Geschrokken van gigantisch verbruik (stadswarmte)

Pagina: 1
Acties:
  • 29.476 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Mijn vraag:
Binnen een jaar blijken wij 45GJ (360m3) warmte te hebben verbruikt. En ik ben op zoek naar een verklaring, want in mijn ogen kan dat niet. Zie hieronder.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ons appartement (> circa 110m2, bouwjaar complex is 2002, in het slechtste geval energielabel b, gelegen op de eerste verdieping boven berging en naast kantoorruimte) heeft stadswarmte van Eneco, het betreft een AGH unit geleverd door Remu als dat iemand iets zegt. We hebben een thermostaat van Danfoss, deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FTRYkYB1QZjdLZvhCz12RFs9UI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gvLIwrDyuPy5pzLVSAWXlKz.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze hebben wij zelden verder dan halfopen gehad tussen het maantje en het zonnetje. Heb niet per se het idee dat dit iets doet, net als degene in dit topic:
Vraag over (Draai)Thermostaat en Nest met stadsverwarming
Ook bij ons kun je met de thermostaat uit (helemaal naar links, voorbij de maan, naar mijn idee) nog steeds de verwarmingen radiatoren opendraaien en dan worden ze warm. De verwarmingen radiatoren staan in de winter op stand 3-3,5 uit 5 en we draaien ze dicht in de zomer behalve die van de badkamer.
> Temperatuur: 19 graden verwacht ik. Gezien de thermostaat geen afleesbare temperatuur heeft, en afgaande op de temperaturen die wij zelf normaliter aanhielden toen we wel nog een thermostaat met temperatuur hadden.
> Comfortstand: als ik wist wat dat was...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb links en rechts wel wat tips over de verbruiksoorzaken e.d. gelezen maar kan het toch echt niet verklaren. We zijn geen bizar lange douchers, ik denk dat de douche een kwartier per dag aanstaat. Verwarming staat naar mijn idee ook niet superhoog.
De vorige bewoners hebben er een jaar of 6-7 gewoond. Wij hebben de meterstand van 80GJ/607m3 naar 126GJ/964m3 gebracht in één jaar tijd, ik krijg echt een knoop in mijn buik als ik eraan denk. :'(
In ons vorige appartement, het gebouw was weliswaar circa 8 jaar nieuwer, maar we praten over vrijwel gelijke oppervlakte, hebben we over deze verbruikscijfers bijna 3jaar gedaan. Ter vergelijking.

Is er iemand met een idee wat dit kan zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door toimoi op 08-06-2020 17:56 . Reden: verduidelijkt ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Stadsverwarming van Eneco is pure oplichting. Betaalde op een gegeven moment 600 per maand voor 120m/2.

Na een verhuizing betaalde ik slechts 150,- euro per maand in een vergelijkbare woning zonder stadsverwarming.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
*Bouwjaar niet genoemd
*Isolatie niet genoemd
*Locatie in gebouw niet genoemd
*Temperaturen niet genoemd
*Comfortstand in gebruik? Niet genoemd

*Kan iemand in de glazen bol kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svandewouw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 13:39
Stadsverwarming is duurder dan gas voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Stadsverwarming gaat uit van de gemiddelde prijs voor gas.
Bij gas gaat de ketelhouder vaak mee met de laagste prijs voor gas.

Verder kan ik je alleen advies geven.
  • Houdt ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten.
  • Maak gebruik van een warmteterugwinning ventilatie installatie(WTW) voor ventilatie.
  • Gebruik zo min mogelijk gordijnen en laat daarmee zoveel mogelijk zon binnen.
  • Met een slimme meter kun je het verbruik van stadsverwarming vaak goed bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:30
zoals hierboven genoemd: graag wat meer details.

te denken aan:
- is dit alleen voor ruimteverwarming of ook voor douchen (warm tapwater)
- bouwjaar huis
- enkel glas/dubbel glas, isolatie etc

Een verbruik van 45 GJ staat gelijk aan ongeveer 1.575 m3 aardgas. Das niet weinig maar ook weer niet gigantisch voor een appartement. Zeker bij jullie oppervlakte kom je dan op 14 m3/m2/jr, wat niet buitengewoon hoog is.

Heb je een foto van de afleverset? (dat ding van Remu, de voorloper van Eneco) ben benieuwd naar de warmtemeter enzo.

@Anoniem: 37297 ik zie in je openingspost staan 45GJ (360m3), wat bedoel je daarmee? is die 360m3 toevallig een hoeveleheid warm tapwater waar je apart voor betaalt?

verder snap ik niet wat de getallen "80/607 naar 126/964" betekenen in je openingspost, zijn dat euro's?

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 08-06-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:08:
*Bouwjaar niet genoemd
*Isolatie niet genoemd

Ben geen held in dit soort dingen, ik zal de ts aanvullen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
Btw meestal werkt een thermostaat niet met stadsverwarming... Bij ons niet althans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Niet online
svandewouw schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:23:
Verder kan ik je alleen advies geven.
  • Houdt ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten.
  • Maak gebruik van een warmteterugwinning ventilatie installatie(WTW) voor ventilatie.
  • Gebruik zo min mogelijk gordijnen en laat daarmee zoveel mogelijk zon binnen.
  • Met een slimme meter kun je het verbruik van stadsverwarming vaak goed bijhouden.
- Deuren zijn dicht (op luchten na) behalve in de zomer, dan hebben we minimaal een deur naar het balkon altijd open als we thuis zijn.
- Is huur, misschien goed om te vermelden.
- Proberen we aan te denken.
- Dat ga ik inderdaad maar activeren...
Fr33z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:23:
zoals hierboven genoemd: graag wat meer details.

te denken aan:
- is dit alleen voor ruimteverwarming of ook voor douchen (warm tapwater)
- bouwjaar huis
- enkel glas/dubbel glas, isolatie etc
...
Heb je een foto van de afleverset? (dat ding van Remu, de voorloper van Eneco) ben benieuwd naar de warmtemeter enzo.
- Beide volgens mij?
- Bijgewerkt in TS.
- Ik ga uit van dubbelglas gezien het bouwjaar. Ik zie HR+ op de strip staan? We hebben aan de lange zijde van ons appartement (11-11,5 meter verwacht ik) volledige raampartijen, dus er is wel relatief veel oppervlak.
Dit is de unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrAfEp-sBk2XvQBTofq3BRoe0i4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zuX0DyqHOGHMfzgCl3CaLvX.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door toimoi op 08-06-2020 17:38 . Reden: raam gecheckt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 15:00
Ter vergelijking, ik woon in een even groot appartement waarbij zowel verwarming van de woning als tapwater via stadsverwarming is. In 2019 17GJ verbruikt.

Relevant:
  • Nieuwbouw (2018)
  • Uitsluitend vloerverwarming
  • MV met WTW
  • 2 personen
Je hebt dus bijna 3x zoveel verbruikt, maar door gunstige ligging heb ik max 2 maanden per jaar de verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svandewouw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 13:39
99ruud99 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:24:
Btw meestal werkt een thermostaat niet met stadsverwarming... Bij ons niet althans
Dat is mogelijk met een stadsverwarmingsafsluiter, die zit vaak voor een vloerverwarming.
De thermostaat schakelt dan de afsluiter, vaak ON/OFF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@toimoi
dankje voor de updates. Op die foto afgaande is het inderdaad zowel tapwater als ruimteverwarming. Vind je dit verbruik echt zo hoog? het komt neer op circa 1.575 m3 aardgas in een jaar. Dat is niet weinig maar ook niet schokkend.

Thermostaat werkt waarschijnlijk niet inderdaad. De suggestie van een slimme meter ook niet, die zijn er nog zo goed als niet in de warmtesector.

Wat je kunt doen om (een beetje) te testen is dit:
meterstand opschrijven, dan bijv. 48uur echt alle verwarming uit en thermostaat ook uit/radiatoren dicht en opschrijven hoe vaak/hoe lang je doucht. daarna weer de meterstand opschrijven en uitrekenen hoeveel je verbruikt heb.

Kleine illustratie
douchen kost ongeveer 1 tot 1,2 MJ per minuut, dus 1000 min douchen geeft je ongeveer 1GJ warmte-verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Slimme meter met stadsverwarming... ja..

In de aangevulde startpost staan nog steeds geen temperaturen genoemd.

Probeer dit eens; de afsluiters van jouw kant dichtdraaien en kijken hoeveel verbruik er vannacht bij komt.

Als je een comfortstand hebt; schakel die dan uit. Die zorgt voor het periodiek doorspoelen van de netzijde en zorgt voor extra verlies. Keerzijde is dat het langer duurt voor je warm tapwater hebt.

Als je de comforstand uit hebt moet het display, indien die stand er op zit, 0 flow aangeven. Geeft die flow aan netzijde met alles dicht dan zijn de kleppen kaduuk of de netdruk te hoog > storingslijn bellen en blijven klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Spierenburg schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:05:
Stadsverwarming van Eneco is pure oplichting. Betaalde op een gegeven moment 600 per maand voor 120m/2.

Na een verhuizing betaalde ik slechts 150,- euro per maand in een vergelijkbare woning zonder stadsverwarming.
nogal sterk en tendentieus aangezet dit. Stadsverwarming kan relatief duur zijn, maar onmogelijk 4x zo duur. Er is een wet die dit soort excessen beperkt namelijk. Dat je in je nieuwe woning minder betaalt kan heel goed, maar bovenstaand kan niet juist zijn.

@kabeltjekabel die slimme meters bestaan nog niet, wordt alleen op enkele plekken pilots mee gedaan. Maar vergelijkbaar als in elektra en gas is het niet en je kunt nergens via een portal live je verbruik zien vooralsnog.

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 08-06-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:31
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:08:
*Bouwjaar niet genoemd
*Isolatie niet genoemd

Desondanks is "Nooit Minder Dan Anders" natuurlijk een veilige aanname.

Maar goed, 45 x €25 ofzo toch? Dus €100 per maand, niet noodzakelijk astronomisch hoog. Al neem ik aan dat hier nog allerlei andere kosten overheen gerekend worden voor de aansluiting en weet ik veel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
45GJ voor 110m2 voor een huis uit 2002 is helemaal niet vreemd. In 2002 waren de huizen nog niet zo goed geïsoleerd als je misschien zou denken. Vanaf 2006 is de bouwnorm pas een EPC van 0,8 (ongeveer het equivalent van 80% van het energieverbruik tov em huis uit 1990). Dus zelfs dat is nog niet zo denderend. Vanaf ~2012 begint het pas ergens op te lijken.

Je kan ook beter kijken naar het volume van je huis. Als je hele hoge ruimtes hebt verbruik je ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:31
Fr33z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:41:
[...]

nogal sterk en tendentieus aangezet dit. Stadsverwarming kan relatief duur zijn, maar onmogelijk 4x zo duur. Er is een wet die dit soort excessen beperkt namelijk.
Alleen klopt die wet van geen kant :+

Het 'niet meer dan anders' principe waar de wet om draait, kijkt naar één woning. Dit is een grote gezinswoning. Hiervan wordt bepaald wat verwarming van de woning zou kosten met gas. Vervolgens wordt gekeken naar hoeveel GJ warmte er met stadsverwarming nodig is. Die prijs moet even duur zijn als de gemiddelde gasprijs (of stadsverwarming moet goedkoper zijn, maar gezien het hier om een monopoliepositie gaat zal dit nooit gebeuren).

Dit heeft als gevolg dat de vaste lasten vaak erg hoog zijn, en de prijs voor warmte vaak vrij laag. Waardoor je in een appartement met stadsverwarming, al snel 50 euro aan vaste lasten per maand zit zonder iets aan warmte te gebruiken. De vaste lasten bij gas zijn over het algemeen <5 euro en zorgen vaak voor extra korting icm stroom bij dezelfde leverancier.
Een appartement met stadsverwarming kent daardoor al snel gelijkwaardige warmtelasten met een volwaardige woning.

Verder staan er hele topics vol met 'meetproblemen' en warmtelekkages en weet ik veel wat. De bepaling hoe warm water verwarmd wordt en de efficientie daarvan is erg onduidelijk. 4x hogere lasten zijn indd verre van normaal, maar áls het gemeten wordt bij je, dan heb je gewoon pech, want je krijgt er echt niks tegen gedaan. Er is geen wet die bepaalt dat je dat niet hoeft te betalen.
die slimme meters bestaan nog niet
Ik betaal 27 euro per jaar aan 'meetkosten' op m'n factuur, maar ik moet de metingen gewoon handmatig doorgeven 8)7
Dit is bij Ennatuurlijk.

@toimoi 1,5 jaar tijd, 22 GJ gebruikt, 55m2 appartement bouwjaar 2018, 2 personen. Jullie hebben 2x zoveel warmte gebruikt. Da's veel, maar niet riant lijkt me. 100 euro per maand is niet heel gek als je stadswarmte hebt in je appartement.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 08-06-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:39:
@toimoi

Vind je dit verbruik echt zo hoog? het komt neer op circa 1.575 m3 aardgas in een jaar. Dat is niet weinig maar ook niet schokkend.

Wat je kunt doen om (een beetje) te testen is dit:
meterstand opschrijven, dan bijv. 48uur echt alle verwarming uit en thermostaat ook uit/radiatoren dicht en opschrijven hoe vaak/hoe lang je doucht. daarna weer de meterstand opschrijven en uitrekenen hoeveel je verbruikt heb.
Persoonlijk vind ik het verbruik inderdaad erg hoog. Ons vorige appartement was weliswaar 10 jaar nieuwer, maar een factor 3 in verbruik schrik ik nogal van. Zeker omdat wij niet bepaald standje sauna gebruiken, of 3x douchen op een dag. :/
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:39:
...
In de aangevulde startpost staan nog steeds geen temperaturen genoemd.

Probeer dit eens; de afsluiters van jouw kant dichtdraaien en kijken hoeveel verbruik er vannacht bij komt.

Als je een comfortstand hebt; schakel die dan uit. Die zorgt voor het periodiek doorspoelen van de netzijde en zorgt voor extra verlies. Keerzijde is dat het langer duurt voor je warm tapwater hebt.
...
Als ik die nergens af kan lezen kan ik je moeilijk een temperatuur geven...
Welke afsluiters bedoel je? De toevoer?
Wat is een comfortstand/waar moet ik die vinden?
Greencap schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:48:
45GJ voor 110m2 voor een huis uit 2002 is helemaal niet vreemd. In 2002 waren de huizen nog niet zo goed geïsoleerd als je misschien zou denken. Vanaf 2006 is de bouwnorm pas een EPC van 0,8 (ongeveer het equivalent van 80% van het energieverbruik tov em huis uit 1990). Dus zelfs dat is nog niet zo denderend. Vanaf ~2012 begint het pas ergens op te lijken.

Je kan ook beter kijken naar het volume van je huis. Als je hele hoge ruimtes hebt verbruik je ook meer.
Nouja ik sluit liever eerst uit dat ik in gebruik iets fout doe dan dat ik het zomaar accepteer :)
Plafondhoogte is 2,50m overigens.

Mijn vergelijkingsmateriaal betreft een appartement uit ~2010 kom ik net achter, ook aangevuld in de ts. Dus misschien zijn mijn verwachtingen niet helemaal juist?

[ Voor 3% gewijzigd door toimoi op 08-06-2020 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greencap
@toimoi het is in ieder geval niet abnormaal of gigantisch hoog. Je zult het dus echt moeten zoeken in je normale verbruik. Je kan toch gewoon regelmatig meterstanden opschrijven en bijhouden wat je in die periode aan warmte hebt gebruikt?

Ook kan je op de meter je actuele verbruik realtime zien. Daarmee zou je bijvoorbeeld kunnen zien of er ergens warmtevraag vandaan komt zonder dat je dit verwacht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

toimoi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:00:
Mijn vraag:
Binnen een jaar blijken wij 45GJ (360m3) warmte te hebben verbruikt. En ik ben op zoek naar een verklaring, want in mijn ogen kan dat niet. Zie hieronder.

Is er iemand met een idee wat dit kan zijn?
Nee. Maar zoals in dergelijke topics altijd wordt geopperd: meten = weten. Ga dus vanaf nu dagelijks je meterstand opschrijven en kijk of je iets kan zien aan het verbruik. Desnoods schrijf je de meterstand op voor en na een douchebeurt enz. Als de meterstand oploopt terwijl je een dag weggeweest bent ofzo, heb je wellicht een slechte afsluiter in de warmtewisselaar. Je zal dus echt eerst moeten gaan meten om te zien wat je verbruik is en of je dat kan verklaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 08-06-2020 20:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Greencap schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:48:
45GJ voor 110m2 voor een huis uit 2002 is helemaal niet vreemd.
Echt wel.

Hier een eensgezinswoning uit 1996. Drie verdiepingen met aan beide kanten buren. Stadsverwarming van Eneco. Ik woon weliswaar alleen, maar douche voor drie. :)

2019: 24.22GJ
2018: 21.7GJ

Als je dan in een appartement het dubbele verbruikt, dan vind ik dat best opvallend. Dan zou ik inderdaad eens de tips hier opvolgen en wat metingen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
toimoi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:52:
[...]

Als ik die nergens af kan lezen kan ik je moeilijk een temperatuur geven...
Koop een thermometer. Hele huis 21 graden stoken ipv 19 kan fors schelen op het verbruik.
Welke afsluiters bedoel je? De toevoer?
Je hebt onder die afleverset zes leidingen;
1) Net in
2) Net uit
3) Huis in
4) Huis uit
5) Tapwater koud in
6) Tapwater warm uit

1) en 2) draai je dicht. Als je dan nog steeds verbruik hebt, is je meter gaar of zijn de afsluiters gaar.
Wat is een comfortstand/waar moet ik die vinden?
Tja, iets uitgebreidere thermostaat zit daar een knopje voor. Bij die van jou zal het wel een draadbrug zijn. Moet je even het exacte type nr posten, dan kan ik een handleiding zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wilke schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:43:
[...]

Desondanks is "Nooit Minder Dan Anders" natuurlijk een veilige aanname.

Maar goed, 45 x €25 ofzo toch? Dus €100 per maand, niet noodzakelijk astronomisch hoog. Al neem ik aan dat hier nog allerlei andere kosten overheen gerekend worden voor de aansluiting en weet ik veel wat.
Zie;
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:04:
Hier, heb m'n tabelltje eens geupdate;

jaarGJ prijsVastrechtMeettarief
201424,03254,0024,54
201522,64281,7824,78
201622,66276,1324,97
201722,69299,1625,02
201824,05309,5225,36
201928,47318,9525,89
202026,06469,1726,63
Dat is inclusief BTW per jaar. Exclusief "redelijke kosten" voor de afleverset, indien je die huurt, gemaximeerd op €126,19 voor een CW4 exemplaar voor ruimteverwarming en tapwater. Resulterend voor 2020 in een jaarlijks bedrag van €621,99 in combinatie met 0 GJ verbruik. :X

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fr33z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:41:
[...]

nogal sterk en tendentieus aangezet dit. Stadsverwarming kan relatief duur zijn, maar onmogelijk 4x zo duur. Er is een wet die dit soort excessen beperkt namelijk. Dat je in je nieuwe woning minder betaalt kan heel goed, maar bovenstaand kan niet juist zijn.

@kabeltjekabel die slimme meters bestaan nog niet, wordt alleen op enkele plekken pilots mee gedaan. Maar vergelijkbaar als in elektra en gas is het niet en je kunt nergens via een portal live je verbruik zien vooralsnog.
Die wet doet geen hol en per 2020 nog minder dan ervoor. Het zit doorspekt met forfaitaire aannames die altijd richting een voordeel van stadsverwarming gerekend worden. Sowieso deugen de aannames van geen kant. Voorheen rekenden ze met een ketel van 1900 euro of zoiets die 10 jaar meeging. Driekwart van het land heeft gewoon een ketel van 900 euro waar ze 15 jaar mee doen. En zo tikt dat aan...

Maargoed, 600 vs 150... daar zit ook wel wat appels vs peren in..

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 21:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

vanaalten schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Echt wel.

Hier een eensgezinswoning uit 1996. Drie verdiepingen met aan beide kanten buren. Stadsverwarming van Eneco. Ik woon weliswaar alleen, maar douche voor drie. :)

Als je dan in een appartement het dubbele verbruikt, dan vind ik dat best opvallend. Dan zou ik inderdaad eens de tips hier opvolgen en wat metingen doen.
Verbruik an sich zegt weinig over levenstijl, wij hebben bijna 10 jaar lang ~500m3 (dat is 18GJ ofzo?) verbruikt, ging ik rijant want zitten in de winter, steeg ik ver over de 1000m3 (~30GJ) heen, dat was alleen snachts dat ding ~21 graden laten draaien.

Pas met dag/nacht verbruik bij specifieke seizoenen kan je pas kijken waar het verschil komt, een huis een dag in de winter warm houden kan zeker bij slechte isolatie behooooorlijk verschillen.

*dacht dat de GJ -> M3 factor iets over de 30 is?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SinergyX schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:31:
[...]
*dacht dat de GJ -> M3 factor iets over de 30 is?
1 GJ = 1 GJ
1 kuub gas wat we in NL thuis geleverd krijgen is 35,17 MJ (bovenwaarde) / 31,65 MJ (onderwaarde). Ga je daar tussenin zitten kom je inderdaad op 30 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:51
Tip om beter inzicht te krijgen is om maandelijks je verbruik in te sturen bij MinderGas.nl, altijd je stand *35 ofzo.
Daarmee krijg je goed inzicht in warmwater verbruik In zomer, verbruik in lente en herfst, en winter.
Daarmee kan je ook het effect van maatregelen (Zoals nachtverlaging, comfort stand uit) Terugzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
vanaalten schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Echt wel.

Dat jij zuinig bent betekent niet dat het raar is. Eerste google resultaat van gemiddeld verbruik stadsverwarming:

"Het gemiddelde warmteverbruik van huishoudens met stadsverwarming is zo'n 35 GJ per jaar. Voor warm water komt daar nog 7 GJ bij."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Zie;
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

[...]

Dat is inclusief BTW per jaar. Exclusief "redelijke kosten" voor de afleverset, indien je die huurt, gemaximeerd op €126,19 voor een CW4 exemplaar voor ruimteverwarming en tapwater. Resulterend voor 2020 in een jaarlijks bedrag van €621,99 in combinatie met 0 GJ verbruik. :X
Valt wel mee toch. Bij Liander betaal je aan netbeheerskosten voor gas ongeveer 204 euro p/jaar. Dan nog het vastrecht van je gasleverancier er boven op zit je op 250 euro. En dan heb je de aanschaf- en afschrijvingskosten van je cv-ketel nog niet eens meegerekend, want die heb je ook al verbruik je niets. Vind het verschil dus eigenlijk best wel mee vallen, dacht dat het altijd veel duurder was. En misschien ook nog eens meterhuur, maar dat weet ik niet zeker (bij electriciteit wel).

[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 08-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CyberMania schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:58:
[...]

Valt wel mee toch. Bij Liander betaal je aan netbeheerskosten voor gas ongeveer 204 euro p/jaar. Dan nog het vastrecht van je gasleverancier er boven op zit je op 250 euro. En dan heb je de aanschaf- en afschrijvingskosten van je cv-ketel nog niet eens meegerekend, want die heb je ook al verbruik je niets. Vind het verschil dus eigenlijk best wel mee vallen, dacht dat het altijd veel duurder was. En misschien ook nog eens meterhuur, maar dat weet ik niet zeker (bij electriciteit wel).
Gas en elektra doe je dan als combi aanbieding. Die keuze heb je niet met stadsverarming, dus die 100 euro extra korting kun je al daar op gooien. Daarmee kost je gasaansluiting dus 160 euro per jaar.

Je CV ketel kun je bij Feenstra huren voor 29 euro per maand. Zal vast allemaal niet de goedkoopste opties zijn en je hebt al direct €100+ per jaar. Maar bij een nulverbruik heb je geen ketel nodig. Bij stadsverwarming blijf je betalen... en betalen ... en betalen. Er loopt hier een eindeloos topic hoe je kosteloos van je gasaansluiting af komt... SV is nog een ordegrootte erger.

Bij een nihielverbruik ben je veel beter af met elektrische verwarming, bij al het andere met gasgestookte CV of warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
De vaste kosten van stadsverwarming zijn inderdaad hoog, en dit jaar helaas door de vastgestelde berekening van de ACM echt hoog geworden. maar een verschil factor 4 (zoals iemand aangaf 600 euro/maand vs 150 euro/maand) dat zal het niet worden.

Er is veel op de rekenmethode aan te merken en je betaalt altijd voor luxe service (bijv een onderhoudscontract op je CV-ketel van 170 euro/jaar :-0 , ik ken niemand die dat doet maar ACM vindt dat redelijk).

In geval van de TS weet ik nog steeds niet of de rekening nou zo hoog was of het verbruik, want dat ligt met de genoemde GJ's nou niet superhoog.

@Richh je betaalt inderdaad meetkosten, dat zijn de kosten die puur administratief gemaakt worden voor het bijhouden van een meter in een systeem + vervanging van dat ding na ~15 jaar a paar honderd euro. Helaas krijg je daar dus (nog) geen slimme meter voor, maar o.a. Eneco test hiermee op verschillende plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Modbreak:Kunnen we een keer niet een metadiscussie over stadswarmte houden zodra er iemand een vraag heeft over GJ verbruik? Volgende berichten worden verwijderd. Dank u.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
@toimoi Je hebt onder geen warmtebron (berging), aan één kant niet buiten kantoortijden (kantoor) en aan nog een kant een glasgevel. Dan is een hoger verbruik niet zo heel raar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Greencap schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Dat jij zuinig bent betekent niet dat het raar is. Eerste google resultaat van gemiddeld verbruik stadsverwarming:

"Het gemiddelde warmteverbruik van huishoudens met stadsverwarming is zo'n 35 GJ per jaar. Voor warm water komt daar nog 7 GJ bij."
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat mensen mij zuinig noemen, qua verwarming. :)

Op de laatste jaarnota hebben ze een staatje er bij gezet om je verbruik te vergelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3ql2L_fuDovSRGsyFnNFziNm0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxYWeIESY0zSxe8Sk1MbvoYL.png?f=fotoalbum_large

Inderdaad gemiddeld 35GJ (al staat er niet iets aparts bij over warm water). Maar ook: appartement 24GJ.

Dus ja, 45GJ vind ik nog steeds heel erg veel en zeker de moeite waard om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb het topic doorgescand, dus misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heb je al naar de inregeling van je radiatoren gekeken?

Onze vorige woning was een nieuwbouwwoning met stadswarmte. Op de meter konden we de flow aflezen. Die was erg hoog, totdat we de radiatoren inregelden. Volgens mij hadden we daar destijds een sleutel voor waarmee we een ring achter de thermostaat knop in een bepaalde stand konden zetten. Mijn huidige radiatoren stel ik in via de Eclipse afsluiters.

We zijn verhuisd naar een grotere, vrijstaande woning uit 1913. Die hebben we iets geïsoleerd en CV aangelegd. We betaalden de eerste jaren net zoveel als in onze kleinere nieuwbouwwoning met stadswarmte. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je glas aan de noordkant zit, lijkt me het verbruik wel normaal. Zit je glas aan de zuidkant klinkt het verbruik wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TS moet gewoon vanavond de afsluiters van de leidingen zijn woning in dichtdraaien, meterstand opschrijven en morgen weer kijken wat de meterstand is.

Die meterstand wordt bepaald aan de hand van drie sensoren; flowsensor en twee temperatuursensoren. Als in de ingaande temperatuur iets te hoog wordt doorgegeven, de uitgaande temperatuur iets te laag en de flow iets te hoog... kan dat heel hard gaan.
vanaalten schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat mensen mij zuinig noemen, qua verwarming. :)

Op de laatste jaarnota hebben ze een staatje er bij gezet om je verbruik te vergelijken:
[Afbeelding]

Inderdaad gemiddeld 35GJ (al staat er niet iets aparts bij over warm water). Maar ook: appartement 24GJ.

Dus ja, 45GJ vind ik nog steeds heel erg veel en zeker de moeite waard om uit te zoeken.
Let op dat je dit niet 1:1 terugrekend naar gas, want in het gemiddelde gasverbruik zit vaak ook nog koken op gas, al is dat maar 30 kuub per jaar ofzo.

En er zijn ook hele wijken die alleen SV hebben voor de verwarming; die hebben dan een elektrische boiler voor het warmte tapwater. In Almelo staat ook zo'n wijk; die hebben een gasaansluiting alleen voor het koken, een elektrische boiler om te douchen en stadsverwarming voor de verwarming. Dat gaat pas echt hard... 2,5x duurder douchen + standsverlies boiler + extra vastrecht (van gas)... $$$$

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:37:
@toimoi Je hebt onder geen warmtebron (berging), aan één kant niet buiten kantoortijden (kantoor) en aan nog een kant een glasgevel. Dan is een hoger verbruik niet zo heel raar.
Scherp ja, dat realiseerde ik mij bij het aanvullen van de TS inderdaad.
Ons vorige appartement lag ook boven een kinderdagverblijf realiseer ik me nu. Ook niet bepaald een eerlijke vergelijking natuurlijk.
saviour schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:46:
Ik heb het topic doorgescand, dus misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heb je al naar de inregeling van je radiatoren gekeken?
...
Wij hebben 50/50 dit type radiator:
https://www.radiatorendis...jaga/jaga-mini-vrijstaand
en de 3 anderen zijn 3 relatief kleine standaard radiatoren.

Ik begrijp waar je op doelt, maar in ieder geval op de jaga radiatoren kan ik een dergelijke knop niet ontdekken. En met alle respect voor iedereen die er wel verstand van heeft, ik ga in een huurappartement niet zomaar aan knoppen en moeren draaien, zeker niet aan een verwarming :)
Z___Z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:51:
Als je glas aan de noordkant zit, lijkt me het verbruik wel normaal. Zit je glas aan de zuidkant klinkt het verbruik wel hoog.
Ligt op het oosten, niet veel beter lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:55:
TS moet gewoon vanavond de afsluiters van de leidingen zijn woning in dichtdraaien, meterstand opschrijven en morgen weer kijken wat de meterstand is.

Die meterstand wordt bepaald aan de hand van drie sensoren; flowsensor en twee temperatuursensoren. Als in de ingaande temperatuur iets te hoog wordt doorgegeven, de uitgaande temperatuur iets te laag en de flow iets te hoog... kan dat heel hard gaan.

[...]

Let op dat je dit niet 1:1 terugrekend naar gas, want in het gemiddelde gasverbruik zit vaak ook nog koken op gas, al is dat maar 30 kuub per jaar ofzo.

En er zijn ook hele wijken die alleen SV hebben voor de verwarming; die hebben dan een elektrische boiler voor het warmte tapwater. In Almelo staat ook zo'n wijk; die hebben een gasaansluiting alleen voor het koken, een elektrische boiler om te douchen en stadsverwarming voor de verwarming. Dat gaat pas echt hard... 2,5x duurder douchen + standsverlies boiler + extra vastrecht (van gas)... $$$$
Als je gas in de keuken hebt, kan je dat toch gewoon doortrekken naar de zolder/berging en een CV ketel ophangen? Gewoon SV opzeggen. Elektrische boiler is in Nederland zowieso kansloos qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Z___Z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Als je gas in de keuken hebt, kan je dat toch gewoon doortrekken naar de zolder/berging en een CV ketel ophangen? Gewoon SV opzeggen. Elektrische boiler is in Nederland zowieso kansloos qua kosten.
Dat kan ook ja. Maar veel mensen laten het er maar bij en qua 'opzeggen' is SV nog net wat erger dan gas vaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Niet online
SV voor warm water en verwarming, koken is elektrisch.
Doortrekken van leidingen en andere ingrijpende oplossingen is niet aan de orde ivm huurappartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Grappig, NUON / Vattenfall heeft ook zo'n staatje erbij, maar die geeft andere landelijke gemiddeldes weer.
Flat -> 25,00 GJ
Tussenwoning -> 29,00 GJ
Hoekwoning -> 34,00 GJ
2 onder 1 kap -> 39 GJ
Vrijstaand -> 47,00 GJ

Maar heb je al eens bij je buren geïnformeerd, wat die verbruiken? Dan heb je iets om mee te vergelijken.

Wij zitten- tussenwoning uit 2013, 140 m2- op een verbruik van 19,54 GJ.
Maar een blok verderop, zelfde woning (echter zonder uitbouw, 20m2 kleiner) had een verbruik van 2,4GJ op jaarbasis :X :? Geen idee hoe ze dat deden, maar die zijn aan het onderzoeken of ze niet zelf de warmte op kunnen wekken, want 10% van de kosten was voor het afnemen van warmte, de overige 90% was voor vastrecht en vaste kosten warmtetapwater unit.

[ Voor 4% gewijzigd door BastaRhymez op 09-06-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:34

Ankh

|true

Hier ook een woning vanuit "stadsverwarming", maar eigenlijk via HVC (Alkmaar).
Wij hebben een redelijk groot huis (2-onder-1 kap a 150m2).
1e jaar zo'n 40GJ verbruikt.
2e jaar dit teruggebracht naar 32GJ.

We hebben beneden vloerverwarming en boven hebben we lage temperatuursverwarming dmv Jaga radiatoren.

Daarnaast heb ik de bestaande thermostaten vervangen voor een Evohome systeem, waarbij we per kamer aan kunnen geven welke temperatuur we willen hebben. Dit systeem hebben we dus al in 1 jaar terugverdiend.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 10:55

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als ik het goed begrijp is TS wellicht wat naief geweest over hoe stadsverarming werkt.
Heel eerlijk: als je een of ander draaischijfje hebt met een maantje en een zonnetje zonder enige getallen en daar een beetje aan draait, dan is het niet raar dat je op een relatief hoog verbruik uitkomt.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je woning is ingedeeld en waar dat rare thermostaat ding zit, maar even wat uitleg hoe ik het hier heb:

Een afsluiter op de hoofdaanvoer NA de meter.
Hier kun je een doodnormale thermostaat aan hangen (koop niet een te fancy, want zo'n afsluiter kan niet moduleren oid).

Thermostaatknoppen op ELKE radiator in huis.
Kachels die we niet gebruiken, staan permanent dicht (slaapkamers bijvoorbeeld, die verwarmen wij nooit. Raam staat altijd open).
Eventueel op afstandbedienbare thermostaatkranen zoals deze productreview: Eurotronic Spirit Thermostaat kraan ZigBee review door niekw of deze merk: eQ-3

Je thermostaat laat je lekker die klep reguleren, je radiatorknoppen gaan vanzelf open of dicht op basis van de omgevingstemperatuur.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

paQ

[...]

[Afbeelding]

Ik begrijp er geen drol van wat ik dan anders doe. Ik heb dit onderwerp al in meer topics voorbij zien komen, met de melding dat stadswarmte zo achterlijk duur zou zijn.

Hier een tussenwoning uit 2009, 2 volw, 2 kinderen, geen gas (dus ook warm water uit de stadswarmte).
We stoken ons geen ongeluk ofzo, maar:
- we zijn niet specifiek zuinig
- een puber doucht lang
- wij (papa mama) douchen nagenoeg dagelijks, soms zelfs twee keer. (maar kort)
- mama werkt part-time, dus relatief veel thuis

En dan is mijn hoogste verbruik 17 GJ in een jaar :?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/66FjjrGY/Schermafbeelding-2020-08-18-om-13-55-15.png

Al 10 jaar een nest thermostaat voor benedenverdieping, radiatoren op de bovenverdieping middels slimme knoppen.
Verwarming op grote slaapkamer en badkamer staan nagenoeg nooit aan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterd
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
Ik heb een soortgelijke probleem maar met veel meer verbruik, namelijk, 1,7GJ per dag voor een gezin van 5. Het gaat weliswaar om een nieuwbouw woon-bedrijfspand met veel ramen van ±390m2. Maar 1,7GJ verbruik vandaag op de eerste kerstdag??!

Ik had een torenhoge jaar afrekening van Vattenfall vorige maand en had de loodgietersbedrijf gevraagd om te kijken wat het probleem was en ze zijn nu twee keer geweest om het opnieuw in te regelen; maar blijkbaar zonder resultaat.

Maar als ik nu bereken wat men hier verbruikt in een jaar lijkt het erop dat we 12x meer verbruiken dan gebruikelijk.Met een verbruik van 1,7GJ per dag x 365 dagen kom ik uit op 620GJ (laten we zeggen 360GJ p.j. vanwege zomer/winter). Met de huidige tarief van €25/GJ kom dan op 9000 euro per jaar uit. Volgend jaar wordt dit bedrag verdubbeld (tarief gaat naar €53/GJ).

Waar kan het aan liggen, als het verbruik met inregelen omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:00
Amsterd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:25:
Ik heb een soortgelijke probleem maar met veel meer verbruik, namelijk, 1,7GJ per dag voor een gezin van 5.
Maar als ik nu bereken wat men hier verbruikt in een jaar lijkt het erop dat we 12x meer verbruiken dan gebruikelijk.Met een verbruik van 1,7GJ per dag x 365 dagen kom ik uit op 620GJ (laten we zeggen 360GJ p.j. vanwege zomer/winter). Met de huidige tarief van €25/GJ kom dan op 9000 euro per jaar uit. Volgend jaar wordt dit bedrag verdubbeld (tarief gaat naar €53/GJ).
Je verbruikt toch geen 365 dagen per jaar deze hoeveelheid. Het vriest nu en er waait oostenwind. Dat heb je iig 6 maanden van een jaar niet.

[ Voor 22% gewijzigd door No Hands op 25-12-2021 16:07 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 11:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals al zo vaak aangegeven in dergelijke topics: meten = weten. Zomaar roepen dat je veel verbruikt zonder relevante meetgegevens en informatie is zinloos. Ga dus na waar je stookt, in welke ruimtes, met welke temperatuur, voor hoe lang per dag, schrijf desnoods meerdere keren per dag de meterstand op en zoek uit waar je mogelijk verbeteringen kan aanbrengen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb een soortgelijke probleem maar met veel meer verbruik, namelijk, 1,7GJ per dag voor een gezin van 5. Het gaat weliswaar om een nieuwbouw woon-bedrijfspand met veel ramen van ±390m2. Maar 1,7GJ verbruik vandaag op de eerste kerstdag??!

Ik had een torenhoge jaar afrekening van Vattenfall vorige maand en had de loodgietersbedrijf gevraagd om te kijken wat het probleem was en ze zijn nu twee keer geweest om het opnieuw in te regelen; maar blijkbaar zonder resultaat.

bedrijfspanden zijn doorgaans heel slecht geisoleerd en door extra hoogte hoe dan ook al niet comfertabel dus gaat de termostaat nog een graadje hoger. ik zou gewoon beginnen met je warmteverlies uit te (laten) rekenen en /of goede meet gegevens te hebben. dan weet je tenminste waar je over praat. en veder wat @No Hands zegt 1e kerstdag vermenigvuldigen met 365 dagen geeft je natuurlijk geen bruikbare waarde als jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 09:37
als er wat ruimte is kan de set een beetje laten moderniseren.
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
ook dat zal schelen in je verbruik. je vraagt immers minder joule.
ook inregelen van de radiatoren kan ook al een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
@Amsterd je kan het verbruik van een willekeurige winterdag niet extrapoleren naar een jaarverbruik.

Vandaag was het de hele dag rond het vriespunt. Dat is zo'n 4 grsden kouder dan de gemiddelde etmaaltemperatuur van december en 7 graden kouder dan de gemiddelde middagtemperatuur van december. Uitgaande van 20 graden binnentemperatuur en het toepassen van nachtverlaging, heb je vandaag al snel 30-50% meer energie gebruikt voor verwarming dan op een gemiddelde december-dag.

Om een schatting van het jaar verbruik te maken, moet je een wat langere periode het verbruik meten. En dan dat verbruik delen door het aantal graaddagen van die periode. Vervolgens het verbruik per graaddag vermenigvuldigen met het gemiddelde aantal graaddagen per jaar. Dan krijg je een redelijke benadering.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterd
Het gebouw was op 27 oktober 2020 opgeleverd. We hebben 5 maanden gedaan over de verbouwing en zijn op 1 april 2021 verhuist. De verwarming staat op 22 graden voor de kamers en 23 graden in de badkamers.

Hieronder heb je de jaarafrekening voor een hele jaar wat ik van Vattenfall heb ontvangen.
27 okt. 2020 - 27 okt. 2021 = 150,917 GJ [5 maanden verbouwing + 7 maanden gewoond]

Ik heb vorige maand dus de jaarrekening ontvangen waardoor ik ben gestart met meten.
Gisteren stond de teller op 214,121 GJ [± 65 GJ verbruikt in twee wintermaanden].

Kan het aan de onderstaande issues liggen?
1) We hadden in de zomer een probleem met het systeem. Misschien is het gerelateerd aan de hoge verbruikskosten van heden. Ons probleem was dat het stikheet werd rondom de meterkast (warmte unit en verdeler) en warmte door het systeem werd afgegeven (in de zomer) terwijl er geen vraag was vanuit geen enkel thermostaat. We hebben de leverancier van het systeem Wavin gevraagd om te kijken naar het probleem en zij gaven aan dat het lag aan de Caleffi klep dat tussen de warmte unit en de Wavin systeem was gemonteerd. Uiteindelijke heeft de loodgieter deze klep vervangen met een Honeywell klep.

2) De Wavin sentio thermostaat geeft een hogere temperatuur aan dan de thermostaat van onze airco. Er is 4'C verschil tussenbeide terwijl ze naast elkaar staan.

3) De vloerverwarming in dezelfde ruimte is ongelijkmatig warm / koud. Terwijl er overal 10cm hart-op-hart pvc buizen liggen. Kan dit zorgen voor onnodig hoog energieverbruik? Heeft dit te maken met de vloerverwarming dat niet goed is ingeregeld?

Hier is een video van de meterkast warmtemeter + unit + verdeler bg: YouTube: stadsverwarming unit en verdeler Vattenfall

[ Voor 62% gewijzigd door Amsterd op 26-12-2021 18:48 . Reden: video gemaakt van de situatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterd
De warmtemeter meet hoeveel water er door je installatie stroomt én het verschil in temperatuur van het warme water zoals het je woning of bedrijfspand binnenkomt en de temperatuur van het afgekoelde water dat je woning of kantoor verlaat. Met deze informatie berekent de warmtemeter hoeveel warmte je hebt verbruikt.
Momenteel verbruik is te berekenen met de formule ( q = qm x dt x c )
q = vermogen
qm = massastroom in kg/s
dt = verschil aanvoer/retour in gr/kelvin
c = warmte inhoud van water (ongeveer 4180j/kg )

dus 468 l/u / 3600 = 0.13 l/s x 41,2k x 4180j = 22.38 kw
het zijn afgeronde getallen dus het verbruik in kw zal iets afwijken

Meetmomenten:

26 december 2021
215,001 GJ [de hoeveelheid energie (warmte) die u heeft verbruikt in GJ]
1226m3 [hoeveel kubieke meters (m³) water door je warmteafleverset stroomt]
17731 h [het aantal uren gemeten sinds de laatste reset]
72,6'C [de temperatuur van het warme water dat je woning binnenkomt] - aanvoerwater
31,4'C [de temperatuur van het afgekoelde water dat je woning verlaat.] - retourwater
41,2 k [het verschil in temperatuur in °C tussen het aanvoer- en retourwater]
468 l/h [de hoeveelheid water in liters die momenteel per uur door het verwarmingssysteem stroomt]
21,9 kW [het piekvermogen; momenteel verbruik per seconde]

21 december 2021
209,194 GJ
1192 m3
718 l/h

16 december 2021
205,088 GJ
1167 m3
17503 h
56,17 'C aanvoerwater
29,69 'C retourwater
26,55 k [het verschil in temperatuur in °C tussen het aanvoer- en retourwater]

[ Voor 109% gewijzigd door Amsterd op 26-12-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:54
Tja, dat is met een cv ketel ook.. hoe warm staat je aanvoer van je VV?
Hier ook stadsverarming gehad en daarom de boel eruit getrapt en gewisseld naar een WP.. kwam er zelf ook niet zo goed vanaf :')
Maar als ik het zo lees.. je verbruikt 10GJ in 10 dagen? Dat lijkt mij wel extreem.. dat kan haast niet kloppen.. ik gebruikte er 60 op een jaar meen ik zo uit mijn hoofd..

[ Voor 30% gewijzigd door ID-College op 26-12-2021 12:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
22 graden? Waarom? Trek een trui aan.
En 23 graden in de badkamer? En houd je dat de hele dag zo? Geen wonder dat je een enorm verbruik hebt.

Ik heb zo'n 20-25 GJ per jaar in een vrijstaand huis van 150m2 uit 1999. We stoken niet veel en alleen als we thuis zijn (max 19°), dus het is iets ondergemiddeld qua verbruik.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterd
22 graden? Waarom? Trek een trui aan.
En 23 graden in de badkamer? En houd je dat de hele dag zo? Geen wonder dat je een enorm verbruik hebt.
Dit is een prive aangelegenheid. Maar ik heb 14 jaar gewoond in een soortgelijke woon-werkpand waar ik dezelfde warmte hebt aangehouden en 1/5 verbruikskosten heb gehad. Er is zeker iets aan de hand met ons verwarmingssysteem. Er gaat ergens iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:31
1,7 GJ ~ 472 kWh aan warmte. Met een warmtepomp had je dat ca. 120 kWh gekost.

Nu stook je het nogal warm en is het een groot pand. Maar dan nog lijkt dat voor afgelopen 1e kerstdag (ca. 20 gewogen graaddagen, afhankelijk van waar je woont) inderdaad wel erg fors. Met een warmtepomp had dat hooguit 40-50 kWh moeten zijn, en waarschijnlijk nog wel een stuk minder, als het volgens de laatste standaarden geisoleerd is. Je schrijft bedrijfspand, dus hoe zit het met de isolatie? Zit er veel beton in? (moet dan nog drooggestookt worden het eerste jaar, dus dat zou dan een beetje kunnen verklaren, maar nog niet alles).

Dit gaat in het nieuwe jaar een kostbare hobby worden, als je 50 euro per GJ mag aftikken. 85 euro voor een dag verwarmen terwijl het nog niet eens serieus vriest, auw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterd
Als het niet ligt aan een verkeerde installatie, dan is in dat geval warmtepomp een welkome aanvulling voor de dure stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 22:50
@Amsterd wij hebben een (appartement) woning uit 2012. Stadsverwarming + radiatoren.

Bij ons staat de verwarming overdag (vanaf 07:30) op 21C en zetten we rond 20:00 terug naar 18C. De radiatoren zijn in de slaapkamers wel dichtgedraaid, anders vinden we het al te snel warm worden.

Badkamer draaien we alleen open als we er gebruik van maken. Anders wordt het net een sauna :D

Woning is 105m2.

Jaarverbruik is 25 GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgymnast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 13:45
Wij hebben een woning van 180m2 uit 1997.
toen wij er in 2018 in kwamen wonen hadden wij een verbruik van 40GJ per jaar.
dit hebben we kunnen halveren door andere kozijnen/glas te nemen. (hout naar kunstof) dubbelglas --> HR++
Tevens de gevel die op de bovenverdieping voorzien was van hout, vervangen voor Keralit.

dus ik denk dat je warmte verlies erg hoog is.

if you jump to the otherside of the galaxy, it is still not the end. http://eu.battle.net/d3/en/profile/ouchpain-2430/hero/564727

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BastaRhymez schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:18:
[...]

Grappig, NUON / Vattenfall heeft ook zo'n staatje erbij, maar die geeft andere landelijke gemiddeldes weer.
Flat -> 25,00 GJ
Tussenwoning -> 29,00 GJ
Hoekwoning -> 34,00 GJ
2 onder 1 kap -> 39 GJ
Vrijstaand -> 47,00 GJ

Maar heb je al eens bij je buren geïnformeerd, wat die verbruiken? Dan heb je iets om mee te vergelijken.

Wij zitten- tussenwoning uit 2013, 140 m2- op een verbruik van 19,54 GJ.
Maar een blok verderop, zelfde woning (echter zonder uitbouw, 20m2 kleiner) had een verbruik van 2,4GJ op jaarbasis :X :? Geen idee hoe ze dat deden, maar die zijn aan het onderzoeken of ze niet zelf de warmte op kunnen wekken, want 10% van de kosten was voor het afnemen van warmte, de overige 90% was voor vastrecht en vaste kosten warmtetapwater unit.
Ik verwarm met een airco en gebruik stadsverwarming alleen voor SWW, verbruik is 6,5Gj en dan hebben we ook nog een douche wtw, die 2.4Gj lijkt mij een meetfout

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze oude draad omhoog halen heeft niet veel zin. Ik berg hem weer op :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.