Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Problemen met zonneboiler, hoe nu verder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MarB2020
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 22-05 18:24
Ik heb sinds ongeveer 3,5 jaar een HR Solar zonneboiler (gesloten druksysteem) welke geplaatst is tijdens de bouw van het huis.
Omdat ik een lichte lekkage ontdekte boven de afdichting van het expansievat heb ik de installateur van de bouw gevraagd hoe dit hersteld kon worden en deze gaf aan die week wel langs te komen, echter hoorde ik niets van ze dus heb ik een lokale installateur gebeld. Vooraf heb ik gevraagd of ze ook ervaring met zonneboilers hadden en dat hadden ze dus kwam er een monteur langs.

Deze heeft de in de middag na het lezen van de gebruiksaanwijzing omdat hij niet bekend was met dit systeem van HR Solar, de hete vloeistof uit de leidingen afgetapt en doorgemeten (antivries waarde was volgens hem tussen de -27 en -29) en vervolgens een nieuw expansie vat gekoppeld omdat hij de oude niet vertrouwde ondanks dat er geen vloeistof in het vat zat en er ook geluidsverschil was tussen boven en onder (schel) tikken. Daarna heeft hij de vloeistof met de hand teruggepompt en omdat de druk al 3 bar was een halve liter van de vloeistof niet meer teruggepompt. Toen is hij weggegaan en zei dat ik de druk van het systeem in de gaten moest houden. De druk zakte 's morgens tot 1,5 bar (moet minimaal 2 bar zijn volgens de fabrikant) en ik heb toen contact gehad met de leverancier HR Solar en deze gaven aan dat er absoluut met een vulpompkar teruggepompt had moeten worden om lucht in het systeem te voorkomen.

Ik heb de installateur van de bouw gevraagd wat er in de leiding zat en deze was afgevuld met blanke glycol. Met de lokale nstallateur heb ik contact gehad en gezegd dat de druk te laag was en dat het met een vulpompkar afgevuld moest worden. Toen is de monteur is weer teruggekomen. Hij zei dat het met de hand terug pompen niet had gemogen en dat zijn vorige meter kapot was om de antivries waarde te meten en had nu een andere meter bij zich. Hij moest wel even kijken hoe deze nieuwe meter werkte dus met de handleiding erbij heeft hij de glycol getest, de antivries waarde was -40 C.
Toen ik even naar beneden liep, had hij na spoelen van de meter nog een keer gemeten en bleek de antivries waarde -30 te zijn, de pH was 9 (moet boven de 7 zijn). Vervolgens heeft hij de leidingen leeg laten lopen in de vulpompkar en het bakje met niet terug gepompte vloeistof erbij gedaan en het vloeistof niveau bleek te laag te zijn want toen hij ging pompen zoog het systeem lucht aan. Ik denk dat er maximaal 2 a 2,5l liter uit het systeem kwam.
Hij heeft er 6 liter water bij gedaan en de pomp aangezet. Er staat in de handleiding dat de druk tot wel 3 bar gebracht moet worden bij pompen maar met het pompen kwam de druk op 5 bar (6 bar is maximaal op de meter). Dit zo even een paar minuten laten staan en toen uitgezet en nog eens herhaald waarbij de druk naar het rood (maximaal) ging omdat hij de retourslang niet open had gezet. Pompkar weer uit gezet (de pompkar maakte een enorm piepend geluid). Toen weer aangezet, paar minuten tot 5 bar (de pompkar kon niet geregeld worden op een lagere druk en had maar 1 stand) en daarna heeft hij het systeem gesloten en op 3 bar teruggezet (in de handleiding staat 2 bar maar omdat we eerder de druk zo hadden zien teruglopen is deze niet lager gezet uit voorzorg tegen te lage druk).

Nu zou er geen lucht meer in de leidingen zitten vanwege het intensieve spoelen. De antivries waarde heeft hij weer gemeten en was toen -15. Dat is te laag want deze moet volgens het boekje -23 zijn. Hij maakte zich wel zorgen omdat hij op de vloeistof witte schuim zag en daarmee zou er toch lucht in geblazen zijn en vertrouwde het niet. Ik moest de druk goed in de gaten houden. Het leek ons het beste om de vloeistof voor de koude wintertijd te vervangen maar ik dacht dat het nu voorlopig toch wel goed zou moeten zijn.

Omdat ik er vannacht niet van kon slapen (ik ben een alleenstaande moeder en heb niemand om mee te sparren hierover) ben ik naar de zolder gelopen om de druk te controleren, deze was nu nog maar 0,5 bar. Dus nog slechter dan toen het met de hand was terug gepompt. De temperatuur in het vat is rond de 65 C en in de leidingen rond de 16 C. Ik ben het nu wel zat eigenlijk en wil het liefst de stekker uit het apparaat trekken.
De monteur is al 2,5 uur met het systeem bezig geweest (inclusief een nieuw expansievat) dus ik krijg waarschijnlijk al een rekening van honderden euro's (350?) terwijl ik en de kinderen maximaal 50 euro besparen omdat we amper warm water gebruiken omdat we maar circa 30 minuten totale douche tijd per week hebben. Misschien heb ik wel lekkage aan de zonzijde (?), moet ik nu vloeistof laten vervangen met deze intallateur en dan hopen dat het wel goed is (ben dan weer minimaal 150 euro verder). Ik weet niet meer wat ik moet doen. Stekker eruit of nog een keer investeren in de hoop dat het dan wel goed is. En wat kan er aan de hand zijn dat de systeemdruk nu zoveel lager is dan toen met de hand is gevuld.

• DoubleTweak
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:11
Ik heb hier geen verstand van helaas, maar zoals je verhaal klinkt zou ik een andere monteur laten komen (als je dat nog wilt tenminste). Het klinkt alsof hij veel te weinig kennis en kunde heeft van het systeem. Heeft HR Solar geen lijst van dealers/monteurs die opgeleid zijn om het systeem te onderhouden?

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19:34
Vervelende situatie.

Ik vraag me af of er garantie zit op het werk van een van de vorige installateurs. Anders lijkt het financieel inderdaad dat je bijna op het punt bent waar je het ding beter kunt saneren.

Ik weet niet wat er gebeurt als je letterlijk de stekker uit het apparaat trekt. Misschien kan de resterende vloeistof gaan koken op een zonnige dag en een ontploffing veroorzaken?
Indien de vloeistof volledig wordt afgetapt kan dat laatste in ieder geval niet.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kun je in het vat een verhitterelement kwijt?
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Als je ook zonnepanelen hebt, is dat een mooie vervanging, ook in het nasaldeertijdperk.

Afkoppelen die zonnecollector.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19:34
@AUijtdehaag
Ja maar ik denk dat ze geen doe het zelfer is, mogelijk geen PV heeft en dan zal gas, zolang het er is, altijd goedkoper blijven dan elektriciteit.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Dat zijn een hoop aannames.
Volgens mij is zonne energie goedkoper. Valt gratis uit de lucht namelijk.
Als dat niet meer zo is, zijn wij er ook niet meer.

Ik ga ervan uit, dat er nu ook een (gas) naverwarming op zit.
Dus je verwarmt enkel elektrisch, als er licht op je dak valt.
Dezelfde situatie als nu, maar dan zonder de lekkages en oplopende kosten om die telkens te verhelpen.
Als dan de plofketel het een keer begeeft, dan heb je ook nog eens een backup en warme douche.

[Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2020 07:44]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Als je besparing maar zo minimaal is dan zou ik er geen euro meer aan uitgeven ,als je al 350 euro hebt gespendeerd en je bespaart 50 euro dan heb je er al 7 jaar geen voordeel meer van. Waarom zou je die periode nog langer maken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MarB2020
Bedankt voor de reacties, ja ik denk ook dat het systeem met alle kosten die ik nu al heb (mits ik die allemaal moet betalen) niet uit kan. Ik kan nog kijken of ik het installatiebedrijf in gebreke kan stellen voor een deel van de kosten. En ik heb wel zonnepanelen en hou elk jaar ongeveer 300 kwh over wat terug gaat naar het energienet dus ja misschien zou ik daarmee later het vat kunnen verwarmen als iemand voor mij die constructie kan maken. Goed ook denk ik om even uit te zoeken hoe ik het systeem kan achterlaten als ik het uitzet. Met de druk van 0,5 bar waar het systeem naartoe zakt zou je denken dat er niet veel vloeistof meer in kan zitten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MarB2020 Die 300 kWh hou je over, nadat er gesaldeerd is.
Dus je jaaropwek streep je weg, tegenover je jaarverbruik.

In de toekomst, wordt salderen met 11% per jaar afgebouwd.
Dan "telt" hoofdzakelijk nog wat je "direkt" verbruikt overdag.
Je wilt dus zoveel mogelijk, je opgewekte zonne energie "direkt" verbruiken.

Zo een "aton power to heat" van Technische Alternative, meet constant, wat je teruglevert aan stroom.
Daarbij past hij "traploos" het verhitter element aan.
Totdat het vat (instelbaar) op 55 graden staat, dan stopt hij met verwarmen.
Zet je plots koffie of draai je een was, dan past het element zich aan, aan je verbruik. (meet teruglevering)

Ideaal dus, wanneer salderen is vervallen en zoveel mogelijk direkt verbruik belangrijker is.

Maar wie gaat hem inbouwen?
Een alternatief is Eddi van Zappi

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2020 08:35]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@MarB2020 Kun je je topicstart wellicht voorzien van wat enters/paragrafen? Het is nu één grote lap met tekst, ik kan mij voorstellen dat dit mensen ontmoedigt om je verhaal te lezen ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MarB2020
@ThinkPad ja dat zal ik wel even doen!

@Auijtdehaag ja wie het gaat inbouwen is de vraag, maar het vat moet ik wel laten staan mocht ik de stekker eruit trekken.

• dick133a
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16-06 18:06
MarB2020 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:10:
Bedankt voor de reacties, ja ik denk ook dat het systeem met alle kosten die ik nu al heb (mits ik die allemaal moet betalen) niet uit kan. Ik kan nog kijken of ik het installatiebedrijf in gebreke kan stellen voor een deel van de kosten. En ik heb wel zonnepanelen en hou elk jaar ongeveer 300 kwh over wat terug gaat naar het energienet dus ja misschien zou ik daarmee later het vat kunnen verwarmen als iemand voor mij die constructie kan maken. Goed ook denk ik om even uit te zoeken hoe ik het systeem kan achterlaten als ik het uitzet. Met de druk van 0,5 bar waar het systeem naartoe zakt zou je denken dat er niet veel vloeistof meer in kan zitten.
Weet je zeker dat er geen garantie meer op zat? Eventueel via woningborg?

Had je er geen serviceabonnement op zitten zoals voor een CV?

Meestal moet er jaarlijks even een anode ofzo gecontroleerd worden. Zou in de handleiding moeten staan.

En hoe weet je dat dat ding maar 50 euro per jaar opgeleverd heeft?

• Solar Masters
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 18-06 13:29
Een zonneboiler heeft een opbrengst per vierkantenmeter van 5x hoger van een PV installatie! Daarnaast sla je de energie ook nog zelf op en verlies je ook niet nog eens opbrengst daaraan.

Het probleem in Nederland zit hem gewoon in de kennis rondom zonnewarmte. Iedereen weet dat dit de toekomst is maar PV is makkelijker.

Zonneboiler afpersen, vullen en ontluchten en gaan!
Wel vloeistof controleren wand een antivries van -40 bestaat niet! dat is puur onverdund en zal moeten worden terug gebracht naar ca. -30 - -25 graden. PH van 9 is oke.

Druk moet worden afgesteld aan de hand van het hoogteverschil tussen manometer en bovenkant collector. En niet zomaar een druk van 3 bar.

Mvg,

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13-06 15:50
Solar Masters schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:31:
[...]

Een zonneboiler heeft een opbrengst per vierkantenmeter van 5x hoger van een PV installatie! Daarnaast sla je de energie ook nog zelf op en verlies je ook niet nog eens opbrengst daaraan.

Het probleem in Nederland zit hem gewoon in de kennis rondom zonnewarmte. Iedereen weet dat dit de toekomst is maar PV is makkelijker.

Zonneboiler afpersen, vullen en ontluchten en gaan!
Wel vloeistof controleren wand een antivries van -40 bestaat niet! dat is puur onverdund en zal moeten worden terug gebracht naar ca. -30 - -25 graden. PH van 9 is oke.

Druk moet worden afgesteld aan de hand van het hoogteverschil tussen manometer en bovenkant collector. En niet zomaar een druk van 3 bar.

Mvg,
Eigenlijk zou je de druk bij de collector moeten meten. Of uitrekenen. Ik meet in de kelder, ongeveer 50 cm boven de vloer. Ongeveer 13 meter kolom tot de nok van het dak(collectoren). Druk is ongeveer 2.5 Bar beneden. Dat gaat goed, geen lucht in het systeem.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

Anoniem: 579345

Hallo MarB

ik las uw verhaal en heb precies zelfde probleem gehad met hr solar zonneboiler.

Daarom wil ik u een aantal tips geven met mijn ervaring met hr solar

als de druk in uw systeem 0,5 bar is zou ik de pomp uit zetten de pomp zal meer in de droge lucht draaien dan echt vloeistof pompen.

Er van uitgaande dat de lek binnen ( op zolder ) opgelost is, is de kans erg groot dat de zonnecollector op het dak lek is.
Dit kunt u checken bij droog weer een ( zomer dag ) bekijk dan het paneel is deze wit uitgeslagen ( witte waas ) dan is deze lek.

Hr solar zal u vertellen dat dit zo hoort die condens vorming maar niet bij 25 graden in de zomer. Op een koude natte dag of zoals nu mag er een beetje condens in het paneel zitten.

ook zal ik via de website van hr solar een bedrijf zoeken voor reparatie en niet zomaar een bedrijf bellen.

Let wel op de bedrijven via hr solar die worden weergegeven op uw postcode of plaats kunnen door drukte ook wel eens een zzp'er sturen en die is dan niet officieel herkend bedrijf.

HR solar geeft volgens mijn documenten 5 jaar garantie op de producten.

Ik ben zelf half jaar of langer bezig geweest met hr solar en monteurs na veel telefonisch en mail contact heb ik het via coulance een nieuw paneel gekregen en geplaatst.

De druk in uw systeem mag 0,5 bar hoger zijn dan het expansie vat dus als uw expansie vat 1,8 voordruk heeft mag uw hr- solar systeem max 2,3bar zijn.

Laat dit niet hoger zijn dan 2,3 want bij mij hebben ze de druk na reparatie op 4 bar gezet en afgelopen zomer kwam ik in de problemen waarbij de druk in het systeem opliep tot 7 a 8 bar.

ik hoop u zo iets te hebben kunnen helpen mocht iets willen weten wat ik hier niet genoemd heb hoor ik dit graag.

gr Ronald

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 579345 op 02-11-2020 18:41]

• Solar Masters
Beste MarB2020 en Ronald,

Condens in een collector is eigenlijk altijd een installatie fout en ligt niet aan het materiaal! Aangezien de collector een enkele glasplaat heeft zal deze condenseren als hij warmte is dan de buitenlucht (meestal nachts nadat de boiler is opgewarmd.) Je kan er dan ook uit opmaken dat er warmte vanaf je zonneboiler terug naar de collector stijgt. (vaak al te herkennen doordat de collector op het einde van de dag heel langzaam afkoelt. De isolatie achter de absorptieplaat raak hierdoor verzadigt en de condens zal waarschijnlijk pas tegen de zomer weer verdwijnen (soms blijven er kalksporen achter en is er niks meer aan te doen.) Over het algemeen is een warmteslot van 10x de leiding diameter voldoende.

Een andere optie wat ik ook vaker zie bij HR Solar systemen is een te korte leiding lengte tussen pompgroep en collector. met moet zoizo minimaal 5m zijn!

De druk in het systeem is ver bescherming van het vloeistof. Als de druk nu lager is zou ik de voordruk van het expansievat eerst controleren in drukloze toestand en als die klopt het systeem afpersen en controleren op lekkage. Bij een hoogteverschil van 13m zou je een voordruk van 2.0b moeten instellen op het expansievat (als het systeem drukloos is) en de bedrijftsdruk vervolgens afstellen op 2.3b in koude toestand (ca. 20 graden celsius.) Zou is het vloeistof beschermt tegen oververhitting en raakt niet vroegtijdig in stagnatie.

Mvg, Stefan Verwijs

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:28:
@MarB2020 Die 300 kWh hou je over, nadat er gesaldeerd is.
Dus je jaaropwek streep je weg, tegenover je jaarverbruik.

In de toekomst, wordt salderen met 11% per jaar afgebouwd.
Dan "telt" hoofdzakelijk nog wat je "direkt" verbruikt overdag.
Je wilt dus zoveel mogelijk, je opgewekte zonne energie "direkt" verbruiken.

Zo een "aton power to heat" van Technische Alternative, meet constant, wat je teruglevert aan stroom.
Daarbij past hij "traploos" het verhitter element aan.
Totdat het vat (instelbaar) op 55 graden staat, dan stopt hij met verwarmen.
Zet je plots koffie of draai je een was, dan past het element zich aan, aan je verbruik. (meet teruglevering)

Ideaal dus, wanneer salderen is vervallen en zoveel mogelijk direkt verbruik belangrijker is.

Maar wie gaat hem inbouwen?
Een alternatief is Eddi van Zappi
Sorry hoor, maar je bent er nu een heel hoop dingen aan het bijhalen zonder het werkelijke probleem te adresseren.

Een zonneboiler van 3,5 jaar oud heeft gewoon garantie op de meeste componenten, alsook het installatiewerk. Dit dient de oorspronkelijke installateur op te lossen.

De lokale installateur klinkt als een Teun de Beun. Die heeft nu een aantal ernstige fouten gemaakt. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je zijn gehele factuur moet betalen.

• Solar Masters
https://www.resol.de/en/produktgruppe/12

Voor het direct verbruiken van stroom is ook gewoon een regeling op de markt!

Ik gaf de technische oplossing om de installatie werkend te krijgen. Dat de lokale installateur dan misschien weinig kennis heeft gehad zou kunnen maar je gaat er maar weinig vinden in Nederland die alles van zonnewarmte weten. De ondersteuning van Fabrikant naar installateur is op dit moment niet voldoende of in installateur vraag het niet na als hij iets niet weet.

Ik heb zelf tientallen systemen van HR Solar gezien en overal zie je de zelfde problemen terugkomen. (Niet alleen bij HR Solar trouwens) Het probleem begint al dat je in Nederland zonder enige opleiding zonneboiler installaties mag instaleren. Daarnaast moet je je afvragen hoe goed de ondersteuning van collector fabrikanten daadwerkelijk is. Ze maken de collectoren maar het betekend niet dat ze alles van de hydraulische systemen weten. Een mooi voorbeeld hiervan is HR Solar wel aangezien de schema's die hun verstrekken niet kloppen en in de nieuwe pompgroepen geen eens een flowmeter meer zit waar mee je het systeem kun afstellen! (toch wel 1 van de belangrijkste dingen in een zonneboiler systeem.) Veel schema's worden ook gekopieerd uit Duitse systemen terwijl we in Nederland totaal anders werken als het gaat om CD en warmwater bereiding.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True