Toon posts:

Problemen met zonneboiler, hoe nu verder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MarB2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 15:51
Ik heb sinds ongeveer 3,5 jaar een HR Solar zonneboiler (gesloten druksysteem) welke geplaatst is tijdens de bouw van het huis.
Omdat ik een lichte lekkage ontdekte boven de afdichting van het expansievat heb ik de installateur van de bouw gevraagd hoe dit hersteld kon worden en deze gaf aan die week wel langs te komen, echter hoorde ik niets van ze dus heb ik een lokale installateur gebeld. Vooraf heb ik gevraagd of ze ook ervaring met zonneboilers hadden en dat hadden ze dus kwam er een monteur langs.

Deze heeft de in de middag na het lezen van de gebruiksaanwijzing omdat hij niet bekend was met dit systeem van HR Solar, de hete vloeistof uit de leidingen afgetapt en doorgemeten (antivries waarde was volgens hem tussen de -27 en -29) en vervolgens een nieuw expansie vat gekoppeld omdat hij de oude niet vertrouwde ondanks dat er geen vloeistof in het vat zat en er ook geluidsverschil was tussen boven en onder (schel) tikken. Daarna heeft hij de vloeistof met de hand teruggepompt en omdat de druk al 3 bar was een halve liter van de vloeistof niet meer teruggepompt. Toen is hij weggegaan en zei dat ik de druk van het systeem in de gaten moest houden. De druk zakte 's morgens tot 1,5 bar (moet minimaal 2 bar zijn volgens de fabrikant) en ik heb toen contact gehad met de leverancier HR Solar en deze gaven aan dat er absoluut met een vulpompkar teruggepompt had moeten worden om lucht in het systeem te voorkomen.

Ik heb de installateur van de bouw gevraagd wat er in de leiding zat en deze was afgevuld met blanke glycol. Met de lokale nstallateur heb ik contact gehad en gezegd dat de druk te laag was en dat het met een vulpompkar afgevuld moest worden. Toen is de monteur is weer teruggekomen. Hij zei dat het met de hand terug pompen niet had gemogen en dat zijn vorige meter kapot was om de antivries waarde te meten en had nu een andere meter bij zich. Hij moest wel even kijken hoe deze nieuwe meter werkte dus met de handleiding erbij heeft hij de glycol getest, de antivries waarde was -40 C.
Toen ik even naar beneden liep, had hij na spoelen van de meter nog een keer gemeten en bleek de antivries waarde -30 te zijn, de pH was 9 (moet boven de 7 zijn). Vervolgens heeft hij de leidingen leeg laten lopen in de vulpompkar en het bakje met niet terug gepompte vloeistof erbij gedaan en het vloeistof niveau bleek te laag te zijn want toen hij ging pompen zoog het systeem lucht aan. Ik denk dat er maximaal 2 a 2,5l liter uit het systeem kwam.
Hij heeft er 6 liter water bij gedaan en de pomp aangezet. Er staat in de handleiding dat de druk tot wel 3 bar gebracht moet worden bij pompen maar met het pompen kwam de druk op 5 bar (6 bar is maximaal op de meter). Dit zo even een paar minuten laten staan en toen uitgezet en nog eens herhaald waarbij de druk naar het rood (maximaal) ging omdat hij de retourslang niet open had gezet. Pompkar weer uit gezet (de pompkar maakte een enorm piepend geluid). Toen weer aangezet, paar minuten tot 5 bar (de pompkar kon niet geregeld worden op een lagere druk en had maar 1 stand) en daarna heeft hij het systeem gesloten en op 3 bar teruggezet (in de handleiding staat 2 bar maar omdat we eerder de druk zo hadden zien teruglopen is deze niet lager gezet uit voorzorg tegen te lage druk).

Nu zou er geen lucht meer in de leidingen zitten vanwege het intensieve spoelen. De antivries waarde heeft hij weer gemeten en was toen -15. Dat is te laag want deze moet volgens het boekje -23 zijn. Hij maakte zich wel zorgen omdat hij op de vloeistof witte schuim zag en daarmee zou er toch lucht in geblazen zijn en vertrouwde het niet. Ik moest de druk goed in de gaten houden. Het leek ons het beste om de vloeistof voor de koude wintertijd te vervangen maar ik dacht dat het nu voorlopig toch wel goed zou moeten zijn.

Omdat ik er vannacht niet van kon slapen (ik ben een alleenstaande moeder en heb niemand om mee te sparren hierover) ben ik naar de zolder gelopen om de druk te controleren, deze was nu nog maar 0,5 bar. Dus nog slechter dan toen het met de hand was terug gepompt. De temperatuur in het vat is rond de 65 C en in de leidingen rond de 16 C. Ik ben het nu wel zat eigenlijk en wil het liefst de stekker uit het apparaat trekken.
De monteur is al 2,5 uur met het systeem bezig geweest (inclusief een nieuw expansievat) dus ik krijg waarschijnlijk al een rekening van honderden euro's (350?) terwijl ik en de kinderen maximaal 50 euro besparen omdat we amper warm water gebruiken omdat we maar circa 30 minuten totale douche tijd per week hebben. Misschien heb ik wel lekkage aan de zonzijde (?), moet ik nu vloeistof laten vervangen met deze intallateur en dan hopen dat het wel goed is (ben dan weer minimaal 150 euro verder). Ik weet niet meer wat ik moet doen. Stekker eruit of nog een keer investeren in de hoop dat het dan wel goed is. En wat kan er aan de hand zijn dat de systeemdruk nu zoveel lager is dan toen met de hand is gevuld.

• MarB2020
Bedankt voor de reacties, ja ik denk ook dat het systeem met alle kosten die ik nu al heb (mits ik die allemaal moet betalen) niet uit kan. Ik kan nog kijken of ik het installatiebedrijf in gebreke kan stellen voor een deel van de kosten. En ik heb wel zonnepanelen en hou elk jaar ongeveer 300 kwh over wat terug gaat naar het energienet dus ja misschien zou ik daarmee later het vat kunnen verwarmen als iemand voor mij die constructie kan maken. Goed ook denk ik om even uit te zoeken hoe ik het systeem kan achterlaten als ik het uitzet. Met de druk van 0,5 bar waar het systeem naartoe zakt zou je denken dat er niet veel vloeistof meer in kan zitten.

• MarB2020
@ThinkPad ja dat zal ik wel even doen!

@Auijtdehaag ja wie het gaat inbouwen is de vraag, maar het vat moet ik wel laten staan mocht ik de stekker eruit trekken.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee