Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw-artikel tip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06:30
Dit is geen "Geachte redactie" om een fout aan te wijzen, maar meer een suggestie.

Onlangs heb ik binnen de familie te maken gehad met Whatsapp-fraude. Ik was er goed van op de hoogte, en had altijd de gedachte "wie overkomt dat nou, dan verdien je het bijna!"

Whatsapp-fraude - wat nu nog?

Mijn eigen vader dus. Na het starten van een topic lijken er meer Tweakers met dit bijltje gehakt te hebben, en ook niet alle informatie die ik had is correct. "ze onderzoeken je facebook! Ze weten alles al! Heel erg persoonlijk, net echt!' aka, als je geen facebook hebt, overkomt het je niet. Niet waar dus, nu ik een kopie van de daadwerkelijke chat heb. De slachtoffers kunnen compleet blanco zijn, ze leveren alle informatie in het gesprek aan.

Zou de redactie hier wat tijd in wilen steken. Een gedegen waarschuwings, maar ook nieuwsartikel, zodat alle Tweakers op de hoogte zijn, en daarmee hopelijk ook ouders informeren. Voorkomen is immers beter dan genezen, en in dit geval is het een kostbare aangelegenheid.

Ik heb voor dat artikel in ieder geval mijn kant van het verhaal te bieden, maar ook (als gewenst) vrij zeker de kant van mijn vader, hoe hij het ervaren heeft, zijn gedachten, een kopie van het echte gesprek dat gevoerd is, etc. Want als er iets is dat hij graag doet, is het helpen, en schaamte kent hij niet echt, zeker niet hierover.

Woont in Helsinki

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 00:27
@Evanescent duidelijk niet want het gaat niet om een of ander artikeltje van een andere site met wat nieuws, maar om informatief duidelijk uitgelegd 'in-depth' artikel met 1de en 2de rangs ervaring van @Intelligo. Tenminste dat lijkt mij de opzet te zijn hier, daar kan hij geen linkje voor dumpen bij de redactie toch?

• Intelligo
Niet echt denk ik... Het vraagt direct naar een URL van een bestaand artikel. Iig toch gedaan met een link naar mijn topic. Thanks voor de tip!

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Hier zijn toch al vaker nieuwsartikelen over geweest?

nieuws: Fraude via WhatsApp en sms neemt aanzienlijk toe
nieuws: Schade fraude betalingsverkeer neemt toe door phishing via sms en Wha...
nieuws: Slachtoffers WhatsApp-fraude kunnen aangifte voortaan via politiewebs...

Om er een paar te noemen?

Ook in de landelijke media is de laatste maanden best wel wat tijd aan dit fenomeen gespendeerd. Heb het zowel in kranten als op TV en radio meerdere malen langs zien/horen komen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:26
@wildhagen TS bedoelt natuurlijk een redactieartikel met alle ins en outs:

Hoe werkt het? Wat zijn de meest gebruikte smoezen? Wie zit er achter? Wie is de doelgroep? Hoe kan je jezelf het beste beschermen? Wat doen banken/politie? etc

Ik vind het een prima idee TS!

[Voor 60% gewijzigd door CyberMania op 07-06-2020 07:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Lijkt me ook een erg goed idee. Ik heb mijn moeder al gewaarschuwd nav je vorige topic iig maar hoe meer aandacht hoe beter!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
wildhagen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 06:41:
Hier zijn toch al vaker nieuwsartikelen over geweest?

nieuws: Fraude via WhatsApp en sms neemt aanzienlijk toe
nieuws: Schade fraude betalingsverkeer neemt toe door phishing via sms en Wha...
nieuws: Slachtoffers WhatsApp-fraude kunnen aangifte voortaan via politiewebs...

Om er een paar te noemen?

Ook in de landelijke media is de laatste maanden best wel wat tijd aan dit fenomeen gespendeerd. Heb het zowel in kranten als op TV en radio meerdere malen langs zien/horen komen...
Dat klopt, er is veel nieuws-aandacht voor, maar ik heb nog niets voorbij zien komen dat echt specifiek uitlegd hoe het gebeurd, wat de trucs zijn, wat de gevolgen zijn.

Het zijn allemaal meer technische artikelen en hoe-vaak-gebeurd-het-dit-jaar-counters.

Was ik zo'n artikel met uitleg en waarschuwing op de frontpagina tegen gekomen had ik wellicht gedacht - toch even mijn ouders waarschuwen. Voorkomen is een stuk beter dan genezen en het gevoel dat het de ver van je bed show danwel dat overkomt mij nooooit is groot merk ik hier ook wel. En dat dacht ik eerst ook.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ondanks de vervelende ervaringen van @Intelligo , maar dit is toch geen nieuws?

Er wordt al zo lang voor gewaarschuwd.
En diverse malen komt deze wazzapp bs langs bij programma's als Tros Opgelicht, e.d.

https://www.fraudehelpdes...-bericht-van-een-bekende/

En hier wordt uitgelegd hoe en wat:
https://opgelicht.avrotro...plichting-via-whatsapp/#/
al in 2015 (!) werd het voor het eerst genoemd! Kortom, deze gedocumenteerde ellende is al ruim 5 jaar bekend.

Dat mensen niet willen/kunnen luisteren c.q. notie nemen van de trieste werkelijkheid in de cybercrimi wereld; tja.... Hoe vaak moet je dat herhalen? :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:12:

En diverse malen komt deze wazzapp bs langs bij programma's als Tros Opgelicht, e.d.

al in 2015 (!) wordt het voor het eerst genoemd! Kortom, deze gedocumenteerde ellende is al ruim 5 jaar bekend.

Dat mensen niet willen/kunnen luisteren c.q. notie nemen van de trieste werkelijkheid in de cybercrimi wereld; tja.... Hoe vaak moet je dat herhalen? :|
Ok, laat ik het van de andere kant belichten IK weet dat ook al jaren. Hoe vaak heb jij het er met je familie over gehad?

En hoe erg zit een nieuwsartikel jou in de weg. Stoort het je? Heb je er problemen mee, en waarom dan?
Als het dan een aantal andere mensen WEL aanzet om even pa, ma, tante, oom, aan te schrijven/bellen/spreken om ze hierop te wijzen, welke schade heb jij daaraan ondervonden?

Het probleem is niet enkel de oplichting, maar ook de oogkleppen. Ik kom regelmatig op techsites, nieuws, whatnot. Mijn pa zit slappe series te kijken & met talen aan te rommelen op apps. Hij ziet dit dus niet.

Hoeveel topics en waarschuwingen zijn er inmiddels over internet-oplichting, en dat gebeurd al zoveel meer jaren. Marktplaats hangt nog steeds aan elkaar van de oplichters, Tweakers heeft er ook zeer regelmatig topics over, dus om het zo makkelijk af te doen met "ach dat is al in het nieuws" is gewoon struisvogelgedrag.

[Voor 10% gewijzigd door Intelligo op 07-06-2020 16:19]

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:23
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:12:

al in 2015 (!) werd het voor het eerst genoemd! Kortom, deze gedocumenteerde ellende is al ruim 5 jaar bekend.

Hoe vaak je het moet herhalen? Zo lang het relevant is en mensen er baat bij hebben als je het herhaalt.

Iets hoeft niet gloedjenieuw nieuws te zijn om toegevoegde waarde te hebben. En het hoeft natuurlijk ook niet per se een nieuwspost te zijn, het kan bijvoorbeeld ook een 'special'-achtig artikel zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 07-06-2020 16:21]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Intelligo Ja, dit soort dingen, en vele andere malafide intenties van (cyber)criminelen, gaan bij ons al jaren over tafel. En rond in de familie.

Die oogkleppen? Wellicht heb je gelijk. Maar ik noemde juist media (dus NIET tweakers) die 'targetten' op het gewone publiek. En zelfs dan.... dan wil men niet luisteren of doet het af als oninteressant.
En daar is dus geen kruid tegen gewassen.

Ik heb geen problemen met het zoveelste nieuwsbericht er over. Vind het alleen verspilde moeite.
Beetje a la Mosterd-na-de-maaltijd, Verdronken-kalf, en dat soort dingen. ;)

DE oorzaak moet aangepakt worden! De mogelijkheden van de verdienmodellen die er achter zitten, zouden getackled moeten worden. Niet reactief, maar pro-actief.

M.a.w. zijn er slimme techneuten (tweakers?) die een h/w en/of s/w barrière kunnen bedenken en die uitrollen c.q. ter beschikking stellen aan mensen die 'gevaar' lopen?

En ja, ik vind dat mensen ook zelf mogen nadenken. En als ze dat niet meer kunnen, door wat voor een oorzaak dan ook, dan zullen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.
Toegegeven; da's niet makkelijk, maar beter dan dweilen-met-de-kraan-open. :X

[Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2020 16:29]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:24:

Ik heb geen problemen met het zoveelste nieuwsbericht er over. Vind het alleen verspilde moeite.
Zijn alle 17 miljoen Nederlanders en 11 miljoen Belgen inmiddels al slachtoffer geweest van dit soort fraude? Zo niet, dan is het volgens mij nog geen mosterd na de maaltijd, en zijn nog niet alle kalven verdronken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
@Intelligo Ja, dit soort dingen, en vele andere malafide intenties van (cyber)criminelen, gaan bij ons al jaren over tafel. En rond in de familie.

Die oogkleppen? Wellicht heb je gelijk. Maar ik noemde juist media (dus NIET tweakers) die 'targetten' op het gewone publiek. En zelfs dan.... dan wil men niet luisteren of doet het af als oninteressant.
En daar is dus geen kruid tegen gewassen.

DE oorzaak moet aangepakt worden! De mogelijkheden van het verdienmodel wat er achter zit, zou getackled moeten worden. Niet reactief, maar pro-actief.

En ja, ik vind dat mensen ook zelf mogen nadenken. En als ze dat niet meer kunnen, door wat voor een oorzaak dan ook, dan zullen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.
Toegegeven; da's niet makkelijk, maar beter dan dweilen-met-de-kraan-open. :X
Ben je dan zo blind voor de betekenis van pro- en reactief?

Nieuwsartikel -> Tweakers lezen het, spreken pa/ma aan -> oplichting voorkomen.

Wat is daar reactief aan? Mijn pa is het al kwijt, aan mij is het echt niet besteed. En daar kom je dan weer met je makkelijk opmerking. Mensen kunnen niet meer nadenken als dit gebeurd blijkbaar. Dom? Ja. Maar mijn pa woont in een fijne wereld, waar het helpen van zijn zoons belangrijker is dan denken over oplichting.

En daar kom je dan terecht bij het echte proactieve. De oorzaak aanpakken! De oorzaak is "mensen die niet kunnen nadenken" (tip: dat zijn totaal normale mensen). Die mensen zijn dus al ingelicht in dit geval, en er valt niets te halen. En zodra er niets te halen is, houdt het vanzelf op.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is.
Maar er zijn al diverse nieuwsartikelen gepubliceerd hierover; ook hier op tweakers!
Lees dit topic maar eens terug. Zoals b.v. @wildhagen al aangaf.

En ook de media die de 'gewone' man/vrouw aanspreekt, rapporteert er al vijf jaar over.

Heb jij die ooit gelezen/gezien en vervolgens je familie ingelicht?
Ik wel!

Het is net als in de reële wereld: als er iemand aan de voordeur aanbelt met een l*l/zielig/bs verhaal, dan behoor je jezelf af te vragen; is dit valide? Proberen ze me een oor aan te naaien?

Dat was 5, 10, 15, 20, 50, etc. jaar geleden niet anders. En dat geldt anno nu nog steeds. Of het nou al dan niet virtueel plaatsvindt of in de analoge wereld.
Triest? Jazeker; maar zo zit deze (ver)rotte wereld in elkaar. Ik zou willen dat het anders was, maar helaas. :-(

Ook onze (vaak verguisde) overheid doet z'n best:
https://www.rijksoverheid...gen-internetcriminaliteit

Misschien moet er wel een poster in ieder bushokje hangen?
Of een reclame aan gewijd worden? Oh, wacht eens ff; dat is al diverse malen gebeurd. :X

Blijkbaar helpt dat niet genoeg. Iemand nog betere en/of effectievere ideeën?

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2020 16:42]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:40:
Maar er zijn al diverse nieuwsartikelen gepubliceerd hierover; ook hier op tweakers!

En ook de media die de 'gewone' man/vrouw aanspreekt, rapporteert er al vijf jaar over.

Ik wel!

Het is net als in de reële wereld: als er iemand aan de voordeur aanbelt met een l*l/zielig/bs verhaal, dan behoor je jezelf af te vragen; is dit valide? Proberen ze me een oor aan te naaien?

Dat was 5, 10, 15, 20, 50, etc. jaar geleden niet anders. En dat geldt anno nu nog steeds. Of het nou al dan niet virtueel plaatsvindt of in de analoge wereld.
Triest? Jazeker; maar zo zit deze (ver)rotte wereld in elkaar. Ik zou willen dat het anders was, maar helaas. :-(

Of een reclame aan gewijd worden? Oh, wacht eens ff; dat is al diverse malen gebeurd. :X
Ok. Dus als ik jou goed begrijp, kan het programma Radar, Opgelicht, fraudehelpdesk.nl allemaal wel opdoeken. Waarom heeft tweakers er, na het eerste nieuwsbericht, uberhaupt nog een 2e aan besteed? Is toch allemaal al aan bod gekomen.

Je bereikt nou eenmaal niet iedereen in 1x. Oogkleppen af, en door.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:40:

Ik wel!

Blijkbaar helpt dat niet genoeg. Iemand nog betere en/of effectievere ideeën?
Het is inmiddels wel duidelijk dat jij de wereld hebt opgegeven, maar dat betekent niet dat ieder ander dat ook maar moet doen ;)

Wat wil je verder bereiken met je posts? Dat er maar geen aandacht meer aan dit soort fraude besteed wordt? Het is een terugkerend probleem, waar je dus ook terugkerend aandacht aan moet besteden om het niet uit de hand te laten lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Ok. Dus als ik jou goed begrijp, kan het programma Radar, Opgelicht, fraudehelpdesk.nl allemaal wel opdoeken.
Nee; nu draai je het om! ;)

De genoemde media besteden er al jaren aandacht aan. En regelmatig herhalen ze het en/of tonen het in een nieuwe vorm. En dan nog... schijnen (?) te weinig mensen er notie van te nemen.
Bovendien is al die info keurig terug te zoeken.

Vandaar dat ik me afvroeg; hoe kan het nog beter/efficiënter?
Iedere week die melding verplicht herhalen, bovenaan allerlei websites, kranten, tijdschriften, nieuwsuitzendingen, reclameblokken?
Moeten 'ouderen' gezamelijk naar dit soort programma's kijken? Zodat ze niet kunnen zeggen; ik wist het niet... Om maar eens wat te noemen...

Verplichte cursus 'digitale weerbaarheid'? O.i.d.

imho is dat net zoiets als met allerlei ongezonde leefgewoontes; we weten het allemaal drommels goed dat het niet gezond is (fastfood, drugs, alcohol, zout, vet, tabak en alles met 'te' er voor). Maar toch kunnen we het niet (na)laten. |:(
Ook met veel van dat soort dingen schijnt menigeen oostindisch doof te zijn.

Weet jij hoe het beter kan? Ik ben benieuwd... (ik vooralsnog niet)

[Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2020 16:55]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:48:
[...]

Nee; nu draai je het om! ;)

De genoemde media besteden er al jaren aandacht aan. En regelmatig herhalen ze het en/of tonen het in een nieuwe vorm. En dan nog... schijnen (?) te weinig mensen er notie van te nemen.
Bovendien is al die info keurig terug te zoeken.

Vandaar dat ik me afvroeg; hoe kan het nog beter/efficiënter?
Iedere week die melding verplicht herhalen, bovenaan allerlei websites, kranten, tijdschriften, nieuwsuitzendingen, reclameblokken?
Moeten 'ouderen' gezamelijk naar dit soort programma's kijken? Zodat ze niet kunnen zeggen; ik wist het niet... Om maar eens wat te noemen...

Verplichte cursus 'digitale weerbaarheid'? O.i.d.

imho is dat net zoiets als met allerlei ongezonde leefgewoontes; we weten het allemaal drommels goed dat het niet gezond is (fastfood, drugs, alcohol, zout, vet, tabak en alles met 'te' er voor). Maar toch kunnen we het niet (na)laten. |:(
Ook met veel van dat soort dingen schijnt menigeen oostindisch doof te zijn.

Weet jij hoe het beter kan? Ik ben benieuwd... (ik vooralsnog niet)
Hier sla je de spijker op z'n kop:

"Bovendien is al die info keurig terug te zoeken."

Ga er voor het gemak eens van uit, dat de doelwitten voor dergelijke oplichting, niet op zoek zijn naar die informatie.

Verplichte cursus digitale weerbaarheid gaat wat ver. Een makkelijk en iig eens aangedragen optie daarentegen, lijkt me wel wat. Mijn vriendin krijgt bijvoorbeeld vaak zat een gratis baarmoederhalskanker-onderzoek van de overheid. De volksgezondheid is (begrijpelijk) belangrijken dan de bankrekening-gezondheid. Maar je snapt m'n insteek.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 310408

@Intelligo
Als jij precies weet hoe het werkt, welke groepen er achter zitten, welke trucs er op dit moment gebruikt word, wat er tegen te doen is, hoe de reactie van de politie is etc etc, dan zou ik als ik jou was een mogelijk artikel inderdaad niet lezen.

Je zou het wellicht wel kunnen schrijven! Zouden veel mensen erg blij mee zijn. Ik zou het zeker lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04-06 16:10

pino85

Im just a Bird in the Sky

Mijn stem heb je, ook in mijn omgeving kwam het voor, en dat zijn mensen die echt bij de tijd zijn. Het zegt helemaal niets, de technieken om zo te kunnen frauderen en op te lichten worden beter en technischer /geraffineerder en voor heel veel mensen tot een punt dat het nog moeilijk te zien is . Dus dat is relevant, en nee niet alleen ouderen raken de dupe van oplichting en frauderen.

Ik riep altijd ach overkomt mij of mijn ongeving nooit, nou ik weet nu wel beter.
Het verbaasd me eerder dat er nog geen diepgaand artikel over is, of heb ik deze gemist dan mea culpa.
Ik zie vooral nieuws artikelen.

Zeker in deze tijd is het relevant en Tweakers word door zo veel mensen gelezen dat dit veel zou kunnen bijdragen.

En dat eeuwige verwijs naar andere websites, daar gaat het niet over. Interesseert het je niet dat mag, dan lees je het artikel toch niet.
Want voor elk artikel elk bericht kan je naar 10000 sites door verwijzen, dus geen sterk argument.

[Voor 24% gewijzigd door pino85 op 07-06-2020 18:48]

Liefhebber van Tweakers en Hardwarejunkies.info

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
pino85 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:15:
Mijn stem heb je, ook in mijn omgeving kwam het voor, en dat zijn mensen die echt bij de tijd zijn. Het zegt helemaal niets, de technieken om zo te kunnen frauderen en op te lichten worden beter en technischer en voor heel veel mensen tot een punt dat het nog moeilijk te zien is . Dus dat is relevant.

Ik riep altijd ach overkomt me nooit, nou ik weet nu wel beter.
Het verbaasd me eerder dat er nog geen diepgaand artikel over is, of heb ik deze gemist dan mea culpa.
Ik zie vooral nieuws artikelen.

Zeker in deze tijd is het relevant en Tweakers word door zo veel mensen gelezen dat dit veel zou kunnen bijdragen.

En dat eeuwige verwijs naar andere websites, daar gaat het niet over. Interesseert het je niet dat mag, dan lees je het artikel toch niet.
Want voor elk artikel elk bericht kan je naar 10000 sites door verwijzen, dus geen sterk argument.
Thanks, goed te lezen dat er meer support voor is. Ik ben waarschijnlijk geen goede "reporter" maar mijn steun kan Tweakers iig wel op rekenen. (en die van mn pa)

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22:29
foutje

[Voor 96% gewijzigd door mugen4u1987 op 07-06-2020 18:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04-06 16:10

pino85

Im just a Bird in the Sky

Beetje ondoordachte kortzichtig opmerking.@mugen4u1987

Hoop maar dat er in jou kring nooit iemand de dupe raakt, of ga je dan ook roepen.. tja. Dat is wel dom van je. Of meer van dat soort dood doeners als 'common' sense?

[Voor 70% gewijzigd door pino85 op 07-06-2020 18:48]

Liefhebber van Tweakers en Hardwarejunkies.info

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 12:44
Is het wel een goed idee om iets aan te kaarten wat al langer bestaat, maar waar je nu mee wordt geconfronteerd? Doorgaans hebben tweakers daar geen hoge pet van op

nieuws: Gameontwikkelaars zeggen actie te nemen tegen racisme in games
nieuws: Epic Games stelt nieuw seizoen van Fortnite uit wegens antiracismepro...

Of je vindt WhatApp fraude erg en dan had je daar al jaren geleden mee moeten komen of je houdt je mond er helemaal over. Ik zou niet willen dat tweakers.net door haar eigen gebruikers een hypocriet bedrijf wordt genoemd, omdat een minderheid van de users meer aandacht wil voor WhatApp fraude.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
mugen4u1987 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:42:
Ik zie nog steeds het nut niet in van dit topic. Mensen weten van whatsapp fraude af en menig mens weet hoe die nep van echt kan onderscheiden. Mensen op leeftijd trappen hier meestal in omdat ze erg goed gelovig zijn, maar iemand zoals jij en ik horen hier gewoon niet in te trappen. Beetje comon sense gebruiken.
Ik zie het nut van reacties zoals die van jou en @ehtweak nog steeds niet in. Wat is er op tegen om wat extra aandacht hieraan te besteden? 'Common sense' is een buzzword term die je overal en nergens kunt gebruiken, maar die geen hout snijdt.
Droefsnoet schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:43:
Is het wel een goed idee om iets aan te kaarten wat al langer bestaat, maar waar je nu mee wordt geconfronteerd? Doorgaans hebben tweakers daar geen hoge pet van op

nieuws: Epic Games stelt nieuw seizoen van Fortnite uit wegens antiracismepro...

Of je vindt WhatApp fraude erg en dan had je daar al jaren geleden mee moeten komen of je houdt je mond er helemaal over. Ik zou niet willen dat tweakers.net door haar eigen gebruikers een hypocriet bedrijf wordt genoemd, omdat een minderheid van de users meer aandacht wil voor WhatApp fraude.
Wablief :? Waar heb jij het nou weer over?

[Voor 44% gewijzigd door Hahn op 07-06-2020 18:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
mugen4u1987 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:42:
Ik zie nog steeds het nut niet in van dit topic. Mensen weten van whatsapp fraude af en menig mens weet hoe die nep van echt kan onderscheiden. Mensen op leeftijd trappen hier meestal in omdat ze erg goed gelovig zijn, maar iemand zoals jij en ik horen hier gewoon niet in te trappen. Beetje comon sense gebruiken.
Zo. Goed opgemerkt zeg.

Ik had echt gedacht dat het niveau ook hier wat hoger lag.

Het gaat me er dus NIET om dat ik denk dat de mensen die hier komen het niet weten.

Ik zou graag willen bereiken dat ze het met FAMILIE BESPREKEN.

Je denkt alleen dat het de seniele mongolide afdeling van de mensheid treft totdat je het van dichtbij ziet. Mijn pa is echt een doorsnee 60er.

Ik neem het je niet kwalijk, maar waarom zo'n verzet tegen een nieuwsartikeltje?

Bel je pa/ma en vertel het ze. Dan ben ik blij.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo

Aaah, ja! Om even in je voorbeeld door te lullen, omdat racisme vroeger de norm was, moeten we het er nu ook nooit over hebben 8)7 Blanke en Gekleurde restaurants/gelegenheden maar weer mode maken dan.

Ik geloof dat ik hier verder geen woorden meer aan vuil wil maken. Je doet je naam iig wel eer aan.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22:29
Intelligo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:46:
[...]

Zo. Goed opgemerkt zeg.

Ik had echt gedacht dat het niveau ook hier wat hoger lag.

Het gaat me er dus NIET om dat ik denk dat de mensen die hier komen het niet weten.

Ik zou graag willen bereiken dat ze het met FAMILIE BESPREKEN.

Je denkt alleen dat het de seniele mongolide afdeling van de mensheid treft totdat je het van dichtbij ziet. Mijn pa is echt een doorsnee 60er.

Ik neem het je niet kwalijk, maar waarom zo'n verzet tegen een nieuwsartikeltje?

Bel je pa/ma en vertel het ze. Dan ben ik blij.
Maar de gemiddelde Tweaker hier is als het goed is al slim genoeg om dit soort fraude met familie EN vrienden te bespreken (dat heb ik wel regelmatig gedaan). Ook is dit nieuws al jaren bekend.

Ik waarschuw mijn familie en vrienden ook dat bij wantrouw je moet videobellen, er is geen enkele reden waarom je dat niet zou willen om de echtheid aan te tonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
mugen4u1987 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Maar de gemiddelde Tweaker hier is als het goed is al slim genoeg om dit soort fraude met familie EN vrienden te bespreken (dat heb ik wel regelmatig gedaan). Ook is dit nieuws al jaren bekend.

Ik waarschuw mijn familie en vrienden ook dat bij wantrouw je moet videobellen, er is geen enkele reden waarom je dat niet zou willen om de echtheid aan te tonen.
Ik hoop dat dat zo is maar ben bang van niet. Tweakers is heel erg mainstream geworden, en dat is in dit geval goed.

Voor jou betekend het 1 nieuwsartikeltje niet openen omdat het je niet boeit. Voor een ander kan het helpen.

Vind je het erg als ik voor die 2e optie kies?

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
mugen4u1987 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Maar de gemiddelde Tweaker hier is als het goed is al slim genoeg om dit soort fraude met familie EN vrienden te bespreken (dat heb ik wel regelmatig gedaan).
Gemiddelde Tweakers bestaan niet. En het ding met gemiddelden is dat 50% onder het gemiddelde zit.
Ook is dit nieuws al jaren bekend.
En nog steeds relevant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 12:44
Hahn schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Wablief :? Waar heb jij het nou weer over?
Doorgaans trekken tweakers het niet als er aandacht wordt besteed aan een minderheid waar ze niet zelf bij horen. Dus ik weet niet of er veel empathie zal zijn voor WhatsApp slachtoffers en een uitgebreid artikel daarover, dat wellicht wordt gezien als handig meeliften op een gebeurtenis dat nu ineens veel in het nieuws komt en er 100 zure reacties komen als "dat overkomt mij niet" en "opgelicht worden is een keuze".

Het maakt mij verder niet uit of er wel of niet een artikel wordt geschreven, ik heb naar aanleiding van @Intelligo zijn topic mijn ouders ook nog even gesproken, dus hoe meer voorlichting des te beter. Maar helaas is niet iedereen zo ruimdenkend als ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Droefsnoet schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:58:
[...]

Doorgaans trekken tweakers het niet als er aandacht wordt besteed aan een minderheid waar ze niet zelf bij horen. Dus ik weet niet of er veel empathie zal zijn voor WhatsApp slachtoffers en een uitgebreid artikel daarover, dat wellicht wordt gezien als handig meeliften op een gebeurtenis dat nu ineens veel in het nieuws komt en er 100 zure reacties komen als "dat overkomt mij niet" en "opgelicht worden is een keuze".

Het maakt mij verder niet uit of er wel of niet een artikel wordt geschreven, ik heb naar aanleiding van @Intelligo zijn topic mijn ouders ook nog even gesproken, dus hoe meer voorlichting des te beter. Maar helaas is niet iedereen zo ruimdenkend als ik.
Wat je dus hebt gedaan is precies wat ik wil. Je ouders aanschrijven. Dat je er voor de rest zo vijandig instaat is nog steeds gek.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +3Henk 'm!

Anoniem: 310408

Of je vindt WhatApp fraude erg en dan had je daar al jaren geleden mee moeten komen of je houdt je mond er helemaal over.
Wat een bijzonder onvriendelijke opmerking. Zeg je dat ook op die toon tegen Tweakers als je ze wel over schrijven? Heb je dat aan ze laten weten toen ze het er een paar weken terug over hadden?

De reacties op dit topic zijn bijzonder giftig. Ik kan slechts raden dat er mensen zijn die er op welke manier mee te maken hebben gehad en er niet meer over willen denken. Waarom anders zo vervelend reageren?

Hoe moeilijk is het om een mogelijk Tweakers artikel gewoon NIET te lezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16-06 16:04

Halfkakkende

Vandring

Ik hebt het topic van TS ook gelezen en lees ook vaak over dit soort oplichting. Vanuit mijn baan weet ik veel, maar een (allesomvattende?) editorial (of hoe dat hier dan ook mag heten) zou ik wel op prijs stellen en wel om twee redenen:
  1. Aandacht voor dit probleem, naast hoe Kassa en welk ander programma er aandacht aan geven.
  2. Begrip voor het probleem. Wat is de gebruiker probleem zijn nu direct als hij ING (of welke bank dan ook) gebruikt en wat zorgt ervoor dat dit werkt - men begrijpt het met een aparte app of tan-code echt niet-? Of die van een familielid van 70+?
Nu snap ik dat dit het laatste wellicht minder wenselijk is, omdat dit ook inzicht geeft voor de oplichters, maar het lijkt alsof er een probleem is waar niet direct over gesproken word, terwijl het best wel een aardig probleem is geworden de afgelopen weken/maanden/jaren.

Ik denk dat er conceptueel best wel eea toegelicht kan worden en dat dit prima bij Tweakers past. Ik vind het derhalve ook een prima suggestie van de TS.

MUZIEK!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15-06 16:39

Tweakjur

Redacteur
Het aantal reacties hier, en in het topic waar naar gelinkt wordt, laat wel zien dat dit een relevant onderwerp is. Zoals velen al aangeven is het wel iets dat je bij Radar of Kassa ofzo verwacht, maar dat betekent niet automatisch dat wij er niet ook iets mee zouden kunnen doen. Ik ga het even in de groep gooien in elk geval.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tweakjur schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:43:
Het aantal reacties hier, en in het topic waar naar gelinkt wordt, laat wel zien dat dit een relevant onderwerp is. Zoals velen al aangeven is het wel iets dat je bij Radar of Kassa ofzo verwacht,
En DAT gaf ik nou juist aan... Je verwacht het niet alleen bij Radar of Opgelicht; maar ze rapporteren er al jarenlang (!) over.
M.a.w. het is wel degelijk al talloze malen onder de aandacht gebracht.

Maar blijkbaar zet het nog niet genoeg zoden aan de dijk. En/of interesseert het velen niet onder het mom van "mij gebeurt dat niet"
maar dat betekent niet automatisch dat wij er niet ook iets mee zouden kunnen doen. Ik ga het even in de groep gooien in elk geval.
Goed plan. Maar aan de andere kant heeft tweakers er al toch meerdere malen aandacht aan besteed?

Enne, het is eigenlijk net als met dat andere beruchte cybercrime onderwerp: ransomware.
Hoe vaak en hoe lang wordt er niet gehamerd op dat je in ieder geval een concrete backup (offline) van al je dierbare digitale data moet hebben.
En toch.... toch slaan veel mensen dat advies in de wind. Neen, nog erger, zelfs bedrijven slaan dat advies in de wind c.q. hebben het niet goed ingeregeld. Allemaal onder het mom van "ach, da's te veel moeite, dat overkomt mij toch niet, is me allemaal te lastig, te duur"
Totdat het dus wel gebeurd.

Ik vraag me af wat nou DE grote trigger zou/kunnen zijn, dat dit soort cruciale onderwerpen WEL de aandacht van de 'gewone' man krijgt? M.a.w. hoe krijgen we dit soort awareness nou op de radar van diegenen die hier het meest ontvankelijk voor zijn?

M.a.w. niet alleen wazzapp fraude is de herhaaldelijke aandacht waard; maar ook vele andere vormen van cybercrime! :Y

ff uit de oude doos van ehtweak:
Al in het jaar 1999 (nog voor het Y2K geneuzel) hielden we trainingen/simulaties door afzenders van elektronische berichten te faken en dan de werknemers te laten zien hoe ze beetgenomen werden. En iedereen alert te houden op signalen van fraude en altijd vraagtekens te zetten als er 'opmerkelijke' zaken gesteld/gevraagd werden via elektronisch berichtenverkeer. En altijd te verifiëren door persoonlijk (analoog) contact met de zogenaamde opdrachtgever.

Wel d:)b voor @Intelligo want dit onderwerp kent nu al verschillende topics hier op tweakers en wordt onder de aandacht gebracht!
Eigenlijk zou er gelijk een poll bij moeten:
Vraag: Heb jij met je familie al doorgesproken cybercrime scenario's? Ja/Nee.
Of zoiets...

[Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2020 23:06]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

falconhunter schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Als jij precies weet hoe het werkt, welke groepen er achter zitten, welke trucs er op dit moment gebruikt word, wat er tegen te doen is, hoe de reactie van de politie is etc etc, dan zou ik als ik jou was een mogelijk artikel inderdaad niet lezen.

Je zou het wellicht wel kunnen schrijven! Zouden veel mensen erg blij mee zijn. Ik zou het zeker lezen.
Ik weet niet alle ins en outs; daarvoor moet je bij de cybercrime experts zijn c.q. de journalisten die zich op dat gebied gespecialiseerd hebben.

Maar er is al heel veel over gedocumenteerd:
zoals al eerder aangegeven.
Bij de diverse tabbladen van dat artikel wordt toch behoorlijk uitgebreid uitgelegd hoe, wat en wie. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:43
Tweakjur schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:43:
Het aantal reacties hier, en in het topic waar naar gelinkt wordt, laat wel zien dat dit een relevant onderwerp is. Zoals velen al aangeven is het wel iets dat je bij Radar of Kassa ofzo verwacht, maar dat betekent niet automatisch dat wij er niet ook iets mee zouden kunnen doen. Ik ga het even in de groep gooien in elk geval.
Naast dat ik sowieso denk dat TS een best boeiend onderwerp aandraagt voor een site als Tweakers denk ik dat het hier juist ook wel in een hiel goed tweakerwaardig jasje te gieten is.

Vanuit een technisch oogpunt ben ik best wel benieuwd naar de cijfers, hoe heeft digitale fraude zich in de loop der tijd ontwikkeld? Zijn de boefjes met allemaal slimme nieuwigheden gekomen of blijft alles een beetje hetzelfde? Hoe verhouden verschillende vormen van digitale fraude zich tot elkaar en moeten we nu juist op een specifiek soort veel oplettender zijn dan de andere vorm? Hoe heeft de tech sector zich in de loop der tijd bewapend tegen dit soort fraude om hun gebruikers te beschermen?

Met dergelijke vragen zit je toch wel een niveautje verder dan wat ik van een gemiddeld Kassa nieuwsbericht zou verwachten (maar dat heb ik misschien mis, hou ze niet in de gaten) en met wat redactionele inzet met interviews bij banken, tech bedrijven en slachtoffers kan je toch wel wat pagina's aan kwaliteitscontent over dit onderwerp neerzetten lijkt me.

Dan heb je het alleen nog over het digitale jasje waar je dit in kan steken. Als ik sommige reacties in dit topic zo zie mogen de tweakers hier ook wel wat educatieve content krijgen over hoe de wereld voor niet technische mensen in elkaar zit en waarom die mensen hier dan toch steeds weer intrappen.

En tenslotte, om dan ook even in de oorspronkelijke boodschap van @Intelligo in te gaan. Ja ik zou denken dat dit soort zaken common sense zijn en ik weet dat dit voor bijvoorbeeld mijn vader die nauwelijks een simpel knopje op een webpagina kan vinden niet zo is. Daarom is het juist lastig om hem hiervan op de hoogte te stellen, triggeren en helpen te voorkomen omdat het soms moeilijk te omvatten is wat zijn obstakels bij dit soort zaken zouden zijn. Ik zou dus best graag willen weten hoe ik hem daar vanuit een technische achtergrond het beste mee kan helpen en best behoefte hebben aan een dergelijk artikel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ben ik dan een uitzondering dat de 'ouderen' die ik ken (ik ben zelf al oud volgens menige jongere), wel bij de pinken zijn en opletten? :?

Maar ook die specifieke doelgroepen hebben toch een klankbord:

https://www.anbo.nl/nieuw...sapp-fraude-met-deze-tips

https://www.anbo.nl/nieuw...r-online-veiligheid-thuis

En het is niet zo, dat er geen digitale hulpjes zijn:
https://veiliginternetten.nl/

https://www.rijksoverheid...line-weerbaarder-te-maken

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:43
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:35:
Ben ik dan een uitzondering dat de 'ouderen' die ik ken (ik ben zelf al oud volgens menige jongere), wel bij de pinken zijn en opletten? :?
Het zijn niet eens alleen ouderen. In de vriendengroep kregen we laatst ook opeens van iemand met afgeronde universitaire studie van die vage berichten of we even wat geld willen overmaken. Totaal niet verwacht dat hij ergens op een vage link zou klikken, maar het gebeurd dus toch...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:35:

Maar ook die specifieke doelgroepen hebben toch een klankbord:

https://www.anbo.nl/nieuw...sapp-fraude-met-deze-tips

https://www.anbo.nl/nieuw...r-online-veiligheid-thuis

En het is niet zo, dat er geen digitale hulpjes zijn:
https://veiliginternetten.nl/

https://www.rijksoverheid...line-weerbaarder-te-maken
Nee hoor, je bent geen uitzondering. Je bent juist de reden dat dit nog gebeurd. Je denkt nog steeds dat dit de ver van je bed show is.

Top tip:

Ik was jou 3 dagen geleden.

90% van het gevecht is met mensen die denken dat het hen, en dierbaren, niet overkomt. Dat heeft dit topic wel bewezen. Meer rottige reacties dan in dacht, terwijl iedereen er letterlijk enkel voor hoeft te kiezen EEN nieuwsartikel niet te lezen als het je niet boeit.

Lastig zeg.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Intelligo Je leest wel erg selectief hoor... ;)

Lees mijn uitgebreide verhaal nog eens terug: ehtweak in "Nieuw-artikel tip"
Ik denk helemaal niet dat dit ver-van-wiens-bed-dan-ook is.

Ik vraag me juist af HOE we dit thema (en nog uitgebreider, wat het gaat natuurlijk niet alleen om een berichtendienst fraude) WEL op de radar van de doelgroep kunnen krijgen!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NexussJR
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14-06 12:56
ehtweak schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:42:
[...]

En DAT gaf ik nou juist aan... Je verwacht het niet alleen bij Radar of Opgelicht; maar ze rapporteren er al jarenlang (!) over.
M.a.w. het is wel degelijk al talloze malen onder de aandacht gebracht.

Maar blijkbaar zet het nog niet genoeg zoden aan de dijk. En/of interesseert het velen niet onder het mom van "mij gebeurt dat niet"
[...]
Niet iedereen kijkt naar Radar of Opgelicht, zelf heb ik nog nooit een aflevering van deze programma's gezien. Ik kijk wel vaak hier op Tweakers en dit is dan ook toevallig de plek waar ik voor het eerst van deze oplichting gehoord heb. Nou ben ik zelf jong en (al zeg ik het zelf) intelligent genoeg om niet in zulke scams te trappen. Voor mij heel fijn, voor mijn ouders ook want ik het ze hier al over verteld. Dit betekent alleen zeker niet dat iedereen er van op de hoogte is

Ik steun dan ook zeker @Intelligo in zijn poging hier wat extra aandacht aan te wijden. Ook al wordt er maar 1 persoon geholpen dan is dat toch genoeg? Het enige wat jij gaat zien is een artikel waar je niet op hoeft te klikken. Daar zijn er ongetwijfeld meer van op deze site!

Succes Intelligo, ik hoop dat het je lukt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alex53
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:11
Ik vraag me af of mensen die in een Whatsapp fraude trappen ook artikelen op Tweakers lezen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik krijg alleen geregeld SMS-jes dat mijn Bank/credit card van banken waar ik geen rekening heb problemen hebben, dat is dus alleen maar amusant. Maar ik zag een of andere BNner (een van de ong. 17 BNners die ik niet ken) vrij open een eerlijk vertellen over een Whatsapp fraude die hem was overkomen, en ik moet zeggen .. het was een plausibel verhaal. Ik zou zelf alleen, naar aanleiding van die SMS-jes die ik WEL ken, altijd even met de 'geld vrager bellen, of hij het echt wel is. Maar het is net als met die 911 Scam uit Nigeria: in het begin waren het hoofdletter mails vol spelfouten, maar later werden ze vaak zo goed dat soms bijna even dacht .. hmmmm .... Maar gelukkig hebben we Google .. 2 seconden later wist je beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Alex53 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:25:
Ik vraag me af of mensen die in een Whatsapp fraude trappen ook artikelen op Tweakers lezen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik krijg alleen geregeld SMS-jes dat mijn Bank/credit card van banken waar ik geen rekening heb problemen hebben, dat is dus alleen maar amusant. Maar ik zag een of andere BNner (een van de ong. 17 BNners die ik niet ken) vrij open een eerlijk vertellen over een Whatsapp fraude die hem was overkomen, en ik moet zeggen .. het was een plausibel verhaal. Ik zou zelf alleen, naar aanleiding van die SMS-jes die ik WEL ken, altijd even met de 'geld vrager bellen, of hij het echt wel is. Maar het is net als met die 911 Scam uit Nigeria: in het begin waren het hoofdletter mails vol spelfouten, maar later werden ze vaak zo goed dat soms bijna even dacht .. hmmmm .... Maar gelukkig hebben we Google .. 2 seconden later wist je beter.
Nee, dat lezen ze niet. Daarom is het ook een "He Tweaker, praat met je ouders/bekenden" artikel, hoop ik.

Woont in Helsinki

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-06 17:16

Olaf

Nieuwscoördinator
Zo'n artikel staat of valt met de insteek die je kiest. Over het algemeen gaan we ervan uit dat de Tweakers-lezer op ict-gebied een stuk bedrevener en zelfredzamer is dan de gemiddelde Nederlander, maar dat betekent niet dat het onderwerp meteen terzijde geschoven hoeft te worden. Ik zal het voorleggen aan securityredacteur @Tijs Hofmans en anders is er ook nog de mogelijkheid het te pitchen bij AD Tech, dat natuurlijk een veel groter bereik heeft onder gebruikers op wie dit soort fraudeurs zich richten.

This is the future, people translated as data

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
Olaf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:54:
Zo'n artikel staat of valt met de insteek die je kiest. Over het algemeen gaan we ervan uit dat de Tweakers-lezer op ict-gebied een stuk bedrevener en zelfredzamer is dan de gemiddelde Nederlander, maar dat betekent niet dat het onderwerp meteen terzijde geschoven hoeft te worden. Ik zal het voorleggen aan securityredacteur @Tijs Hofmans en anders is er ook nog de mogelijkheid het te pitchen bij AD Tech, dat natuurlijk een veel groter bereik heeft onder gebruikers op wie dit soort fraudeurs zich richten.
Thanks Olaf! Fingers crossed.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
Vinden we dit nog steeds niet de moeite waard?

Hier mag van mij toch wel wat meer aandacht aan besteed worden. Is het niet voor het geld, dan wel voor de emotionele impact die dit heeft op de getroffenen.

Ouder echtpaar opgelicht via WhatsApp: 'Spaargeld voor begrafenis weg' https://www.nu.nl/tech-ac...-voor-begrafenis-weg.html (via @NUnl)

Woont in Helsinki

• Caseum
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 14-06 10:49

Caseum

Thinking about IT

Ik weet niet of een zoveelste artikel eraan wijden handig is (het kan altijd), maar een handout misschien wel.

Gewoon een document met mogelijke punten waar je op moet letten en wat daarbij te doen.

Denk aan bijvoorbeeld het feit dat je een appje krijgt van een onbekend nummer die beweerd je vriend te zijn wie noodgedwongen een ander nummer moest kiezen.

Als je er een overzichtelijk document van maakt (en grafisch een beetje mooi :) ) dan kun je die aan vrienden, familie of bekenden geven.

Kaas is baas

• Intelligo
Caseum schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:15:
Ik weet niet of een zoveelste artikel eraan wijden handig is (het kan altijd), maar een handout misschien wel.

Gewoon een document met mogelijke punten waar je op moet letten en wat daarbij te doen.

Denk aan bijvoorbeeld het feit dat je een appje krijgt van een onbekend nummer die beweerd je vriend te zijn wie noodgedwongen een ander nummer moest kiezen.

Als je er een overzichtelijk document van maakt (en grafisch een beetje mooi :) ) dan kun je die aan vrienden, familie of bekenden geven.
Dat zou natuurlijk werken. Probleem is dat er een hoop meer vrienden en bekenden in deze wereld bestaan dan die van mij...

Het zou prettig zijn als je dus een hoop mensen kan bereiken met die informatie, die het dan op hun beurt weer kunnen delen met vrienden en bekenden.

Zoiets als een nieuws-artikel bijvoorbeeld...

Woont in Helsinki

• Caseum
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 14-06 10:49

Caseum

Thinking about IT

@Intelligo Ik bedoelde ook niet jou in het bijzonder maar dat Tweakers bijvoorbeeld een algemeen document maakt die zowel jij als Jan met de korte achternaam kan downloaden en verspreiden :)

Kaas is baas

• Intelligo
Caseum schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:54:
@Intelligo Ik bedoelde ook niet jou in het bijzonder maar dat Tweakers bijvoorbeeld een algemeen document maakt die zowel jij als Jan met de korte achternaam kan downloaden en verspreiden :)
Ah! Pardon, dat had ik verkeerd begrepen.

Woont in Helsinki

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Intelligo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:02:
Vinden we dit nog steeds niet de moeite waard?

Hier mag van mij toch wel wat meer aandacht aan besteed worden. Is het niet voor het geld, dan wel voor de emotionele impact die dit heeft op de getroffenen.

Ouder echtpaar opgelicht via WhatsApp: 'Spaargeld voor begrafenis weg' https://www.nu.nl/tech-ac...-voor-begrafenis-weg.html (via @NUnl)
Je hebt 2 dagen geleden het antwoord gehad dat ze hier naar zouden kijken. Hoe snel denk je dat zo'n beslissing genomen wordt, en hoeveel tijd denk je dat daar dan vervolgens overheen gaat om zo'n artikel goed te schrijven? :? Beetje zeurderig ongeduldig much?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Intelligo
AGee schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Je hebt 2 dagen geleden het antwoord gehad dat ze hier naar zouden kijken. Hoe snel denk je dat zo'n beslissing genomen wordt, en hoeveel tijd denk je dat daar dan vervolgens overheen gaat om zo'n artikel goed te schrijven? :? Beetje zeurderig ongeduldig much?
Tja. En hier zijn we dan, maanden verder, en 0 antwoorden. Daar was ik al bang voor. Nog steeds zeurderig much?

Inmiddels zijn de aangiftes gestegen naar 100 PER DAG!!! Waarvan een aanzienlijk deel ook al betaald heeft.

https://www.nu.nl/tech/60...-van-whatsapp-fraude.html

Woont in Helsinki

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True