Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Counter-fraude - urgent?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:30
Hallo allen!

Technische ondersteuning kan nu wellicht nog het verschil maken of in ieder geval IETS aan bewijsvoering toevoegen.

Zie dit topic naar wat er gebeurd is:

Whatsapp-fraude - wat nu nog?

Er is aangifte e.d., maar nu heeft Mr/Ms oplichter nog steeds contact gezocht met Pa!

Kunnen we nog iets van een link sturen waarbij we IETS van informatie kunnen ontrekken van de oplichter/fraudeur? Een IP adres, bijvoorbeeld.

Voordeel: mijn vader heeft (tijdens het oplicht-proces) te veel info gedeeld, die nu in ons voordeel is - dat mijn pa een tijdje stil is, is geen "alarm". Als we nu dus een "betalingsbevestiging" kunnen sturen die in werkelijkheid een IP adres opslaat ergens, of wat voor informatie dan ook verzameld, we hebben niets te verliezen _/-\o_

Wellicht ten overvloede: binnen de kaders van de wet in Nederland. HELP!

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:54
Ik denk aan een fake link die naar een honeypot website linkt. Op de website kun je ip en meer proberen te achterhalen. Het kan natuurlijk dat Er VPN gebruikt wordt en dan heb je niet veel aan het IP, maar het is een poging waard. Ik weet zo geen kant en klare honeypot website / dienst.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
DoubleTweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:11:
Ik denk aan een fake link die naar een honeypot website linkt. Op de website kun je ip en meer proberen te achterhalen. Het kan natuurlijk dat Er VPN gebruikt wordt en dan heb je niet veel aan het IP, maar het is een poging waard. Ik weet zo geen kant en klare honeypot website / dienst.
Dit had ik ook in gedachte maar kan er zo snel geen vinden. Wellich top een zelf-gehoste site kijken wie er bezoekt.

Vandaar dat ik op de meer technisch-onderlegde tweaker hoopte :)

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19:16
https://ip-trap.appspot.com/

en dan de link met een site zoals tiny.cc verhullen

Dan heb je een IP adres ALS ze niet zo slim zijn om hun IP te verbergen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
President schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:27:
https://ip-trap.appspot.com/

en dan de link met een site zoals tiny.cc verhullen

Dan heb je een IP adres ALS ze niet zo slim zijn om hun IP te verbergen...
Thanks! Die ALS is inderdaad waar natuurlijk, maar goed, wat valt er te verliezen.

Bleh, er moet toch ook wel zoiets bestaan waar ze niet nog effe 10eurie proberen te vangen...?!

Daar kan ik zelf een pagina voor hosten en tracken :+

Denk dat ik dat maar doe.

[Voor 20% gewijzigd door Intelligo op 07-06-2020 16:33]

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Thanks! Die ALS is inderdaad waar natuurlijk, maar goed, wat valt er te verliezen.
Een ander vraag: wat valt er te winnen?

Je zou het IP adres natuurlijk kunnen doorgeven aan de politie. Geen idee of een mobiel IP adres anders werkt dan een thuis (ziggo bijvoorbeeld) adres. Zelf kan je in ieder geval niemand ermee traceren ;)

@ hierboven: o ja, het kost geld. Nou ja, er zijn in ieder geval meer van dat soort websites of tips (zoals eigen website opzetten).

https://blasze.com/ bijvoorbeeld

[Voor 15% gewijzigd door President op 07-06-2020 16:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
President schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:34:
[...]

Je zou het IP adres natuurlijk kunnen doorgeven aan de politie. Geen idee of een mobiel IP adres anders werkt dan een thuis (ziggo bijvoorbeeld) adres. Zelf kan je in ieder geval niemand ermee traceren ;)
Ik zie ook niet helemaal het nut van het IP-adres, het mobiele nummer heb je toch al? Of denk je dat de oplichter de link op een andere computer gaat openen?

[Voor 7% gewijzigd door Djordjo op 07-06-2020 16:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
President schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:34:
[...]

@ hierboven: o ja, het kost geld. Nou ja, er zijn in ieder geval meer van dat soort websites of tips (zoals eigen website opzetten).
Een IP adres. Een nummer heb ik, ja. Maar ik ga er vanuit dat dat een prepaid simmetje is waar geen beltegoed op staat, en die gaat zo de container weer in. Met een beetje mazzel zitten ze dus met Wifi verbonden.

Minder kan ik er iig niet van krijgen, meer wel.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:22

DataGhost

iPL dev

Djordjo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ik zie ook niet helemaal het nut van het IP-adres, het mobiele nummer heb je toch al?
Een anoniem prepaid kaartje koop je voor een paar euro, daarmee kan je WhatsApp activeren ja. Maar de data daarop gaat ook gauw op, en is relatief heel duur. Behoorlijke kans dus dat het gesprek zelf via WiFi of zelfs WhatsApp Web gaat, dus via de vaste verbinding. Vaste verbindingen zijn in de regel niet anoniem. Dus daar ligt een kans. Als de oplichter via VPN zit of een openbaar hotspot ergens heb je er inderdaad niks aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Djordjo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ik zie ook niet helemaal het nut van het IP-adres, het mobiele nummer heb je toch al? Of denk je dat de oplichter de link op een andere computer gaat openen?
Heb jij je telefoon nog nooit met wifi verbonden? :)

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Een IP adres. Een nummer heb ik, ja. Maar ik ga er vanuit dat dat een prepaid simmetje is waar geen beltegoed op staat, en die gaat zo de container weer in. Met een beetje mazzel zitten ze dus met Wifi verbonden.

Minder kan ik er iig niet van krijgen, meer wel.
Tja, het enige wat je echt kan doen is je vader laten appen dat hij nog wel geld heeft, maar dat het via de bank niet lukt. Gelukkig heeft hij nog wel wat cash liggen, maar hij moet vanavond naar de kaartclub. Hij kan het geld anders wel onder de bloempot verstoppen in een plastic tas voor zijn zoon?

En dan zou je een burgerarrest kunnen doen.

Alleen brengt dat allerlei juridische bezwaren (al gaat hij een gesloten tuin in voor geld wat niet voor hem bestemd is, hij wordt wel een soort van gevraagd) en brengt dat ook de nodige risico's mee (je kan zelf worden geslagen, etc)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:05
Je gaat er vanuit dat ze op een smartphone werken. Daar krijg je snel lamme vingers van.

Whatsapp Web biedt je een hoop invalshoeken. Maar dat heet compervredebreuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:15
DataGhost schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Een anoniem prepaid kaartje koop je voor een paar euro, daarmee kan je WhatsApp activeren ja. Maar de data daarop gaat ook gauw op, en is relatief heel duur. Behoorlijke kans dus dat het gesprek zelf via WiFi of zelfs WhatsApp Web gaat, dus via de vaste verbinding. Vaste verbindingen zijn in de regel niet anoniem. Dus daar ligt een kans. Als de oplichter via VPN zit of een openbaar hotspot ergens heb je er inderdaad niks aan.
Anonieme Sim kan toch niet meer in het kader van anti terreur regels?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
President schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:42:
[...]

Tja, het enige wat je echt kan doen is je vader laten appen dat hij nog wel geld heeft, maar dat het via de bank niet lukt. Gelukkig heeft hij nog wel wat cash liggen, maar hij moet vanavond naar de kaartclub. Hij kan het geld anders wel onder de bloempot verstoppen in een plastic tas voor zijn zoon?

En dan zou je een burgerarrest kunnen doen.

Alleen brengt dat allerlei juridische bezwaren (al gaat hij een gesloten tuin in voor geld wat niet voor hem bestemd is, hij wordt wel een soort van gevraagd) en brengt dat ook de nodige risico's mee (je kan zelf worden geslagen, etc)
Dat gaat zowiezo niet gebeuren. Dat eerste deel echter, "staat op een vaste spaarrekening andere bank & duurt een werkdag", heeft hij in zijn onschuldigheid al gedeeld met de oplichter. Dat is namelijk echt waar, anders had hij geloof ik zijn huis nog weggegeven als het praktisch mogelijk was op dat moment.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
Montaner schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:44:
[...]

Belgie niet. NL gelukkig nog wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:22

DataGhost

iPL dev

Montaner schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:44:
[...]

Weet ik niet. Maar dan geef je een tientje aan een bedelaar op straat en die haalt voor vijf euro een simkaart voor je.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
jeroen3 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:43:
Je gaat er vanuit dat ze op een smartphone werken. Daar krijg je snel lamme vingers van.

Whatsapp Web biedt je een hoop invalshoeken. Maar dat heet compervredebreuk.
Ik zou graag een wetsartikel zien dat beschrijft dat het aflezen van het IP adres van een bezoeker computervredebreuk is. Dan begin ik morgen 30000 rechtzaken en ben ik overmorgen stinkend rijk.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:04
Contact opnemen met de poltie, dat de (vermoedelijke) dader weer contact probeert op te nemen (je had toch al aangifte gedaan ?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Heb jij je telefoon nog nooit met wifi verbonden? :)
Als ik een oplichter zou zijn, dan zou ik die telefoon nooit met mijn eigen wifi verbinden. Maar misschien overschat ik de oplichter in kwestie ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Djordjo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Als ik een oplichter zou zijn, dan zou ik die telefoon nooit met mijn eigen wifi verbinden. Maar misschien overschat ik de oplichter in kwestie ;)
Ja, goed punt natuurlijk. Maar wie weet.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
gekkie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:48:
Contact opnemen met de poltie, dat de (vermoedelijke) dader weer contact probeert op te nemen (je had toch al aangifte gedaan ?).
Jep, gedaan, "niet meer op antwoorden".

Er zijn belangrijker dingen voor de politie dan mijn ouwe & zn spaarrekening. Maar das een andere discussie.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:04
Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Jep, gedaan, "niet meer op antwoorden".

Er zijn belangrijker dingen voor de politie dan mijn ouwe & zn spaarrekening. Maar das een andere discussie.
Weinig doortastend dus, op zich niet verrassend maar ook niet bepaald handig, naja het was de poging waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
TOEVOEGING: het contact leeft nog. Pa heeft blijkbaar aangegeven dat overboeken vanaf de spaar op zn vroegst maandag is, ivm weekend en verschillende banken. Dit was dus tijdens de ECHTE fraude al gezegd. We hebben dus nog even tijd. Alle hulp is welkom!

[Voor 19% gewijzigd door Intelligo op 07-06-2020 17:24]

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoop ooit zo'n oplichter te treffen, dan kan ik het proberen.

[Voor 10% gewijzigd door Jimster op 07-06-2020 17:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Jimster schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:25:
***members only***

Ik hoop ooit zo'n oplichter te treffen, dan kan ik het proberen.
Dank dank dank :)
dat is een uitstekende optie. Jij hebt die oplichter niet getroffen maar ik zal je persoonlijk op de hoogte houden van het resultaat :+

Ik zie die optie overigens (nog) niet. Kan je daar over uitwijden?

[Voor 9% gewijzigd door Intelligo op 07-06-2020 17:30]

Woont in Helsinki

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:29:
[...]
Dank dank dank :)
dat is een uitstekende optie. Jij hebt die oplichter niet getroffen maar ik zal je persoonlijk op de hoogte houden van het resultaat :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True