Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 18:55
Goedenavond Tweakers,

Mijn broer belde gisteravond met de melding dat hij een harde klap uit zijn PC hoorde komen en dat de groepen in zijn meterkast eruit waren geklapt. Groepen weer omgezet....overal stroom, behalve de PC. |:(

Kans dus groot dat er iets van een zekering of ander onderdeel in zijn PC is gesprongen. De voeding is een Be Quiet! Pure Power 630W (BQT L8-CM-630W). Ik heb de PC nu hier thuis staan, de schijven afgekoppeld en aan mijn eigen PC gehangen om te controleren of deze het nog deden. Dit was het geval dus ben nu een back-up aan het maken.

Nu moet ik dus een nieuwe voeding inbouwen en vroeg een beetje af wat een goede voeding is, en dan met name de capaciteit die ik nodig heb. Ik heb al een aantal jaren niets meer met hardware gedaan, dus ben er een beetje uit.

De PC is een aantal jaartjes oud en heeft een Intel i5 processor (weet even niet de exacte specs), 8GB aan DDR3 RAM (Kingston, 2 modules), 1 Samsung SSD voor het OS + software, en 1 Seagate HDD voor data.
Er zit geen videokaart in. Momenteel wordt de on-board GPU van de i5 gebruikt.

Nu wil mijn broer in de toekomst een knappe videokaart kopen om Flight Simulator 2020 mee te spelen. Het liefst met high of ultra high settings. Als ik even een luxe kaart pak zoals de MSI GeForce RTX 2060, dan zie ik dat deze 175W gebruikt en dat een voeding van minimaal 550W wordt aangeraden.

Is het dan slim om bijvoorbeeld voor de Corsair TX550M, 550 Watt voeding te plaatsen? Of liever eentje van ongeveer 650W?
Zelf neig ik naar 650W. Ik hoor goede verhalen over voedingen van Corsair en Seasonic. Zelf ben ik ook tevreden met BeQuiet! (ondanks dat deze geploft is).

Belangrijk vind ik dat het een modulaire/kabelmanagement voeding is, zodat ik geen hele tros kabels in de kast heb hangen. Ook een 80 PLUS Gold certificering is een pré. Qua budget mag de voeding rond de € 130,- kosten.

Wat is jullie advies betreffende het aantal Watt? Is 550W echt te weinig? Of valt dat allemaal wel mee? Zijn er nog bepaalde merken of modellen waar jullie goede ervaringen mee hebben? :)

Alvast dank voor de reacties!

Beste antwoord (via DedSec85 op 14-06-2020 13:55)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat je zoekt is een modulaire PSU minimaal 550W Wil je met een toekomst build rekening houden ergens binnen nu en 2 jaar upgrade doen zou ik wel voor een minimale tussen 650/700W+ kiezen. 700+ zit je wel op overkill als het gebruik van nu en komende tijden het zelfde blijft.

Een geplofte voeding betekend in de meeste gevallen #overspanning (niet geaarde stopcontact) #Stof dat kan diep in de voeding zitten en opbouwen, #slijtage de voeding is ergens in 2011 geïntroduceerd als die vanaf die tijd al in gebruik is heeft die het aardig netjes volgehouden.

Qua budget van 130,- kun je ruim voldoende keuze hebben, met voeding is het bijna altijd prijs en merk is kwaliteit, statistisch gezien natuurlijk.

Si vis pacem, para bellum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:09
Er is wel wat meer informatie nodig voordat iemand een zinnig advies kan geven, zoals typenummer van CPU, moederbord , RAM. Kijk daarna ook eens in dit topic, en kom dan hier terug.

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 12-06-2020 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:56
Ik zou ook zeker eerst de specs van Flight Simulator 2020 vergelijken met het huidige systeem. Het klinkt mij in oren dat het hele systeem verouderd is en je beter het hele systeem kunt vervangen ipv alleen een videokaart te kopen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat je zoekt is een modulaire PSU minimaal 550W Wil je met een toekomst build rekening houden ergens binnen nu en 2 jaar upgrade doen zou ik wel voor een minimale tussen 650/700W+ kiezen. 700+ zit je wel op overkill als het gebruik van nu en komende tijden het zelfde blijft.

Een geplofte voeding betekend in de meeste gevallen #overspanning (niet geaarde stopcontact) #Stof dat kan diep in de voeding zitten en opbouwen, #slijtage de voeding is ergens in 2011 geïntroduceerd als die vanaf die tijd al in gebruik is heeft die het aardig netjes volgehouden.

Qua budget van 130,- kun je ruim voldoende keuze hebben, met voeding is het bijna altijd prijs en merk is kwaliteit, statistisch gezien natuurlijk.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:56

br00ky

Moderator Harde Waren
42dpi schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:25:
minimale tussen 650/700W+ kiezen.
Mwa, TS heeft op dit moment ook geen SLI setje, dus dit is al overkill. 450-500 is al dikke prima. Genoeg opties te vinden in Voeding advies en informatie topic - Deel 34, zoals @martyw hierboven al aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 14:35
Ik zou ook zeggen neem een goedkope (maar degelijke) 400-500W voeding om dit systeem op te lappen, maar niets te duur. Voor FS20 koopt hij beter gewoon een nieuw systeem als hij de ambitie heeft op high of ultra high settings te spelen. Systeem gaat dan niet alleen nieuwe videokaart maar ook meer RAM nodig hebben (DDR3 dan...) en een CPU van 6-10 jaar oud gaat ook niet volstaan.

Als je de CPU niet weet, het minste wat je dan kon melden was wat voor moederbord in het systeem zit, dat geeft toch een idee van de ouderdom.

650W is hier echt geen zinvol vermogen. Men raadt voor die RTX 2060 een 550W voeding en dat is al met een sloot aan reserve, dan nog eens 100W reserve is overbodig. En zoals ik hierboven al zeg, ik zou er geen rekening mee houden dat er ooit een videokaart in het systeem gaat komen want dat is toch niet de enige component die voor FS een probleem gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 18:55
Iedereen dank voor het antwoorden en meedenken!
Het is een Corsair TX650M V2 voeding geworden. Dit vanwege het feit dat deze snel leverbaar was, modulair is, een 80 PLUS Gold certificering heeft en ook nog eens voordelig geprijsd.

De nieuwe voeding werkt prima en gelukkig is de PC weer helemaal in orde! Geen defect moederbord of andere defecte hardware.
martyw schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 06:46:
Er is wel wat meer informatie nodig voordat iemand een zinnig advies kan geven, zoals typenummer van CPU, moederbord , RAM. Kijk daarna ook eens in dit topic, en kom dan hier terug.
Ah thanks! Dat topic heb ik over het hoofd gezien! :) De specs heb ik inmiddels wel bij elkaar. Het betreft:
  • CPU: Intel Core i5 3570K @ 3.40GHZ
  • RAM: Kingston 8GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
  • Moederbord: ASRock Z77 Extreme 4
  • GPU: Intel HD Graphics 4000 (on-board CPU)
  • Schijven: Samsung 840 EVO 250GB SSD (Voor OS + Applicaties) en een Seagate 1TB HDD voor data
Panzer_V schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:13:
Ik zou ook zeker eerst de specs van Flight Simulator 2020 vergelijken met het huidige systeem. Het klinkt mij in oren dat het hele systeem verouderd is en je beter het hele systeem kunt vervangen ipv alleen een videokaart te kopen.
MacPoedel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:33:
Ik zou ook zeggen neem een goedkope (maar degelijke) 400-500W voeding om dit systeem op te lappen, maar niets te duur. Voor FS20 koopt hij beter gewoon een nieuw systeem als hij de ambitie heeft op high of ultra high settings te spelen. Systeem gaat dan niet alleen nieuwe videokaart maar ook meer RAM nodig hebben (DDR3 dan...) en een CPU van 6-10 jaar oud gaat ook niet volstaan.

Als je de CPU niet weet, het minste wat je dan kon melden was wat voor moederbord in het systeem zit, dat geeft toch een idee van de ouderdom.

650W is hier echt geen zinvol vermogen. Men raadt voor die RTX 2060 een 550W voeding en dat is al met een sloot aan reserve, dan nog eens 100W reserve is overbodig. En zoals ik hierboven al zeg, ik zou er geen rekening mee houden dat er ooit een videokaart in het systeem gaat komen want dat is toch niet de enige component die voor FS een probleem gaat zijn.
Zie de bovenstaande specs. De enige bottleneck zal straks de CPU zijn denk ik. Het RAM geheugen kan makkelijk worden geupgrade voor meer en sneller geheugen. Een videokaart kan ook bijgeprikt worden en de nieuwe voeding zal inmiddels voldoende prik moeten kunnen leveren.
42dpi schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:25:

De voeding was al een jaartje of 10 oud schat ik....Heb de voeding nog even open gemaakt. Zat een klein beetje stof in maar mijn inziens niet genoeg om een dergelijke kortsluiting te veroorzaken. Ik vermoed slijtage en volgens mij zat de voeding ook in een niet-geaard stopcontact op moment van defect raken.
Voor deze nieuwe voeding was ik € 84,- euro kwijt, dus prima bedrag wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@DedSec85 Jammer, hier had je genoeg aan gehad. en ook betere voedingen dan je nu hebt gekozen.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1