Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aanschaf Zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prom0
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:08
Goedemiddag allemaal,

Ik ben van plan om Zonnepanelen aan te schaffen, alleen zit ik met de vraag hoeveel.
Ik heb diverse topics al gelezen waar de term "dak vol leggen" valt alleen zijn dit vaak wat oudere post.

Ik heb een huis met een tuin op het zuid-westen en is mijn dak op een pijpje van de mechanische ventilator na vrij voor zonnepanelen. Ook zijn er in de omgeving verder geen opstakels die schaduw kunnen veroorzaken.

Is het Anno 2020 nog steeds aantrekkelijk om meer op te gaan wekken dan dat je verbruikt, ook nu weten wat de saldering regeling word?
Mijn huidig verbruik is ongeveer 2750kw, wellicht dat er dit jaar een Airco word geinstaleerd voor verkoeling.

bij voorbaat dank.

[Voor 9% gewijzigd door Prom0 op 12-06-2020 15:48]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Ik zou als ik jou was e.e.a. knippen, anders kan iedereen zo 1,2,3 vinden waar je woont.

Rest van m'n antwoord in de edit..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:47
Vol leggen als je het geld hebt liggen is nog steeds het devies. ZW vol en evt ook nog wat op NO, dan ben je helemaal klaar voor de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Ik zie aan de NO kant ook nog een pijpje (rioolontluchting gok ik zo). Wat zijn de dakmaten?

Wat zijn de dakmaten? Ik zou zeggen; nog steeds volleggen. De salderingsregeling wordt maar langzaam afgebouwd. En dan 's winters de airco gebruiken om te verwarmen. Goedkoper dan dat SV net...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:57
Prom0 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:37:

Is het Anno 2020 nog steeds aantrekkelijk om meer op te gaan wekken dan dat je verbruikt, ook nu weten wat de saldering regeling word?
If anything, wordt dat juist steeds aantrekkelijker.

Vroeger werd aangeraden alleen je eigen verbruik op te wekken omdat dat door saldering het beste (economish) rendement geeft. Maar zoals je al weet zal de salderingsregeling geleidelijk verdwijnen, waarmee ook dit argument compleet komt te vervallen.

Gelukkig zijn PV-installaties inmiddels ook zo veel goedkoper geworden dat je saldering echt niet meer nodig hebt om het terug te verdienen. Het is wel leuk meegenomen natuurlijk, maar een grotere installatie zal zichzelf dus ook terugverdienen. Het duurt alleen wat langer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 10-06 22:24
Heb je een 1-fase installatie in je huis.
Dan is praktisch om bijvoorbeeld een 1-fase zonnepaneel installatie te leggen met een stringomvormer van bijvoorbeeld 12*330Wp (=3960WP). (vermits dat past op je dak)
Dat kan met teruggave BTW voor ongeveer 4000 euro of minder.

Neem een provider als Greenchoice om je overschot aan kWh voor een redelijke prijs kwijt te raken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prom0
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:40:
Ik zou als ik jou was e.e.a. knippen, anders kan iedereen zo 1,2,3 vinden waar je woont.

Rest van m'n antwoord in de edit..
Thnx, ik zag het helemaal over het hoofd.
Het huis is 5 meter breed, maar ik heb een beetje overloop op de zijkant.
verder denk ik ongeveer nog 4 jaar in dit huis te blijven wonen voordat we naar iets groters verhuizen.n.
TWyk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:00:
Heb je een 1-fase installatie in je huis.
Dan is praktisch om bijvoorbeeld een 1-fase zonnepaneel installatie te leggen met een stringomvormer van bijvoorbeeld 12*330Wp (=3960WP). (vermits dat past op je dak)
Dat kan met teruggave BTW voor ongeveer 4000 euro of minder.

Neem een provider als Greenchoice om je overschot aan kWh voor een redelijke prijs kwijt te raken.
Ik heb een 1-fase 35amp instalatie.
Ik heb al een aantal offertes op basis van mijn huidig verbuik, ook hier word overal stringomvormers gebruikt gezien er eigenlijk geen schaduw is.

12 panelen zou moeten lukken indien ik de mechanishe ventilatie pijp verplaats, weet niet of dit makkelijk aan te passen is.

[Voor 45% gewijzigd door Prom0 op 12-06-2020 19:09]

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 10-06 22:24
Prom0 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:21:
[...]

12 panelen zou moeten lukken indien ik de mechanishe ventilatie pijp verplaats, weet niet of dit makkelijk aan te passen is.
11 panelen is ook prima natuurlijk.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
mcDavid schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:53:
[...]

If anything, wordt dat juist steeds aantrekkelijker.

Vroeger werd aangeraden alleen je eigen verbruik op te wekken omdat dat door saldering het beste (economish) rendement geeft. Maar zoals je al weet zal de salderingsregeling geleidelijk verdwijnen, waarmee ook dit argument compleet komt te vervallen.

Gelukkig zijn PV-installaties inmiddels ook zo veel goedkoper geworden dat je saldering echt niet meer nodig hebt om het terug te verdienen. Het is wel leuk meegenomen natuurlijk, maar een grotere installatie zal zichzelf dus ook terugverdienen. Het duurt alleen wat langer.
Kan je mij uitleggen waarom het volgens jou aantrekkelijker zou worden om meer panelen te nemen dan nodig, als de saldering verdwijnt :? Want dat klinkt mij niet logisch, juist het tegenovergestelde lijkt me veel logischer.

Geen geld terug voor overtollig opgewekte stroom = geen nut voor extra panelen, toch?

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 13-06-2020 23:47]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:42:
[...]

Kan je mij uitleggen waarom het volgens jou aantrekkelijker zou worden om meer panelen te nemen dan nodig, als de saldering verdwijnt :? Want dat klinkt mij niet logisch, juist het tegenovergestelde lijkt me veel logischer.
Meer panelen nemen wordt aantrekkelijker simpelweg omdat de panelen steeds goedkoper worden.

voor "meer dan nodig" moet je eerst defineren hoeveel je "nodig" hebt. Nu wordt vaak gekozen voor een installatie die op jaarbasis ongeveer je eigen verbruik opwekt. Maar dat hoeft natuurlijk niet. De enige reden dat men dat doet is ivm de salderingsregeling. Zonder salderingsregeling is de enige maatstaf hoeveel geld je wilt investeren en hoeveel dakoppervlak je hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:42:

Geen geld terug voor overtollig opgewekte stroom = geen nut voor extra panelen, toch?
Hoezo geen geld terug, staat nergens. En met meer panelen heb je een hoger eigen verbruik en om grotere vermogens af te vangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Hahn
mcDavid schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:51:
[...]

Meer panelen nemen wordt aantrekkelijker simpelweg omdat de panelen steeds goedkoper worden.
Tot dusver volg ik je. Panelen worden steeds goedkoper, dus aantrekkelijker. Check. Maar dat is heel wat anders dan 'aantrekkelijker als de saldering weggaat', zoals ik jouw post opvatte. Maar dat staat volgens mij volledig los van elkaar.
voor "meer dan nodig" moet je eerst defineren hoeveel je "nodig" hebt. Nu wordt vaak gekozen voor een installatie die op jaarbasis ongeveer je eigen verbruik opwekt. Maar dat hoeft natuurlijk niet. De enige reden dat men dat doet is ivm de salderingsregeling. Zonder salderingsregeling is de enige maatstaf hoeveel geld je wilt investeren en hoeveel dakoppervlak je hebt.
Hier ben je me toch weer kwijt. Natuurlijk mag je meer panelen nemen dan je nodig hebt, maar waarom zou je? Mét salderingsregeling zijn meer panelen dan je echt nodig hebt toch juist interessanter?
Rol-Co schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:54:
[...]

Hoezo geen geld terug, staat nergens. En met meer panelen heb je een hoger eigen verbruik en om grotere vermogens af te vangen.
Salderingsregeling wordt afgebouwd, en ik nam nu even helemaal geen salderingsregeling als voorbeeld, omdat mcDavid het daar over had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Goedemiddag allemaal,

Ik ben van plan om Zonnepanelen aan te schaffen, alleen zit ik met de vraag hoeveel.
Ik heb diverse topics al gelezen waar de term "dak vol leggen" valt alleen zijn dit vaak wat oudere post.

Ik heb een huis met een tuin op het zuid-westen en is mijn dak op een pijpje van de mechanische ventilator na vrij voor zonnepanelen. Ook zijn er in de omgeving verder geen opstakels die schaduw kunnen veroorzaken.

[Afbeelding]

Mijn huidig verbruik is ongeveer 2750kw, wellicht dat er dit jaar een Airco word geinstaleerd voor verkoeling.

bij voorbaat dank.
Weg met dat pijpje, maak er een ventilatie dakpan van. (moet ik zelf nu ook opzoeken)
En vol dat dak. Ik doe het zelf en 2e hands. (Ook op Noord.) Nog goedkoper. Ook om gas te vervangen.
Nog meer voordeel. Inductie koken, warmtepomp, warmtepompboiler en je bent er.

@Hahn Met de tijd die nog resteert verdien je de panelen meer dan terug. Daarna heb je je directe eigen verbruik wat je met meer opbrengst beter kunt afdekken. En met verbruik verschuiven naar momenten van opbrengst nog steeds een leuk bedrag aan energiekosten uitsparen. Kijk hier eens!

[Voor 12% gewijzigd door onetime op 14-06-2020 00:07]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mcDavid
@Hahn ik heb het idee dat je niet helemaal begrijpt hoe de (Nederlandse) salderingsregeling werkt.

Het zit zo: de stroom die je gedurende een jaar teruglevert, wordt weggestreept tegen de stroom die je uit het net verbruikt. Dát is salderen. En dat levert lekker veel geld op want stroom die je uit het net verbruikt is dankzij energiebelasting relatief duur.

Als je meer stroom opwekt (of niet mag salderen) dan krijg je voor de teruggeleverde energie gewoon een prijs die je afspreekt met je energieleverancier. Dat is vaak maar 7-10 cent per kWh.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:58:
[...]

Tot dusver volg ik je. Panelen worden steeds goedkoper, dus aantrekkelijker. Check. Maar dat is heel wat anders dan 'aantrekkelijker als de saldering weggaat', zoals ik jouw post opvatte. Maar dat staat volgens mij volledig los van elkaar.

[...]
Het is meer dat een groter systeem per Wp goedkoper is en 2-10 panelen meer leggen is niet veel duurder dan de kosten van een paneel plus montage materiaal.
Hier ben je me toch weer kwijt. Natuurlijk mag je meer panelen nemen dan je nodig hebt, maar waarom zou je? Mét salderingsregeling zijn meer panelen dan je echt nodig hebt toch juist interessanter?
Zoals ik al schreef, je vangt op de dag meer verbruik af waar je anders 21 cent voor betaald, ook grotere vermogens vang je beter af. 1000W van je panelen en de vaatwasser staat te warmen met 2000W moet je nog 1000W betalen, een groter systeem doet die 2000W in dezelfde situatie.
Salderingsregeling wordt afgebouwd, en ik nam nu even helemaal geen salderingsregeling als voorbeeld, omdat mcDavid het daar over had.
Ja ik ook, maar je kan dan je terug geleverde stroom gewoon verkopen, niemand zegt dat je het gaat weggeven, ik gok een verkoop prijs van 6-11 cent.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
mcDavid schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:08:
@Hahn ik heb het idee dat je niet helemaal begrijpt hoe de (Nederlandse) salderingsregeling werkt.

Het zit zo: de stroom die je gedurende een jaar teruglevert, wordt weggestreept tegen de stroom die je uit het net verbruikt. Dát is salderen. En dat levert lekker veel geld op want stroom die je uit het net verbruikt is dankzij energiebelasting relatief duur.

Als je meer stroom opwekt (of niet mag salderen) dan krijg je voor de teruggeleverde energie gewoon een prijs die je afspreekt met je energieleverancier. Dat is vaak maar 7-10 cent per kWh.
Je hebt helemaal gelijk, ik was in de veronderstelling dat de salderingsregeling ging over het verkopen van overtollige stroom. Blijkbaar altijd verkeerd begrepen.

Dus om er zeker van te zijn dat ik niet nog meer foute aannames doe: het verkopen van je overtollige stroom voor een (wat lagere) prijs blijft dus bestaan? En alleen het kunnen wegstrepen van de stroom die je opwekt tegenover de stroom die je gebruikt wordt komende jaren afgebouwd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Goedemiddag allemaal,

[Afbeelding]

bij voorbaat dank.
Met die airco kan je ook warmen in de winter, scheelt je gas en die stroom kan allemaal van eigen dak ;) ook je warme water kan je zo doen, kokend waterkraan in de keuken, hoge waf.

Dakhoek is plat zo te zien dus beide dakhelften goed bruikbaar, hoeft allemaal niet gelijk maar 1 gunstig dakvlak mooi vol is wel een pré, de verslaving zorgt wel voor het andere vlak. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Leg zeker niet meer op het dak dan nodig om je eigen verbruik af te dekken. De komende jaren mag je nog salderen en daarna wordt het zeer geleidelijk afgebouwd. Omdat jij binnen een jaar of vier wilt verhuizen zal je die afbouw in dit huis amper meemaken.

Daarnaast vraag ik me af of het überhaupt wel zin heeft zonnepanelen neer te leggen. Je gaat het in vier jaar tijd niet terug verdienen tenzij je ze zelf gaat plaatsen. Je zal dus moeten gokken op de waardestijging van het huis door de zonnepanelen. In de huidige huizenmarkt hoef je als verkoper geen moeite te doen om je huis verkocht te krijgen, wel of geen zonnepanelen gaat geen effect hebben op de verkoopwaarde. Pas wanneer je weer moet gaan concurreren met andere verkopers zal het een positieve stimulans kunnen hebben.
En dan is het dus maar zeer de vraag of ze dan kijken naar de details van het systeem zoals hoeveel er opgewekt wordt en of het systeem de opwekking over de hele dag spreid. Waarschijnlijk is het enkel een kwestie van een tickbox in de huizenvergelijking.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
En hou er bij de aanschaf van de omvormer alvast rekening mee, ik ben zelf met een 4,2 kVA omvormer met 1400Wp begonnen, ligt nu 5,5kWp met verwaarloosbaar aftoppen op, dan spaar je vervanging uit en is je noorddak relatief goedkoop. Precies wat je wilt voor een dak met een iets lager opbrengst.

@Tsurany Bij zelf leggen is het binnen 4 jaar terug verdient. En kan je de kopers op de gratis stroom wijzen.

[Voor 16% gewijzigd door onetime op 14-06-2020 00:30]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

onetime schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:28:
@Tsurany Bij zelf leggen is het binnen 4 jaar terug verdient. En kan je de kopers op de gratis stroom wijzen.
Dat zeg ik toch? Enkel bij zelf leggen is de kans aanwezig dat je het terugverdient. En dan is het echt de vraag of het voor kopers relevant is of ze gratis stroom krijgen. In de huidige huizenmarkt, in dit prijssegment, zijn mensen allang blij dat ze een woning kunnen kopen, het maakt echt niet uit of er panelen op liggen.

Met zijn huidige verbruik heeft hij een euro of 600 aan elektriciteitskosten per jaar gebaseerd op 3000kWh en 20 cent per kWh. In vier jaar tijd dus 2400 euro aan elektriciteitskosten. Wil je dus je investering terug verdienen moet je voor 2400 euro een systeem neerleggen dat 3000kWh per jaar kan opwekken.

Normaliter zou ik direct aanraden het dak vol te leggen, dat heb ik zelf ook gedaan, maar met een horizon van vier jaar is dat naar mijn idee simpelweg geen rendabele investering.

[Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 14-06-2020 00:37]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dan is het altijd nog goed voor het milieu, de kopers kunnen zelf waarschijnlijk even moeilijk investeren...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Tsurany

Die 4 jaar is ook maar een natte vinger gok denk ik, het kan misschien ook zo maar 6 worden? Ik zou niet weten waarom je de investering zou doen als je weet dat je er niet blijft wonen, meerprijs op je huis heeft het niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:46
Ik zou ook voor de verkoop naar het energielabel kijken. Leg minimaal zoveel panelen neer dat het A wordt. Oa zijn er aanbieders met lagere hypotheekrente in dat geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Rol-Co Omdat het binnen die tijd is terug verdient, (bij zelf doen) en je huis toch beter verkoopbaar maakt omdat de energiekosten substantieel lager zullen zijn en de hypotheek daardoor dus beter betaalbaar?

edit: ik verwacht dat je met panelen een heel goedkoop voordeel hebt bij verkoop.
En als het geld nu toch niks ligt te doen is er geen betere investering.

[Voor 27% gewijzigd door onetime op 14-06-2020 09:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:37:
@Rol-Co Omdat het binnen die tijd is terug verdient, (bij zelf doen) en je huis toch beter verkoopbaar maakt omdat de energiekosten substantieel lager zullen zijn en de hypotheek daardoor dus beter betaalbaar?

edit: ik verwacht dat je met panelen een heel goedkoop voordeel hebt bij verkoop.
En als het geld nu toch niks ligt te doen is er geen betere investering.
Daar verschillen we van mening, geeft niks.

Ik zou namelijk niets meer geven voor een huis met pv, vaak verouderd en komen kosten uit. Ook zijn er zat voorbeelden waar de pv van dak ging en er een dakkapel op ging.
Huizen is een rare wereld, veel dingen aan je huis zie je het geld niet van terug wat het gekost heeft of is niet belangrijk voor de nieuwe eigenaar.
De huizen markt is op dit moment zo gek dat ze een hondenhok nog kopen en nog ruim boven de vraagprijs, tenminste, hier in de randstad.
Dus met of zonder pv maakt niet uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Rol-Co schreef op zondag 14 juni 2020 @ 07:44:
@Tsurany

Die 4 jaar is ook maar een natte vinger gok denk ik, het kan misschien ook zo maar 6 worden? Ik zou niet weten waarom je de investering zou doen als je weet dat je er niet blijft wonen, meerprijs op je huis heeft het niet.
Nou, geen meerprijs valt nog te bezien.
Een vriendin van me heeft 2,5 jaar geleden haar huis verkocht.
Voor de zonnepanelen en de waterontharder had ze nog even 10k extra bedongen bij de verkoop. En gekregen. Wat hilarisch is, aangezien ze voor die twee samen nog geen 8k betaald had...

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:02
@Rol-Co

Ik ben geen makelaar maar heb wel het idee dat het energielabel iets uitmaakt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hahn schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:13:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik was in de veronderstelling dat de salderingsregeling ging over het verkopen van overtollige stroom. Blijkbaar altijd verkeerd begrepen.

Dus om er zeker van te zijn dat ik niet nog meer foute aannames doe: het verkopen van je overtollige stroom voor een (wat lagere) prijs blijft dus bestaan? En alleen het kunnen wegstrepen van de stroom die je opwekt tegenover de stroom die je gebruikt wordt komende jaren afgebouwd?
Wiebes heeft in een voorstel richting de kamer gezegd dat hij energieleveranciers wil verplichten minimaal 80% van de kale KWh-prijs (dus excl. energiebelastingen) te laten bieden. Dus als je dan een kale prijs van 5 cent hebt, dan zou je 4 cent minimaal voor teruglevering moeten krijgen. Door marktwerking hopen we dan maar dat er aanbieders zijn die 100% geven, net zoals dat nu ook al zo is.

Overigens gaat in het meest recente voorstel de afbouw van de salderingsregeling ook langzamer, met maar 9 procent per jaar. Daarom, als je maar een paar jaar in je huis blijft wonen, krijg je van deze afbouw niet zoveel last. Ik heb panelen voor de lange termijn dus heb voor de optie volleggen gekozen, en ik produceer nu 3x zoveel dan dat ik nodig heb. Scheelt me zo'n 2 jaar in de TVT, maar daar heb ik het hogere percentage eigen gebruik nog niet in meegenomen (omdat ik het lastig vindt in te schatten), dus al met al valt dat erg mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietervs schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Nou, geen meerprijs valt nog te bezien.
Een vriendin van me heeft 2,5 jaar geleden haar huis verkocht.
Voor de zonnepanelen en de waterontharder had ze nog even 10k extra bedongen bij de verkoop. En gekregen. Wat hilarisch is, aangezien ze voor die twee samen nog geen 8k betaald had...
Dat zeg ik, het is een rare markt en je hebt altijd gekken, maar wat als de kopende partij had gezegd dat ze geen interesse hebben, had ze het er dan af en uit gehaald? Waarschijnlijk niet en is het verlies, nu mazzel en tegen kostprijs (naja ietsje winst) meeverkocht maar ik denk dat het een zeldzaamheid is.

@busscherski
Ja daar wel iets, maar ga je uit van een oud huis, wat als ie van 2018 is en al energie b heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Rol-Co in dit geval wel, maar je hebt wel een punt dat veel mensen dan hun verlies zouden nemen. Ze hebben op hun nieuwe huis 11 panelen genomen en zijn vanwege de komst van een electrische auto aan het kijken om er nog eens 11 tot 20 bij te leggen.

Tegelijkertijd: panelen helpen wel bij de verkoop van een huis. Toen ik vertrok uit Utrecht had ik daar 4 kleine panelen op liggen (100Wp per stuk), bij de bezichtigingen werden daar regelmatig vragen over gesteld (makelaar had geroepen dat het huis bijna 0 op de meter was vanwege de panelen... 8)7 Ik heb daar toch maar even op ingegrepen).
Mensen zijn er toch in geïnteresseerd, zeker als ze zelf geen moeite voor hoeven doen om ze te leggen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Pietervs

Dat wel, de keuze en het beslissen van pv lijkt een probleem, zie dat hier in de buurt ook vaak, 1 huis neemt pv en 1-2 weken later heeft de buurman ze ook, toch die installateur aangesproken denk ik dan altijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 00:24

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik zou zelf, als ik de middelen had, waar mogelijk ook het dak vol leggen. Mijn glazen bol is kapot maar de kans dat je investering er niet uit haalt lijkt me niet zo groot. Gevoelsmatig denk ik wel dat het gemiddelde elektriciteitsverbruik in de toekomst enorm gaat stijgen: koken op inductie, elektrisch rijden, warmtepomp voor koelte/warmte. Daarbij neem ik ook aan dat de kale kWh prijs vrolijk mee stijgt met de inflatie. En tot slot weegt duurzaamheid ook nog mee.

3.14159265459 | Barbecue, barbecme...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prom0
Ik ben nu van plan om alleen achter vol te leggen, dit geeft mij genoeg overcapaciteit voor e.v.t. uitbreidingen van het aantal verbruikers in huis.
De bedoeling is 12 panelen verdeelt over 2 strings achter op het huis en kijken of ik de afvoer van de mechanische ventilator kan vervangen door een speciale lage universele dakdoorvoer van Klöbe, anders word het het verplaatsen van de afvoer die toch al ongelukkig gekozen is t.o.v. van de ventilator.

Het plaatsen van de panelen zal zeker een positief effect hebben als ik in de toekomst mijn huis ga verkopen, alleen hoeveel dat is een raadsel. De huizenmarkt lijkt enig sinds wat te stabiliseren maar wat de toekomst brengt hangt voornamelijk af van Corona.

Mijn uitgangspunt om zonnepanelen te nemen is ook dat we duurzaam willen wonen, dat is de reden dat de energie rekening zo laag is. Ik woon in Purmerend en zit nu nog vast aan een wurgcontract van de stadsverwarming maar bij de volgende woning zal ik zelf mijn warm water opwekken d.m.v. warmtepomp/boiler. Dan ga je samen met je zonnepanelen veel waar voor je geld krijgen en een 0 rekening voor elektriciteit en geen stadsverarming moet dan mogelijk zijn.
Ik heb voor mijn woning energie label A, ben benieuwd of dit A+ kan worden.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:02
Als je panelen neemt van ongeveer 1x1.7m kun je die meestal het beste met 12 in een string zetten.
Ivm hogere efficiëntie.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True