, want dat is gewoon niet handig.
Volgens de EU-wetgeving moeten gebrekkige producten binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden gerepareerd of vervangen zonder dat de consument daarvoor hoeft te betalen. De consument hoeft dus ook de verzendkosten niet te betalen. De verkoper moet dus alle verzendkosten betalen: zowel die voor het terugsturen van de camera naar de verkoper, als de kosten om de camera terug naar u te sturen.
https://europa.eu/youreur...-returns/faq/index_nl.htm

Ik zou dan zeggen dat als er geen kosten betaalt hoeven te worden een autorit ook onder kosten vallen. Dus zat ze het bij ons zouden moeten repareren lijkt me dan? Of gratis ophalen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jantje2000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:31:
@Hackus op zich vindt ze de reparatie ook prima, echter niet als we dan daar heen moeten, want dat is gewoon niet handig.

[...]

Ik zou dan zeggen dat als er geen kosten betaalt hoeven te worden een autorit ook onder kosten vallen. Dus zat ze het bij ons zouden moeten repareren lijkt me dan? Of gratis ophalen natuurlijk
Die kosten zijn inderdaad voor verkoper. Dus kun je hen beter opbellen en een vergoeding afdingen die overeenkomt. Ik denk zelf dat je nog geen €10,- kwijt bent aan de reparatie bij lokale fietsenmaker. Net hoe je het op wilt laten lopen, en op je strepen wilt staan. De keuze is aan haar. (en vaak bij een belletje kun je veel regelen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 11:22
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:08:
Uhh ja. Misschien word ik oud maar wat is (2x) 30 minuten op een nieuwe fiets?
Tja, lees topicstart nog eens en stel je vraag opnieuw?
In topicstart wordt ergens iets gerept over een ketting die van het tandwiel loopt ofzo.. Dus op een nieuwe fiets is 30 minuten te doen maar wat als je naast je nieuwe fiets loopt? Dan wordt 30 minuten fietsen opeens 1,5 uur lopen of wellicht nog langer.
De_Bastaard schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:18:
Tsja,

Ik heb gisteren de fiets van m'n vrouw opgehaald bij de fietsenmaker maar moest alsnog thuis even de ketting goed spannen. Dat kost me echt minder moeite dan de voordeur open maken. Laat staan om hem weer in te moeten laden en naar de fietsenmaker te moeten rijden.
Post eens een foto van je voordeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:27:
Dit soort gebeurt aan de lopende band met webwinkels die fietsen verkopen. Eigenlijk is het beter, wanneer je zelf niet handig bent, om deze wijze van aankoop ook niet te doen. je kunt er namelijk weinig van verwachten.
Waar komt dat idee toch vandaan dat een online fietsenwinkel bagger verkoopt of geen service verleent? Je bent niet de eerste in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:03
Mijn ervaring is, dat als je naar de fietsenverkoper gaat met de online prijs, dat de fietsenmaker vaak ook een scherpe prijs kan neerleggen. Niet zo goedkoop als online, maar scherp. Hij hanteert trouwens ook verschillende reparatie tarieven voor fietsen die bij hem zijn gekocht en die elders zijn gekocht.
De meeste lokale fietsenverkopers kunnen wel mee met de online prijs. Het serviceniveau gaat dan weliswaar ook vaak naar het niveau van de online winkel. Bijvoorbeeld eerste/tweede servicebeurt niet inbegrepen ind e prijs, maar tegen extra tarief(je).
The Eagle schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:54:
Aangezien jullie er zelf geen sjoege van hebben: rij ff met dat ding naar een lokale fietsenmaker (lokale zzp, liever geen keten) en laat die kijken. Doen ze meestal gewoon gratis, die jongens zijn zeker nu al lang blij met extra potentiele klandizie.
De LBS kan het zeer zeker wel. Maar komt toch wel voor dat de internet-fiets niet of later gerepareerd wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon 73 op 17-06-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Waar komt dat idee toch vandaan dat een online fietsenwinkel bagger verkoopt of geen service verleent? Je bent niet de eerste in dit topic.
Hoeft geen bagger te zijn, hoeft geen gebrek aan service te zijn, maar als de aangeboden service niet aan je eisen voldoet (afstand naar servicepunt, teveel gedoe met opsturen of te lang kwijt) en je bent zelf niet heel handig, moet je het gewoon niet online kopen of genoegen nemen met de kosten voor service bij de plaatselijke fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:48
RodeStabilo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Vooraf altijd even Trustpilot checken. Hier een random greep uit reviews van een online fietsenwinkel:
https://nl.trustpilot.com/review/fietsonline.com

Voorspelt niet veel goeds. En zo zijn er meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Mijn fietsenmaker zet altijd op de bon: 10% korting vaste klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Jantje2000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:31:

[...]

Seriously? Hou eens op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
RedFox schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:34:
[...]

Want? Waarom zou je een fiets niet online kunnen kopen als je geen verstand van de techniek hebt? Wel of geen fysieke winkel zegt niks over de (aflever)service.
Een fiets is juist wel een van de producten waar het kopen bij een winkel met aflever service toegevoegde waarde heeft. Een playstation kun je gewoon online op de goedkoopste website bestellen. Een fiets moet klaargemaakt worden na aflevering en het liefst ook aangepast te worden aan de berijder. Dit is als je licht technisch bent ook goed zelf te doen, maar als je dit niet wilt of kun, dan moet je niet voor een duppie op de eerste rij willen zitten.

Er zijn ook online fietsenwinkels die aflever service hebben. Ook lijkt het me dat als er iets is met een fiets dat je het geen probleem moet vinden om een half uurtje in de auto te zitten. Als dit allemaal teveel is kun je ook een Swapfiets nemen, dan ben je helemaal ontzorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
vj_slof schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Vooraf altijd even Trustpilot checken. Hier een random greep uit reviews van een online fietsenwinkel:
https://nl.trustpilot.com/review/fietsonline.com

Voorspelt niet veel goeds. En zo zijn er meer.
https://nl.trustpilot.com/review/stellafietsen.nl

zijn begonnen als online fietsen winkel. en om in ons vak gebied te blijven.

https://nl.trustpilot.com/review/www.maxict.nl

moeten we dan ook maar geen computer onderdelen online bestellen? want immers is
https://nl.trustpilot.com/review/www.hardware-expert.nl

VEEL beter........ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
gysman11 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Seriously? Hou eens op zeg.
Want? Webshops hoeven zich niet aan de regels te houden als dat hen niet goed uitkomt :?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:24

Speedmaster

Make my day...

Pfff... De tijd die je hebt besteed aan dit topic had je als tweaker kunnen gebruiken om even te googelen op kettingspannen, dan had je gezien dat het letterlijk 2 minuten werk is, en in sommige gevallen steeksleutel 8/10 en 15 om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:48
loki504 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:06:
[...]

https://nl.trustpilot.com/review/stellafietsen.nl

zijn begonnen als online fietsen winkel. en om in ons vak gebied te blijven.

https://nl.trustpilot.com/review/www.maxict.nl

moeten we dan ook maar geen computer onderdelen online bestellen? want immers is
https://nl.trustpilot.com/review/www.hardware-expert.nl

VEEL beter........ 8)7
Blind vertrouwen op reviewsites is natuurlijk ook niet handig, maar in de wereld van online fietsenwinkels zitten veel cowboys die alleen maar even snel willen cashen en service 0,0 geven. Ik zou zelf ook nooit een fiets online kopen. Je koopt je nieuwe auto toch ook niet online zonder er eerst even een proefrit in gemaakt te hebben? Het schandaligste vind ik nog dat mensen bij een lokale fietsenwinkel een proefritje gaan maken en dan de fiets ergens anders online bestellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 23:18

Grvy

Bot

Waar halen jullie je fietsen dat je deze op een gouden plaatje aangeleverd krijgt? Toen ik 8 jaar geleden een fiets van 1.000 kocht (stadsfiets, werkt nog steeds) was het "Daar staat die, veel plezier ermee!"

En dat was het.. niks van dit "aanpassen aan berijder" en wat ik in dit topic allemaal lees...

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jantje2000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Want? Webshops hoeven zich niet aan de regels te houden als dat hen niet goed uitkomt :?
Je gaat toch ook geen stapel planken bij de bouwmarkt bestellen en in de grond prikken en dan klagen dat ze voor een schutting wel een heel gebrekkig product hebben geleverd?

Dat stuk tekst dat je aanhaalt, gaat over dat, een gebrekkig product. Zoek daar even de definitie van op, voordat je begint te bedenken dat een online dozenschuiver jouw trip naar een echte fietsenmaker gaat vergoeden omdat jij geen gereedschap hebt. (Let op: dit is mijn mening, ik heb geen zin om hier onderbouwingen voor te zoeken.)

Een fiets met een slappe ketting is geen gebrekkig product. Misschien wordt 'ie wel expres zo geleverd, omdat dat transportschade voorkomt. Een fietsketting rekt bij normaal gebruik ook uit en dient regelmatig gesteld te worden om slijtage te voorkomen.

Je bestelt wel degelijk online om de "kosten rijklaar maken", die een fysieke fietsenwinkel zichtbaar of onzichtbaar rekent bij de aflevering van een nieuwe fiets, uit te sparen. Dat houdt in dat je zelf even alle kabels,* schroeven en ketting langsloopt. Als je dat niet wil, moet je je fiets niet online bestellen.

*: Maar serieus. Met een béétje geluk zijn de remmen ook niet afgesteld. Dus leer eerst de ketting spannen, wat even gerommel is, maar ga dan niet de straat op voordat je ook de remmen hebt getest en gesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 17-06-2020 11:39 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een ketting rekt op door gebruik / slijtage. Vooral in het begin kan het zijn dat je hem nog een keer moet afstellen omdat alles zich gaat zetten door het gebruik.

Als dit "gedoe" niet wil. waarom koop je dan online? Een fiets heeft onderhoud nodig en die zal ook gedaan moeten worden. Hoe was je dat van plan? of is dan de lokale fietsenmaker wel in in beeld? Wat als de ketting door normaal gebruik wat slapper word na 6 maanden ga je dan naar de webwinkel klagen?

Ketting spannen is niet heel lastig.

Uitleg met filmpje:
link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 20:24
gysman11 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Mijn fietsenmaker zet altijd op de bon: 10% korting vaste klanten.
Precies, hij geeft ook korting op papier. Maar ik weet dat er gewoon twee tarieven zijn. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:03
Dus, 3 pagina's verder: winkel heeft aangeboden om te repareren bij hun eigen filiaal. Nu alleen nog even onderhandelen dat het een kosteloze reparatie wordt zoals verplicht en klaar.

Los van het hele feit wat je wel of niet mag verwachten en of online een fiets kopen handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dagion schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:01:
kosteloze reparatie wordt zoals verplicht
[Citation needed]

Een nieuwe fiets die niet rijklaar wordt afgeleverd met een slappe ketting is niet defect of gebrekkig.

Wederom: mijn mening, kom maar op met onderbouwd tegenbewijs. Er wordt hier zó vaak wat geroepen alsof het een feit is terwijl het een mening of verwachting is, het wordt tijd dat we dat erbij gaan zetten in plaats van tussen neus en lippen door roepen dat de webshop dit verplicht is, omdat jij dat toevallig zo vindt.

[ Voor 55% gewijzigd door CodeCaster op 17-06-2020 11:04 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
CodeCaster schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:02:
[...]

[Citation needed]

Een nieuwe fiets die niet rijklaar wordt afgeleverd met een slappe ketting is niet defect of gebrekkig.

Wederom: mijn mening, kom maar op met onderbouwd tegenbewijs. Er wordt hier zó vaak wat geroepen alsof het een feit is terwijl het een mening of verwachting is, het wordt tijd dat we dat erbij gaan zetten in plaats van tussen neus en lippen door roepen dat de webshop dit verplicht is, omdat jij dat toevallig zo vindt.
De winkel heeft zelf al aangegeven dat ze het willen repareren, dus het is niet echt mijn mening maar die van de winkel. En volgens mij heeft TS ook aangegeven dat het niet in de handleiding staat dat je de ketting moet opspannen. Als het in hun voorwaarden of montagehandleiding anders staat ben ik het met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 23:18

Grvy

Bot

@Dagion omdat de winkel dat doet uit dienstverlening maakt het nog steeds niet verplicht...

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Grvy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:15:
@Dagion omdat de winkel dat doet uit dienstverlening maakt het nog steeds niet verplicht...
Daar kun je inderdaad over discussiëren of ze het als dienstverlening doen, maar dan lijkt het mij nog steeds een gebrek als er nergens vermeld staat dat je de ketting moet opspannen. En als het een reparatie is, dan is kosteloos verplicht. Dus, wanneer is iets een gebrek en/of reparatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Boutje los, wiel naar achteren trekken, boutjes vast. Na een paar maanden herhalen bij een nieuwe ketting.
Klaar... opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-07 08:57
op de verpakking stond vast een waarschuwing in de trand van "fiets moet afgemonteerd en afgesteld worden.
In het Engels en als ie echt goedkoop was, in het Chinees of Laotiaans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@Jantje2000 Je hebt natuurlijk geen kant-en-klare fiets besteld, maar nog hier en daar gemonteerd moet worden. Als het de ketting is kun je op zijn minst verwachten dat je dat in orde maakt of in overleg met de verkoper de kosten van een fietsenmaker mag verhalen.

Edit: nu lees ik dat het achterwiel met ketting er al op zat. Dan mag je inderdaad verwachten dat het in orde is. Zo niet, dan testten ze de fietsen niet blijkbaar. Al lijkt het mij dat dit wel gebeurd tijdens het plaatsen van de ketting, maar goed.

Persoonlijk zou ik overleggen of je dit in orde kan laten maken bij de lokale fietsenmaker en de bon / factuur mag declareren via de webshop. Een ketting spannen is niet altijd zo simpel. Er kan een kast om de ketting zitten, of de versnelling kan niet goed afgesteld staan.

[ Voor 65% gewijzigd door Luxicon op 17-06-2020 11:32 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Jantje2000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:25:
Ik vraag overigens niet om wat er wordt gevonden. De meeste mensen die iets vinden worden niet gehinderd door enige kennis van zaken ;)

Het gaat er om wat er mag, niet wat mensen vinden dat er mag.

Uiteindelijk is het gewoon een bedrijf, dat zich aan wetten moet houden. Als ze dat doen, dan is het prima, doen ze dat niet dan stel ik daar mijn vragen bij.

En misschien zit ik wel fout, dan hoor ik dat graag, maar niet op basis van onderbuikgevoel
En dan kan het een principekwestie worden...

Hoeveel geld, tijd en energie wil je eraan spenderen? Dat is geheel jouw eigen keuze.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Luxicon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:27:
@Jantje2000 Je hebt natuurlijk geen kant-en-klare fiets besteld, maar nog hier en daar gemonteerd moet worden. Als het de ketting is kun je op zijn minst verwachten dat je dat in orde maakt of in overleg met de verkoper de kosten van een fietsenmaker mag verhalen.

Edit: nu lees ik dat het achterwiel met ketting er al op zat. Dan mag je inderdaad verwachten dat het in orde is. Zo niet, dan testten ze de fietsen niet blijkbaar. Al lijkt het mij dat dit wel gebeurd tijdens het plaatsen van de ketting, maar goed.

Persoonlijk zou ik overleggen of je dit in orde kan laten maken bij de lokale fietsenmaker en de bon / factuur mag declareren via de webshop. Een ketting spannen is niet altijd zo simpel. Er kan een kast om de ketting zitten, of de versnelling kan niet goed afgesteld staan.
Ik wist ook niet dat dat kon :P

Daar wilde ik vanavond even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Jantje2000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Ik wist ook niet dat dat kon :P

Daar wilde ik vanavond even naar kijken
Waar naar precies? Ik zou nagaan of dit eventueel zelf makkelijk op te lossen is en zo niet, zou ik niet accepteren dat je naar een filiaal moet. Dus lokaal laten repareren op hun kosten is denk ik de beste optie. Al ligt het risico geheel bij hun, als zij het zelf repareren. Maar dan zou je wel vergoeding mogen verwachten voor de reistijd en de moeite (want de fiets moet ook mee). En dan zou je daar ter plekke wachten, of rij je twee keer?

[ Voor 4% gewijzigd door Luxicon op 17-06-2020 11:39 ]

...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:40
Kunnen we geen advocaat inschakelen om de webshop te dagvaarden? 8)7

Span die ketting even, ben je meteen haar favoriete broer en heb je weer genoeg karma voor deze maand verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-07 19:51
CodeCaster schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:02:
[...]

[Citation needed]

https://europa.eu/youreur...-returns/faq/index_nl.htm zie het vijfde punt.
Citation provided ;)

Als je het product zonder reden retour stuurt mag de webwinkel wel de verzenkosten van jou naar hun in rekening brengen mits dat van te voren gecommuniceerd is en je ook zelf mag bepalen hoe je het opstuurt of langs komt brengen. bron

De verkoper mag het product niet weigeren dus ook niet als er een doos mist. bron

Persoonlijk vindt ik het wel zwak van de webshop, heb verschillende fietsen bij twee verschillende webshops online gekocht en die werden netjes afgemonteerd en afgesteld geleverd, waarbij de laatste stappen (stuur, trappers) door de bezorger gedaan werden. De doos werd netjes weer door de bezorger mee teruggenomen. Het kan dus prima netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:47:
Kunnen we geen advocaat inschakelen om de webshop te dagvaarden? 8)7

Span die ketting even, ben je meteen haar favoriete broer en heb je weer genoeg karma voor deze maand verdient.
Hoe weet jij dat dat zo makkelijk kan? Er kan een kettingkast om heen zitten. Misschien moeten de versnellingen worden afgesteld. Misschien moet het achterwiel naar achter verplaats worden. Of een schakel tussen de ketting gehaald worden.

Als je bij de fietsenmaker weg gaat, weet je dat het in orde moet zijn. Een webshop heeft geen pand op mooie locatie nodig (voor de klanten), en geen representatief personeel als verkoper / fietsenmaker zelf.
Je zou zeggen dat een webshop des te meer tijd en geld overhoudt ten opzichte van de traditionele fietsenmaker om ieder geval de montage op orde te hebben.

...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dagion schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:11:
[...]

De winkel heeft zelf al aangegeven dat ze het willen repareren, dus het is niet echt mijn mening maar die van de winkel. En volgens mij heeft TS ook aangegeven dat het niet in de handleiding staat dat je de ketting moet opspannen. Als het in hun voorwaarden of montagehandleiding anders staat ben ik het met je eens.
Mjah. Wat zijn de mogelijke scenario's?

1. Webshop levert met flinterdunne marges fietsen-in-doos van over de hele wereld tot op jouw deurmat. Service nul, maar daar is de prijs dan ook naar.
2. Webshop weet wat ze doen, selecteert wat ze verkopen, weet daardoor wat ze verkopen en is misschien niet de goedkoopste, maar doet hun best.
3. Webshop hoort bij een keten met fysieke winkels, heeft werkplaatsen, kan niet alleen service leveren maar ook onderhoud en reparaties.
4. Webshop is een "moetje" van een bestaande keten, omdat iedereen dat doet, De site zelf is een veredeld faxsysteem dat in jouw lokale winkel uitkomt, fiets wordt kant en klaar geleverd. Wederom met bijbehorende prijs en service.
5. Webshop is een stel laaienlichters dat half werk levert, afdankertjes verstuurt en pas garantie gaat leveren als klanten dreigen met ontbinding of verdere stappen.

En wat er op het internet gebeurt, is dat iedereen op zoek is naar de prijzen van #1, men eist de service van #4, en als er iets ook maar een haartje van perfect verwijderd is, gaat men ervan uit dat ze met shop #5 te maken hebben en schreeuwen over de rechten van de consument. En na zoveel honderden topics, of het nou over keukens, banken, tv's of fietsen gaat, waar meteen onderbuikadvocaten met irrelevante wetteksten en foute aannames gaan lopen te wapperen, voelde ik me even geroepen om een tegengeluid te geven, dus bovenstaande.

Als jij zonodig een fiets online op de goedkoopste plek wil bestellen, zorg er dan ook voor dat je weet of leert hoe je een fiets in elkaar moet zetten. Waar denk je dan dat het prijsverschil vandaan komt? Zo'n fysieke winkel krijgt ze ook gewoon in dozen binnen. Als jij verwacht dat zo'n dozenschuiver elke doos openmaakt om de fiets te controleren, de fiets in elkaar te zetten om te kijken of alles klopt en vervolgens weer in te pakken voor jou, dan mag je niet meer verwachten dat het allemaal niks kost.
Wat is er defect dan?
Als je het product zonder reden retour stuurt mag de webwinkel wel de verzenkosten van jou naar hun in rekening brengen mits dat van te voren gecommuniceerd is en je ook zelf mag bepalen hoe je het opstuurt of langs komt brengen. bron

De verkoper mag het product niet weigeren dus ook niet als er een doos mist. bron
Hier heeft ook niemand het over, en dat is totaal irrelevant aan de rest van de vraag. "Ik heb twee weken rondgefietst op een online bestelde fiets, de doos al weggegooid, en nu wil ik hem terugsturen, moet de shop dat accepteren?" is een heel andere vraag dan wat hier speelt.
Persoonlijk vindt ik het wel zwak van de webshop, heb verschillende fietsen bij twee verschillende webshops online gekocht en die werden netjes afgemonteerd en afgesteld geleverd, waarbij de laatste stappen (stuur, trappers) door de bezorger gedaan werden. De doos werd netjes weer door de bezorger mee terug genomen. Het kan dus prima netjes.
Ja, en jij hebt dus bij een degelijke webshop besteld, met service tot aan de aflevering, en TS niet. Dus daar begint het verschil al. Tenminste, er is mij in dit hele topic niet duidelijk geworden wat er precies nog gemonteerd moest worden, of en waar er ergens vermeld staat dat de fiets door de eindgebruiker nog afgesteld moet worden, enzovoorts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik vind dit wel ver gezocht. Er kan altijd iets los trillen etc tijdens vervoer. Stel eerst eens een diagnose en dan pas kun je stellen of iets niet conform is..
Dus als je een pc koopt en je front usb werkt niet, dan ga je niet eerst kijken wat er is, maar stuur je hem terug ?
Iemand die wél had gekeken dat de onboard usb connector tijdens transport los was gekomen en had hem er weer ingedrukt...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• stylezzz
Luxicon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Hoe weet jij dat dat zo makkelijk kan? Er kan een kettingkast om heen zitten. Misschien moeten de versnellingen worden afgesteld. Misschien moet het achterwiel naar achter verplaats worden. Of een schakel tussen de ketting gehaald worden.

Als je bij de fietsenmaker weg gaat, weet je dat het in orde moet zijn. Een webshop heeft geen pand op mooie locatie nodig (voor de klanten), en geen representatief personeel als verkoper / fietsenmaker zelf.
Je zou zeggen dat een webshop des te meer tijd en geld overhoudt ten opzichte van de traditionele fietsenmaker om ieder geval de montage op orde te hebben.
Omdat het een f*cking fiets is en geen starship enterprise? Komop zeg... 8)7

Mocht het frame nou zo krom als een hoepel zijn door transport en wil de webshop het niet oplossen... ala, dan hebben we gespreksstof. Niet in dit geval.... :)

[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 17-06-2020 13:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In de handleiding of op de site staat vast wel iets over ingebruikname;
lijkt mij niet meer dan logisch dat je zelf iets moet doen voordat de fiets gereed is voor gebruik.

Als je gewend bent om bij een fietswinkel de zaak uit te fietsen met volledig ingesteld, ingeregeld, ingesmeerde fiets ... en je betaalt nu online minder; dan is het logisch dat je zelf iets moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luxicon
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Omdat het een f*cking fiets is en geen starship enterprise? Komop zeg... 8)7

Mocht het frame nou zo krom als een hoepel zijn door transport en wil de webshop het niet oplossen... ala, dan hebben we gespreksstof. Niet in dit geval.... :)
Dat zie jij zo, maar je mag een degelijk product verwachten. Een fiets waar de ketting gelijk vanaf gaat, is erg slordig. Vooral als je dit vergelijkt met een fietsenmaker waar de fiets netjes afgeleverd wordt. Dit gaat om een fiets die voor gemonteerd is. Nogmaals, ik zie de fiets zelf niet en ken de webshop niet, maar ik krijg er een beeld bij van slordigheid / snel geld verdienen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 12:39

De Nelis

en anders maar niet...

Meermaals online een fiets besteld en hoewel ze in elkaar zitten, moet je de afstelling nog wel zelf afronden.
Dit werd overigens ook duidelijk vermeld tijdens het bestelproces, in de voorwaarden en de bijgeleverde handleiding.

Maar goed je kunt er niet vanuit gaan dat als je een fiets online besteld deze perfect naar jouw wensen is afgesteld, hij moet ook in de doos passen dus zal hier en daar iets niet op de juiste plek zitten etc.

Wat meerdere al geopperd hebben, pak er een youtube video bij en pas het aan waar nodig.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-07 10:31
Grvy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:24:
Waar halen jullie je fietsen dat je deze op een gouden plaatje aangeleverd krijgt? Toen ik 8 jaar geleden een fiets van 1.000 kocht (stadsfiets, werkt nog steeds) was het "Daar staat die, veel plezier ermee!"

En dat was het.. niks van dit "aanpassen aan berijder" en wat ik in dit topic allemaal lees...
Hier, 4 jaar geleden bij de lokale Halfords.
Fiets was iets van 500 á 600 euro.
Fiets werd na het uitzoeken afgesteld, zelfs na een proefritje werd het zadel afgesteld.

1e onderhoudsbeurt daarna was gratis (kregen we een voucher voor mee)

Na 3 weken lekke band, werd meteen kosteloos vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:02
Luxicon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Dat zie jij zo, maar je mag een degelijk product verwachten. Een fiets waar de ketting gelijk vanaf gaat, is erg slordig. Vooral als je dit vergelijkt met een fietsenmaker waar de fiets netjes afgeleverd wordt. Dit gaat om een fiets die voor gemonteerd is. Nogmaals, ik zie de fiets zelf niet en ken de webshop niet, maar ik krijg er een beeld bij van slordigheid / snel geld verdienen.
Er kan inderdaad een schakeltje teveel op de ketting zitten, ik vind dat een valide punt, dat doe je niet even zelf. Ik wel, vanmiddag mag ik ook weer voor/achter banden vervangen :) maar meesten doen dit niet even zelf klopt.

Spannen daarentegen kan iedereen altijd, zonder kettingkast weg te hoeven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
pennywiser schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:09:
[...]

Er kan inderdaad een schakeltje teveel op de ketting zitten, ik vind dat een valide punt, dat doe je niet even zelf. Ik wel, vanmiddag mag ik ook weer voor/achter banden vervangen :) maar meesten doen dit niet even zelf klopt.

Spannen daarentegen kan iedereen altijd, zonder kettingkast weg te hoeven nemen.
Bij mijn Gazelle moet toch echt een deel van de kettingkast eraf om bij de kettingspanners en een van de moeren van de achteras te kunnen. Aangezien de kettingkast met allerlei lipjes/palletjes in elkaar klikt is dit niet iets voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:02
loeberce schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Bij mijn Gazelle moet toch echt een deel van de kettingkast eraf om bij de kettingspanners en een van de moeren van de achteras te kunnen. Aangezien de kettingkast met allerlei lipjes/palletjes in elkaar klikt is dit niet iets voor een beginner.
Ok, je bedoelt zo'n opliggend deel, een deurtje ahw. Dat reken ik niet mee in de moeilijkheidsfactor. Jij wel? :) Maar misschien vergis ik me in andermans handigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 17-06-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Blasterxp schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:00:
en je betaalt nu online minder; dan is het logisch dat je zelf iets moet doen.
Ik heb m'n fiets online gekocht. Heb niets zelf hoeven doen. Persoonlijk vind ik gerommel met een ketting of wat dan ook al teveel moeite. Dat mag je ook niet van je klanten verwachten. De eerste servicebeurt was al vrij snel en daar werd wat aan remmerij etc gedaan. Meer dan prima. Vind ik zelf.

Dat er hier best veel geroepen wordt dat je dan maar in de te dure winkel moet kopen vind ik dan ook niet echt heel redelijk.

De fietsbranche is een erg stugge. Het is mijn ervaring dat die al moeilijk doen over garantiegevallen als je de fiets er niet gekocht hebt terwijl ze wel dealer van dat merk zijn. Doei. maar wel lekker klagen over de internetwinkels natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door RodeStabilo op 17-06-2020 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
Luxicon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Of het slordig is of niet is een andere discussie. TS komt met een (hoogstwaarschijnlijk) doodsimpel probleem met de fiets van zijn zusje.....

Normale oplossing : Broerlief kijkt er even naar, komt tot de conclusie dat hij het met 2 steeksleutels kan oplossen en zusje kan probleemloos de weg op.

Forum oplossing : Hoe kunnen wij de winkel in negatief daglicht stellen en hiervoor aansprakelijk stellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Speedmaster schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:10:
Pfff... De tijd die je hebt besteed aan dit topic had je als tweaker kunnen gebruiken om even te googelen op kettingspannen, dan had je gezien dat het letterlijk 2 minuten werk is, en in sommige gevallen steeksleutel 8/10 en 15 om dit probleem op te lossen.
Om daarna een nieuw topic te openen: webshop moet de reparatiekosten vergoeden, want ik moest naar de Action voor 3 steeksleutels van 90 cent p/s en ik moest erheen rijden.

Klagen op tweakers is gewoon veel laagdrempeliger dan zelf actie ondernemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:42
Wat ga je doen als volgende week blijkt dat het zadel/stuur te hoog/laag staat?
Opnieuw een dagvaarding er uit doen? Of de week erna als de bandenspanning te laag is?
pak die sleutel 15 en sleutel 10 en span die ketting lekker zelf, luie d*nder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 00:35

-tom-562

Oliesjeik

*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 88% gewijzigd door Yorinn op 17-06-2020 15:05 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op de man spelen is niet nodig. Nu de topicstart weet dat hij er iets aan kan doen, kan hij zijn zusje helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 17-06-2020 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 12:45
Knap hoe we met zn allen zoveel tijd kunnen kwijt zijn aan iets simpels als een ketting spannen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 00:35

-tom-562

Oliesjeik

Blasterxp schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Op de man spelen is niet nodig. Nu de topicstart weet dat hij er iets aan kan doen, kan hij zijn zusje helpen.
Ik bedoel meer te zeggen dat het spannen van een ketting gewoon geen rocket science is (zoals iemand al zei, het is de Enterprise niet), en in principe iedereen hoort te kunnen, net zoals een bandje plakken (en je boterhammen smeren ;)).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:47
Gaat het herroepingsrecht hier overigens wel op?

Die is toch bedacht zodat je het product kunt testen zoals je ook in de winkel zou doen..Dat is natuurlijk niet een hele week erop fietsen. Ook in de winkel had je dit probleem niet kunnen constateren.

Wat eerder in mij opkomt is dat je de aankopende partij eerst de kans moet geven om een reparatie uit te voeren. En als dat niet mogelijk is dat je dan pas van de koop kunt afzien.

Verder eens met de rest hoor...ketting is zo rechtgezet...als dat al te ingewikkeld is moet je uberhaubt niet een fiets kopen die je gedeeltelijk zelf in elkaar moet zetten ;).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 12:39

De Nelis

en anders maar niet...

Devian schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:25:
[...]als dat al te ingewikkeld is moet je uberhaubt niet een fiets kopen die je gedeeltelijk zelf in elkaar moet zetten ;).
Dit, je zal zo nu en dan toch ook wel eens moeten sleutelen/klein onderhoud moeten plegen aan de fiets. Of gaat ie voor elk wissewasje naar de fietsmaker toe. 8)7

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Voegt niets toe dit

[ Voor 82% gewijzigd door Perkouw op 18-06-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Als de webshop communiceert zoals bepaalde mensen hier, zal het snel gedaan zijn met ze. Wie wil daar dan nog wat kopen. O-)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:19:
en in principe iedereen hoort te kunnen
Volgens wiens principe is dat dan precies? Die van de technische tweakers hier?

Ik zou akkoord gaan met dat je in principe je band op moet kunnen pompen maar ik zal eerlijk zijn; voor de rest ga ik naar een fietsenmaker. Het is zijn vak en ik vind de tarieven tegenwoordig zo laag dat ik geen uren ga prutsen aan een band (bij wijze van spreke) als de Halfords dat voor een halfuurtarief (inclusief band) dat kan doen. Maar goed, ik rij ook altijd een nieuwe fiets waar je al bijna geen gedoe mee hebt, zelfde gaat op voor auto's

Vind ik geen efficient gebruik van m'n beperkte vrije tijd.

Net zoals een autoband trouwens. In ruim 20 jaar autorijden heb ik nog nooit een lekke band gehad. Die ene keer dat het wel misschien gebeurd bel ik de ANWB wel hoor. Schaam ik me totaal niet voor. Ik kan vast iets verzinnen in mijn vakgebied wat die man van de ANWB niet kan mocht ie daar snobby opmerkingen over maken waarom ik dat zelf niet kan. (als er al een reserveband bij je nieuwe auto zit)

Maar ik snap het wel hoor. Heb hier genoeg mensen gelezen die vinden dat je best zelf een oliewissel kan doen van je auto want ja, dat is toch zo simpel?

[ Voor 16% gewijzigd door RodeStabilo op 17-06-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
RodeStabilo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Volgens wiens principe is dat dan precies? De technische tweakers hier?
Geen idee.... Zelfs mijn vrouw plakt haar eigen fietsband kwam ik laatst achter. :D Iets met algemene ontwikkeling gok ik, hulde aan haar broer die haar dat 'vroeger' heeft bijgebracht.
Ik zou akkoord gaan met dat je in principe je band op moet kunnen pompen maar ik zal eerlijk zijn; voor de rest ga ik naar een fietsenmaker. Het is zijn vak en ik vind de tarieven tegenwoordig zo laag dat ik geen uren ga prutsen aan een band (bij wijze van spreke) als de Halfords dat voor een halfuurtarief (inclusief band) dat kan doen. Maar goed, ik rij ook altijd een nieuwe fiets waar je al bijna geen gedoe mee hebt, zelfde gaat op voor auto's

Vind ik geen efficient gebruik van m'n beperkte vrije tijd.
Ik heb geen fietsenmaker binnen 30 minuten fietsen of lopen in de buurt, kortom dat regel ik zelf wel... Scheelt weer wat van mijn beperkte vrije tijd ;)

Mijn auto leased mijn werkgever voor me, dus voordat ik die ook maar met een vinger aanraak om te repareren o.i.d. moet er heel wat gebeuren.
Net zoals een autoband trouwens. In ruim 20 jaar autorijden heb ik nog nooit een lekke band gehad. Die ene keer dat het wel misschien gebeurd bel ik de ANWB wel hoor. Schaam ik me totaal niet voor. Ik kan vast iets verzinnen in mijn vakgebied wat die man van de ANWB niet kan mocht ie daar snobby opmerkingen over maken waarom ik dat zelf niet kan.

Maar ik snap het wel hoor. Heb hier genoeg mensen gelezen die vinden dat je best zelf een oliewissel kan doen van je auto want ja, dat is toch zo simpel?
Vergelijken is ook een kunst blijkbaar.... Een autoband vervangen van de velg of een prop erin schieten kun je niet zonder specialistisch gereedschap, daarnaast is het volgens mij een milieudelict om op straat de olie te verwisselen van je auto. Daarintegen heb ik nog nooit ergens iets gelezen dat je niet zelf je fietsketting mag smeren op straat ;)

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 17-06-2020 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:24:
[...]

Vergelijken is ook een kunst blijkbaar.... Een autoband vervangen van de velg of een prop erin schieten kun je niet zonder specialistisch gereedschap, daarnaast is het volgens mij een milieudelict om op straat de olie te verwisselen van je auto. Daarintegen heb ik nog nooit ergens iets gelezen dat je niet zelf je fietsketting mag smeren op straat ;)
Gaat me niet om de voorbeelden maar om de aannames dat je bepaalde dingen maar moet kunnen in het leven ("ik kan het dus moet jij het ook maar kunnen" ik bedoel... wat is deze) Ik kies er bewust voor om dingen niet te kunnen omdat ze maar beperkt nut hebben gezien de frequentie die het voorkomt en een vakman dat veelal voor een redelijke prijs voor me kan doen.

Ik vewacht ook niet dat iedereen netwerkkabels kan maken. Maar als ik daar een vriend blij mee kan maken doe ik dat graag voor hem. Ik verwacht niet dat hij dat kan.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 17-06-2020 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
RodeStabilo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Gaat me niet om de voorbeelden maar om de aannames dat je bepaalde dingen maar moet kunnen in het leven ("ik kan het dus moet jij het ook maar kunnen" ik bedoel... wat is deze) Ik kies er bewust voor om dingen niet te kunnen omdat ze maar beperkt nut hebben gezien de frequentie die het voorkomt en een vakman dat veelal voor een redelijke prijs voor me kan doen.

Ik vewacht ook niet dat iedereen netwerkkabels kan maken. Maar als ik daar een vriend blij mee kan maken doe ik dat graag voor hem. Ik verwacht niet dat hij dat kan.
Het gaat mij meer om de hedendaagse denkwijze van velen. Natuurlijk is het klote als de ketting van je gloednieuwe fiets eraf loopt, laat daar geen twijfel over bestaan. De exacte oorzaak is tot op dit moment zelfs onbekend, toch loopt de discussie alweer aardig in de richting van 'wat een klotewinkel, we gaan ze dagvaarden!'. Daar wringt de schoen een beetje :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-07 11:04
SkiFan schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:46:
Volgende keer even de TR knop gebruiken :+
Lekker seksistisch weer :|
Als vrouw doe ik het standaard onderhoud aan mijn fiets gewoon zelf.
Alleen die ene keer dat de achterband compleet gaar bleek te zijn (viel niet te plakken) gecombineerd met schijfremmen en een naafversnelling had ik iets van: Dat mag de fietsenmaker doen.

Had ik het zelf gekund? Sure, maar niet mijn tijd waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 18-06-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Het gaat mij meer om de hedendaagse denkwijze van velen. Natuurlijk is het klote als de ketting van je gloednieuwe fiets eraf loopt, laat daar geen twijfel over bestaan. De exacte oorzaak is tot op dit moment zelfs onbekend, toch loopt de discussie alweer aardig in de richting van 'wat een klotewinkel, we gaan ze dagvaarden!'. Daar wringt de schoen een beetje :)
Niemand had dagvaarding advocaat etc in zijn mond genomen.(tot jou eerste post in dit topic). Alleen waar TS juridisch recht op zou hebben. En dat is waar TS om vroeg. Als dat niet is wat jij wil dan moet je een ander (sub) forum zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
loki504 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Niemand had dagvaarding advocaat etc in zijn mond genomen.(tot jou eerste post in dit topic). Alleen waar TS juridisch recht op zou hebben. En dat is waar TS om vroeg. Als dat niet is wat jij wil dan moet je een ander (sub) forum zoeken.
Haha... nee sorry daarvoor is het toch te amusant hier. Maar goed, blijkbaar is iemand die informeert naar zijn rechten niet van plan om die al dan niet uit principe te gaan halen? Je raakt de spijker op zijn kop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:33:
[...]

Haha... nee sorry daarvoor is het toch te amusant hier. Maar goed, blijkbaar is iemand die informeert naar zijn rechten niet van plan om die al dan niet uit principe te gaan halen? Je raakt de spijker op zijn kop denk ik.
Maar dat mag toch iedereen zelf weten? En vaak genoeg is uiteindelijk maar vaak genoeg contact op nemen met de winkel vaak nog wel een reden voor de winkel om alsnog akkoord te geven. Maar dan is het wel fijn om je rechten te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
loki504 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:38:
[...]

Maar dat mag toch iedereen zelf weten? En vaak genoeg is uiteindelijk maar vaak genoeg contact op nemen met de winkel vaak nog wel een reden voor de winkel om alsnog akkoord te geven. Maar dan is het wel fijn om je rechten te kennen.
Uiteraard, maar zoals hier al gezegd is heeft de ts contact opgenomen met de winkel. Deze heeft ook al gereageerd... niet helemaal naar tevredenheid geloof ik maar goed. Is dat reden om meteen in de juridische stand te springen? Of de volwassen grote broer uit te hangen en de fiets van je zus even te fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Uiteraard, maar zoals hier al gezegd is heeft de ts contact opgenomen met de winkel. Deze heeft ook al gereageerd... niet helemaal naar tevredenheid geloof ik maar goed. Is dat reden om meteen in de juridische stand te springen? Of de volwassen grote broer uit te hangen en de fiets van je zus even te fixen?
Als hij nieuw is mogen zij het oplossen ja. Dan ga ik hem niet aanraken. Fabrikanten willen immers helemaal niet dat wij als concumenten er aan gaan zitten. En ja dan kan een stevig gesprek met een manager wonderen verrichten.

En vergeet ook niet dat zij al compleet naast zitten met herroepingsrecht. Dus ja misschien moet er dan een rechter ze maar aan hun verstand brengen. Als het TS niet lukt.

En als ze te weinig marge vragen. Tja dan moet je meer marge vragen en prima service bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
loki504 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:58:
[...]

Als hij nieuw is mogen zij het oplossen ja. Dan ga ik hem niet aanraken. Fabrikanten willen immers helemaal niet dat wij als concumenten er aan gaan zitten. En ja dan kan een stevig gesprek met een manager wonderen verrichten.

En vergeet ook niet dat zij al compleet naast zitten met herroepingsrecht. Dus ja misschien moet er dan een rechter ze maar aan hun verstand brengen. Als het TS niet lukt.

En als ze te weinig marge vragen. Tja dan moet je meer marge vragen en prima service bieden.
Exact, jij behoort tot de hardcore 'sue them' clan hier op het forum. Point taken, now lets move on :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Exact, jij behoort tot de hardcore 'sue them' clan hier op het forum. Point taken, now lets move on :)
Wel jammer dat je er compleet naast zit. Maar goed jij zit hier ook maar met je bakje popcorn. Ipv TS dan wel zijn zus te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Geen idee waar de zus van de ts woont, als het een beetje in de buurt is dan wil ik die 2 steeksleutels vanavond wel even ter hand nemen. Ben ik nog voor beau terug op de bank waarschijnlijk. ;) Misschien kun jij de dagvaarding alvast schrijven? Kijken wie er eerder klaar is.

Nee alle gekheid op een stokje. Het is uiteraard goed als iemand voor zijn rechten opkomt, maar wat ik bedoel te zeggen is dat we alles wel in perspectief moet blijven zien. Daadwerkelijk je rechtsbijstand gaan aanspreken om een fietsketting die eraf ligt te gaan verhalen vind ik wat 'not done'. Zelf ben ik bijvoorbeeld in een rechtzaak verwikkeld namens mijn moeder vanwege een valpartij in haar appartementencomplex waarbij ze zwaargewond is geraakt. Daar zijn rechtbanken en advocaten voor uitgevonden. :)

[ Voor 48% gewijzigd door stylezzz op 17-06-2020 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
stylezzz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:21:
Geen idee waar de zus van de ts woont, als het een beetje in de buurt is dan wil ik die 2 steeksleutels vanavond wel even ter hand nemen. Ben ik nog voor beau terug op de bank waarschijnlijk. ;) Misschien kun jij de dagvaarding alvast schrijven? Kijken wie er eerder klaar is.

Nee alle gekheid op een stokje. Het is uiteraard goed als iemand voor zijn rechten opkomt, maar wat ik bedoel te zeggen is dat we alles wel in perspectief moet blijven zien. Daadwerkelijk je rechtsbijstand gaan aanspreken om een fietsketting die eraf ligt te gaan verhalen vind ik wat 'not done'. Zelf ben ik bijvoorbeeld in een rechtzaak verwikkeld namens mijn moeder vanwege een valpartij in haar appartementencomplex waarbij ze zwaargewond is geraakt. Daar zijn rechtbanken en advocaten voor uitgevonden. :)
Ik vind juist ook dat voor kleine dingen een rechtbank is uitgevonden. Want ja nu is het een ketting. Volgende keer is het iets groters en mag TS dan wel andere klant het ook uit zoeken hoe het product in de winkel komt. Of iemand anders en gaat die misschien een busje huren terwijl dat helemaal niet hoeft.(de kosten dan). En daar moet ook een eind aan komen. Dan kan de premie van de rechtsbijstand ook weer naar beneden want die betalen liever uit als er voor vechten.

Maar goed een junior rechter waar je voor bv 50 euro tot 500 euro kan procederen. Zou in mijn ogen beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:46
@loki504 ik hoop toch dat we in NL het aspect redelijkheid en billijkheid blijven zien. Een zelf af te monteren fiets ben ik niet anders van gewend dat je alles moet nalopen en afstellen: sterker nog, als ik TS was zou ik zuslief nog even helpen om te kijken of alles vast zit voor er een spatbord of rem losraakt.

Bij een reguliere lokale fietshandel fiets je daarom later nog even langs, dan doet de fietsenmaker dat terplekke.

Ik heb m’n les met goedkope online (merkloze/Chinese) fietsen geleerd en zoek weer gewoon iets knaps uit. En als het dan alsnog online is, dan weet ik dat ik een half uur tot een uur moet sleutelen.

Maargoed, het zal ongetwijfeld niet goed genoeg zijn als het niet in vijfvoud op de site van de verkoper staat etc.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
NiGeLaToR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:56:
@loki504 ik hoop toch dat we in NL het aspect redelijkheid en billijkheid blijven zien. Een zelf af te monteren fiets ben ik niet anders van gewend dat je alles moet nalopen en afstellen: sterker nog, als ik TS was zou ik zuslief nog even helpen om te kijken of alles vast zit voor er een spatbord of rem losraakt.

Bij een reguliere lokale fietshandel fiets je daarom later nog even langs, dan doet de fietsenmaker dat terplekke.

Ik heb m’n les met goedkope online (merkloze/Chinese) fietsen geleerd en zoek weer gewoon iets knaps uit. En als het dan alsnog online is, dan weet ik dat ik een half uur tot een uur moet sleutelen.

Maargoed, het zal ongetwijfeld niet goed genoeg zijn als het niet in vijfvoud op de site van de verkoper staat etc.
Redelijkheid en billijkelijkheid kennen we zeker nog wel in Nederland. En het hangt heel erg van de site af. Want de paar online fietsen shops die ik had bekeken geven gewoon aan dat alles is aangespannen en zelfs nog een proefrit mee is gemaakt al voren hij weer terug in de doos gaat. En je alleen de trappers zadel voorwiel en stuur moet monteren. Als dat ook zo staat op de site(we weten niet wie de verkoper is). heeft de winkel dus niet gedaan wat ze zouden doen. En ja daar mag dan wel tegen overstaan dat ze iets beter hun best doen. Ik ben voor mijn werk met enkele regelmaat naar mensen toe gegaan om shit op te lossen die mijn collega's. Kost mijn baas ook geld en tijd. Maar soms kan je niet anders.

En het hangt er in dit geval vanaf of er "normaal" gefietst kan worden met de fiets of dat hij een andere manier moet vinden om de fiets bij de winkel te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 17-06-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
hackerhater schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Lekker seksistisch weer :|
Als vrouw doe ik het standaard onderhoud aan mijn fiets gewoon zelf.
Alleen die ene keer dat de achterband compleet gaar bleek te zijn (viel niet te plakken) gecombineerd met schijfremmen en een naafversnelling had ik iets van: Dat mag de fietsenmaker doen.

Had ik het zelf gekund? Sure, maar niet mijn tijd waard.
Wat is hier seksistisch aan? Zus van TS geeft duidelijk aan een probleem te hebben en het niet te kunnen. Als ik dan zeg dat hij het haar wel mag leren, dan is dat toch niet seksistisch? Integendeel, ik wens vrouwen graag gelijk te behandelen. Lekker rolbevestigend weer dat je denkt dat ik het seksistisch bedoel. tsssss....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantje2000
Jongens, allemaal rustig. Nee, ik heb nog geen tijd gehad om te testen of het mogelijk is om het wiel naar achteren te zetten.

Maar ik heb zelf ook geen zin in een dagvaarding, rechtbank, enzovoort. Ik was puur even geinteresseerd in hoe het nou werkt. En natuurlijk moet het werkend worden, maar ik ga uiteraard niet meer tijd besteden aan het recht halen dan dat het zelf oplossen zou kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jantje2000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:42:
Jongens, allemaal rustig. Nee, ik heb nog geen tijd gehad om te testen of het mogelijk is om het wiel naar achteren te zetten.

Maar ik heb zelf ook geen zin in een dagvaarding, rechtbank, enzovoort. Ik was puur even geinteresseerd in hoe het nou werkt. En natuurlijk moet het werkend worden, maar ik ga uiteraard niet meer tijd besteden aan het recht halen dan dat het zelf oplossen zou kosten
Een ketting spannen kost over het algemeen minder tijd dan je nu al in dit topic kwijt bent.
Ik snap je frustraties, maar zie het als leergeld: sommige zaken koop je niet online, een fiets is daar een goed voorbeeld van. Sowieso kun je zelfs de goedkopere fietsen tegenwoordig gewoon bij een fietsenwinkel kopen, dat heeft je net wat meer zekerheid. Popal is een goed voorbeeld, dat merk was ooit enkel online te krijgen (zo ver ik weet), maar tegenwoordig heb je zelfs officiële Popal-dealers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
loki504 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Redelijkheid en billijkelijkheid kennen we zeker nog wel in Nederland. En het hangt heel erg van de site af. Want de paar online fietsen shops die ik had bekeken geven gewoon aan dat alles is aangespannen en zelfs nog een proefrit mee is gemaakt al voren hij weer terug in de doos gaat. En je alleen de trappers zadel voorwiel en stuur moet monteren. Als dat ook zo staat op de site(we weten niet wie de verkoper is). heeft de winkel dus niet gedaan wat ze zouden doen. En ja daar mag dan wel tegen overstaan dat ze iets beter hun best doen. Ik ben voor mijn werk met enkele regelmaat naar mensen toe gegaan om shit op te lossen die mijn collega's. Kost mijn baas ook geld en tijd. Maar soms kan je niet anders.

En het hangt er in dit geval vanaf of er "normaal" gefietst kan worden met de fiets of dat hij een andere manier moet vinden om de fiets bij de winkel te krijgen.
Perspectief noem ik het.... er loopt nu ook een topic over een paar schoenen met een productiefout waarvan de winkel gewoon zegt "hey, kies maar wat uit ter vervanging" en de ts niet in staat is om zelf een reactie te geven maar een voorbeeldbrief gaat zoeken op het juridisch loket. Tsjah.... wat is er nou verkeerd aan "ik wil graag schoen x ter vervanging"?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:59

MLLL

Palm Treo 650

Vijf pagina's over een afgelopen fietsketting, humor....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:46
MLLL schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:30:
Vijf pagina's over een afgelopen fietsketting, humor....
Als je meer posts per pagina toont is het er maar 1 :+

Maar dit is Tweakers. Iedereen die nog geen ketting kon spannen, heeft nu geen excuus meer.

Ik wacht op instructies over ketting onderhoud, vervanging en de vraag of een tandriem toch niet beter is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:16
zacht schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Een ketting spannen kost over het algemeen minder tijd dan je nu al in dit topic kwijt bent.
Ik snap je frustraties, maar zie het als leergeld
[...]
Laten we wel wezen, TS is vrij rustig en redelijk. Het zijn vooral andere posters die pagina's vol schrijven over de juridische consequenties van een losse ketting van de zus van een tweaker en wat de moderne mens al dan niet aan vaardigheden hoort te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Lapa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Laten we wel wezen, TS is vrij rustig en redelijk. Het zijn vooral andere posters die pagina's vol schrijven over de juridische consequenties van een losse ketting van de zus van een tweaker en wat de moderne mens al dan niet aan vaardigheden hoort te hebben.
Dat komt ook door het feit dat de TS overwoog om de fiets binnen de 2 weken terug te sturen....
Mijns inziens een beetje misbruik maken van de rechten.

Mijn ervaring is dat een fiets na een paar honderd km toch eens nagekeken moet worden.
Er zijn altijd wat dingen die zich zetten (remmen, spaken, balhoofd, trapas,...) en er kan al eens een rammeltje optreden.
Ofwel doe je dat zelf, en klaag je niet, ofwel koop je je fiets bij een fietsenmaker, en dan is dat eerste nazicht meestal gratis.

Ik weet dat de FM het op dit moment verschrikkelijk druk hebben, dus als jij daar aan komt met je "internet" fiets om een ketting te spannen, dan denk ik niet dat die direct alles laat vallen om jou ineens van dienst te zijn voor 10€.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Dat komt ook door het feit dat de TS overwoog om de fiets binnen de 2 weken terug te sturen....
Mijns inziens een beetje misbruik maken van de rechten.

Mijn ervaring is dat een fiets na een paar honderd km toch eens nagekeken moet worden.
Er zijn altijd wat dingen die zich zetten (remmen, spaken, balhoofd, trapas,...) en er kan al eens een rammeltje optreden.
Ofwel doe je dat zelf, en klaag je niet, ofwel koop je je fiets bij een fietsenmaker, en dan is dat eerste nazicht meestal gratis.

Ik weet dat de FM het op dit moment verschrikkelijk druk hebben, dus als jij daar aan komt met je "internet" fiets om een ketting te spannen, dan denk ik niet dat die direct alles laat vallen om jou ineens van dienst te zijn voor 10€.
Gelukkig zijn er ook een hoop FM die niet werken voor een fietsen winkel. en hem zal het worst wezen of je nu bij random winkel op de hoek. of op Internet iets heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
loki504 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Gelukkig zijn er ook een hoop FM die niet werken voor een fietsen winkel. en hem zal het worst wezen of je nu bij random winkel op de hoek. of op Internet iets heb gekocht.
Klopt, misschien zijn die er in NL. In België overleven die niet, hun marge ligt duidelijk bij verkoop.
Alhoewel ik hier iemand ken die fietsen aan huis herstelt in bijberoep. Doet geen verkoop, maar heeft dan ook niet de kosten van een winkel.
En uiteraard ... uurtje ... factuurtje.
Je ketting aanspannen op je 2 weken oude fiets zal je moeten betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Klopt, misschien zijn die er in NL. In België overleven die niet, hun marge ligt duidelijk bij verkoop.
Alhoewel ik hier iemand ken die fietsen aan huis herstelt in bijberoep. Doet geen verkoop, maar heeft dan ook niet de kosten van een winkel.
En uiteraard ... uurtje ... factuurtje.
Je ketting aanspannen op je 2 weken oude fiets zal je moeten betalen.
Ik heb het ook over mensen aan huis/ vanuit hun garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nou TS, wat heb je gedaan ? Want dit had je allang ff op kunnen lossen of iig even een diagnose stellen, voordat je roeptoetert over conformiteit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

*knip*Trollen mag je achterwege laten, dat voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 173% gewijzigd door Yorinn op 21-06-2020 16:33 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1 2 Laatste