Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 14:56

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik lever een digitale dienst die behoorlijk succesvol is. Ik ben op dit moment ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak, die zou dit jaar overgezet worden in een BV (vanwege de belastingvoordelen).

Tegelijkertijd ben ik me aan het oriënteren op het kopen van een huis, zodat ik op enig moment met pensioen kan gaan en dan geen huur/hypotheeklasten meer heb. Ik zit om mij heen te kijken in de Randstad, maar word niet vrolijk van de prijzen hier, en vanochtend vroeg ik me ineens af wat me eigenlijk in NL houdt.

Mijn vriendin is afkomstig uit Kroatië en toen we even zaten te kijken wat de huizenmarkt daar doet krabde ik me toch even achter de oren. Voor 2 ton koop je een schitterend appartement aan de kust, bvb.

In principe maakt het niet zoveel uit of ik mijn product/dienst vanuit NL aanbiedt, of ergens anders in de EU, of waar dan ook ter wereld for that matter. Het maakt natuurlijk wel uit waar je je bedrijf vestigt en hoe je dat regelt met de belastingen.

Gedachtespinsel nu: ik stop de eenmanszaak hier, vlieg naar Kroatië, koop dat appartement, start daar een nieuw bedrijf met dezelfde naam en ga gewoon door met geld verdienen. Ik kan ook de eenmanszaak hier aanhouden (of de BV) en die voortzetten vanuit Kroatië, maar daar zullen de beide belastingdiensten wel iets van vinden dan?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten/ervaringen hierover (er zullen vast meer digitale nomaden zijn :+ ).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:04
Ik zou een appartement in Kroatië huren voor de duur van 1 jaar en ondertussen je zaak hier in Nederland aanhouden. Na een jaar besluiten wat je gaat doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Anoniem: 58485 is met zijn bedrijf naar Portugal vertrokken en heeft er een topic over geschreven.
Verkassen naar Portugal

Ik zit ook wel eens te kijken om uit NL te verhuizen, maar op zich hebben we het hier wel heel erg goed, en zolang je niet in de Randstad woont is het ook nog wel rustig en goed te betalen.

Bijvoorbeeld
https://www.funda.nl/koop...23371-varsseveldseweg-54/
Iets duurder dan 200.000, maar dan heb je wel een erg leuk huis en als het moet zit je met 1,5 uur in Amsterdam of Rotterdam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
In opkomende economieen zit er vaak wat hogere structurele groei in de woningprijzen. Kun je die 2 ton missen of financieren en het appartement erbij kopen? Dan heb je "bedenktijd" voor je definitieve verhuizing. Je kunt heel vrijblijvend gaan en beide woningen aanhouden, vlieg of rijd heen en weer wanneer je wil. De tussenoplossing is om 1 van beide woningen te verhuren. En de meest definitieve stapis om een van beide woningen van de hand te doen.

Een punt van aandacht: als we kijken naar een woning in een ander land, vallen we vaak voor het natuurschoon. Uitzicht over zee, lekker in de bossen, hoog in de bergen, etc. In "Ik vertrek" heb ik volgens mij nog nooit deelnemers gezien die op een appartement in Parijs waren neergestreken, altijd zijn het van die afgelegen plekken waar ze neerstrijken. Echter, je koopt het niet om vakantie te gaan vieren maar om te gaan wonen. Ik zou persoonlijk kiezen voor een stad met tenminste 100.000 inwoners, goede infrastructuur (wegen, maar denk ook aan glasvezel of DOCSIS3 internet) en de nabijheid van een internationale luchthaven binnen een uurtje rijden. Als je dan nog steeds voor 2 ton aan de boulevard met zeezicht zit, go for it :)

Wat betreft je BV: daarvoor zijn (afhankelijk van de fase) meerdere oplossingen. Je kunt deze laten inschrijven in NL op het adres van een adcovatenkantoor. Dan ben je in zeer mondain gezelschap:}. Wonend in Kroatie, geniet je dan inkomen uit een buitenlandse onderneming. Zou je terugkomen naar NL, ben je weer gewoon NL ondernemer en is Kroatie wat dat betreft een gesloten boek.
Of als je meer definitief bent in je keuze, je kunt je activiteiten verplaatsen naar een lokale onderneming in Kroatie.

Hier heb je wat uit te zoeken. Advies is om met een fiscalist te spreken in Nederland en in Kroatie. Wellicht zijn er nog veel betere mogelijkheden qua vestigingsplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 18:38
Eerst een paar maandjes huren. Waarom niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Hoelang ben je met je vriendin samen? Bedenk je even 2x voordat je daar een huis koopt. Allemaal leuk en aardig maar bekijk dingen een beetje realistisch. Ik ben er ook middels schade en schande wijsgeraakt (val niet zomaar voor de eerste de beste *mooie* chick) en ga zeker geen (financieele) commitments aan waar je later mischien spijt van kunt krijgen.

Ik ben mijn derde jaar ingegaan, woon amper 6 minuten met de auto van Lissabon af (Almada, kijk tegen het cristo rei aan), ik vindt het super hier. Ik heb reeds in die 2 jaar tijd ook verschillende mensen ontmoet, allemaal hadden ze heuse plannen maar grotendeels is terug vertrokken naar NL weer. Het lukt gewoon niet, en werk vinden hier is echt ruk.

Ik heb dan mijn onderneming voor 13 jaar, maar toch, ook corona raakt mij (Daar komt wel verbetering in weer) maar voor een lokale baan momenteel is het echt crisis hier overal. Mijn ervaring inmiddels is: het gras is hier echt niet groener, maar zit je financieel goed, dan leef je echt supergoed hier.

Strand (costa da caparica) is amper 2km van me af, lissabon is altijd wel wat te doen (6km), afgelopen weekend nog naar algarve geweest, ik mag niet klagen :Y) Eet sinds dat ik hier zit ook erg goed, gerust 2x warm per dag. Ben recent nog naar NL geweest; moet zeggen in Nederland heeft men heel veel zaken echt goed voor elkaar op heel veel verschillende vlakken. Maar kon het ook weer niet laten om met 4 tassen vol met nederlandse producten terug naar portugal te rijden (in de middle van een lockdown :+ )

Binnenkort moet ik voor werk weer in Belgie zijn (Zedenpolitie) en dan wil ik langs NL weer even voorbij tuffen. Met de auto was overigens echt pittig, dik 24 uur rit zonder hotels, restaurants, helemaal niks (ivm lockdown). Maar de wegen waren overal echt superleeg. Wel relaxed! Was voor 5600km amper 260 euro brandstof kwijt, vooral spanje, 90 cent de liter!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Kopen zou ik niet meteen doen, pas na 1 - 2 jaar weet je of je ergens definitief wil blijven. Een huis van 2 ton in Kroatië zou ik ook niet doen, ik ken ook aantrekkelijke regio's in dat soort landen waar je voor 20k een vrij nieuw appartement kan kopen of voor 200€ per maand kan huren. Die 200k is lucht, we hebben hier appartementen bekeken die 10 jaar geleden door buitenlanders gekocht zijn en nu voor 40% van de prijs van toen te koop staan(en nog niet verkocht worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-06 15:31
Grootste minpunt wat ik meestal lees bij deze topics is AOW (aantal arbeidsjaren) en gezondheidszorg waar veel mensen naar terug willen als ze eenmaal een bepaalde leeftijd bereiken en de risico's bij werkloosheid etc. Stiekem heeft Nederland veel zaken wel erg goed op orde.

Heb je de financiën dan kun je risico's aangaan, moeten deze nog komen en gaat dat momenteel erg lekker (let op momenteel) dan is het een groter risico wat je neemt.

Persoonlijk zou ik ook 1 a 2 jaar digital nomad proberen door iets te huren in het buitenland, maar je zaken in Nederland houden.

Kan ook bedenken waarom dat voor buitenlanders anders is, want die hebben vaak niet al die voorzieningen vanuit de overheid. Voor hen is het eigenlijk een simpelere overweging omdat ze de risico's standaard al hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 16-06-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Furion2000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:05:
Grootste minpunt wat ik meestal lees bij deze topics is AOW (aantal arbeidsjaren) en gezondheidszorg waar veel mensen naar terug willen als ze eenmaal een bepaalde leeftijd bereiken en de risico's bij werkloosheid etc. Stiekem heeft Nederland veel zaken wel erg goed op orde.

Heb je de financiën dan kun je risico's aangaan, moeten deze nog komen en gaat dat momenteel erg lekker (let op momenteel) dan is het een groter risico wat je neemt.

Persoonlijk zou ik ook 1 a 2 jaar digital nomad proberen door iets te huren in het buitenland, maar je zaken in Nederland houden.

Kan ook bedenken waarom dat voor buitenlanders anders is, want die hebben vaak niet al die voorzieningen vanuit de overheid. Voor hen is het eigenlijk een simpelere overweging omdat ze de risico's standaard al hebben.
Als je naar het buitenland verhuist en je in Nederland uitschrijft, kan je een eenmanszaak in Nederland niet aanhouden. Een bv kan wel maar dan wordt het lastig belastingtechnisch. Mijn eenmanszaak is door de KvK uitgeschreven terwijl ik die in de eerste instantie wilde aanhouden in Nederland. (Onbegrijpelijk want ze lopen veel belasting mis, en ik hou hierdoor veel meer over omdat de belastingen hier veel lager liggen dan in NL)

Sowieso lijken constructies met wonen in een land en een bedrijf in een ander land belastingtechnisch vrij riskant. Je maakt het jezelf veel makkelijker door een bedrijf op te richten in het land waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Als je serieuze plannen hebt zou ik met je vriendin gaan kijken naar het vestigingsklimaat. Meestal komen de wat interessantere landen qua wonen met een waslijst aan bureaucratisch gezeur en weinig functionerende instellingen. Dat zou ik goed in kaart proberen te brengen. (verblijfsvergunning, zorg, belastingen etc ).

Als je echt een huis zoekt, check ook de lokale mores. Je zal niet de eerste zijn waarbij men illegaal voor je mooie uitzicht ineens een pauperhotel van beton dumpt en je de rest van de tijd tegen de lokale Duitserdisco zit aan te staren :+
Furion2000 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:05:
Dat is een belangrijke bedenking inderdaad. Zijn forse risico's en je moet je eigen pensioen regelen op de een of andere manier. Niet iedereen kan leven met een dergelijke onzekerheid.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 07:54
Ik zou ook starten met een AirBNB of andere manier om een woning te huren voor langere tijd en kijken hoe het bevalt. Het is leuk voor je vriendin, maar bedrijfstechnisch moet het ook aantrekkelijk zijn.

De AOW zou ik niet zo van wakker liggen. Het is 2% per jaar, dus als je het een jaartje probeert kost je dat als je 67 bent 2 tientjes per maand. Niet iets om direct van wakker te liggen (het afkopen kost veel meer). Daarnaast win je die 2 tientjes lang en breed terug met het geld wat je nu verdient (en hopelijk slim besteed).

Zulke vakantie-oorden hebben vaak speciale (Engelse) websites waar huizen voor 3x de hoofdprijs te koop staan om aan pensionado's te verkopen. Vaak vind je goede deals niet eens online, of gaat het op mond op mond reclame. Het meeste wat online staat is dan voor buitenlandse 'investeerders' bedoeld.

Verder moet je goed op je vriendin vertrouwen, zij is de brug tussen jou ideetjes en goede connecties/begeleiding om het allemaal werkelijkheid te maken. Als je een willekeurige advocaat of boekhouder opzoekt zou ik deze zeker niet zomaar vertrouwen (zou ik overigens in Nederland niet eens doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Divak schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:09:

Zulke vakantie-oorden hebben vaak speciale (Engelse) websites waar huizen voor 3x de hoofdprijs te koop staan om aan pensionado's te verkopen. Vaak vind je goede deals niet eens online, of gaat het op mond op mond reclame. Het meeste wat online staat is dan voor buitenlandse 'investeerders' bedoeld.
Yes. Ik heb ruim een jaar in een zwaar overpriced appartement in Lissabon gezeten, a 1500 in de maand. Wel aan A+ locatie (Ajuda, Lisboa, net naast daar waar de president van portugal woont) maar toch. De buurman zei me toen: dit mag niet meer dan 600 in de maand kosten. En klopt ook. Als je buiten lissabon gaat kijken dan kom je er een scala van nette en betaalbare appartementen tegen.

Nu ook met corona, er zijn appartementen van 1600 in de maand terug naar 1100 gegaan. Puur omdat het leegstand is momenteel. Een lokale portugees zal ook geen woning van zo'n bedrag huren, kopen is hier heel de norm. Leningen ook trouwens. Als je iemand ziet in een relatief nieuwe auto is de kans 90% dat het op basis van een krediet is.

Weinig mensen die hun auto gewoon aftikken zoals het hoort. Maar goed. Gras is niet groener aan de andere kant! :) Op vakantie zijn ergens vs daadwerkelijk wonen is een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-05 05:54
Zou dit inderdaad gefaseerd uitproberen...Dus eerst vakantie, dan evt. wat huren en kijken hoe makkelijk je integreert.

Ben je bereidt de taal te leren?

Als vervolg op @Anoniem: 58485 zijn antwoord, heb ik in een Portugees dorp gezeten waar niemand Engels sprak. Dan sta je daar met je grapjes. Kunnen socializen is voor mij toch wel veel belangrijker gebleken, dan vooraf gedacht. En super warme mensen hoor, maar alles is anders en dat kan zomaar ineens opbreken.

Desalniettemin, je wordt er wel een rijker mens van en afhankelijk van je karakter kan het je ook veel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Taal is echt lastig hoor. Voor mij is portugees net zo moeilijk als voor een portugees Nederlands leren. En die zeggen ook, die taal is onmogelijk. Ik heb meer met duits, pools, russisch en wat nog meer dan spaans of portugees. Basis lukt allemaal wel. Maar ik raadt het je aan de taal te leren. Lissabon is gelukkig een reizigersstad, veel mensen van echt over heel de wereld komen en gaan daar, en primair iedereen kan wel engels. Ga je echter zoals @Nadinarama in een afgelegen dorp zitten, niemand kan daar engels.

De scholing hier verbaasd me ook; de kwaliteit van de scholing is bij lange na niet wat wij in Nederland gewend zijn. Als je naar publieke plaatsen gaat zoals een shopping mall met daarin een semi-media markt ofzo (hier is het worthen) dan kan iedereen daar wel prima engels. Maar alles eruit buiten vergeet het maar.

Veel portugezen gaan ook naar de 'betere' landen heb ik het idee. Ken ook iemand hier die normaal in Rotterdam werkt en in de hoogzomer gewoon hier lekker zit. Met het salaris dat ie daar verdiend kan die het hier een lange tijd lekker uithouden. In heel veel opzichten is portugal bedrijfstechnisch aantrekkelijk. De belasting is weliswaar op 23%, maar je hebt er heel veel andere voordelen uit die je in NL allang niet meer hebt.

Je hele huis op de zaak gooien bijv. Kan. Iedere dag lunch op de zaak. Kan. Auto op de zaak zonder bijtelling en toestanden, Kan. Waar ik in NL niet in aanmerking kwam voor bijv huuraftrek omdat ik vanuit huis werkte (er zat geen toilet ondanks gescheiden kantoor) kan dat hier wel gewoon.

Een accountant, en geen boekhouder he, kost hier amper 100 euro per maand. Echter als je een bedrijf met personeel gaat nemen betaal je je wel scheel aan kosten heb ik me laten vertellen .Er zitten wat goede vrienden (familie van vrienden van mij in Nederland) in setubal die een familiebedrijf in bouwconstructie hebben. Ook een tak in Belgie. En die zeggen ook een bedrijf is knetterhard werken en zeker als je personeel moet voeren.

Het klinkt allemaal heel erg mooi, ik heb er nog steeds geen spijt van de stap te hebben gezet, maar het is niet zo simpel als dat het lijkt. As you go leer je, zo ook voor mij, ik laat me gelukkig niet zo snel uit het veld slaan ook. Soms voel je je ook echt alleen als je met weinig mensen dezelfde interesse's deelt of steeds in je niet -eigen taal jezelf kenbaar moet maken. Soms wil je het gewoon in je eigen moerstaal kunnen doen.

Relatie ook: ik heb anderhalf jaar verkering met een supermooie portugese vrouw; soms lopen ook wij ertegenaan dat we niet in onze eigen taal onszelf kunnen illustreren. Maar we leren, en we geven ook niet op. Primair spreken we engels met elkaar. Engels is binnenzakwerk voor mij zonder na te denken ook.

Overigens; internet voorziening in Portugal. 1000mbit glasvezel (met 40mbit uplink) amper 6 tientjes in de maand. super duper geregeld hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

SeatRider schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:34:

Ik zit om mij heen te kijken in de Randstad, maar word niet vrolijk van de prijzen hier
dat is natuurlijk vooral een gevoel dat je hebt zolang je nog moet kopen....
als je eenmaal gekocht hebt, is de kans erg groot dat je gewoon erg blij bent als je huis flink wat waard is, en zie je niet graag dat de prijzen zakken.

ikzelf woon aan de Moesel, direkt boven me ligt een gebied (de Eifel) met huizenprijzen die de meeste nederlanders achterover doen slaan... 50K voor een vrijstaande woning met 8 kamers met een paar duizend m2 land erbij is best te doen. In bepaalde regionen van de Eifel zakken deze gewoon nog altijd, is de vraag minimaal (en dalen de bevolkings-aantallen eerder, zeker in de dorpen, het 'uitsterven der dorpscultuur')
Waar ik nu woon zijn de prijzen ook stevig lager dan wat je in nederland betaald, al woon ikzelf juist wel in een groeikern en stijgen de prijzen hier nog altijd wel met een 4-6% (overigens al 10 jaar lang, de kredietcrisis veranderde daaraan juist weinig tot niks).

ik werk zelf in Luxemburg, waar de huizenprijzen dan weer wel rond nederlands niveau zitten (of zelfs boven amsterdamse huizen, direkt in de stad zelf, rond de Kirchbierg betaal je een miljoen voor een klein rijtjeshuis). Terwijl er hemelsbreed maar iets van 100 km tussen deze gebieden liggen, zijn er specifieke lokale redenen waarom de ene plek een grote groei kent en anderen juist helemaal niet....
Als 'belegging' kun je veel beter een duur huis in Luxemburg bezitten, dan een goedkoop huis in de Eifel.

Onderschat niet dat het eigendom van een woning die je tegen een heel lage prijs kon kopen misschien niet altijd de 'beste' of 'waardevaste' waarde zal blijken te hebben....
Mijn ervaring is dat een woning in de Eifel echt wegggegooid geld is, leuk als je goedkoop wilt wonen voor een tijdje, maar daarna is het geld ook weg en krijg je hem nooit doorverkocht.... mocht iemand het wilen verkopen, zijn ze meestal blij er vanaf te kunnen komen, ook als de verkooppprijs lager ligt dan wat zij ervoor betaald hebben.
Dat geld zeker voor nederlanders die daar kopen, iets dat al langere tijd een zekere beweging is, waar nederlandse kopers aangelokt worden door de voor hen zo lage prijzen.... in verdomd veel gevalen verkopen die weer na 3-7 jaar en altijd voor een lagere prijs (de makelaars en kopers weten dat ook dat als een nederlandse woningeigenaar verkopen wil, die gewoon weg wil).

Natuurlijk heeft het wel enorme voordelen als je ergens een huis voor wenig koopt en daar ook echt gelukkig bent, je eigen netwerk van vrienden en kennissen hebt, een plezierige woonomgeving en het gewoon echt naar je zin hebt..
in dat geval is de goedkopere woning echt de beste koop (zeker als je financiert), omdat je je lasten idd daarmee laag kunt houden.

Maar denk niet dat een goedkope woning altijd ook even 'waardevast' is... vaak is de woonmarkt in zulke gebieden gewoon ook substantieel slechter en is er gewoon eigenlijk geen enkele vraag naar woningen, waardoor je als je hem zou verkopen, je echt moet rekenen dat het nog een hele last kan zijn er wer vanaf te komen.
Natuurlijk kun je wel kijken of de huizenmarkt in Kroatie wel gewoon groei kent, stabiliteit en een groter aantal kopers dan aanbieders (overigens zit je dan al snel in een sectie van de markt waarvan de locals klagen dat de prijzen dar 'te snel' stijgen, echter juist dat garandeert vaak eerder dat de prijs ook waardevast is)

Wat betreft je andere punt, toen ik (nu twintig jaar terug) hierheen ging werkte ik ook als freelancer voor verschilende opdrachtgevers waarvoor ik dacht zeer makkelijk te kunnen blijven werken, omdat het voor het werk erg weinig uitmaakte, ik sowieso al mn eigen ruimte had...
wat wel bleek was dat ik problemen kreeg met acquisitie terwijl de voortgang van opdrachten bij bestaande opdrachtgevers.... Ondanks dat hetw erk zelf probleemloos extern gedaan kon worden, bleek het in de communicatie met opdrachtgevers toch onmisbaar om iig enigszins bij elkaar in de burt te zitten.
Ik reisde tweemaal in de maand heen-en-weer... dat was best mogelijk, iets van 4 uur rijden, maar bleek toch een zware fysieke belasting en ik was daarna kapot alswel dat overleg na vier uur rijden gewoon niet lekker liep.

Ik heb toen ook de belastingtechnische afwerking in nederland gehouden (was lid van een Maatschap daar) en dus liep mn boekhouding daar, ook dat was een extra probleem dat ik een beetje onderschat had.
na ongeveer een jaar heb ik besloten een vaste baan hier aan te nemen en mn freelancing op te geven.
Ik wilde wel gewoon hier blijven, had het zeer naar mn zin, maar het 'op-afstand-werken' bleek toch tegen te vallen... eveneens bleek het voor mij ook niet mogelijk acquisitie te doen in mn nieuwe omgeving, daarvoor heb je een lokaal netwerk nodig en dat had ik toen niet (ondertussen heb ik dat ook enigszins opgebouwd en eventueel zou ik nu wel kunnen beslissen weer te gaan freelancen, maar heb nu een dusdanige positie dat dat niet gelijk noodzakelijk is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yes, ook een bijkomend probleem. Lokale acquisitie. Als je de taal niet meestert en jouw doelgroep daar niet valt (of slecht, of tegen lagere tarieven gewend zijn etc) en je bent juist niet in je thuisland meer aanwezig (mensen zien je niet etc) dan kan je op langere termijn wel eens gaan lijden aan klantverlies.

Ik heb dat probleem niet echt omdat ik m'n naam reeds waargemaakt heb na 13 jaar, terzijde, en mijn werk is ook gewoon goed. Accountants in Amsterdam roepen standaard al bij nieuwe klanten naar mij toe te gaan. Dat is ijzersterke naam / marketing / hoe je het ook noemen wilt. En ik kijk ook met deze 'crisis' vooruit en denk na over wat ik volgend jaar sterk in wil (gaan) zijn.

Ondernemen is een vak apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
RM-rf schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:58:
...

ikzelf woon aan de Moesel, direkt boven me ligt een gebied (de Eifel) met huizenprijzen die de meeste nederlanders achterover doen slaan... 50K voor een vrijstaande woning met 8 kamers met een paar duizend m2 land erbij is best te doen. In bepaalde regionen van de Eifel zakken deze gewoon nog altijd, is de vraag minimaal (en dalen de bevolkings-aantallen eerder, zeker in de dorpen, het 'uitsterven der dorpscultuur')
Waar ik nu woon zijn de prijzen ook stevig lager dan wat je in nederland betaald, al woon ikzelf juist wel in een groeikern en stijgen de prijzen hier nog altijd wel met een 4-6% (overigens al 10 jaar lang, de kredietcrisis veranderde daaraan juist weinig tot niks).

...
Ik heb nog even gekeken in een willekeurige plaats in de Eiffel(Wittlich) maar vind de prijzen daar ook vrij opportunistisch, vooral de wat nieuwere huizen. Veel aanbod zit ook rond de 400k vraagprijs. In andere regio's van Duitsland zie je dit ook, je vraagt je soms af hoe ze het durven te vragen in de regio's waar inderdaad vrijwel geen economische activiteit en leegloop is. De huizenprijzenwaan lijkt toch overal toe geslagen te zijn. Ik denk dat je in dit soort regio's 50 - 70% onder de vraagprijs moet bieden en anders heb je een groot probleem als je ooit weer wil verkopen.

De TS heeft zich trouwens verder niet meer gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-05 05:54
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:11:
Ga je echter zoals @Nadinarama in een afgelegen dorp zitten, niemand kan daar engels.
Jammer dat ik niet meer op je topic kan reageren, dus mijn excuses dat ik dit hier plaats. Maar echt, ik herken zoveel in je verhalen... Geen vuurwerk met oud en nieuw, hoe dan? Maar ook dat echt asociale rijgedrag, haha...nu heb ik wel een beetje saudades...komt er een vervolg?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Nadinarama schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Jammer dat ik niet meer op je topic kan reageren, dus mijn excuses dat ik dit hier plaats. Maar echt, ik herken zoveel in je verhalen... Geen vuurwerk met oud en nieuw, hoe dan? Maar ook dat echt asociale rijgedrag, haha...nu heb ik wel een beetje saudades...komt er een vervolg?
Nja, ik ga er geen blog over toewijden weer. Ik heb dat een poosje gedaan maar m'n ex hield dat steeds in de gaten. Soms voel je dat gewoon, dat er iemand over je heen aan het hoveren is. Geen zin in meer.

Maar het bevalt me wel; ik heb vorige week een begrafenis bijgewoond, dat was de dochter van de oma van mijn vriendin. Die is overleden door een longaandoening. Het is serieus de 2de begrafenis dat ik meemaak in m'n leven. Het gaat heel snel hier, kans is groot dat als iemand vandaag komt te overlijden morgen of zelfs overmorgen al opgebaard kan liggen.

We moesten er wel voor naar Algarve, naar een chappele (kerk). En daar lag de kist van 08:00 tot 13:00 om voor nabestaande afscheid te kunnen nemen. Heel relaxed ook, totaal geen pressie. De begrafenis van m'n moeder was dan weliswaar geregeld maar zo cliche met het kiezen van boeketten, muziek en toestanden. En dat had dan ook een timespan in waarin alles moest gebeuren. Hier kon men gewoon gaan zitten en de tijd ook daadwerkelijk nemen.

Ik vondt het er menselijker aan toe gaan dan van wat ik tot zover gezien had. Enige overlijden in mijn leven die ik bijgewoond had was die van m'n bloedeigen moeder ... Maar het was eye-opening, want je ziet dat het ook op een andere manier een plek aan kan worden gegeven.

Festivals zijn altijd leuk. Echt figuren lopen daar ook rond. Als je verteld dat je afkomstig bent uit NL zijn mensen een stuk aardiger en relaxter met je. Komt voornamelijk door het beeld dat in NL veel portugezen werken, en ons land natuurlijk om de goede wiet bekend staat.

Ik heb aardig wat mensen ook zien komen en gaan vanuit nederland. Mensen die het thuis niet meer voor elkaar kregen en dan hun geluk elders beproeven. Ik ken de klappen van het alleen zijn en de last die op je ligt. Dat je thuis mist en dat je ergens bent waar je de taal moeilijk meesteren doet. Veel van die gasten die hier komen houden vaak ook niet lang staande, en gaan uiteindelijk ook weer terug met spreekwoordelijk de staart tussen de benen.

Mensen moet je op begin ook wat afzijdig houden, leen vooral geen geld uit aan mensen ook. Had 1 figuur die me in de nacht smeekte 'm 20 euro te lenen. Echt precies een fucking jaar later na dato betaald ie me eindelijk terug. Qua werk hier zijn de baantjes en toestanden slecht. Er is wel werk maar verwacht niet meer dan 500 euro in de maand voor 40 uur zwoegen. M'n vriendin heeft dat probleem ook; en die heb ik halverwege maar ook verteld stop maar met werken, ik zorg voor je, vindt het beter als je welzijn een stuk kalmer is.

En echt; vriendinnen van mijn vriendin, gaan vreemd als de tering. Het was op begin zelfs zo erg dat toen ik een vriendin van haar ontmoette die ook meteen zei, ja als jullie een trio met mij willen, ik sta er open voor hoor. Niet om het e.a het avontuur is wel leuk maar om op zo'n kort moment al gelijk met trio's en toestanden te beginnen... doe maar niet. M'n vriendin is op tijde soms erg jaloers, omdat ze bang is dat haar vriendinnen mij af trachten te pakken van haar ofzo, omdat ik wel dingen goed voor elkaar heb.

Ze hoeft zich geen zorgen te maken op dat vlak. Binnen een relatie ben ik gewoon trouw. Ik wordt niet zo warm meer van wat luchtige kleding ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Haha, die verhalen van @Anoniem: 58485 ...
Altijd +1! _/-\o_
Pagina: 1