Acties:
  • +1Henk 'm!

• sellh48
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 24-10 12:30
Ben dit weekend in een vervelende fraudetruc getrapt.Hierbij vraag ik advies hoe ik het beste kan oplossen, want ik zit er nogal over in.

Ik betaalde via iDeal een klein bedrag (4 euro) om enkele dagen toegang te krijgen tot een website om firmware voor mijn niet meer werkende Samsung te kunnen downloaden.
Ik was in de veronderstelling dat een iDeal betaling geen risico's had, omdat je hier zelf toestemming voor geeft.

Aanvankelijk leek alles betrouwbaar. Ik kreeg als "premium member" toegang tot de website en kon inderdaad de bestanden downloaden.
Maar vanochtend ontving ik een e-mail met de tekst:
"Your access to the premium membership will expire: 14.06.2020. Subscription will continue automatically.
You can unsubscribe in the profile settings."

Daar was ik wat geirriteerd over, want bij aanmelden was er niet gezegd dat het om een "recurring" payment ging.
Maar serieuze argwaan kreeg ik, toen in "profile settings" überhaupt geen unsubscribe mogelijkheid aanwezig bleek te zijn. Toen had ik zoiets van.... Dit is fraude.

De iDeal betaling verliep via PPRO Financial Ltd in München.
Nu verwacht ik dat via dezelfde bank rond de 14e een nieuwe incasso zal worden geplaatst.

Volgens mijn bank, de ABN AMRO, kan ik als dat gebeurt de incasso laten storneren en blokkeren voor de toekomst.

Maar wat dan? De fraudeurs zullen gaan strooien met zogenaamde aanmaningen en dreigmails, verwacht ik. Kan ik ook blokkeren.

Maar loop ik op één of andere manier het risico dat de bank ( PPRO Financial Ltd) met serieuze aanmaningen gaat komen? En hoe kan ik dat voorkomen?

Heb de vraag ook gesteld aan de Fraudehelpdesk, maar weet niet hoe snel dat een reactie oplevert. Dus als ik hier alvast een beetje gerustgesteld kan worden, zou dat mooi zijn.

Tja... en verder weet ik nu dat ik nog meer op mijn hoede moet zijn. Zelfs een iDeal betaling kan je blijkbaar in de problemen brengen.

B.t.w. Mijn Samsung telefoon werkt inmiddels weer. Via hulp in het xda-developers forum.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sellh48
Kettrick schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:12:
Misschien gewoon een slordigheid in de email template, ik begrijp niet zo goed waarom je meteen al fraude topics maakt terwijl er nog helemaal niets aan de hand is :?
Er zijn meer aanwijzingen dat het zaakje flink stinkt.....
1. Van de betreffende website is het Twitter account geblokkeerd wegens "schending van het beleid"
2. Van de website is via Google nauwelijks iets terug te vinden
3. Op de Facebooksite zijn enkele personen constant aan het liken
4. Als je zoekt op het bankrekeningnummer van de bank die de iDeal betaling incasseerde, kom je pagina's vol fraudemeldingen tegen.

En verder alle tekens die ik al noemde.... zonder toestemming gaan verlengen, geen unsubscribe mogelijkheid, terwijl dat wel beweerd wordt en alle e-mail negeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
GlowMouse schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:10:
Maak een screenshot van de "profile settings" pagina, en stuur ook een e-mail om je abonnement op te zeggen, dan zit je wel goed.

Volgens https://forum.xda-develop...irmware-org-scam-t3784781 hoef je trouwens überhaupt geen problemen te verwachten.
De link die je geeft, gaat over samsung-firmware.org.
Ik heb nu de problemen met samdb.org
Dat lijkt wel dezelfde club, of in ieder geval een vergelijkbare club.

Dat van die screenshot is een goed idee. Ga ik meteen doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
Messje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:26:
PPRO Financial Ltd wordt ook gebruikt voor Ali express, PayPal an andere bedrijven, dus niet vreemd dat je daar tig hits op krijgt. Dat is hetzelfde als het tussen rekeningnummer voor betaal verzoeken van ING invullen, dan krijg je ook ontelbaar veel hits.
Google maar eens op het rekeningnummer: de60700111100250250061

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sellh48
Door een aantal reacties ben ik al wat meer gerustgesteld. Bedankt.
Ik ga de komende verwachte incasso in ieder geval laten terugboeken en blokkeren voor de toekomst.
Mocht de website met irritante e-mails komen, zal ik die ook blokkeren.

En hoop er daarmee vanaf te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
Marzman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:21:
[...]

Ze hebben een premium membership, misschien hadden ze ergens voor je aangevinkt dat je dit wilt tijdens de betaling?
https://samdb.org/premium

Îs dit wat je hebt gedaan waar je geen mogelijkheid zag?

[...]
Het was inderdaad een premium membership.... 4 euro voor 10 dagen. Wilde kiezen voor PayPal, omdat dat het meest veilig is. Dat werd niet geboden. Toen zag ik iDeal genoemd als betaalmogelijkheid en dacht ik dat dat ook veilig was omdat het bedrijf daar zelf niets mee kan.
In "My account" staat je naam en e-mail adres, kun je je password wijzigen en uitloggen, maar is het niet mogelijk te "unsubscriben".

Ik heb inmiddels meerdere malen gemailed, maar geen reactie. Ik was wel zo wijs om een Gmail account te gebruiken dat ik alleen voor dit soort zaken gebruik en niet mijn reguliere e-mail adres.

[Voor 11% gewijzigd door sellh48 op 09-06-2020 09:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
Iedereen bedankt voor de reacties. Met name door de gedetailleerde reactie van @liberque ben ik gerust gesteld.

Dus een eventuele afschrijving, zoals ik al van plan was, storneren. Toekomstige afschrijvingen blokkeren. En verder kan er weinig gebeuren......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:49:
Je maakt je zorgen om fraude van 4 euro? Of schieten de recurring costs ineens een factor 10 omhoog?
En je denkt dat iemand daar om gaat aanmanen of procederen?

Geen idee hoe oud je bent, maar beschouw dit en het topic dan als een leermomentje. Er zijn dingen waar je zorgen om kunt hebben en er zijn dingen waar je geen zorgen om zou moeten hebben. In dit geval komen die 2 bij jou samen, alleen heb jij die laatste nog niet door.
Iedere 10 dagen 4 euro loopt aardig op. En dat ik me zorgen maak om niets.... Ik hoop het.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
DutchKel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Waarom doe je niet gewoon wat de meeste zeggen en stuur ze een e-mail? Problemen voorkomen is altijd beter dan genezen.
Heb al verschillende e-mails gestuurd. Dat was uiteraard mijn eerste actie nadat unsubscribe via de webpagina niet werkte.

De mails aan order@samdb.org (waarvandaan de aankondiging tot auto renewal werd verstuurd) kwamen vanmorgen als onbestelbaar retour en op een mail aan support@samdb.org (wat in de instructies wordt genoemd) wordt vooralsnog niet gereageerd.

[Voor 7% gewijzigd door sellh48 op 09-06-2020 11:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
JohanNL schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:41:
Door een iDeal betaling te doen geef je ook informatie door zoals je rekeningnummer, daardoor kunnen ze ook een automatische incasso doen want daarvoor heb je alleen een rekeningnummer nodig sinds de invoering van de IBAN.

Wat ik zou doen in jouw situatie: zoveel mogelijk gegevens proberen te verwijderen uit je account die je daar hebt, inclusief emailadres.
Dan mochten ze een automatische incasso doen op je rekening, dan storneer en blokkeer je die en daarmee is dit opgelost.
Dank je. Heb mijn naam in het account gewijzigd in "unsubscribed" en mijn e-mail adres gewijzigd.
Daarmee ben ik waarschijnlijk ook meteen verschoond van verdere vervelende mailtjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
Anoniem: 979365 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:28:
waarom betalen als het allemaal gratis is via sammobile? ik snap dat toch echt niet. Dan ben je wel heel goedgelovig om nog te willen betalen ook.
Sammobile had ik geprobeerd. Maar het downloaden werkte niet. Ook niet na het de-activeren van de popup-blocker.
Toen bleek het wel op deze site te werken, maar tergend langzaam. 4 euro voor verhoging van die snelheid.... dat was me het wel waard. En nogmaals.... ik zag geen gevaar in gebruik van iDeal. Dat daar een incasso op kon volgen, dat wist ik niet.

Inmiddels al mijn e-mails aan het bedrijf rechtsomkeerd gekregen met de melding:
454 TLS currently unavailable

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sellh48
Anoniem: 979365 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:48:
[...]

heb je een pihole draaien in je netwerk? mogelijk dat er adressen geblocked staan....waardoor de site niet goed werkte.
tevens andere browsers geprobeerd? desnoods op je telefoon geprobeerd? andere pc?

zodra er ergens betaald moet worden voor iets dat gratis is....moet het toch wel ophouden. Dan moet er een lampje gaan branden. En het probleem anders benaderen om tot een oplossing te komen.

voorbeeld, contact een vriend, laat hem eens downloaden, knal in een cloud en download dan vanaf daar je bestand.....oplossingen genoeg lijkt mij.

sterkte in ieder geval met deze toestand!
Een pihole? Vast niet, want ik heb geen idee wat het is en waar het voor dient.
Via andere browsers lukte het ook niet. Wat er fout ging: Ik clickte op het bestand. Er kwam een vertragingstellertje (25 seconden of zo), vervolgens een link.... Hier kunt u downloaden. Maar na het aanclicken van die link werd er niets gedownload. Ik werd naar een scherm gebracht met betaalmogelijkheden om zonder vertraging te kunnen downloaden. Maar dacht.... als het nu niet werkt, werkt het na betaling ook niet.
Toen ben ik door gaan googelen en kwam ik bij sambd site terecht. Gekozen voor de makkelijkste weg en gedacht... als ik die 4 euro overmaak, bespaart me dat een verdere zoektocht.

Ik ben in de regel wel bedacht en achterdochtig als het om betalen gaat. Mijn creditkaartgegevens vul ik niet zo snel in. Altijd het liefst via PayPal. Maar in iDeal zag ik ook geen gevaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sellh48
Xfile schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:59:
[...]

Dit klinkt erg denigrerend en belerend. Alsof je het tegen een klein kind hebt.
Dit "kleine kind" is inmiddels 53 jaar. Vult niet klakkeloos overal zijn creditkaart gegevens in, Heeft zijn systeem goed beveiligd met virusscanner en malwarebeveiliging.Houdt er rekening mee dat niet iedereen even betrouwbaar is. Maar was niet op de hoogte dat uit een iDeal transactie een automatische incasso kon ontstaan.

Als dan de ABN-AMRO helpdeskmedewerkster zegt: "We kunnen het niet stoppen, want u heeft een overeenkomst met het bedrijf", ja dan word ik wat angstig. Is dat gek? Later werd me duidelijk dat het zaakje stonk (geen unsubscribe mogelijkheid en bounced emails). De helpdeskmedewerker die ik toen aan de lijn kreeg, sprak anders en zei: "Simpelweg laten storneren en blokkeren, dan is er niets aan de hand, want u heeft geen handtekening gezet". Deze man stelde me, net als een aantal mensen hier, helemaal gerust.

Zelf maar niet moeilijk gedaan om de reactie van Hoijong, maar kleinerend en belerend kwam het inderdaad wel over. Net als al die nadrukkelijke verwijten dat ik de procedure niet volgde (e-mailen), terwijl ik al meerdere keren schreef dat e-mail niet beantwoord werd en als onbestelbaar terug kwam.

P.S. Er heeft nog geen afschrijving plaats gevonden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sellh48
Visgek82 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 05:47:
[...]

Wat?

Nee. niks oplichters en schurken, TS geeft gewoon niet goed gelezen. het staat allemaal toch op de site?

Email sturen en klaar.
Het lijkt er op dat u zelf niet leest.

Nogmaals (voor zo ongeveer de 5e keer):
E-mails komen onbestelbaar terug.
Uitschrijfmogelijkheid, in het profiel ontbreekt.
En dat noemt men dus oplichting!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sellh48
retoohs schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:16:
Als de dienstverlener op een normale manier een abonnementsdienst aanbied dan is er inderdaad niks aan de hand. Maar er is geen mogelijkheid om de betaaldienst te stoppen. Dit is toch dikke misleiding? Zelfs fraude wat mij betreft. Klanten worden om de tuin geleid waar door ze meer betalen dan ze voor ogen hadden.
Precies.
Daargelaten of ik wel of niet wat kleine lettertjes over het hoofd heb gezien (volgens mij niet, maar kan het niet reconstrueren zonder opnieuw een betaling te moeten doen).
Maar er worden 2 wegen gegeven om te "unsubscriben":
1. Via de knop "unsubscribe" in het profiel. Die knop bestaat niet!
2. Via e-mail. E-mail komt niet aan, maar retour met een melding "454 TLS currently unavailable "

Wel grappig dat mensen die mij verwijten niet te lezen, mijn meldingen waarin ik dit zeg (al een keer of 5) blijkbaar niet gelezen hebben. Tja.... :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee