Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVeldhuis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik zoek advies over de eventuele aanschaf van een nieuwe processor

Ik merk dat bij sommige games de max van mijn systeem geraakt wordt en dat de games ook trager worden en soms ook crashen.
Ik zit er daarom aan te denken om een nieuwe processor te kopen een i7 maar ik weet niet zo goed welke ik dan moet hebben en of ik dan ook een nieuwe koeltoren moet aanschaffen.

Wellicht hebben jullie ook andere suggesties. Ik denk zelf dat de CPU niet meer toereikend is maar ik ben zeker geen expert.

Budget ligt rond de 400 euro.

Ik ben fan van ASUS en over het algemeen gebruik ik intel proccesoren.

Ik heb nu :
Maximus Ranger VIII
i5-6600 3.5 Ghz (25% overclock)
16 GB RAM
Geoforce GTX 1060 66

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke resolutie hebben we het over, want je videokaart is ook geen krachtpatser. Grote kans dat die nu ook al aan zijn max zit. Waaruit heb je geconcludeerd dat je processor de boosdoener is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
Kan je misschien MSI afterburner laten lopen terwijl je een spelletje speelt waarbij je systeem traag loopt / crasht.

Dan kan je daarna kijken welk onderdeel het probleem geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVeldhuis
Ik draai in 1920*1080 60 Hz.
Dacht dat ik echt een goede videokaart had :)
Die afterburner zal ik eens downloaden.

[ Voor 17% gewijzigd door LVeldhuis op 11-06-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:02
Voor 1080p is een gtx 1060 (vergelijkbaar met een gtx 1650 super) nog prima. Het zou wel handig zijn om aan te geven wat er nou precies gebeurt tijdens het gamen. De max wordt geraakt en games worden trager en crashen is te vaag als info voor ons om iets te kunnen zeggen. Zit je CPU op 100%? Wordt er iets te heet waardoor de boel crashed. Is je overclock volledig stabiel? Weer es geprobeerd op stock settings te gamen? Je hbet dus een stock koeler op je CPU ziten. Temperaturen ok? Geen stof in de koeler? Staan je games op een SSD?

downloads: MSI Afterburner 4.6.2 is een programma waarmee je de belasting en temperatuur van je CPU en GPU kunt meten tijdens het gamen. Zo kun je zien wat er gebeurd tijdens die crashes bv.

Verder is het vervelende dat wanneer je idd een andere CPU nodig gaat hebben er erg veel geld gevraagd wordt voor een 2e hans i7. Goedkoopste die ik momenteel zie is 180 euro. De K versie. Dat wel. Daar heb je zeker wel een andere koeler voor nodig. Vooral wanneer je overklokt. Een vergelijkbare nieuwe CPU (r3 3100/3300x) koop je nu notabene voor ong. 100 euro. En voor de beste allrounder, de r5 3600 (6 cores 12 threads), betaal je nu 160 euro.. Dan ben je de komende jaren qua CPU prestaties ff klaar. Voor 400 euro maak je een volledige platform switch waarbij je voor je huidige set op V&A ook nog een aardig bedrag kunt vangen. Dan hou je waarschijnlijk zelfs geld over voor een andere GPU... Of je houdt het op zak natuurlijk :)

Intel heeft ook een nieuwe aardige lijn CPU's uitgebracht. Alleen moeten daar nog betaalbare goede moederborden voor uitgebracht worden. Ik ben zelf op een bepaald moment overgestapt van een i7 4770 naar AMD's ryzen 5 2600 waarmee in bf1 meteen al m'n stutterproblemen werden opgelost. Niet eens windows opnieuw hoeven installeren. Ook met een gtx 1060 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVeldhuis
CPU en GPU schieten beiden naar 100%.
Dank voor de handige tips.
PO 25% overclock draait alles wel stabiel heb ook wel met stock gedraaid maar geen significant verschil.
Het is overigens niet zo dat games aan de lopende band crashen het gebeurt soms wel eens.
Maar wat jullie zeggen is eigenlijk CPU en GPU kunnen wel iets beter. MB en Mem is ok.
Goed monitoren en dan kijken wat het beste is om te doen.
Afgezien van sommige games performed mn systeem overigens super hoor.
Het is lekker snel met opstarten en ik heb goede SSD schrijven. Heb ik in de afgelopen jaren erin gezet voor mn oude trage disks.

[ Voor 19% gewijzigd door LVeldhuis op 11-06-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
Precies,
als ze allebei op 100% staan kan je de een wel upgraden, maar dan gaat er niet heel veel veranderen.
Natuurlijk kan je beetje tweaken, GPU -load verzwaren door hogere graphics settings, CPU- load verzwaren door lagere graphic settings.
Hoe staan je instellingen nu ? Alles op minimaal? Dan kan je denken aan je GPU te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:02
Dat de GPU op 100% draait is geen probleem. Is prima. CPU 100% kan framedrops/Haperingen veroorzaken. Kan opgelost worden (voor veel games) door je frames te cappen op 60 fps. Als je recente AAA games op ultra wilt draaien dan zal je GPU het zwaar hebben en is een GPU upgrade aan te raden.. Bij welke games heeft je pc het zwaar?

Trouwens..vergeet ik ook te vragen of de problemen zijn begonnen bij installatie van nieuwe drivers voor de GPU of een Windows update. Dit kan namelijk ook voor gamecrashes zorgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Baloes op 11-06-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVeldhuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPgysXJlTrgGUGGHCsiqQyJbV8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPizjgYdOJq9TIKUekjSfQrs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzgIsosMOUhAbO7cqucu_uTXYa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcKdr4Q6XI10wXzyQazoFhLQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVeldhuis
Ik heb nu dit.
CPU staat op 125%.
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ik mn videaokaart kan overklokken.
Assasins Greed bijvoorbeeld.
Geen crashes na updates oid.
Komt heel zelden wel eens voor maar dan draai ik de update terug.

[ Voor 35% gewijzigd door LVeldhuis op 11-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:13
De snelste i7 die op je moederbord kan is een 7700K, de 9700K die je linkt is niet compatibel. Voor een 7700K wordt zo achterlijk veel geld voor gevraagd en ook betaald dat je voor dat geld bijna een Ryzen 5 setje kunt halen.
Pagina: 1