Aardlek schakelt uit bij regen na plaatsing zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 23:01
Half mei hebben we zonnepanelen laten plaatsen op ons dak door een gerenommeerd bedrijf en we waren hier erg tevreden mee totdat afgelopen donderdag in eens de helft van het huis zonder stroom zat. Er bleek een aardlek schakelaar uitgeschakeld te zijn. In eerste instantie de aardlek meteen weer ingeschakeld en daarna een uur of twee (tijdens een drogere periode) geen probleem gehad. Tot het toch weer harder ging regenen, toen weer de aardlek er tot twee maal toe weer uit. Ook vandaag sprong tijdens een wat zwaardere bui de aardlek er weer uit.

We hebben twee aardlek groepen en daarop meerdere zekeringsautomaten waarvan op één groep alleen de inverter (GoodWe GW3600D-NS) is aangesloten. Het betreft een nieuwbouw huis (2016) en we hebben nooit eerder problemen gehad.

Mijn vragen:

Voor dat ik naar de installateur van de PV-installatie wil wijzen ( al is het verband wel erg toevallig), kan ik zelf nog iets doen om andere zaken uit te sluiten dan wel de PV installatie als boosdoener aan te wijzen?

Ik begrijp ook nog niet helemaal of en hoe regen op de panelen de aardlek kan triggeren.

Nog wat extra informatie :
13 Panelen a 325Wp
Inverter op eigen groep
Het lijkt niet per see met de intensiteit van de regen te maken te hebben, al is de aardlek er nu in totaal 4 keer in 3 dagen uitgevlogen altijd bij neerslag.

Beste antwoord (via Ixus74 op 07-06-2020 11:37)

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:29
Een aardlek (en alamat) meet het stroomverschil tussen de fase en nul. Mocht er meer stroom door de fase lopen dan door de nul dan 'lekt' er dus ergens stroom weg. Stroom kan enkel lopen als een circuit gesloten is. Op centrale punten is de nul verbonden met de aarde (trafos, centrale). Via de aarde loopt de stroom terug naar het centrale punt. Bij een lekstroom kan het dus alleen via de aarde lopen, vandaar de naam aardlekschakelaar.
Zonnepanelen zijn (als het goed geïnstalleerd is) aangesloten met een goede aardedraad. Omvormers zijn bijna allemaal transformatorloos en dus ook niet galvanisch gescheiden. De kans op een lekstroom bij de zonnepanelen zelf (helemaal bij vochtig weer) is dan ook redelijk groot. Of door wat vocht in de panelen zelf, bij de connectoren, bij de junction box, enz. Om deze reden wordt er vaak een aardlek geïnstalleerd om een hogere lekstroom van 100 of 300 mA toe te staan. Bij een volgens de norm geïnstalleerde installatie is dit geen probleem (lees= alles is goed geaard). Het heeft natuurlijk geen nut als de zwaardere aardlek is geplaats achter een van 30mA.
In dit geval: een Alamat (=gecombineerde aardlek en 'zekering') plaatsen die direct op je hoofdschakelaar in de groepenkast is aangesloten. De uitgang hiervan gaat rechtstreeks naar je omvormer (via de werkschakelaar die bij je omvormer is geplaatst). Maak niet de fout om er bv een stopcontact bij op te zetten, 100mA is dodelijk danwel zeer pijnlijk.
Succes!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
Zet de installatie uit tijdens de volgende bui en kijk of hij dan weer uit klapt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Montaner schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:14:
Zet de installatie uit tijdens de volgende bui en kijk of hij dan weer uit klapt..
Het is helaas niet zo dat het elke keer gebeurd, ik wil dat wel proberen maar is het voldoende om de werkschakelaar om te zetten of moet ik dan ook de DC schakelaar uit zetten.

Daarnaast omdat het een aardlek probleem is, die schakelaars schakelen de aarde toch niet uit, of is dat geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat lijkt me een installatie in de meterkast zonder nadenken.
Mijn installateur plaatste wel een alamat (aardlek automaat) maar voegde die bij een bestaande aardlek.
Ook hier ging er een aardlek mee bij regen.
Zo'n alamat behoort een eigen aardedraad naar een centraal aardpunt te hebben zodat andere aardlek schakelaars in blijven.
Hij is dus verkeerd aangesloten of wellicht zonder een eigen aardlek automaat.
Bij mijn Sma omvormer wordt een alamat met een grotere lekstroom geadviseerd, maar 30mA blijkt voldoende te zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ixus74
@Speedy-Andre Er was bij de bouw van de woning al een extra groep naar de zolder aangelegd, maar wel op een gedeelde aardlek.
Jij zegt dus dat een PV installatie normaal op een eigen allamat of een eigen aardlek moet worden aangesloten.
In dat geval zal ik contact opnemen met de installateur omdat zij dit hadden moeten herkennen en goed moeten aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Hier hetzelfde probleem, heeft met lekstroom te maken. Mijn omvormer zit tijdelijk nog op een 30mA aardlek maar de 300 zit er al te wachten, tot ik de kabel trek.

In de spec van mijn omvormer staat netjes dat hij een hogere waarde nodig heeft.

Overigens wel verstandig een pv set altijd een eigen aardlek te geven.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:02
Aardlek gaat eruit na installatie zonnepanelen

Zoals anderen al zeggen, een eigen aardlek (van 100 mA) voor de zonnepanelen-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 10:13

charrel

Cortisol4life..

Volgens mij is een aardlek niet verplicht omdat de omvormer het regelt.
https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
Was hier ook met regen 9 jaar geleden nadat ik 4 extra panelen op de schuur heb gelegd. Volgens mij zit het nu zonder aardlek aangesloten dit deed de elektricien toen op aanraden van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:43
charrel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:30:
Volgens mij is een aardlek niet verplicht omdat de omvormer het regelt.
https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
Was hier ook met regen 9 jaar geleden nadat ik 4 extra panelen op de schuur heb gelegd. Volgens mij zit het nu zonder aardlek aangesloten dit deed de elektricien toen op aanraden van de leverancier.
Hoop dat jouw elektricien dan ook nog zelf heeft nagedacht over het volgende ;) (uit jouw bron)
Op grond van het voorgaande moet worden gekeken of een aardlekschakelaar al dan niet moet worden toegepast. Hierin speelt de voorgeschreven uitschakeltijd van tabel 41.1 uit de NEN 1010 een belangrijke rol. De uitschakeltijd is afhankelijk van de totale circuitimpedantie die kan worden gemeten met een testinstrument.
Helemaal belangrijk als het om een schuur gaat waar wellicht een grondkabel naartoe ligt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:19
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:21:
Zo'n alamat behoort een eigen aardedraad naar een centraal aardpunt te hebben zodat andere aardlek schakelaars in blijven.
Huh? Een alamat (en ook een aardlekschakelaar) heeft helemaal geen aarddraad.
Ik denk dat je bedoelt: een alamat moet niet achter een aardlekschakelaar worden aangesloten maar parallel aan de bestaande aardlekschakelaars, dus direct achter de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Out.of.Control schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Huh? Een alamat (en ook een aardlekschakelaar) heeft helemaal geen aarddraad.
Ik denk dat je bedoelt: een alamat moet niet achter een aardlekschakelaar worden aangesloten maar parallel aan de bestaande aardlekschakelaars, dus direct achter de hoofdschakelaar.
Volgens mij zeg ik dat, ik bedoel dat elke aardlek (automaat) zijn aarde draad naar de hoofd aarde heeft.
Bij mij zat de PV alamat bij een bestaande aardlek schakelaar geschroefd ipv op de hoofd aarde en voeding.
De TS heeft het over een bestaande groep die voor PV is, zonder eigen aardlek blijkbaar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Ixus74 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:26:
@Speedy-Andre Er was bij de bouw van de woning al een extra groep naar de zolder aangelegd, maar wel op een gedeelde aardlek.
Jij zegt dus dat een PV installatie normaal op een eigen allamat of een eigen aardlek moet worden aangesloten.
In dat geval zal ik contact opnemen met de installateur omdat zij dit hadden moeten herkennen en goed moeten aansluiten.
Het moet niet, maar het is wel zo handig. Juist om dit soort ellende te voorkomen. Groepen met een verhoogd risico op aardlekfouten wil je niet op een aardlek waar bijv. je koelkast ook op zit. Niet omdat het gevaarlijk is, maar gewoon omdat het heel vervelend is.

Verder lees ik hier verschillende mensen die voor de zonnepanelen een zwaardere aardlek kiezen. Ik weet niet in hoeverre dit überhaupt nog mag volgens NEN1010, maar weet dat die 30mA niet voor niets gekozen is. Alles hoger dan 30mA kan dodelijk zijn! Als het niet hoeft zou ik zéker niet zomaar naar hogere waardes grijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 06-06-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Als je zeker wil weten dat de omvormer de boosdoener is: de groep voorzien van een aparte alamat. Dan zit in elk geval de rest van je huis niet in het donker.
Maar nog beter is om eerst te kijken of er geen kabels of stekkerverbindingen in het water liggen?

[ Voor 13% gewijzigd door m_rick op 06-06-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Bedankt voor bovenstaande antwoorden, ik ga maandag de installateur bellen en vragen het op te lossen. Ik begrijp dat het toevoegen van een extra aardlek schakelaar en hierop alleen de PV groep aan te sluiten, waarschijnlijk de oplossing is (en dat het in ieder geval minder ergernis oplevert als die groep er inderdaad uit vliegt).

Ik had al niet zo'n heel goed gevoel bij de installatie ploeg die de inverter op de bestaande installatie had aangesloten... bij de ingebruikname demonstratie ging het al mis, de fase bleek niet aangesloten te zijn in werkschakelaar, waardoor de inverter meteen een foutmelding gaf.

[ Voor 30% gewijzigd door Ixus74 op 06-06-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik had toevallig een mc4 in een plas liggen, de alamat deed wat ie moest doen en de rest bleef aan.
Als de TS een schuin dak heeft dan ligt het misschien anders of er zit een kabel bekneld (isolatie beschadigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Volgens mij zeg ik dat, ik bedoel dat elke aardlek (automaat) zijn aarde draad naar de hoofd aarde heeft.
Bij mij zat de PV alamat bij een bestaande aardlek schakelaar geschroefd ipv op de hoofd aarde en voeding.
De TS heeft het over een bestaande groep die voor PV is, zonder eigen aardlek blijkbaar.
Alamat’s hebben geen aarde aansluiting.

Aannemelijk is dat het verkeerde type aardlekschakelaar is toegepast of pv omvormer heeft geen 6mA verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:09:
Ik had toevallig een mc4 in een plas liggen, de alamat deed wat ie moest doen en de rest bleef aan.
Als de TS een schuin dak heeft dan ligt het misschien anders of er zit een kabel bekneld (isolatie beschadigd).
Heb inderdaad een schuin dak, maar als het echt een structureel probleem is zou je verwachten dat je de aardlek niet meteen weer kan inschakelen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ixus74 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Heb inderdaad een schuin dak, maar als het echt een structureel probleem is zou je verwachten dat je de aardlek niet meteen weer kan inschakelen toch?
Met vocht is het lastig te bepalen, als een omvormer opstart kan hij kort een lekstroom hebben.
Je hebt nu blijkbaar in totaal meer lekstroom dan voorheen en met name bij nat weer heb je meer kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:23:
[...]

Met vocht is het lastig te bepalen, als een omvormer opstart kan hij kort een lekstroom hebben.
Het probleem doet zich niet bij het opstarten voor, alleen als het systeem in werking is en het regent.
Je hebt nu blijkbaar in totaal meer lekstroom dan voorheen en met name bij nat weer heb je meer kans.
Dat lijkt mij een plausibel antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:19
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Nogmaals: een alamat of aardlekschakelaar heeft geen draad naar aarde. Onder en boven sluit je fase en nul aan, verder niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 08:23
Regendruppels nemen een beetje lading mee en geven dat af aan het aluminium frame waar de zonnepanelen op liggen. Dit veroorzaakt enkele milianperes aan lekstroom. Einde van de wereld niet naar als er veel andere gebruikers op dezelfde 30ma aardlek zitten heb je vaak al een basis lekstroom van enkele miliamperes per groep. Combineer dit op een snelle aardlekschakelaar en het is bingo en bij regen klapt de aardlek.

Voor groepen met niet geïsoleerde eindgebruiker apparatuur is 30ma aardlekschakelaar verplicht in NL. Een omvormer is geïsoleerd en de aardlek mag daarmee zwaarder en of trager zijn. Tot 2500 watt gebruik ik 30ma alamat , er boven standaard 100ma. Heb 1* een 300 ma b karakteristiek alamat gebruikt omdat klant deze nog had liggen. Als er iets mis is klapt ook deze er uit.

In ons oude huisje zat de helft van het huis op een 500ma Siemens aardlek van 1978. Ging perfect en klapte nog wel eens als keukenapparaten kapot gingen. Heb nooit optaters gehad.

TLDR Gebruik voor zonnegroep losse 100mA Alamat

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
Voor een omvormer is een aardlek niet verplicht als de omvormer aan bepaalde eisen voldoet.

Maar als de aardlek er enkel bij regen uit schiet dan is er denk ik echt iets spanningsvoerends waar vocht bij kan. Met een megger of isolatieweerstandsmeter is dit snel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TLDR https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=46

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2020 09:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Een aardlek (en alamat) meet het stroomverschil tussen de fase en nul. Mocht er meer stroom door de fase lopen dan door de nul dan 'lekt' er dus ergens stroom weg. Stroom kan enkel lopen als een circuit gesloten is. Op centrale punten is de nul verbonden met de aarde (trafos, centrale). Via de aarde loopt de stroom terug naar het centrale punt. Bij een lekstroom kan het dus alleen via de aarde lopen, vandaar de naam aardlekschakelaar.
Zonnepanelen zijn (als het goed geïnstalleerd is) aangesloten met een goede aardedraad. Omvormers zijn bijna allemaal transformatorloos en dus ook niet galvanisch gescheiden. De kans op een lekstroom bij de zonnepanelen zelf (helemaal bij vochtig weer) is dan ook redelijk groot. Of door wat vocht in de panelen zelf, bij de connectoren, bij de junction box, enz. Om deze reden wordt er vaak een aardlek geïnstalleerd om een hogere lekstroom van 100 of 300 mA toe te staan. Bij een volgens de norm geïnstalleerde installatie is dit geen probleem (lees= alles is goed geaard). Het heeft natuurlijk geen nut als de zwaardere aardlek is geplaats achter een van 30mA.
In dit geval: een Alamat (=gecombineerde aardlek en 'zekering') plaatsen die direct op je hoofdschakelaar in de groepenkast is aangesloten. De uitgang hiervan gaat rechtstreeks naar je omvormer (via de werkschakelaar die bij je omvormer is geplaatst). Maak niet de fout om er bv een stopcontact bij op te zetten, 100mA is dodelijk danwel zeer pijnlijk.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
niekvanprooijen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:55
Succes!
Dank je voor het uitgebreide antwoord, het feit dat een omvormer meestal niet galvanisch gescheiden is, was nieuw voor mij. Nu snap ik ook dat de lekstromen vanuit de panelen direct invloed hebben op aardlekschakelaar. Was dit wel galvanisch gescheiden wat eigenlijk mijn impliciete aanname was, dan had ik andere oorzaken moeten toetsen. Het is mij nu duidelijk dat de groep voor de PV een eigen aardlekschakelaar nodig heeft, danwel dat de automaat vervangen moet worden door Alamat.
Ik ga dit echter in principe niet zelf doen, ik laat dit de installateur van de panelen doen. Ze zouden een complete installatie doen en hebben mijns inziens hier een steekje laten vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het was laat gisteren, bij mij werd de nieuwe PV groep alamat als 4e groep bij een bestaande ALS geschroefd.
Dit had op de centrale 230V en 0V rail moeten zijn en dat heb ik zelf hersteld.
De genoemde aardedraad is die van de PV groep, niet een draad op de alamat zelf wat idd niet kan :z
Die draad kon maar op 1 plek komen en daar zit ie ook.
Het idee van de installateur was dus goed, maar de uitvoering niet :+

De installateur van TS keek wellicht naar de kosten en tijd, dan is een bestaande groep gebruiken logisch.
Nu pakt het verkeerd uit, bij mij was dat pas toen er een omvormer zonder trafo kwam.
Mijn eerste Diehl omvormer had wel een trafo en gaf dus geen lekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Dit is toch een kwestie RTFM:
The integrated leakage current detection device of the inverter can detect external leakage current in real time.When the
detected leakage current exceeds the limit value, inverter will quickly disconnect with the grid, If the leakage current
protection device is installed externally, the action current should be 300mA or higher.
De formulering is overigens wel precies wat je kan verwachten bij China meuk. Leuk bijvoorbeeld dat limit value hier niet even expliciet wordt benoemd. Mag je verder zelf afleiden en aannemen dat het veilig zal zijn :Y)

Mijn SMA TL model heb ik na een vergelijkbare ervaring (eerst geprobeerd achter de bestaande 30mA aardlek) zonder extra aardlek aangesloten. Kwestie van vertrouwen op de interne aardlekdetectie. Staat allemaal keurig in de installatiehandleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 07-06-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:57:
Mijn SMA TL model heb ik na een vergelijkbare ervaring zonder extra aardlek aangesloten. Kwestie van vertrouwen op de interne aardlekdetectie. Staat allemaal keurig in de installatiehandleiding.
Dus als een externe ALS wél afschakelt, maar de "interne Chinese meuk" níet, dan vertrouw je op de Chinese meuk? :o Interessante gedachtengang.

Tenzij het een externe 30 mA ALS betrof, dan heb ik niets gezegd natuurlijk.
(y)
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Was nog bezig met de edit.
Too slow :P

[ Voor 28% gewijzigd door Osiris op 07-06-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Osiris schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:00:
[...]

Tenzij het een externe 30 mA ALS betrof, dan heb ik niets gezegd natuurlijk.
Uiteraard. Was nog bezig met de edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Toch heb ik al jaren omvormers achter een eigen automaat plus aardlek schakelaar van 30mA en gaat er nooit uit. Wel eens een insulation error op de omvormer.

En alles hangt of heeft er gehangen, 2 verschillende sma, 3 verschillende stecagrid, kostals, Q3 energy, growatt, fronius ig.
Over 3 verschillende aardlekschakelaars (abb) maar nooit 1 er uit dus vind het vreemd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Rol-Co schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:16:
Toch heb ik al jaren omvormers achter een eigen automaat plus aardlek schakelaar van 30mA en gaat er nooit uit. Wel eens een insulation error op de omvormer.

En alles hangt of heeft er gehangen, 2 verschillende sma, 3 verschillende stecagrid, kostals, Q3 energy, growatt, fronius ig.
Over 3 verschillende aardlekschakelaars (abb) maar nooit 1 er uit dus vind het vreemd.
Zijn je panelen dan wel goed geaard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Ixus74 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Dank je voor het uitgebreide antwoord, het feit dat een omvormer meestal niet galvanisch gescheiden is, was nieuw voor mij. Nu snap ik ook dat de lekstromen vanuit de panelen direct invloed hebben op aardlekschakelaar. Was dit wel galvanisch gescheiden wat eigenlijk mijn impliciete aanname was, dan had ik andere oorzaken moeten toetsen. Het is mij nu duidelijk dat de groep voor de PV een eigen aardlekschakelaar nodig heeft, danwel dat de automaat vervangen moet worden door Alamat.
Ik ga dit echter in principe niet zelf doen, ik laat dit de installateur van de panelen doen. Ze zouden een complete installatie doen en hebben mijns inziens hier een steekje laten vallen.
Graag gedaan. Let wel, vervangen van automaat door Alamat helpt niet, want voor je automaat zit nu een aardlek van 30mA. De voeding van je nieuwe Alamat moet rechtstreeks van je hoofdschakelaar of fase/nul rail komen.

Over het verschil Alamat, ALS en interne detectie van je omvormer: de beveiliging is een combi van stroom en snelheid.
Wikipedia: Electrical injury
De omvormer zal het detecteren en afschakelen, maar is dat voor of nadat je overleden bent?
Doe mij maar een goede Alamat of ALS waarvan de specs bekend zijn...

[ Voor 17% gewijzigd door niekvanprooijen op 07-06-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

niekvanprooijen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:26:
[...]

Zijn je panelen dan wel goed geaard?
Daar zou een verschil in kunnen zitten inderdaad, dat zijn ze niet omdat dit pas van de laatste jaren is.
Maar ook toen hoorde je deze verhalen van aardlekschakelaars aanspreken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Vandaag is de installateur langs geweest en heeft de zekeringsautomaat vervangen door een alamat en deze rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten.
Ik ga er van uit dat het probleem nu verholpen.
Nu wachten op de volgende regenbui, al mag die nog wel even wegblijven wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ixus74 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:48:
Vandaag is de installateur langs geweest en heeft de zekeringsautomaat vervangen door een alamat en deze rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten.
Ik ga er van uit dat het probleem nu verholpen.
Nu wachten op de volgende regenbui, al mag die nog wel even wegblijven wat mij betreft.
Een 300mA alamat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Nope, gewoon 30mA... als het weer/nog fout gaat laat ik ze gewoon weer komen.
Het voordeel nu is dat de rest van mijn huis gewoon stroom blijft houden, al is het nadeel dat het dan minder snel zal opvallen dat de PV er uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Vlak voor een regenbui laatst de tuinslang erop gezet om de vele poep eraf te spoelen, gezien de regen de kalkaanslag problemen toch wel weg zou spoelen.

Klik aardlek uit. Zou je nog kunnen proberen bij wijze van test.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Gieliovd520 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:27:
Vlak voor een regenbui laatst de tuinslang erop gezet om de vele poep eraf te spoelen, gezien de regen de kalkaanslag problemen toch wel weg zou spoelen.

Zou kunnen, maar ze liggen wel erg hoog voor een tuinslang, dan zal ik al op de uitbouw moeten gaan staan en die is niet zo breed....ik laat de natuur haar werk wel even doen denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rukapul schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:57:
Dit is toch een kwestie RTFM:

[...]

De formulering is overigens wel precies wat je kan verwachten bij China meuk. Leuk bijvoorbeeld dat limit value hier niet even expliciet wordt benoemd. Mag je verder zelf afleiden en aannemen dat het veilig zal zijn :Y)

Mijn SMA TL model heb ik na een vergelijkbare ervaring (eerst geprobeerd achter de bestaande 30mA aardlek) zonder extra aardlek aangesloten. Kwestie van vertrouwen op de interne aardlekdetectie. Staat allemaal keurig in de installatiehandleiding.
Eerst ook je aardpen doorgemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Ixus74 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Nope, gewoon 30mA... als het weer/nog fout gaat laat ik ze gewoon weer komen.
Het voordeel nu is dat de rest van mijn huis gewoon stroom blijft houden, al is het nadeel dat het dan minder snel zal opvallen dat de PV er uit ligt.
Wel suf dat de installateur zich weer niet heeft gehouden aan de installatiehandleiding, maar weer maar gewoon wat heeft gedaan.
Gieliovd520 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:27:

Het hoeft niet met regen zelf / water te maken te hebben. Ik heb het al waargenomen met aankomende onweer.
kabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:54:
[...]

Eerst ook je aardpen doorgemeten?
Ik wacht nog op het eerste bedrijf dat daar eens een fatsoenlijk consumentenaanbod voor ontwikkelt, maar kan zijn dat Sint Juttemis vroeg valt.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rukapul schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:55:
[...]

Ik wacht nog op het eerste bedrijf dat daar eens een fatsoenlijk consumentenaanbod voor ontwikkelt, maar kan zijn dat Sint Juttemis vroeg valt.
Aardingstesters zijn gewoon vrij te koop hoor. Anders een willekeurige E-installateur vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Wel suf dat de installateur zich weer niet heeft gehouden aan de installatiehandleiding, maar weer maar gewoon wat heeft gedaan.
De installateur stuurde gewoon een monteur, deze was al tien keer beter op de hoogte dan het ingehuurde team dat de panelen heeft gelegd. De panelen liggen overigens netjes, daar geen klachten over, maar het installatie gedeelte was op zijn zachtst gezegd slordig.
Deze monteur gaf ook meteen aan dat de zekeringsautomaat vervangen moest worden door een Alamat. Ik heb hem nog gezegd dat er in de handleiding van de inverter staat dat er een 25A zekering met een 300mA aardlekschakelaar wordt aanbevolen. Maar daar luisterde hij niet echt naar (waarschijnlijk schort het aan mijn overtuigingskracht). Wel heeft hij de panelen doorgemeten in overleg met iemand aan de telefoon omdat hij niet wist wat of hoe hij meten moest. Zijn conclusie was dat er met de DC installatie niets mis was.
Voor de kenners er zit nu een C16, 30mA Alamat in. Ik heb nog even gegoogled op de C16, dit heeft blijkbaar te maken met de uitschakelstroom bij overbelasting en kortsluiting, die hoger is dan bij de B versie. Ik weet niet of die C het zelfde effect heeft als de 25A zekering die door GoodWe wordt voorgeschreven.
We zullen wel zien hoe het dit weekend gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind een C versie best overdreven met een omvormer die 3000W levert, maar goed.
Mijn Sma is 4000W en heeft een B versie 30mA die ik november 2017 correct heb aangesloten.
Hij is er niet meer uitgeklapt sindsdien :)
Wel goed dat er een meting is gedaan, dat is een plusje voor de installateur maar helaas achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
[...]

Euh, dat lijkt me een beetje te kort door de bocht hoor. Die installateur kan niet zomaar een zekeringsautomaat vervangen door een zwaardere. Weet hij veel wat voor bekabeling jij daar achter hebt hangen? Als er ergens gewone 2,5mm² installatiedraad zit en hij zekert dat op 25A af, dan hangt hij als er wat mis gaat. Evenals wanneer er toch ergens een stopcontact op die groep zit en hij er een 300mA aardlek voor zet.

Als ik installateur was zou ik zoiets alléén doen als ik zelf eerst de volledige bekabeling vervangen had.
Ixus74 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:18:
[...]

Voor de kenners er zit nu een C16, 30mA Alamat in. Ik heb nog even gegoogled op de C16, dit heeft blijkbaar te maken met de uitschakelstroom bij overbelasting en kortsluiting, die hoger is dan bij de B versie. Ik weet niet of die C het zelfde effect heeft als de 25A zekering die door GoodWe wordt voorgeschreven.
We zullen wel zien hoe het dit weekend gaat.
Nee, dat is niet het zelfde. Een C16 kan iets hoger overbelast worden dan een B16 voordat 'ie magnetisch afschakelt. Maar dat zal voor een solar inverter geen zak uitmaken. Zeker niet eentje van maar 3000 watt. Dat was ook helemaal het probleem niet, want je aardlek schakelde af, niet de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
mcDavid schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Euh, dat lijkt me een beetje te kort door de bocht hoor. Die installateur kan niet zomaar een zekeringsautomaat vervangen door een zwaardere. Weet hij veel wat voor bekabeling jij daar achter hebt hangen? Als er ergens gewone 2,5mm² installatiedraad zit en hij zekert dat op 25A af, dan hangt hij als er wat mis gaat. Evenals wanneer er toch ergens een stopcontact op die groep zit en hij er een 300mA aardlek voor zet.

Als ik installateur was zou ik zoiets alléén doen als ik zelf eerst de volledige bekabeling vervangen had.
Dan heeft hij het zeker goed gedaan, want de bedrading was 2,5mm² en die is niet vervangen.
Nee, dat is niet het zelfde. Een C16 kan iets hoger overbelast worden dan een B16 voordat 'ie magnetisch afschakelt. Maar dat zal voor een solar inverter geen zak uitmaken. Zeker niet eentje van maar 3000 watt. Dat was ook helemaal het probleem niet, want je aardlek schakelde af, niet de automaat.
Dank je, zoiets begreep ik al, al is de inverter wel 3600 watt, maar dat maakt ook niet zo veel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orville58
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-01-2023
In een zonnestroomsysteem is de omvormer de plaats waar de spanning uit uw zonnepanelen naar uw groepenkast stroomt. Veel moderne omvormers zijn transformatorloze modellen, die u herkent aan het label ‘TL’. Het zijn compacte, stille en de meest efficiënte omvormers die daarmee veel voordelen bieden, maar soms ook kunnen leiden tot capacitieve lekstromen.

Zonder op technische details in te gaan, is dat een stroom die door de aardlekschakelaar gezien kan worden als lekstroom en daardoor de beveiliging activeert, zonder dat er eigenlijk een reden toe is. Dit fenomeen doet zich vooral voor wanneer het buiten vochtig is. Op het moment dat de aardlekschakelaar de stroom afsluit, leveren uw zonnepanelen ook geen stroom meer.

Veel fabrikanten geven aan een ingebouwde aardlekbeveiliging in de omvormer te hebben. Deze beveiligt echter niet de totale stroomketen. Daarom dient deze, (indien een aardlekbeveiliging voor foutbescherming moet worden toegepast) aan het begin van de stroomketen te worden geplaatst.
Pagina: 1