Misschien sta ik positief genoeg in het leven om een en ander anders te bekijken? Maar ik zie vooral de voordelen.
De korte versie:
- Kun je niet bij je favoriete restaurant terecht? Ga zelf een uitgebreide maaltijd bouwen! Samen met je partner als dat kan, is nog gezellig ook
- Kun je niet in je favoriete bar terecht? Haal een sixpack met flesjes cola en ga aan de rand van een meer / kanaal / rivier / zee op een bankje zitten. Loop daar een rondje, eventueel met twee goede vrienden (op 1,5m afstand) en een paar uur later ben je frisser dan wanneer je uit het café kwam.
- Word je gek van je partner? Het sleutelwoord is "hobby". me-time is echt nodig.
- Kinderen in de buurt tijdens het werk? Fijn hè, dat je ze nu ook overdag kunt zien! Dat gemiste uurtje werk haal je wel in tijdens GTST of zo.
De lange versie:
's morgens sta ik op de normale tijd op. In plaats van een half uurtje in de autostoel te hangen, ga ik gelijk in de stoel achter aan de eettafel zitten (enige plaats in huis waar ik een CAD station met twee 24" monitoren kwijt kan).
Een uurtje later komt mijn vrouw met een bakje koffie en komt mijn zoon van twee zijn mooiste speeltje voor de zoveelste keer laten zien. Even een paar minuutjes pauze, maar dan met de kleine samen ipv collega's.
Dan weer even door tot eind van de ochtend om een bakje thee te gaan zetten, terwijl de kleine opnieuw met zijn speelgoed aan komt zetten (hé, papa loopt weer rond!) Paar minuutjes voor de kleine.
Na de lunch gaat de kleine nog even een poosje naar bed, dus kan ik weer even meters maken terwijl vrouw lief haar eigen ding doet.
Tegen dat ik mijn acht uurtjes er op heb zitten (nou ja, negen doet ook mee) kan ik me uitleven in de keuken: Vrouw lief kan een prima maaltijd neerzetten, maar ik kan dat beter (zegt ze ook zelf). Geen kruiden rek is veilig met mij in de buurt! Daar is mijn half uurtje omschakelen.
Voor of na het eten gaan we met zijn drieën even een rondje lopen. De kleine moet zijn energie weer kwijt na zijn middagdutje, en papa en mama moeten zorgen dat ze niet vastroesten. Uurtje verder (precies de reistijd) en gezins-quality-time. Bye-bye coronakilo's.
Vrouw lief werkt twee dagen, en op die dagen gaat de kleine zoals altijd naar de oppas.
Toen dat niet kon, werkte mijn vrouw ook vanuit huis. Dat gaf de nodige plannings-uitdagingen, maar als dan de kleine naar bed was konden we onze verloren tijd even inhalen.
Vrienden en familie was wat lastiger de afgelopen tijd. Een paar gevalletjes Coronabesmetting maakte dat nog minder makkelijk. Zeker omdat de familie van mijn vrouw heel erg hecht is. Gelukkig hebben we nog altijd allerlei telefoons, tablets en laptops waarmee we naar hartenlust konden videobellen. Scheelt weer een hoop.
Gek worden van elkaar? Welnee! Ik heb een hobby. Een waar ik desgewenst 26 uur per dag mee bezig zou kunnen zijn. En nog een paar andere hobby's in rust. Gewoon even me-time, heeft mijn vrouw de TV voor haarzelf (her-time; het TLC logo staat inmiddels ingebrand) en anders zoeken we gewoon een filmpje uit op Netflix.
Mis ik het 'oude' leven? Zeker.
Niks zo gezellig als op kantoor even slap staan ouwehoeren bij de koffiemachine.
Niks zo praktisch als even mij je collega langslopen om wat door te nemen, ipv met de telefoon of teams.
Ik mis om regelmatig met ouders / familie / vrienden iets leuks te gaan doen (de kleine is echt toe aan de dierentuin

).
Maar dan zou ik zeker weten minder van mijn opgroeiend kindje zien. Ik zou mijn vrouw minder zien. Ik zou een uur per dag zitten wortelschieten in een autostoel, tijd die ik nu benut om méér te wandelen dan ik eerst deed. Mijn kookkunsten zouden nooit tot hun recht komen (behalve op zondag).
Vervelende, gefrustreerde collega's... Gelukkig ervaar ik dit zelf niet. Misschien zou je kunnen vragen wat ze dwars zit en proberen het uit te praten (in plaats van elkaar om de beurt te zitten verwijten). Pak daarvoor gewoon een half uurtje in teams/zoom/whatever. Haal anders een vertrouwenspersoon of iemand van HR er bij om er over te praten. Opkroppen maakt dat je vroeg of laat een keer er uit gaat klappen met een berg werkstress waar je U tegen zegt.