In de openingspost van [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 staat er e.e.a. beschreven over torx.
[ Voor 52% gewijzigd door Harrie_ op 10-06-2020 21:38 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Torx is vrij zeldzaam bij in elkaar zet meubilair
[ Voor 100% gewijzigd door Rmg op 10-06-2020 21:39 ]
Een simpele schroevendraaier met dit bitje of een torx inbussleutel zou genoeg moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/RqFaI6El9Z9wxIRdAU0g4bEL.jpg?f=fotoalbum_large)
Sommige sleutels/draaiers kan je in de verkeerde schroeven proppen en dan 'werkt' het wel, maar daar gaan allebei kapot van. (Bij tox moet de kracht over een ander oppervlak verdeeld worden bij inbus/hex).
Eigenlijk is 'inbus' meer de manier waarop je het 'gat' gebruikt met je gereedschap.
Onder aan de streep maakt het niet uit: koop een setje waar je torx en hex sleutels/schroevendraaiers in hebt en je zit goed.
Zo iets voor een setje hex: https://www.hornbach.nl/s...elig/5732873/artikel.html
Zo iets voor een setje torx: https://www.hornbach.nl/s...elig/5161260/artikel.html
Als je het weinig gebruikt en je het niet erg vind een torx schroevendraaier kapot te draaien kan je ook de torx versie pakken, die past ook wel in een hex kop.
[ Voor 142% gewijzigd door johnkeates op 10-06-2020 21:47 ]
Wat @Rmg zegt. Het is lastig te zien. Ik begin nu zelf ook bijna te twijfelen...johnkeates schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:42:
Dat is inbus, niet Torx.
[Afbeelding]
Sommige sleutels/draaiers kan je in de verkeerde schroeven proppen en dan 'werkt' het wel, maar daar gaan allebei kapot van. (Bij tox moet de kracht over een ander oppervlak verdeeld worden bij inbus/hex).
Mooi dat je het verschil laat zien tussen inbus en torx maar ik denk dat iedereen die hier reageert het verschil wel weet, het lijkt echter wel een 'ster'-vorm te zijn; daarom ga ik voor torx. Of het T20 is durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Verder kun je natuurlijk inbus gewoon los en vast draaien met een torx-bitje en andersom niet

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Wil ts het zeker weten, dan een betere foto uploaden.
Mijn eerste impressie was torx, maar bij nadere inspecite ga ik toch voor inbus.
tijd voor wat klusjes!
Het is inderdaad lastig te zien, maar in NL heb ik nog nooit een bouwpakket voor thuisgebruik gezien dat geleverd werd met Torx schroeven. Ikea, Gamma, Hornbach etc doen dat in elk geval niet.Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:47:
[...]
Wat @Rmg zegt. Het is lastig te zien. Ik begin nu zelf ook bijna te twijfelen...
Mooi dat je het verschil laat zien tussen inbus en torx maar ik denk dat iedereen die hier reageert het verschil wel weet, het lijkt echter wel een 'ster'-vorm te zijn; daarom ga ik voor torx. Of het T20 is durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Verder kun je natuurlijk inbus gewoon los en vast draaien met een torx-bitje en andersom niet
Ik ben er inmiddels achter dat het een IKEA bedje is. Dus een imbussleutel lijkt mij inderdaad zeer waarschijnlijk. Ik ga het ff proberen met een imbus.
~jeremy clarkson out.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dit topic is gesloten.