Hallo allemaal, een check-topic betreffende een Oost/West opstelling voor een PV-systeem
Situatie:vrijstaand huis, zadeldak oost/west gelegen onder Eindhoven. Verbruik van 6000kWh per jaar. Geen enkele schaduw op het dak in het bereik van de zon.
Wens: ons verbruik mbv zonne energie opwekken. Want goed voor milieu en portemonnee. En ikzelf vind het nog steeds magisch dat je de energie van de zon kunt "oogsten"
GROEPENKAST: we hebben een enkelfase meter/groepenkast, met 40A aansluiting, 40A hoofdschakelaar en 3 x 40A Aardlekschakelaars met daarachter ieder 4 groepen van 16A (totaal 12 groepen) Volgens de NEN norm mag hier een 25A groep achter mogen worden geïnstalleerd. Deze komt in een aparte uitbreidingskast naast de bestaande groepenkast, met daarin alle benodigde schakelaars voor een PV-systeem.
OMVORMER: Er komt een Growatt 5500 MTL-S of een Goodwe 5500 N-DS of 4600 DS omvormer met een 2 tracker systeem: een voor oost en 1 voor west.
OMVORMERS:Dus 11 panelen van 345 WP levert 7590WP op. Met een onderdimensionering van 70%van de omvormer (wat ongeveer wordt aangehouden bij oost-west systemen met een helling van 30 graden) komen we dan uit op 5313WP wat mooi binnen het bereik van de omvormers ligt en binnen de NEN norm waarin wordt gesteld dat maximaal 5750W mag worden terug gevoerd op een enkele fase achter een 25A groep https://mastersinsolar.nl...veren-via-mijn-meterkast/.
ik heb gebeld met Growatt. Je kunt natuurlijk niets van wat zij zeggen gebruiken bij een eventuele claim, maar zolang we binnen de specs qua spanning blijven zal er gewoon garantie worden verleend.
PANELEN:
Ik heb gekozen voor de JA panelen van 345 die te verkrijgen zijn bij Winkelman: JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF 345Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen 1689 x 996 x 35mm. Zij geven me een opbrengst van 2,46 Wp per euro, wat gemiddeld is. Wat echter erg fijn is dat met deze (electrische) dimensioenering ik mooi binnen het plaatje van electradekking van mijn verbruik en de mogelijkheden van een enkel fase blijf. Namelijk 22 x 245 = 7950WP x 82% zoninstraling (30 graden oost-west) = 6223WP maximaal onder ideale (STC) omstandigheden. Omdat deze nooit worden gehaald in de praktijk wordt vaak gesteld dat je rustig 10% hieronder mag zitten komen we uit op 6223WP - 10% = 5600Wp maximaal. en dat komt aardig overeen met het algemene handvat dat je oost-west daken van 30+ graden 70% mag onderdimensioneren op de omvormer. Op koude dagen komt er wel wat efficiëntie bij, maar dan is ook vaak de zonnekracht een flink stuk lager.
Het voltage van de panelen is volgens de specificatie 35V x 22 panelen = 700V / 2 strings = 385 Volt per string. Hierbij de 10% optellen die de koude omstandigheden met de panelen kan uitvoeren komen we uit op 423V per string wat volgens mij binnen en de specificaties valt van zowel de growatt (geeft 15A op per string) en de goodwe (geeft 550V per string) omvormer.
Klopt deze aanname?
Mocht later in de praktijk het niet werken kan de kast nog altijd eenvoudig worden omgebouwd naar een 3-fasen systeem. De hoofdschakelaar ombouwen, en Enexis de aansluiting laten aanpassen van 1 x 40A naar 3 x 25A, wat 260 euro kost, geen verandering in maandelijkse aansluitkosten.
vwb de onderdimensionering kon hij me beperkt mee helpen, omdat hij voornamelijk werkt met Solaredge (poweroptimizers) en wij gaan werken met stringomvomers. Waarom geen poweroptimizers? Deze zijn alles bij elkaar een flink stuk kostbaarder dan stringoptimizers, en ik heb geen zin om het dak op te klimmen en een eventueel defecte PO van middenste paneel te vervangen omdat het stuk is gegaan.
Ik ga later nog eens de opbrengsten proberen te berekenen, welke programma's raden jullie me daarvoor aan?
Ook zal ik het legplan posten, kan daar nu niet bij helaas.
1: Zo min mogelijk panelen vanwege kostbare (40 euro per paneel) installatiematerialen, maar zo die panelen die een enigzins goede euro/WP verhouding hebben.
2: Eenvoudige omvormers (string) welke niet al te kostbaar zijn maar wel 10 jaar garantie geven. Ik verwacht dat over 10 jaar mijn situatie weer is veranderd en dat de electronica dan weer een flinke sprong heeft gemaakt qua efficientie waardoor het verstandig is om deze te vervangen.
3: zelf de panelen op het dak te monteren en alle kabels door het huis te leggen. Dit geeft minder installatiekosten welke vaak 1/3e van het budget opslokken.
4: gebruik van electricien om alles veilig aan te sluiten en te laten keuren.
Opbouw van de kosten:
22 panelen van 138 euro ps = 3036 (2428 excl. btw)
1 x 5500 mtl-s of Goodwe 4600 SS/5000NDS = 700 (569)
Montage 22 x 40 euro = 880 (704)
Electra groepenkast = 200 (160)
Bijkomende materialen (kabels etc) = 200 (160)
Totaal: 5016 euro inclusief BTW (4012 exclusief)
Meer panelen geeft 3-fasen omvormers (kostbaar) en teveel opbrengst voor nu. En geeft ook meer montage materiaalkosten. Mijn berekeningen geven dan een flinke daling van efficiëntie van het systeem (meer kWh, maar flink meer kosten). Voor mijn gevoel zit ik nu op maximale efficiëntie voor mijn situatie, zowel financieel als electrisch.
Een overweging zou zijn dat we in de toekomst meer stroom gaan verbruiken bv met een airco systeem wat opzich wel prettig zou zijn, ons huis is dermate geisoleerd dat het in de zomer snel te warm wordt in huis. In het voor- en najaar moeten op zonnige dagen onze ramen al open. ook de CV eruit zien te werken is een mooie toekomstoptie, maar financieel volstrekt buiten ons budget terwijl ons huidige systeem nog erg goed werkt.
Omdat we nu ongeveer 1300 euro per jaar betalen aan stroomkosten hebben we grofweg na 3 jaar de kosten er al uit. We hebben nog 2,5 jaar saldering in het vooruitzicht dus ik kan nog de meeste jaren van de tvt meepakken. Daarna is, als het salderen zou verdwijnen, fijn dat we een oost-west dak hebben zodat we het verbruik mooi over de dag kunnen verspreiden (smorgens vroeg al stroom uit het oosten, savonds nog lang stroom uit het westen)
Situatie:vrijstaand huis, zadeldak oost/west gelegen onder Eindhoven. Verbruik van 6000kWh per jaar. Geen enkele schaduw op het dak in het bereik van de zon.
Wens: ons verbruik mbv zonne energie opwekken. Want goed voor milieu en portemonnee. En ikzelf vind het nog steeds magisch dat je de energie van de zon kunt "oogsten"
Plan: een Oost-West PV systeem neerleggen op de zuidelijke zijde van het oost-west zadeldak (30 graen helling).
DAK: het dak lijkt wel gemaakt om 11 panelen daar neer te leggen in een mooi vierkant. Er zouden er 12 kunnen liggen, er zitten aan beide zijden echter twee kantelramen van Velux (1 oost en 1 west) die precies ertussen passen.GROEPENKAST: we hebben een enkelfase meter/groepenkast, met 40A aansluiting, 40A hoofdschakelaar en 3 x 40A Aardlekschakelaars met daarachter ieder 4 groepen van 16A (totaal 12 groepen) Volgens de NEN norm mag hier een 25A groep achter mogen worden geïnstalleerd. Deze komt in een aparte uitbreidingskast naast de bestaande groepenkast, met daarin alle benodigde schakelaars voor een PV-systeem.
OMVORMER: Er komt een Growatt 5500 MTL-S of een Goodwe 5500 N-DS of 4600 DS omvormer met een 2 tracker systeem: een voor oost en 1 voor west.
Verantwoording:
DAK: We willen een zo net mogelijk oplossing, zodat de panelen niet al te zeer opvallen. Het oorspronkelijke plan was om 17 panelen per zijde neer te leggen om zo een mooi "coverage" van de onderste helft van beide dakhelften te verkrijgen, maar hiervoor kwamen we in veel te hoge spanningen voor de omvormers (we konden niet genoeg onderdimensioneren), moesten we naar een 3-fase systeem toe maar vooral was het prijstechnisch niet interessant: teveel kosten voor kWh die we niet zouden gebruiken. Misschien in de toekomst, echter ik verwacht dat over 5 jaar de omvormers en panelen weer opnieuw zullen zijn gestegen in efficiëntie en dat de kosten verder omlaag zullen zijn gegaan).OMVORMERS:Dus 11 panelen van 345 WP levert 7590WP op. Met een onderdimensionering van 70%van de omvormer (wat ongeveer wordt aangehouden bij oost-west systemen met een helling van 30 graden) komen we dan uit op 5313WP wat mooi binnen het bereik van de omvormers ligt en binnen de NEN norm waarin wordt gesteld dat maximaal 5750W mag worden terug gevoerd op een enkele fase achter een 25A groep https://mastersinsolar.nl...veren-via-mijn-meterkast/.
ik heb gebeld met Growatt. Je kunt natuurlijk niets van wat zij zeggen gebruiken bij een eventuele claim, maar zolang we binnen de specs qua spanning blijven zal er gewoon garantie worden verleend.
PANELEN:
Ik heb gekozen voor de JA panelen van 345 die te verkrijgen zijn bij Winkelman: JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF 345Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen 1689 x 996 x 35mm. Zij geven me een opbrengst van 2,46 Wp per euro, wat gemiddeld is. Wat echter erg fijn is dat met deze (electrische) dimensioenering ik mooi binnen het plaatje van electradekking van mijn verbruik en de mogelijkheden van een enkel fase blijf. Namelijk 22 x 245 = 7950WP x 82% zoninstraling (30 graden oost-west) = 6223WP maximaal onder ideale (STC) omstandigheden. Omdat deze nooit worden gehaald in de praktijk wordt vaak gesteld dat je rustig 10% hieronder mag zitten komen we uit op 6223WP - 10% = 5600Wp maximaal. en dat komt aardig overeen met het algemene handvat dat je oost-west daken van 30+ graden 70% mag onderdimensioneren op de omvormer. Op koude dagen komt er wel wat efficiëntie bij, maar dan is ook vaak de zonnekracht een flink stuk lager.
Het voltage van de panelen is volgens de specificatie 35V x 22 panelen = 700V / 2 strings = 385 Volt per string. Hierbij de 10% optellen die de koude omstandigheden met de panelen kan uitvoeren komen we uit op 423V per string wat volgens mij binnen en de specificaties valt van zowel de growatt (geeft 15A op per string) en de goodwe (geeft 550V per string) omvormer.
Klopt deze aanname?
Overwegingen
Ik heb wat dingen gechecked met een bevriende elektricien die het elektra gedeelte voor me gaat doen (200 euro: 100 euro voor de materialen en 100 voor de arbeid en controle). Een van mijn vragen was of het een probleem zou zijn mbt zoveel terugvoeren op een enkele fase. Hij gaf aan dat dit niet mijn probleem was, maar dat van Enexis. Zij zouden prima in staat zijn hiermee om te gaan, ik hoefde me daar geen zorgen voor te maken.Mocht later in de praktijk het niet werken kan de kast nog altijd eenvoudig worden omgebouwd naar een 3-fasen systeem. De hoofdschakelaar ombouwen, en Enexis de aansluiting laten aanpassen van 1 x 40A naar 3 x 25A, wat 260 euro kost, geen verandering in maandelijkse aansluitkosten.
vwb de onderdimensionering kon hij me beperkt mee helpen, omdat hij voornamelijk werkt met Solaredge (poweroptimizers) en wij gaan werken met stringomvomers. Waarom geen poweroptimizers? Deze zijn alles bij elkaar een flink stuk kostbaarder dan stringoptimizers, en ik heb geen zin om het dak op te klimmen en een eventueel defecte PO van middenste paneel te vervangen omdat het stuk is gegaan.
Ik ga later nog eens de opbrengsten proberen te berekenen, welke programma's raden jullie me daarvoor aan?
Ook zal ik het legplan posten, kan daar nu niet bij helaas.
Financieel
Ik heb geprobeerd het zo kosten effectief uit te voeren.1: Zo min mogelijk panelen vanwege kostbare (40 euro per paneel) installatiematerialen, maar zo die panelen die een enigzins goede euro/WP verhouding hebben.
2: Eenvoudige omvormers (string) welke niet al te kostbaar zijn maar wel 10 jaar garantie geven. Ik verwacht dat over 10 jaar mijn situatie weer is veranderd en dat de electronica dan weer een flinke sprong heeft gemaakt qua efficientie waardoor het verstandig is om deze te vervangen.
3: zelf de panelen op het dak te monteren en alle kabels door het huis te leggen. Dit geeft minder installatiekosten welke vaak 1/3e van het budget opslokken.
4: gebruik van electricien om alles veilig aan te sluiten en te laten keuren.
Opbouw van de kosten:
22 panelen van 138 euro ps = 3036 (2428 excl. btw)
1 x 5500 mtl-s of Goodwe 4600 SS/5000NDS = 700 (569)
Montage 22 x 40 euro = 880 (704)
Electra groepenkast = 200 (160)
Bijkomende materialen (kabels etc) = 200 (160)
Totaal: 5016 euro inclusief BTW (4012 exclusief)
Meer panelen geeft 3-fasen omvormers (kostbaar) en teveel opbrengst voor nu. En geeft ook meer montage materiaalkosten. Mijn berekeningen geven dan een flinke daling van efficiëntie van het systeem (meer kWh, maar flink meer kosten). Voor mijn gevoel zit ik nu op maximale efficiëntie voor mijn situatie, zowel financieel als electrisch.
Een overweging zou zijn dat we in de toekomst meer stroom gaan verbruiken bv met een airco systeem wat opzich wel prettig zou zijn, ons huis is dermate geisoleerd dat het in de zomer snel te warm wordt in huis. In het voor- en najaar moeten op zonnige dagen onze ramen al open. ook de CV eruit zien te werken is een mooie toekomstoptie, maar financieel volstrekt buiten ons budget terwijl ons huidige systeem nog erg goed werkt.
Opbrengst
Verwachte opbrengst is hopelijk 6000 kWh (moet dit nog goed berekenen) waardoor het systeem op 0,66 cent per WP komt.Omdat we nu ongeveer 1300 euro per jaar betalen aan stroomkosten hebben we grofweg na 3 jaar de kosten er al uit. We hebben nog 2,5 jaar saldering in het vooruitzicht dus ik kan nog de meeste jaren van de tvt meepakken. Daarna is, als het salderen zou verdwijnen, fijn dat we een oost-west dak hebben zodat we het verbruik mooi over de dag kunnen verspreiden (smorgens vroeg al stroom uit het oosten, savonds nog lang stroom uit het westen)
Mijn vragen aan jullie:
Waar heb ik fouten gemaakt in mijn aanname's, wat kan beter, wat moet ik corrigeren, wat zijn andere overwegingen. Hoe kan ik het beste mijn opbrengst berekenen?PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw