Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:59
Dit topic wordt een mengelmoesje van verschillende vragen en dilemma's. Wellicht is het Desktop aankoopadvies subforum niet de juiste plek, of moet ik mijn vragen toch opknippen. If so dan hoor ik het graag!

Situatieschets
Ik ben al tijden een fervent gamer en ben een kleine 3 jaar geleden gaan samenwonen met m'n vriendin. Ik heb thuis een (cliché) zolderkamer met consoles, etc. maar ben zo'n 2,5 jaar geleden toch gezwicht voor de aankoop van een laptop (Dell Inspiron 7577). Grootste voordeel is dat ik nu aan de eettafel, of op de bank met de laptop op schoot kan gamen. Al met al bevalt dit prima: we kunnen samen series kijken, de kat uit de gordijnen houden en over van alles en nog wat praten/ruzie maken.

Maar aan al het moois komt een eind: qua specs is de laptop nog redelijk okay, maar het grootste probleem is het gebrek aan koeling (thermal-throtttling, ook na undervolting en nieuwe koelpasta), waardoor recente spellen bijna niet speelbaar meer zijn.

Dus: tijd voor een desktop. Maar met een paar praktische uitdagingen: hij moet in de kast passen, en ik moet de afstand naar de eettafel kunnen overbruggen. Het idee (vooralsnog) is om wanneer ik wil gamen een monitor op de eettafel te zetten, stekker er in, HDMI kabel trekken, en gaan met die banaan. Onderstaand een kleine schets van dit idee. Dit roept wel wat vragen op rondom kabels, lengte, randapparatuur etc., deze volgen later in dit topic.

De afmetingen van de ruimte in de kast zijn 41,5 cm hoog, 57 cm breed, 54 cm diep. Dit betekent dat een tower volgens mij niet gaat passen.

Nu over naar de kern van dit topic: het systeem!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Waarschijnlijk Flight Simulator 2020 wanneer 'ie uitkomt, X-plane, Football manager, Snowrunner, GTA V, etc. Verschillende spellen zijn redelijk processor-intensief, daarom ook voor een 3700X gekozen. Ik zet in op 1440p, maar kan me neerleggen bij 60/70Hz omdat 144Hz op 1440p waarschijnlijk een flinke sprong in budget vereist.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een budget, maar ik hoop (incl. monitor en alle randzooi onder de 2000 euro te blijven. Ik heb nu een systeem gebouwd zonder GPU, de eerste paar maanden gebruik ik waarschijnlijk een oude 1050 TI die ik nog heb liggen tot de 3xxx serie uitkomt. Als me dat te lang duurt komt er wellicht een 2e hands GPU, of een 5700 XT.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Tijdelijk mijn 1050 TI, verder niks. Wel zijn toetsenbord, muis en headset een dilemma, allen zijn bekabeld (headset is 3,5mm-jack). In de onderstaande vragen hier meer over.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenAsus Prime B550M-A (WI-FI)€ 167,29€ 167,29
1BehuizingenThermaltake Core V21€ 68,63€ 68,63
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 172,85€ 172,85
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,25€ 84,25
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 124,63€ 124,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,65

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD-processor omdat die qua prijs/kwaliteit volgens mij nu een stuk boven Intel staan. Ik begrijp dat Corsair niet zo lekker loopt met Ryzen, dus deze heb ik overgeslagen. Sterke voorkeur voor een moederbord met WIFI (scheelt UTP naar de wandkast trekken) en Bluetooth i.v.m. gebruik van mijn Xbox controller.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieniveau is niet zo belangrijk, Grootte vanzelfsprekend wel gezien de afmetingen van de kast waar 'ie in moet. Ben geen expert, maar ik denk dat het voor de temperaturen handig is als er nog wat lucht tussen pc-case en houten kast zit. Geluid is vanzelfsprekend ook een dingetje, het liefst geen vliegtuig in de woonkamer. Maar moet natuurlijk in balans zijn met de koeling.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
IMeedenken over het systeem is fijn. Laat ik ergens een kans liggen? Heb ik fouten gemaakt in onderdelen die niet matchen? Daarnaast zit ik nog te puzzelen op de onderstaande vragen, hier is alle input heel erg gewenst! Out of the box ideeën zijn natuurlijk ook welkom!

Overige vragen en dilemma's
De afstand van kast tot eettafel is ongeveer 2,5 meter (incl. bochtjes etc.). Dit zou voor een degelijke HDMI-kabel geen probleem moeten zijn. De overige randapparatuur is een ander probleem. Ik kan met een kabel van 2,5 meter een USB-hub op tafel leggen voor het toetsenbord en de muis. Als ik daarnaast een monitor kies met een 3,5mm audiojack aansluiting en speakers kan ik met en zonder headset spelen, en toch (brak) geluid hebben. De vragen zijn dan ook:
  1. USB is niet helemaal perfect over grotere afstanden. Zou 2,5 meter kabel - USB Hub - toetsenbord/muis een probleem opleveren? Of is draadloos een goede optie?
  2. Vraagt een monitor met 3,5mm aansluiting ook een extra kabel naar de PC, of loopt dit over de HDMI-kabel?
  3. Ik heb een USB-hub in het scherm overwogen, maar dit vraagt volgens mij ook een additionele kabel tussen monitor en PC, toch?
Benieuwd naar jullie reacties en opmerkingen!

3ds fc: 4270-0926-7440

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
1) het zou kunnen met een USB hub met lossen stroom adapter. Draadloos kan ook.

2)HDMI bevat ook geluid. Let wel, als je straks denkt aan 144 Hz 1440p heb je display port nodig want HDMI trekt dat niet goed.

3) nee die data gaat dan via de HDMI of display port. Nog een reden waarom je snel aan max zit van de HDMI kabel j vaak is er een USB kabel.

[Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 15-06-2020 22:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zdevam
  • Laatst online: 19:54
Waarom niet een minitx systeem die je uit de kast pakt en naast de monitor zet?

Bijvoorbeeld op basis van pricewatch: Fractal Design Node 202

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:22
1 USB is niet helemaal perfect over grotere afstanden. Zou 2,5 meter kabel - USB Hub - toetsenbord/muis een probleem opleveren? Of is draadloos een goede optie?

tot 3 meter kan met USB, desnoods knoop je een actieve versterker eraan.
Alleen toetsenbord/muis geen issue.

Vraagt een monitor met 3,5mm aansluiting ook een extra kabel naar de PC?
Nee meestal niet, Loopt via HDMI of Displayport, en de "geluidskaart" zit in de monitor, ik heb een monitor en het geluid daarvan is bagger indien ik het gebruik, headsets op USB alternatief?

Ik heb een USB-hub in het scherm overwogen, maar dit vraagt volgens mij ook een additionele kabel tussen monitor en PC, toch?

Ja dan zit je alsnog met een kabel, tenzij het een usb-c monitor(thunderbolt) is dan kan alles via 1 kabel.
Maar daarvan mogen de kabels maar heel kort zijn en geen optie in deze situatie.

@Zdevam Mini ITX is doorgaans niet echt kleiner dan matx als je een deftige GPU + CPU koeling wil, heb zelf de cooktek C3 en ben nog nooit een kleiner kast tegen gekomen in ITX vorm, deze kast zit het letterlijk erin gepropt en vrijwel geen ruimte over binnenin.

Doorgaans is een htpc case niet zo handig of je wil het beeldscherm erop zetten of in de tv meubel natuurlijk.

Edit: was vergeten erbij te vermelden dat de Cooltek C3 nog een fatsoenlijke CPU koeler in kan, maar je hebt gelijk de fractal node 202 is nog een stapje kleiner echter begin je dan met concessies doen.

[Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2020 23:23]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zdevam
  • Laatst online: 19:54
@Zdevam Mini ITX is doorgaans niks kleiner dan matx als je een deftive GPU met minimaal 32cm lengte wil, heb zelf de cooktek C3 en ben nog nooit een kleiner kast tegen gekomen in ITX vorm, die kleiner zijn past mijn GPU niet in.
Een fractal node 202 is de helft in volume van die kast en kan gpus bevatten tot 31 cm, en dat is meer dan die kast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Bouw de kast onder de tafel vast.
Kabels erin, monitor op tafel en gamen maar.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Unigo
99ruud99 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:46:
2)HDMI bevat ook geluid. Let wel, als je straks denkt aan 144 Hz 1440p heb je display port nodig want HDMI trekt dat niet goed.
Goede tip, dank!
Zdevam schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:55:
Waarom niet een minitx systeem die je uit de kast pakt en naast de monitor zet?

Bijvoorbeeld op basis van pricewatch: Fractal Design Node 202
Je eerste opmerking is geniaal in z'n eenvoud. Waarom eigenlijk niet? Scheelt best een hoop geklooi met kabels. Ik denk dat ik 'm in de praktijk best een paar dagen laat staan, en opruim als er bezoek komt o.i.d. tenminste, als de vrouw het daar mee eens is ;).

Ik ben een beetje huiverig voor mini-ITX omdat ik koelproblemen verwacht. Als ik 'm toch uit de kast haal, is het alleen belangrijk dat 'ie er in past, luchtstroom/ruimte er om heen is dan niet meer relevant. Al wil je natuurlijk geen fulltower op je eettafel hebben, dus ik ga is kijken wat mogelijk is.
mr_evil08 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:04:

Vraagt een monitor met 3,5mm aansluiting ook een extra kabel naar de PC?
Nee meestal niet, Loopt via HDMI of Displayport, en de "geluidskaart" zit in de monitor, ik heb een monitor en het geluid daarvan is bagger indien ik het gebruik, headsets op USB alternatief?
Bedankt voor de tips en info. Betreft geluid: een beetje blikkig ben ik wel gewend van m'n laptop. En als ik voor het pc-op-tafel-scenario ga kan ik m'n headset in de pc pluggen!
Quacka schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:19:
Bouw de kast onder de tafel vast.
Kabels erin, monitor op tafel en gamen maar.
Dan wel hopen dat ik de tafel mee mag nemen bij het opdelen van de inboedel, hier kom ik niet mee weg ;)

• 99ruud99
  • Nu online
Unigo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Dan wel hopen dat ik de tafel mee mag nemen bij het opdelen van de inboedel, hier kom ik niet mee weg ;)
Stukje ductape doet wonderen met dingen op elkaar houden..

Ik bedoel dan natuurlijk de pc aan de tafel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quacka
Vertraging PC -TV bij gamen

Misschien brengt dit je op ideeën. Steam Link is niet meer beschikbaar. Maar je kan wel zoeken op alternatieven. Dat was om afstanden van 20 meter te overbruggen. Bij jou gaat het maar om een paar meter

https://www.google.com/am...e-streaming-20554605/amp/

[Voor 20% gewijzigd door Quacka op 16-06-2020 00:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:22
Unigo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Ach veelal is die pc dan al zo zwaar verouderd dat die weinig meer waard is, maar je kan gewoon een beugel er onder maken en de pc daar in plaatsen bijvoorbeeld.

2 ijzeren stripen waar de 4 voetjes op staan kan ook, het kan zeer minimaal en hoeft geen complete kast eronder te maken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Captain Coconut
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11-06 11:38
Ik ben zelf ook aan het oriënteren naar een soortgelijk systeem om ca. 2,5 meter van de keukentafel af te zetten.
Het alternatief is zoals hierboven genoemd de kast op of onder de keukentafel te leggen, maar dan op een eenvoudig verwijderbare manier.

Zelf kwam ik uit op de https://tweakers.net/pric...ster-masterbox-q300l.html. Dit is een relatief compacte kast welke ook op zijn zijkant gelegd kan worden. Deze kan ik dan op de stoel onder de tafel leggen en zo is hij dan ook uit het zicht. Het ruitje had voor mij niet gehoeven maarja.

De eerder genoemde Fractal design node 202 is weliswaar compacter, maar dit komt met de nodige beperkingen. (en kosten)

• Unigo
Hoi allen,

aardig wat lopen stoeien met de samenstelling, en ik kom nu (excl. de videokaart) op de volgende Micro-ATX build. Nog gekke dingen/opmerkingen? Argumentatie:
  • Voeding gekozen o.b.v. reviews op hardware.info
  • Iets goedkoper geheugen gekozen, maar zou (denk ik) voldoende moeten zijn. geen RGB, is niet erg :)
  • Iets duurder moederbord, zeker omdat er nog geen reviews zijn van de B550's.
  • M2 geswitcht naar de A2000 omdat deze (marginaal) beter zou zijn dan de P1
  • Iets duurdere/betere case. bewust gekozen voor de (slecht te krijgen) case met een plastic-window i.p.v. de tempered glass, aangezien ik nogal veel met de computer sleep en geen zin heb in ruitschade ;)
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 164,90€ 164,90
1BehuizingenFractal Design Define Mini C Window€ 79,41€ 79,41
1VentilatorenScythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-1200rpm, 120mm€ 11,89€ 11,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 136,-€ 136,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 118,40€ 118,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 883,85

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-05 17:18
De kast kan nog kleiner en lichter:

pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quacka
(ik ben toch wel nieuwsgierig of het toch niet gaat lukken...)
Heb je dit al gezien?
YouTube: Corning 100ft USB3.Optical Cable

Of zelfs deze:

https://www.sure-fire.com...0Active%20Optical%20Cable

edit:
pricewatch: Eminent EM1535 USB 3.1 Gen1 Actieve USB-C naar C Signaalversterker

voor die prijs is het de gok toch wel waard?
In combi met een hdmi-kabel van 5 meter (100Hz ga je niet halen volgens mij)

[Voor 35% gewijzigd door Quacka op 17-06-2020 13:36]

• Unigo
Dank, kan inderdaad! is wel een Mini-ITX. Heb besloten nu voor een Micro-ATX te gaan. Dit geeft wat meer ruimte voor de GPU. En: voor mini-ITX zijn nu (zal vast snel veranderen) geen B550 moederborden beschikbaar.
Quacka schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:13:
(ik ben toch wel nieuwsgierig of het toch niet gaat lukken...)
Heb je dit al gezien?
YouTube: Corning 100ft USB3.Optical Cable

Of zelfs deze:

https://www.sure-fire.com...0Active%20Optical%20Cable

edit:
pricewatch: Eminent EM1535 USB 3.1 Gen1 Actieve USB-C naar C Signaalversterker

voor die prijs is het de gok toch wel waard?
In combi met een hdmi-kabel van 5 meter (100Hz ga je niet halen volgens mij)
Best interessant! Maar: ik heb inmiddels 'toestemming' de PC wat langer te laten staan, dus hoeft niet dagelijks opgeruimd te worden. Dus ik kies voor naast/op tafel zetten, en wat minder met kabels te stoeien.

[Voor 32% gewijzigd door Unigo op 17-06-2020 16:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Vergeet je niet de videokaart, anders krijg je geen beeld 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Unigo
Hackus schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:07:
Vergeet je niet de videokaart, anders krijg je geen beeld 😉
I know, voor nu mijn oude 1050TI, die hier ergens ligt te stoffen. Ik hoop dat er de komende weken meer bekend wordt over de 3xxx serie van Nvidia, die verwacht ik (fingers crossed) na de zomer/najaar. Wil er dan zo een kopen denk ik. of, tegen die tijd een 2e hands 2070 super, o.i.d.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

oa met Fractal 304 als ITX kast, heb je geen koelprobleem, en nu kun je cpu koeler als Dark Rock slim plaatsen. moederbord is dan ook stuk goedkoper pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Unigo
Hackus schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:21:
oa met Fractal 304 als ITX kast, heb je geen koelprobleem, en nu kun je cpu koeler als Dark Rock slim plaatsen. moederbord is dan ook stuk goedkoper pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Klopt, maar ben best verknocht aan de B550 moederborden, zodat ook een toekomstige CPU-upgrade nog op dit moederbord zou kunnen. Ik denk dat ik vandaag of morgen maar eens op die bestelknop ga duwen :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Unigo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Klopt, maar ben best verknocht aan de B550 moederborden, zodat ook een toekomstige CPU-upgrade nog op dit moederbord zou kunnen. Ik denk dat ik vandaag of morgen maar eens op die bestelknop ga duwen :)
Dat kan ook op B450. aangepaste BIOS is in de maak daarvoor.

Btw; Ryzen 4000 kun je ook overslaan als je nu een 3700X koopt. 4000 is laatste op AM4

[Voor 10% gewijzigd door Hackus op 17-06-2020 16:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Unigo
Hackus schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Dat kan ook op B450. aangepaste BIOS is in de maak daarvoor.

Btw; Ryzen 4000 kun je ook overslaan als je nu een 3700X koopt. 4000 is laatste op AM4
Dank, goede tip! Zie wel dat de meeste ITX-cases gelimiteerd zijn in maximale dikte van de GPU (bijv. 44 mm), en dat daardoor een aantal exemplaren afvallen. Daarom mijn lichte voorkeur voor mATX op dit moment

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Unigo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:35:
[...]

Dank, goede tip! Zie wel dat de meeste ITX-cases gelimiteerd zijn in maximale dikte van de GPU (bijv. 44 mm), en dat daardoor een aantal exemplaren afvallen. Daarom mijn lichte voorkeur voor mATX op dit moment
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING heb ik in Node304 gebruikt ;)

• Unigo
Mooi ding :) Bedankt voor de input, ga er is over denken!

• Unigo
update: heb de bovenstaande samenstelling gekocht, en draait inmiddels. Dank voor alle hulp, bevalt goed!

edit: zie dat ik toch wat parts vervangen heb, dit is 't geworden:

1MoederbordenAsus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 160,95€ 160,95
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 76,-€ 76,-
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 327,20€ 327,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,87€ 131,87
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 118,40€ 118,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.187,67

[Voor 92% gewijzigd door Unigo op 19-06-2020 20:22]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True