Advies tweedehands elektrische fiets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56
Beste medetweakers,

Ik zou graag jullie advies willen omtrent het aanschaffen van een tweedehands elektrische fiets voor mijn vrouw. De afgelopen 2 weken heeft zij de elektrische fiets van haar moeder kunnen lenen welke in verband met haar rugproblemen toch wel heel erg goed beviel. Om die reden zijn wij dan ook op zoek naar een elektrische fiets. Omdat we hier geheel niet op hadden gerekend is er een beperkt budget beschikbaar, vandaar de zoektocht naar een tweedekansje.
Mijn ervaring met fietsen reikt echter niet verder dan de afdankertjes die ik altijd toegeworpen kreeg. Vandaar de vraag om hulp.

Mijn vrouw fietst niet heel veel, even naar de stad (paar kilometer), 2x per dag heen en terug naar school de kinderen brengen (totaal 4 km) en ga zo verder. Fietstochten hebben we nooit gedaan en zie ik ons ook niet snel doen in de nabije toekomst. Het bereik is dan ook niet de grootste dealbreaker.

Wat mijn vrouw wel belangrijk vind is dat hij comfortabel fietst en dat haar houding goed is. Zelf past een normale stadsfiets dan denk ik het beste. Ze is niet heel lang, framemaat 51,5 zou ideaal zijn volgens de binnenbeenlengte*0,68 berekening. Met verende zadelpen is dat dus 48.

Wensenlijst
  • Framemaat ~48
  • Comfortabel fietsen
  • Niet te zwaar trappen
  • Stabiel fietsen
  • Degelijk
  • Damesfiets
  • Meerdere ondersteuningsstanden. 3 of 4 is voldoende.
  • Budget < €600
  • Lichte fiets
  • Verende zadelpen is een pré
  • Bij voorkeur geen derailleur
Ik ben begonnen met de startpost van Het grote elektrische fietsen topic deel 3. Aangezien we een beperkt budget hebben, hebben we niet de vrije keuze. Daarom Marktplaats er maar eens bij gepakt. Er zijn 80 fietsen binnen ons budget...

De meeste modellen stammen uit 2009-2013. Daarbij zijn ze met Ni-MH en Li-ion accu's uitgerust. Ni-Mh heeft een hoog rustverlies en heeft niet mijn voorkeur. Zijn er dingen waar we bij een Li-Ion uit 2013 met weinig kilometers specifiek op moeten letten?

Beste antwoord (via Nilvo op 05-07-2020 12:54)

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:00
Ben bang dat je voor < €600 niet veel soeps krijgt...
Ga anders eens kijken bij een fietsenzaak die ook 2e hands verkopen.
Dan moet je misschien nu nog wel even doorsparen maar mag je er vanuit gaan dat je iets koopt waar je voorlopig mee verder kan.

Of je moet een fiets kopen en dan (proberen) om er een nieuwe accu voor te vinden.

PV Output

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ja niet doen!
Je weet nooit wat er met de accu gebeurd is, twee keer een elektrische fiets op MP gekocht en daar flink de boot mee ingegaan. Accu slechter dan geadverteerd. Verkopers zullen altijd zeggen dat de accu beter is dan in werkelijkheid is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Ben bang dat je voor < €600 niet veel soeps krijgt...
Ga anders eens kijken bij een fietsenzaak die ook 2e hands verkopen.
Dan moet je misschien nu nog wel even doorsparen maar mag je er vanuit gaan dat je iets koopt waar je voorlopig mee verder kan.

Of je moet een fiets kopen en dan (proberen) om er een nieuwe accu voor te vinden.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Als je je budget iets omhoog schroeft heb je een nieuwe elektrische fiets bij de Decathlon. Ja, het is allemaal niet met top spul afgemonteerd, maar dan weet je iig zeker dat je voorlopig geen problemen met met gare accu's of verrotte remmen/kettingen etc..
Overigens zou ik een verende zadelpen niet als harde eis aanhouden. Een losse verende zadelpen is natuurlijk makkelijk is zelf te monteren en zijn de kosten ook niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Ik weet dat met name Sparta Ion de accu in het frame hebben en nagenoeg niet vervangen kunnen worden. Wegwerpartikel in sommig opzicht. Dus let op de accu, of deze nog goed is, of deze eenvoudig te vervangen is en dan ook redelijk betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
Niet te dramatisch doen over die batterij.
Hier staat een Giant met 240 Wh batterij van 10 jaar oud (LiOn), en die haalt nog makkelijk 40km op een batterij.
Een batterij laten refurben of een nieuwe kan vanaf 250-300€.
Veel belangrijker is de toestand van de rest van de fiets. Als je direct tandwielen, remmen, een paar lagers etc moet vervangen, dan is je fiets ineens economisch total loss.

Nu zijn er een pak van die fietsen die amper gereden hebben, die moet je vinden.
En kijk dan of je daar nog een batterij voor kan vinden, en wat die kost.
Succes er mee, kan best wel lukken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Nilvo
Ik zou me niet branden aan een tweedehands electrische fiets. Teveel risico’s.

Gewoon €99,- bij sparen en deze Decathlon variant aanschaffen:

https://www.decathlon.nl/...100394?mc=8379379&c=ZWART

Dan heb je 2 jaar garantie, 1 jaar pechhulp en een merk die zeer klantvriendelijk omgaat bij problemen/vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:03:

En kijk dan of je daar nog een batterij voor kan vinden, en wat die kost.
Succes er mee, kan best wel lukken.
Volgens mij heb je geen idee wat die batterijen los kosten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wootism schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Volgens mij heb je geen idee wat die batterijen los kosten :p
Ja, 309€ voor die fiets.
Refurb is 250€.

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Als je direct tandwielen, remmen, een paar lagers etc moet vervangen, dan is je fiets ineens economisch total loss.
Dit is vaak beter uitgevoerd op een ebike dan normaal vanwege de wat hogere krachten. Accu zou ik niet te licht over denken eerlijk gezegd.

Edit: en dan koop je er 1 voor 450 en dan kan je na een half jaar 350 euro aftikken voor een accu, omdat deze toch wel matig was. Daarom ging die ook op Marktplaats.

[ Voor 18% gewijzigd door pennywiser op 10-06-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Swapfiets heeft tegenwoordig ook elektrische fietsen. Voor die 600,- heb je dan de komende 8 maanden niet alleen de fiets, maar ook al het onderhoud en de verzekering geregeld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pennywiser schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:10:
[...]

Dit is vaak beter uitgevoerd op een ebike dan normaal vanwege de wat hogere krachten. Accu zou ik niet te licht over denken eerlijk gezegd.

Edit: en dan koop je er 1 voor 450 en dan kan je na een half jaar 350 euro aftikken voor een accu, omdat deze toch wel matig was. Daarom ging die ook op Marktplaats.
Iedereen zit maar te zeggen dat die batterij niet lang mee gaat, maar dat valt mee.
Overal wordt er vermeldt dat je een batterij 500 keer kan laden (en misschien zelfs 1000 keer).
Aan 50km per laadbeurt is dat wel 25.000 km. Met het gebruik van TS is dat lang, heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Iedereen zit maar te zeggen dat die batterij niet lang mee gaat, maar dat valt mee.
Overal wordt er vermeldt dat je een batterij 500 keer kan laden (en misschien zelfs 1000 keer).
Aan 50km per laadbeurt is dat wel 25.000 km. Met het gebruik van TS is dat lang, heel lang.
Je weet alleen niet hoeveel KM er mee gefietst is.
Je hebt geen NAP net zoals bij een auto...
Iedereen kan zeggen dat er maar een paar keer op gefietst is.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:31:
[...]

En dat ligt er dan weer gigantisch aan HOE die batterij in de tussentijd behandeld is.

In de kou met 0% lading gestaan, of netjes binnen op 80% of die omgeving? De verkoper geloven wat betreft batterij is iig pure gok, en uitlezen/batterijstatus bekijken is niet mogelijk in 99,9% van de gevallen.

Met andere woorden, wil je een paar euro besparen, dan is dat pure gok. Dikke kans dat je uiteindelijk duurder uit bent dan een nieuwe bij de Decathlon.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 10-06-2020 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
Wat betreft accu:
@Nilvo meldt dat zijn vrouw de fiets gebruikt/gaat gebruiken voor kleine ritjes, zoals ik het lees is dat maximaal 10 km per keer. Dat ga je zeker halen met welke accu dan ook. Waarschijnlijk zal ze vaker op de fiets gaan dus hou er rekening mee dat je op termijn wel tegen het maximale bereik gaat aanlopen. Dus zorg wel voor een fiets waar de accu makkelijk vervangbaar is.

(Je kan dan altijd nog een tweedehands accu op marktplaats kopen die net zo slecht/goed is als die je hebt en die in je fietstas gooien, kun je onderweg even 'swappen')
In dit geval zou ik zeggen dat de kwaliteit van de fiets belangrijker is dan de accu.

Ga je voor nieuw: kijk eens hier: https://www.anwb.nl/fiets/test/budget-e-bike-test-2020

[ Voor 6% gewijzigd door BB-One op 10-06-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:36:
[...]

En dat ligt er dan weer gigantisch aan HOE die batterij in de tussentijd behandeld is.

In de kou met 0% lading gestaan, of netjes binnen op 80% of die omgeving? De verkoper geloven wat betreft batterij is iig pure gok, en uitlezen/batterijstatus bekijken is niet mogelijk in 99,9% van de gevallen.

Met andere woorden, wil je een paar euro besparen, dan is dat pure gok. Dikke kans dat je uiteindelijk duurder uit bent dan een nieuwe bij de Decathlon.
Onze batterij heeft de winter steeds in een tuinhok doorgebracht. Als het -5 was, dan was de batterij ook -5....
En na 10 jaar is die fiets nog altijd bruikbaar.

N=1, maar dat is mijn ervaring.
Als ik de lijst open doe, dan staat er een Koga tussen voor een redelijke prijs. Die zou ik zeker durven kopen omdat je dan weet dat de rest van de componenten als minstens van degelijk niveau zijn. De B en C merken zou ik laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Onze batterij heeft de winter steeds in een tuinhok doorgebracht. Als het -5 was, dan was de batterij ook -5....
En na 10 jaar is die fiets nog altijd bruikbaar.

N=1, maar dat is mijn ervaring.
Als ik de lijst open doe, dan staat er een Koga tussen voor een redelijke prijs. Die zou ik zeker durven kopen omdat je dan weet dat de rest van de componenten als minstens van degelijk niveau zijn. De B en C merken zou ik laten staan.
Tegenover jouw ervaring staan weer heel andere ervaringen: https://www.anwb.nl/fiets...s-heeft-probleem-met-accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Dr zijn ook veel fietsenmakers die tweedehands aanbieden. Dan zit er paar maanden garantie op (3n vaak wat extra coulance omdat ze hun naam hoog moeten houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
99ruud99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:51:
Dr zijn ook veel fietsenmakers die tweedehands aanbieden. Dan zit er paar maanden garantie op (3n vaak wat extra coulance omdat ze hun naam hoog moeten houden).
En het voordeel is dat de fiets dan ook gecontroleerd is en waar mogelijk ook de accu gecontroleerd.
Zou toch liever iets meer uitgeven en voor de zekerheid gaan.
Zeker als je op dit moment een (toch wel) beperkt budget van €600 hebt.

Als je nu maar €600,- kunt missen zou het helemaal zonde zijn als je over een paar maanden toch problemen met je fiets gaat krijgen.
Je zult dan niet nog eens €600,- kunnen missen waarschijnlijk.
Dan word je goedkope fiets alsnog een dure fiets.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Heb ik ook al gelezen. Feit is dat er in dat onderzoek geen enkel cijfer of degelijk datapunt zit.

Dan kan elke fietser die ooit vergat zijn batterij op te laden en onderweg plat viel wel zeggen dat ze ooit een probleem hadden.
Een onderzoek van batterijen is niet zo simpel wetenschappelijk op te zetten.

Als je algemeen wat over batterijen wil vinden, dan kom je zo bij Tesla uit, en die cijfers zijn echt goed.
160k, en amper 10% capaciteitsverlies is zowat het gemiddelde, dat is meestal al 500 keer laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Heb ik ook al gelezen. Feit is dat er in dat onderzoek geen enkel cijfer of degelijk datapunt zit.

Dan kan elke fietser die ooit vergat zijn batterij op te laden en onderweg plat viel wel zeggen dat ze ooit een probleem hadden.

Als je algemeen wat over batterijen wil vinden, dan kom je zo bij Tesla uit, en die cijfers zijn echt goed.
160k, en amper 10% capaciteitsverlies is zowat het gemiddelde, dat is meestal al 500 keer laden!
Maar een fietsaccu / oplader heeft geen batterij management systeem als Tesla... Probleem bij fietsaccu's is volledig ontladen (gebeurd(bijna) niet met een tractieaccu in een auto) en fietsaccu wordt volledig opgeladne gebeurd ook niet bij een tractieaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:15
pennywiser schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:10:
[...]

Volgens mij valt dit wel tegen. Ik zie een hoop ebikes rondrijden Met basis-Nexus naven, de goedkope rollerbrakes met die kleine koelschijven of Shimano Tourney derailleurs. De naven zelf is volgens mij ook niks speciaals aan. Spullen zoals balhoofden en trapassen kun je natuurlijk net als bij normale fietsen makkelijk de prijs mee drukken, omdat niemand daar naar kijkt in het specificatielijstje.

[ Voor 15% gewijzigd door Pyramiden op 10-06-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:44
Je kunt bij Cranenbroek kijken, hier 2 fietsen van staan die al +- 10 jaar oud zijn. Oké het is niet de beste kwaliteit en zal wat minder lang meegaan dan alternatieven maar voor ritten van <50 km is het nu nog steeds dikke prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16
Zolang de accu ook uit 2013 komt is het nauwelijks te bepalen wat de kwaliteit is. Accu's kunnen op veel manieren worden mishandeld, zelfs als ze niet gebruikt worden. Als ik een fiets zou kopen uit dat tijdperk zou ik er rekening mee houden dat ik de accu nog kan vervangen/laten refurbishen, vooral in de aanschaf prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:54

Yucon

*broem*

Ik zou bij een krap budget eerder juist naar een kijken waar de accu kapot is want die zijn veel goedkoper. Zeker als je uit het verhaal kunt opmaken dat hij het 'ineens' niet meer deed in plaats van langzaam verslechterd is dan heb je een aardige kans dat er iets in de printplaat zit. Bij een elektronicareparateur kun je die met wat geluk goedkoop laten maken. En als je geen geluk heb wordt het een nieuwe accu.

Toegegeven: het is een gok. Maar dat is het kopen van een werkende fiets in deze prijsklasse ook en ik denk dat de manier die ik voorstel een grotere succeskans heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 13:41
Een 2e hands elektrische fiets van rond de 10 jaar oud voor minder dan 600 euro? Schoolvoorbeeld van "goedkoop is duurkoop", absoluut niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dieken Taffert schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:40:
Een 2e hands elektrische fiets van rond de 10 jaar oud voor minder dan 600 euro? Schoolvoorbeeld van "goedkoop is duurkoop", absoluut niet doen.
Wie zegt er dat die fietsen 10 jaar oud zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Ja onderzoek of niet, dat is niet de vraag hier. Het ging TS erom of het slim is 2e hands te kopen. De kans dat iemand zijn accu niet goed verzorgd heeft, of je de accu conditie beter doet voorstellen dan die eigenlijk is, is volgens mij vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Precies, en kijk nu weer even naar het budget van TS....
Anyways, wat probeer je precies te bereiken met je discussie hierboven?

Ik denk dat de vraagsteller het meest gebaad is bij een betrouwbare aankoop waar ook teruggevallen kan worden op de verkopende partij bij vragen en problemen.
Gaan rommel met gerefurbished accu’s hoort daar imho niet bij.

[ Voor 31% gewijzigd door Wootism op 10-06-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 13:41
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Wie zegt er dat die fietsen 10 jaar oud zijn?
De meeste fietsen die TS vindt stammen uit 2009-2013. 7-11 jaar oud, gemiddeld 9 jaar dus. Dat is rond de 10 jaar oud.

Ook een goedkope ebike van 7 jaar oud lijkt me in de meeste gevallen een recipe for disaster. Kwaliteit en betrouwbaarheid van ebikes, ook van de grotere merken, is in de meeste gevallen allesbehalve goed. Zelfs nieuwe ebikes zijn zeer matig betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Het zou wel moeten kunnen, er staan zoveel fietsen met een voorwielmotor te koop. Die voorwielmotors gaan volgens mij veel langer mee dan middenmotors.

Ik zou zoeken naar fietsen die hieraan voldoen:

- Voorwielmotor
- Nexus 8 versnellingsnaaf
- Voorwiel met een v-brake rem, nieuwe blokjes erop en ze remmen weer prima.
- Lage km stand

Er zijn veel mooi weer fietsers, ik denk dat de accu's van dat soort fietsen nog best wel in een ok staat kunnen zijn.

Geveerde voorvork en een geveerde zadelpen zijn niet zo belangrijk. Een geveerde zadelpen kun je er zelf altijd nog wel op monteren, en bij de geveerde voorvork is het maar de vraag wat hij na al die jaren nog doet.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pennywiser schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Ja onderzoek of niet, dat is niet de vraag hier. Het ging TS erom of het slim is 2e hands te kopen. De kans dat iemand zijn accu niet goed verzorgd heeft, of je de accu conditie beter doet voorstellen dan die eigenlijk is, is volgens mij vrij groot.
En volgens mij niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wootism schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Precies, en kijk nu weer even naar het budget van TS....
Anyways, wat probeer je precies te bereiken met je discussie hierboven?

Ik denk dat de vraagsteller het meest gebaad is bij een betrouwbare aankoop waar ook teruggevallen kan worden op de verkopende partij bij vragen en problemen.
Gaan rommel met gerefurbished accu’s hoort daar imho niet bij.
Ik ben er nog altijd van overtuigd dat je met 600€ wel een bruikbare fiets kan kopen, zeker als die maar ritjes moet maken van 10-20 km.
Dan is de slijtagetoestand van een batterij echt niet je eerste prioriteit.

Als je tweedehands koopt, dan weet je toch dat je al eens wat sneller onderhoud moet plegen. Als die fiets nu 600€ kost, en binnen een jaar of 2 moet er een nieuwe batterij in, dan is dat vooralsnog een pak goedkoper dan een nieuwe electrische fiets.

Je kan exact hetzelfde zeggen van een klassieke tweedehandse fiets. Je vindt iets bruikbaar voor 100-150€.
Daar kan het ook dat je een jaar later een nieuw achterwiel en tandwielen nodig hebt. Dan kom je niet toe met 150€ bij een FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Als je tweedehands koopt, dan weet je toch dat je al eens wat sneller onderhoud moet plegen. Als die fiets nu 600€ kost, en binnen een jaar of 2 moet er een nieuwe batterij in, dan is dat vooralsnog een pak goedkoper dan een nieuwe electrische fiets.
Niet als je de door mij eerder benoemde Decathlon fiets koopt :)
Ongebruikte fiets, nieuwe batterij, garantie én pechhulp. Een stukje zekerheid en weten dat je nergens naar om hoeft te kijken is ook goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Idd, met dit budget is die fiets een no-brainer. Plus die fiets heeft ook een naafmotor in het achterwiel. Dat rijdt prettiger als zo'n naafmotor in het voorwiel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wootism schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Niet als je de door mij eerder benoemde Decathlon fiets koopt :)
Ongebruikte fiets, nieuwe batterij, garantie én pechhulp. Een stukje zekerheid en weten dat je nergens naar om hoeft te kijken is ook goud waard.
Laat ons nu ook eens eerlijk zijn hierover.
Voor 700€ een electrische fiets.... om te starten, met een batterij van 200 Wh. Daar geraak je in de winter geen 20km ver mee, en alle componenten zijn zowat de goedkoopste mogelijk.

Dan toch liever een tweedehandse Koga voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Laat ons nu ook eens eerlijk zijn hierover.
Voor 700€ een electrische fiets.... om te starten, met een batterij van 200 Wh. Daar geraak je in de winter geen 20km ver mee, en alle componenten zijn zowat de goedkoopste mogelijk.

Dan toch liever een tweedehandse Koga voor mij.
Voor jou ja. Maar het gaat hier niet om jou, het gaat om een mevrouw die 4km per dag fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Dank allemaal voor de vele reacties. Het zijn er een stuk meer dan ik gehoopt had en ook vele die helpen bij de keuze. Mijn vrouw heeft de voorkeur voor een motor in het achterwiel, juist omdat ze door wind en weer de kinderen naar school moet brengen en de stabiliteit met haar rug erg wenselijk is. Even slippen of corrigeren staat gelijk aan veel pijn die dag. De fiets van mijn schoonmoeder heeft een middenmotor waarbij het schokken/wheely effect bij wegrijden onprettig was. Vandaar de voorkeur.
pennywiser schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:59:
Ik weet dat met name Sparta Ion de accu in het frame hebben en nagenoeg niet vervangen kunnen worden. Wegwerpartikel in sommig opzicht. Dus let op de accu, of deze nog goed is, of deze eenvoudig te vervangen is en dan ook redelijk betaalbaar is.
Hele terechte opmerking waar we zelf niet bij stil hadden gestaan. Het valt me echter wel op dat alle tweedehands fietsen die de motor in het achterwiel hebben ook de accu in het frame hebben. Heel vervelend.
Rensjuh schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:33:
[...]
Je weet alleen niet hoeveel KM er mee gefietst is.
Je hebt geen NAP net zoals bij een auto...
Iedereen kan zeggen dat er maar een paar keer op gefietst is.
Bij veel fietsen zie je een display met totaalafstand. Deze is in mijn ogen misleidend want diezelfde advertentie heeft een uitdraai van de accu waar de totaal gereden afstand 2,5x zo hoog is.
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:36:
[...]
uitlezen/batterijstatus bekijken is niet mogelijk in 99,9% van de gevallen.
Ik zag bij een enkele fiets staan dat er een accu rapport was gemaakt door een fietsenmaker. Bij de auto ben ik goed bekend met de aanschafkeuring. Iets dergelijks zou wat mij betreft geen onmogelijkheid zijn bij de accu status. Kan niet elke accu uitgelezen worden door een fietsenmaker?

@Tommie12 @-tom-562 @Wootism, voor €700 is de Decathlon fiets inderdaad een koopje. Ik vraag mij echter wel af op welk vlak er bespaard wordt. In de reviews zie ik veel problemen met lege accu's na 10-20 km, wat voor ons geen issue zal zijn. Ook zie ik diverse reviews over problemen met de electronica etc. Daarnaast is het geen complete fiets, een verende zadelpen, slot etc. erbij telt ook aan. Opzich is het budget van €600 geen keiharde eis, maar koop graag wel waar voor het geld.
[...]
Veel belangrijker is de toestand van de rest van de fiets. Als je direct tandwielen, remmen, een paar lagers etc moet vervangen, dan is je fiets ineens economisch total loss.
[...]
Opzich is onderhoud niet direct het probleem. Ben handig genoeg om een automotor te reviseren, dan zal een lager in een fiets ook wel lukken. Overigens wel een terecht punt dat het allemaal optelt en dat de frustratie van weer iets kapot wel iets doet met de beleving.
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:44:
De B en C merken zou ik laten staan.
Zelf zie ik bijv. Sparta, Gazelle, Batavus en Giant als gerenommeerd merken, al weet ik dat niet zeker voor elektrische fietsen. Klopt dat? Ze zijn ongetwijfeld niet de beste, maar voor mijn gevoel wel het gros in het straatbeeld bij normale fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Nilvo
Ik ben het met vrijwel alles eens behalve je uitspraak over de motor.
Qua rijdgedrag is een middenmotor of een achterwielmotor vrijwel gelijk. De kracht komt op het achterwiel. Ik heb een middenmotor, en van wheelies heb ik nog niks gemerkt.

De merken die je noemt zijn inderdaad mainstraim. Daar kan je normaal wle onderdelen en service voor vinden, wat voor een supermarktfiets wel lastig kan worden.
Kijk op voorhand naar de prijs van een nieuwe batterij, dan weet je dat ook al, al zal het ook met een half versleten batterij mogelijk zijn om 20 km te halen zonder problemen.

Val niet te snel over bv het ontbreken van een verend zadel, dat kan je heel makkelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
De Sparta Ion heeft niet alleen moeilijk vervangbare accu's btw, maar deze zijn ook nog eens met een chip beveiligd. Je loopt het risico dat de boel blokkeert bij vervanging accu's. Ik weet niet of andere ebikes dit hebben. Mijn ouders hadden duidelijk minder opbrengst van de accu's na 8 of 10 jaar dus toen heb ik eens gezocht op vervanging. Bij deze Sparta eigenlijk niet te doen. Deze staat echter wel veel op Marktplaats, waarschijnlijk niet zonder reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
Een kleine update.

Ongeveer 2 weken geleden zijn we bij een Koga E-runner wezen kijken. Ondanks dat het accu rapport uitstekend was, de accu was op 96%, was de fiets op zich er niet heel goed aan toe. Roestig, versleten remmen, krakende ketting, aanslag op de velgen en gescheurde rubbers van de voorvork. De testronde viel ons ook beide tegen, gezien de fiets minder stabiel was dan ik van een Koga zou verwachten. Wat dat betreft een eye-opener.

De afgelopen 2 weken verder wezen zoeken en toch besloten het budget sterk te verhogen. Uiteindelijk hier in de stad diverse fietsenmakers bezocht. Ook daar merk je een goed verschil in werkwijze en benadering. Waar de ene fietsenzaak totaal geen rekening houd met afstand houden (de welbekende fysieke contact trucjes etc.) tot andere zaken waar men een beleefde benadering zoekt, netjes wacht tot ze er langs kunnen en zelfs oprecht te lijken adviseren over de beste optie gezien de situatie.

Uiteindelijk een testrit gemaakt op een 4 jaar oude Batavus met middenmotor en later die dag op een voorwiel gedreven Forza. Ik denk dat de Batavus een betere fiets was qua techniek. Mijn vrouw heeft uiteindelijk toch voor de looks, de garantie van de Forza gekozen, mede omdat de prijs van beide fietsen gelijk was. Daarbij voelt de voorwielaandrijving voor haar stabieler, juist omdat het voorwiel wat zwaarder stuurt.
Eén voordeel aan de Forza, de display is niet afneembaar en kan dan ook niet vergeten worden :)

Dank voor alle hulp en advies!
Pagina: 1