Aardlek gaat eruit na installatie zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:21
Sinds begin april hebben wij 12 zonnepanelen, Longi LR6-60BP-300M, met omvormer, Goodwe GW3600D-NS, laten plaatsen.
In de week ervoor heb ik zelf de gehele meterkast vernieuwd. Tevens is onze aansluiting verzwaard van 1x35A naar 3x 25A.
De zonnepanelen zitten in 1 string aangesloten op de omvormer. De instalateur heeft een extra meterkast geplaatst bij de omvormer waar een B16 automaat voor de zonnepanelen inzit en WCD met automaat voor de droogtrommel.
De meterkast is aangesloten op de bedrading van de oude droogtrommel WCD. Deze zit weer in de meterkast op een B16 automaat aangesloten welke weer achter een aardlek zit.

Nu hebben we in de afgelopen maand gemerkt dat de aardlek er ongeveer 8-10x eruit is gegaan rond 8u in de ochtend. Na het installeren van de meterkast zijn er geen nieuwe noemenswaardige apparaten aangeschaft/geinstalleerd buiten de zonnepanelen om.

In de user manual van de omvormer kom ik de volgende gegevens tegen:
- Recommended circuit breaker 25A
- Where an external RCD is required in addition to the built in RCMU, type A can be used, type B or type A must be used to avoid tripping

Ik heb de installateur al een email gestuurd met de vraag wat hun ervaring hier in is.

Is er iemand met de dezelfde ervaring met de omvormer? Er zijn enkele posts over het aanspreken van de aardlek na installatie van zonnepanelen maar dit zijn andere omvormers. Hier word wel gesproken over de juiste aansluitingen en onderdelen, automaat en aardlek.

Heeft de installateur de installatie wel juist gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het mooiste is altijd de omvormer met een eigen aardlek te monteren, er zijn omvormers die bij de start de aardlek laten trippen als er nog meer groepen bij zitten.
Je kan vragen een extra aardlek te monteren alleen voor de automaat van onderverdeler en dus scheiden van de rest.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 31-05 22:32
De ervaring leert me dat een 30ma aardlek voor een goodwe DNS serie afdoende is MITS er geen andere gebruikers zijn aangesloten op dezelfde aardlek.

Haal dus voor 2 a 3 tientjes een aardlekautomaat gewoon 30ma voor de zonnepanelen en monteer deze zo dat deze direct op de brug zit, buiten de hoofdaardlek van het huis om. Waarschijnlijk heb je enkele apparaten op deze groep met 1 a 2 ma lekstroom continue. Niets aan het handje normaal, maar bij een 'natte ochtend' kan een goodwe omvormer tussen de 15 en 25 ma lekstroom maken bij het inschakelen. een 30ma blijft er normaalgesproken gewoon in, maar als het halve huis meedraait op dezelfde aardlek is dat meestal wat er aan de hand is. 100ma aardlekautomaat kan ook, maar het principe blijft hetzelfde, zorg ervoor dat er geen andere gebruikers op dezelfde aardlek automaat zit.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Lardman schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:32:
De ervaring leert me dat een 30ma aardlek voor een goodwe DNS serie afdoende is MITS er geen andere gebruikers zijn aangesloten op dezelfde aardlek.

Haal dus voor 2 a 3 tientjes een aardlekautomaat gewoon 30ma voor de zonnepanelen en monteer deze zo dat deze direct op de brug zit, buiten de hoofdaardlek van het huis om. Waarschijnlijk heb je enkele apparaten op deze groep met 1 a 2 ma lekstroom continue. Niets aan het handje normaal, maar bij een 'natte ochtend' kan een goodwe omvormer tussen de 15 en 25 ma lekstroom maken bij het inschakelen. een 30ma blijft er normaalgesproken gewoon in, maar als het halve huis meedraait op dezelfde aardlek is dat meestal wat er aan de hand is. 100ma aardlekautomaat kan ook, maar het principe blijft hetzelfde, zorg ervoor dat er geen andere gebruikers op dezelfde aardlek automaat zit.
Dit klinkt heel logisch inderdaad. Ons idee was ook dat de aardlek eruit gaat bij 'nattig' weer…
Gelukkig heb ik nog ruimte om 1 extra aardlek te plaatsen en ga dit ook voorstellen bij de installateur.

Zou het een probleem zijn om de droogtrommel erbij te houden? Dit ivm hoe de bedrading nu loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Even serieus, een erkende elektrotechnisch installateur??

Huidige (ongewenste situatie);
- meterkast - aardlekschakelaar - automaat B16 - zolder - groepenkast - B16 zonnepanelen - wcd droger.....

Gewenste situatie:
- meterkast - B25 installatieautomaat - 3xVD 4mm² - zolder - groepenkast - B16 zonnepanelen en B16 droger, (droger mag achter een aardlekschakelaar)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 31-05 22:32
@Michieas Je kunt de droogtrommel laten zoals deze nu is, dat is geen probleem.

@keur0000 4mm kwadraat is mooi maar niet persé noodzakelijk, zolang de omvormer de volts binnen de perken weet te houden en je binnen 20 meter van je meterkast zit.
De b25 is zwaar overkill voor de installatieautomaat. 16 is precies goed, voor wie ruim wil zitten pak een 20, vooral omdat je achter een 3x25 hoofdzekering zit.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Lardman schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:59:
@Michieas Je kunt de droogtrommel laten zoals deze nu is, dat is geen probleem.

@keur0000 4mm kwadraat is mooi maar niet persé noodzakelijk, zolang de omvormer de volts binnen de perken weet te houden en je binnen 20 meter van je meterkast zit.
De b25 is zwaar overkill voor de installatieautomaat. 16 is precies goed, voor wie ruim wil zitten pak een 20, vooral omdat je achter een 3x25 hoofdzekering zit.
;) In de user manual van de omvormer kom ik de volgende gegevens tegen:

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

keur0000 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:01:
[...]

;) In de user manual van de omvormer kom ik de volgende gegevens tegen:
De omvormer levert nooit meer dan 3650WAC dus een 16A met 2,5 mm2 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier staan wat 100 mA aardlekautomaten eventueel (enkel voor de omvormer)
https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=46

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2019 12:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Je was beter af geweest als er nieuw installatiedraad was getrokken vanaf de meterkast. Ik zou dat alsnog proberen te doen. De rest van de wijzingen kunnen dan zonder al teveel geknutsel gemaakt worden.

Bij mijn SMA ging de aardlek er ook een of twee keer uit bij bepaald weer (onweer in de lucht). Ik heb de SMA vervolgens zonder aardlek aangesloten aangezien er een ingebouwde aardlek in mijn omvormer zit (de handleiding schrijft geen of een 100mA voor).

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 06-05-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:54

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het kan altijd gekker, bij mij werd een aparte groep voor de omvormer met een alamat op een groep met aardlek aangesloten, met de oude Diehl (trafo) ging dat goed maar de SMA (TL) tripte de aardlek en niet de alamat :+
Toen zelf maar de alamat op de aardrail aangesloten en nergens last meer van gehad.
Idd triggerde hij bij vochtig weer, daardoor was de SMA (groep) direct verdacht toen het de 1e keer gebeurde.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-05-2019 12:35 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:04:
[...]

De omvormer levert nooit meer dan 3650WAC dus een 16A met 2,5 mm2 is prima.
Gelukkig zijn er voorschriften hier in Nederland: De NEN1010 ;) en die is heel duidelijk in dit soort situaties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

keur0000 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:38:
[...]

Gelukkig zijn er voorschriften hier in Nederland: De NEN1010 ;) en die is heel duidelijk in dit soort situaties :)
NEN is een norm en geen verplichting ;)
Maar een aanbevolen aansluit waarde is geen vaste, ik zou een 3600W omvormertje nooit op een 25A zetten hoor, mijn 4200 zit zelfs op een 16A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 16:48

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

klopt het dat ik in je verhaal een load balancer mis? misschien is dat je probleem?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:57:
[...]

NEN is een norm en geen verplichting ;)
Ware het niet dat de NEN1010 aangehaald wordt in het bouwbesluit en daarmee dus gewoon aan moet worden voldaan... _O-
Maar een aanbevolen aansluit waarde is geen vaste, ik zou een 3600W omvormertje nooit op een 25A zetten hoor, mijn 4200 zit zelfs op een 16A automaat.
Ik zou nooit een apparaat accepteren welke een voldoende hoge lekstroom genereerd die de ALS doet uitschakelen.

Maar iedereen heeft het over 16A afzekeren. Spreken we over overstroom of lekstroom. Bij inschakelen lijkt mij overstroom niet echt van toepassing...

Edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Delakhan schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:12:
[...]

Ware het niet dat de NEN1010 aangehaald wordt in het bouwbesluit en daarmee dus gewoon aan moet worden voldaan... _O-
Ik heb geen problemen met bouwbesluit, jij?
Ik zou nooit een apparaat accepteren welke een voldoende hoge lekstroom genereerd die de ALS doet uitschakelen.
Wie heeft het over de ALS ? Ts zijn ALS gaat er uit en waarschijnlijk vanwege de andere huis groepen waar hij bij op zit, helemaal niet gek, zeker niet als het bijv een 3 fase ALS is met dus 4 groepen.
Maar iedereen heeft het over 16A afzekeren. Spreken we over overstroom of lekstroom. Bij inschakelen lijkt mij overstroomd niet echt van toepassing...
Ts heeft het over lekstroom, Keur0000 begon over 25A overstroom afzekeren, ik denk niet dat de NEN er problemen mee heeft als hij 16A afgezekerd is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Een 3600watt omvormer kan gewoon op een 16a automaat, wat er ook anders aangeraden wordt.
En als we de NEN1010 er bij gaan halen, achter een 25a hoofdzekering "mag" je ivm selectiviteit maar 16a afzekeren.
https://www.zonnefabriek....t-en-waar-dient-het-voor/

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Rol-Co schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:20:
[...]

Ik heb geen problemen met bouwbesluit, jij?
Zolang iedere elektrotechnische installatie aan de toen geldende NEN normen voldoen niet.
Wie heeft het over de ALS ? Ts zijn ALS gaat er uit en waarschijnlijk vanwege de andere huis groepen waar hij bij op zit, helemaal niet gek, zeker niet als het bijv een 3 fase ALS is met dus 4 groepen.
Meten is weten. TS geeft wel aan dat dat als laatste veranderd is in de installatie. Daar zou ik ook beginnen met zoeken...
Ts heeft het over lekstroom, Keur0000 begon over 25A overstroom afzekeren, ik denk niet dat de NEN er problemen mee heeft als hij 16A afgezekerd is. ;)
NEN weet ik zo niet te zeggen... maar ik heb er zo snel iig geen problemen mee. Anders wordt het zo'n vulfactor, leidinglengte, gelijktijdigheidsfactor 2de onderverdeler , selectiviteits verhaal wat waarschijnlijk toch allemaal wel klopt en de zaak vertroebeld.

Eindgroep voor 3600W omvormer nominaal 16A B afgezekerd in een huisinstallatie vind ik niet zo spannend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jorn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:52:
Een 3600watt omvormer kan gewoon op een 16a automaat, wat er ook anders aangeraden wordt.
En als we de NEN1010 er bij gaan halen, achter een 25a hoofdzekering "mag" je ivm selectiviteit maar 16a afzekeren.
https://www.zonnefabriek....t-en-waar-dient-het-voor/
We dwalen af :) maar houd er rekening mee dat dit geen verbruiker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Ik heb het nu even in de gaten gehouden en concludeer toch dat de aardlek eruit gaat vanwege vochtig weer icm zonnepanelen welke een te hoge lekstroom genereerd.
Nu zit het als volgt aangesloten:
Hoofdschakelaar
Aardlek (4 groepen in gebruik)
Automaat 16A (wasmachine)
Aardlekautomaat 16A (GW95107)

De installateur heeft de wasmachine WCD doorgelust naar een onderstation.
Deze komt uit op de Aardlekautomaat (onderzijde aangesloten)
Bovenzijde aardlekautomaat gaat naar een DIN-rail WCD voor de wasmachine.
Tevens zit er op de onderzijde een automaat 16A voor de omvormer.

Nu wil ik de omvormer achter een eigen aardlek zetten. Alleen weet ik nu niet wat de juiste oplossing is. Ik dacht het volgende:
Hoofdschakelaar
Rechtstreeks voeding naar onderstation (dus de automaat in de meterkast ertussenuit)
Bovenzijde aardlekautomaat aansluiten
Onderzijde naar WCD
Onderzijde naar bovenzijde automaat.
Onderzijde automaat naar omvormer.

Kan/mag/moet het op deze manier?
Morgen op vakantie dus wil het graag vandaag oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Nee de voedings kabel van uit de meterkast naar de onderverdeler moet gezekert blijven met 16A, in de onderverdeler zou de tweede a.l.s. kunnen vervallen en daar voor in de plaats een gewone B16 laten plaatsen, twee aardlekschakelaars in 1 voedingslijn is nergens voor nodig.
Wat ik nog niet begrijp is hoe de droger nu zit doorgelust cq is aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 21:37
Beter haal je de groep in de meterkast achter de aardlekschakelaar weg, je creëert dan een zogeheten distributie groep.
Een distributie groep hoef je niet te beveiligen middels een aardlekschakelaar.
Deze distributie groep blijft gewoon een b16 automaat.
In de PV-verdeler sluit je de voeding aan op de hoofdschakelaar, van daaruit ga je naar de aardlekschakelaar of alamay voor de wasmachine, vanaf de hoofdschakelaar ga je dan ook eenmaal naar de aardlekautomaat voor de pv.
Dit mag een 100/300mA zijn indien je omvormer vast is aangesloten.
Je kunt ook een Hager high immunity Haco gebruiken, deze zijn 30mA maar trippen niet door een PV-omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Slecht advies om zomaar te doen. Hoe garandeer jij de afschakeltijden dan bij een aardfout? Zeker als er teruglevering is?
Ik zou op zijn minst een 100mA plaatsen in de groepenkast, dus dat wordt een B16A 100mA aardlekautomaat. In de PV verdeler zet je een B16 installatieautomaat voor de omvormer en een B16A 30mA aardlekschakelaar voor de droger.

Bedenk als je in die buis boort dat je 30A+ voor je donder krijgt zonder aardlekbeveiliging mits de zon schijnt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:30
Michieas schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:53:
Ik heb het nu even in de gaten gehouden en concludeer toch dat de aardlek eruit gaat vanwege vochtig weer icm zonnepanelen welke een te hoge lekstroom genereerd.
Dan is er toch gewoon iets mis? Kun je wel grotere zekeringen gaan kopen, maar volgens mij moet je eerst vinden wat er fout is. Aardlekschakelaars liegen over het algemeen niet.
Als de RCD tript bij mooi weer, oke, dan heb je gewoon een verkeerde type automaat of een slechte omvormer.
Maar dat hij juist tript bij vochtig weer geeft toch een goede indicatie dat er ergens vocht komt waar het niet mag komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
jeroen3 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:12:
[...]

Dan is er toch gewoon iets mis? Kun je wel grotere zekeringen gaan kopen, maar volgens mij moet je eerst vinden wat er fout is. Aardlekschakelaars liegen over het algemeen niet.
Als de RCD tript bij mooi weer, oke, dan heb je gewoon een verkeerde type automaat of een slechte omvormer.
Maar dat hij juist tript bij vochtig weer geeft toch een goede indicatie dat er ergens vocht komt waar het niet mag komen.
Leuk artikel over capacitieve lekstroom. Hierin wordt eea verduidelijkt.

https://kwx.eu/nieuws/mee...romen-en-pv-installaties/

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Pagina: 1