Kali Linux / Ubuntu / Debian wil niet installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05-2024
Mijn vraag
Beste medetweakers. Op mijn oude desktop heb ik geprobeerd om Kali Linux te installeren (i.v.m. de opleiding die ik volg). Mijn desktop heeft de volgende hardware:

- 16gb RAM
- Packard Bell extreme M5850 moederbord
- Intel Core i5 processor - 2300cpu - 2.8Ghz met 4 cores
- Asus GeForce GTX 960 videokaart
- HDD van 500gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik krijg voornamelijk de meldingen dat er geen AHCI controllers beschikbaar zijn (terwijl mijn Onboard SATA Mode toch wel degelijk op AHCI staat, ik heb ook geprobeerd te switchen tussen RAID en Native IDE) en problemen met de nouveau (volgens de meesten de combi tussen intel en nvidia).
Ook de nomodeset-command of de nouveau.modeset=0 tijdens het booten werkt niet. Ik heb al meerdere Live-versies geprobeerd maar die krijg ik dus op geen enkele mogelijkheid opgestart - ik las namelijk dat veel mensen het werkend hadden gekregen door eerst de Live-versie te booten en vervolgens via het menu te installeren.

Ik krijg dus op geen enkele manier Kali, Ubuntu of een andere Linux-versie geïnstalleerd.

Wie o wie kan mij helpen? :*)

Edit: De USB waar de Linux versie op staat zijn allen gemaakt door Unetbootin en Etcher

[ Voor 4% gewijzigd door D3lth1r op 13-06-2020 11:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat versta jij precies onder "problemen met de nouveau"?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
De melding “MMIO write of 8000000 FAULT at 10eb14”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 13:55
Probeer ns een usb met rufus in Windows te maken, en heb je niet de keus bij booten vanaf je stick als je f8 drukt om te kiezen tussen iets....Uefi boot of geen Uefi boot zeg maar...

Heb hier nog een DVDrom erin en dat werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
Zal ik eens proberen. Enige probleem is dat ik atm geen Windows ter beschikking heb, wel Mac. Maar dat los ik wel op. Tijdens het booten heb ik inderdaad de keuze tussen UEFI “Usb-naam” of gewoon “Usb-naam”.

Update: Kali geprobeerd met Rufus op USB te zetten - op verschillende manieren en met een kennis wat nogal verstand van Linux heeft. Nog steeds geen resultaat...

[ Voor 29% gewijzigd door D3lth1r op 13-06-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 08:43
Kan je wel vanaf die stick booten op een andere pc? M.a.w.: is de usb-stick het probleem, of deze specifieke pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
Ja hoor. Booten op een andere pc is geen enkel probleem. Ik denk dat het probleem bij de pc ligt. Er werd mij ook gesuggereerd om eens Manjero proberen te installeren, en anders Arch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Het probleem ligt vaak bij de usb-stick.
Gebruik USB2.0 en wil dat niet lukken, probeer een ander.

Zodra je de juiste hebt gevonden: bewaar hem goed voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
De usb-stick die ik gebruik heeft inderdaad 3.0. Maar de pc zelf heeft geen enkele 3.0 poort. Daarnaast heb ik al op verschillende poorten geprobeerd, alsook rechtstreeks op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
D3lth1r schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:48:
De usb-stick die ik gebruik heeft inderdaad 3.0. Maar de pc zelf heeft geen enkele 3.0 poort. Daarnaast heb ik al op verschillende poorten geprobeerd, alsook rechtstreeks op het moederbord.
Als je een USB 3.0 stick gebruikt, maar je PC heeft geen enkele USB 3.0 poort..

Dan heb je het probleem toch al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
Serieus? Kan dat het probleem zijn?.. Is het niet zo dat die dan automatisch de 2.0 snelheid pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 13:55
Probeer idd Manjaro maar ns, heb laatst gelezen ( een usercomment, niemand weet hoeveel dat waard is) dat Manjaro veel beter zou zijn in hardware-detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
D3lth1r schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:55:
Serieus? Kan dat het probleem zijn?.. Is het niet zo dat die dan automatisch de 2.0 snelheid pakt?
Volgens de specificatie: ja.

In realiteit heb ik al vaker hier problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
Oké, bedankt voor de tip. Ik ga eens een 2.0 usb proberen en laat het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
Update:
Nog altijd niet gelukt met verschillende versies van Ubuntu of Kali, middels diverse USB 2.0 sticks.
Wat me wel gelukt is, is Ubuntu te installeren via een cd/dvd. Echter bij het opstarten krijg ik weer steeds de melding "AHCI controller unavailable" en hangt m'n desktop vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3lth1r
Opgelost! Het lag schijnbaar aan de SATA-poort die gebruikte op het moederbord. Ik heb namelijk 6 poorten: 2 blauwe, en 4 zwarte. Ze zitten in 2 rijen van 3 (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BseJyssEih1PuFy41wUat_Gkq1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4TEGfQvElSqgqOF3oGB1Ta6X.png?f=user_large
(afbeelding komt van een online handleiding van het moederbord)

Van fabriek af was de CD/DVD-lezer en de HDD op de twee blauwe poorten aangesloten. In het weekend heb ik al eens de HDD op poort 3, 4 en 5 gebruikt, zonder resultaat. Vandaag poort 2 gebruikt omdat ik dacht van: "dat zal toch niet dat ie het op die poort wel doet?..." en jawel hoor. 8)7 Ubuntu is gewoon opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
D3lth1r schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:42:
Opgelost! Het lag schijnbaar aan de SATA-poort die gebruikte op het moederbord. Ik heb namelijk 6 poorten: 2 blauwe, en 4 zwarte. Ze zitten in 2 rijen van 3 (zie afbeelding)

[Afbeelding]
(afbeelding komt van een online handleiding van het moederbord)

Van fabriek af was de CD/DVD-lezer en de HDD op de twee blauwe poorten aangesloten. In het weekend heb ik al eens de HDD op poort 3, 4 en 5 gebruikt, zonder resultaat. Vandaag poort 2 gebruikt omdat ik dacht van: "dat zal toch niet dat ie het op die poort wel doet?..." en jawel hoor. 8)7 Ubuntu is gewoon opgestart.
Ouch. Deze had ik ook niet aan zien komen eigenlijk. Maar fijn dat het wel opgelost is nu!
Pagina: 1