Vochtwerend MDF V313 — Herkennen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Misschien een rare vraag...

ik heb een aantal maanden geleden alweer MDF plinten geplaatst. Deze heb ik besteld bij een webshop met de beschrijving dat het 'Vochtwerende V313' MDF plinten zijn (dit staat ook zo op de factuur). Hieronder een plaatje van de plint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23bg8OMidXb7zIYuUcG2EcdRcBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6RHu3f4NuVbeFkLiPeeXaQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik vandaag vanaf een andere webshop vochtwerende V313 MDF plinten ontvangen (van ik dacht) hetzelfde type, echter hier is de binnenkant groen -> na wat Googlen blijkt dit een kenmerk te zijn van vochtwerende V313 plinten.
Om vochtwerend MDF te herkennen heeft de kern van de plaat een groene kleur gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glEIvZL5wcpB1DQrBjb6ztH0tbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUbW6UgR67OBvB0W7Yvw3vfl.jpg?f=fotoalbum_large

De andere plinten die ik heb geplaatst lijken hierdoor op reguliere/normale MDF plinten?

Voordat ik een webshop ga beschuldigen of mogelijk een onbetrouwbaar verhaal terug krijg, klopt mijn constatering dat de bovenste plinten geen V313 vochtwerende plinten zijn?

Het gaat om best wat meters en buiten dat zou ik het vervelend vinden als een webshop normaal MDF probeert te verkopen als vochtwerend MDF (al kan het natuurlijk ook een foutje zijn).

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24
Ik weet niet beter dan dat vochtwerend mdf groen is, maar misschien is dat niet altijd zo. Ik zou de shop een e-mail sturen met de vraag of de levering klopt omdat je hebt gelezen dat vochtwerend mdf groen is. Misschien krijg je wel direct een mea culpa en wordt het opgelost. Als je een ander verhaal krijgt, verifieer je dat hier even. Zo voorkom je dat jij de shop al direct beschuldigt en geef je de shop een kans de eventuele fout te ontdekken en vervolgens op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Spaanplaat heb je tegenwoordig ook in naturel ipv groen vochtwerend (nou ja, iets minder vochtgevoelig). Kleur zegt niet alles.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

talkatoo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:45:
Misschien een rare vraag...

ik heb een aantal maanden geleden alweer MDF plinten geplaatst. Deze heb ik besteld bij een webshop met de beschrijving dat het 'Vochtwerende V313' MDF plinten zijn (dit staat ook zo op de factuur). Hieronder een plaatje van de plint:

[Afbeelding]

Nu heb ik vandaag vanaf een andere webshop vochtwerende V313 MDF plinten ontvangen (van ik dacht) hetzelfde type, echter hier is de binnenkant groen -> na wat Googlen blijkt dit een kenmerk te zijn van vochtwerende V313 plinten.

[...]

[Afbeelding]

De andere plinten die ik heb geplaatst lijken hierdoor op reguliere/normale PDF plinten?

Voordat ik een webshop ga beschuldigen of mogelijk een onbetrouwbaar verhaal terug krijg, klopt mijn constatering dat de bovenste plinten geen V313 vochtwerende plinten zijn?

Het gaat om best wat meters en buiten dat zou ik het vervelend vinden als een webshop normaal MDF probeert te verkopen als vochtwerend MDF (al kan het natuurlijk ook een foutje zijn).
toon volledige bericht
V313 is er ook in zwart, of het ook in de "kenmerkende en originele" lichtbruine MDF kleur is, weet ik niet. Kleur zegt dus niet per definitie alles in dit geval.

Wat een goede methode kan zijn om te bepalen of die eerste plinten V313 of normaal MDF is, is even een gaatje boren.

Vochtwerend V313 MDF boort (en zaagt) heel anders dan standaard MDF omdat er in de V313 versie een veel hoger percentage lijm zit en het een veel hardere persing betreft.

Bij normaal MDF, en die rotzooi die ze in de bouwmarkt durven te verkopen, kun je het verscil voelen tussen de toplagen en de kern (die kern is beduidend zachter). De hardheid van V313 is uniform en harder.

Het soortelijk gewicht van V313 is ook veel hoger. 2 gelijke stukken zouden onderling een behoorlijk verschil in gewicht moeten hebben. Je zult het aan de plint zelf al moeten kunnen aanvoelen/beetje inschatten dat de groene verhoudingsgewijs (ondanks een ander profiel/formaat) echt veel zwaarder is.

Dat gezegd hebbende.....volgens mij is die bovenste geen V313.

@cryptapix geeft al een juiste tip, treed even in contact met de leverancier en stel ze gewoon de open vraag, fouten kunnen gemaakt worden.

Vraag even domweg waar je het MDF aan zou moeten herkennen, geven ze daar het antwoord "Dat is groen meneer" op dan weet je genoeg, me dunkt :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik lees even mee. Dezelfde V313 'vochtwerende' plinten heb ik ook bij een zekere webshop besteld en afgehaald afgelopen week. Ik moet ze nog monteren overigens.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Ik heb de volgende mail gekregen van het bedrijf:
Wij hebben al jaren geen groene kleurstoffen meer toegevoegd in onze plinten i.v.m de veel al wit gelakte plinten die wij leveren.
Het resultaat is hier door mooier en constant.
Al onze plinten zijn van type v313 mdf vochtwerend.
Niet dat ik ze niet geloof.. maar deze mail suggereert dat dit zorgt voor een mooier eindresultaat in tegenstelling tot groene. Dat betwijfel ik.

Wil dit graag testen.

[ Voor 13% gewijzigd door talkatoo op 16-06-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24
talkatoo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:22:

[...]

Niet dat ik ze niet geloof.. maar deze mail suggereert dat dit zorgt voor een mooier eindresultaat in tegenstelling tot groene. Dat betwijfel ik.

Wil dit graag testen.
Ik zou ook niet weten waarom dat een mooier eindresultaat geeft. Of je nou bruin of groen ziet, als je het ziet zul je het toch moeten aflakken.

Je zou het gewicht eens kunnen testen zoals @Fraggert zegt. Bel anders eens een goede houthandel op. Die weten vaak wel of dit spul ook in andere kleuren bestaat, ook als ze dat zelf niet kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:21

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Pak van beide plinten een reststukje en maak ze goed nat? Dan zie je vrij snel of ze vochtwerend zijn of niet :)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ethnocentrix schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:12:
Pak van beide plinten een reststukje en maak ze goed nat? Dan zie je vrij snel of ze vochtwerend zijn of niet :)
Ik zou wel uitkijken met "goed nat". Vochtwerend is niet hetzelfde als watervast. Testen kan met een stukje wat over is natuurlijk makkelijker.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

talkatoo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:22:

[...]

Wil dit graag testen.
Ok, als ik zo'n antwoord terug krijg dan krijg ik jeuk.

Bij een dergelijke bewering dient dan ook te worden onderbouwd, waardoor dat betere eindresultaat dan behaalt wordt. En bedoelen het eindresultaat dan met verven door de klant of hun eigen freesbewerking om de plint gevormd te krijgen?

Je kunt ook even terugvragen van welk materiaal, dus merk (bijv Medite of Spanolux) en type zij nou hun plinten frezen. Dan weet je, mits je geen oor aangenaaid wordt, wat je gekregen hebt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:06
Ha, herkenbaar. Ik heb hier spul van de Plintenfabriek waar ook MDF v313 bij stond. De plint blijkt uit 3 delen te bestaan, een groene MDF v313 kern met een gewone bruine laag MDF aan de voor en achterkant. Nu heb ik ze toch rondom geverfd en vond ik de Plintenfabriek een te grote ballentent om er vragen over te gaan stellen (of ik ff 2 dagen vrij wil nemen omdat de bezorger misschien wel een keer langs kan komen), maar zo te zien gebeuren dat soort dingen wel vaker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HMR V313 MDF is groen gekleurd. dat zie je ook bij vochtwerende gipsplaten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-06-2022

Moi

Hallo,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t89NsVVqcQJUsr7dOqabbhdRN7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZS9ccz1utuoWeMC85vtyWEZs.jpg?f=user_large

Ik heb deze plinten gekocht als v313 vochtwerend/geprimerd.
Ik heb gebeld naar de toch wel heel gekende houthandel met de vraag waarom mijn vochtwerende plinten niet groen zijn vanbinnen en kreeg de volgende uitleg:

"onze leverancier kiest ervoor om de plinten niet meer groen te kleuren, omdat dit een werk en kost bespaard is, maar vooraleer ze geprimerd worden, maakt de leverancier ze wel vochtwerend. En ook schilderen de meeste mensen hun plinten toch nog."

Waarop ik zei: "het is toch niet omdat ze geschilderd worden, dat dit het materiaal van het hout vochtwerend maakt??"

Maar mevrouw was een beetje gepikeerd en zei dat ik er zeker mocht van zijn dat ze vochtwerend zijn.

Heeft iemand hier meer ervaring mee dan ikzelf? Risico nemen en plinten houden of andere bestellen?

Ik wil echt niet dat ze zwellen als ik gedweild heb :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 14:51
Moi schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:34:
Hallo,

[Afbeelding]

Ik heb deze plinten gekocht als v313 vochtwerend/geprimerd.
Ik heb gebeld naar de toch wel heel gekende houthandel met de vraag waarom mijn vochtwerende plinten niet groen zijn vanbinnen en kreeg de volgende uitleg:

"onze leverancier kiest ervoor om de plinten niet meer groen te kleuren, omdat dit een werk en kost bespaard is, maar vooraleer ze geprimerd worden, maakt de leverancier ze wel vochtwerend. En ook schilderen de meeste mensen hun plinten toch nog."

Waarop ik zei: "het is toch niet omdat ze geschilderd worden, dat dit het materiaal van het hout vochtwerend maakt??"

Maar mevrouw was een beetje gepikeerd en zei dat ik er zeker mocht van zijn dat ze vochtwerend zijn.

Heeft iemand hier meer ervaring mee dan ikzelf? Risico nemen en plinten houden of andere bestellen?

Ik wil echt niet dat ze zwellen als ik gedweild heb :|
toon volledige bericht
On-topic:
Als ze als vochtwerend worden verkocht, moeten ze dit natuurlijk ook gewoon leveren. In basis wordt de groene kleurstof toegevoegd om te herkennen dat ze 'vochtwerend' zouden moeten zijn. Als zij besluiten dat niet te doen omdat dit kosten bespaard (en wellicht omdat de spuitlaag beter hecht/dekt) dan is dat natuurlijk hun keuze. Als ze ze groen zouden maken en dan €1 per strekkende meter meer zouden vragen zou je dan wel tevreden zijn?

Off-topic:
Als ze zo gevoelig waren dan zou half Nederland met gezwollen plinten zitten. Gewoon een beetje normaal dweilen en niet 6 emmers water over de grond gooien (ja ik overdrijf). Wij hebben thuis gewoon normale mdf plinten en die kunnen na een laagje verf heus wel wat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:08
Zaag een stukje af van 30cm en zet het op zn kant in een laagje water. Wacht 2 dagen, niet vochtwerend wordt dubbeldik. Vochtwerend zie je niets aan.

Zelf deze test ook al eens gedaan bij twijfel omdat er geen groen te zien was. Uiteindelijk bleken de plinten van prima kwaliteit. Vochtwerend mdf wordt overigens met een andere lijm samengesteld.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 22:23
Krijnemans schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:25:
[...]

On-topic:
Als ze als vochtwerend worden verkocht, moeten ze dit natuurlijk ook gewoon leveren. In basis wordt de groene kleurstof toegevoegd om te herkennen dat ze 'vochtwerend' zouden moeten zijn. Als zij besluiten dat niet te doen omdat dit kosten bespaard (en wellicht omdat de spuitlaag beter hecht/dekt) dan is dat natuurlijk hun keuze. Als ze ze groen zouden maken en dan €1 per strekkende meter meer zouden vragen zou je dan wel tevreden zijn?

Off-topic:
Als ze zo gevoelig waren dan zou half Nederland met gezwollen plinten zitten. Gewoon een beetje normaal dweilen en niet 6 emmers water over de grond gooien (ja ik overdrijf). Wij hebben thuis gewoon normale mdf plinten en die kunnen na een laagje verf heus wel wat hebben.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de houthandel gewone platen gebruikt voor hun plinten te maken (als ze ze al zelf maken). Ze gaan helemaal niet from scratch MDF maken natuurlijk, die groene kleur is door en door ipv er achteraf opgeplakt.

Ik denk dat ze hier bedoelt dat ze uiteindelijk vochtwerend zijn door het schilderen, maar dat is niet het zelfde als vochtwerende MDF (als je een beschadiging hebt, dan zwelt de normale MDF veel sneller op dan de vochtwerende)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 14:51
Tarkin schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de houthandel gewone platen gebruikt voor hun plinten te maken (als ze ze al zelf maken). Ze gaan helemaal niet from scratch MDF maken natuurlijk, die groene kleur is door en door ipv er achteraf opgeplakt.

Ik denk dat ze hier bedoelt dat ze uiteindelijk vochtwerend zijn door het schilderen, maar dat is niet het zelfde als vochtwerende MDF (als je een beschadiging hebt, dan zwelt de normale MDF veel sneller op dan de vochtwerende)
Ik zie dat ik ook op een stukje oud topic reageer. Strekking blijft gelijk :)

Moeilijk in te schatten hoeveel verstand mevrouw aan de telefoon ervan heeft. Als ik zakelijk andere bedrijven bel moet ik eerst 7x doorverbonden worden, dus vind de conclusie wel erg snel getrokken.

Ik verwacht dat zij de plinten idd kant en klaar inkopen. Maar als zij die afspraak hebben met de leverancier, dan kan het toch alsnog zo zijn dat ze niet groen gekleurd zijn.

(vind het zelf ook wel een beetje vreemd hoor, maar ik speel even advocaat van de duivel. Er wordt een vraag gesteld, vervolgens antwoord het bedrijf en dan is het nog niet goed. Oftewel, dit bedrijf bedonderd iedereen?)

[ Voor 3% gewijzigd door Krijnemans op 28-06-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 19:08
Om nog even kracht bij te zetten. Bijv medtite vochtwerend mdf deze is alleen groen aan de kern. De buitenkant is gewoon bruin. Als je hier vervolgens profielen in gaat frezen voor plinten dan kan ik me voorstellen dat je toch wel verschil gaat zien na grondlaag oid. Ene dekt wel t andere misschien minder.

Niet dat ik ervaring heb met de uitleg zoals die hierboven gegeven is. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1