Synology DS218+ Reparatie hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb een DS218+ gekregen welke een "blinking blue light" heeft. Alle standaard recovery procedures al geprobeerd maar hij blijft haken op het knipperende lampje. Aangezien ik er geen scherm aan kan hangen, ik geen ip krijg, wordt debuggen erg lastig..

Volgende stap was het uit elkaar halen van het apparaat. Zo op het oog geen kortsluiting o.i.d. Dan kom ik bij de volgende twee stappen, misschien is het ram corrupt en moet ik een nieuw stickje bestellen of misschien heeft een update de partities gesloopt van de interne flash chip. Aangezien ik geen sodimm reepje bij de hand heb, dan maar eerst de flashchip. Ik kwam er al gauw achter dat deze met een standaard usb pinout is aangesloten op het moederbord.

Ik heb een usb kabel gestript en gesoldeerd en tada ik krijg twee partities. Een EFI partitie en een Ext2 partitie. Ik dacht nu even makkelijk een image te flashen maar hier loop ik tegen een probleem aan, er zijn geen images.. Ik heb daarna de DSM software gedownload en deze pat file uitgepakt maar even knippen en plakken wordt het ook niet..

Ik heb mezelf al platgegoogled naar o.a. "bootrom recovery" etc maar ik kom echt niet verder. Is hier iemand met wat meer Synology ervaring dan ik? Die mij kan vertellen hoe deze partities er normaliter uitzien..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d7RSS1s/3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wSL4r9s/1.png
Synology EFI partitie

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HpBSTcm/2.png
Synology Ext2 partitie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik denk eerder dat dit geen probleem heeft, kan je eens een seriele kabel aan je nas aansluiten? Op het bord van de nas zitten vaak pinout waar je een seriele verbinding mee kan maken. Anders even een foto van je bord.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 17:49
Meestal hebben die dingen idd wel een header. Hieronder voor een 212+

Inside the case, look for a 6-pin header, normally labeled JP2 (or COM1 on older models).
The pins likely are:
Pin Number Function
Confirmed on Synology DS212+
1 3.3V
2 GND
4 TX
6 RX
Now connect the pins 2, 4 and 6 (respectively GNS, TX, RX) to your USB-TTL 3v3 cable (if using the FTDI cable from Adafruit, it'll be 1-black, 5-yellow, 4-orange. Make sure you don't short-circuit any of the pins. These male-female jumper wires could be useful.
Open your preferred terminal program (under Win ExtraPutty is the best in town), set to 115200, disable xon/xoff, and you're all set.

Linkje

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
rikadoo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:17:
Ik denk eerder dat dit geen probleem heeft, kan je eens een seriele kabel aan je nas aansluiten? Op het bord van de nas zitten vaak pinout waar je een seriele verbinding mee kan maken. Anders even een foto van je bord.
Net even het moederbord eruit gehaald. Het is mij niet helemaal duidelijk welke header ik daarvoor zou kunnen gebruiken, of dat er uberhaupt een header opzit voor een seriele aansluiting. Enige idee? Die witte header is iig voor het dochterbord met daarop de flashchip voor de software. Ik zal dan ook even een geschikte kabel moeten kopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hRxZcPQ/mobo.jpg

Ik heb ook al een ticket open gezet bij Synology maar aangezien ik het apparaat zelf uit elkaar aan het halen ben, verwacht ik weinig support.. :+

edit: Ik denk dat de poort linksboven zit op de foto als ik het goed heb? Deze is namelijk ook bij elke pin netjes genummerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaenir op 10-06-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ja dat zal hem wel zijn, je zal een 3.3v ra232 adapter nodig hebben of een pi schijnt het ook mee te kunnen.

Dan kan je een seriële verbinding maken en kijken of deze er ergens uitklapt en wellicht repareren. Heb het zelf gedaan met een ds214play. Is ook een topic over ergens op tweakers, met een hoop info.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
rikadoo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:54:
Ja dat zal hem wel zijn, je zal een 3.3v ra232 adapter nodig hebben of een pi schijnt het ook mee te kunnen.

Dan kan je een seriële verbinding maken en kijken of deze er ergens uitklapt en wellicht repareren. Heb het zelf gedaan met een ds214play. Is ook een topic over ergens op tweakers, met een hoop info.
Thanks! Ik ga even opzoek naar zo'n kabel en dan kijken of we er dan wat foutmeldingen uit kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02-2024

Rembro

AMD Rules

Is je DS218 ondertussen gemaakt?

Ik heb een soortgelijk probleem met een DS412+
boot niet voorbij het blauwe knipperende lampje

geen ip , met en zonder hdd's geprobeerd te booten
ram en voeding zijn oke en andere maakt geen verschil
verschillende reset methodes - no difference.

bootrom los gemaakt en ook via usb kabel geconnecteerd aan een linux pc'tje.

ik zie de inhoud niet (krijg geen toegang) maar de partities en de grote wel ( zie foto)
Wat mij opvalt aan uw foto / screenshot is dat jij 1 EFI en 1 EXT partitie hebt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI8uELWFOOINvU3mLibYdRgSqqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xodpYmCz8ZMmx0l1iqTeAlq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Rembro op 04-07-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-06 13:39
Even voor mijn idee he, doe 218+ kan niet heel oud zijn ? Waarom niet meteen bij Synology aangeklopt?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Ik had het apparaat als defect zijnde gekregen. Synology neemt geen stappen zonder factuur, wat ik ook begrijp. Heb uiteindelijk nog geprobeerd een seriële verbinding te maken maar het moederbord is echt dood. Ik ga nu proberen alsnog de factuur te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is dit niet gewoon het beruchte Intel Atom cpu probleem?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ik denk nog steeds dat het mogelijk moet zijn een seriële verbinding te krijgen, als de lampjes wel branden, in dit geval blauw moet er gewoon iets tevoorschijn komen. Mocht je de NAS wegdoen zou ik het graag nog eens willen proberen, dus mocht je ervoor kiezen om deze te verkopen houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Microkid schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:21:
Is dit niet gewoon het beruchte Intel Atom cpu probleem?
Nee, dat geld alleen voor de Intel Atom C2538 en dan ook nog voor een specifieke revisie die alleen in de x15 series voor kwam.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1