Vraag

• Ecke
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08-09 20:19
Familie heeft mij gevraagd om hun netwerk te verbeteren. Ik heb zelf nog twee Asus RT-AC68U's liggen. Zelf denk ik dat de AC68U vergeleken met de nieuwere routers minder goed is als hoofdpunt. Daarom lijkt het mij handig om toch een betere router erbij aan te schaffen. Prijstechnisch en ook uit een review van Hardware info is de RT-AX58U als goed naar voren gekomen. Wanneer ik voor een andere AC router ga kom ik op de RT-AC88U uit en die is zelfs duurder dan de AX58U.

Bij de meterkast wil ik de AX58U plaatsen. Deze zit wel relatief ver van de woonkamer (+/- 8 meter). Daarom wil ik in de bijkeuken een AC68U plaatsen zodat de tuin daarmee gedekt wordt. Uiteraard is de AC68U minder goed maar ik denk dat dit geen bezwaar voor hun is.

Ik wil de Merlin software gaan installeren en AiMesh aanzetten.

Zien jullie aandachtspunten of verbeterpunten?

Beste antwoord (via Ecke op 24-08-2020 10:18)

• John767
  • Laatst online: 10:42
Heb ook jaren een high end Asus router gehad, maar wat bereik betreft totaal geen spijt gehad van de overstap naar Ubiquiti. En als je prijzen gaat vergelijken is het Unifi spul ineens niet duurder dan een high end router.

Op papier misschien trager, maar in de praktijk toch echt veel beter. Inmiddels ben ik een USG, 3 switchen en 2 AP's verder :)

Mijn tip: verkoop die Asus router(s) en ga voor Unifi. Uitbreiding is dan ook zo gedaan.
Ga nooit wifi ook draadloos uitbreiden, gewoon AP met draad.

Alle reacties

• ludacrash
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-09 18:59
Hallo Ecke,

Heb je hier nog een goed antwoord op gevonden?
Ik zit momenteel ook met een RT-AC68U en heb boven in huis wat tegenvallend bereik en ben dus ook aan het kijken naar een RT-AX58U of gewoon een TP-Link Access Point en ik ben er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 10:42
Heb ook jaren een high end Asus router gehad, maar wat bereik betreft totaal geen spijt gehad van de overstap naar Ubiquiti. En als je prijzen gaat vergelijken is het Unifi spul ineens niet duurder dan een high end router.

Op papier misschien trager, maar in de praktijk toch echt veel beter. Inmiddels ben ik een USG, 3 switchen en 2 AP's verder :)

Mijn tip: verkoop die Asus router(s) en ga voor Unifi. Uitbreiding is dan ook zo gedaan.
Ga nooit wifi ook draadloos uitbreiden, gewoon AP met draad.

• ludacrash
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-09 18:59
Dank voor je antwoord, vond ubiquiti altijd wel wat aan de prijzige kant maar lijkt me wel mooi spul. Ik zal er eens naar kijken!

• Ecke
  • Laatst online: 08-09 20:19
Hoi,

Ik had niet meer verwacht reacties op mijn topic te krijgen. Ik heb bij mijn oom en tante inmiddels de AX58U neergezet met één AC68U. Merlin firmware en AiMesh ingeregeld. Ze hebben tot op heden geen klachten en zijn tevreden met het bereik. De AC68U heb ik op de eerste verdieping gezet zodat in de tuin beter signaal zou zijn. De AX58U covert de hele benedenverdieping en begin van de tuin.

@ludacrash wanneer je eenvoudig een wifi netwerk wil opzetten dan is Asus wel erg goed te doen. De app die ze erbij leveren vind ik bijvoorbeeld erg goed ook als je iets minder technisch bent.

@John767
Zelf ben ik ook net verhuisd en heb via MP Ubiquiti apparatuur (Egde router, een Edge Switch met POE+ plus een Unify lite gehaald. Wat mij inderdaad opviel was dat de snelheden vergeleken met Asus best wel laag zijn. Ook vind ik het jammer dat Ubiquiti qua producten in europa op de markt brengen wat langzamer is. Ik had zelf bijvoorbeeld al wel graag de AX Lite AP willen kopen. Ook de deurbel die ze in Amerika hebben is nog niet in Europa te krijgen. Dat vind ik wel erg jammer. We zijn op dit moment nog kabels aan het trekken dus ik heb ze nog niet in gebruik dus ik ben benieuwd hoe ik het ga ervaren.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee