Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Audio workstation + gaming, waar kan ik nog wat vanaf halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Hai,
Ik ben op zoek naar een nieuw systeem, welke wat jaren mee moet kunnen gaan weer. Na 10 jaar geen nieuwe computer te hebben gekocht vind ik het lastig te volgen wat er is veranderd en waarop te moeten letten. Na mijn research ben ik op het lijstje aan de onderkant gekomen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe workstation is vooral voor audio bewerking. Ik werk veel met grote sample banks (gigabytes ingeladen in geheugen), en moet veel switchen van laden. Hoge snelheid SSDs is dus cruciaal (huidige duurt +/- 10 minuten voordat ik kan beginnen). Hiernaast wil ik weer gaan gamen. Met mijn huidige (9+ jaar pc) kan nog mee, maar is wel verouderd. Ik wil weer een die zo lang mee kan. Gamen is niet prioriteit, maar snel werken wel. Dus geheugen, snelle CPU en snelle SSDs zijn belangrijk. Connectiviteit ook, thunderbolt is een pre. Hiernaast doe ik nog wat video bewerking, maar vooral photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn ideaal budget 2500,- mag wat meer of minder zijn ook. Minder is altijd beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (voorlopig), Universal Audio UAD2, Firewire 800 kaart (jaja, i know... maar nog steeds nodig, anders kan ik mijn oude sound cards vervangen, a net zoveel als deze computer :Y) ). PCIe ruimte moet er dus nog wel zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De computer moet wat future proof zijn. Idealiter wil ik er een Hackingtosh van maken. Het uitgekozen moederbord werkt blijkbaar. Het is een van de duurste mobos die ik ooit heb uitgekozen. Maar deze heeft dan PCIe 4.0, volledig ondersteund EN thunderbolt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het staat in mijn muziekstudio, dus moet wat zacht zijn. Maar tijdens cubase draaien of wavelab verwacht ik geen hoge decibellen. De CPU koeling moet wel stillig zijn. Ik heb ook na zitten denk over een Radeon workstation card, of RX 5700, maar de GTX 2070 lijkt me voorlopig een beter idee. Drivers lijken voor Radeon beetje meh te zijn, en driver support is wel redelijk essentieel voor mijn bak. De huidige SSD opstelling is misschien wat vreemd. Maar 1 SSD zou vooral OS zijn en programma's. De 2e SSD is voor alle sample banks, de 3e is voor games. Die zou wellicht minder mogen wellicht... Ik

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben benieuwd of alle componenten passen en of ik ergens nog wat euros vanaf kan schaven. Of andere keuzes beter zijn.

Dit is mijn huidige lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 778,01€ 778,01
1MoederbordenASRock X570 Creator€ 515,-€ 515,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 516,29€ 516,29
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 151,49€ 151,49
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,95€ 95,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 167,90€ 167,90
1VoedingenSeasonic Prime PX-750€ 169,61€ 169,61
2Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 234,05€ 468,10
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 500GB€ 132,08€ 132,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.994,43

Beste antwoord (via gitaarwerk op 07-09-2020 19:15)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:27
Inmiddels is dit bord ook uit: pricewatch: Gigabyte B550 VISION D
Lijkt mij goed voldoen aan jouw wensen en de prijs is beter!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:45
Ik zou zelf geen RTX 2070 pakken maar 2070 super of 2060 super.
Je hebt een relatief duur moederbord, hardware.info heeft laadsnelheden van x570 borden vergeleken. Scoort deze het hoogst? Ik denk dat de meeste borden goedkoper zijn. (Bv MSI x570 tomahawk)

Crucial is wat stabieler met ryzen

500 watt voeding is voldoende voor deze build.

[Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 07-06-2020 16:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 19:57
Wat is de resolutie van je monitor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:27:
Ik zou zelf geen RTX 2070 pakken maar 2070 super of 2060 super.
Je hebt een relatief duur moederbord, hardware.info heeft laadsnelheden van x570 borden vergeleken. Scoort deze het hoogst? Ik denk dat de meeste borden goedkoper zijn. (Bv MSI x570 tomahawk)

Crucial is wat stabieler met ryzen
Thanks. Ik denk dat ik inderdaad de verkeerde videokaart heb. Ik wilde inderdaad de super.
Deze x570 moederbord heeft een thunderbolt aansluiting zonder een extra kaart nodig te hebben (die pcie-sloten heb ik nodig). Ik heb verder geen enkele gevonden welke deze wel heeft. De andere versie zou een itx gaming zijn, maar die heeft niet veel PCI sloten.
Uszka schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:31:
Wat is de resolutie van je monitor?
Mijn huidige monitor is 2560x1440, maar deze zal later vervangen worden. Ik ben nog aan het kijken wat voor monitor set-up zal worden.

[Voor 15% gewijzigd door gitaarwerk op 07-06-2020 16:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:45
Hoeveel pcie sloten heb je zelf al nodig?
Want ik zie 1 videokaart, en waarschijnlijk nog een geluidskaart... En dan ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:41:
Hoeveel pcie sloten heb je zelf al nodig?
Want ik zie 1 videokaart, en waarschijnlijk nog een geluidskaart... En dan ?
geluidskaart is extern.

Voor PCIe;

videokaart, UAD-2, Firewire kaart. Ik wil in ieder geval nog 1 PCIe kaart erbij kunnen zetten voor een tweede UAD kaart.

Met de aanpassingen zou het niet echt goedkoper worden :o

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 778,01€ 778,01
1MoederbordenASRock X570 Creator€ 515,-€ 515,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 610,-€ 610,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 151,49€ 151,49
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,95€ 95,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 190,-€ 190,-
1VoedingenSeasonic Prime PX-650€ 148,90€ 148,90
2Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 234,05€ 468,10
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 500GB€ 132,08€ 132,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.089,53

Ik zou nog mijn oude Samsung Pro 840 SSD als store voor de games kunnen gebruiken. Dat kan 230,- schelen nog, een iets kleinere kast (de Fractal 7 compact)

[Voor 80% gewijzigd door gitaarwerk op 07-06-2020 16:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17-06 22:02
Ik denk dat je met een pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X Boxed ook aardig uit de voeten komt. Welke programma's gebruik je? Want als het single core performance nodig heeft is intel misschien een aanrader.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
peize9 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:55:
Ik denk dat je met een pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X Boxed ook aardig uit de voeten komt. Welke programma's gebruik je? Want als het single core performance nodig heeft is intel misschien een aanrader.
Multicore :-) Anders had ik inderdaad beter een andere kunnen nemen.

Ik zie overigens nu meer berichten over een Ryzen 4000 serie, en nieuwe GTX... kan nog wel een half jaar duren. Zou het moeite waard zijn om te wachten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17-06 22:02
gitaarwerk schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:59:
[...]

Multicore :-) Anders had ik inderdaad beter een andere kunnen nemen.

Ik zie overigens nu meer berichten over een Ryzen 4000 serie, en nieuwe GTX... kan nog wel een half jaar duren. Zou het moeite waard zijn om te wachten?
Hangt af van je huidige situatie, ik wacht zelf ook op Ryzen 4000 om mijn I7-6700K te vervangen. Als je denkt dat je nog wel een half jaartje door kan met wat je nu hebt dan zou ik zeker even wachten, maar als je productiviteit echt zwaar beperkt wordt is een upgrade nu geen verkeerde keuze, de 3000 zal ook lang nog goed blijven.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
Ik kan prima een half jaartje wachten nog. Wellicht kan ik op dat moment ook deze huidige selectie kopen voor een stuk minder. De vraag is hoeveel de volgende reeks zal verschillen. Soms met de intel iteraties vallen die wel mee, of soms zelfs erg tegen. Hopelijk lekt dit ergens :Y)
Ik heb momenteel een gtx 780 ti, dus ik kan bijvoorbeeld ook deze later upgraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-06 20:55

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik vind je NVMe voor samplebanks wat krap. Mijn library is 1.3T groot en da's "maar" EastWest Gold, niet eens Platinum. Een 2T NVMe is geen overbodige luxe volgens mij. (Nu ben ik zelf wel zo'n hoarder dat ik dus *compleet* EW Gold heb gedownload en niet enkel dat wat ik nodig denk te hebben.)

Tegelijkertijd vraag ik me af of die Ryzen niet overkill is en of je niet ook ruim uit de voeten kunt met een Ryzen 7-series. Zeker als je geld wil besparen, moet je je afvragen of die Ryzen 9 geen overkill is. Het is een pittig dure CPU namelijk.

En inderdaad, dat mainboard. Zoals @99ruud99 ook zegt, de vraag is of je daar je geld aan wil uitgeven.

[Voor 9% gewijzigd door unezra op 07-06-2020 20:29]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
unezra schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:28:
Ik vind je NVMe voor samplebanks wat krap. Mijn library is 1.3T groot en da's "maar" EastWest Gold, niet eens Platinum. Een 2T NVMe is geen overbodige luxe volgens mij. (Nu ben ik zelf wel zo'n hoarder dat ik dus *compleet* EW Gold heb gedownload en niet enkel dat wat ik nodig denk te hebben.)

Tegelijkertijd vraag ik me af of die Ryzen niet overkill is en of je niet ook ruim uit de voeten kunt met een Ryzen 7-series. Zeker als je geld wil besparen, moet je je afvragen of die Ryzen 9 geen overkill is. Het is een pittig dure CPU namelijk.

En inderdaad, dat mainboard. Zoals @99ruud99 ook zegt, de vraag is of je daar je geld aan wil uitgeven.
Goeie. Ik heb nog niet echt gemeten hoeveel ik heb. Ik gebruik de VSL library, niet compleet.. (te duur). Maar heb sinds kort ook NI instrumenten. Die zijn ook flink. Dus misschien wel goede om wel de 2TB versie te nemen, en de SATA SSD voor games. Ik kan wellicht wel uit de voeten met een 7 series. Het mobo is puur voor de thunderbolt. Misschien moet ik kijken of ik hier vanaf wilt. (Ik wil mijn huidige Apollo firewire een kaart inzetten voor TB3, maar... ik kan het dus ook niet doen...).

Ik ga overwegen of ik wil wachten (wie weet hoe lang)... of downgrade naar 3900X. De verschillen zijn relatief weinig voor mijn werk. Maar vs intel wel groot.

[Voor 27% gewijzigd door gitaarwerk op 08-06-2020 11:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
Ik zeg misschien nu iets heel geks, maar is het een idee om een Intel i9-9900k built te maken als je persé thunderbolt nodig hebt?

Normaal zou ik in 2020 altijd voor AMD gaan, maar voor audioproductie en compabiliteit is Intel echt geen 2e keus voor veel producers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:24:
Ik zeg misschien nu iets heel geks, maar is het een idee om een Intel i9-9900k built te maken als je persé thunderbolt nodig hebt?

Normaal zou ik in 2020 altijd voor AMD gaan, maar voor audioproductie en compabiliteit is Intel echt geen 2e keus voor veel producers.
Het is zeker geen gek idee. Het is schipperen tussen compatibiliteit en snelheid. Ik zie aan de ene kant dat enkele dingen beter performen op AMD andere op Intel. De eventuele problemen zouden wel met UAD2 kaarten kunnen voorkomen. Maar anderzijds zie ik dat mijn plugins ook beter draaien op een 3900X proc. Waarbij die beduidend beter presteren dan een intel. Ik moet denk ik die overweging maken van of ik TB3 daadwerkelijk echt nodig heb of niet. Ik kan nog steeds voor het dure mobo gaan, of dde gigabyte instteekkaart kopen, dat bleek ook wel te werken voor andere mobos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
gitaarwerk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:47:
[...]
Ik kan nog steeds voor het dure mobo gaan, of dde gigabyte instteekkaart kopen, dat bleek ook wel te werken voor andere mobos.
Ik dacht dat je voor die PCIE insteekkaarten een thunderbolt header op je mobo nodig hebt. Heb je een goede bron dat het werkt?

Ik wil zelf trouwens ook een audioproductie build maken op basis van Ryzen. Ik speel geen games. Om de kosten niet te hoog te maken, mik ik op een Renoir apu 4700g met een B450/B550. Lijkt mij best bang for buck. Ik gebruik zelden meer dan 20 sporen. 4 a 5 jaar later weer een upgrade met ddr5 etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Djarune schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:24:

Mwah.
Er zijn prima USB audio interfaces en ik heb idee dat die audionerds elkaar ook vooral graag napraten.
gitaarwerk schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:41:
[...]
Goeie. Ik heb nog niet echt gemeten hoeveel ik heb. Ik gebruik de VSL library, niet compleet.. (te duur).
Holy shit!
€ 6,090 voor de standard library.
€ 7,820 voor de full library.

Ok, dat is inderdaad ehm, behoorlijk aan de prijs.

EastWest Gold valt dan nog mee, $199 per jaar. Dat is voor een hobbymuzikant als ik nog wel te doen. ($479 voor Platinum, maar die verschilt enkel in sample rate en mic posities.)
Maar heb sinds kort ook NI instrumenten. Die zijn ook flink. Dus misschien wel goede om wel de 2TB versie te nemen, en de SATA SSD voor games. Ik kan wellicht wel uit de voeten met een 7 series. Het mobo is puur voor de thunderbolt. Misschien moet ik kijken of ik hier vanaf wilt. (Ik wil mijn huidige Apollo firewire een kaart inzetten voor TB3, maar... ik kan het dus ook niet doen...).
:)

Denk dat 2T als je beiden hebt absoluut geen overbodige luxe is.
Ik ga overwegen of ik wil wachten (wie weet hoe lang)... of downgrade naar 3900X. De verschillen zijn relatief weinig voor mijn werk. Maar vs intel wel groot.
Met hoeveel simultane instrumenten werk je om de buurt van die 3900X te komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
Multiquoten is wat meh op mobiel dus even zo;

@Djarune tes, klopt. ik was redelijk verbaasd dat deze dus wel beschikbaar dijn. Ik denk dat ze er niet graag naar buiten mee willen komen. Gigabyte heeft dus die kaarten. Ze zijn relatief goedkoop. Ik moet goed het nut overdenken. Ik heb sinds de release nooit thunderbolt gebruikt (en ben deels mac gebruiker).

Renoir apu ken ik niet. Ik merk dat ik nooit upgrade tenzij iets kapot gaat.

@unezra Ja, tis vaak driver ondersteuning. Ik gebruik RME als basis I/O voor alles. Die drivers zijn super. Uad darentegen is vrij klein als bedrijf, de support is niet geheel te wijten aan hun support maar ook support door mobo makers. Zal wel edge case dingen zijn. Het zijn kaarten met Analog Devices DSP processors. Niet van deze tijd meer, maar hun plug-ins zijn zo goed.

VSL is idd erg duur. Wacht altijd op aanbiedingen, maar ze zijn erg goed. Vrij droog, dus je kan er echt veel mee. EWQL kon ik nooit mee bonden. Ik gebruikte ooit Edirol Orchestra. Heel slecht, maar dat werkte.

Ik gebruik niet per se veel kanalen, maar mijn templates hebben ongeveer alle instrumenten readily available. Dan komt Ni erbij, enkele andere instrumenten, Ieder kanaal heeft standaard een channel strip ingeladen en gemapped met hardware controllers. En dan nog de 32 audio kanalen IN (en 8 out voor FX loop).

Duszzz, het zal het zeker trekken. Helemaal met VST3 welke enorm efficient is.

Het is ook wat meer bufferruimte hebben voor toekomst.

Ik zit stiekem ook te flirten met de threadripper en de grafische kaart even te laten zitten. Doe ik mijn gtx 680 erin. Beetje oud, maar meh, kan nog wel 🙃

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

@gitaarwerk Even een offtopic (sorry) vraagje tussendoor:
Maak jij gebruik van een score editor zoals Notion, Sibelius, etc, geconnect aan je DAW? Of schrijf je muziek rechtstreeks in je DAW met piano roll?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online
Ik gebruik direct de piano roll inderdaad :-). ik zou willen dat ik met noten kan schrijven direct. Werk er wel wat meer naar toe, maar heb ik meer kennis voor nodig. Ik hoop binnenkort weer mijn lessen voort te zetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
gitaarwerk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:03:
Multiquoten is wat meh op mobiel dus even zo;

@Djarune tes, klopt. ik was redelijk verbaasd dat deze dus wel beschikbaar dijn. Ik denk dat ze er niet graag naar buiten mee willen komen. Gigabyte heeft dus die kaarten. Ze zijn relatief goedkoop. Ik moet goed het nut overdenken. Ik heb sinds de release nooit thunderbolt gebruikt (en ben deels mac gebruiker).

Renoir apu ken ik niet. Ik merk dat ik nooit upgrade tenzij iets kapot gaat.
Ik heb even gekeken. Het staat zelfs op de gigabyte website! Je moet dan wel een Aorus X570 moederbord nemen. Lijkt mij een betere oplossing dan die Asrock Creator die toch met name voor videobewerking gericht is.

Wat betreft de Renoir. Deze kan met name interessant zijn als tijdelijke overbrugging. Komt binnenkort uit. Die 4700G is in feite een 3700X die iets sneller is met een ingebakken gpu. Bespaart je mooi de videokaart en ja je kan er prima op gamen op niet te hoge settings. In het voorjaar 2021 kan je mooi upgraden naar een Zen3 4900X / 4950X met dedicated gpu. De threadrippers moet je dan wel laten staan

• gitaarwerk
  • Niet online
Nog over nagedacht,...

Ik zit nog erg te twijfelen. Nu met de aankondiging van de RX 3080, en kansen dat de AMD videokaart wat achter blijft, ga ik de keuze maken voor de 3080 als deze uit komt. Enerzijds wilde ik geen just release videokaart kopen ivm hoge prijs, anderzijds heb ik nog steeds profijt van de gtx 780 nu,..misschien toch zijn geld waard.

Mijn grote zorg is dat met de hoeveelheid virtuele instrumenten waarmee ik mee werk nu een probleem kan zijn met een Ryzen 3950X wat issues heeft. Een Intel 10980X is nog steeds het snelste èn heeft support voor mijn Universal audio kaarten. (En heb een shitloads aan gekochte plugins). Echter is, zoveel ontloopt het elkaar niet.

Als de moederborden de upgrade toestaan (amd met zen3 zal wel supported worden geloof ik, maar intel met 11 generatie weet ik niet nog,...en voor de i9 support, kan ik daar een tijdelijke simpele cpu ingooien nu die niet te duur is? De 490 chipset pci4 support is questionable omdat Intel geen procs had met pci4..en na het verleden met rare truken krijg ik ook we beetje nare smaak van ). De optie om AMD Ryzen 5 2600 of Ryzen 3 3300X tijdelijk te nemen is we een idee,... wèl met ASRock Creator, want,..thunderbolt. De Gigabyte kan ook maar wederom is thunderbolt support niet zeker.

Mijn huidige pc gaat nu gewoon te ver achterlopen en wil geen half jaar meer wachten.

Ondertussen heb ik mijn halve studio verkocht en geld vrijgemaakt voor nieuwe computer. Enige wat nu hiervoor belangrijk is is een nieuwe universal audio interface met thunderbolt.

Wat zou nu een goed idee zij,..ik kom er niet uit,..

By the way, @Djarune Check ook eens http://www.scanproaudio.info/tag/dawbench/

[Voor 28% gewijzigd door gitaarwerk op 06-09-2020 11:14]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune

• gitaarwerk
  • Niet online
Djarune schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:13:
Thanks! Ik ga toch voor een x570 board ivm pcie4 lanes. Enige is de vraag of mijn huidige uad-quad kaart de rest kan vertragen. Moet ik even kujken.

• Djarune
gitaarwerk schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:32:
[...]

Thanks! Ik ga toch voor een x570 board ivm pcie4 lanes.
Is 20 PCIe 4.0 lanes niet voldoende dan? De B550 heeft er 20 en de X570 heeft er 40.

• gitaarwerk
  • Niet online
Djarune schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:05:
[...]

Is 20 PCIe 4.0 lanes niet voldoende dan? De B550 heeft er 20 en de X570 heeft er 40.
Hm... dat is zeker voldoende. ik heb wat twijfels over de PCIE4 support. Ik las eerder dat alle PCIe4 alleen officieel ondersteund word met x570 moederborden. :$ Ik ga toch nog even meer verdiepen erin. Weet wel dat Gigabyte issues heeft met x570 platform voor audio, te lezen op gearslutz, maar het is lastig om te zien wat de ondersteuning is nu x-maanden later met nieuwe firmware en drivers. Dat beteft maakt het niet enorm makkelijk.

• gitaarwerk
  • Niet online
Djarune schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:05:
[...]

Nog eens goed gekeken. Ik vond de Vision D eerst erg lelijk, maar de X570 erger :+. Mijn case word gedeeltelijk met donker glas. Dus het oog moet ook wat. Word nog nèt geen kermis-pc. maar een subtiele rgb inside. Ook het gemis van een kleine fan op de x570 chipset is meh... aangezien ik audio wil doen, is het fijn een stille pc te hebben tijdens opnames. Bij gamen is het minder erg.

De vision d lijkt inderdaad genoeg voor wat ik wil met support voor de toekomst.

Voorlopige lijst met componenten zal worden;

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3300X Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte B550 VISION D€ 263,50€ 263,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K32G36C16U4B€ 315,25€ 315,25
1VoedingenSeasonic Prime TX-850€ 245,90€ 245,90
1Solid state drivesSabrent Rocket PCI-e 4.0 zonder heatsink 2TB€ 389,99€ 389,99
1Solid state drivesSabrent Rocket PCI-e 4.0 zonder heatsink 500GB€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.453,63

Daarbij komt later nog een RTX 3080 bij. En als de nieuwe CPUs uitkomen, over een half jaar upgraden. De 3300X is geen power house, maar houd het geheel nu betaalbaar. Er komt namelijk ook nog een Universal Audio X6 bij. Ik heb ook nog gesneden in de SSDs. 500GB voor OS + basis software, komt een 2TB bij voor alle samples, en huidige 265GB pro 840 (oudje) schijf voor alle games voorlopig. Upgrade ik later.

500GB gaat direct op de m2 CPU socket, en de 2TB op de m2 chipset socket.

• Djarune
Waaom zo’n dure voeding? De Seasonic Prime heeft gewoon een Focus ontwerp van binnen met betere caps en langere garantie. Absoluut niet het geld niet waard. Kun je veel beter een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W die erg goed geprijsd is voor de kwaliteit.

De 3300X is leuk voor een budget game build. Neem alsjeblieft een 3700x voor deze workstation.

Wat betreft de SSD’s. Ik ken ze niet. Ik weet niet of ze de prijs waard zijn en zal ze vanavond eens onderzoeken ;)

• gitaarwerk
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:24:
Waaom zo’n dure voeding? De Seasonic Prime heeft gewoon een Focus ontwerp van binnen met betere caps en langere garantie. Absoluut niet het geld niet waard. Kun je veel beter een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W die erg goed geprijsd is voor de kwaliteit.

De 3300X is leuk voor een budget game build. Neem alsjeblieft een 3700x voor deze workstation.

Wat betreft de SSD’s. Ik ken ze niet. Ik weet niet of ze de prijs waard zijn en zal ze vanavond eens onderzoeken ;)
Nou, ik bedacht me omdat we weinig weten van de RTX 3080 nog hoeveel die gaat slurpen, EN een AMD 4000 variant van de 3950X komt natuurlijk (alleen volgend jaar gok ik). Daarbij wil ik dus de 3300X ook echt voor tijdelijk. Het geld moet ergens vandaan komen, en 250,- voor een tijdelijke CPU (half jaar?) vind ik teveel :Y)

Mijn ervaringen met voedingen is dat een minder goede over lange tijd slechte ervaringen geeft. Seasonic nooit slechte ervaringen mee gehad en op laag verbruik moeten ze niet gaan suizen. Ik heb reviews gezien dat ze beide prima zijn. Ik zal kijken naar de focus ook. Heb je een referentie/review hiervan toevallig?

• Djarune
gitaarwerk schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:27:
[...]

Nou, ik bedacht me omdat we weinig weten van de RTX 3080 nog hoeveel die gaat slurpen, EN een AMD 4000 variant van de 3950X komt natuurlijk (alleen volgend jaar gok ik). Daarbij wil ik dus de 3300X ook echt voor tijdelijk. Het geld moet ergens vandaan komen, en 250,- voor een tijdelijke CPU (half jaar?) vind ik teveel :Y)
RTX 3080 is 320W TDP. Laten we zeggen met pieken 370W. Een 750W voeding is echt meer dan genoeg.

Ik had eroverheen gelezen dat je enkel een CPU placeholder nodig hebt. De 3300X is slecht of zelfs niet verkrijgbaar. Kun je beter een 3600 nemen. Ik zou trouwens nooit voor de 4950X gaan. De 3950X is namelijk nu ook de prijs niet waard. Je kunt denk ik beter ooit voor de 4900X gaan.
Mijn ervaringen met voedingen is dat een minder goede over lange tijd slechte ervaringen geeft. Seasonic nooit slechte ervaringen mee gehad en op laag verbruik moeten ze niet gaan suizen. Ik heb reviews gezien dat ze beide prima zijn. Ik zal kijken naar de focus ook. Heb je een referentie/review hiervan toevallig?
Lees hier uitgebreid alles over de Seasonic Prime en Focus voedingen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Seasonic is de laatste jaren niet goed bezig. De Straight Power 11 is trouwens bijna onhoorbaar stil. Wil je premium garantie kun je ook gaan voor de Dark Power 11.

• gitaarwerk
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:21:
[...]

RTX 3080 is 320W TDP. Laten we zeggen met pieken 370W. Een 750W voeding is echt meer dan genoeg.

Ik had eroverheen gelezen dat je enkel een CPU placeholder nodig hebt. De 3300X is slecht of zelfs niet verkrijgbaar. Kun je beter een 3600 nemen. Ik zou trouwens nooit voor de 4950X gaan. De 3950X is namelijk nu ook de prijs niet waard. Je kunt denk ik beter ooit voor de 4900X gaan.
Hm, you're right. Een beetje headroom is prima, Nvidia adviseert zag ik net ook minimaal 750W. In theorie, aangezien de voedingen vrij efficient zijn, zou een extra headroom op de 750 -> 850 geen kwaad kunnen als de meerprijs niet heel hoog is. Maar zoals je zegt, als je 4900X neemt + 3080 kaart, zou 750W ook gewoon goed zijn.
Lees hier uitgebreid alles over de Seasonic Prime en Focus voedingen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Seasonic is de laatste jaren niet goed bezig. De Straight Power 11 is trouwens fluister stil. Wil je premium garantie kun je ook gaan voor de Dark Power 11.
Check, thanks! Jammer dat ze niet zo goed bezig zijn dan, vond het altijd mooi merk. Ik zal inderdaad dan voor de dark power gaan. Er gaat nogal wat aan verbonden zitten. Op voedingen bespaar ik liever niet.

3600...check dus. Ietjes meer maar dat is wel te overkomen.

Thanks voor al je antwoorden. Enige vraag die ik nog heb; is het geheugen OK? ik lees dat snelheden en combinaties nog eens wat uit kan maken. Ik las dat de verwachting qua snelheden niet veel hoger zou zijn met 4000 series en je met 3600MHz uit de voeten kan en een CAS van 16 ook prima is.

• Djarune
gitaarwerk schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:37:
Enige vraag die ik nog heb; is het geheugen OK? ik lees dat snelheden en combinaties nog eens wat uit kan maken. Ik las dat de verwachting qua snelheden niet veel hoger zou zijn met 4000 series en je met 3600MHz uit de voeten kan en een CAS van 16 ook prima is.
Geheugen is voor 64 GB een goede keuze. Crucial is het stabielst met Ryzen en 3600CL16 is zeer makkelijk te overklokken naar hogere waarden.

Wat betreft de SSD's. Je hebt nu 2x PCIe 4.0 x4 op het oog, maar het B550 bord slikt maar 1x PCIe 4.0 x4. De 2e moet een PCIe 3.0 x4 zijn. Ik vind de "Sabrents" best wel duur, maar high-end heeft natuurlijk een prijs.

Voor je audio werkzaamheden wil je een zo snel mogelijke nvme voor een acceptabele prijs. Voor Windows systeem is de snelheid / latency minder van belang. Genoeg reviews op het internet waarin beschreven wordt dat men het niet merkt.

Dus alleen de 2TB Sabrent nemen en als systeemschijf 1 van de volgende:
pricewatch: Kingston A2000 500GB
pricewatch: XPG SX8200 Pro 512GB

1TB is ook een optie. De Kingston A2000 presteert ongeveer net zo goed als de Samsung Evo 970. De XPG SX8200 Pro presteert ongeveer net zo goed als de Samsung Evo Plus 970.

• gitaarwerk
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:04:
[...]
Geheugen is voor 64 GB een goede keuze. Crucial is het stabielst met Ryzen en 3600CL16 is zeer makkelijk te overklokken naar hogere waarden.
Thanks wederom :Y)
Top, ze kregen wel mixed reviews, maar de negativitieit ging vooral om prijs. Welke an sich best OK is lijkt me.
Wat betreft de SSD's. Je hebt nu 2x PCIe 4.0 x4 op het oog, maar het B550 bord slikt maar 1x PCIe 4.0 x4. De 2e moet een PCIe 3.0 x4 zijn. Ik vind de "Sabrents" best wel duur, maar high-end heeft natuurlijk een prijs.
Ah, yes, ik heb over de 3.0 heen gekeken. Denk dat ik het x570 nog in mijn hoofd had. Nu kan ik ook gewoon een PCIe adapter erin zetten eventueel.
Voor je audio werkzaamheden wil je een zo snel mogelijke nvme voor een acceptabele prijs. Voor Windows systeem is de snelheid / latency minder van belang. Genoeg reviews op het internet waarin beschreven wordt dat men het niet merkt.

Dus alleen de 2TB Sabrent nemen en als systeemschijf 1 van de volgende:
pricewatch: Kingston A2000 500GB
pricewatch: XPG SX8200 Pro 512GB

1TB is ook een optie. De Kingston A2000 presteert ongeveer net zo goed als de Samsung Evo 970. De XPG SX8200 Pro presteert ongeveer net zo goed als de Samsung Evo Plus 970.
Ik heb erover getwijfeld, inderdaad systeem met pcie3 is al natuurlijk keihard. Men zegt dat er bijna geen verschil word gemerkt tussen PCIe3.0 en 4.0. de Sabrent is een van de weinige die extreem hoge snelheden haalt. Qua recording ga ik niet meer naar enorme hoeveelheid kanalen, geprobeerd en zit er niet in. Dus qua schrijven zal dit een aparte schijf worden, de nvme zal vooral lezen worden. Wellicht kan ik hierbij dan ook nog wat downgraden.

Ik ga je advies volgen en kies een van de andere (mijn keuze zal vallen op degeen met langste levensduur hoogstwaarschijnlijk).

Qua snelheid zal het verder wel goed komen. Zelfs nu zijn mijn schijven (vrij oud al) nog steeds snel, gelukkig.

Na wat wikken en wegen ga ik wel voor een iets hogere PSU voor headroom. De 750 voelde wat twijfelachtig met hoeveelheid apparaten die ik ook nog heb die de buspower nodig hebben. Wellicht gaat het wat overdreven zijn, maar met 94% efficientie, komt het wel goed.

edit; nog de IOPS gezien, die van Sabrent is wel bijna 2x zo hoog. Met een OS zie ik wel veel IOPS, voor een prijsverschil van =/- 30,-

[Voor 7% gewijzigd door gitaarwerk op 07-09-2020 13:42]

• gitaarwerk
  • Niet online
laatste sanity check, wat aanpassingen gedaan i.v.m. lastiger te krijgen 3600 en prijzen 40,- omhoog zijn geschoten of levertijden niet haalbaar.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 Boxed€ 98,-€ 98,-
1MoederbordenGigabyte B550 VISION D€ 264,50€ 264,50
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA32A€ 30,03€ 30,03

Dus nog een stapje teruggedaan qua proc, maar is dus echt tijdelijk. En ook voor geheugen. Het kan voorkomen dat de Vermeer procs een 4000 of 4400 moeten, maar die zijn momenteel te prijzig. Dus ga even tijdelijk voor deze. 8GB is niets, I know, maar even cheap ass totdat het wat bedaart.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True