Toon posts:

Intercom stuk, trafo werkt - hoe verdere diagnose?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _sander_V
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-07-2020
Beste mensen,

Als newbie hier liep ik tegen het volgende aan: mijn intercom & deuropener (dagschoot) is stuk. Geen belgeluid, geen audio over de 'telefoon', en de deuropener doet het ook niet meer :( .

Met een spanningsmeter getest dat de transformator naar 12V/1A nog werkt (helaas, een nieuwe trafo kopen was geen probleem ;) ) . Deze 12 V output gaat richting een unit zoals hieronder op de foto:

Hieruit komen twee kabeltjes:
1. De dikkere, grijze gaat naar de intercom buiten-unit
2. De dunnere, witte gaat naar de 'telefoon' met deuropener in de woonkamer.

Heeft iemand suggesties over hoe ik verder kan testen waar het probleem zit? :?

Hartelijke groet van een eerste verdieping incommunicado,

Sander

• _sander_V
Kleine update:
Hbe eea gemeten en spanning bij benedenpost is prima, dus de aanvoer van elektriciteit naar het systeem lijkt goed. Die situatie ziet er zo uit:

Trouwens, @BazzH , je hebt gelijki: in de grijze doos zit alleen een kroonsteentje en wat draadjes:

- 12 V van trafo naar benedenpost
- telefoondraadje verbind benedenpost met bovenpost.

Heb ook nog even de contactjes gecheckt en aangedraaid, maar geen succes.

Kortom, de benedenpost lijkt het 'brein' te zijn van het systeem. En omdat het gehele systeem niet werkt (bel, intercomaudio, deuropener) lijkt er sowieso iets mis met de benedenpost.

Of is dat een verkeerde conclusie en kan er door een defect in de bovenpost of de telefoonlijn (rode en blauwe draadje) het gehele systeem incl deuropener niet meer werken?

ben benieuwd naar jullie inzichten,

Groeten,

Sander

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _sander_V
@ajow , @Flake & @floorcleaner : dank voor de suggesties en tips voor inspectie en reparatie van het oude model. Maar zoals ik schreef: ik heb een nieuwe intercom besteld - en vandaag net aangekomen :)

@Flake : je protip klinkt interessant. Ik kom er later nog bij je op terug!

Nu aan de slag met installatie en zien waar het schip strand ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _sander_V
Dus.... afgelopen weekend aan de slag gegaan - met onderstaand visueel resultaat :)

Kortom: gaatjes vullen, muur beetje bijverven en het ziet er weer spic & span uit.

Aansluitschema gevolgd (kleurtjes bij letterjes en cijfertjes en klaar was Clara.

Nu is er een (nou ja, eigenlijk twee) dingetjes die niet helemaal lekker gaan nog:

1. op de binnenpost (' telefoon' ) zitten twee knopjes: 1) deuropener en 2) licht.
De deuropener werkt perfect. Maar het enige effect van het indrukken van het lichtknopje is een zachte 'klik' in de buitenpost. Verder nakkes. Daarbij staan de LEDjes aldoor aan. Ik heb de fabrikant om advies gevraagd hierover. Maar zou het kunnen komen doordat ik de binnenpost niet heb vervangen? O-)

2. @Flake ik heb uiteindelijk toch geen conformal coating aangebracht met het oog op de impact op de 2 jaar fabrieksgarantie... Misschien na twee jaartjes :Y

Maar... het belangrijkste is: er kan weer aangebeld worden en deur geopend worden vanaf de eerste verdieping. Da's al heel wat oOo *O*

Binnekort een laatste update als alles 100% werkt.

Een fijne avond allemaal,

Sander

P.S. Ik heet geen Mustermann - die naam kwam mee met het product en moet ook nog aangepast worden :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:06
[Maar zou het kunnen komen doordat ik de binnenpost niet heb vervangen?
Vast niet :P
P.S. Ik heet geen Mustermann - die naam kwam mee met het product en moet ook nog aangepast worden :P
Joh :P

Repareren doe je zo.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee