Windows start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Mijn vraag
Gisteravond gebruikte ik mijn computer nog normaal. Sinds vanochtend kan ik uit het niks Windows niet meer opstarten. Zodra de computer aan gaat krijg ik een melding in beeld met het HP logo en de melding "Preparing Automatic Repair". Daarna flikkert het scherm heel kort en krijg ik de melding "Problemen vaststellen op de computer", waarna ik in een blauw scherm de melding krijg "De pc kan niet worden hersteld met Automatisch herstellen". Zie (1)

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP ProDesk 400 G4 MT Business PC
(Core i7 7700, 8GB, 256GB SSD, DVD brander)
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Systeemherstel. Blijkbaar is er een update geweest gisteren en is er daarvoor een herstelpunt gemaakt. Help helaas niet om die terug te zetten. zie (2)
- Nieuwe kwaliteitsupdate verwijderen. Het programma geeft aan dat dit niet kan. zie(3)
- Deze pc opnieuw instellen. Ik krijg de melding ""Er is een probleem met het opnieuw instellen van uw pc. Er is niets gewijzigd". Dit gebeurt als ik mijn bestanden wil behouden, maar ook als ik de optie kies om alles te wissen. zie (4)
- Opstarten in veilige modus. Dit gebeurt domweg niet, en de computer start weer op zoals hierboven beschreven, eindigend in "De pc kan niet worden hersteld met Automatisch herstellen".
- Ik heb via de Media Creation Tool Windows 10 op een usb stick gezet. Ik heb vervolgens gekozen voor "Een apparaat gebruiken", waarna ik aangeef dat ik de USB stick wil gebruiken. Helaas start de pc opnieuw op en krijg ik weer de melding zoals hierboven beschreven.
- proberen in de BIOS te komen. Volgens verschillende handleidingen en gebruikers op fora moet je meermaals F10 indrukken. Dit werkt niet.
- Instellingen voor UEFI > HP PC Hardware Diagnostics UEFI > Harddisk check. Geen problemen
- Via UEFI > Boot Menu kan ik de USB stick opstarten. De Windows installatie geeft mij 2 opties:
- Upgrade: Windows installeren en bestanden, instellingen en toepassingen behouden
- Aangepast: alleen Windows installeren.
Beide opties werken niet. Bij de laatste krijg ik een scherm waarin staat "uw pc/apparaat moet worden hersteld", bij de eerste krijg ik "Compatibiliteitsrapport: De upgrade is niet beschikbaar als u de pc opstart via Windows-installatiemedia"
Zie (5) en (6)

Edit: Ik heb ook sfc en DISM geprobeerd
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth > DISM does not support servicing Windows PE with the /Online option.
DISM.exe /Cleanup-image /Restorehealth > cleanup-image option is unknown.
sfc /scannow > Windows Resource Protection could not perform the requested operation.

Al met al heb ik volgens mij bijna alle opties geprobeerd maar het probleem blijft bestaan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

(1):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkIxQ8nAEh3jbpkv4ZdhKDbRHEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxTnlEoMBohUxrQbtkfwITeb.jpg?f=fotoalbum_large
(2) : https://tweakers.net/i/eB...S2YRimx6.jpg?f=user_large
(3): https://tweakers.net/i/T1...zw2ZQK3C.jpg?f=user_large
(4): https://tweakers.net/i/PL...fzAKeN9J.jpg?f=user_large

(5): https://tweakers.net/i/Ag...dnC4EBGn.jpg?f=user_large
(6): https://tweakers.net/i/iE...7IwHCzoK.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door thefal op 14-06-2020 20:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maak eerst maar eens een opstart disk en controleer de smart waardes van je schijf.
Als die stuk is kun je bezig blijven met repareren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Brahiewahiewa schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:22:
Maak eerst maar eens een opstart disk en controleer de smart waardes van je schijf.
Als die stuk is kun je bezig blijven met repareren
De SMART waarden lijken gewoon goed te zijn. Ik vermoed dat het met de update te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan blijft er niets anders over dan je hard disc helemaal leeg te maken en opnieuw windows te installeren.
Misschien wil je voor dat je de hard disc leeg maakt, je documenten op een veilige plaats neerzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:34
System File Checker nog geprobeerd?

1. After entering Repair your computer option, choose Troubleshoot -> Advanced Options -> Command Prompt.

2. Enter the following command: sfc /scannow

Als dat niet helpt dan nog de MBR mogelijk fixen

bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot
bootrec.exe /rebuildbcd

En Chkdsk gebruikt om fouten te vinden op je schijf?

Chkdsk X: /F (waarbij X de schijf van Windows is)
Brahiewahiewa schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:00:
Dan blijft er niets anders over dan je hard disc helemaal leeg te maken en opnieuw windows te installeren.
Misschien wil je voor dat je de hard disc leeg maakt, je documenten op een veilige plaats neerzetten
Dit is niet waar. Je kan een zogeheten Repair Install doen, waarbij veel zaken behouden blijven en alleen Windows 10 opnieuw wordt geinstalleerd.
https://answers.microsoft...52-4e70-9887-f40096ec3085

Daar staat wel met een ISO, maar met een bootable USB werkt het ook.

[ Voor 45% gewijzigd door Wylana op 16-06-2020 13:15 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wylana schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:13:
... Je kan een zogeheten Repair Install doen, waarbij veel zaken behouden blijven en alleen Windows 10 opnieuw wordt geinstalleerd...
In mijn optiek heeft TS dat al geprobeerd:
thefal schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:17:
...
- Via UEFI > Boot Menu kan ik de USB stick opstarten. De Windows installatie geeft mij 2 opties:
- Upgrade: Windows installeren en bestanden, instellingen en toepassingen behouden
Beide opties werken niet...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Bedankt voor je reactie.
Wylana schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:13:
System File Checker nog geprobeerd?
Zoals in de OP staat heb ik dat inderdaad geprobeerd, maar krijg ik de foutmelding Windows Resource Protection could not perform the requested operation.

[quote]

Chkdsk vindt geen fouten, net als de SMART test uit de UEFI.

Bootrec start niet op.

Over Repair Install: Ik kan deze niet vanuit Windows starten. Hoe dat vanaf een bootmedium moet weet ik niet, maar ik heb wel dit geprobeerd al:

Beide opties werken niet. Bij de laatste krijg ik een scherm waarin staat "uw pc/apparaat moet worden hersteld", bij de eerste krijg ik "Compatibiliteitsrapport: De upgrade is niet beschikbaar als u de pc opstart via Windows-installatiemedia"
Zie (5) en (6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Dan klinkt het heel erg alsof je Schijf aan het overlijden is.
Als je niet eens opnieuw kan installeren dan is het wel heel erg ver.

[ Voor 0% gewijzigd door Wylana op 16-06-2020 15:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Bij beide opties geeft hij echter binnen een paar seconden al aan dat installeren niet mogelijk is. Het is niet alsof hij het probeert maar de operatie faalt na een paar minuten of iets dergelijks. Zie ook de 2 afbeeldingen (5) en (6) voor de bijbehorende foutmeldingen die ik krijg.

Overigens wijst alles er ook op dat de schijf goed is, zowel tests als de SMART waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
En hoe verklaar je dan dat je uberhaubt niet opnieuw kan installeren?
Dat lijkt mij toch echt aan de schijf te liggen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brand W10 op DVD, kan goed dat USB-Stick/Poort niet lekker meer werkt

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 16-06-2020 16:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Ik denk dat het makkelijk zou moeten lukken als ik de inhoud van mijn schijf verwijder. Echter krijg ik momenteel dus alleen de optie voor "upgrade" en "alleen Windows installeren", waarbij hij aangeeft dat er een bestand mist.

Ik hoop dus vooral mijn bestanden te kunnen behouden. Ik heb wel backups maar die zijn eigenlijk net iets te oud waardoor ik toch bepaalde zaken zal missen bij een format.

Sowieso vind ik het overigens wel raar dat ik niet de optie voor wissen en opnieuw installeren in de installer, destijds bij W7 was dat 1 van de eerste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

thefal schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:40:
Ik denk dat het makkelijk zou moeten lukken als ik de inhoud van mijn schijf verwijder. Echter krijg ik momenteel dus alleen de optie voor "upgrade" en "alleen Windows installeren", waarbij hij aangeeft dat er een bestand mist...
Maar dat bestand mist op je usb stick; niet op je harde schijf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Ik heb het nu 4x geprobeerd, waaronder op DVD en op deze manier met een oudere versie:
https://answers.microsoft...26-4473-a5b7-36568d20ef9d

In alle gevallen precies dezelfde melding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 23:37

De Nelis

en anders maar niet...

thefal schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
Ik heb het nu 4x geprobeerd, waaronder op DVD en op deze manier met een oudere versie:
https://answers.microsoft...26-4473-a5b7-36568d20ef9d

In alle gevallen precies dezelfde melding....
Het blijft mis gaan, zoals ik het zie vrees ik toch echt dat je ssd aan vervanging toe is. Heb je geen andere schijf die je kunt aansluiten en hierop windows installeren om dat uit te sluiten?

[ Voor 191% gewijzigd door De Nelis op 18-06-2020 10:28 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 08:13
Misschien heel raar maar trek die SSD eens los en druk hem weer in het slot. Misschien geen goed contact ofzo? En loop alle kabels eens na. En hoe zit het met je voeding? Kun je die meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Ik heb de inhoud van mijn hele SSD toch maar verwijderd dmv een rescue disk pakket. Daarna is het mij gelukt Windows weer te installeren. Ik ben dus helaas wel een maand aan bestanden kwijt, maar de PC werkt in ieder geval weer. Meteen de DVD speler getest met een DVD, CPU gestresstest, nogmaals SSD test laten doen en de smart waarden ervan zijn ook gewoon nog steeds goed.

Nu maar hopen dat dit niet nogmaals zo gebeurt.

Bedankt voor de hulp allen!
Pagina: 1