Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ben dit weekend in een vervelende fraudetruc getrapt.Hierbij vraag ik advies hoe ik het beste kan oplossen, want ik zit er nogal over in.

Ik betaalde via iDeal een klein bedrag (4 euro) om enkele dagen toegang te krijgen tot een website om firmware voor mijn niet meer werkende Samsung te kunnen downloaden.
Ik was in de veronderstelling dat een iDeal betaling geen risico's had, omdat je hier zelf toestemming voor geeft.

Aanvankelijk leek alles betrouwbaar. Ik kreeg als "premium member" toegang tot de website en kon inderdaad de bestanden downloaden.
Maar vanochtend ontving ik een e-mail met de tekst:
"Your access to the premium membership will expire: 14.06.2020. Subscription will continue automatically.
You can unsubscribe in the profile settings."

Daar was ik wat geirriteerd over, want bij aanmelden was er niet gezegd dat het om een "recurring" payment ging.
Maar serieuze argwaan kreeg ik, toen in "profile settings" überhaupt geen unsubscribe mogelijkheid aanwezig bleek te zijn. Toen had ik zoiets van.... Dit is fraude.

De iDeal betaling verliep via PPRO Financial Ltd in München.
Nu verwacht ik dat via dezelfde bank rond de 14e een nieuwe incasso zal worden geplaatst.

Volgens mijn bank, de ABN AMRO, kan ik als dat gebeurt de incasso laten storneren en blokkeren voor de toekomst.

Maar wat dan? De fraudeurs zullen gaan strooien met zogenaamde aanmaningen en dreigmails, verwacht ik. Kan ik ook blokkeren.

Maar loop ik op één of andere manier het risico dat de bank ( PPRO Financial Ltd) met serieuze aanmaningen gaat komen? En hoe kan ik dat voorkomen?

Heb de vraag ook gesteld aan de Fraudehelpdesk, maar weet niet hoe snel dat een reactie oplevert. Dus als ik hier alvast een beetje gerustgesteld kan worden, zou dat mooi zijn.

Tja... en verder weet ik nu dat ik nog meer op mijn hoede moet zijn. Zelfs een iDeal betaling kan je blijkbaar in de problemen brengen.

B.t.w. Mijn Samsung telefoon werkt inmiddels weer. Via hulp in het xda-developers forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Maak een screenshot van de "profile settings" pagina, en stuur ook een e-mail om je abonnement op te zeggen, dan zit je wel goed.

Volgens https://forum.xda-develop...irmware-org-scam-t3784781 hoef je trouwens überhaupt geen problemen te verwachten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:22

Kettrick

Rantmeister!

Misschien gewoon een slordigheid in de email template, ik begrijp niet zo goed waarom je meteen al fraude topics maakt terwijl er nog helemaal niets aan de hand is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sellh
Kettrick schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:12:
Misschien gewoon een slordigheid in de email template, ik begrijp niet zo goed waarom je meteen al fraude topics maakt terwijl er nog helemaal niets aan de hand is :?
Er zijn meer aanwijzingen dat het zaakje flink stinkt.....
1. Van de betreffende website is het Twitter account geblokkeerd wegens "schending van het beleid"
2. Van de website is via Google nauwelijks iets terug te vinden
3. Op de Facebooksite zijn enkele personen constant aan het liken
4. Als je zoekt op het bankrekeningnummer van de bank die de iDeal betaling incasseerde, kom je pagina's vol fraudemeldingen tegen.

En verder alle tekens die ik al noemde.... zonder toestemming gaan verlengen, geen unsubscribe mogelijkheid, terwijl dat wel beweerd wordt en alle e-mail negeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:43
PPRO Financial Ltd wordt ook gebruikt voor Ali express, PayPal an andere bedrijven, dus niet vreemd dat je daar tig hits op krijgt. Dat is hetzelfde als het tussen rekeningnummer voor betaal verzoeken van ING invullen, dan krijg je ook ontelbaar veel hits.

[ Voor 8% gewijzigd door Messje op 09-06-2020 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
GlowMouse schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:10:
Maak een screenshot van de "profile settings" pagina, en stuur ook een e-mail om je abonnement op te zeggen, dan zit je wel goed.

Volgens https://forum.xda-develop...irmware-org-scam-t3784781 hoef je trouwens überhaupt geen problemen te verwachten.
De link die je geeft, gaat over samsung-firmware.org.
Ik heb nu de problemen met samdb.org
Dat lijkt wel dezelfde club, of in ieder geval een vergelijkbare club.

Dat van die screenshot is een goed idee. Ga ik meteen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou me niet zo druk maken.

- Zover ik weet, kun je geen machtiging afgeven via iDeal. Althans, een eenmalige iDeal-betaling wordt soms voor dat doeleinde gebruikt, maar het heeft niet veel meer waarde dan een vinkje op een website. (technisch zijn een iDeal-betaling en een SEPA-incasso twee losstaande dingen) M.a.w. die iDeal-betaling heeft je niet "in de problemen gebracht", want zo'n incasso hadden ze ook zonder die iDeal-betaling kunnen aanmaken (zolang ze je rekeningnummer hebben).

- Incasso's kun je altijd zonder gedoe gewoon storneren/weigeren (omdat ze ook zonder echte authenticatie kunnen worden geïnd). Dat zou ik dus ook zeker doen mocht hij daadwerkelijk komen.

- PPRO is een payment provider, geen bank. Ze zullen niet achter je aankomen voor het storneren van een machtiging.

- Als je nergens uitdrukkelijk bent ingestemd met een machtiging voor automatische incasso sta je sowieso in je recht en kunnen ze je juridisch niks maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 09-06-2020 01:33 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Messje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:26:
PPRO Financial Ltd wordt ook gebruikt voor Ali express, PayPal an andere bedrijven, dus niet vreemd dat je daar tig hits op krijgt. Dat is hetzelfde als het tussen rekeningnummer voor betaal verzoeken van ING invullen, dan krijg je ook ontelbaar veel hits.
Google maar eens op het rekeningnummer: de60700111100250250061

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sellh
Door een aantal reacties ben ik al wat meer gerustgesteld. Bedankt.
Ik ga de komende verwachte incasso in ieder geval laten terugboeken en blokkeren voor de toekomst.
Mocht de website met irritante e-mails komen, zal ik die ook blokkeren.

En hoop er daarmee vanaf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

sellh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:29:
[...]

Google maar eens op het rekeningnummer: de60700111100250250061
Dat is een rekeningnummer van PPRO Financial, een payment provider waar verschillende, vooral Chinese, bedrijven gebruik van maken. Ook ALI Express bijvoorbeeld. Het is in die zin vergelijkbaar met PayPal.

https://www.ppro.com/

Dat je hun rekeningnummer veel tegenkomt als je googelt, is begrijpelijk. Als er gefraudeerd wordt, en de fraudeur gebruikt PPRO's diensten, dan is het rekeningnummer waarnaar het slachtoffer heeft betaalt natuurlijk verdachte nummer 1. Ze gebruiken meerdere rekeningnummers, die allemaal veel hits in Google opleveren.

PPRO is echter niet jouw wederpartij, net zo min als de creditcardmaatschappij jouw wederpartij is als je ergens met je creditcard betaalt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 19:51
Marktplaats deed (doet?) dit ook: incasso na Ideal. Ik had eenmalig een advertentie voor een motor gezet en betaald met ideal. Toen de periode was verlopen kreeg ik automatisch verlenging via incasso, dat stond blijkbaar ergens in de hele kleine letters.

Ik heb contact opgenomen met marktplaats en duidelijk gemaakt dat ik niet akkoord was gegaan met een abonnement, toen was het wel snel gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sellh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:27:
[...]

De link die je geeft, gaat over samsung-firmware.org.
Ik heb nu de problemen met samdb.org
Dat lijkt wel dezelfde club, of in ieder geval een vergelijkbare club.

Dat van die screenshot is een goed idee. Ga ik meteen doen.
Ze hebben een premium membership, misschien hadden ze ergens voor je aangevinkt dat je dit wilt tijdens de betaling?
https://samdb.org/premium

Îs dit wat je hebt gedaan waar je geen mogelijkheid zag?
Canceling paid subscriptions

To cancel an ongoing, paid Individual subscription, please go to My Account and click on the "unsubscribe" button. Once you have cancelled your subscription, SamDB will stop billing you until and unless you re-subscribe under your account or any other. Any and all fees paid and charges made prior to cancellation or termination of your account are nonrefundable. If you have a recurring monthly subscription, all subscription amounts previously paid – including the amount paid for the month in which the cancellation occurs – are nonrefundable.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 14:04
Dit is geen fraude. Je hebt gewoon de voorwaarden niet (goed) gelezen.

Al die zaken die je denkt te zien (opgeschort Twitter account ed) maken dit ook geen fraude. Hoogstens een louche aanbieder, maar dat kan je verwachten als het over illegale firmware gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 11:02
Ik vind dit altijd een kut opmerking in topics maar: heb je al een mailtje naar hun support (support@samdb.org) gestuurd? Vaak zijn ideal betalingen voor deze bedrijven een vreemde eend in de bijt omdat ze daarmee niet automatisch een volgende betaling kunnen afschrijven, in tegen stelling tot credit cards, paypal en dergelijken. Het zou best kunnen dat in jou geval je subscription vanzelf eindigt, ik heb dat bij een vpn abonnement zo gehad.

Ik vindt het nog al heftig om meteen van fraude en oplichting te spreken als je betaald voor een dienst en die gewoon geleverd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Je maakt je zorgen om fraude van 4 euro? Of schieten de recurring costs ineens een factor 10 omhoog?
En je denkt dat iemand daar om gaat aanmanen of procederen?

Geen idee hoe oud je bent, maar beschouw dit en het topic dan als een leermomentje. Er zijn dingen waar je zorgen om kunt hebben en er zijn dingen waar je geen zorgen om zou moeten hebben. In dit geval komen die 2 bij jou samen, alleen heb jij die laatste nog niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Marzman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:21:
[...]

Ze hebben een premium membership, misschien hadden ze ergens voor je aangevinkt dat je dit wilt tijdens de betaling?
https://samdb.org/premium

Îs dit wat je hebt gedaan waar je geen mogelijkheid zag?

[...]
Het was inderdaad een premium membership.... 4 euro voor 10 dagen. Wilde kiezen voor PayPal, omdat dat het meest veilig is. Dat werd niet geboden. Toen zag ik iDeal genoemd als betaalmogelijkheid en dacht ik dat dat ook veilig was omdat het bedrijf daar zelf niets mee kan.
In "My account" staat je naam en e-mail adres, kun je je password wijzigen en uitloggen, maar is het niet mogelijk te "unsubscriben".

Ik heb inmiddels meerdere malen gemailed, maar geen reactie. Ik was wel zo wijs om een Gmail account te gebruiken dat ik alleen voor dit soort zaken gebruik en niet mijn reguliere e-mail adres.

[ Voor 11% gewijzigd door sellh op 09-06-2020 09:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:42

liberque

Vrijzinnig!

Het principe achter een iDeal betaling die leidt tot een automatische incasso is niet nieuw. Netflix doet dit, Sanoma (Donald Duck, Tina, Libelle etc.) doet dit en tig andere diensten ook. Het uitgangspunt hiervan is erg simpel: op die manier weet het bedrijf 100% zeker dat je rekening klopt aangezien daar vroeger nog wel eens mee gefraudeerd werd. Een iDeal-betaling kan je nooit terug laten boeken, maar de automatische incasso die eruit voortvloeit wel.

Er zit echter een hele grote maar aan deze manier van handelen. Immers Currence is helemaal niet zo blij dat bedrijven dit doen: Zie ook dit bericht uit 2015: https://www.emerce.nl/nie...-incassomachtiging-worden . Currence heeft daarom ook haar voorwaarden aangepast en het komt er dan ook een beetje op neer van: als er een incassomachtiging voortvloeit uit een iDeal betaling en de klant is het hier niet mee eens dan kan hij de machtiging gewoon intrekken/blokkeren. Gaat het bedrijf daarna via een andere manier toch de centjes proberen te halen bij de klant dan hebben ze het probleem. Currence zal daarop het iDeal-contract met het bedrijf opschorten.

In de praktijk komt het er op neer dat als je bijvoorbeeld je Netflix incasso storneer dat je Netflix account gewoon op zwart gaat, maar niet dat er een incassobureau volgt. Immers, een automatische incasso of SEPA-incasso MOET ALTIJD voorzien zijn van een handtekening.
Papieren of digitale machtiging ontvangen
SEPA eist een handtekening voor een rechtsgeldig machtigingsmandaat, daarom zijn online verkregen machtigingen (= door het akkoord vinken middels incasso te betalen), zoals in het verleden gedoogd werd niet meer toegestaan. Oude incasso machtigingen die op deze wijze verkregen zijn, zijn daardoor niet meer rechtsgeldige er moet dan via een nieuwe machtiging ondertekend worden door de cliënt.
Geen enkele partij kan dus procederen tegen een klant dat een automatische incasso geblokkeerd is of ingetrokken als er geen handtekening is gezet en een vinkje is geen handtekening.

In resume: als de Samsung DB site waar je over spreekt probeert te incasseren en je blokkeert het is de kans groot dat je account gewoon geblokkeerd raakt. Gaan ze toch over tot een deurwaarder en vervelende e-mails vraag ze naar de handtekening van je SEPA incasso (die hebben ze niet en het vinkje telt niet). Blijven ze moeilijk doen dan e-mail je de conversatie naar Currence en dan hebben ze een groter probleem. De kans is echter het grootst dat je account gewoon geblokkeerd wordt en er verder niks gebeurd.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snarf1986
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 20:00
Ten eerste geen fraude. Als je de payment service leest kan je gewwon opzeggen met mail. Het ersgte wat ze doen is nogmals 4 euro afschrijven. zie de tekst hier onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uALZvQ2asfq47lX_BqK2FiingRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z05ufcbwspTxw4RXHSiEAELx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Iedereen bedankt voor de reacties. Met name door de gedetailleerde reactie van @liberque ben ik gerust gesteld.

Dus een eventuele afschrijving, zoals ik al van plan was, storneren. Toekomstige afschrijvingen blokkeren. En verder kan er weinig gebeuren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:49:
Je maakt je zorgen om fraude van 4 euro? Of schieten de recurring costs ineens een factor 10 omhoog?

Geen idee hoe oud je bent, maar beschouw dit en het topic dan als een leermomentje. Er zijn dingen waar je zorgen om kunt hebben en er zijn dingen waar je geen zorgen om zou moeten hebben. In dit geval komen die 2 bij jou samen, alleen heb jij die laatste nog niet door.
Iedere 10 dagen 4 euro loopt aardig op. En dat ik me zorgen maak om niets.... Ik hoop het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sellh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:06:
Iedereen bedankt voor de reacties. Met name door de gedetailleerde reactie van @liberque ben ik gerust gesteld.

Dus een eventuele afschrijving, zoals ik al van plan was, storneren. Toekomstige afschrijvingen blokkeren. En verder kan er weinig gebeuren......
Klopt, je kan een incasso tot 30 dagen storneren en gewoon de auto incasso blokkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:54
Viper® schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:52:
[...]

Klopt, je kan een incasso tot 30 dagen storneren en gewoon de auto incasso blokkeren.
Tot 56 dagen zelfs, en daarna tot 13 maanden kan je een MOI traject opstarten.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:17
Klinkt als zo'n betaaldienst via SMS. Dit is onder normale omstandigheden wel legaal maar ze hebben je misleid door je niet juist te informeren en bieden geen kans om je af te melden. Kortom, schurken die je inderdaad oplichten.

Ze gaan echt NOOIT achter je aan met incasso's etc. Ze zullen eerder bang zijn dat consumenten, toezichthouders of de betaalprovider achter hun aankomen. Hun strategie is om zoveel mogelijk geld los te schudden en hopen dat je er niet of te laat achter koment.

Misschien kan je achterhalen welke betaalprovider ze hebben en dit melden. Als ze meer klachten krijgen over deze partij dan kunnen ze de stekker er uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je betaalt per iDeal? Stuur ze een mailtje dat je opzegt en betaal geen volgende termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:27
sellh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:45:
Door een aantal reacties ben ik al wat meer gerustgesteld. Bedankt.
Ik ga de komende verwachte incasso in ieder geval laten terugboeken en blokkeren voor de toekomst.
Mocht de website met irritante e-mails komen, zal ik die ook blokkeren.

En hoop er daarmee vanaf te zijn.
Waarom doe je niet gewoon wat de meeste zeggen en stuur ze een e-mail? Problemen voorkomen is altijd beter dan genezen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
DutchKel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Waarom doe je niet gewoon wat de meeste zeggen en stuur ze een e-mail? Problemen voorkomen is altijd beter dan genezen.
Heb al verschillende e-mails gestuurd. Dat was uiteraard mijn eerste actie nadat unsubscribe via de webpagina niet werkte.

De mails aan order@samdb.org (waarvandaan de aankondiging tot auto renewal werd verstuurd) kwamen vanmorgen als onbestelbaar retour en op een mail aan support@samdb.org (wat in de instructies wordt genoemd) wordt vooralsnog niet gereageerd.

[ Voor 7% gewijzigd door sellh op 09-06-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46
Door een iDeal betaling te doen geef je ook informatie door zoals je rekeningnummer, daardoor kunnen ze ook een automatische incasso doen want daarvoor heb je alleen een rekeningnummer nodig sinds de invoering van de IBAN.

Wat ik zou doen in jouw situatie: zoveel mogelijk gegevens proberen te verwijderen uit je account die je daar hebt, inclusief emailadres.
Dan mochten ze een automatische incasso doen op je rekening, dan storneer en blokkeer je die en daarmee is dit opgelost.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou gewoon even een mailtje sturen... Ik heb laatst ook een abonnement afgesloten waarbij het niet duidelijk was dat het abonnement automatisch verlengt zou worden (misschien niet goed gelezen). Toen heb ik het abonnement wel kunnen annuleren, alleen kreeg ik geen bevestiging dat het abonnement geannuleerd was. Nadat ik hier om vroeg per mail is alles netjes geregeld.

Pas als op de mail niet de gewenste reactie komt, zou ik me druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
JohanNL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:41:
Door een iDeal betaling te doen geef je ook informatie door zoals je rekeningnummer, daardoor kunnen ze ook een automatische incasso doen want daarvoor heb je alleen een rekeningnummer nodig sinds de invoering van de IBAN.

Wat ik zou doen in jouw situatie: zoveel mogelijk gegevens proberen te verwijderen uit je account die je daar hebt, inclusief emailadres.
Dan mochten ze een automatische incasso doen op je rekening, dan storneer en blokkeer je die en daarmee is dit opgelost.
Dank je. Heb mijn naam in het account gewijzigd in "unsubscribed" en mijn e-mail adres gewijzigd.
Daarmee ben ik waarschijnlijk ook meteen verschoond van verdere vervelende mailtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
JohanNL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:41:

offtopic:
Dat raakt aan een feature waarop iedereen zit te wachten: waarom kun je in je internetbankieren niet de (doorlopende) incasso-machtigingen inzien en beheren? Ik zou graag eens opschonen een een aantal voormalige leveranciers eruit knikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46
t_captain schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
[...]

offtopic:
Dat raakt aan een feature waarop iedereen zit te wachten: waarom kun je in je internetbankieren niet de (doorlopende) incasso-machtigingen inzien en beheren? Ik zou graag eens opschonen een een aantal voormalige leveranciers eruit knikkeren.
offtopic:
Dat zou wel moeten kunnen! Mits voor de incasso ook op een geldige digitale manier toestemming is gegeven door jou als rekeninghouder.
Dus niet met enkel een rekeningnummer invullen met desnoods een hokje aanvullen '' ik ga akkoord '', maar via een soort van iDeal omgeving waarin je expliciet toestemming geeft aan een bepaalde partij om een automatische incasso op je rekening uit te voeren.
Deze zou je moeten kunnen beheren binnen je eigen online bankomgeving.
Maar helaas doet vrijwel niemand dit via deze procedure, want gewoon een rekeningnummertje invullen is '' lekker makkelijk '' :p

Sowieso kun je altijd de incasso nog terugboeken binnen 56 dagen, maar de MOI procedure natuurlijk niet als je zo'n geldige digitale incasso hebt afgegeven.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
t_captain schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
[...]

offtopic:
Omdat dat niet is hoe incasso-machtigingen werken.

Het NL-systeem van incasso-machtigingen is gebaseerd op vertrouwen en goed gedrag.

Als een bedrijf een vergunning krijgt om te incasseren dan kan het bedrijf daarna bij elke NL-rekening die er maar is elk willekeurig bedrag incasseren (Nou ok, er zitten wel enkel bovengrenzen aan) en elke bank laat dat doorgaan. De bank vraagt geen enkel bewijs of die incassering gerechtvaardigd is.
Hierdoor kan de bank dus nooit een overzicht genereren, want iedereen kan op elk moment gewoon een incasso opdracht indienen en die wordt uitgevoerd.

Er is pas controle achteraf bij stornering en/of klachten. Dan wordt er pas bij de partij die wil incasseren gevraagd om een bewijs dat de incasso uberhaupt wel mag doorgaan.

Simplistisch gesteld : Je krijgt het recht tot incasseren niet snel, maar als je het eenmaal hebt kan je (in theorie, want er zitten bij banken wel enkele controles op aantallen etc) 17 miljoen incasso's eruit gooien en die worden betaald.

In wezen hebben alle incasso bedrijven in NL een doorlopende incasso-machtiging op jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979365

waarom betalen als het allemaal gratis is via sammobile? ik snap dat toch echt niet. Dan ben je wel heel goedgelovig om nog te willen betalen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
Gomez12 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:24:
[...]
Simplistisch gesteld : Je krijgt het recht tot incasseren niet snel, maar als je het eenmaal hebt kan je (in theorie, want er zitten bij banken wel enkele controles op aantallen etc) 17 miljoen incasso's eruit gooien en die worden betaald.
1 belletje naar de bank en je mag als bedrijf gaan incasseren na het tekenen van een incassocontract. Onderdeel van dat contract is een max bedrag per incasso en een max bedrag per maand of jaar dat je mag incasseren in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Anoniem: 979365 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:28:
waarom betalen als het allemaal gratis is via sammobile? ik snap dat toch echt niet. Dan ben je wel heel goedgelovig om nog te willen betalen ook.
Sammobile had ik geprobeerd. Maar het downloaden werkte niet. Ook niet na het de-activeren van de popup-blocker.
Toen bleek het wel op deze site te werken, maar tergend langzaam. 4 euro voor verhoging van die snelheid.... dat was me het wel waard. En nogmaals.... ik zag geen gevaar in gebruik van iDeal. Dat daar een incasso op kon volgen, dat wist ik niet.

Inmiddels al mijn e-mails aan het bedrijf rechtsomkeerd gekregen met de melding:
454 TLS currently unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sellh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:44:
[...]

Sammobile had ik geprobeerd. Maar het downloaden werkte niet. Ook niet na het de-activeren van de popup-blocker.
Toen bleek het wel op deze site te werken, maar tergend langzaam. 4 euro voor verhoging van die snelheid.... dat was me het wel waard. En nogmaals.... ik zag geen gevaar in gebruik van iDeal. Dat daar een incasso op kon volgen, dat wist ik niet.

Inmiddels al mijn e-mails aan het bedrijf rechtsomkeerd gekregen met de melding:
454 TLS currently unavailable
heb je een pihole draaien in je netwerk? mogelijk dat er adressen geblocked staan....waardoor de site niet goed werkte.
tevens andere browsers geprobeerd? desnoods op je telefoon geprobeerd? andere pc?

zodra er ergens betaald moet worden voor iets dat gratis is....moet het toch wel ophouden. Dan moet er een lampje gaan branden. En het probleem anders benaderen om tot een oplossing te komen.

voorbeeld, contact een vriend, laat hem eens downloaden, knal in een cloud en download dan vanaf daar je bestand.....oplossingen genoeg lijkt mij.

sterkte in ieder geval met deze toestand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
_JGC_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:34:
[...]

1 belletje naar de bank en je mag als bedrijf gaan incasseren na het tekenen van een incassocontract. Onderdeel van dat contract is een max bedrag per incasso en een max bedrag per maand of jaar dat je mag incasseren in totaal.
Ok, mij staan ietwat strictere toegangsregels voor de geest, maar mijn aanraking met die kant is ook van 15+ jaar terug.

Maar de reden dat er dus geen overzicht te genereren is is dat feitelijk iedereen mag incasseren van jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
Anoniem: 979365 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:48:
[...]

heb je een pihole draaien in je netwerk? mogelijk dat er adressen geblocked staan....waardoor de site niet goed werkte.
tevens andere browsers geprobeerd? desnoods op je telefoon geprobeerd? andere pc?

zodra er ergens betaald moet worden voor iets dat gratis is....moet het toch wel ophouden. Dan moet er een lampje gaan branden. En het probleem anders benaderen om tot een oplossing te komen.

voorbeeld, contact een vriend, laat hem eens downloaden, knal in een cloud en download dan vanaf daar je bestand.....oplossingen genoeg lijkt mij.

sterkte in ieder geval met deze toestand!
Een pihole? Vast niet, want ik heb geen idee wat het is en waar het voor dient.
Via andere browsers lukte het ook niet. Wat er fout ging: Ik clickte op het bestand. Er kwam een vertragingstellertje (25 seconden of zo), vervolgens een link.... Hier kunt u downloaden. Maar na het aanclicken van die link werd er niets gedownload. Ik werd naar een scherm gebracht met betaalmogelijkheden om zonder vertraging te kunnen downloaden. Maar dacht.... als het nu niet werkt, werkt het na betaling ook niet.
Toen ben ik door gaan googelen en kwam ik bij sambd site terecht. Gekozen voor de makkelijkste weg en gedacht... als ik die 4 euro overmaak, bespaart me dat een verdere zoektocht.

Ik ben in de regel wel bedacht en achterdochtig als het om betalen gaat. Mijn creditkaartgegevens vul ik niet zo snel in. Altijd het liefst via PayPal. Maar in iDeal zag ik ook geen gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sellh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Een pihole? Vast niet, want ik heb geen idee wat het is en waar het voor dient.
Via andere browsers lukte het ook niet. Wat er fout ging: Ik clickte op het bestand. Er kwam een vertragingstellertje (25 seconden of zo), vervolgens een link.... Hier kunt u downloaden. Maar na het aanclicken van die link werd er niets gedownload. Ik werd naar een scherm gebracht met betaalmogelijkheden om zonder vertraging te kunnen downloaden. Maar dacht.... als het nu niet werkt, werkt het na betaling ook niet.
Toen ben ik door gaan googelen en kwam ik bij sambd site terecht. Gekozen voor de makkelijkste weg en gedacht... als ik die 4 euro overmaak, bespaart me dat een verdere zoektocht.

Ik ben in de regel wel bedacht en achterdochtig als het om betalen gaat. Mijn creditkaartgegevens vul ik niet zo snel in. Altijd het liefst via PyPal. Maar in iDeal zag ik ook geen gevaar.
ik denk dat je op een verkeerde link hebt geklikt. op sammobile zijn veel advertentie clicks te vinden. dan wordt je naar de verkeerde plaats gelinkt. Bij zulke sites echt 10keer kijken waar je op klikt.
Ik gebruik sammobile al jaren....nog nooit fout gegaan. Nogmaals wel heel erg goed opletten waar je klikt.

Ik begrijp wel hoe je nu tot de ellende bent gekomen. Je bent een volhouder en je zal bereiken wat je wilt bereiken. Dat is ook gelukt zo te zien. maar niet zoals hoort. Volgende keer stop je alles. En ga je opnieuw aan de tekentafel je idee uitwerken. Dit gebeurt je nooit meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:39
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:49:

Dit klinkt erg denigrerend en belerend. Alsof je het tegen een klein kind hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Xfile op 12-06-2020 19:08 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sellh
Xfile schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:59:
[...]

Dit klinkt erg denigrerend en belerend. Alsof je het tegen een klein kind hebt.
Dit "kleine kind" is inmiddels 53 jaar. Vult niet klakkeloos overal zijn creditkaart gegevens in, Heeft zijn systeem goed beveiligd met virusscanner en malwarebeveiliging.Houdt er rekening mee dat niet iedereen even betrouwbaar is. Maar was niet op de hoogte dat uit een iDeal transactie een automatische incasso kon ontstaan.

Als dan de ABN-AMRO helpdeskmedewerkster zegt: "We kunnen het niet stoppen, want u heeft een overeenkomst met het bedrijf", ja dan word ik wat angstig. Is dat gek? Later werd me duidelijk dat het zaakje stonk (geen unsubscribe mogelijkheid en bounced emails). De helpdeskmedewerker die ik toen aan de lijn kreeg, sprak anders en zei: "Simpelweg laten storneren en blokkeren, dan is er niets aan de hand, want u heeft geen handtekening gezet". Deze man stelde me, net als een aantal mensen hier, helemaal gerust.

Zelf maar niet moeilijk gedaan om de reactie van Hoijong, maar kleinerend en belerend kwam het inderdaad wel over. Net als al die nadrukkelijke verwijten dat ik de procedure niet volgde (e-mailen), terwijl ik al meerdere keren schreef dat e-mail niet beantwoord werd en als onbestelbaar terug kwam.

P.S. Er heeft nog geen afschrijving plaats gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
Ik zou de fraude melden bij de betaaldienstverlener. Misschien dat dit op je transactie staat? Denk aan partijen zoals mollie, adyen etc. Dit is denk ik de enige manier om de fraudeurs terug te pakken. Waarschijnlijk is er geen toezichthouder (zoals bij SMS diensten) en de politie gaat hier niks mee doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
retoohs schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:46:
Ik zou de fraude melden bij de betaaldienstverlener. Misschien dat dit op je transactie staat? Denk aan partijen zoals mollie, adyen etc. Dit is denk ik de enige manier om de fraudeurs terug te pakken. Waarschijnlijk is er geen toezichthouder (zoals bij SMS diensten) en de politie gaat hier niks mee doen lijkt me.
Dat doet de politie inderdaad niet gezien er geen enkele fraude is gepleegd.. de TS heeft gewoon op het verkeerde download knopje gedrukt en is een abonnement aan gegaan. Gewoon storneren en contact opnemen dat je er vanaf ziet zou genoeg moeten zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
retoohs schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:14:
Klinkt als zo'n betaaldienst via SMS. Dit is onder normale omstandigheden wel legaal maar ze hebben je misleid door je niet juist te informeren en bieden geen kans om je af te melden. Kortom, schurken die je inderdaad oplichten.

Ze gaan echt NOOIT achter je aan met incasso's etc. Ze zullen eerder bang zijn dat consumenten, toezichthouders of de betaalprovider achter hun aankomen. Hun strategie is om zoveel mogelijk geld los te schudden en hopen dat je er niet of te laat achter koment.

Misschien kan je achterhalen welke betaalprovider ze hebben en dit melden. Als ze meer klachten krijgen over deze partij dan kunnen ze de stekker er uit trekken.
Wat?

Nee. niks oplichters en schurken, TS geeft gewoon niet goed gelezen. het staat allemaal toch op de site?

Email sturen en klaar.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
Als de dienstverlener op een normale manier een abonnementsdienst aanbied dan is er inderdaad niks aan de hand. Maar er is geen mogelijkheid om de betaaldienst te stoppen. Dit is toch dikke misleiding? Zelfs fraude wat mij betreft. Klanten worden om de tuin geleid waar door ze meer betalen dan ze voor ogen hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sellh
Visgek82 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 05:47:
[...]

Wat?

Nee. niks oplichters en schurken, TS geeft gewoon niet goed gelezen. het staat allemaal toch op de site?

Email sturen en klaar.
Het lijkt er op dat u zelf niet leest.

Nogmaals (voor zo ongeveer de 5e keer):
E-mails komen onbestelbaar terug.
Uitschrijfmogelijkheid, in het profiel ontbreekt.
En dat noemt men dus oplichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sellh
retoohs schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:16:
Als de dienstverlener op een normale manier een abonnementsdienst aanbied dan is er inderdaad niks aan de hand. Maar er is geen mogelijkheid om de betaaldienst te stoppen. Dit is toch dikke misleiding? Zelfs fraude wat mij betreft. Klanten worden om de tuin geleid waar door ze meer betalen dan ze voor ogen hadden.
Precies.
Daargelaten of ik wel of niet wat kleine lettertjes over het hoofd heb gezien (volgens mij niet, maar kan het niet reconstrueren zonder opnieuw een betaling te moeten doen).
Maar er worden 2 wegen gegeven om te "unsubscriben":
1. Via de knop "unsubscribe" in het profiel. Die knop bestaat niet!
2. Via e-mail. E-mail komt niet aan, maar retour met een melding "454 TLS currently unavailable "

Wel grappig dat mensen die mij verwijten niet te lezen, mijn meldingen waarin ik dit zeg (al een keer of 5) blijkbaar niet gelezen hebben. Tja.... :)
Pagina: 1