Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijkstrainee
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-06-2020
Ik zie elk jaar een topic verschijnen over het Rijkstraineeship waarbij mensen veel vragen hebben over hoe de procedure in elkaar zit. Vorig jaar heb ik deze procedure volledig doorlopen en, aangezien de aankomende periode de sollicitaties weer starten, leek het mij handig om mijn ervaringen hier te delen.

De selectieprocedure van het Rijkstraineeship bestaat uit een aantal onderdelen:
- Een competentie- en persoonlijkheidstest
- Individueel interview op ministerie
- Gesprekken met ambtenaren op het ministerie

1. Competentie- en persoonlijkheidstest
In de eerste stap maak je een profiel aan op de website van het rijkstraineeship. Dit profiel vul je in met alle informatie over jezelf zoals persoonsgegevens, opleidingen en ervaringen. Daarnaast wordt je geacht een motivatiebrief te schrijven. Maatschappelijke betrokkenheid is binnen de sollicitatieprocedure uiterst belangrijk. Zorg er dus voor dat je deze aspecten goed uitlicht.

Naast basisinformatie wordt je ook geacht een competentietest te maken die je competentie niet meet en een persoonlijkheidstest die je persoonlijkheid niet weerspiegelt. Dit komt voornamelijk omdat uit onderzoek blijkt dat deze testen uiterst ongeschikt zijn voor het daadwerkelijk meten van je intelligentie en persoonlijkheid. Ondanks deze tegenstrijdigheden wordt je toch streng beoordeeld op de resultaten hiervan. Scoor je niet boven het gemiddelde, dan stopt de sollicitatieprocedure direct.
Er zijn echter een paar manieren waardoor je deze tests makkelijk kunt manipuleren. De Capaciteitentest is simpelweg te oefenen, en wanneer je genoeg oefeningen maakt kom je er al vrij snel achter dat je telkens dezelfde vragen tegen komt. Echter, kosten de oefentests die je op internet kunt vinden best veel geld. De capaciteitentest meet dan ook niet per se je intelligentie, maar in hoeverre jij in staat of bereid bent om geld neer te leggen om een voorsprong te krijgen op de rest.
Na lang zoeken heb ik wel een site gevonden waar je gratis oefenopgaven kunt maken, al dan niet van een lagere kwaliteit:
https://assess.ly/nl/

Zorg er vooral voor dat je de gedachtegang achter sommige tests goed begrijpt. Zelf was ik niet zo goed in de diagrammen omdat ik simpelweg niet snapte naar wat voor verhouding tussen verschillende woorden gevraagd werd. Zodra ik dit door kreeg was ik hier ineens uitmuntend in. Zorg er dus voor dat je genoeg oefeningen maakt voordat je de daadwerkelijke competentietesten in je dossier maakt.

Naast een competentietest zijn er ook assessments over je persoonlijkheid en drijfveren. Net als de competentietest schiet deze assessment uitermate tekort in interne validiteit. Je moet vragen beantwoorden over je eigen persoonlijkheid en ook deze zijn makkelijk te manipuleren. Het rijkstraineeship is op zoek naar mensen die zelfstandig zijn en goed kunnen samenwerken dus als je een vraag krijgt of je hier goed in bent moet je natuurlijk niet invullen dat je dit niet bent.

Op basis van de resultaten van deze tests wordt een volledig verslag gegenereerd over jou intelligentie, persoonlijkheid, competenties en drijfveren. Geen van deze resultaten zeggen ook echt iets over jezelf. Laat je je dus ook niet afschrikken wanneer dit resultaat tegenvalt.

Als laatste moet je ook nog wat gedragsvoorbeelden maken. Dit zijn Casussen waarin je jou zelfontwikkeling, flexibiliteit en resultaatgerichtheid uit moet lichten.

2. Individueel interview op ministerie
Aan de hand van je persoonlijke dossier wordt je wel of niet uitgenodigd voor een interview op een van de ministeries. Voor mij was dit het geval en werd uitgenodigd voor het ministerie van economische zaken. Ik kon mij alleen moeilijk voorstellen hoe dit interview precies in elkaar zou zitten.

Ik ging zelf al het nieuws lezen over de huidige stand van de economie, monetair beleid, wetgeving en organisatie binnen het ministerie van economische zaken zodat ik optimaal voorbereid was. Over dit soort dingen wordt werkelijk niets gevraagd. Binnen het interview wordt niet gekeken naar jouw kennis over het werk binnen het ministerie en of jij wel bevoegd genoeg bent over de onderwerpen om het werk te kunnen doen dat binnen het ministerie gedaan wordt. Er wordt veel meer gekeken naar wat voor persoon jij zelf bent.

Het interview wordt gevoerd door 3 personen, 2 medewerkers van het ministerie en 1 psycholoog die een volledig verslag over jou opgesteld op basis van een gesprek van 20 minuten. Dit verslag staat vol met bevindingen over jou persoonlijkheid en competenties en er wordt onder andere een score gegeven van 1 tot 4 aan de volgende aspecten: Samenwerken, stressbestendigheid, inlevingsvermogen, onafhankelijkheid, zelfontwikkeling, eindscore competenties en een geschiktheids score. Daarnaast wordt er een volledig verslag geschreven over je kwaliteiten, ontwikkeltips, ontwikkelpunten en bijzonderheden.

Wat je ook doet, ben binnen dit interview vooral NIET jezelf. Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden. De keuze of je door aangenomen wordt, wordt genomen op basis van het rapport dat de psycholoog opstelt. Dit rapport wordt op zijn beurt geformuleerd op basis van alle informatie die jij vrijgeeft in het interview. Ga dus absoluut niet zeggen dat je vaak dingen uitstelt, dat je geen teamspeler bent of dat je niet in staat bent om een hoge werkdruk aan te kunnen. Verberg of verdraai desnoods wat dingen om beter voor de dag te komen. Het interview is ontzettend sturend en het is heel duidelijk dat de interviewers op zoek naar naar bepaalde “antwoorden”. Sommige antwoorden zijn dus wel degelijk fout en sommige goed.

Het is natuurlijk nogal vreemd dat er een rapport over jou volledige persoonlijkheid op basis van een gesprek dat zo kort is. Dit interview was naar mijn ervaring dan ook het vreemdste onderdeel uit de hele procedure. Na nader onderzoek blijkt het ook tegen te gaan op de richtlijnen die binnen de psychologische wetenschap aangehouden wordt. Zo moet er in een assessmentgesprek altijd een tweede psycholoog aanwezig zijn als controle en dat is hierbij absoluut niet het geval.

Binnen het dossier it een e-learning programma voor “geloofwaardig soliciteren” en deze is voor mij wel degelijk van pas gekomen. Zorg dus dat je deze goed doorneemt.

3. Gesprekken met ambtenaren op het ministerie
Het laatste onderdeel bestaat uit speeddates met ambtenaren van het ministerie zelf. Ik heb dit onderdeel ervaren als het leukste in de hele rijkstrainee procedure. In principe heb je om de 10 minuten gewoon een vrij open gesprek met ambtenaren op het ministerie. Ben hier vooral WEL jezelf. Mensen op het ministerie willen vooral iemand hebben die ze in de koffiekamer tegen willen komen. Hou dus een open houden aan, ben geïnteresseerd en vertel met passie over alles dat je te bieden hebt.
In tegendeel tot het voorgaande interview gaan deze gesprekken over het werk zelf en wat je zoal kunt verwachten van werken op een ministerie. De ambtenaren op het ministeries lijken wel degelijk in je geïnteresseerd en de speeddates is dan ook niet iets om je druk over te maken.

Nadat je alle stappen doorlopen hebt hoor je, meestal binnen twee weken, of je een aanbod krijgt om rijkstrainee te worden. Je wordt ook gebeld als je het niet geworden bent.

Diversiteitsbeleid
Als laatste nog een kleine voetnoot. Sinds kort hanteert de rijksoverheid een diversiteitsbeleid waarin al het aangenomen personeel perfect de verhoudingen in de maatschappij moet weerspiegelen, ongeacht de verhouding van het aantal geschikte personen in de selectieprocedure. Dat betekend dus 50/50 man vrouw verhouding en zoveel mogelijk mensen met een migratieachtergrond. Echter, worden de opleidingen waar voorkeur naar is (Economie, ICT, Beta-studies) voornamelijk gedaan door mannen en is de verhouding op de meeste universiteiten op migratieachtergrond niet bepaald divers.
Ben je dus blank en toevallig ook nog eens man? Dan sta je bij voorbaat al 10 punten achter. Daarmee zeg ik niet dat solliciteren bij voorbaat zinloos is, maar je je wel bewust moet zijn van deze achterstand. Competenties zijn niet het enige dat belangrijk is in deze procedure, je achtergrond telt wel degelijk mee.
Voor meer informatie, zie de volgende link:
https://www.werkenvoorned...kernboodschap-diversiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1042805

Ik ben nu bezig met het afronden van mijn applicatie, bedankt voor je tips!

Voor de competentietest had ik een score van 1,41 wat volgens mij best okay is :) Helaas heb ik de persoonlijkheidstest iets te eerlijk ingevuld en heb ik daar nu een niet al te best resultaat. Voornamelijk gemiddeld en redelijk, dus ik ben bang dat mijn kansen nu verkeken zijn. Zit er zelfs over na te denken om mijn applicatie te verwijderen en opnieuw te beginnen, maar dat zal vast opvallen ;) Als jurist heb je volgens mij sowieso weinig kans, maar ik ga het toch proberen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28

Michelli

LL.M

Rijks I-Trainee hier (september 2019 begonnen) :)

Bij ons verliep de sollicitatie afgelopen jaar iets anders. In de eerste ronde moest ik mijn CV aanleveren en daarnaast was de motivatie bij ons zéér belangrijk. Dus waarom de Rijksoverheid, waaruit blijkt jouw "I-competentie", etc.

Wanneer je door was naar de volgende ronde, dan kreeg je pas een competentietest. Hierbij moest ik naast de standaard cijferreeksen, diagrammen en analogieën ook een taak over natuurkunde doen (die gelukkig niet meetelde), een opdracht waar je twee woorden/cijferreeksen moest vergelijken en rekensommen maken. Ik moest gewoon zoveel mogelijk goede antwoorden geven binnen de tijd. Als je testuitslag voldeed aan de vastgestelde norm (WO-denkniveau), dan moest je nog een talentenanalyse maken.

Volgende ronde was een gesprek met één recruiter. Dus geen psychologen in ons geval. In deze ronde werd (in overleg) ook definitief voor een track gekozen. Ik had zelf een recruiter die doorhad dat ik van nature best wel introvert ben en dus extra doorvroeg.

Bij de tweede ronde selectiegesprekken had ik twee keer 20-25 minuten een gesprek met 1 of 2 personen die werkzaam zijn bij de Rijksoverheid op ICT-gebied. Ze wisten van te voren helemaal niets van de kandidaten.

Als laatste word je gematcht aan een organisatie en ga je daarmee in gesprek. Voor de eerste periode (september t/m april) probeert het programmateam een match voor je te vinden. Als er een match is, dan treed je officieel in dienst. Bij mij was bij de tweede organisatie waarmee ik in gesprek ging een match :)

Als cybertrainee moest ik tot slot ook nog een lading papierwerk invullen voor het veiligheidsonderzoek (VGB-A) door de AIVD. Fun fact: de AIVD weet nu ook welke usernames ik online gebruik, want dit is een van de vele vragen.

Dit jaar wordt de sollicitatieprocedure ook (deels) door Leeuwendaal afregeld, die het ook voor het reguliere Rijkstraineeship regelt. Ik weet dus niet in hoeverre de sollicitatie dit jaar anders is.

Een belangrijk verschil bij ons is ook dat je in dienst treedt bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en wordt gedetacheerd aan andere organisaties en ministeries. Je bent dus niet gebonden aan een bepaald ministerie. Ook de opleidingsdagen worden centraal geregeld vanuit het Rijks I-Traineeship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ben je dus blank en toevallig ook nog eens man? Dan sta je bij voorbaat al 10 punten achter. Daarmee zeg ik niet dat solliciteren bij voorbaat zinloos is, maar je je wel bewust moet zijn van deze achterstand. Competenties zijn niet het enige dat belangrijk is in deze procedure, je achtergrond telt wel degelijk mee.
Ik heb altijd gedacht, dat ik in een land geboren was waar iedereen eerlijke kansen kreeg, ongeacht levensovertuiging, afkomst, huidskleur en geslacht. Maar deze discriminerende en uitsluitende regels zijn zwaar oneerlijk. Niet alleen voor de sollicitant, maar ook voor een burger, wil je dat iedereen een gelijke kans krijgt om top-ambtenaar te worden. En iemands huidskleur of geslacht zegt niets over hoeveel culturele, intellectuele of persoonlijke diversiteit iemand kan bijdragen aan de overheid.

Er zijn wel argumenten voor discriminatie op de arbeidsmarkt, maar ook tegen:
  1. Het is een regel die discriminatie uit het verleden corrigeerd door te discrimineren.
  2. Het versterkt de ideeen die tot racisme en discriminatie leiden in het verleden.
  3. Als mensen worden aangenomden niet op kwaliteit, maar aangeboren eigenschappen kan het leiden tot lagere niveau's van werk.
  4. Het verlaagd de accountability standaarden in de maatschappij, we rekenen mensen af op zaken die ze niet kunnen beinvloeden zoals ras en geslacht in plaats van prestaties, kennis en kunde.
  5. Het is heel moeilijk deze regels ook weer af te schaffen nadat ze zijn ingevoerd.
  6. Het wekt de suggestie op dat mensen in de minderheid, overheids interventie nodig hebben.
  7. Het geeft het beeld dat de individuele prestaties van mensen van een minderheid niet aan hunzelf te danken zijn, maar een resultaat van dat ze voorgetrokken worden.
Juist de overheid heeft een voorbeeldfunctie, het streven naar diversiteit is goed. Maar het achter stellen van mensen om hun ras of geslacht tart alle beginselen van goed werkgeverschap en rechtvaardigheid. Er zijn doelmatigere en vooral meer rechtmatige manieren om diversiteit te bereiken in een organisatie, dan door uitsluiting of quotering op basis van geslacht en ras.

[ Voor 46% gewijzigd door 3x3 op 23-03-2020 15:53 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

DOK

rijkstrainee schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:17:
Diversiteitsbeleid
Als laatste nog een kleine voetnoot. Sinds kort hanteert de rijksoverheid een diversiteitsbeleid waarin al het aangenomen personeel perfect de verhoudingen in de maatschappij moet weerspiegelen, ongeacht de verhouding van het aantal geschikte personen in de selectieprocedure. Dat betekend dus 50/50 man vrouw verhouding en zoveel mogelijk mensen met een migratieachtergrond. Echter, worden de opleidingen waar voorkeur naar is (Economie, ICT, Beta-studies) voornamelijk gedaan door mannen en is de verhouding op de meeste universiteiten op migratieachtergrond niet bepaald divers.
Voor meer informatie, zie de volgende link:
https://www.werkenvoorned...kernboodschap-diversiteit
Dit wekt altijd mijn verbazing bij de overheid, je bewust focussen op groepen met minder geschikte kandidaten (dwz er zijn minder kandidaten die naast geschikt ook nog vrouw en/of migrant zijn) en dan ook gewoon stoïcijns aan de 50/50 man/vrouw vasthouden. Blijkbaar is je geslacht en achtergrond toch belangrijker dan je kwaliteiten.

[ Voor 4% gewijzigd door DOK op 23-03-2020 16:28 ]

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Ik heb voor de aardigheid eens die link geopend en gelezen wat er staat.

Ze gaan er grotendeels over dat minderheden (gedefiniëerd op een manier dat eigenlijk iedereen zich wel een minderheid kan voelen) zich thuis voelen binnen de Rijksoverheid en dat ze niet belemmerd worden in hun carrière.

Er staan wat boterzachte beloftes in:
Dit doen we door uitdrukkelijk in te zetten op in- en doorstroom van medewerkers met verschillende achtergronden. De inspanningen wat betreft verjonging van de organisatie, instroom van
medewerkers met een arbeidsbeperking en doorstroom van vrouwen naar topposities zetten
wij voort. Wij ondersteunen initiatieven om de zichtbaarheid en acceptatie van medewerkers uit
alle dimensies van het Charter te vergroten. Daarnaast werken wij actief aan verdere bewustwording van diversiteit binnen de organisatie zodat onbewuste mechanismen - zoals die voorkomen bij werving & selectie, loopbaanontwikkeling en beoordeling van functioneren - bespreekbaar worden.
(het Charter van MinEZK)

Ik vermoed daarom dat de soep niet zo heet gegeten wordt als sommigen wel denken. Onverzorgd Nederlands (Anglicismen, Engelse ziekte, onjuist vervoegen...) lijkt me daar een grotere barrière, eerlijk gezegd.

OP is zelf een blanke man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:40

Koekfabriek

King Billy on the wall

Anoniem: 567735 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:35:
Ik heb voor de aardigheid eens die link geopend en gelezen wat er staat.

Ze gaan er grotendeels over dat minderheden (gedefiniëerd op een manier dat eigenlijk iedereen zich wel een minderheid kan voelen) zich thuis voelen binnen de Rijksoverheid en dat ze niet belemmerd worden in hun carrière.

Er staan wat boterzachte beloftes in:

[...]

(het Charter van MinEZK)

Ik vermoed daarom dat de soep niet zo heet gegeten wordt als sommigen wel denken. Onverzorgd Nederlands (Anglicismen, Engelse ziekte, onjuist vervoegen...) lijkt me daar een grotere barrière, eerlijk gezegd.

OP is zelf een blanke man?
Ik hoop dat de soep niet zo heet gegeten wordt want anders zou het mijns insziens vrij stuitend zijn.

Mijn broertje is momenteel bezig met het orienteren naar de (mogelijkheden van) een rijkstraineeship. Zou het bizar vinden om dat hij bij geschikheid afgewezen zou worden omdat hij man en blank zou zijn. Anders geef ik hem wel het advies om onze multiculturele achtergrond te moeten gaan benaderen (moeder immigrant, voorouders Indisch) om meer kans te maken op een baan bij de overheid.

@rijkstrainee Zou je dat punt qua diversiteit verder kunnen verduidelijken? Voor de rest mooie topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
3x3 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Ik heb altijd gedacht, dat ik in een land geboren was waar iedereen eerlijke kansen kreeg, ongeacht levensovertuiging, afkomst, huidskleur en geslacht. Maar deze discriminerende en uitsluitende regels zijn zwaar oneerlijk. Niet alleen voor de sollicitant, maar ook voor een burger, wil je dat iedereen een gelijke kans krijgt om top-ambtenaar te worden. En iemands huidskleur of geslacht zegt niets over hoeveel culturele, intellectuele of persoonlijke diversiteit iemand kan bijdragen aan de overheid.

Er zijn wel argumenten voor discriminatie op de arbeidsmarkt, maar ook tegen:
  1. Het is een regel die discriminatie uit het verleden corrigeerd door te discrimineren.
  2. Het versterkt de ideeen die tot racisme en discriminatie leiden in het verleden.
  3. Als mensen worden aangenomden niet op kwaliteit, maar aangeboren eigenschappen kan het leiden tot lagere niveau's van werk.
  4. Het verlaagd de accountability standaarden in de maatschappij, we rekenen mensen af op zaken die ze niet kunnen beinvloeden zoals ras en geslacht in plaats van prestaties, kennis en kunde.
  5. Het is heel moeilijk deze regels ook weer af te schaffen nadat ze zijn ingevoerd.
  6. Het wekt de suggestie op dat mensen in de minderheid, overheids interventie nodig hebben.
  7. Het geeft het beeld dat de individuele prestaties van mensen van een minderheid niet aan hunzelf te danken zijn, maar een resultaat van dat ze voorgetrokken worden.
Juist de overheid heeft een voorbeeldfunctie, het streven naar diversiteit is goed. Maar het achter stellen van mensen om hun ras of geslacht tart alle beginselen van goed werkgeverschap en rechtvaardigheid. Er zijn doelmatigere en vooral meer rechtmatige manieren om diversiteit te bereiken in een organisatie, dan door uitsluiting of quotering op basis van geslacht en ras.
Eerlijke kansen? Het niet kennen van dit topic zet je al gelijk op een enorme achterstand. Natuurlijk heeft iedereen een "eerlijke kans" om dit topic te vinden, maar het is nog steeds "random" of je het vindt. Daarnaast heb je ook nog andere (mis)informatie die je kan vinden, dus waarmee een persoon aan de slag gaat wordt steeds willekeuriger en dat beinvloedt dan weer de eindresultaten. Vergelijk dit eens met een volledig transparant process waarbij iedereen kan oefenen met de (psychologische) tests en zijn/haar score daarbij kan zien.

Wat betreft de "discriminatie": https://www.rijksoverheid...lag/afspiegelingsbeginsel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@TweakerNummer je leest hier een topicstart waarin wordt beweerd dat je 'vooral niet jezelf moet zijn' tijdens officiele interviews van de overheid en dat je als je een bepaalde huidskleur hebt al 10-0 achter staat.

Dat er gedaan wordt alsof je bijna geen kans maakt, lijkt een behoorlijke demotivator voor mensen die liever eerlijk en open zijn dan manipulatief en leugenachtig, het lijkt mij een behoorlijke demotivator voor mensen met een 'verkeerd' geslacht of huidskleur.

Beide feiten die zo centraal worden gesteld in de TS lijkt mij niet positief als we een overheid willen die niet discrimineerd op kleur en eerlijk en oprecht is.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gezien de topicstarter niet meer online is geweest sinds het openen van dit topic, sluit ik het topic vanwege het 'spammerig' karakter.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.