Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik begin redelijk aan het einde van mijn studie te komen en begin me dan ook te oriënteren op een carrière. Ik heb nu bijna mijn Bachelor Geschiedenis afgerond met een minor in Data Science waar ik 37 ECTS heb gehaald. Volgend jaar ga ik een master in het public administration domein doen met een focus op immigratie/integratie.

Nu heb ik sinds de minor toch wel een aardige interesse ontwikkeld in de IT, en zie ik het als een serieuze optie om na mijn studie aan de slag te gaan met een IT traineeship. De minor ging me redelijk makkelijk af en ik heb ook een extra vak gevolgd. De focus lag met name op programmeren in Python en C++, Data Mining i.c.m. machine learning algoritmes en Business Intelligence. Ik ben ook van plan om tijdens mijn master nog wat vakken/cursussen te doen om nog wat extra kennis op te doen.

Iets wat me gelijk aansprak was het Rijks I-Traineeship. Hier kun je kiezen tussen een aantal disciplines waarbij Data mij het meest aanspreekt. Ik voldoe perfect aan hun functieomschrijving (afgestudeerd WO, relevante bijvakken). Ik vroeg me af of er hier Tweakers zijn die ook zo'n traject hebben gevolgd, binnen de Rijksoverheid of ergens anders. Hoe is voor jullie de 'overstap' van een andere discipline naar een carrière in informatica bevallen? En hebben jullie eventueel nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:31
Even een andere vraag, waarom ga je een WO-master doen die niet relevant is voor hetgeen je waarschijnlijk wilt uitvoeren als beroep? Is dat om op terug te vallen of om aan te kunnen tonen dat je een bepaald leerniveau hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 17:51
@Orangelights23 Ik denk omdat als hij een meer beta-gerichte master wil doen, er een behoorlijke deficiëntie is met de BSc Geschiedenis. Dan is hij 1) niet toelaatbaar 2) premaster benodigd (indien dit voldoende wordt geacht)

[ Voor 5% gewijzigd door Phyrozi op 11-06-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Ik zou zonder problemen kunnen doorstromen naar de MSc Data Science (Leiden trouwens) omdat ik wel aan alle eisen voldoe (minimaal 30ECTS informatica met gemiddeld een 7.5 of hoger, en VWO wiskunde B ). Wat mij daarin tegenhoudt is dat ik mijn kansen wel wil spreiden. De master die ik heb gekozen lijkt me erg interessant en geeft me ook een stuk meer mogelijkheden dan alleen een bachelor geschiedenis. Enerzijds vind ik Data Science erg interessant, anderzijds wil ik ook kijken of ik iets met mijn master kan (e.v.t. een regulier Rijkstraineeship of ergens beleidsmatig werk bij een lokale overheid). Ik wil beide opties open hebben, en vind het ook 'zonde' om nog twee jaar een Data Science master te volgen terwijl ik ook 2 jaar een betaald traineeship zou kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Bij mijn weten is Wiskunde B (VWO) een vereiste om aan de pre-master te beginnen. (Was in ieder geval zo bij de TU Delft). Waarbij dit het instap niveau is voor calculus en lineaire algebra.

Maar dit kan anders zijn voor een Data Science Master en volgens mij ook nog verschillen per Universiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik heb persoonlijk geen ervaring met Rijks IT-traineeships, maar wel met IT traineeships. Beste tip die ik je kan geven is om kritisch te kijken naar het programma wat aangeboden wordt. Meestal krijg je eerst 1 of 2 maanden allerhande trainingen om vervolgens ervaring op te doen binnen projecten. Vaak gaat het dan ook mis bij die projecten, want er zit nogal een verschil tussen intern een PoC'je opzetten of daadwerkelijk meedraaien in een groot project. Zorg dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk ervaring opdoet door te werken met professionals, het liefst ook nog in een soort mentor-mentee constructie waarbij je constant mee kan kijken. Ander zit je straks met geluk 2 dagen per week op een project en de rest van de dagen mag je certificaten halen oid. Die zijn ook belangrijk natuurlijk, maar je gaat veruit het meeste leren van hands-on ervaring binnen "echte" projecten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Traineeships kun je in twee soorten verdelen:

1. bij een organisatie die eindgebrbruiker is van de ICT oplossingen.
Kenmerken zijn een geplande jobrotation binnen de organisatie, een aardig trainingsplan en de insteek dat je na je traineeship voor langere tijd in dienst blijft.

2. Bij een detacheringsbureau.
Kenmerken zijn dat "jobrotation" wordt ingevuld met detacherings-inzetten (en dus afhankelijk is van de nukken van de markt in de betreffende periode), trainingen die vooral in het begin zitten en als doel hebben om iemand snel verkoopbaar te maken, en een matig perspectief binnen de organisatie op langere periode. Kort samengevat is "traineeship" het sleutelwoord om schoolverlaters aan boord te halen in de detacheringsmarkt.

Het mag duidelijk zijn welk type ik hoger waardeer. Ik zie het rijkstraineeship als een in groep 1. Interessante optie. Aandachtspunt is dat de overheid voor technisch-uitvoerende rollen vrij lage salarissen betaalt en daardoor voor veel expertise afhankelijk is van externe consultants. Wellicht heeft dat zijn weerslag op het traineeship, dat moet je uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:10:
Traineeships kun je in twee soorten verdelen:

1. bij een organisatie die eindgebrbruiker is van de ICT oplossingen.
Kenmerken zijn een geplande jobrotation binnen de organisatie, een aardig trainingsplan en de insteek dat je na je traineeship voor langere tijd in dienst blijft.

2. Bij een detacheringsbureau.
Kenmerken zijn dat "jobrotation" wordt ingevuld met detacherings-inzetten (en dus afhankelijk is van de nukken van de markt in de betreffende periode), trainingen die vooral in het begin zitten en als doel hebben om iemand snel verkoopbaar te maken, en een matig perspectief binnen de organisatie op langere periode. Kort samengevat is "traineeship" het sleutelwoord om schoolverlaters aan boord te halen in de detacheringsmarkt.

Het mag duidelijk zijn welk type ik hoger waardeer. Ik zie het rijkstraineeship als een in groep 1. Interessante optie. Aandachtspunt is dat de overheid voor technisch-uitvoerende rollen vrij lage salarissen betaalt en daardoor voor veel expertise afhankelijk is van externe consultants. Wellicht heeft dat zijn weerslag op het traineeship, dat moet je uitzoeken.
Kijk, merci! Hier kan ik wat mee. Ik ga er zeker op letten wat voor soort traineeship me interessant lijkt. Gelukkig heb ik ook wat vrienden die werkzaam zijn bij wat grotere bedrijven die ook traineeships aanbieden waar ik ook wel wat goede informatie vandaan kan halen. De traineeships die je beschrijft onder type 2 zie ik ook erg vaak langskomen op advertenties op social media maar dat lijkt me inderdaad niks. Wordt veelal helemaal geen ervaring gevraagd en die heb ik gelukkig wel tot op zekere hoogte, dus dat geeft me een stuk meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 08:45

Michelli

LL.M

Rijks I-Trainee (Cyber) hier :)

Ik heb zelf een juridische achtergrond. Mijn huidige opdracht is beleidsmatig (o.a. Kamervragen beantwoorden), maar mijn vorige opdracht was juist technisch. Bij mijn vorige opdracht vond ik het juist een voordeel dat ik andere achtergrond heb, omdat ik daardoor met een andere blik naar zaken keek.
Zoals ik in dat topic ook al aangaf, herken ik me niet in dat verhaal. Mijn sollicitatie bij het Rijks I-Traineeship verliep heel anders. Vooral het stuk over dat je vooral niet jezelf moet zijn in de gesprekken. In tegenstelling tot het "gewone" Rijkstraineeship zijn wij ook niet gebonden aan een bepaald ministerie, maar worden we door BZK in feite gedetacheerd. Ik zat de vorige periode bijvoorbeeld bij een uitvoeringsorganisatie en nu bij het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Michelli schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:28:
Rijks I-Trainee (Cyber) hier :)

Ik heb zelf een juridische achtergrond. Mijn huidige opdracht is beleidsmatig (o.a. Kamervragen beantwoorden), maar mijn vorige opdracht was juist technisch. Bij mijn vorige opdracht vond ik het juist een voordeel dat ik andere achtergrond heb, omdat ik daardoor met een andere blik naar zaken keek.

[...]

Zoals ik in dat topic ook al aangaf, herken ik me niet in dat verhaal. Mijn sollicitatie bij het Rijks I-Traineeship verliep heel anders. Vooral het stuk over dat je vooral niet jezelf moet zijn in de gesprekken. In tegenstelling tot het "gewone" Rijkstraineeship zijn wij ook niet gebonden aan een bepaald ministerie, maar worden we door BZK in feite gedetacheerd. Ik zat de vorige periode bijvoorbeeld bij een uitvoeringsorganisatie en nu bij het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Goed om te horen. Ik had ook al via via gehoord dat de sollicitatieprocedure anders is dan bij het reguliere Rijkstraineeship (die lijkt me overigens ook interessant). In hoeverre had jij programmeerervaring e.d.? Ben wel benieuwd naar wat voor niveau ze van je verwachten, al is mijn beeld enigszins dat ze niet naar diehard informatici op zoek zijn, ook om wat jij al zei, zodat je met een andere bril naar zaken kan kijken. Dat heeft me in mijn minor ook erg geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 19:07

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Traineeship bij een detacheerder hier, in mijn eerste jaar 3 certificeringen halen, in het tweede jaar 2 aanvullende, hieraan zijn loonsverhogingen gekoppeld en een studiedag in de week.

Ik ervaar dit als prettig en een investering in jezelf, al begrijp ik dat er wellicht minder interessante traineeships zijn.

Tevens ben ik weggezet bij een grote ISP, waar ik ook de nodige ervaring op mag doen.

Hier overigens geen schoolverlater, maar eerste full time baan na voltooien hbo opleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door Lawwie op 12-06-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli

Michelli

LL.M

Thomas schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Goed om te horen. Ik had ook al via via gehoord dat de sollicitatieprocedure anders is dan bij het reguliere Rijkstraineeship (die lijkt me overigens ook interessant). In hoeverre had jij programmeerervaring e.d.? Ben wel benieuwd naar wat voor niveau ze van je verwachten, al is mijn beeld enigszins dat ze niet naar diehard informatici op zoek zijn, ook om wat jij al zei, zodat je met een andere bril naar zaken kan kijken. Dat heeft me in mijn minor ook erg geholpen.
Ik ben absoluut geen programmeur, maar had wel redelijk ervaring met bijvoorbeeld MySQL en basiskennis Python (en ik leer snel!). Het systeem (Splunk voor de geïnteresseerden) dat ik bij mijn eerste opdracht onderzocht werkt met een SQL-achtige taal, dus dit hielp zeker. Simple XML was ook niet moeilijk als je ooit HTML hebt geleerd. Daarnaast heb ik vooral veel documentation doorgenomen en tijdens mijn opdracht twee certificeringen gehaald.

Maar ik ken ook mensen met veel minder programmeerervaring. Dit is ook lang niet altijd nodig voor opdrachten bij onze track.

Bij de datatrack is het volgens mij wel anders. Volgens mij heeft vrijwel iedereen daar wel een goede kennis van Python en R. Laatst hadden we (ICT/Cyber) ook twee opleidingsdagen data science vanuit de Universiteit Utrecht en ik vond het best pittig, vooral de training waarbij de data trainees ook aanwezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Michelli schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Ik ben absoluut geen programmeur, maar had wel redelijk ervaring met bijvoorbeeld MySQL en basiskennis Python (en ik leer snel!). Het systeem (Splunk voor de geïnteresseerden) dat ik bij mijn eerste opdracht onderzocht werkt met een SQL-achtige taal, dus dit hielp zeker. Simple XML was ook niet moeilijk als je ooit HTML hebt geleerd. Daarnaast heb ik vooral veel documentation doorgenomen en tijdens mijn opdracht twee certificeringen gehaald.

Maar ik ken ook mensen met veel minder programmeerervaring. Dit is ook lang niet altijd nodig voor opdrachten bij onze track.

Bij de datatrack is het volgens mij wel anders. Volgens mij heeft vrijwel iedereen daar wel een goede kennis van Python en R. Laatst hadden we (ICT/Cyber) ook twee opleidingsdagen data science vanuit de Universiteit Utrecht en ik vond het best pittig, vooral de training waarbij de data trainees ook aanwezig waren.
Dank! Gelukkig heb ik in mijn minor een jaar lang met o.a. R en Python moeten werken dus dat zit er nu wel in. Het klinkt in ieder geval als een leuke optie voor na mijn studie. Ook leuk om te horen dat je dus niet helemaal gescheiden bent qua tracks maar dus ook nog samen opleidingsdagen hebt. Wel apart trouwens, toen ik keek naar de functieprofielen werd er meer programmeerervaring gevraagd bij ICT en Cyber dan bij Data. In ieder geval dank voor je reacties, ik heb er veel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thaibokstertje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-10-2020
Hoi Thomas,

Ik doe het Rijks I-Traineeship (data) en ben ik september 2019 begonnen. Laat het maar weten als je specifieke vragen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online
Thaibokstertje schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:02:
Hoi Thomas,

Ik doe het Rijks I-Traineeship (data) en ben ik september 2019 begonnen. Laat het maar weten als je specifieke vragen hebt :)
Kun je iets vertellen over de toelatingsprocedure, wat de achtergrond van de trainees is en hoe het traineeship er uit ziet? Ik hoor het graag, alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Als je meteen na je studie een rijks programma in duikt dan vermoed ik dat je de overheidssector niet meer uit komt. Dat hoeft niet erg te zijn want die sector is groot zat maar wel iets om je je te realiseren.

[ Voor 28% gewijzigd door Wijnands op 13-06-2020 22:30 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thomas schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Kun je iets vertellen over de toelatingsprocedure, wat de achtergrond van de trainees is en hoe het traineeship er uit ziet? Ik hoor het graag, alvast dank!
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)

Al zit "voor pas afgestudeerden" helaas in de weg, als daar niet omheen te komen is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli

Michelli

LL.M

Raven schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:14:
[...]
Al zit "voor pas afgestudeerden" helaas in de weg, als daar niet omheen te komen is.
Dat is wel een harde eis. Je moet minder dan 2 jaar voor aanvang van het traineeship zijn afgestudeerd.
Pagina: 1