Geschrokken van gigantisch verbruik (stadswarmte)

Pagina: 1
Acties:
  • 31.606 views

Vraag

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Mijn vraag:
Binnen een jaar blijken wij 45GJ (360m3) warmte te hebben verbruikt. En ik ben op zoek naar een verklaring, want in mijn ogen kan dat niet. Zie hieronder.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ons appartement (> circa 110m2, bouwjaar complex is 2002, in het slechtste geval energielabel b, gelegen op de eerste verdieping boven berging en naast kantoorruimte) heeft stadswarmte van Eneco, het betreft een AGH unit geleverd door Remu als dat iemand iets zegt. We hebben een thermostaat van Danfoss, deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FTRYkYB1QZjdLZvhCz12RFs9UI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gvLIwrDyuPy5pzLVSAWXlKz.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze hebben wij zelden verder dan halfopen gehad tussen het maantje en het zonnetje. Heb niet per se het idee dat dit iets doet, net als degene in dit topic:
Vraag over (Draai)Thermostaat en Nest met stadsverwarming
Ook bij ons kun je met de thermostaat uit (helemaal naar links, voorbij de maan, naar mijn idee) nog steeds de verwarmingen radiatoren opendraaien en dan worden ze warm. De verwarmingen radiatoren staan in de winter op stand 3-3,5 uit 5 en we draaien ze dicht in de zomer behalve die van de badkamer.
> Temperatuur: 19 graden verwacht ik. Gezien de thermostaat geen afleesbare temperatuur heeft, en afgaande op de temperaturen die wij zelf normaliter aanhielden toen we wel nog een thermostaat met temperatuur hadden.
> Comfortstand: als ik wist wat dat was...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb links en rechts wel wat tips over de verbruiksoorzaken e.d. gelezen maar kan het toch echt niet verklaren. We zijn geen bizar lange douchers, ik denk dat de douche een kwartier per dag aanstaat. Verwarming staat naar mijn idee ook niet superhoog.
De vorige bewoners hebben er een jaar of 6-7 gewoond. Wij hebben de meterstand van 80GJ/607m3 naar 126GJ/964m3 gebracht in één jaar tijd, ik krijg echt een knoop in mijn buik als ik eraan denk. :'(
In ons vorige appartement, het gebouw was weliswaar circa 8 jaar nieuwer, maar we praten over vrijwel gelijke oppervlakte, hebben we over deze verbruikscijfers bijna 3jaar gedaan. Ter vergelijking.

Is er iemand met een idee wat dit kan zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door toimoi op 08-06-2020 17:56 . Reden: verduidelijkt ]

Alle reacties

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
svandewouw schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:23:
Verder kan ik je alleen advies geven.
  • Houdt ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten.
  • Maak gebruik van een warmteterugwinning ventilatie installatie(WTW) voor ventilatie.
  • Gebruik zo min mogelijk gordijnen en laat daarmee zoveel mogelijk zon binnen.
  • Met een slimme meter kun je het verbruik van stadsverwarming vaak goed bijhouden.
- Deuren zijn dicht (op luchten na) behalve in de zomer, dan hebben we minimaal een deur naar het balkon altijd open als we thuis zijn.
- Is huur, misschien goed om te vermelden.
- Proberen we aan te denken.
- Dat ga ik inderdaad maar activeren...
Fr33z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:23:
zoals hierboven genoemd: graag wat meer details.

te denken aan:
- is dit alleen voor ruimteverwarming of ook voor douchen (warm tapwater)
- bouwjaar huis
- enkel glas/dubbel glas, isolatie etc
...
Heb je een foto van de afleverset? (dat ding van Remu, de voorloper van Eneco) ben benieuwd naar de warmtemeter enzo.
- Beide volgens mij?
- Bijgewerkt in TS.
- Ik ga uit van dubbelglas gezien het bouwjaar. Ik zie HR+ op de strip staan? We hebben aan de lange zijde van ons appartement (11-11,5 meter verwacht ik) volledige raampartijen, dus er is wel relatief veel oppervlak.
Dit is de unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrAfEp-sBk2XvQBTofq3BRoe0i4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zuX0DyqHOGHMfzgCl3CaLvX.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door toimoi op 08-06-2020 17:38 . Reden: raam gecheckt ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:36
Greencap schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Dat jij zuinig bent betekent niet dat het raar is. Eerste google resultaat van gemiddeld verbruik stadsverwarming:

"Het gemiddelde warmteverbruik van huishoudens met stadsverwarming is zo'n 35 GJ per jaar. Voor warm water komt daar nog 7 GJ bij."
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat mensen mij zuinig noemen, qua verwarming. :)

Op de laatste jaarnota hebben ze een staatje er bij gezet om je verbruik te vergelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3ql2L_fuDovSRGsyFnNFziNm0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxYWeIESY0zSxe8Sk1MbvoYL.png?f=fotoalbum_large

Inderdaad gemiddeld 35GJ (al staat er niet iets aparts bij over warm water). Maar ook: appartement 24GJ.

Dus ja, 45GJ vind ik nog steeds heel erg veel en zeker de moeite waard om uit te zoeken.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

vanaalten schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat mensen mij zuinig noemen, qua verwarming. :)

Op de laatste jaarnota hebben ze een staatje er bij gezet om je verbruik te vergelijken:
[Afbeelding]

Inderdaad gemiddeld 35GJ (al staat er niet iets aparts bij over warm water). Maar ook: appartement 24GJ.

Dus ja, 45GJ vind ik nog steeds heel erg veel en zeker de moeite waard om uit te zoeken.
Ik begrijp er geen drol van wat ik dan anders doe. Ik heb dit onderwerp al in meer topics voorbij zien komen, met de melding dat stadswarmte zo achterlijk duur zou zijn.

Hier een tussenwoning uit 2009, 2 volw, 2 kinderen, geen gas (dus ook warm water uit de stadswarmte).
We stoken ons geen ongeluk ofzo, maar:
- we zijn niet specifiek zuinig
- een puber doucht lang
- wij (papa mama) douchen nagenoeg dagelijks, soms zelfs twee keer. (maar kort)
- mama werkt part-time, dus relatief veel thuis

En dan is mijn hoogste verbruik 17 GJ in een jaar :?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/66FjjrGY/Schermafbeelding-2020-08-18-om-13-55-15.png

Al 10 jaar een nest thermostaat voor benedenverdieping, radiatoren op de bovenverdieping middels slimme knoppen.
Verwarming op grote slaapkamer en badkamer staan nagenoeg nooit aan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.