Toon posts:

Intercom stuk, trafo werkt - hoe verdere diagnose?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _sander_V
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-07-2020
Beste mensen,

Als newbie hier liep ik tegen het volgende aan: mijn intercom & deuropener (dagschoot) is stuk. Geen belgeluid, geen audio over de 'telefoon', en de deuropener doet het ook niet meer :( .

Met een spanningsmeter getest dat de transformator naar 12V/1A nog werkt (helaas, een nieuwe trafo kopen was geen probleem ;) ) . Deze 12 V output gaat richting een unit zoals hieronder op de foto:

Hieruit komen twee kabeltjes:
1. De dikkere, grijze gaat naar de intercom buiten-unit
2. De dunnere, witte gaat naar de 'telefoon' met deuropener in de woonkamer.

Heeft iemand suggesties over hoe ik verder kan testen waar het probleem zit? :?

Hartelijke groet van een eerste verdieping incommunicado,

Sander

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:17

Illusion

(the art of)

Is dit een woonhuis ( als in: is de gehele installatie vanaf belknop tot intercom&deuropener van jezelf) of is dit een appartement met een gezamenlijk bellenbord?
Bij appartement: vve/woningcorporatie het op laten lossen. Dit kan/mag je niet zelf doen.

Welk merk&type zijn alle onderdelen?
Je zegt “een doos zoals deze”. Is deze foto van je eigen installatie?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:31

BazzH

Kei-goed...

Lijkt mij dan vooral handig om te weten wat er in die grijze doos zit. Volgens mij is zo'n ouderwets bellenbord + intercom systeem echt heel eenvoudig. Het is volgens mij echt niet meer dan soort mini telefooncentraletje. Alleen levert dit systeem blijkbaar niet de spanning voor de telefoon. Zou me niks verbazen als er in die grijze doos niet meer zit dan een soort kroonsteentje om de output van de trafo en 2 draadjes van de intercom te verbinden met een vieraderinge telefoonkabel. Als de trafo doorgemeten is, zou dan:
- de telefoon stuk kunnen zijn (testen met een andere telefoon)
- de kabel van meterkast naar telefoon gebroken kunnen zijn (testen met een andere telefoonkabel)
- de kabel van het bellenbord naar je meterkast gebroken kunnen zijn (ook hier testen met een andere kabel)
- jouw belknop het beneden niet meer kunnen doen
- het hele intercom systeem (de "centrale" zeg maar) stuk kunnen zijn.

Maar zoals hierboven al gezegd: meestal mag je zelf niets aan een gezamelijk intercomsysteem doen. Dat is de verantwoordelijkheid van de VvE of de verhuurder.

[Voor 5% gewijzigd door BazzH op 14-06-2020 20:51]

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De kans is groot dat de 12v op een print aan komt waar ook nog een zekering en/of spanningsregelaars zitten. Als het helemaal niets doet lijkt het toch een voedingsspanning.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• _sander_V
Hallo mensen,
Dank voor de antwoorden! En sorry voor mijn vertraagde reactie - ik dacht dat ik een instelling had aangezet dat ik een mailtje zou krijgen als er reacties zijn, maar de blijkt niet het geval. Erg blij verrast dus toen ik het forum zelf checkte :)

Maar goed - de inhoud van het verhaal, antwoorden punt voor punt:
@Illusion :
  • het gaat om een maisonette met eigen opgang, met intercom exclusief voor ons appartement; geen VvE zaak daarmee (gezien onze splitsingsakte).
  • Alle onderdelen zijn van Siedle - trafo, verdeler (zo noem ik de grijze doos voor het gemak), evenals binnen- en buitenpost. Model is de Siedle HTS 711.
  • De foto is van mijn eigen installatie, i.e. zelfgenomen hier.
@BazzH Dank je: aardig wat te testen dus, en die grijze box moet dus open.- ga ik doen. ALleen: laat ik nu net een paar weken geleden mijn tas met oude kabels hebben 'opgeruimd' en alle telefoonkabels opgeruimd. "We heben toch geen vaste lijn meer". Maar goed - hebben we dus wel - de intercom |:(
Heb nog wel vel meters oude UTP kabeltjes - ga ik die maar ns splitten en verbinden. Als dat tot verkeerde conclusies kan leiden - geef n gil ;)

@memphis dnak je voor het idee - zal ik meenemen bij de checks die BzzzH voorstelt.

Binnenkort meer....

• _sander_V
Kleine update:
Hbe eea gemeten en spanning bij benedenpost is prima, dus de aanvoer van elektriciteit naar het systeem lijkt goed. Die situatie ziet er zo uit:

Trouwens, @BazzH , je hebt gelijki: in de grijze doos zit alleen een kroonsteentje en wat draadjes:

- 12 V van trafo naar benedenpost
- telefoondraadje verbind benedenpost met bovenpost.

Heb ook nog even de contactjes gecheckt en aangedraaid, maar geen succes.

Kortom, de benedenpost lijkt het 'brein' te zijn van het systeem. En omdat het gehele systeem niet werkt (bel, intercomaudio, deuropener) lijkt er sowieso iets mis met de benedenpost.

Of is dat een verkeerde conclusie en kan er door een defect in de bovenpost of de telefoonlijn (rode en blauwe draadje) het gehele systeem incl deuropener niet meer werken?

ben benieuwd naar jullie inzichten,

Groeten,

Sander

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:00

Aganim

I have a cunning plan..

Doet die baan rechts ter hoogte van het midden van je benedenpost nog wat? Lijkt daar fors gecorrodeerd te zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Aganim op 27-06-2020 19:07]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 21:14
Die buitenpost is goed aangevreten inderdaad, het zou me niets verbazen als dat de oorzaak van je problemen is.

Repareren doe je zo.

• _sander_V
@Aganim @Sine Scherp! Is dat op te lossen, of kijken we aan tegen een nieuwe intercomset? Nou ja, nieuwe buitenpost.

[Voor 12% gewijzigd door _sander_V op 27-06-2020 23:21]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:00

Aganim

I have a cunning plan..

Je zou het kunnen schoonmaken en een brug over het slechte deel kunnen solderen, maar eerlijk gezegd zou ik bij deze hoeveelheid waterschade kiezen voor een nieuwe buitenpost. Je ziet op diverse plekken corrosie, wat sowieso al inhoudt dat deze buitenpost niet (meer) waterdicht lijkt te zijn. Nogal een dingetje voor iets wat 24/7 buiten hangt. :)

Maar ik zeker geen elektronica expert, dus wellicht dat een andere Tweaker nog iets zinnigers kan zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Als je zo print met corrosie probeert te maken dan vallen de soldeer pads er zo af waarschijnlijk, Even schoonmaken met alcohol kan ook helpen, maar als de schade te groot word zal je toch de soldeerbout erbij moeten halen, Je kan beter wat nieuws halen, Als je hem wel weer aan de loop krijgt is het ook maar de vraag voor hoelang

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _sander_V
Helder @Aganim & @popie ! En helemaal mee eens. Nieuwe besteld :)

Wordt vervolgd met een laatste update over de nieuwe intercom-set!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-03 08:17
Wat soms ook werkt is spanning er af halen en het hele printplaatje inspuiten met contactspray (eventueel wd40), uurtje wachten en spanning er opzetten en testen of die het weer doet. Als die het weer doet heb je iets meer tijd om een nieuwe te kopen, terwijl het in de tussentijd wel werkt.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:56

Flake

No longer contributing

Ik denk dat dit einde oefening is, dit ziet eruit als delaminatie in de printplaat, en vrij extreem ook nog eens.

Protip: Als je nieuwe intercom binnen is, test of deze naar behoren functioneert (ivm garantie), breng daarna een laag conformal coating aan. Wel de contacten en optische componenten afplakken. Zo te zien is die print van FR2 en dat is niet bepaald geschikt voor vocht, dus niet echt designed to last. Ik heb een Urmet en daarvoor geldt hetzelfde. Wellicht zijn er ook nog dingen aan de montage die je kan doen om vocht in dat ding te reduceren, de onderkant van je behuizing suggereert dat de binnenkant wat ellende heeft meegemaakt in de loop der jaren.

[Voor 18% gewijzigd door Flake op 04-07-2020 00:13]

I stopped posting.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:17
Kan je een foto posten van de achterkant van de print ?

Haal er wel even eerst de spanning af voor de zekerheid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _sander_V
@ajow , @Flake & @floorcleaner : dank voor de suggesties en tips voor inspectie en reparatie van het oude model. Maar zoals ik schreef: ik heb een nieuwe intercom besteld - en vandaag net aangekomen :)

@Flake : je protip klinkt interessant. Ik kom er later nog bij je op terug!

Nu aan de slag met installatie en zien waar het schip strand ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _sander_V
Dus.... afgelopen weekend aan de slag gegaan - met onderstaand visueel resultaat :)

Kortom: gaatjes vullen, muur beetje bijverven en het ziet er weer spic & span uit.

Aansluitschema gevolgd (kleurtjes bij letterjes en cijfertjes en klaar was Clara.

Nu is er een (nou ja, eigenlijk twee) dingetjes die niet helemaal lekker gaan nog:

1. op de binnenpost (' telefoon' ) zitten twee knopjes: 1) deuropener en 2) licht.
De deuropener werkt perfect. Maar het enige effect van het indrukken van het lichtknopje is een zachte 'klik' in de buitenpost. Verder nakkes. Daarbij staan de LEDjes aldoor aan. Ik heb de fabrikant om advies gevraagd hierover. Maar zou het kunnen komen doordat ik de binnenpost niet heb vervangen? O-)

2. @Flake ik heb uiteindelijk toch geen conformal coating aangebracht met het oog op de impact op de 2 jaar fabrieksgarantie... Misschien na twee jaartjes :Y

Maar... het belangrijkste is: er kan weer aangebeld worden en deur geopend worden vanaf de eerste verdieping. Da's al heel wat oOo *O*

Binnekort een laatste update als alles 100% werkt.

Een fijne avond allemaal,

Sander

P.S. Ik heet geen Mustermann - die naam kwam mee met het product en moet ook nog aangepast worden :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 21:14
[Maar zou het kunnen komen doordat ik de binnenpost niet heb vervangen?
Vast niet :P
P.S. Ik heet geen Mustermann - die naam kwam mee met het product en moet ook nog aangepast worden :P
Joh :P

Repareren doe je zo.

• _sander_V
Nou, hij wordt nu helemaal mooi - Siedle NL schrijft me dat het apparaat een beschermingsgraad heeft van IP20. Wat lees ik:

Beschermingsgraad tegen aanraking en binnendringende voorwerpen

IP-2x: Middelgrote voorwerpen: Bescherming tegen aanraking met de vinger. Aanraakveilig enkel voor meetapparaten. Beschermd tegen indringen van vaste voorwerpen groter dan 12,5 mm

Beschermingsgraad tegen vocht

IP-x0: Geen: Geen bescherming

Hoe kan het zijn dat een buitenpost niet beschermd is tegen vocht (retorische vraag)? Voor twee jaar ben ik door de fabrieksgarantie min of meer OK, maar na die twee jaar heb ik dus een apparaat met een PCB die niet beschermd is tegen de weersinvloeden waaraan hij logischerwijs blootstaat door de locatie waar het geplaatst moet worden. 8)7 _O-

Ik had toch wat anders verwacht van een gerenommeerd Duits bedrijf. Nou ja, de staat van de PCB van de vorige intercom beloofde natuurlijk al niet veel goeds... :F :N 7(8)7

[EDIT] toch even zelf de documentatie ingedoken en vind daar een IP54 bescherming... klinkt al een stuk beter :)F

[Voor 5% gewijzigd door _sander_V op 23-07-2020 00:32]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee