ZTE H369A (Tele2) modem aan DD-WRT router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megarobo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 13:49
Hallo mede tweakers,

Omdat wij tegen beperkingen van het standaard Tele2 modem aan lopen (er valt bijna niets in te stellen), hadden we besloten om een andere router erbij te halen. Omdat het Tele2 modem/ZTE H369A geen bridge modus heeft, is het plan om het met een DMZ te doen. Nu heb ik dat naar willens en wetens gedaan, maar het lijkt toch niet te werken.

Op het Tele2 modem (de ZTE H369A) heb ik het volgende ingesteld:
Internet -> security -> DMZ -> aan, en IP adres ingesteld op 192.168.1.2 (IP van de DD-WRT router), sc hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTPt8obZYWtu1LmDi8tA1RZLcpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S1KvhUM6bsVzRN1MVptUOBYB.png?f=user_large

Local network -> LAN -> DHCP binding -> heb ik een DHCP binding/statisch IP toegewezen aan de DD-WRT router, namelijk 192.168.1.2. Ik heb hiervoor het WAN-MAC adres van de DD-WRT router gebruikt. Dit leek mij logisch gezien de ethernetkabel ook van een LAN poort op het Tele2 modem naar de WAN poort van de DD-WRT router gaat. Plaatje ook weer hieronder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LREIqtI7HUNZc_0lq3uDCL5Tx2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFBAlx8qTR3uCsWbt2BfC3b9.png?f=user_large

Mocht het nodig zijn heb ik de DHCP server gegevens van het Tele2 modem ook even hier neergezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXZkvdZd69p2w3VuE1CAZJmRZ7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LopK06C8uS5lQZV23AlVgOcm.png?f=user_large

Op de DD-WRT router heb ik het WAN type ingesteld op automatisch (DHCP). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj9QDE4i5NWXGAFDXw6Ckzl350Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kCLajJuioO2Ldv6rUrJgHtfL.png?f=user_large

Toch wil het met deze setup niet lukken. Misschien dat ik iets over het hoofd zie, of dat het niet mogelijk is op de manier die ik dacht. Ik hoor het graag.

PS: Hier nog wat prints van wat instellingen op de DD-WRT router, mocht je die nodig hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsCSULKOlf0MtvD9Y0Rk3A-bMdI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F9dh55MbFM9utp8p2sj797Kq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fqCO9XUJB0YLywNSnBjA9mcjq8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Bm0jzCc8t3bTVHxEOlJENuan.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ1gMGpV5JeK6usyAlVR9aNEfDs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TIaqLNM2LqdTeAmqfPW5NRct.png?f=fotoalbum_tile

Edit: Ik heb na mijn eigen niet gelukte poging geprobeerd te volgen wat er in deze 2 posts staat, maar dat heeft niet mogen baten.
https://www.computeridee....-achter-een-modem-router/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1818637

[ Voor 4% gewijzigd door Megarobo op 12-06-2020 19:19 . Reden: Referenties toegevoegd naar geraadpleegde bronnen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55
komt omdat je 2 ip-ranges hetzelfde staan...
verzet je prive router gewoon naar een andere range (192.168.2.x bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Megarobo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:16:
... maar het lijkt toch niet te werken...

...Toch wil het met deze setup niet lukken...

...maar dat heeft niet mogen baten...
Je zult iets duidelijker moeten omschrijven wat er precies niet werkt, anders kunnen we je niet helpen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megarobo
Ten eerste bedankt voor de reacties :)
ijske schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:56:
komt omdat je 2 ip-ranges hetzelfde staan...
verzet je prive router gewoon naar een andere range (192.168.2.x bv)
Ik heb dit geprobeerd en ik heb nu internet op mijn computer, echter kan ik nu niet meer de DD-WRT router bereiken. De ip-range van het Tele2 modem staat nu op 192.168.2.x, en van de DD-WRT router staat het op 192.168.1.x. De DD-WRT router heeft een statisch IP van 192.168.2.2 op het Tele2 modem, en uiteraard heb ik ook de DMZ daar op aangepast. Ik kan het Tele2 modem bereiken op 192.168.2.1, maar ik kan de DD-WRT router niet bereiken op 192.168.1.1 of 192.168.2.2. Ik krijg dan een foutmelding in mijn webbrowser: "De verbinding werd geherinitialiseerd". Voor de duidelijkheid: mijn PC is uiteraard aangesloten op de DD-WRT router, en niet op het modem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zkg4-52wqOy0WYPG72dJwiLi1B8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NWPI9ZKwhf4enixF1BwuOal5.png?f=fotoalbum_large
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:15:
[...]

Je zult iets duidelijker moeten omschrijven wat er precies niet werkt, anders kunnen we je niet helpen
Wat er niet werkt: in de situatie voordat ik de raad van ijske had opgevolgd werkte er zo goed als niets. Ik kon geen websites bereiken, geen apparaten op het netwerk pingen, laat staan de web interface van het modem en de router bereiken. Na het aanpassen van de ip-ranges heb ik nu internet op mijn computer, maar kan ik niet meer bij de DD-WRT router komen (en dus ook niet testen of het naar behoren werkt, en we de extra mogelijkheden die we zochten nu kunnen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
dus je zet je ZTE router dat hij intern (LAN) 192.168.2.x subnet heeft ?
dan heeft je DDWRT 192.168.2.2 op zn internet connectie (WAN)

de DDWRT heeft INTERN (LAN) 192.168.1.x subnet ? , so far so good.. maar je hebt tegen je ip server (dhcp) gezegd dat je 192.168.2.x gaat gebruiken.. dan is daar geen verkeer

dus je zet je pc manueel even op 192.168.2.3 , dan kan je normaliter wel terug inloggen in je DDWRT router, je verzet die terug dat die zelf 192.168.1.1 is... en je zet je pc terug in automatisch ip adres

edit : zolang je DDWRT router in routermodus staat, ga je nooit de ZTE router kunnen bereiken.. die zit in een ander netwerk .. (tenzij mss met een statische route .. maar das weer advanced)

[ Voor 15% gewijzigd door ijske op 12-06-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megarobo
Nogmaals dank voor de snelle reactie, zeer prettig!
Ik heb de DDWRT router op het moment op gateway staan ipv (één van de) router opties (te zien in de screenshots van mijn eerste bericht). Het ZTE modem kan ik dus nog steeds bereiken via 192.168.2.1. Ik kan de DDWRT router nu bereiken met zowel 192.168.1.1 als met 192.168.2.2. De DDWRT router heeft nu zelf als intern adres 192.168.1.1 ingesteld, en in het ZTE modem heeft de DDWRT router een 192.168.2.2 statisch IP. Beide werken om de DDWRT router te bereiken, met 192.168.2.1 kan ik dus het ZTE modem bereiken. Is dat hoe dat hoort te werken, of komt dat doordat de DDWRT router op gateway modus staat ipv router? Stel dat het daar door komt: is gateway dan een beveiligingsrisico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik haal hier gateway en router even door elkaar :-)

edit : whoops ik omschrijf hier bridge modus instellingen

[ Voor 59% gewijzigd door ijske op 12-06-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Megarobo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:53:
Nogmaals dank voor de snelle reactie, zeer prettig!
Ik heb de DDWRT router op het moment op gateway staan ipv (één van de) router opties (te zien in de screenshots van mijn eerste bericht). Het ZTE modem kan ik dus nog steeds bereiken via 192.168.2.1. Ik kan de DDWRT router nu bereiken met zowel 192.168.1.1 als met 192.168.2.2. De DDWRT router heeft nu zelf als intern adres 192.168.1.1 ingesteld, en in het ZTE modem heeft de DDWRT router een 192.168.2.2 statisch IP. Beide werken om de DDWRT router te bereiken, met 192.168.2.1 kan ik dus het ZTE modem bereiken. Is dat hoe dat hoort te werken, of komt dat doordat de DDWRT router op gateway modus staat ipv router? Stel dat het daar door komt: is gateway dan een beveiligingsrisico?
Dat je de router kan bereiken op 192.168.2.2 is het gevolg van de gateway mode. Normale routers laten niet zondermeer management aan de WAN kant toe. En ja, dat is een beveiligingsrisico want die WAN poort hangt rechtstreeks aan het internet wegens je modem in DMZ mode

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megarobo
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 01:02:
[...]

En ja, dat is een beveiligingsrisico want die WAN poort hangt rechtstreeks aan het internet wegens je modem in DMZ mode
Juist (y). Ik ben benieuwd of men vanaf de WAN kant van de DDWRT router (dus via de DMZ) dan ook contact kan leggen met het netwerk aan de LAN kant van de DDWRT router. Dingen zoals port forwarding en upnp etc. niet meegerekend dan natuurlijk. Dat lijkt vooralsnog niet het geval te zijn namelijk, gezien al onze gehostte services zoals SSH en ifttt niet meer bereikbaar zijn. Ik zal voor de zekerheid dan de DDWRT router in router mode zetten ipv gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megarobo
Update: Ik heb de router verwisseld naar router modus in plaats van gateway modus. Echter: wanneer ik dat doe werkt het internet niet meer en kunnen we alleen nog apparaten op het lokale netwerk bereiken. Enig idee waar dat door komt?

[ Voor 6% gewijzigd door Megarobo op 13-06-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 13:26
Is dit niet een experiabox v10? Misschien met iets andere firmware.

Heb een hetzelfde apparaat gehad en jarenlang in bridge modus gehad.

Zoek eens op experiabox v10 bridge modus, er zijn daar genoeg duidelijke how-to's voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:08

MsG

Forumzwerver

Megarobo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:20:
Update: Ik heb de router verwisseld naar router modus in plaats van gateway modus. Echter: wanneer ik dat doe werkt het internet niet meer en kunnen we alleen nog apparaten op het lokale netwerk bereiken. Enig idee waar dat door komt?
Wat draai je op die XXX.1.16 die je als DNS hebt ingesteld? Gooi gewoon eens een directe DNS-server er in om zaken uit te sluiten. Bijvoorbeeld 1.1.1.1 of 8.8.8.8

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megarobo
ZwartR schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:39:
Is dit niet een experiabox v10? Misschien met iets andere firmware.

Heb een hetzelfde apparaat gehad en jarenlang in bridge modus gehad.

Zoek eens op experiabox v10 bridge modus, er zijn daar genoeg duidelijke how-to's voor.
Klopt, het is volgens mij een zelfde of in ieder geval vergelijkbaar apparaat. Als de Experiabox een bridge modus heeft dan heeft hij wel andere firmware. Ik twijfel echter of de experiabox versie die overeenkomt met die van Tele2 wél een bridge modus heeft. Een andere thread op Tweakers over dit Tele2 modem bevestigt ook dat hij geen bridge modus heeft, en daar heeft een andere Tweaker zijn setup op zijn Experiabox (ook zonder bridge) beschreven. De link staat in mijn eerste bericht maar hier vooralsnog: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1818637 Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat het modem dat hier staat géén bridge modus heeft. Daarnaast weet ik niet zeker of je een experiabox v10 had als je hem in bridge modus had staan: https://forum.kpn.com/thu...ox-v10-bridge-mode-463643
MsG schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Wat draai je op die XXX.1.16 die je als DNS hebt ingesteld? Gooi gewoon eens een directe DNS-server er in om zaken uit te sluiten. Bijvoorbeeld 1.1.1.1 of 8.8.8.8
Dat IP is het adres van een pi-hole. Wanneer de router op gateway modus staat werkt ons internet wel gewoon, ook met die pi (en dus met minder advertenties op websites). Ik heb het toch geprobeerd met een andere DNS (1.1.1.1 en 8.8.8.8), maar dat geeft hetzelfde resultaat. Ik kan dan dus nog steeds alleen apparaten op het lokale DDWRT netwerk bereiken, en het internet werkt dan niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Megarobo op 13-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Megarobo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:12:
[...]
... Ik kan dan dus nog steeds alleen apparaten op het lokale DDWRT netwerk bereiken, en het internet werkt dan niet meer.
Nogmaals: "het internet werkt niet" is geen voldoende probleem omschrijving.
DDWRT heeft toch wel een status pagina? Wat zegt die over de internet verbinding?
DDWRT heeft toch log files? Wat staat daar in?
En hoe ziet de ipconfig/ifconfig van je clients er uit?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megarobo
Ik heb geprobeerd om de DDWRT router in router modus aan de praat te krijgen, maar dat is vooralsnog niet gelukt. We liepen wel tegen een ander probleem aan: om de zoveel tijd kregen we een behoorlijke piek in ping tijden (500+ ms). Dit geldt voor zowel het bezoeken van websites, als het draaien van/verbinden met servers (en bij iemand in ons huis zorgde het voor lag spikes in zijn spel). Nu hebben we daar wat mee getest en hebben we de volgende bevindingen gedaan:
  • Wanneer er 1 (van de 3 in totaal) LAN kabels naar onze computers in het Tele2 modem zit, en de andere 2 in de DDWRT router, komen er geen lag spikes.
  • Wanneer alle 3 de LAN kabels in de DDWRT router zitten komen er wel lag spikes
  • Wanneer we direct aangesloten zijn op het Tele2 modem krijgen we geen lag spikes
  • Wanneer er een lag spike komt, treedt die bij alle computers aangesloten op de DDWRT router op, maar is niet aanwezig bij computers die direct op het Tele2 modem zitten.
Dit geeft ons het (zeer vreemde) gevoel alsof de DDWRT router niet meer dan 2 apparaten via LAN tegelijk aan kan. Op het draadloze netwerk hebben we het niet getest, maar daar zijn ook een aantal telefoons, pi's, een Google Home, TV, etc. op aangesloten. Al die apparaten op het draadloze netwerk is prima, maar zodra er meer dan 2 apparaten op de LAN poorten aangeloten zijn komen er pieken? Dat klinkt vreemd. :? Echter kunnen we verder geen verklaring vinden voor wat we gevonden hebben. Logischerwijs is om de zoveel tijd (tussen de paar seconden en paar minuten in) een lag spike van 500+ ms niet waar we naar zochten toen we een andere router binnenhaalden. Het zoeken met een oplossing naar de router in router-modus werkend krijgen hebben we dus voorlopig even gestaakt, omdat we de router überhaupt niet willen gebruiken wanneer we dit vreemde gebeuren niet opgelost krijgen. Vandaar dat ik het hier nu aandraag. Heeft iemand een idee waar dit door kan komen?

PS: het duurde wat langer voordat ik reageerde, maar we wilden eerst wat meer testen met de lag spikes voordat we hulp inschakelden.

[ Voor 0% gewijzigd door Megarobo op 16-06-2020 16:08 . Reden: Spelling ]

Pagina: 1